A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság a köztársasági elnöknek az Országgyűlés
által elfogadott, de még ki nem hirdetett törvény egyes
rendelkezései alkotmányellenességének vizsgálata iránti
indítványa, valamint mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megszüntetésére hivatalból indított
eljárás alapján - Dr. Ádám Antal és Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró különvéleményével - meghozta a következő
határozatot.
I.
A frekvenciagazdálkodásról szóló, az Országgyűlés 1993.
április 27-i ülésén elfogadott törvény ( a továbbiakban :
törvény ) egyes rendelkezéseiről az Alkotmánybíróság a
következőket állapítja meg :
1. A törvény 3. § (3) bekezdésének b ), c ) és d ) pontjai;
a 7. §, a 9. § (3) bekezdése, valamint a 25. § nem
alkotmányellenes.
2. A törvény 24. §-ának a rendkívüli állapottal és a
szükségállapottal kapcsolatos alkalmazásával szemben
alkotmányos követelmény az, hogy a miniszter a
rádiótávközlési szolgálatok átmeneti korlátozására vagy
szüneteltetésére vonatkozó jogával kizárólag a kihirdetett
rendkívüli állapot vagy szükségállapot idején kívül, azok
megelőzése, vagy következményeik elhárítása végett élhet.
II.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Kormány a sajtóról
szóló 1986. évi II. törvény 14. § (2) bekezdésének
végrehajtása körében elmulasztotta jogalkotói feladatát és
ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság
felhívja a Kormányt, hogy 1993. július 31-ig rendeletben
határozza meg azokat az ismérveket illetve szabályokat,
amelyek alapján a nem kereskedelmi, helyi rádió- és
televízióműsor készítésére szóló stúdióengedélyeket a
stúdiók működéséhez rendelkezésre álló frekvenciák
mennyiségét meghaladó számú igénylők között elosztják.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
Az Országgyűlés 1993. április 27-i ülésén törvényt fogadott
el a frekveciagazdálkodásról.
1. a ) A törvény 3. § (3) bekezdésének b ) , c ) és d )
pontjai értelmében a miniszteri feladatok között kell
szabályozni a frekvenciakijelölési eljárást, nyilvántartást
és adatszolgáltatást, a frekvenciagazdálkodás hatósági
feladatainak ellátását, a rádióállomások létesítésének és
működésének engedélyezését, és ezek ellenőrzését.
b ) A törvény 7. §-a értelmében a frekvenciagazdálkodás
polgári célú hatósági feladatait ellátó szervek hatás- és
feladatkörét a Kormány állapítja meg.
c ) A törvény 9. § (3) bekezdése szerint műsorszórási
célra frekvenciakijelölést csak a külön törvényben
meghatározott előzetes stúdióalapítási engedélyben megjelölt
célra szabad kiadni. Ez a külön törvény jelenleg a sajtóról
szóló 1986. évi II. törvény ( a továbbiakban : St. ) ,
amelynek az 1990. évi XI. törvény 5. §-a által módosított
12. § (1) bekezdése írja elő, hogy helyi stúdió
alapításához - jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában -
engedélyre van szükség.
Az Alkotmány 24. § (4) bekezdése szerint a köztársasági
elnök, ha az elfogadott törvény valamelyik rendelkezését
alkotmányellenesnek tartja, a törvényt aláírás előtt
véleményezésre az Alkotmánybíróságnak megküldi. A
köztársasági elnök a törvény fent ismertetett három
rendelkezésével kapcsolatban aggályát fejezte ki, hogy a
szabályozásnak ez a módja tartalmazza-e a vélemény- és
sajtószabadság legalább elemi garanciáit, továbbá a
tájékoztatási monopóliumok megakadályozásának az Alkotmány
61. § (4) bekezdése által megkívánt garanciáit.
2. A törvény 24. §-a felhatalmazza a minisztert, hogy
rendkívüli állapot, szükségállapot, továbbá az állampolgárok
élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás,
illetőleg következményeinek elhárítása érdekében - az
Országgyűlés eseti felhatalmazása alapján - átmenetileg
korlátozza vagy szüneteltesse a rádiótávközlési
szolgálatokat.
A köztársasági elnök aggálya e rendelkezéssel kapcsolatban :
tekinthető-e ez a törvény az Alkotmány 19/B. § (1)
bekezdésében, a 19/C. § (2) bekezdésében a rendkívüli,
illetve szükségállapotban bevezethető intézkedésekre előírt
"külön törvénynek". Ha igen, vonatkozik-e rá az Alkotmány
19/D. §-ában előírt minősített szavazati arány, különös
tekintettel arra, hogy az aggályos rendelkezés elfogadása
nem a jelenlévő képviselők kétharmadával történt.
3. A törvény 25. § (1) bekezdése a törvény alapján
folytatott hatósági eljárásokra az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény
rendelkezéseit rendeli alkalmazni. A köztársasági elnök
aggályosnak tartja, hogy ez elegendő-e az Alkotmány 57. §
(5) bekezdésében foglalt jogorvoslati jogosultság
követelményének biztosítására.
4. Végül a köztársasági elnök a törvény fenti
rendelkezéseivel kapcsolatban azt a kérdést veti fel,
megengedi-e az Alkotmány, hogy a törvényhozó az Alkotmány
által megkívánt új jogalkotás helyett az 1989. évi
alkotmánymódosítás előtti - az Alkotmány jelenlegi
előírásainak már meg nem felelő - törvényben szabályozott
jogintézményt emeljen be az újonnan alkotott törvénybe.
II.
1. a ) és b ) Az Alkotmánybíróság 37/1992. (VI.10.) AB
határozatában megállapította, hogy a véleménynyilvánítási és
tájékozódási szabadság szolgálata a sajtószabadságra
vonatkozó sajátosságokon túl további feltételeket követel
meg a rádióval és televízióval kapcsolatban. Itt az alapjog
gyakorlását összhangba kell hozni megvalósítása technikai
feltételeinek "szükösségével", azaz a felhasználható
frekvenciák ( belátható időn belül ) véges voltával. Ez
ugyanis - a nyomtatott sajtóval ellentétben - nem teszi
lehetővé a korlátlan alapítást.
Ezt a korlátozást valósítja meg az St. , amely a rádió- és
televízióműsor készítését jogszabályi feljogosításhoz,
illetőleg a helyi stúdió alapítását engedélyhez köti. Az
Alkotmány 61. § (4) bekezdése a kereskedelmi rádió és
televízió engedélyezéséről szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatát
írja elő. Az Alkotmánybíróság 37/1992.(VI.10.) AB
határozatában megállapította, hogy az Országgyűlés ezt a
jogalkotói feladatát nem teljesítette. Az Országgyűlés az
alkotmányellenes helyzetet - a 61. § (4) bekezdésében
előírt többi feladatát tekintve is - mulasztásával azóta is
fenntartja.
A jelenleg alkotmányossági vizsgálat tárgyát képező törvény
és a hatályos St. értelmében az engedélyezési rendszer több
elemből tevődik össze. A St. 9. § (1) bekezdése értelmében
nem helyi rádió- és televízióműsort csak a Magyar Televízió
illetve a Magyar Rádió készíthet. Jogszabály erre más
szervet is feljogosíthat, ilyen jogszabály azonban jelenleg
nem létezik. Ezért nem helyi előállítású műsor sugárzására
nem adható ki frekvenciaengedély, hiszen annak törvényi
feltétele - a nem helyi műsor készítésére és nyilvános
közlésére vonatkozó jogszabályi feljogosítás - hiányzik. A -
nem kereskedelmi - helyi műsorszórási célra történő
frekvenciakijelölés törvényi feltételét viszont megteremti a
St. 9. § (2) és (3) bekezdése.
A frekvenciagazdálkodásról szóló törvény keretében kiadandó
hatósági engedélyek - köztük a frekvenciakijelölési engedély
is - lényegüket tekintve technikai jellegű feltételekhez
kötöttek. Ezért - bár e szabályok is vonatkoznak a
véleménynyilvánítás és a sajtó szabadságának az Alkotmány
61. §-ába foglalt alapjogára - ez a "vonatkozás" nem olyan
szoros, hogy a szabályozáshoz törvényre lenne szükség. Az
Alkotmánybíróság 64/1991.(XII.17.) AB határozata úgy
értelmezte az Alkotmány 8. § (2) bekezdését, hogy " az
alapvető jogokra és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat"
akkor kell törvényben megállapítani, ha a szabályozás az
alapjog tartalmát vagy lényeges garanciáit állapítja meg,
illetőleg közvetlenül és jelentősen korlátozza azt.
Közvetett és távoli összefüggés esetén elegendő a rendeleti
szint is. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a
frekvenciakijelölési eljárás, nyilvántartás és
adatszolgáltatás, a frekvenciagazdálkodás hatósági
feladatainak ellátása, a rádióállomások létesítésének és
működésének engedélyezése és ezek ellenőrzése, illetve a
frekvenciagazdálkodás polgári célú hatósági feladatait
ellátó szervek hatás- és feladatkörének a Kormány által
történő megállapítása nem függ össze olyan intenzíven a
véleménynyilvánításhoz vagy a sajtó szabadságához való
joggal, hogy törvényi szabályozásuk alkotmányos követelmény
lenne. Ezért a törvény 3. § (3) bekezdésének b ) , c ) és
d ) pontjai, valamint 7. §-a, amelyek a minisztert, illetve
a Kormányt feljogosítják a hatósági eljárás szabályozására,
nem alkotmányellenesek.
c ) A törvény 9. § (3) bekezdése a St-ben szabályozott
stúdióalapítási engedélyhez köti a műsorszórási célú
frekvenciakijelölést. A frekvenciák csak korlátozott számban
állnak rendelkezésre. A törvény azonban a korlátozott
számban kiadható műsorszórási frekvenciák elosztására nézve
nem tartalmaz szabályokat, hanem az elosztást gyakorlatilag
a frekvenciakijelölést megelőző eljárásra, a
stúdióengedélyek kiadására utalja. Az St. 14. § (2)
bekezdése értelmében ugyanis a stúdióalapítást
engedélyezőnek az engedélyt meg kell tagadnia, ha a stúdió
működéséhez szükséges tárgyi feltételek - s a szabad
frekvencia ezek közé tartozik - nincsenek biztosítva. A
stúdiót engedélyező hatóságnak tehát feladata ellátásához
szükséges vizsgálnia, van-e szabad frekvencia; s a
frekvenciák számát meghaladó igénylő között is csak annyi
stúdióengedélyt adhat ki, amennyi frekvencia a stúdiók
működéséhez rendelkezésre áll. A stúdióengedély kiadása
ennyiben frekvenciaelosztás is, s a stúdióengedély
jogosultjától a frekvenciakijelölés nem tagadható meg azon
az alapon, hogy frekvencia nem áll rendelkezésre. Az
engedélyezett stúdiónak joga van a műsor nyilvános közlésére
( St. 9. § (3) bekezdés ) . A törvény tehát - eltérően a
korábban hatályos jogtól - a frekvenciagazdálkodást folytató
hatóságokról a stúdióengedélyt kiadó hatóságra telepíti az
érdemi döntést arról, hogy a korlátozottan rendelkezésre
álló frekvenciák igénybevételére a lehetőségeket meghaladó
számú jelentkező közül ki kap engedélyt. Ennek az
elosztásnak alkotmányossága az St. 14. § és végrehajtási
szabályai alkotmányossági kérdésévé vált, amelyet az
Alkotmánybíróság - a hatásköre által megengedett
lehetőségeken belül - ebben az eljárásban külön vizsgál. A
törvény 9. § (3) bekezdése - amely alapján csupán a
konkrét frekvenciák kijelölése történik a műszaki
lehetőségeknek megfelelő számú stúdióengedélyes között - nem
alkotmányellenes.
2. A törvény 24. §-ával kapcsolatban az Alkotmánybíróság
megállapítja, hogy az Alkotmány 19/B. § (1) bekezdésének,
a 19/C. § (2) bekezdésének, valamint 19/D. §-ának a
rendelkezései a rendkívüli állapot és a szükségállapot
idején idején teendő intézkedésekről szólnak, míg a vizsgált
törvény aggályosnak ítélt szabálya a rendkívüli állapot, a
szükségállapot, továbbá az állampolgárok élet- és
vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás és
következményei elhárítása érdekében teendőkről. Ennélfogva e
rendelkezéseknek az Alkotmány felhívott szakaszaival való
kollíziója kizárt.
A törvényszöveg megfogalmazásából eredő értelmezési
problémák megelőzése érdekében az Alkotmánybíróság
kötelezően meghatározta az alkotmányos értelmezések
tartományát. Eszerint a 24. § felhatalmazásaival a
rendkívüli és a szükségállapot vonatkozásában a miniszter
csakis a rendkívüli állapot vagy a szükségállapot
időtartamán kívül - megelőzésük vagy következményeik
elhárítása érdekében - élhet. Az Alkotmánynak megfelelően
kihirdetett rendkívüli állapot vagy szükségállapot
fennállása alatt az Alkotmány erre vonatkozó rendelkezései
érvényesülnek, amelyek kizárják a törvényben meghatározott
miniszteri jogosultság gyakorlását. Más a helyzet az olyan
elemi csapásnál, amely az állampolgárok élet- és
vagyonbiztonságát veszélyezteti ugyan, de szükségállapot
kihirdetését nem igényli. Ilyen esetben a miniszter - az
Alkotmányból eredő korlátozás hiányában - a veszélyhelyzet
tartama alatt is gyakorolhatja a törvény 24. §-ában
meghatározott jogát. Ennek nem akadálya az Alkotmány 35. §
(3) bekezdése, mivel az adott esetben a miniszter nem tér el
a hatályos törvények rendelkezéseitől, hanem éppen egy
törvényből eredő jogával él.
3. A törvény 25. §-ának (1) bekezdése kapcsán az
Alkotmánybíróság emlékeztet korábbi határozataira
( 5/1992.(I.30.) AB; 52/1992.(X.27.) AB ) , amelyekben
kifejtette, hogy az Alkotmány 57. § (5) bekezdése
értelmében a jogorvoslati jogot mindenki "a törvényekben
meghatározottak szerint" gyakorolhatja; valamint hogy a
jogorvoslathoz való jog, mint alkotmányos alapjog tartalma
az érdemi határozatok tekintetében a más szervhez vagy
ugyanazon szervezeten belüli magasabb fórumhoz fordulás
lehetősége. Az aggályosnak tartott szabályozás kielégíti
ezeket a követelményeket. A törvény alapján hozott
államigazgatási határozatok bíróság előtt is megtámadhatók.
4. Az Alkotmánybíróság 11/1992.(III.5.) AB határozatában
kifejtette, hogy az alkotmányossági vizsgálatban nincs a
jognak két rétege, és nincs kétféle mérce sem. Keletkezési
idejétől függetlenül minden hatályos jogszabálynak az új
Alkotmánynak kell megfelelnie. Nem aggályos tehát, ha az új
törvény más hatályos törvény rendelkezéseire utal,
amennyiben azok alkotmányosak.
III.
1. Az Alkotmánybíróság a törvény 9. § (3) bekezdésének
vizsgálata során [ II. 1. c ) pont ] megállapította, hogy a
frekvenciaelosztás alkotmányossága az St. 14. §-a és
végrehajtási szabályainak alkotmányossági kérdésévé vált. A
frekvenciagazdálkodásról szóló törvény 9. § (3) bekezdése
alkotmányosságával való összefüggése miatt az
Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 21. § (7) bekezdése alapján elrendelte az
St. 14. § végrehajtására vonatkozóan a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatát.
A stúdióengedély kötelező megtagadásának esetei közül ( St.
14. § ) az St. 3. §-ában felsorolt okok - bűncselekmény
megvalósítása, bűncselekmény elkövetésére való felhívás, a
közerkölcs sérelme, mások személyhez fűződő jogainak sérelme
- a sajtószabadság gyakorlásának általános korlátai. A helyi
stúdió működéséhez szükséges, jogszabályban meghatározott,
tárgyi feltételek hiánya, mint az engedély megtagadási oka
( 14. § (2) bekezdés ) nem a sajtószabadság és más
alkotmányosan védett érdekek ütközéséből fakadó korlát,
hanem kizárólag a sajtószabadság adott módon - azaz rádió-
és televízióműsor szórásával - való gyakorlására használható
frekvenciák korlátozott számából következik. Ezért a
frekvenciák elosztása a rendelkezésre álló frekvenciák
mennyiségénél nagyobb számú igénylő között elsősorban a
szűkös javak elosztásának kérdése, s csak közvetve,
hatásaiban érinti a sajtószabadság alapjogát.
Következésképpen az elosztásnak nem kell szükségképpen olyan
szempontokon alapulnia, amelyek a sajtó- vagy
véleményszabadsággal függenek össze. Alkotmányos lehet
például a sorsolás útján való elosztás is.
A sajtószabadsággal való összefüggés azonban megköveteli,
hogy az elosztás módját, annak feltételeit és eljárását
jogszabály határozza meg. Ez a szükséges garancia arra, hogy
a frekvenciákat ne olyan szempontok alapján osszák el,
amelyek a sajtó- és véleménynyilvánítási szabadsággal
ellentétesek. A sajtószabadsággal való közvetett összefüggés
miatt ehhez elegendő a kormányrendeleti szintű szabályozás
is.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a hatályos jogból
hiányoznak azok jogszabályok, amelyek az St. 14. § (2)
bekezdése végrehajtásaként meghatároznák, hogy a
rendelkezésre álló frekvenciáknak megfelelően - amelyek a
stúdió működéséhez szükséges tárgyi feltételek - milyen
ismérvek, illetőleg eljárási szabályok alapján adják meg,
illetve tagadják meg a stúdióengedélyt, ha a kiosztható
frekvenciáknál nagyobb számú jelentkező van. Erre vonatkozó
rendelkezést sem az St. végrehajtásáról szóló
12/1986.(IV.22) MT rendelet, sem a 2/1986.(IX.1.) MTH
rendelkezés hatályos szövege, sem az 1/1993.(I.22.) MKM
rendelet nem tartalmaz. A Kormány nem tett eleget az St. 14.
§ (2) bekezdéséből fakadó jogalkotási kötelezettségének, s
alkotmányellenes helyzetet idézett elő ezzel, mert az
elosztás szabályozatlansága - a nem kereskedelmi, helyi
stúdiók engedélyezését tekintve - az Alkotmány 61. § (1)
és (2) bekezdését sérti.
Az Alkotmánybíróság ezért felhívta a Kormányt, hogy
mulasztását 1993. július 31-ig pótolja.
Dr. Sólyom László
előadó alkotmánybíró
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
Dr. Ádám Antal alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet az Alkotmánybíróság határozata II.
pontjába foglalt azzal a megállapítással, hogy "a Kormány a
sajtóról szóló 1986. évi II. törvény 14. § (2)
bekezdésének végrehajtása körében elmulasztotta jogalkotói
feladatát és ezzel alkotmányellenességet idézett elő". Az
St. 14. § (2) bekezdése ugyanis nem ír elő a Kormány
számára jogalkotói feladatot, hanem akként rendelkezik, hogy
"Az engedélyt meg kell tagadni, ha a helyi stúdió
működéséhez szükséges, jogszabályban meghatározott tárgyi
feltételek nincsenek biztosítva". Igaz, az St. 21. § (3)
bekezdése kinyilvánítja, hogy "e törvény végrehajtásáról -
az a ) - c ) pontban foglaltak kivételével - a Kormány
gondoskodik". Ennek megfelelően a Kormány még 1986-ban
kibocsátotta a 12/1986.(VI.22.) MT rendeletet, amelynek az
58/1989. (IV. 15.) MT rendelet 8. §-a által megállapított 18.
§-a szerint "A helyi stúdió alapításához szükséges tárgyi
feltételek nincsenek biztosítva, ha alapítását az erre
hatáskörrel rendelkező szerv a külön jogszabályban előírt
szakvéleményében nem javasolta". Ezáltal a helyi
stúdióalapítás engedélyezése diszkrecionális joggá vált.
Alig vitatható, hogy ez a rendelkezés a vizsgált
törvény hatálybalépése után nem maradhat fenn.
Kulcsfontosságú kérdéssé vált ezért, hogy milyen szintű
jogszabály, milyen tartalommal határozza meg a törvény 9. §
(3) bekezdésének megfogalmazása szerinti ún. " előzetes
stúdióalapítási engedély" megadásának feltételeit. A törvény
9. § (3) bekezdéséből az egyértelműen kitűnik, hogy az
ilyen engedélyt "az engedélyben megjelölt célra szabad
kiadni". Nyilvánvaló ennek alapján, hogy az előzetes
stúdióalapítási engedély megadásának feltételei között
pozitív vagy negatív megfogalmazással a célokról rendelkezni
kell.
A stúdióalapítás és a műsorszórási célra vonatkozó
frekvenciakijelölés engedélyezésének a törvény és az St.
kapcsolódó rendelkezései alapján kibontakozó főbb elemei
tehát szerintem a következők.
a ) A frekvenciakijelölés feltétele, hogy az igénylő
rendelkezzék az előzetes stúdióalapítási engedéllyel.
b ) A stúdióalapítási engedély kiadásának feltételeit -
mivel a hatályos szabályozás ilyeneket nem tartalmaz,
illetve diszkrecionális döntést tesz lehetővé - normatív
erővel kell meghatározni.
Arra a kérdésre, hogy ez milyen szintű jogszabállyal
történjék, a határozat akként ad választ, hogy az idézett és
a szerintem meg nem állapítható mulasztásos alkotmánysértés
következményeként "Az Alkotmánybíróság felhívja a Kormányt,
hogy 1993. július 31-ig rendeletben határozza meg azokat az
ismérveket, amelyek alapján a nem kereskedelmi, helyi rádió-
és televízióműsor készítésére szóló stúdióengedélyeket a
stúdiók működéséhez rendelkezésre álló frekvenciák számát
meghaladó számú igénylő között elosztják".
Tekintettel arra, hogy a stúdióalapítási feltételek
normatív meghatározásának a véleménynyilvánítási szabadság
elektronikus tömegközlési összetevőjének érvényesíthetősége
szempontjából meghatározó szerepe van, a műsorszórási célú
frekvenciakijelölés feltételeként előírt "előzetes
stúdióalapítási engedély" kiadási feltételeinek
megállapítása csak törvényben történhet. Ez az St. egyszerű
törvénnyel történő módosításával, illetve kiegészítésével a
törvény hatálybalépése előtt megvalósítható. Szerintem erre
a megoldásra utal a törvény 9. § (3) bekezdésének "külön
törvényben meghatározott előzetes stúdióalapítási
engedélyben megjelölt célra" szövegrésze is. Természetes
erre sem lenne szükség, ha a törvény maga határozná meg a
stúdióalapítási engedély kiadásának feltételeit. Mivel a
törvény szövegéből ez hiányzik, a mulasztásos
alkotmánysértés megállapítása és a Kormány idézett tárgyú
rendeletalkotásra kötelezése helyett a törvény 9. § (3)
bekezdésének a köztársasági elnök által megkérdőjelezett
alkotmányosságát az Alkotmánybíróság csak azzal a kikötéssel
fogadhatná el, ha a törvény kötelezné a törvényalkotót, hogy
e feladatot meghatározott határidőig, pl. a törvény
hatálybalépése előtt az St. kiegészítésével és módosításával
végezze el.
Budapest, 1993. június 29.
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
A különvéleménnyel egyetértek :
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
. |