A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kéményseprőipari
tevékenység gyakorlásáról szóló 19/1970. (IX. 5.) ÉVM
rendelet 1. § (2) bekezdésében szereplő "nem kötelező"
kifejezés alkotmányellenes, ezért azt 1995. április 30i
hatállyal megsemmisíti. A fenti jogszabályhely a
megsemmisítés után a következő szöveggel marad hatályban:
" (2) A kéményseprőipari tevékenység körébe tartozó
munkákat - a tevékenységére vonatkozó jogszabályok
szerint - más is végezhet. "
Az Alkotmánybíróság az egyes miniszteri rendeletek
módosításáról szóló 8/1992. (V. 19.) BM rendelet 1. § (1)
bekezdésének alkotmányellenessége megállapítása és
megsemmisítése iránti indítványt, valamint a kéményseprő
vállalat díjfelszámítási gyakorlatának vizsgálatára
vonatkozó indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság egyebekben az indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
Az egyik indítványozó a kéményseprőipari tevékenység
gyakorlásáról szóló 19/1970. (IX. 5.) ÉVM rendelet
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát kérte az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §
b/ pontja alapján. A másik indítványozó a
kéményseprőipari tevékenység gyakorlásáról szóló 19/1970.
(IX. 5.) ÉVM rendelet 1. § (2) bekezdésének "nem
kötelező" szövegrésze alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatát kérte az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 1. § b/ pontjára és 40. §-ára hivatkozva.
A harmadik indítványozó az egyes miniszteri rendeletek
módosításáról szóló 8/1992. (V. 19.) BM rendeletnek a
kéményseprőipari tevékenység gyakorlásáról szóló 19/1970.
(IX. 5.) ÉVM rendelet 1. § (1) bekezdését módosító 1. §
(1) bekezdése alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatát kérte az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 1. § b/ pontja alapján.
I.
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági
megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű
szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX.
törvény 19. §-a szerint a kéményseprőipari tevékenység
ellátásának biztosításáról külön jogszabály
rendelkezéseinek megfelelően a megyei, megyei jogú városi
és a fővárosi közgyűlés gondoskodik.
A kéményseprőipari tevékenység gyakorlásáról szóló
19/1970. (IX. 5.) ÉVM rendeletnek / a továbbiakban :
Ksr. / a 8/1992. (V. 19.) BM rendelet / a továbbiakban :
Ksr. mód / 1. § (1) bekezdésével módosított 1. § (1)
bekezdése szerint " / a / kéményseprőipari tevékenység
ellátásának biztosításáról a megyei, megyei jogú városi
és a fővárosi közgyűlés az általa e célból alapított
szervezet vagy törvényben meghatározott más módon ( a
továbbiakban együtt : vállalat ) gondoskodik ( 1991 :
XX. tv. 19. § ) . "
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény
81. § (1) bekezdése első mondata szerint " /a/z
önkormányzat a helyi lakosság szükségleteiből és a
jogszabályokból adódó feladatait saját költségvetési
szerv útján, más gazdálkodó szervezet támogatásával,
szolgáltatások vásárlásával, illetve egyéb módon látja
el".
A Ksr. a kéményseprőipari tevékenység körében végezhető
munkákat folyamatos kötelező, esetenként kötelező,
illetőleg nem kötelező jellegük szerint különbözteti meg.
A Ksr. 3. § (1) bekezdése a folyamatos kötelező munkák
körébe a használatban levő kémények és tartozékaik
füstjáratának az égésterméktől való megtisztítása és a
felülvizsgálati kötelezettség alá tartozó kémények és
tartozékaik műszaki felülvizsgálata tartozik, a nem
folyamatos tartózkodás céljára használt épületek
kéményei, továbbá a cserépkályhák füstcsonkjához
csatlakozó bekötőnyílások kivételével. A (2) bekezdés
szerint a folyamatos kötelező munkákat a rendeletben
előírt időközönként el kell végezni.
A Ksr. 7. § (1) bekezdése esetenként kötelező munkának
tartja a / az újonnan épített vagy javított, illetőleg
újból használatba vett és felülvizsgálati kötelezettség
alá eső kémények és tartozékaik műszaki felülvizsgálatát,
b/ a kémények, füstcsatornák használatával összefüggő
szakvélemények adását, c/a lakó- és közösségi épületek
kéményeinek füstnyomáspróbáját, kiégetését, d/a bontási
munkát nem igénylő kürtődugulások megszüntetését, e/a nem
folyamatos tartózkodás céljára használt épületek ( pl.
üdülő ) kéményeinek és tartozékainak tisztítását,
valamint műszaki felülvizsgálatát, f/a gázfogyasztó
berendezések bekötésével összefüggésben a kémények
terhelhetőségének megállapítását és az arról szóló
nyilatkozat készítését. A (2) bekezdés szerint az
esetenként kötelező munkát a megrendeléstől számított
határidőn belül kell elvégezni.
A Ksr. 8. §-a sorolja fel a nem kötelező munkákat.
A Ksr. eredetileg minden a kéményseprőipari tevékenység
körében végzett munka elvégzését csak a tanács végrehajtó
bizottsága által alapított kéményseprőipari tevékenységet
ellátó szervezet számára tette lehetővé. A Ksrnek a
26/1981. (XI. 14.) ÉVM rendelettel történt módosítása óta
kéményseprőipari tevékenység körébe tartozó nem kötelező
munkákat - a tevékenységére vonatkozó jogszabályok
szerint - más is végezhet / Ksr. 1. § (2) bekezdés / .
A Ksr. 15. § (1) bekezdése szerint a folyamatos kötelező
munka díját akkor is meg kell fizetni, ha a vállalat
dolgozóját a munka elvégzésében megakadályozták vagy a
munka elvégzésének feltételeit nem biztosították, feltéve
hogy a vállalat a munka végzéséről szóló értesítési
kötelezettségének eleget tett. A (2) bekezdés szerint a
kötelező munka elvégzésének tűrése alól az érdekeltet a
díj megfizetése nem mentesíti. A (3) bekezdés szerint, ha
a folyamatos kötelező munka elvégzése a vállalat
érdekkörében felmerült okból marad el, a díj arányos
részét vissza kell téríteni.
II.
Az egyik indítványozó álláspontja szerint a Ksr.
alkotmányellenesen beavatkozik az állampolgárok életébe
azzal, hogy az ingatlanban egyes kéményseprőipari munkák
elvégzését kötelezővé teszi, e munkák elvégzéséért a
munkát elvégző vállalat díjat számít fel. Az indítványozó
vállalkozási formában szintén folytat kéményseprőipari
tevékenység körébe tartozó munkákat, ezért sérelmezte,
hogy a kötelezően előírt munkákat maga nem végezheti el,
csak a kijelölt vállalattól rendelheti meg azokat
ellenérték fejében. Sérelmezte továbbá az indítványozó,
hogy a kéményseprő vállalat a díjat tényleges munkavégzés
nélkül számította fel.
A másik indítványozó véleménye szerint a Ksr. 1. § (1)
bekezdése azzal, hogy egyes, a kéményseprőipari
tevékenység körébe tartozó munkák elvégzését csak
meghatározott vállalatoknak engedi meg, az Alkotmánynak a
vállalkozási és gazdasági verseny szabadságát szavatoló
9. § (2) bekezdésébe ütközik. Az indítványozó szerint a
sérelmezett jogszabályi rendelkezés sérti az Alkotmány 8.
-§ (2) bekezdését is azzal, hogy alapvető jogot nem
törvényi szinten korlátoz. Az indítványozó hivatkozott
arra, hogy a jogszabály által felhívott 1991. évi XX.
törvény 19. §-a csak hatáskört telepítő szabályt
tartalmaz, amely azonban kizárólagos jogosultságot nem
biztosít. Az indítványozó az Alkotmány 9. § (1)
bekezdésébe ütközőnek is tartotta a sérelmezett
jogszabályi rendelkezést, mivel az véleménye szerint az a
szektorsemlegesség elvével nem összeegyeztethető.
A harmadik indítványozó gazdasági társaság, amelynek
tevékenységi körébe tartozó tevékenységként a cégbíróság
a kéményseprési és tüzeléstechnikai szolgáltatás
tevékenységet bejegyezte. A gazdasági társaság kérelemmel
fordult a megyei közgyűléshez, hogy az a 1991. évi XX.
törvény 19. §-a alapján járuljon hozzá, hogy a társaság a
bejegyzett tevékenységet végezhesse. A megyei főjegyző
közölte az indítványozóval, hogy a kéményseprőipari
tevékenység körébe tartozó kötelező munkákra
monopólhelyzet áll fenn, ezeket - az akkor még nem
módosított Ksr. szerint - kizárólag a megyei tanács által
alapított konkrét szerv végezheti, továbbá hogy a megyei
önkormányzat nincs abban a helyzetben, hogy a
kéményseprőipari tevékenység kötelező feladatainak
ellátásáról más szervezet útján gondoskodjék. Ezek után
az indítványozó gazdasági társaságot a cégbíróság - a
helyi kéményseprő vállalat kérelmére - a Ksr. 37. §-aiban
meghatározott tevékenységek / a folyamatos és az
esetenként kötelező munkák / gyakorlásától eltiltotta,
mivel nem rendelkezett felhatalmazással a megyei
közgyűléstől. A Belügyminisztérium Településfejlesztési
és Kommunális Főosztálya az indítványozó kérdésére olyan
írásbeli állásfoglalást adott ki, amely szerint ugyan a
gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény
alapján nincs akadálya annak, hogy gazdasági társaságok
kéményseprőipari szolgáltatást nyújtsanak, az 1991. évi
XX. törvény 19. §-a és a Ksr. szabályozásából következően
erre lehetőség akkor nyílik, ha e tevékenységre a megyei
önkormányzat megbízást ad, illetve ha a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 6. §-a és
69. §-ának (3) bekezdése szerint a települési
önkormányzat a megyei önkormányzattól e tevékenység
megszervezését átvállalva erre megbízást ad. A megyei
főjegyző az indítványozó kérelmének a megyei közgyűlés
napirendjére tűzésétől ismételt kérések ellenére
elzárkózott.
Az indítványozó álláspontja szerint a Ksr. 2 1. § (1)
bekezdése ellentétes a gazdasági társaságokról szóló
1988. évi VI. törvénnyel, a koncesszióról szóló 1991. évi
XVI. törvénnyel és a helyi önkormányzatok és szerveik, a
köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális
alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló
1991. évi XX. törvény 19. §-ával, ezért alkotmányellenes.
III.
Az indítványok részben megalapozottak.
A / Az Alkotmány 54. § (1) bekezdése a Magyar
Köztársaságban minden ember számára biztosítja az élethez
való jogot. Az Alkotmánynak ez a rendelkezése az állam
részéről nem csupán e jog megsértésétől való tartózkodás
kötelezettségét jelenti, hanem e jog biztosítását, az
emberi élet védelmét az adott társadalmi közegben
tevékenyen is elő kell mozdítania. Az emberi élet
tevőleges állami védelmét szolgálja olyan büntető,
polgári és közigazgatási jogszabályok meghozatala és
végrehajtása, amelyek az emberi életet mások
tevékenységétől vagy tevékenységének eredményétől óvják.
Az Alkotmány az élet minőségét is védi, így többek között
a 70/D. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság
területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű
testi és lelki egészséghez, amelyet a Magyar Köztársaság
a (2) bekezdés szerint többek között az épített és a
természetes környezet védelmével valósít meg.
A tulajdonhoz való jog nem korlátlan, a tulajdonosnak
joga gyakorlása során tekintettel kell lennie mások
jogaira, jogos érdekeire. A tulajdonhoz való jog mint
alapjog korlátozása alkotmányos, ha másik jog védelme
vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos cél más
módon nem érhető el és a korlátozás arányban áll az
elérni kívánt cél fontosságával.
Az égéstermék szabadba történő kivezetésének,
elvezetésének módja a személyek életének, egészségének és
testi épségének szempontjából lényeges. A tulajdonos
rendelkezési jogát alappal korlátozza az épületben vagy
azon kívül tartózkodó személyeknek az élethez,
egészséghez és testi épséghez fűződő érdeke, arra
vonatkozó alkotmányos joga. Az erre szolgáló berendezések
létesítésének szabályait építésügyi jogszabályok,
működésének szabályait azok ellenőrzését és
karbantartását meghatározó jogszabályok tartalmazzák.
Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján alkotmányosnak
találta a Ksrnek a tulajdonhoz való jogot korlátozó - az
egyes kéményseprőipari tevékenység körében végzett munkák
tűrésére kötelezést, illetve a munka elvégzéséért járó
díj fizetési kötelezettségét előíró - rendelkezéseit.
B / Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint Magyarország
gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. A
9. § (2) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság elismeri
és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny
szabadságát.
Az Alkotmány 10. § (2) bekezdése megengedi, hogy egyes
dolgok kizárólag állami tulajdonban lehessenek, illetve
hogy egyes gazdasági tevékenységeket kizárólag csak az
állam folytathasson. Az állam kizárólagos tulajdonának,
valamint kizárólagos gazdasági tevékenységének körét
azonban csak törvény határozhatja meg.
A Ksr-ben szabályozott kéményseprőipari tevékenység
gazdasági tevékenység. A Ksr. nem szabályoz és nem
biztosít olyan jogokat a kéményseprőipari tevékenységet
folytató vállalatnak, amely a gazdasági tevékenységen
túlterjedne. A Ksr. előírja ugyan a vállalat számára az
egyes munkák elvégzését, az ingatlantulajdonos /kezelő/,
használó / bérlő / számára pedig a kötelező munka
elvégzésének tűrését, de a Ksr. a vállalatot a folyamatos
kötelező munka elvégzésének lehetetlensége esetén sem
ruházza fel hatósági jogkörrel, az a tűzvédelmi hatóságot
illeti. A vállalat az elvégzett munkáért ellenértéket
követelhet.
Az 1991. évi XX. törvény a kéményseprőipari tevékenység
ellátásának feladatát a megyei, megyei jogú városi és a
fővárosi közgyűlés feladatává tette. Ezzel a törvény
ellátási kötelezettséget és feladatot, nem pedig jogot,
különösen nem kizárólagos jogot állapított meg. Az
Alkotmány egyébként is kizárólagos gazdasági tevékenység
lehetséges jogosultjaként csakis - törvényi szabályozás
esetében is - az államot, nem pedig az önkormányzatot
említi. Törvényi rendelkezés alapján nem kizárólag az
állam által végezhető gazdasági tevékenységet az
Alkotmány 9. § (1) és (2) bekezdése alapján - a
tevékenységre vonatkozó szakmai feltételek megtartásával
- bárki egyenlő jogon, szabad versenyben folytathat. A
Ksrnek az a rendelkezése, amely csupán a kéményseprőipari
tevékenység körébe tartozó nem kötelező munkák végzését
engedi meg a Ksr. 1. § (1) bekezdésében meghatározott
vállalaton kívül másnak is, a piacgazdaságban való
egyenjogú részvételt, a gazdasági verseny szabadságát
korlátozza, ezért az Alkotmány 9. §-ába ütközik. Tartalmi
megfelelés esetében sem lehetne továbbá a kizárólagos
gazdasági tevékenységet miniszteri rendeletben
meghatározni.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény
69. § (3) bekezdése szerint a törvényben kötelező megyei
feladatként előírt közszolgáltatások körében a települési
önkormányzat - saját maga vagy társulásával közösen -
önként vállalt önkormányzati feladatként új körzeti
intézményt hozhat létre, új körzeti szolgáltatást
szervezhet meg. Az e törvényben a települési önkormányzat
számára külön is megfogalmazott jogot a Ksr. vizsgált
rendelkezése szintén korlátozza, illetve azt a kötelező
kéményseprőipari munkákra nézve teljesen kizárja. A Ksr.
vizsgált rendelkezése a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény 69. § (3) bekezdésébe ütközik,
ezáltal ellentétes az Alkotmány 37. § (3) bekezdésének
második mondatával, mert a kormány tagjai által kiadott
rendeletek nem lehetnek ellentétesek törvénnyel.
A fenti indokok alapján az Alkotmánybíróság a Ksr. 1. §
(2) bekezdésében a "nem kötelező" kifejezést
megsemmisítette, ezzel a rendelkezés szövege úgy
változik, hogy mindenfajta kéményseprőipari tevékenység
körébe tartozó munkát - a tevékenységre vonatkozó
szabályok szerint - a Ksr. 1. § (1) bekezdésében
meghatározott vállalaton kívül más is végezhet. Az
Alkotmánybíróság nem tartotta szükségesnek a Ksr. azon
rendelkezéseinek hatályon kívül helyezését, amelyek a
Ksr. 1. § (1) bekezdésében meghatározott vállalat számára
kötelezettséget állapítanak meg. A Ksr. a 3. § (2)
bekezdésében a folyamatos kötelező munka és a 7. § (2)
bekezdésében az esetenként kötelező munka kötelezettjét
nem jelölte meg, így ezek a rendelkezések nem ütköznek az
alkotmánybírósági határozatban foglaltakba. Az
Alkotmánybíróság észlelte, hogy a Ksrnek az egyes
kéményseprőipari tevékenység keretébe tartozó munkák
végzésére való kizárólagos jogosultságot tartalmazó 1. §
(2) bekezdésén kívül egyéb rendelkezések is csak a Ksr.
1. § (1) bekezdésében meghatározott vállalat
vonatkozásában tartalmaznak szabályozást, így pl. a Ksr.
11. , 12. , 14, 15. , 16. §-ai. Mivel az
Alkotmánybíróságnak jogszabály módosítására,
kiegészítésére nincs hatásköre, ezért - hacsak a
jogalkotó a szabályozást annak egyértelművé tétele
érdekében nem módosítja - a jogalkalmazó feladata lesz a
jogszabály megfelelő alkalmazása.
Az Alkotmánybíróság nem vizsgálta, hogy a Ksr-ben
felsorolt egyes kötelező kéményseprőipari munkák
elvégzéséhez milyen szakmai és tárgyi előfeltételek
szükségesek. Ennek meghatározása a jogalkotó hatáskörébe
tartozik. A gazdasági tevékenység végzésének feltétele
azonban - az Alkotmány 10. § (2) bekezdésében
megfogalmazott kivétellel - nem függhet kizárólag a
tevékenységvégzés alanyának, illetve az alany
tulajdonának jellegétől. A jogalkotó hatáskörébe tartozik
annak a szabályozása is, hogy a különböző jogalanyok
által végzett gazdasági tevékenység elvégzésének hatósági
nyilvántartását és ellenőrzését milyen módon valósítja
meg. Az Alkotmánybíróság a jogalkotónak időt kívánt adni
a kéményseprőipari tevékenység szakmai feltételeinek,
illetve e tevékenység hatósági felügyeletének
meghatározásához, ezért az Abtv. 43. § (4) bekezdése
alapján a vizsgált jogszabályt a határozat közzétételénél
későbbi időpontban helyezte hatályon kívül.
Az Alkotmánybíróság az egyes miniszteri rendeletek
módosításáról szóló 8/1992. (V. 19.) BM rendelet 1. § (1)
bekezdésének alkotmányellenessége megállapítása és
megsemmisítése iránti indítványt visszautasította, mert
az csupán a Ksrnek az alkotmányossági vizsgálatkor
hatályos szövegét állapította meg, így érdemi
elbírálására nem volt alap.
C / A Ksr. 15. §-ában szabályozott díjfizetési
kötelezettség ténylegesen díjelőlegezési kötelezettség. A
Ksr. ugyanis a 3. § (2) bekezdésében a munka elvégzését
kötelezővé tette, a 15. § (3) bekezdés pedig a díj
arányos részének visszafizetését írta elő, ha a
folyamatos kötelező munka elvégzése a vállalat
érdekkörében felmerült okból maradt el. Ennek alapján a
Ksr. 15. §-a önmagában nem volna alkotmányellenes. A
jogalkotó hatáskörébe tartozik annak meghatározása, hogy
továbbra is fennmaradjon-e a kéményseprőipari tevékenység
körébe tartozó munka elvégzésének általános
kötelezettsége.
Az Alkotmánybíróság érdemben nem vizsgálta továbbá, hogy
az indítványozónak a kéményseprő vállalat a díjat
tényleges munkavégzés nélkül számította-e fel, az erre
vonatkozó indítványt visszautasította. Amennyiben az
indítványozó a vállalat dolgozóját a munka elvégzésében
akadályozta vagy a munka elvégzésének feltételeit nem
biztosította, köteles a folyamatos kötelező munka díját
megfizetni, a vállalat azonban köteles az akadályozás
megszünte után a munkát elvégezni. Amennyiben a
folyamatos kötelező munkát a vállalat a saját
érdekkörében felmerült okból nem végezte el, úgy az
indítványozó a megfizetett díj arányos részének
visszafizetését követelheti a vállalattól rendes bíróság
előtt. Ez azonban nem alkotmánybírósági, hanem bírósági
hatáskörbe tartozik.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
előadó alkotmánybíró
. |