Hungarian
Ügyszám:
.
1206/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Zlinszky János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 58/1994. (XII. 14.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/334
.
A döntés kelte: Budapest, 12/05/1994
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálata tárgyában meghozta a következő

                          határozatot :

    Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kéményseprőipari
    tevékenység gyakorlásáról  szóló 19/1970.  (IX.  5.)  ÉVM
    rendelet 1.  § (2)  bekezdésében szereplő  "nem kötelező"
    kifejezés alkotmányellenes,  ezért azt  1995. április 30i
    hatállyal  megsemmisíti.   A   fenti   jogszabályhely   a
    megsemmisítés után a következő szöveggel marad hatályban:

    "  (2)  A  kéményseprőipari  tevékenység  körébe  tartozó
    munkákat  -   a  tevékenységére   vonatkozó  jogszabályok
    szerint - más is végezhet. "

    Az  Alkotmánybíróság   az  egyes   miniszteri  rendeletek
    módosításáról szóló 8/1992. (V. 19.) BM rendelet 1. § (1)
    bekezdésének   alkotmányellenessége    megállapítása   és
    megsemmisítése iránti  indítványt, valamint a kéményseprő
    vállalat   díjfelszámítási   gyakorlatának   vizsgálatára
    vonatkozó indítványt visszautasítja.

    Az Alkotmánybíróság egyebekben az indítványt elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság   határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

      Az  egyik  indítványozó  a  kéményseprőipari  tevékenység
      gyakorlásáról  szóló   19/1970.  (IX.  5.)  ÉVM  rendelet
      alkotmányellenességének  utólagos  vizsgálatát  kérte  az
      Alkotmánybíróságról szóló  1989. évi  XXXII. törvény 1. §
      b/   pontja    alapján.   A    másik    indítványozó    a
      kéményseprőipari tevékenység gyakorlásáról szóló 19/1970.
      (IX.  5.)   ÉVM  rendelet  1.  §  (2)  bekezdésének  "nem
      kötelező"  szövegrésze  alkotmányellenességének  utólagos
      vizsgálatát kérte  az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
      XXXII. törvény  1. § b/ pontjára és 40. §-ára hivatkozva.
      A harmadik  indítványozó az  egyes miniszteri  rendeletek
      módosításáról szóló  8/1992. (V.  19.) BM  rendeletnek  a
      kéményseprőipari tevékenység gyakorlásáról szóló 19/1970.
      (IX. 5.)  ÉVM rendelet  1. § (1) bekezdését módosító 1. §
      (1)    bekezdése     alkotmányellenességének     utólagos
      vizsgálatát kérte  az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
      XXXII. törvény 1. § b/ pontja alapján.

                                 I.

      A  helyi   önkormányzatok  és  szerveik,  a  köztársasági
      megbízottak,  valamint   egyes  centrális  alárendeltségű
      szervek feladat-  és hatásköreiről  szóló 1991.  évi  XX.
      törvény 19.  §-a szerint  a kéményseprőipari  tevékenység
      ellátásának     biztosításáról      külön      jogszabály
      rendelkezéseinek megfelelően a megyei, megyei jogú városi
      és a fővárosi közgyűlés gondoskodik.

      A  kéményseprőipari   tevékenység   gyakorlásáról   szóló
      19/1970. (IX.  5.) ÉVM  rendeletnek /  a  továbbiakban  :
      Ksr. /  a 8/1992. (V. 19.) BM rendelet / a továbbiakban :
      Ksr. mód  / 1.  § (1)  bekezdésével módosított  1. §  (1)
      bekezdése szerint  " /  a /  kéményseprőipari tevékenység
      ellátásának biztosításáról  a megyei,  megyei jogú városi
      és a  fővárosi közgyűlés  az általa  e  célból  alapított
      szervezet vagy  törvényben meghatározott  más módon  (  a
      továbbiakban együtt  :   vállalat )  gondoskodik ( 1991 :
      XX. tv. 19. § ) . "

      A helyi  önkormányzatokról szóló  1990. évi  LXV. törvény
      81. §  (1)  bekezdése   első   mondata   szerint "   /a/z
      önkormányzat  a   helyi  lakosság  szükségleteiből  és  a
      jogszabályokból  adódó   feladatait  saját  költségvetési
      szerv  útján,  más  gazdálkodó  szervezet  támogatásával,
      szolgáltatások vásárlásával,  illetve egyéb  módon  látja
      el".

