English
Hungarian
Ügyszám:
.
581/H/2002
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 15/2003. (IV. 18.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2003/208
.
A döntés kelte: Budapest, 04/14/2003
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási  Bizottságnak  az
      országos   népszavazás   kitűzésére  irányuló   kezdeményezés
      aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
      ellen benyújtott kifogások alapján meghozta a következő

                               határozatot:

      Az   Alkotmánybíróság   az  Országos   Választási   Bizottság
      131/2002. (VII. 11.) OVB határozatát helybenhagyja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.
                                       
        A  Hajrá  Magyarország!  Mozgalom nevében  Glattfelder  Béla,
        Boros    Imre   és   Turi-Kovács   Béla   aláírásgyűjtő    ív
        mintapéldányát   nyújtotta   be   az   Országos    Választási
        Bizottsághoz  (a  továbbiakban:  OVB)  azzal,  hogy  országos
        ügydöntő   népszavazást  kíván  kezdeményezni   a   következő
        kérdésben:
        "Egyetért-e azzal, hogy a - 2002. június 15-i állapot szerint
        hatályos termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény szerinti  -
        családi gazdálkodót első helyen illesse meg elővásárlási  jog
        termőföld vagy tanya vásárlása esetén?"
        Az  OVB  eljárása során megállapította, hogy az aláírásgyűjtő
        ív   a   hatályos  törvényi  rendelkezéseknek   megfelel;   a
        népszavazás  tárgya az Országgyűlés hatáskörébe  tartozik,  a
        kérdésekben  az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésére figyelemmel
        az országos népszavazás nem kizárt, a kérdések megfogalmazása
        megfelel  az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
        szóló  1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13.  §
        (1) bekezdésében foglaltaknak, az aláírásgyűjtő ív megfelel a
        választási   eljárásról  szóló  1997.  évi  C.   törvény   (a
        továbbiakban: Ve.) 118. § (3)-(5) bekezdéseiben foglalt alaki
        követelményeknek. Erre tekintettel az OVB az aláírásgyűjtő ív
        mintapéldányát  és  az  azon szereplő  kérdéseket  az  ügyben
        meghozott    131/2002.   (VII.   11.)    OVB    határozatával
        hitelesítette.
                                       
                                      II.
                                       
        1.  Az  OVB  határozata  ellen  benyújtott  kifogások  egyike
        szerint  az  OVB-nek  az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítését  az
        Nsztv.  13.  § (1) bekezdésére tekintettel meg kellett  volna
        tagadnia,  mivel  a  kérdésre nem lehet egyértelműen  igennel
        vagy   nemmel  válaszolni.  A  kérdés  ugyanis  olyan  tárgyi
        ismeretet     előfeltételez,     amellyel     általában     a
        választópolgárok nem rendelkeznek. Ilyen például a  kérdésnek
        az  a  része,  amely  a  termőföldről  szóló  1994.  évi  LV.
        törvényre (a továbbiakban: termőföldtörvény) utal, illetve  a
        "termőföld", a "családi gazdálkodó" és az "elővásárlási  jog"
        fogalmak.
        2.  Az  OVB által hitelesített kérdésben a másik indítványozó
        szerint az Nsztv. 10. § a) pontja és az Alkotmány 28/B. § (1)
        bekezdése   alapján  nem  lehet  népszavazást   tartani.   Az
        Országgyűlés  hatáskörének,  így a  népszavazásra  bocsátható
        tárgyköröknek egyértelmű korlátját jelenti az Alkotmány 8.  §
        (2)  bekezdése. Az indítványozó szerint alapjog  szükségtelen
        is  aránytalan korlátozására nincs a parlamentnek  hatásköre,
        következésképpen      alapjog     korlátozására      irányuló
        népszavazásnak  sincs helye a magyar közjogi  rendszerben.  A
        kifogást előterjesztő álláspontja szerint az elővásárlási jog
        vagyoni   értékű  jog,  amelyre  az  Alkotmány  13.   §   (1)
        bekezdésében biztosított tulajdonvédelem kiterjed.
        A  termőföldtörvény 2002. február 22-e előtt  hatályban  lévő
        szabályai szerint termőföld eladása esetén a haszonbérlőt,  a
        felesbérlőt és a részesművelőt elővásárlási jog illette  meg.
        A  termőföldtörvény  módosításáról  szóló  2001.  évi  CXVII.
        törvény  azonban  e  jogosultakat az elővásárlási  jogosultak
        rangsorában az első helyről a hatodik helyre sorolta át,  úgy
        hogy  a rangsorban őt a magyar állam tulajdonában levő Magyar
        Nemzeti Földalap Kht. által kijelölt személy is megelőzte. Ez
        az  indítványozó  szerint  a tulajdonhoz  való  jog  sérelmét
        jelentette,   mivel   "a   rangsor   hatodik   helyére   való
        visszasorolás  lényegét tekintve elvonta  a  korábbi  vagyoni
        jogi  jogosultságot, illetve az állam hozzájárulásától  tette
        függővé a vagyoni értékű jog gyakorlását." A 2002. évi XXIII.
        törvény   a   Magyar   Köztársaság   2001.   és   2002.   évi
        költségvetéséről    szóló   2000.   évi   CXXXIII.    törvény
        módosításáról  e  sorrenden  változtatva  a  haszonbérlőt,  a
        felesbérlőt  és  a részesművelőt az elővásárlásra  jogosultak
        között  az  első  helyre sorolta. A népszavazásra  bocsátandó
        kérdésből  következő jogalkotás (vagyis a családi  gazdaságok
        első  helyre sorolása az elővásárlásra jogosultak  között)  a
        tulajdonhoz való alapjogot sértő volna, véli az indítványozó,
        ezért  a  kérdés hitelesítését az OVB-nek meg  kellett  volna
        tagadnia.
        A  fenti érvek alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérték
        az   Alkotmánybíróságtól,  hogy   semmisítse   meg   az   OVB
        aláírásgyűjtő  ívet  hitelesítő  döntését,  és  kötelezze   a
        testületet  új  eljárás lefolytatására. A határozat  ellen  a
        törvényes  határidőn belül érkezett, a törvényi feltételeknek
        megfelelő kifogásokat az Alkotmánybíróság egyesítette és  egy
        eljárásban érdemben bírálta el.

