A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogások alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
131/2002. (VII. 11.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Hajrá Magyarország! Mozgalom nevében Glattfelder Béla,
Boros Imre és Turi-Kovács Béla aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási
Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB) azzal, hogy országos
ügydöntő népszavazást kíván kezdeményezni a következő
kérdésben:
"Egyetért-e azzal, hogy a - 2002. június 15-i állapot szerint
hatályos termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény szerinti -
családi gazdálkodót első helyen illesse meg elővásárlási jog
termőföld vagy tanya vásárlása esetén?"
Az OVB eljárása során megállapította, hogy az aláírásgyűjtő
ív a hatályos törvényi rendelkezéseknek megfelel; a
népszavazás tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozik, a
kérdésekben az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésére figyelemmel
az országos népszavazás nem kizárt, a kérdések megfogalmazása
megfelel az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. §
(1) bekezdésében foglaltaknak, az aláírásgyűjtő ív megfelel a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 118. § (3)-(5) bekezdéseiben foglalt alaki
követelményeknek. Erre tekintettel az OVB az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát és az azon szereplő kérdéseket az ügyben
meghozott 131/2002. (VII. 11.) OVB határozatával
hitelesítette.
II.
1. Az OVB határozata ellen benyújtott kifogások egyike
szerint az OVB-nek az aláírásgyűjtő ív hitelesítését az
Nsztv. 13. § (1) bekezdésére tekintettel meg kellett volna
tagadnia, mivel a kérdésre nem lehet egyértelműen igennel
vagy nemmel válaszolni. A kérdés ugyanis olyan tárgyi
ismeretet előfeltételez, amellyel általában a
választópolgárok nem rendelkeznek. Ilyen például a kérdésnek
az a része, amely a termőföldről szóló 1994. évi LV.
törvényre (a továbbiakban: termőföldtörvény) utal, illetve a
"termőföld", a "családi gazdálkodó" és az "elővásárlási jog"
fogalmak.
2. Az OVB által hitelesített kérdésben a másik indítványozó
szerint az Nsztv. 10. § a) pontja és az Alkotmány 28/B. § (1)
bekezdése alapján nem lehet népszavazást tartani. Az
Országgyűlés hatáskörének, így a népszavazásra bocsátható
tárgyköröknek egyértelmű korlátját jelenti az Alkotmány 8. §
(2) bekezdése. Az indítványozó szerint alapjog szükségtelen
is aránytalan korlátozására nincs a parlamentnek hatásköre,
következésképpen alapjog korlátozására irányuló
népszavazásnak sincs helye a magyar közjogi rendszerben. A
kifogást előterjesztő álláspontja szerint az elővásárlási jog
vagyoni értékű jog, amelyre az Alkotmány 13. § (1)
bekezdésében biztosított tulajdonvédelem kiterjed.
A termőföldtörvény 2002. február 22-e előtt hatályban lévő
szabályai szerint termőföld eladása esetén a haszonbérlőt, a
felesbérlőt és a részesművelőt elővásárlási jog illette meg.
A termőföldtörvény módosításáról szóló 2001. évi CXVII.
törvény azonban e jogosultakat az elővásárlási jogosultak
rangsorában az első helyről a hatodik helyre sorolta át, úgy
hogy a rangsorban őt a magyar állam tulajdonában levő Magyar
Nemzeti Földalap Kht. által kijelölt személy is megelőzte. Ez
az indítványozó szerint a tulajdonhoz való jog sérelmét
jelentette, mivel "a rangsor hatodik helyére való
visszasorolás lényegét tekintve elvonta a korábbi vagyoni
jogi jogosultságot, illetve az állam hozzájárulásától tette
függővé a vagyoni értékű jog gyakorlását." A 2002. évi XXIII.
törvény a Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi
költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvény
módosításáról e sorrenden változtatva a haszonbérlőt, a
felesbérlőt és a részesművelőt az elővásárlásra jogosultak
között az első helyre sorolta. A népszavazásra bocsátandó
kérdésből következő jogalkotás (vagyis a családi gazdaságok
első helyre sorolása az elővásárlásra jogosultak között) a
tulajdonhoz való alapjogot sértő volna, véli az indítványozó,
ezért a kérdés hitelesítését az OVB-nek meg kellett volna
tagadnia.
A fenti érvek alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérték
az Alkotmánybíróságtól, hogy semmisítse meg az OVB
aláírásgyűjtő ívet hitelesítő döntését, és kötelezze a
testületet új eljárás lefolytatására. A határozat ellen a
törvényes határidőn belül érkezett, a törvényi feltételeknek
megfelelő kifogásokat az Alkotmánybíróság egyesítette és egy
eljárásban érdemben bírálta el.
3. Az Alkotmánybíróság a 131/2002. (VII. 11.) OVB határozat
ellen benyújtott kifogásokat az Alkotmány, az Nsztv. és a Ve.
alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:
Alkotmány
"8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja."
"13. § A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot."
"28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet."
"28/C. § (3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az
eredményes népszavazás alapján hozott döntés az
Országgyűlésre kötelező."
Nsztv.
"10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek."
"13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni."
Ve.
"130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet - az Alkotmánybírósághoz
címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(2) Az Országgyűlés népszavazást elrendelő, valamint
kötelezően elrendelendő népszavazás elrendelését elutasító
határozata elleni kifogást a határozat közzétételét követő
nyolc napon belül lehet - az Alkotmánybírósághoz címezve - az
Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. Az Országos
Választási Bizottság a kifogás benyújtásáról haladéktalanul
tájékoztatja az Országgyűlés elnökét, a népszavazást
elrendelő határozat elleni kifogásról a köztársasági elnököt
is.
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság,
illetőleg az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot,
illetőleg az Országgyűlést új eljárásra utasítja."
III.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak
megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg.
A Ve. 130. § (1) és (2) bekezdései alapján az OVB
aláírásgyűjtő ív, illetve a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése, valamint az Országgyűlés népszavazást
elrendelő, továbbá a kötelezően elrendelendő népszavazás
elrendelését megtagadó határozata ellen kifogás nyújtható be
az Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság az OVB
határozatában, valamint a kifogásban foglaltak alapján azt
vizsgálja, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési
eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el, helyesen jutott-e az OVB arra a
következtetésre, hogy az adott kérdésben népszavazás tartható
vagy éppen nem tartható. [Legutóbb a 63/2002. (XII. 3.) AB
határozat, ABK 2002, december, 718.] Az Alkotmánybíróság a
jogorvoslati eljárása során feladatát alkotmányos
jogállásával és rendeltetésével összhangban látja el.
[25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.]
2. Az Alkotmánybíróság először a népszavazásra bocsátandó
kérdés egyértelműségével foglalkozó kifogásokat vizsgálta. Az
52/2001. (XI. 29.) AB határozatban megfogalmazott kritériumok
alapján a népszavazásra bocsátandó kérdés akkor egyértelmű,
ha az kétséget kizáróan megválaszolható, eldöntendő kérdés
esetében arra "igen" vagy "nem" felelet adható. A kérdésnek
világosnak és kizárólag egyféleképpen értelmezhetőnek kell
lennie. Nem követelmény viszont a kérdés megfogalmazásakor,
hogy a kezdeményező az egyes jogágak kifejezéskészletét,
illetve az egyes szakterületek terminus technicusait
használja. (ABH 2001, 399, 403.)
Ahogyan azt az Alkotmánybíróság a 62/2002. (XII. 3.) AB
határozatában is hangsúlyozta, a kérdés megfogalmazása során
önmagában az egyes szakterületek terminológiájának pontatlan
használata nem jelenti az Nsztv. 13. §-a sérelmét. (ABK 2002,
december, 716, 717.) Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
a kérdésben szereplő (szak)kifejezések - mint például a
"termőföld", "családi gazdálkodó", "elővásárlási jog" - a
kérdés egészének érthetőségét nem zavarják. A népszavazásra
bocsátandó kérdés érthető és megfelel az Nsztv. 13. §-ában
foglalt követelményeknek.
Jelen ügyben a népszavazást kezdeményező ahhoz kéri a
választópolgárok támogatását, hogy a 2002. június 15-i
állapot szerint hatályos termőföldtörvény szerinti családi
gazdálkodót ismét az első helyen illesse meg elővásárlási jog
termőföld vagy tanya vásárlása esetén. A kérdésbe foglalt
közbevetés a kérdést pontosítja és további információval
szolgál, egyértelművé teszi, hogy a kezdeményező a 2002.
június 15-én hatályos termőföldtörvény által alkalmazott
családi gazdálkodó fogalmat tekinti irányadónak. A
termőföldtörvény 3. § i) pontja szerint családi gazdálkodó az
a családi gazdaságot a családi gazdaság központja szerint
illetékes megyei (fővárosi) földművelésügyi hivatal
nyilvántartásába bejegyeztető személy, aki: 1. a családi
gazdaság vezetőjeként annak tevékenységi körében jogokat
szerezhet és kötelezettségeket vállalhat, 2.
élethivatásszerűen mezőgazdasági, illetve mezőgazdasági és
kiegészítő tevékenységet folytat, 3. mezőgazdasági vagy
erdészeti szakirányú képzettséggel rendelkezik vagy ennek
hiányában igazolja, hogy legalább 3 éve folytatja a
mezőgazdasági, illetve mezőgazdasági és kiegészítő
tevékenységét és ebből árbevétele származott, 4. legalább 3
év óta a bejelentett állandó lakhelye a családi gazdaság
központjaként megjelölt településen van.
Ahogyan arra az Alkotmánybíróság a 63/2002. (XII. 3.) AB
határozatában is utalt, az Országgyűlés és más jogalkotásra
jogosult szervek által kibocsátott jogszabályok a Magyar
Közlönyben való kihirdetést követően mindenki számára
hozzáférhetőek. A népszavazásra bocsátandó kérdést
aláírásukkal támogató választópolgárok tehát megismerhetik
azok tartalmát. Ezen túl, jelen esetben, a
termőföldtörvényben foglaltak egy a termőföldtulajdon-
szerzést érintő kérdés népszavazásra bocsátását követően a
Ve.-ben szabályozott módon nyilvános vita tárgyai lesznek,
ami szintén a választópolgárok tájékozódását segíti. (ABK
2002, december, 718, 720.) Mindezek alapján az
Alkotmánybíróság a kérdés egyértelműségét érintő kifogásokat
elutasította.
3. A kifogással élők egyike szerint a kérdés alkotmánysértő
törvény megalkotására kötelezi az Országgyűlést. Az
indítványozó úgy véli, az Országgyűlés hatáskörének, így a
népszavazásra bocsátható tárgyköröknek egyértelmű korlátot
szab az Alkotmány 8. § (2) bekezdése, amely alapján alapvető
jog lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja.
Az Alkotmány elsőbbségének a törvényhozással szembeni
biztosítása az Alkotmánybíróság legfőbb feladata. Az
alkotmányos szempontok érvényre juttatása történhet
előzetesen, a jogi norma megszületése előtt, illetve utólag,
a jogszabály kihirdetését követően. Előfordulhat azonban -
például a kétszázezer választópolgár által kezdeményezett
eredményes ügydöntő népszavazás esetében -, hogy a
népszavazásra bocsátandó kérdés alapján valamely alapjogot
nyilvánvaló módon súlyosan sértő vagy tömeges egyéni
jogsérelmet okozó jogszabály megalkotására lesz köteles a
törvényhozó hatalom. Ebben az esetben a népszavazásra
bocsátandó kérdés hitelesítési eljárásban történő előzetes
alkotmányossági vizsgálata nyújthat megfelelő védelmet.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a népszavazásra
bocsátandó kérdés alapján általában nem állapítható meg, hogy
a jogalkotó pontosan milyen tartalmú jogi norma alkotására
lesz köteles. Az alkotmánysértő norma létrejöttét elkerülendő
a törvényhozó köteles a jogszabályt olyan tartalommal
elfogadni, amely megfelel ugyan a kérdésben foglalt
követelményeknek, de egyszersmind összhangban áll az
alaptörvény rendelkezéseivel.
A magyar jogrendszer több olyan jogintézményt ismer, amely a
népszavazáshoz való politikai alapjog Alkotmánynak megfelelő
gyakorlását segíti. Az Alkotmány rendelkezései, és különösen
a 8. § alapján alkotmányos védelemben részesülő alapvető
jogok érvényesülése azonban nem tehető attól függővé, hogy az
erre jogosult intézmények a népszavazási eljárás későbbi
szakaszaiban élnek-e az Alkotmányban, illetve az Abtv.-ben
biztosított lehetőségekkel és Alkotmánybírósághoz fordulnak-
e.
Az Alkotmány egésze és az alkotmányos rendelkezések
[elsősorban az Alkotmány 8. § (2) bekezdés, a 28/C. § (3)
bekezdés, valamint a 77. § (2) bekezdés] összefüggései,
valamint azok együttes vizsgálata alapján megállapítható,
hogy az Alkotmánybíróság - alkotmányos rendeltetésével
összhangban - a kifogás és az OVB határozat keretein belül
adott ügyben megvizsgálhatja a kérdést abból a szempontból
is, hogy az annak alapján lefolytatott népszavazás eredménye
nyilvánvaló módon nem kötelezi-e a jogalkotót alapjog
lényeges tartalmát sértő törvény megalkotására.
Jelen ügyben azonban - az Alkotmánybíróság álláspontja
szerint - a családi gazdálkodók elővásárlási jogát érintő
kérdésből nem állapítható meg a születő jogi norma tartalma.
A kérdés népszavazásra bocsátását követően a jogalkotó a
többségi támogatást kapott "igen" válasz alapján alkothat
olyan jogszabályt, amely nem eredményez alkotmánysértést. A
törvényhozó ugyanis alkotmányos keretek között marad, ha a
közérdekűség megléte esetén az elérni kívánt céllal arányos
módon korlátozza a tulajdonhoz való alapjogot.
Az Alkotmánybíróság mindezek alapján a kifogásokat
elutasította, és a 131/2002. (VII. 11.) OVB határozatot
helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság, figyelemmel az OVB határozat Magyar
Közlönyben való megjelenésére, elrendelte e határozatának a
Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |