A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
hozott határozat ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
386/2010. (V. 19.) OVB határozatát megsemmisíti, és az Országos
Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Magánszemély 2010. május 4-én országos népszavazási
kezdeményezés tárgyában aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz (a
továbbiakban: OVB) az országos népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban:
Nsztv.) 2. §-a szerinti hitelesítés céljából.
Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az országgyűlési képviselőknek
csak a bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásai után
járhat választókerületi pótlék és lakhatási támogatás?”
Az OVB megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív a törvényben
meghatározott formai, valamint a népszavazásra feltenni kívánt
kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek eleget tesz, ezért
a 386/2010. (V. 19.) OVB határozatával (a továbbiakban: OVBh.)
annak mintapéldányát hitelesítette.
2. A kifogást tevő a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény (a továbbiakban: Ve.) 77. § (1) bekezdése, valamint
130. §-a alapján kifogást nyújtott be az Alkotmánybírósághoz az
OVBh. ellen, kérve annak megsemmisítését és az OVB új eljárásra
utasítását.
A kifogással érintett határozat a Magyar Közlöny 2010. évi
82. számában, 2010. május 19-én jelent meg; a kifogás 2010.
június 3-án 8 óra 00 perckor, vagyis a törvényes határidőn
belül érkezett az OVB-hez.
A kifogást tevő szerint az OVB-nek meg kellett volna tagadnia
a hitelesítést, mert a feltenni kívánt kérdésben „az
országgyűlési képviselők (…) bizonylattal alátámasztott
elszámolható kiadásai” szövegrész többféleképpen értelmezhető:
értelmezhető úgy is, hogy „csak a képviselői munkával
összefüggő kiadásokra vonatkozik”, de úgy is, hogy minden
kiadásra, „melyről a képviselőnek bizonylata van”, így nem
felel meg sem a választói, sem a jogalkotói egyértelműség
követelményének.
II.
Az Alkotmánybíróság a kifogást a következő jogszabályi
rendelkezések alapján vizsgálta.
1. Az Nsztv. érintett rendelkezése:
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
2. A Ve. érintett rendelkezése:
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
[…]
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás az alábbiak szerint megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontja alapján a Ve. 130. §-a
határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
jogorvoslati természetű. Ennek során az Alkotmánybíróság —
alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban — a
beérkezett kifogás keretei között azt vizsgálja, hogy az
aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés megfelel-e a
jogszabályi feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív
hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó
törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.) AB
határozat, ABH 2002, 342.]. Eljárása során az Alkotmánybíróság
e feladatát alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999, 251, 256.]
2. Az Alkotmánybíróság számos alkalommal foglalkozott az
országgyűlési képviselők költségtérítésének kérdésével, így —
többek között — a 82/2009. (VII. 15.) AB határozatában,
valamint a 117/2010. (VI. 30.) AB határozatában is.
A 82/2009. (VII. 15.) AB határozatban az Alkotmánybíróság az
Országgyűlésnek az országos népszavazás elrendeléséről szóló
28/2009. (IV. 17.) OGY határozatát vizsgálta, melyben az
Országgyűlés országos, ügydöntő népszavazást rendelt el a jelen
ügyben szereplő kérdéssel nagyrészt megegyező kérdésben
(„Egyetért-e Ön azzal, hogy az országgyűlési képviselőknek csak
a bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásai után járhat
költségtérítés?”). A vizsgált OGY határozatot az
Alkotmánybíróság megsemmisítette, és az Országgyűlést új
eljárásra utasította arra tekintettel, hogy az országgyűlési
képviselői tevékenységgel összefüggő költségek elszámolásának
szabályozása olyan mértékben módosult, hogy az új jogi
szabályozás tükrében a népszavazásra bocsátott kérdés már nem
felel meg sem a választópolgári egyértelműség, sem a jogalkotói
egyértelműség követelményének.
(Ebben az ügyben egyébként az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
és az azon szereplő kérdést az OVB hitelesítette, és az OVB
határozata ellen nem érkezett kifogás.)
A 117/2010. (VI. 30.) AB határozatban a jelenlegivel szó
szerint megegyező kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő ív
mintapéldányának hitelesítése volt az ott vizsgált OVB
határozat tárgya. Az OVB 346/2009. (VIII. 14.) OVB
határozatával megállapította, hogy a kezdeményezés nem felel
meg az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglaltaknak, és a
hitelesítést megtagadta. A határozatát a következőkkel
indokolta: „[a] választókerületi pótlék és a lakhatási
támogatás fogalmát az országgyűlési képviselők
tiszteletdíjáról, költségtérítéséről és kedvezményeiről szóló
1990. évi LVI. törvény módosításával az egyes képviselői
juttatások és kedvezmények megszüntetéséről szóló 2009. évi
LXV. törvény vezeti be, mely 2010. január 1-jén lép hatályba.
Ez a jogszabály módosította a személyi jövedelemadóról szóló
1995. évi CXVII. törvényt is (a továbbiakban: Szja.tv.), mely
szerint a választókerületi pótlék és a lakhatási támogatás is
adóköteles jövedelem. Ebből következően 2009. december 31-gyel
hatályát veszíti az a szabályozás, mely a képviselői
költségtérítés teljes összegét adómentes juttatásként kezelte.
Az állampolgárok számára a szabályozási tárgykörrel kapcsolatos
törvényalkotási folyamat olyan részletekben nem ismert és
áttekinthető, mint amilyen részletre az új kérdés irányul. Így
azt a látszatot kelti, mintha nem változott volna meg a
bizonylat nélküli, adómentes jövedelmek lehetősége az
országgyűlési képviselők esetében. Az Országos Választási
Bizottság következetes gyakorlata alapján nem hitelesíthető az
a kérdés, amely félrevezető eleme által megtéveszti a
választópolgárokat akarat-kifejezésükben.” (ABH 2010. június,
734.)
A támadott OVB határozatot az Alkotmánybíróság helybenhagyta
azzal, hogy az OVB helyesen hivatkozott arra, hogy az
aláírásgyűjtő ív mintapéldányán szereplő kérdés az időközben
bekövetkezett jogszabály-módosítások miatt a választópolgárok
számára megtévesztővé vált.
3. Az Alkotmánybíróság szerint a feltenni kívánt kérdés nem
egyértelmű, azonban a kifogást tevő érvelésétől eltérő
indokból.
3.1. Az Alkotmánybíróság gyakorlata során számos határozatban
értelmezte az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglalt, a
népszavazásra bocsátandó kérdéssel szemben támasztott
egyértelműség követelményét. E határozataiban az
Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az egyértelműség követelménye
a népszavazáshoz való jog érvényesülésének garanciája. Az
egyértelműség követelménye ebben az összefüggésben azt jelenti,
hogy a népszavazásra szánt kérdésnek egyértelműen
megválaszolhatónak kell lennie. Ahhoz, hogy a választópolgár a
népszavazásra feltett kérdésre egyértelműen tudjon válaszolni
az szükséges, hogy a kérdés világos és kizárólag egyféleképpen
értelmezhető legyen, a kérdésre „igen”-nel vagy „nem”-mel
lehessen felelni (választópolgári egyértelműség). Az eredményes
népszavazással hozott döntés az Országgyűlésnek az Alkotmány
19. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt jogkörének —
Alkotmányban szabályozott — korlátozása: az Országgyűlés
köteles az eredményes népszavazásból következő döntéseket
meghozni. Ezért a kérdés egyértelműségének megállapításakor
vizsgálni kell azt is, hogy a népszavazás eredménye alapján az
Országgyűlés el tudja-e dönteni, hogy terheli-e jogalkotási
kötelezettség, és ha igen, milyen jogalkotásra köteles
(jogalkotói egyértelműség) [51/2001. (XI. 29.) AB határozat,
ABH 2001, 392, 396.; 25/2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004,
381, 386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006, 358, 360-
361.; 84/2008. (VI. 13.) AB határozat, ABH 2008, 695, 703.].
3.2. A választókerületi pótlék és a lakhatási támogatás
fogalmát az egyes képviselői juttatások és kedvezmények
megszüntetéséről szóló 2009. évi LXV. törvény (a továbbiakban:
Módtv.) vezette be 2010. január 1-jei hatállyal, az
országgyűlési képviselők javadalmazásáról szóló 1990. évi LVI.
törvény (a cím — ugyancsak a Módtv. általi — módosítása előtt
az országgyűlési képviselők tiszteletdíjáról,
költségtérítéséről és kedvezményeiről szóló 1990. évi LVI.
törvény; a továbbiakban: Kjtv.). A Kjtv. 1. §-ának megfelelően
a képviselői javadalom tiszteletdíjból (alapdíj és pótdíj),
választókerületi pótlékból, valamint lakhatási támogatásból
áll. A Kjtv. 3. §-a határozza meg a választókerületi pótlék
mértékét, amely a képviselői tiszteletdíj meghatározott
százaléka, míg a lakhatási támogatásról a 4. § rendelkezik.