        3.  Az  Alkotmánybíróság a 131/2002. (VII. 11.) OVB határozat
        ellen benyújtott kifogásokat az Alkotmány, az Nsztv. és a Ve.
        alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:

        Alkotmány
        "8.  §  (2)  A Magyar Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja."
        "13.  §  A  Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz  való
        jogot."
        "28/B.  §  (1)  Országos  népszavazás és  népi  kezdeményezés
        tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet."
        "28/C. § (3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az
        eredményes    népszavazás   alapján    hozott    döntés    az
        Országgyűlésre kötelező."

        Nsztv.
        "10.  §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
        aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
        a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
        b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
        c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
        követelményeknek,
        d)  az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
        szóló törvényben foglalt követelményeknek."
        "13.  § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
        megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni."

        Ve.
        "130.   §   (1)   Az  Országos  Választási  Bizottságnak   az
        aláírásgyűjtő  ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
        kapcsolatos  döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
        követő  tizenöt  napon  belül lehet - az  Alkotmánybírósághoz
        címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
        (2)   Az   Országgyűlés   népszavazást  elrendelő,   valamint
        kötelezően  elrendelendő népszavazás  elrendelését  elutasító
        határozata  elleni  kifogást a határozat közzétételét  követő
        nyolc napon belül lehet - az Alkotmánybírósághoz címezve - az
        Országos  Választási  Bizottsághoz  benyújtani.  Az  Országos
        Választási  Bizottság a kifogás benyújtásáról  haladéktalanul
        tájékoztatja   az   Országgyűlés  elnökét,   a   népszavazást
        elrendelő határozat elleni kifogásról a köztársasági  elnököt
        is.
          (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja  el.
        Az   Alkotmánybíróság   az  Országos  Választási   Bizottság,
        illetőleg az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
        megsemmisíti,   és   az   Országos  Választási   Bizottságot,
        illetőleg az Országgyűlést új eljárásra utasítja."

                                     III.

        1.  Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
        az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
        továbbiakban:   Abtv.)   1.  §  h)   pontjában   foglaltaknak
        megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg.
        A   Ve.  130.  §  (1)  és  (2)  bekezdései  alapján  az   OVB
        aláírásgyűjtő  ív,  illetve a konkrét kérdés  hitelesítésével
        kapcsolatos  döntése,  valamint az Országgyűlés  népszavazást
        elrendelő,  továbbá  a  kötelezően  elrendelendő  népszavazás
        elrendelését megtagadó határozata ellen kifogás nyújtható  be
        az    Alkotmánybírósághoz.   Az   Alkotmánybíróság   az   OVB
        határozatában,  valamint a kifogásban foglaltak  alapján  azt
        vizsgálja,  hogy  az  OVB  az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
        eljárásában  az  Alkotmánynak  és  az  irányadó  törvényeknek
        megfelelően  járt-e  el,  helyesen jutott-e  az  OVB  arra  a
        következtetésre, hogy az adott kérdésben népszavazás tartható
        vagy  éppen nem tartható. [Legutóbb a 63/2002. (XII.  3.)  AB
        határozat,  ABK  2002, december, 718.] Az Alkotmánybíróság  a
        jogorvoslati    eljárása    során    feladatát    alkotmányos
        jogállásával   és  rendeltetésével  összhangban   látja   el.
        [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.]

        2.  Az  Alkotmánybíróság  először a népszavazásra  bocsátandó
        kérdés egyértelműségével foglalkozó kifogásokat vizsgálta. Az
        52/2001. (XI. 29.) AB határozatban megfogalmazott kritériumok
        alapján  a  népszavazásra bocsátandó kérdés akkor egyértelmű,
        ha  az  kétséget kizáróan megválaszolható, eldöntendő  kérdés
        esetében  arra "igen" vagy "nem" felelet adható. A  kérdésnek
        világosnak  és  kizárólag egyféleképpen értelmezhetőnek  kell
        lennie.  Nem  követelmény viszont a kérdés megfogalmazásakor,
        hogy  a  kezdeményező  az  egyes jogágak  kifejezéskészletét,
        illetve   az   egyes   szakterületek  terminus   technicusait
        használja. (ABH 2001, 399, 403.)
        Ahogyan  azt  az  Alkotmánybíróság a 62/2002.  (XII.  3.)  AB
        határozatában is hangsúlyozta, a kérdés megfogalmazása  során
        önmagában  az egyes szakterületek terminológiájának pontatlan
        használata nem jelenti az Nsztv. 13. §-a sérelmét. (ABK 2002,
        december, 716, 717.) Az Alkotmánybíróság álláspontja  szerint
        a  kérdésben  szereplő (szak)kifejezések  -  mint  például  a
        "termőföld",  "családi gazdálkodó", "elővásárlási  jog"  -  a
        kérdés  egészének érthetőségét nem zavarják. A  népszavazásra
        bocsátandó  kérdés érthető és megfelel az Nsztv.  13.  §-ában
        foglalt követelményeknek.
        Jelen  ügyben  a  népszavazást  kezdeményező  ahhoz  kéri   a
        választópolgárok  támogatását,  hogy  a  2002.  június   15-i
        állapot  szerint  hatályos termőföldtörvény szerinti  családi
        gazdálkodót ismét az első helyen illesse meg elővásárlási jog
        termőföld  vagy  tanya vásárlása esetén. A  kérdésbe  foglalt
        közbevetés  a  kérdést  pontosítja és  további  információval
        szolgál,  egyértelművé  teszi, hogy a  kezdeményező  a  2002.
        június  15-én  hatályos  termőföldtörvény  által  alkalmazott
        családi   gazdálkodó   fogalmat   tekinti   irányadónak.    A
        termőföldtörvény 3. § i) pontja szerint családi gazdálkodó az
        a  családi  gazdaságot a családi gazdaság  központja  szerint
        illetékes    megyei   (fővárosi)   földművelésügyi    hivatal
        nyilvántartásába  bejegyeztető személy,  aki:  1.  a  családi
        gazdaság  vezetőjeként  annak  tevékenységi  körében  jogokat
        szerezhet     és     kötelezettségeket     vállalhat,      2.
        élethivatásszerűen  mezőgazdasági, illetve  mezőgazdasági  és
        kiegészítő  tevékenységet  folytat,  3.  mezőgazdasági   vagy
        erdészeti  szakirányú  képzettséggel rendelkezik  vagy  ennek
        hiányában   igazolja,  hogy  legalább  3  éve   folytatja   a
        mezőgazdasági,    illetve   mezőgazdasági    és    kiegészítő
        tevékenységét és ebből árbevétele származott, 4.  legalább  3
        év  óta  a  bejelentett állandó lakhelye a  családi  gazdaság
        központjaként megjelölt településen van.
        Ahogyan  arra  az Alkotmánybíróság a 63/2002.  (XII.  3.)  AB
        határozatában  is utalt, az Országgyűlés és más  jogalkotásra
        jogosult  szervek  által kibocsátott  jogszabályok  a  Magyar
        Közlönyben   való   kihirdetést  követően  mindenki   számára
        hozzáférhetőek.    A    népszavazásra   bocsátandó    kérdést
        aláírásukkal  támogató választópolgárok  tehát  megismerhetik
        azok    tartalmát.    Ezen    túl,    jelen    esetben,     a
        termőföldtörvényben   foglaltak  egy   a   termőföldtulajdon-
        szerzést  érintő kérdés népszavazásra bocsátását  követően  a
        Ve.-ben  szabályozott módon nyilvános vita  tárgyai  lesznek,
        ami  szintén  a választópolgárok tájékozódását  segíti.  (ABK
        2002,    december,   718,   720.)   Mindezek    alapján    az
        Alkotmánybíróság a kérdés egyértelműségét érintő  kifogásokat
        elutasította.

        3.  A  kifogással élők egyike szerint a kérdés alkotmánysértő
        törvény   megalkotására   kötelezi   az   Országgyűlést.   Az
        indítványozó  úgy véli, az Országgyűlés hatáskörének,  így  a
        népszavazásra  bocsátható tárgyköröknek  egyértelmű  korlátot
        szab  az Alkotmány 8. § (2) bekezdése, amely alapján alapvető
        jog lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja.

        Az   Alkotmány   elsőbbségének  a  törvényhozással   szembeni
        biztosítása   az   Alkotmánybíróság  legfőbb   feladata.   Az
        alkotmányos    szempontok   érvényre   juttatása    történhet
        előzetesen, a jogi norma megszületése előtt, illetve  utólag,
        a  jogszabály kihirdetését követően. Előfordulhat  azonban  -
        például  a  kétszázezer választópolgár  által  kezdeményezett
        eredményes   ügydöntő  népszavazás   esetében   -,   hogy   a
        népszavazásra  bocsátandó kérdés alapján  valamely  alapjogot
        nyilvánvaló   módon  súlyosan  sértő  vagy   tömeges   egyéni
        jogsérelmet  okozó jogszabály megalkotására  lesz  köteles  a
        törvényhozó   hatalom.  Ebben  az  esetben  a   népszavazásra
        bocsátandó  kérdés hitelesítési eljárásban  történő  előzetes
        alkotmányossági vizsgálata nyújthat megfelelő védelmet.

        Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  a  népszavazásra
        bocsátandó kérdés alapján általában nem állapítható meg, hogy
        a  jogalkotó  pontosan milyen tartalmú jogi norma  alkotására
        lesz köteles. Az alkotmánysértő norma létrejöttét elkerülendő
        a   törvényhozó  köteles  a  jogszabályt  olyan   tartalommal
        elfogadni,   amely   megfelel  ugyan  a   kérdésben   foglalt
        követelményeknek,   de  egyszersmind   összhangban   áll   az
        alaptörvény rendelkezéseivel.

        A  magyar jogrendszer több olyan jogintézményt ismer, amely a
        népszavazáshoz való politikai alapjog Alkotmánynak  megfelelő
        gyakorlását segíti. Az Alkotmány rendelkezései, és  különösen
        a  8.  §  alapján  alkotmányos védelemben részesülő  alapvető
        jogok érvényesülése azonban nem tehető attól függővé, hogy az
        erre  jogosult  intézmények  a népszavazási  eljárás  későbbi
        szakaszaiban  élnek-e az Alkotmányban, illetve  az  Abtv.-ben
        biztosított lehetőségekkel és Alkotmánybírósághoz  fordulnak-
        e.

        Az   Alkotmány   egésze   és  az  alkotmányos   rendelkezések
        [elsősorban  az Alkotmány 8. § (2) bekezdés, a  28/C.  §  (3)
        bekezdés,  valamint  a  77.  § (2)  bekezdés]  összefüggései,
        valamint  azok  együttes  vizsgálata alapján  megállapítható,
        hogy   az   Alkotmánybíróság  -  alkotmányos  rendeltetésével
        összhangban  -  a kifogás és az OVB határozat keretein  belül
        adott  ügyben  megvizsgálhatja a kérdést abból a  szempontból
        is,  hogy az annak alapján lefolytatott népszavazás eredménye
        nyilvánvaló   módon  nem  kötelezi-e  a  jogalkotót   alapjog
        lényeges tartalmát sértő törvény megalkotására.

        Jelen   ügyben  azonban  -  az  Alkotmánybíróság  álláspontja
        szerint  -  a  családi gazdálkodók elővásárlási jogát  érintő
        kérdésből  nem állapítható meg a születő jogi norma tartalma.
        A  kérdés  népszavazásra bocsátását követően  a  jogalkotó  a
        többségi  támogatást  kapott "igen" válasz  alapján  alkothat
        olyan  jogszabályt, amely nem eredményez alkotmánysértést.  A
        törvényhozó  ugyanis alkotmányos keretek között marad,  ha  a
        közérdekűség  megléte esetén az elérni kívánt céllal  arányos
        módon korlátozza a tulajdonhoz való alapjogot.

        Az    Alkotmánybíróság   mindezek   alapján   a   kifogásokat
        elutasította,  és  a  131/2002. (VII.  11.)  OVB  határozatot
        helybenhagyta.

        Az  Alkotmánybíróság,  figyelemmel az  OVB  határozat  Magyar
        Közlönyben  való megjelenésére, elrendelte e határozatának  a
        Magyar Közlönyben való közzétételét.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Resolution 131/2002 (VII. 11.) OVB of the National Electoral Committee on a referendum to be organised on the purchase and ownership of arable land
          Number of the Decision:
          .
          15/2003. (IV. 18.)
          Date of the decision:
          .
          04/14/2003
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2003-2-002?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0015_2003.pdfen_0015_2003.pdf