      A Ksr.  a kéményseprőipari  tevékenység körében végezhető
      munkákat  folyamatos   kötelező,   esetenként   kötelező,
      illetőleg nem kötelező jellegük szerint különbözteti meg.

      A Ksr.  3. §  (1) bekezdése  a folyamatos kötelező munkák
      körébe  a   használatban  levő  kémények  és  tartozékaik
      füstjáratának az  égésterméktől való  megtisztítása és  a
      felülvizsgálati kötelezettség  alá  tartozó  kémények  és
      tartozékaik  műszaki   felülvizsgálata  tartozik,  a  nem
      folyamatos   tartózkodás    céljára   használt   épületek
      kéményei,   továbbá    a   cserépkályhák   füstcsonkjához
      csatlakozó bekötőnyílások  kivételével.  A  (2)  bekezdés
      szerint a  folyamatos  kötelező  munkákat  a  rendeletben
      előírt időközönként el kell végezni.

      A Ksr.  7. §  (1) bekezdése  esetenként kötelező munkának
      tartja  a / az  újonnan épített  vagy javított, illetőleg
      újból használatba  vett és  felülvizsgálati kötelezettség
      alá eső kémények és tartozékaik műszaki felülvizsgálatát,
      b/ a kémények,   füstcsatornák  használatával  összefüggő
      szakvélemények adását,  c/a lakó-  és közösségi  épületek
      kéményeinek füstnyomáspróbáját,  kiégetését, d/a  bontási
      munkát nem igénylő kürtődugulások megszüntetését, e/a nem
      folyamatos tartózkodás  céljára használt  épületek (  pl.
      üdülő  )   kéményeinek  és   tartozékainak   tisztítását,
      valamint  műszaki   felülvizsgálatát,  f/a   gázfogyasztó
      berendezések  bekötésével   összefüggésben   a   kémények
      terhelhetőségének  megállapítását   és  az   arról  szóló
      nyilatkozat  készítését.   A  (2)   bekezdés  szerint  az
      esetenként kötelező  munkát  a  megrendeléstől  számított
      határidőn belül kell elvégezni.

      A Ksr. 8. §-a sorolja fel a nem kötelező munkákat.

      A Ksr.  eredetileg minden  a kéményseprőipari tevékenység
      körében végzett munka elvégzését csak a tanács végrehajtó
      bizottsága által alapított kéményseprőipari tevékenységet
      ellátó szervezet  számára  tette  lehetővé.  A  Ksrnek  a
      26/1981. (XI. 14.) ÉVM rendelettel történt módosítása óta
      kéményseprőipari tevékenység  körébe tartozó nem kötelező
      munkákat  -   a  tevékenységére   vonatkozó  jogszabályok
      szerint - más is végezhet / Ksr. 1. § (2) bekezdés / .

      A Ksr.  15. § (1) bekezdése szerint a folyamatos kötelező
      munka díját  akkor is  meg kell  fizetni, ha  a  vállalat
      dolgozóját a  munka elvégzésében  megakadályozták vagy  a
      munka elvégzésének feltételeit nem biztosították, feltéve
      hogy a  vállalat  a  munka  végzéséről  szóló  értesítési
      kötelezettségének eleget  tett. A  (2) bekezdés szerint a
      kötelező munka  elvégzésének tűrése  alól az érdekeltet a
      díj megfizetése nem mentesíti. A (3) bekezdés szerint, ha
      a  folyamatos   kötelező  munka   elvégzése  a   vállalat
      érdekkörében felmerült  okból marad  el,  a  díj  arányos
      részét vissza kell téríteni.

                                 II.

      Az  egyik   indítványozó  álláspontja   szerint  a   Ksr.
      alkotmányellenesen beavatkozik  az állampolgárok  életébe
      azzal, hogy  az ingatlanban egyes kéményseprőipari munkák
      elvégzését kötelezővé  teszi,  e  munkák  elvégzéséért  a
      munkát elvégző vállalat díjat számít fel. Az indítványozó
      vállalkozási formában  szintén  folytat  kéményseprőipari
      tevékenység körébe  tartozó munkákat,  ezért  sérelmezte,
      hogy a  kötelezően előírt munkákat maga nem végezheti el,
      csak  a   kijelölt  vállalattól   rendelheti  meg  azokat
      ellenérték fejében.  Sérelmezte továbbá  az indítványozó,
      hogy a kéményseprő vállalat a díjat tényleges munkavégzés
      nélkül számította fel.

