Hungarian
Ügyszám:
.
340/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 176/2010. (IX. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/849
.
A döntés kelte: Budapest, 09/28/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
     
    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottság  által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
    mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
    hozott határozat ellen benyújtott kifogások alapján meghozta  a
    következő
     
                             határozatot:
                                   
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  28/2010.
    (I. 29.) OVB határozatát — a jelen határozatban foglalt indokok
    alapján — helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
       1.1.  Az  Országos Választási Bizottság (a továbbiakban:  OVB)
      28/2010. (I. 29.) számú határozatában (a továbbiakban: OVBh.) a
      magánszemélyek   által   országos  népszavazási   kezdeményezés
      tárgyában    benyújtott   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányának
      hitelesítését  megtagadta  az alábbi  kérdésben:  „[e]gyetért-e
      azzal, hogy az Országgyűlés törvényben rögzítse: »[a] képviselő-
      testület  (közgyűlés) a polgármesternek a  testület  feloszlása
      kimondására előterjesztett indítványát köteles megtárgyalni  és
      arról döntést hozni?«”

       1.2.  A  választási eljárásról szóló 1997. évi C.  törvény  (a
      továbbiakban  Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján  magánszemélyek
      kifogást  nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz az OVB  28/2010.
      (I.  29.)  OVB  határozata ellen. Az OVB vitatott határozatában
      megtagadta  az  országos népszavazási kezdeményezésre  irányuló
      aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányának  a  hitelesítését.  Az  OVB
      határozata  értelmében a képviselő-testületi ülés napirendjének
      elfogadása  a  képviselő-testület hatásköre,  amely  alkotmányi
      védelmet   élvez.  Ebből  következik,  hogy  egy,  a  kérdésben
      megtartott  eredményes  népszavazás az Alkotmány  44/A.  §  (1)
      bekezdésében  szabályozott önkormányzati  alapjogokat  súlyosan
      sértené és ezáltal burkolt alkotmánymódosítást eredményezne.

       2.  A kifogást tevők kérik az OVB határozat megsemmisítését és
      az  OVB  új eljárásra való utasítását. A kifogást tevők szerint
      az Alkotmány nem tartalmaz rendelkezést arra az esetre, hogy  a
      polgármester   milyen  feltételek  mellett  kezdeményezheti   a
      képviselő-testület  feloszlatását, így  ez  a  kérdés  országos
      népszavazás  tárgya lehet. Ennek a kérdésnek a  szabályozása  a
      helyi   önkormányzatokról  szóló  1990.  évi  LXV.   törvényben
      történhet.    Mindezekre   tekintettel   az   OVB   alaptalanul
      hivatkozott az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
      szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 10. §  b)
      pontjára, mivel ez az ok csak abban az esetben alkalmazható, ha
      a  népszavazás az Alkotmány módosítására irányul vagy a  kérdés
      az   Alkotmány   28/C.  §  (5)  bekezdésében  foglalt   tiltott
      tárgykörbe tartozik.
       
                                    II.
       
       1. Az Alkotmány felhívott rendelkezése:
       „44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
       a)  önkormányzati  ügyekben  önállóan  szabályoz  és  igazgat,
      döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
       b)   gyakorolja  az  önkormányzati  tulajdon  tekintetében   a
      tulajdonost  megillető  jogokat, az  önkormányzat  bevételeivel
      önállóan gazdálkodik, saját felelősségére vállalkozhat,
       c)   az  önkormányzat  törvényben  meghatározott  feladatainak
      ellátásához  megfelelő  saját  bevételre  jogosult,  továbbá  e
      feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül,
       d)  törvény  keretei között megállapítja a helyi adók  fajtáit
      és mértékét,
       e)  törvény  keretei között önállóan alakítja ki a szervezetét
      és működési rendjét,
       f)  önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és
      elismerő címeket alapíthat,
       g)  a  helyi  közösséget  érintő közügyekben  kezdeményezéssel
      fordulhat a döntésre jogosult szervhez,
       h)   szabadon   társulhat   más  helyi   képviselőtestülettel,
      érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget  hozhat
      létre,   feladatkörében  együttműködhet  más   országok   helyi
      önkormányzatával,  és  tagja  lehet  nemzetközi   önkormányzati
      szervezetnek.”
       
       2. Az Nsztv. érintett rendelkezései:
       10.   §  „Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (…)
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, (…).”
       (…)
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
       3.  A  választási  eljárásról szóló 1997. évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban: Ve.) alkalmazott szabályai:
       „77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
       a) a jogszabálysértés megjelölését,
       b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
       (...)
       (5)  Ha  a  kifogás  elkésett,  vagy  nem  tartalmazza  a  (2)
      bekezdés   a)-c)  pontjában  foglaltakat,  a  kifogást   érdemi
      vizsgálat  nélkül  el kell utasítani. Ha a  kifogás  áttételére
      kerül   sor,   a   kifogás  határidőben  történt  benyújtásának
      vizsgálatakor azt az időpontot kell figyelembe venni, amikor az
      első választási bizottsághoz beérkezett.”
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (...)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                   III.
       
       A kifogás nem megalapozott.
       1.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen   ügyben   az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontja   alapján   a   Ve.   130.   §-a   határozza   meg.   Az
      Alkotmánybíróság  eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati
      természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,  valamint
      a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy a beérkezett
      kifogás   megfelel-e   a  Ve.-ben  és  az  Nsztv.-ben   foglalt
      feltételeknek,  és  az  OVB  az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó   törvényeknek
      megfelelően  járt-e el [63/2002. (XII. 3.)  AB  határozat,  ABH
      2002,  342,  344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
      eljárva   is   alkotmányos  jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja  el [25/1999. (VII. 7.)  AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.].
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság előzetesen megvizsgálta, hogy a jelen
      ügyben    előterjesztett   kifogás   megfelel-e   a    törvényi
      feltételeknek.  Az  Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy   a
      kifogásolt OVBh. a Magyar Közlöny 2010. évi 11. számában, 2010.
      január  29-én  jelent  meg. A kifogást 2010.  február  13-án  —
      határidőben  és  a  kifogásra előírt tartalmi  követelményeknek
      [Ve. 77. § (2) bekezdés] megfelelően — terjesztették elő az OVB-
      nél. Ebből következően a kifogás érdemi elbírálásra alkalmas.
       
       3.  Az  Alkotmánybíróság gyakorlata során számos  határozatban
      értelmezte  az  Nsztv.  13.  §  (1)  bekezdésében  foglalt,   a
      népszavazásra    bocsátandó   kérdéssel   szemben    támasztott
      egyértelműség     követelményét.    E     határozataiban     az
      Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az egyértelműség követelménye
      a  népszavazáshoz  való  jog  érvényesülésének  garanciája.  Az
      egyértelműség követelménye ebben az összefüggésben azt jelenti,
      hogy    a    népszavazásra    szánt   kérdésnek    egyértelműen
      megválaszolhatónak kell lennie. Ahhoz, hogy a választópolgár  a
      népszavazásra feltett kérdésre egyértelműen tudjon  válaszolni,
      az  szükséges, hogy a kérdés világos és kizárólag egyféleképpen
      értelmezhető legyen, a kérdésre igen-nel vagy nem-mel  lehessen
      felelni    (választópolgári   egyértelműség).   Az   eredményes
      népszavazással  hozott döntés az Országgyűlés Alkotmány  19.  §
      (3)  bekezdés  b) pontjában foglalt jogkörének  —  Alkotmányban
      szabályozott   —  korlátozása:  az  Országgyűlés   köteles   az
      eredményes népszavazásból következő döntéseket meghozni.  Ezért
      a  kérdés egyértelműségének megállapításakor vizsgálni kell azt
      is,  hogy  a  népszavazás eredménye alapján az Országgyűlés  el
      tudja-e  dönteni, hogy terheli-e jogalkotási kötelezettség,  ha
      igen  milyen  jogalkotásra  köteles (jogalkotói  egyértelműség)
      [51/2001. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 396.; 25/2004.
      (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004, 381, 386.; 24/2006. (VI. 15.)
      AB  határozat, ABH 2006, 358, 360-361.; 84/2008. (VI.  13.)  AB
      határozat, ABH 2008, 695, 703.].
       A   jelen  ügyben  az  Alkotmánybíróság  arra  az  álláspontra
      helyezkedett,  hogy  a  népszavazásra  feltenni  kívánt  kérdés
      ellentétes  az Nsztv. 13. § (1) bekezdésébe foglalt  jogalkotói
      egyértelműség követelményével, sőt, emellett értelmetlen is.  A
      kérdésből ugyanis nem világos, hogy ipso iure kötelező  lenne-e
      a   képviselő-testület   (közgyűlés)   feloszlása   kimondására
      előterjesztett   indítvány  tárgyalása   és   az   arról   való
      döntéshozatal,  vagy a képviselő-testület (közgyűlés)  a  fenti
      tárgyú  előterjesztés  megtárgyalása  előtt  szavazna-e   annak
      napirendre vételéről, és ha igen, milyen döntést lenne  köteles
      hozni.
       
       A   fent  kifejtett  indokok  alapján  az  Alkotmánybíróság  a
      kifogásolt 28/2010. (I. 29.) OVB határozatot helybenhagyta.
       Az   Alkotmánybíróság  e  határozatának  közzétételét  az  OVB
      határozatának    a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                               Dr. Holló András
                     az Alkotmánybíróság helyettes elnöke,
                          az aláírásban akadályozott
                              Dr. Paczolay Péter
                      az Alkotmánybíróság elnöke helyett
                                       
                 Dr. Balogh Elemér           Dr. Bihari Mihály
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Bragyova András          Dr. Holló András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kiss László              Dr. Kovács Péter
                 előadó alkotmánybíró            alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás       Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        176/2010. (IX. 30.)
        Date of the decision:
        .
        09/28/2010
        .
        .