Hungarian
Ügyszám:
.
970/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 42/2011. (VI. 9.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/950
.
A döntés kelte: Budapest, 06/07/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
     
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
     
     Az  Alkotmánybíróság  az Országos Választási  Bizottság  által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
    mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
    hozott  határozat ellen benyújtott kifogás alapján  meghozta  a
    következő
     
                             határozatot:
     
     Az   Alkotmánybíróság   az   Országos   Választási   Bizottság
    386/2010. (V. 19.) OVB határozatát megsemmisíti, és az Országos
    Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
     
     Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
       
                                    I.
       
       1.   Magánszemély  2010.  május  4-én  országos   népszavazási
      kezdeményezés   tárgyában   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányát
      nyújtotta   be   az   Országos   Választási   Bizottsághoz   (a
      továbbiakban:   OVB)   az  országos  népszavazásról   és   népi
      kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a  továbbiakban:
      Nsztv.) 2. §-a szerinti hitelesítés céljából.
       Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
       „Egyetért-e  Ön  azzal,  hogy  az országgyűlési  képviselőknek
      csak  a  bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásai  után
      járhat választókerületi pótlék és lakhatási támogatás?”
       Az  OVB  megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív a törvényben
      meghatározott formai, valamint a népszavazásra feltenni  kívánt
      kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek eleget tesz, ezért
      a  386/2010. (V. 19.) OVB határozatával (a továbbiakban: OVBh.)
      annak mintapéldányát hitelesítette.
       
       2.  A kifogást tevő a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
      törvény  (a  továbbiakban: Ve.) 77. § (1)  bekezdése,  valamint
      130. §-a alapján kifogást nyújtott be az Alkotmánybírósághoz az
      OVBh. ellen, kérve annak megsemmisítését és az OVB új eljárásra
      utasítását.
       A  kifogással  érintett határozat a Magyar Közlöny  2010.  évi
      82.  számában,  2010. május 19-én jelent meg; a  kifogás  2010.
      június  3-án  8  óra  00 perckor, vagyis a törvényes  határidőn
      belül érkezett az OVB-hez.
       A  kifogást tevő szerint az OVB-nek meg kellett volna tagadnia
      a   hitelesítést,   mert  a  feltenni  kívánt   kérdésben   „az
      országgyűlési   képviselők   (…)   bizonylattal   alátámasztott
      elszámolható  kiadásai” szövegrész többféleképpen értelmezhető:
      értelmezhető   úgy   is,  hogy  „csak  a  képviselői   munkával
      összefüggő  kiadásokra  vonatkozik”, de  úgy  is,  hogy  minden
      kiadásra,  „melyről  a képviselőnek bizonylata  van”,  így  nem
      felel  meg  sem  a  választói, sem a  jogalkotói  egyértelműség
      követelményének.
       
                                    II.
       
       Az   Alkotmánybíróság  a  kifogást  a  következő   jogszabályi
      rendelkezések alapján vizsgálta.
       
       1. Az Nsztv. érintett rendelkezése:
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
       
       2. A Ve. érintett rendelkezése:
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       […]
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                   III.
       
       A kifogás az alábbiak szerint megalapozott.
       
       1.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen   ügyben   az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §-a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati  természetű.  Ennek során  az  Alkotmánybíróság  —
      alkotmányos  jogállásával és rendeltetésével  összhangban  —  a
      beérkezett  kifogás  keretei  között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés  megfelel-e  a
      jogszabályi  feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek  megfelelően  járt-e el  [63/2002.  (XII.  3.)  AB
      határozat,  ABH 2002, 342.]. Eljárása során az Alkotmánybíróság
      e   feladatát   alkotmányos  jogállásával  és   rendeltetésével
      összhangban  látja  el. [25/1999. (VII. 7.) AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.]
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság  számos  alkalommal  foglalkozott  az
      országgyűlési képviselők költségtérítésének kérdésével,  így  —
      többek  között  —  a  82/2009.  (VII.  15.)  AB  határozatában,
      valamint a 117/2010. (VI. 30.) AB határozatában is.
       A  82/2009. (VII. 15.) AB határozatban az Alkotmánybíróság  az
      Országgyűlésnek  az  országos népszavazás elrendeléséről  szóló
      28/2009.  (IV.  17.)  OGY  határozatát  vizsgálta,  melyben  az
      Országgyűlés országos, ügydöntő népszavazást rendelt el a jelen
      ügyben   szereplő   kérdéssel  nagyrészt  megegyező   kérdésben
      („Egyetért-e Ön azzal, hogy az országgyűlési képviselőknek csak
      a  bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásai után járhat
      költségtérítés?”).    A    vizsgált    OGY    határozatot    az
      Alkotmánybíróság   megsemmisítette,  és  az  Országgyűlést   új
      eljárásra  utasította arra tekintettel, hogy  az  országgyűlési
      képviselői  tevékenységgel összefüggő költségek  elszámolásának
      szabályozása  olyan  mértékben  módosult,  hogy  az   új   jogi
      szabályozás tükrében a népszavazásra bocsátott kérdés  már  nem
      felel meg sem a választópolgári egyértelműség, sem a jogalkotói
      egyértelműség követelményének.
       (Ebben  az ügyben egyébként az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
      és  az  azon szereplő kérdést az OVB hitelesítette, és  az  OVB
      határozata ellen nem érkezett kifogás.)
       A  117/2010.  (VI.  30.) AB határozatban  a  jelenlegivel  szó
      szerint   megegyező   kérdést   tartalmazó   aláírásgyűjtő   ív
      mintapéldányának   hitelesítése  volt  az  ott   vizsgált   OVB
      határozat   tárgya.   Az   OVB  346/2009.   (VIII.   14.)   OVB
      határozatával  megállapította, hogy a kezdeményezés  nem  felel
      meg  az  Nsztv.  13.  §  (1) bekezdésében  foglaltaknak,  és  a
      hitelesítést   megtagadta.   A  határozatát   a   következőkkel
      indokolta:   „[a]  választókerületi  pótlék  és   a   lakhatási
      támogatás      fogalmát     az     országgyűlési     képviselők
      tiszteletdíjáról,  költségtérítéséről és kedvezményeiről  szóló
      1990.  évi  LVI.  törvény  módosításával  az  egyes  képviselői
      juttatások  és  kedvezmények megszüntetéséről szóló  2009.  évi
      LXV.  törvény vezeti be, mely 2010. január 1-jén lép  hatályba.
      Ez  a  jogszabály módosította a személyi jövedelemadóról  szóló
      1995.  évi CXVII. törvényt is (a továbbiakban: Szja.tv.),  mely
      szerint  a választókerületi pótlék és a lakhatási támogatás  is
      adóköteles jövedelem. Ebből következően 2009. december  31-gyel
      hatályát   veszíti   az  a  szabályozás,  mely   a   képviselői
      költségtérítés teljes összegét adómentes juttatásként  kezelte.
      Az állampolgárok számára a szabályozási tárgykörrel kapcsolatos
      törvényalkotási  folyamat  olyan  részletekben  nem  ismert  és
      áttekinthető, mint amilyen részletre az új kérdés irányul.  Így
      azt  a  látszatot  kelti,  mintha nem  változott  volna  meg  a
      bizonylat   nélküli,   adómentes   jövedelmek   lehetősége   az
      országgyűlési  képviselők  esetében.  Az  Országos   Választási
      Bizottság következetes gyakorlata alapján nem hitelesíthető  az
      a   kérdés,   amely  félrevezető  eleme  által  megtéveszti   a
      választópolgárokat akarat-kifejezésükben.” (ABH  2010.  június,
      734.)
       A  támadott  OVB határozatot az Alkotmánybíróság helybenhagyta
      azzal,   hogy  az  OVB  helyesen  hivatkozott  arra,  hogy   az
      aláírásgyűjtő  ív mintapéldányán szereplő kérdés  az  időközben
      bekövetkezett  jogszabály-módosítások miatt a  választópolgárok
      számára megtévesztővé vált.
       
       3.  Az  Alkotmánybíróság szerint a feltenni kívánt kérdés  nem
      egyértelmű,   azonban  a  kifogást  tevő   érvelésétől   eltérő
      indokból.
       
       3.1.  Az Alkotmánybíróság gyakorlata során számos határozatban
      értelmezte  az  Nsztv.  13.  §  (1)  bekezdésében  foglalt,   a
      népszavazásra    bocsátandó   kérdéssel   szemben    támasztott
      egyértelműség     követelményét.    E     határozataiban     az
      Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az egyértelműség követelménye
      a  népszavazáshoz  való  jog  érvényesülésének  garanciája.  Az
      egyértelműség követelménye ebben az összefüggésben azt jelenti,
      hogy    a    népszavazásra    szánt   kérdésnek    egyértelműen
      megválaszolhatónak kell lennie. Ahhoz, hogy a választópolgár  a
      népszavazásra  feltett kérdésre egyértelműen tudjon  válaszolni
      az  szükséges, hogy a kérdés világos és kizárólag egyféleképpen
      értelmezhető  legyen,  a  kérdésre  „igen”-nel  vagy  „nem”-mel
      lehessen felelni (választópolgári egyértelműség). Az eredményes
      népszavazással  hozott döntés az Országgyűlésnek  az  Alkotmány
      19.   §   (3)  bekezdés  b)  pontjában  foglalt  jogkörének   —
      Alkotmányban   szabályozott  —  korlátozása:  az   Országgyűlés
      köteles   az  eredményes  népszavazásból  következő  döntéseket
      meghozni.  Ezért  a  kérdés egyértelműségének  megállapításakor
      vizsgálni kell azt is, hogy a népszavazás eredménye alapján  az
      Országgyűlés  el  tudja-e dönteni, hogy  terheli-e  jogalkotási
      kötelezettség,   és   ha  igen,  milyen  jogalkotásra   köteles
      (jogalkotói  egyértelműség) [51/2001. (XI. 29.)  AB  határozat,
      ABH 2001, 392, 396.; 25/2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004,
      381, 386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006, 358, 360-
      361.; 84/2008. (VI. 13.) AB határozat, ABH 2008, 695, 703.].
       
       3.2.  A  választókerületi  pótlék  és  a  lakhatási  támogatás
      fogalmát   az   egyes  képviselői  juttatások  és  kedvezmények
      megszüntetéséről szóló 2009. évi LXV. törvény (a  továbbiakban:
      Módtv.)   vezette   be   2010.  január  1-jei   hatállyal,   az
      országgyűlési képviselők javadalmazásáról szóló 1990. évi  LVI.
      törvény  (a cím — ugyancsak a Módtv. általi — módosítása  előtt
      az       országgyűlési       képviselők       tiszteletdíjáról,
      költségtérítéséről  és kedvezményeiről  szóló  1990.  évi  LVI.
      törvény;  a továbbiakban: Kjtv.). A Kjtv. 1. §-ának megfelelően
      a  képviselői  javadalom tiszteletdíjból (alapdíj  és  pótdíj),
      választókerületi  pótlékból,  valamint  lakhatási  támogatásból
      áll.  A  Kjtv.  3. §-a határozza meg a választókerületi  pótlék
      mértékét,   amely   a  képviselői  tiszteletdíj   meghatározott
      százaléka, míg a lakhatási támogatásról a 4. § rendelkezik.
       A  Módtv. nemcsak az országgyűlési képviselők javadalmazásának
      rendszerét   alakította  át,  hanem  egyúttal  módosította   az
      Szja.tv.  egyes rendelkezéseit is. E módosítások  következtében
      az    országgyűlési   képviselők   költségtérítésének   korábbi
      adómentessége megszűnt. Az Szja.tv. hatályos 16. § — Módtv. 11.
      §-ával  módosított — (1) bekezdése értelmében az  országgyűlési
      képviselői tevékenység is olyan önálló tevékenységnek  minősül,
      amelynek eredményeként a magánszemély bevételhez jut, és  amely
      az  Szja.tv.  szerint  nem tartozik a  nem  önálló  tevékenység
      körébe.  A  Módtv.  13.  §-a  folytán  az  Szja.tv.  3.   számú
      mellékletének  I.  „Jellemzően  előforduló  költségek”   alcímű
      fejezete  kiegészült  a  25. ponttal,  melynek  megfelelően  az
      országgyűlési    képviselői    tevékenységgel    összefüggésben
      megszerzett  bevétel  esetén  az adott  tisztséggel  összefüggő
      feladat  ellátása  érdekében felmerült, a  magánszemély  nevére
      kiállított  bizonylattal igazolt kiadás — ideértve különösen  a
      lakhatási    támogatásra   jogosult   országgyűlési   képviselő
      szállásra  fordított kiadását —, valamint az adott  tisztséggel
      összefüggő feladat ellátása érdekében használt tárgyi  eszközök
      átalány-értékcsökkenése  költségként   elszámolható   kiadásnak
      tekintendő   (feltéve,  hogy  azok  a  felsorolásban   említett
      kivételekkel,  részben sem szolgálják a magánszemély  személyes
      vagy családi szükségleteinek kielégítését).
       
       4.  Az  OVB  a  jelen  ügyben — a 346/2009.  (VIII.  14.)  OVB
      határozattal  ellentétben — hitelesítette  a  korábban  feltett
      kérdéssel    szó    szerint   megegyező   kérdést    tartalmazó
      aláírásgyűjtő ív mintapéldányát, amit azzal indokolt,  hogy  az
      aláírásgyűjtő  ív a törvényben megkövetelt formai,  valamint  a
      feltenni  kívánt  kérdésre vonatkozó tartalmi  követelményeknek
      eleget tesz.
       
       Az   Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  a   jogszabályok
      ismertetett  megváltozása  folytán a  feltett  kérdés  tartalma
      megegyezik a hatályos szabályozással. A feltenni kívánt  kérdés
      a  jelen  ügyben  is  azt a téves benyomást  kelti,  mintha  az
      országgyűlési   képviselők  számára   az   elszámolás   nélküli
      költségtérítés nyújtotta kedvezmény megszüntetésére  irányulna.
      Az  Országgyűlés azonban a Módtv. elfogadásával a  népszavazási
      kezdeményezésben foglaltaknak eleget tett azzal,  hogy  ezt  az
      országgyűlési  képviselőket megillető kedvezményt megszüntette.
      Az  Országgyűlés a költségtérítést — és annak adómentességét is
      —    megszüntette,    az   országgyűlési   képviselők    minden
      javadalmazását az Szja.tv. hatálya alá helyezte oly módon, hogy
      költségelszámolásra   az  Szja.tv.  magánszemélyekre   irányadó
      általános  szabályai  szerint van mód;  ennek  következtében  a
      kérdés  a  továbbiakban nem értelmezhető, nem  állapítható  meg
      egyértelműen   milyen   további   jogalkotásra   irányul.    „A
      népszavazás   rendeltetésével   összeegyeztethetetlen,   és   a
      választópolgárokat  az  Alkotmány 70. § (1)  bekezdése  alapján
      megillető  népszavazáshoz való jogot is  sértené  olyan  kérdés
      népszavazásra  bocsátása, amely az egyértelműség hiánya  miatt,
      sem  a  választói  akarat kifejezésére,  sem  az  Országgyűlést
      terhelő jogalkotási kötelezettség tartalmának megítélésére  nem
      alkalmas.”  [82/2009. (VII. 15.) AB határozat, ABH  2009,  779,
      789.]
       Minthogy   tehát   a   kérdés  azt   a   látszatot   kelti   a
      választópolgárokban,   mintha   az   országgyűlési   képviselők
      költségtérítése  adómentes juttatás lenne,  azaz  jelenleg  nem
      kizárólag  a bizonylattal alátámasztott elszámolható  kiadásaik
      után  lennének  jogosultak választókerületi  pótlékra,  illetve
      lakhatási  támogatásra, az Alkotmánybíróság szerint  nem  felel
      meg  a  választópolgári egyértelműség követelményének. A kérdés
      az   átlagos   választópolgárnak  azt  sugallja,  hogy   „igen”
      szavazatával  a  fennálló jogszabályi helyzet megváltoztatására
      szavaz.  Valójában azonban a kérdésre adott „igen” válasszal  a
      mai  jogi  szabályozást  erősítenék meg,  míg  a  „nem”  válasz
      értelmetlen lenne.

       Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a 386/2010. (V.  19.)
      OVB  határozatot  —  a  Ve.  130. §  (3)  bekezdésében  foglalt
      jogkörében eljárva — megsemmisítette, és az OVB-t új  eljárásra
      utasította.
       
       Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        42/2011. (VI. 9.)
        Date of the decision:
        .
        06/07/2011
        .
        .