      A másik  indítványozó véleménye  szerint a  Ksr. 1. § (1)
      bekezdése   azzal,   hogy   egyes,   a   kéményseprőipari
      tevékenység  körébe   tartozó  munkák   elvégzését   csak
      meghatározott vállalatoknak engedi meg, az Alkotmánynak a
      vállalkozási és  gazdasági verseny  szabadságát szavatoló
      9. §  (2) bekezdésébe  ütközik. Az indítványozó szerint a
      sérelmezett jogszabályi rendelkezés sérti az Alkotmány 8.
      -§ (2)  bekezdését is  azzal,  hogy  alapvető  jogot  nem
      törvényi szinten  korlátoz. Az  indítványozó  hivatkozott
      arra, hogy  a jogszabály  által felhívott  1991. évi  XX.
      törvény  19.   §-a  csak   hatáskört  telepítő   szabályt
      tartalmaz, amely  azonban kizárólagos  jogosultságot  nem
      biztosít.  Az   indítványozó  az   Alkotmány  9.   §  (1)
      bekezdésébe   ütközőnek   is   tartotta   a   sérelmezett
      jogszabályi rendelkezést, mivel az véleménye szerint az a
      szektorsemlegesség elvével nem összeegyeztethető.

      A  harmadik  indítványozó  gazdasági  társaság,  amelynek
      tevékenységi körébe  tartozó tevékenységként a cégbíróság
      a   kéményseprési    és   tüzeléstechnikai   szolgáltatás
      tevékenységet bejegyezte. A gazdasági társaság kérelemmel
      fordult a  megyei közgyűléshez,  hogy az  a 1991. évi XX.
      törvény 19. §-a alapján járuljon hozzá, hogy a társaság a
      bejegyzett tevékenységet  végezhesse. A  megyei  főjegyző
      közölte  az   indítványozóval,  hogy  a  kéményseprőipari
      tevékenység    körébe     tartozó    kötelező    munkákra
      monopólhelyzet áll  fenn,  ezeket  -  az  akkor  még  nem
      módosított Ksr. szerint - kizárólag a megyei tanács által
      alapított konkrét  szerv végezheti, továbbá hogy a megyei
      önkormányzat   nincs   abban   a   helyzetben,   hogy   a
      kéményseprőipari   tevékenység    kötelező   feladatainak
      ellátásáról más  szervezet útján  gondoskodjék. Ezek után
      az indítványozó  gazdasági társaságot  a cégbíróság  -  a
      helyi kéményseprő vállalat kérelmére - a Ksr. 37. §-aiban
      meghatározott  tevékenységek   /  a   folyamatos  és   az
      esetenként kötelező  munkák /  gyakorlásától  eltiltotta,
      mivel  nem   rendelkezett   felhatalmazással   a   megyei
      közgyűléstől. A  Belügyminisztérium  Településfejlesztési
      és Kommunális  Főosztálya az indítványozó kérdésére olyan
      írásbeli állásfoglalást  adott ki,  amely szerint ugyan a
      gazdasági  társaságokról  szóló  1988.  évi  VI.  törvény
      alapján nincs  akadálya annak,  hogy gazdasági társaságok
      kéményseprőipari szolgáltatást  nyújtsanak, az  1991. évi
      XX. törvény 19. §-a és a Ksr. szabályozásából következően
      erre lehetőség  akkor nyílik, ha e tevékenységre a megyei
      önkormányzat   megbízást   ad,   illetve   ha   a   helyi
      önkormányzatokról szóló  1990. évi LXV. törvény 6. §-a és
      69.   §-ának   (3)   bekezdése   szerint   a   települési
      önkormányzat  a   megyei  önkormányzattól  e  tevékenység
      megszervezését átvállalva  erre megbízást  ad.  A  megyei
      főjegyző az  indítványozó kérelmének  a megyei  közgyűlés
      napirendjére   tűzésétől    ismételt   kérések   ellenére
      elzárkózott.

      Az indítványozó  álláspontja szerint  a Ksr.  2 1.  § (1)
      bekezdése  ellentétes  a  gazdasági  társaságokról  szóló
      1988. évi VI. törvénnyel, a koncesszióról szóló 1991. évi
      XVI. törvénnyel  és a helyi önkormányzatok és szerveik, a
      köztársasági  megbízottak,   valamint   egyes   centrális
      alárendeltségű szervek  feladat- és  hatásköreiről  szóló
      1991. évi XX. törvény 19. §-ával, ezért alkotmányellenes.

                                III.

      Az indítványok részben megalapozottak.

      A  /   Az  Alkotmány   54.  §   (1)  bekezdése  a  Magyar
      Köztársaságban minden ember számára biztosítja az élethez
      való jogot.  Az Alkotmánynak  ez a  rendelkezése az állam
      részéről nem  csupán e jog megsértésétől való tartózkodás
      kötelezettségét jelenti,  hanem e  jog  biztosítását,  az
      emberi  élet   védelmét  az   adott  társadalmi  közegben
      tevékenyen  is   elő  kell  mozdítania.  Az  emberi  élet
      tevőleges  állami   védelmét  szolgálja   olyan  büntető,
      polgári  és  közigazgatási  jogszabályok  meghozatala  és
      végrehajtása,   amelyek    az   emberi    életet    mások
      tevékenységétől vagy tevékenységének eredményétől óvják.

      Az Alkotmány az élet minőségét is védi, így többek között
      a 70/D.  § (1)  bekezdése szerint  a  Magyar  Köztársaság
      területén élőknek  joguk van  a lehető legmagasabb szintű
      testi és  lelki egészséghez, amelyet a Magyar Köztársaság
      a (2)  bekezdés szerint  többek között  az épített  és  a
      természetes környezet védelmével valósít meg.

      A tulajdonhoz  való jog  nem korlátlan,  a  tulajdonosnak
      joga  gyakorlása  során  tekintettel  kell  lennie  mások
      jogaira, jogos  érdekeire. A  tulajdonhoz való  jog  mint
      alapjog korlátozása  alkotmányos, ha  másik  jog  védelme
      vagy érvényesülése,  illetve egyéb  alkotmányos  cél  más
      módon nem  érhető el  és a  korlátozás  arányban  áll  az
      elérni kívánt cél fontosságával.

      Az    égéstermék    szabadba    történő    kivezetésének,
      elvezetésének módja a személyek életének, egészségének és
      testi  épségének  szempontjából  lényeges.  A  tulajdonos
      rendelkezési jogát  alappal korlátozza  az épületben vagy
      azon   kívül    tartózkodó   személyeknek   az   élethez,
      egészséghez  és   testi  épséghez   fűződő  érdeke,  arra
      vonatkozó alkotmányos joga. Az erre szolgáló berendezések
      létesítésének   szabályait    építésügyi    jogszabályok,
      működésének    szabályait     azok    ellenőrzését     és
      karbantartását meghatározó jogszabályok tartalmazzák.

      Az  Alkotmánybíróság  a  fentiek  alapján  alkotmányosnak
      találta a  Ksrnek a tulajdonhoz való jogot korlátozó - az
      egyes kéményseprőipari tevékenység körében végzett munkák
      tűrésére kötelezést,  illetve a  munka elvégzéséért  járó
      díj fizetési kötelezettségét előíró - rendelkezéseit.

      B /  Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint Magyarország
      gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
      magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. A
      9. §  (2) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság elismeri
      és támogatja  a vállalkozás  jogát és a gazdasági verseny
      szabadságát.

      Az Alkotmány  10. §  (2) bekezdése  megengedi, hogy egyes
      dolgok kizárólag  állami tulajdonban  lehessenek, illetve
      hogy egyes  gazdasági tevékenységeket  kizárólag csak  az
      állam folytathasson.  Az állam  kizárólagos tulajdonának,
      valamint  kizárólagos   gazdasági  tevékenységének  körét
      azonban csak törvény határozhatja meg.

      A  Ksr-ben   szabályozott  kéményseprőipari   tevékenység
      gazdasági  tevékenység.  A  Ksr.  nem  szabályoz  és  nem
      biztosít olyan  jogokat a  kéményseprőipari tevékenységet
      folytató vállalatnak,  amely  a  gazdasági  tevékenységen
      túlterjedne. A  Ksr. előírja  ugyan a vállalat számára az
      egyes munkák elvégzését, az ingatlantulajdonos  /kezelő/,
      használó  / bérlő  / számára   pedig  a   kötelező  munka
      elvégzésének tűrését, de a Ksr. a vállalatot a folyamatos
      kötelező munka  elvégzésének  lehetetlensége  esetén  sem
      ruházza fel hatósági jogkörrel, az a tűzvédelmi hatóságot
      illeti. A  vállalat az  elvégzett  munkáért  ellenértéket
      követelhet.

      Az 1991.  évi XX.  törvény a kéményseprőipari tevékenység
      ellátásának feladatát  a megyei,  megyei jogú városi és a
      fővárosi közgyűlés  feladatává  tette.  Ezzel  a  törvény
      ellátási kötelezettséget  és feladatot,  nem pedig jogot,
      különösen  nem   kizárólagos  jogot  állapított  meg.  Az
      Alkotmány egyébként  is kizárólagos gazdasági tevékenység
      lehetséges jogosultjaként  csakis -  törvényi szabályozás
      esetében is  - az  államot, nem  pedig az  önkormányzatot
      említi. Törvényi  rendelkezés alapján  nem  kizárólag  az
      állam  által   végezhető   gazdasági   tevékenységet   az
      Alkotmány  9.   §  (1)  és  (2)  bekezdése  alapján  -  a
      tevékenységre vonatkozó  szakmai feltételek megtartásával
      - bárki  egyenlő jogon,  szabad versenyben  folytathat. A
      Ksrnek az a rendelkezése, amely csupán a kéményseprőipari
      tevékenység körébe  tartozó nem  kötelező munkák végzését
      engedi meg  a Ksr.  1. §  (1) bekezdésében  meghatározott
      vállalaton  kívül   másnak  is,  a  piacgazdaságban  való
      egyenjogú részvételt,  a  gazdasági  verseny  szabadságát
      korlátozza, ezért az Alkotmány 9. §-ába ütközik. Tartalmi
      megfelelés esetében  sem lehetne  továbbá  a  kizárólagos
      gazdasági    tevékenységet     miniszteri     rendeletben
      meghatározni.

      A helyi  önkormányzatokról szóló  1990. évi  LXV. törvény
      69. §  (3) bekezdése szerint a törvényben kötelező megyei
      feladatként előírt közszolgáltatások körében a települési
      önkormányzat -  saját maga  vagy társulásával  közösen  -
      önként  vállalt   önkormányzati  feladatként  új  körzeti
      intézményt  hozhat   létre,  új   körzeti   szolgáltatást
      szervezhet meg. Az e törvényben a települési önkormányzat
      számára külön  is megfogalmazott  jogot a  Ksr.  vizsgált
      rendelkezése szintén  korlátozza, illetve  azt a kötelező
      kéményseprőipari munkákra  nézve teljesen kizárja. A Ksr.
      vizsgált rendelkezése  a  helyi  önkormányzatokról  szóló
      1990. évi  LXV. törvény  69. §  (3) bekezdésébe  ütközik,
      ezáltal ellentétes  az Alkotmány  37. §  (3) bekezdésének
      második mondatával,  mert a  kormány tagjai által kiadott
      rendeletek nem lehetnek ellentétesek törvénnyel.

      A fenti  indokok alapján  az Alkotmánybíróság a Ksr. 1. §
      (2)   bekezdésében    a   "nem    kötelező"    kifejezést
      megsemmisítette,  ezzel   a   rendelkezés   szövege   úgy
      változik, hogy  mindenfajta kéményseprőipari  tevékenység
      körébe  tartozó   munkát  -   a  tevékenységre  vonatkozó
      szabályok  szerint   -  a  Ksr.  1.  §  (1)  bekezdésében
      meghatározott  vállalaton   kívül  más  is  végezhet.  Az
      Alkotmánybíróság nem  tartotta szükségesnek  a Ksr.  azon
      rendelkezéseinek hatályon  kívül  helyezését,  amelyek  a
      Ksr. 1. § (1) bekezdésében meghatározott vállalat számára
      kötelezettséget állapítanak  meg.  A  Ksr.  a  3.  §  (2)
      bekezdésében a  folyamatos kötelező  munka és  a 7. § (2)
      bekezdésében az  esetenként kötelező  munka kötelezettjét
      nem jelölte meg, így ezek a rendelkezések nem ütköznek az
      alkotmánybírósági    határozatban     foglaltakba.     Az
      Alkotmánybíróság  észlelte,   hogy  a   Ksrnek  az  egyes
      kéményseprőipari  tevékenység   keretébe  tartozó  munkák
      végzésére való  kizárólagos jogosultságot tartalmazó 1. §
      (2) bekezdésén  kívül egyéb  rendelkezések is csak a Ksr.
      1.   §    (1)   bekezdésében    meghatározott    vállalat
      vonatkozásában tartalmaznak  szabályozást, így pl. a Ksr.
      11.  ,   12.  ,   14,  15.   ,   16.   §-ai.   Mivel   az
      Alkotmánybíróságnak       jogszabály        módosítására,
      kiegészítésére  nincs   hatásköre,  ezért   -  hacsak   a
      jogalkotó  a   szabályozást  annak   egyértelművé  tétele
      érdekében nem  módosítja - a jogalkalmazó feladata lesz a
      jogszabály megfelelő alkalmazása.

      Az  Alkotmánybíróság   nem  vizsgálta,   hogy  a  Ksr-ben
      felsorolt   egyes    kötelező   kéményseprőipari   munkák
      elvégzéséhez  milyen   szakmai  és  tárgyi  előfeltételek
      szükségesek. Ennek  meghatározása a jogalkotó hatáskörébe
      tartozik. A  gazdasági tevékenység  végzésének  feltétele
      azonban  -   az  Alkotmány   10.   §   (2)   bekezdésében
      megfogalmazott  kivétellel  -  nem  függhet  kizárólag  a
      tevékenységvégzés    alanyának,    illetve    az    alany
      tulajdonának jellegétől. A jogalkotó hatáskörébe tartozik
      annak a  szabályozása is,  hogy  a  különböző  jogalanyok
      által végzett gazdasági tevékenység elvégzésének hatósági
      nyilvántartását és  ellenőrzését milyen  módon  valósítja
      meg. Az  Alkotmánybíróság a jogalkotónak időt kívánt adni
      a  kéményseprőipari  tevékenység  szakmai  feltételeinek,
      illetve    e    tevékenység    hatósági    felügyeletének
      meghatározásához, ezért  az Abtv.  43.  §  (4)  bekezdése
      alapján a vizsgált jogszabályt a határozat közzétételénél
      későbbi időpontban helyezte hatályon kívül.

      Az  Alkotmánybíróság   az  egyes   miniszteri  rendeletek
      módosításáról szóló 8/1992. (V. 19.) BM rendelet 1. § (1)
      bekezdésének   alkotmányellenessége    megállapítása   és
      megsemmisítése iránti  indítványt visszautasította,  mert
      az  csupán   a  Ksrnek  az  alkotmányossági  vizsgálatkor
      hatályos   szövegét    állapította   meg,    így   érdemi
      elbírálására nem volt alap.

      C  /   A  Ksr.   15.  §-ában   szabályozott   díjfizetési
      kötelezettség ténylegesen díjelőlegezési kötelezettség. A
      Ksr. ugyanis  a 3.  § (2) bekezdésében a munka elvégzését
      kötelezővé tette,  a 15.  §  (3)  bekezdés  pedig  a  díj
      arányos  részének   visszafizetését  írta   elő,   ha   a
      folyamatos   kötelező    munka   elvégzése   a   vállalat
      érdekkörében felmerült  okból maradt  el. Ennek alapján a
      Ksr. 15.  §-a önmagában  nem  volna  alkotmányellenes.  A
      jogalkotó hatáskörébe  tartozik annak meghatározása, hogy
      továbbra is fennmaradjon-e a kéményseprőipari tevékenység
      körébe    tartozó     munka    elvégzésének     általános
      kötelezettsége.

      Az Alkotmánybíróság  érdemben nem vizsgálta továbbá, hogy
      az  indítványozónak   a  kéményseprő   vállalat  a  díjat
      tényleges munkavégzés  nélkül számította-e  fel, az  erre
      vonatkozó  indítványt   visszautasította.  Amennyiben  az
      indítványozó a  vállalat dolgozóját  a munka elvégzésében
      akadályozta vagy  a munka  elvégzésének  feltételeit  nem
      biztosította, köteles  a folyamatos  kötelező munka díját
      megfizetni, a  vállalat azonban  köteles  az  akadályozás
      megszünte  után   a  munkát   elvégezni.   Amennyiben   a
      folyamatos   kötelező   munkát   a   vállalat   a   saját
      érdekkörében felmerült  okból  nem  végezte  el,  úgy  az
      indítványozó   a   megfizetett   díj   arányos   részének
      visszafizetését követelheti  a vállalattól rendes bíróság
      előtt. Ez  azonban nem  alkotmánybírósági, hanem bírósági
      hatáskörbe tartozik.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                 Dr. Ádám Antal            Dr. Kilényi Géza
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                Dr. Lábady Tamás           Dr. Schmidt Péter
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

               Dr. Szabó András           Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                             Dr. Vörös Imre
                              alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                          előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        58/1994. (XII. 14.)
        Date of the decision:
        .
        12/05/1994
        .
        .