A Módtv. nemcsak az országgyűlési képviselők javadalmazásának
rendszerét alakította át, hanem egyúttal módosította az
Szja.tv. egyes rendelkezéseit is. E módosítások következtében
az országgyűlési képviselők költségtérítésének korábbi
adómentessége megszűnt. Az Szja.tv. hatályos 16. § — Módtv. 11.
§-ával módosított — (1) bekezdése értelmében az országgyűlési
képviselői tevékenység is olyan önálló tevékenységnek minősül,
amelynek eredményeként a magánszemély bevételhez jut, és amely
az Szja.tv. szerint nem tartozik a nem önálló tevékenység
körébe. A Módtv. 13. §-a folytán az Szja.tv. 3. számú
mellékletének I. „Jellemzően előforduló költségek” alcímű
fejezete kiegészült a 25. ponttal, melynek megfelelően az
országgyűlési képviselői tevékenységgel összefüggésben
megszerzett bevétel esetén az adott tisztséggel összefüggő
feladat ellátása érdekében felmerült, a magánszemély nevére
kiállított bizonylattal igazolt kiadás — ideértve különösen a
lakhatási támogatásra jogosult országgyűlési képviselő
szállásra fordított kiadását —, valamint az adott tisztséggel
összefüggő feladat ellátása érdekében használt tárgyi eszközök
átalány-értékcsökkenése költségként elszámolható kiadásnak
tekintendő (feltéve, hogy azok a felsorolásban említett
kivételekkel, részben sem szolgálják a magánszemély személyes
vagy családi szükségleteinek kielégítését).
4. Az OVB a jelen ügyben — a 346/2009. (VIII. 14.) OVB
határozattal ellentétben — hitelesítette a korábban feltett
kérdéssel szó szerint megegyező kérdést tartalmazó
aláírásgyűjtő ív mintapéldányát, amit azzal indokolt, hogy az
aláírásgyűjtő ív a törvényben megkövetelt formai, valamint a
feltenni kívánt kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek
eleget tesz.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a jogszabályok
ismertetett megváltozása folytán a feltett kérdés tartalma
megegyezik a hatályos szabályozással. A feltenni kívánt kérdés
a jelen ügyben is azt a téves benyomást kelti, mintha az
országgyűlési képviselők számára az elszámolás nélküli
költségtérítés nyújtotta kedvezmény megszüntetésére irányulna.
Az Országgyűlés azonban a Módtv. elfogadásával a népszavazási
kezdeményezésben foglaltaknak eleget tett azzal, hogy ezt az
országgyűlési képviselőket megillető kedvezményt megszüntette.
Az Országgyűlés a költségtérítést — és annak adómentességét is
— megszüntette, az országgyűlési képviselők minden
javadalmazását az Szja.tv. hatálya alá helyezte oly módon, hogy
költségelszámolásra az Szja.tv. magánszemélyekre irányadó
általános szabályai szerint van mód; ennek következtében a
kérdés a továbbiakban nem értelmezhető, nem állapítható meg
egyértelműen milyen további jogalkotásra irányul. „A
népszavazás rendeltetésével összeegyeztethetetlen, és a
választópolgárokat az Alkotmány 70. § (1) bekezdése alapján
megillető népszavazáshoz való jogot is sértené olyan kérdés
népszavazásra bocsátása, amely az egyértelműség hiánya miatt,
sem a választói akarat kifejezésére, sem az Országgyűlést
terhelő jogalkotási kötelezettség tartalmának megítélésére nem
alkalmas.” [82/2009. (VII. 15.) AB határozat, ABH 2009, 779,
789.]
Minthogy tehát a kérdés azt a látszatot kelti a
választópolgárokban, mintha az országgyűlési képviselők
költségtérítése adómentes juttatás lenne, azaz jelenleg nem
kizárólag a bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásaik
után lennének jogosultak választókerületi pótlékra, illetve
lakhatási támogatásra, az Alkotmánybíróság szerint nem felel
meg a választópolgári egyértelműség követelményének. A kérdés
az átlagos választópolgárnak azt sugallja, hogy „igen”
szavazatával a fennálló jogszabályi helyzet megváltoztatására
szavaz. Valójában azonban a kérdésre adott „igen” válasszal a
mai jogi szabályozást erősítenék meg, míg a „nem” válasz
értelmetlen lenne.
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a 386/2010. (V. 19.)
OVB határozatot — a Ve. 130. § (3) bekezdésében foglalt
jogkörében eljárva — megsemmisítette, és az OVB-t új eljárásra
utasította.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |