English
Hungarian
Ügyszám:
.
690/A/1993
Előadó alkotmánybíró: Sólyom László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 48/1993. (VII. 2.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/314
.
A döntés kelte: Budapest, 06/29/1993
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság  a köztársasági elnöknek az Országgyűlés
      által elfogadott,  de még  ki nem  hirdetett  törvény  egyes
      rendelkezései  alkotmányellenességének   vizsgálata   iránti
      indítványa,     valamint      mulasztásban     megnyilvánuló
      alkotmányellenesség  megszüntetésére   hivatalból   indított
      eljárás  alapján   -  Dr.  Ádám  Antal  és  Dr.  Vörös  Imre
      alkotmánybíró különvéleményével - meghozta a következő

                              határozatot.

                                   I.

      A  frekvenciagazdálkodásról  szóló,  az  Országgyűlés  1993.
      április 27-i ülésén elfogadott  törvény (  a továbbiakban  :
      törvény  )  egyes  rendelkezéseiről  az  Alkotmánybíróság  a
      következőket állapítja meg :

      1. A  törvény 3. § (3) bekezdésének b ), c ) és d ) pontjai;
      a   7. §,  a 9.  §  (3)  bekezdése, valamint  a  25. §  nem
      alkotmányellenes.

      2. A  törvény  24.  §-ának  a  rendkívüli  állapottal  és  a
      szükségállapottal   kapcsolatos    alkalmazásával    szemben
      alkotmányos   követelmény    az,   hogy    a   miniszter   a
      rádiótávközlési  szolgálatok   átmeneti  korlátozására  vagy
      szüneteltetésére vonatkozó  jogával kizárólag  a kihirdetett
      rendkívüli állapot  vagy szükségállapot  idején kívül,  azok
      megelőzése, vagy következményeik elhárítása végett élhet.

                                  II.

      Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy a Kormány a sajtóról
      szóló   1986.  évi  II.  törvény  14.  §  (2)  bekezdésének
      végrehajtása körében  elmulasztotta jogalkotói  feladatát és
      ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság
      felhívja a  Kormányt, hogy  1993.  július 31-ig  rendeletben
      határozza meg  azokat  az  ismérveket  illetve  szabályokat,
      amelyek  alapján   a  nem   kereskedelmi,  helyi  rádió-  és
      televízióműsor  készítésére   szóló   stúdióengedélyeket   a
      stúdiók   működéséhez    rendelkezésre   álló    frekvenciák
      mennyiségét meghaladó számú igénylők között elosztják.

      Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                 INDOKOLÁS

                                     I.

        Az Országgyűlés  1993. április 27-i ülésén törvényt fogadott
        el a frekveciagazdálkodásról.

        1. a ) A   törvény 3.  §  (3)  bekezdésének b ) , c ) és d )
        pontjai  értelmében   a  miniszteri  feladatok  között  kell
        szabályozni a  frekvenciakijelölési eljárást, nyilvántartást
        és  adatszolgáltatást,   a  frekvenciagazdálkodás   hatósági
        feladatainak ellátását,  a rádióállomások  létesítésének  és
        működésének engedélyezését, és ezek ellenőrzését.

        b )  A törvény  7. §-a  értelmében  a  frekvenciagazdálkodás
        polgári célú  hatósági feladatait  ellátó szervek  hatás- és
        feladatkörét a Kormány állapítja meg.

        c )  A   törvény  9. §  (3) bekezdése  szerint  műsorszórási
        célra   frekvenciakijelölést   csak   a   külön   törvényben
        meghatározott előzetes stúdióalapítási engedélyben megjelölt
        célra szabad  kiadni. Ez a külön törvény jelenleg a sajtóról
        szóló 1986.  évi II.  törvény (  a továbbiakban  :   St. ) ,
        amelynek az  1990. évi  XI. törvény  5. §-a által módosított
        12.  §   (1)  bekezdése   írja   elő,  hogy   helyi   stúdió
        alapításához - jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában -
        engedélyre van szükség.

        Az   Alkotmány  24. § (4) bekezdése szerint  a  köztársasági
        elnök, ha  az elfogadott  törvény  valamelyik  rendelkezését
        alkotmányellenesnek  tartja,   a  törvényt   aláírás   előtt
        véleményezésre   az    Alkotmánybíróságnak    megküldi.    A
        köztársasági  elnök   a  törvény   fent  ismertetett   három
        rendelkezésével kapcsolatban  aggályát fejezte  ki,  hogy  a
        szabályozásnak ez  a  módja  tartalmazza-e  a  vélemény-  és
        sajtószabadság  legalább   elemi   garanciáit,   továbbá   a
        tájékoztatási monopóliumok  megakadályozásának az  Alkotmány
        61. §  (4)  bekezdése által megkívánt garanciáit.

        2. A  törvény  24.  §-a  felhatalmazza  a  minisztert,  hogy
        rendkívüli állapot, szükségállapot, továbbá az állampolgárok
        élet-  és   vagyonbiztonságát  veszélyeztető  elemi  csapás,
        illetőleg  következményeinek   elhárítása  érdekében   -  az
        Országgyűlés  eseti  felhatalmazása  alapján  -  átmenetileg
        korlátozza    vagy     szüneteltesse    a    rádiótávközlési
        szolgálatokat.

        A köztársasági elnök aggálya e rendelkezéssel kapcsolatban :
        tekinthető-e  ez  a   törvény  az   Alkotmány  19/B.  §  (1)
        bekezdésében,  a  19/C. §  (2) bekezdésében  a   rendkívüli,
        illetve szükségállapotban  bevezethető intézkedésekre előírt
        "külön törvénynek".  Ha igen,  vonatkozik-e rá  az Alkotmány
        19/D. §-ában  előírt  minősített  szavazati  arány,  különös
        tekintettel arra,  hogy az  aggályos rendelkezés  elfogadása
        nem a jelenlévő képviselők kétharmadával történt.

        3. A  törvény   25.  § (1)  bekezdése  a   törvény   alapján
        folytatott hatósági  eljárásokra az  államigazgatási eljárás
        általános  szabályairól   szóló  1957.   évi   IV.   törvény
        rendelkezéseit  rendeli  alkalmazni.  A  köztársasági  elnök
        aggályosnak  tartja,  hogy ez elegendő-e az  Alkotmány 57. §
        (5)     bekezdésében   foglalt   jogorvoslati    jogosultság
        követelményének biztosítására.

        4.   Végül    a   köztársasági   elnök   a   törvény   fenti
        rendelkezéseivel  kapcsolatban   azt  a  kérdést  veti  fel,
        megengedi-e az  Alkotmány, hogy  a törvényhozó  az Alkotmány
        által  megkívánt   új  jogalkotás   helyett  az   1989.  évi
        alkotmánymódosítás   előtti   -   az   Alkotmány   jelenlegi
        előírásainak már  meg nem  felelő -  törvényben szabályozott
        jogintézményt emeljen be az újonnan alkotott törvénybe.

                                    II.

        1. a ) és  b )   Az  Alkotmánybíróság  37/1992. (VI.10.)  AB
        határozatában megállapította, hogy a véleménynyilvánítási és
        tájékozódási   szabadság   szolgálata   a   sajtószabadságra
        vonatkozó sajátosságokon  túl további  feltételeket  követel
        meg a  rádióval és televízióval kapcsolatban. Itt az alapjog
        gyakorlását összhangba  kell hozni  megvalósítása  technikai
        feltételeinek   "szükösségével",   azaz   a   felhasználható
        frekvenciák (  belátható időn  belül )  véges  voltával.  Ez
        ugyanis -  a nyomtatott  sajtóval ellentétben  -  nem  teszi
        lehetővé a korlátlan alapítást.

        Ezt a  korlátozást valósítja  meg az St. , amely a rádió- és
        televízióműsor   készítését   jogszabályi   feljogosításhoz,
        illetőleg a  helyi stúdió  alapítását engedélyhez  köti.  Az
        Alkotmány   61.  § (4)  bekezdése a  kereskedelmi  rádió  és
        televízió engedélyezéséről  szóló  törvény  elfogadásához  a
        jelenlévő országgyűlési  képviselők kétharmadának szavazatát
        írja   elő.    Az   Alkotmánybíróság   37/1992.(VI.10.)   AB
        határozatában megállapította,  hogy az  Országgyűlés  ezt  a
        jogalkotói feladatát  nem teljesítette.  Az Országgyűlés  az
        alkotmányellenes   helyzetet  -  a  61. §  (4)  bekezdésében
        előírt többi  feladatát tekintve is - mulasztásával azóta is
        fenntartja.

        A jelenleg  alkotmányossági vizsgálat tárgyát képező törvény
        és a  hatályos St. értelmében az engedélyezési rendszer több
        elemből tevődik össze. A St. 9. §  (1)  bekezdése értelmében
        nem helyi  rádió- és televízióműsort csak a Magyar Televízió
        illetve  a  Magyar  Rádió  készíthet.  Jogszabály  erre  más
        szervet is  feljogosíthat, ilyen jogszabály azonban jelenleg
        nem létezik.  Ezért nem  helyi előállítású műsor sugárzására
        nem adható  ki  frekvenciaengedély,  hiszen  annak  törvényi
        feltétele -  a nem  helyi  műsor  készítésére  és  nyilvános
        közlésére vonatkozó jogszabályi feljogosítás - hiányzik. A -
        nem  kereskedelmi   -  helyi   műsorszórási  célra   történő
        frekvenciakijelölés törvényi feltételét viszont megteremti a
        St. 9. §  (2)  és  (3)  bekezdése.

        A frekvenciagazdálkodásról  szóló törvény keretében kiadandó
        hatósági engedélyek - köztük a frekvenciakijelölési engedély
        is -  lényegüket tekintve  technikai  jellegű  feltételekhez
        kötöttek.  Ezért   -  bár   e  szabályok  is  vonatkoznak  a
        véleménynyilvánítás és  a sajtó  szabadságának az  Alkotmány
        61. §-ába  foglalt alapjogára  - ez a "vonatkozás" nem olyan
        szoros, hogy  a szabályozáshoz  törvényre lenne  szükség. Az
        Alkotmánybíróság   64/1991.(XII.17.)   AB   határozata   úgy
        értelmezte   az  Alkotmány 8.  § (2)  bekezdését, hogy  " az
        alapvető jogokra és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat"
        akkor kell  törvényben megállapítani,  ha a  szabályozás  az
        alapjog tartalmát  vagy lényeges  garanciáit állapítja  meg,
        illetőleg  közvetlenül   és   jelentősen   korlátozza   azt.
        Közvetett és  távoli összefüggés esetén elegendő a rendeleti
        szint  is.   Az  Alkotmánybíróság   megítélése   szerint   a
        frekvenciakijelölési     eljárás,      nyilvántartás      és
        adatszolgáltatás,    a     frekvenciagazdálkodás    hatósági
        feladatainak ellátása,  a  rádióállomások  létesítésének  és
        működésének engedélyezése  és ezek  ellenőrzése,  illetve  a
        frekvenciagazdálkodás  polgári   célú  hatósági   feladatait
        ellátó szervek  hatás- és  feladatkörének  a  Kormány  által
        történő megállapítása  nem függ  össze  olyan  intenzíven  a
        véleménynyilvánításhoz  vagy   a  sajtó  szabadságához  való
        joggal, hogy  törvényi szabályozásuk alkotmányos követelmény
        lenne. Ezért  a törvény 3. §  (3)  bekezdésének b ) , c ) és
        d )  pontjai, valamint 7. §-a, amelyek a minisztert, illetve
        a Kormányt  feljogosítják a hatósági eljárás szabályozására,
        nem alkotmányellenesek.

        c )  A törvény  9. §  (3) bekezdése  a St-ben   szabályozott
        stúdióalapítási  engedélyhez   köti  a   műsorszórási   célú
        frekvenciakijelölést. A frekvenciák csak korlátozott számban
        állnak  rendelkezésre.   A  törvény  azonban  a  korlátozott
        számban kiadható  műsorszórási frekvenciák elosztására nézve
        nem tartalmaz  szabályokat, hanem az elosztást gyakorlatilag
        a     frekvenciakijelölést     megelőző     eljárásra,     a
        stúdióengedélyek   kiadására   utalja.  Az  St.  14.  §  (2)
        bekezdése    értelmében     ugyanis    a     stúdióalapítást
        engedélyezőnek az  engedélyt meg  kell tagadnia, ha a stúdió
        működéséhez  szükséges   tárgyi  feltételek  -  s  a  szabad
        frekvencia ezek  közé tartozik  -  nincsenek  biztosítva.  A
        stúdiót engedélyező  hatóságnak tehát  feladata  ellátásához
        szükséges  vizsgálnia,   van-e  szabad   frekvencia;   s   a
        frekvenciák számát  meghaladó igénylő  között is  csak annyi
        stúdióengedélyt  adhat  ki,  amennyi  frekvencia  a  stúdiók
        működéséhez  rendelkezésre  áll.  A  stúdióengedély  kiadása
        ennyiben   frekvenciaelosztás   is,   s   a   stúdióengedély
        jogosultjától a  frekvenciakijelölés nem  tagadható meg azon
        az  alapon,   hogy  frekvencia  nem  áll  rendelkezésre.  Az
        engedélyezett stúdiónak joga van a műsor nyilvános közlésére
        ( St.  9. §   (3)  bekezdés ) . A törvény tehát - eltérően a
        korábban hatályos jogtól - a frekvenciagazdálkodást folytató
        hatóságokról a  stúdióengedélyt kiadó  hatóságra telepíti az
        érdemi döntést  arról, hogy  a  korlátozottan  rendelkezésre
        álló frekvenciák  igénybevételére a  lehetőségeket meghaladó
        számú  jelentkező   közül  ki   kap  engedélyt.   Ennek   az
        elosztásnak alkotmányossága  az St.  14. §  és  végrehajtási
        szabályai  alkotmányossági   kérdésévé  vált,   amelyet   az
        Alkotmánybíróság   -    a   hatásköre    által   megengedett
        lehetőségeken belül  - ebben  az eljárásban külön vizsgál. A
        törvény 9.  § (3)  bekezdése -  amely   alapján   csupán   a
        konkrét   frekvenciák    kijelölése   történik   a   műszaki
        lehetőségeknek megfelelő számú stúdióengedélyes között - nem
        alkotmányellenes.

        2. A  törvény 24.  §-ával kapcsolatban  az  Alkotmánybíróság
        megállapítja, hogy  az Alkotmány 19/B. §  (1)  bekezdésének,
        a   19/C.  § (2)  bekezdésének,  valamint  19/D.  §-ának   a
        rendelkezései  a  rendkívüli  állapot  és  a  szükségállapot
        idején idején teendő intézkedésekről szólnak, míg a vizsgált
        törvény aggályosnak  ítélt szabálya  a rendkívüli állapot, a
        szükségállapot,   továbbá    az   állampolgárok   élet-   és
        vagyonbiztonságát    veszélyeztető     elemi    csapás    és
        következményei elhárítása érdekében teendőkről. Ennélfogva e
        rendelkezéseknek az  Alkotmány felhívott  szakaszaival  való
        kollíziója kizárt.

        A   törvényszöveg    megfogalmazásából   eredő   értelmezési
        problémák   megelőzése    érdekében   az    Alkotmánybíróság
        kötelezően   meghatározta    az   alkotmányos   értelmezések
        tartományát.  Eszerint   a  24.   §   felhatalmazásaival   a
        rendkívüli és  a szükségállapot  vonatkozásában a  miniszter
        csakis  a   rendkívüli   állapot   vagy   a   szükségállapot
        időtartamán  kívül   -  megelőzésük   vagy   következményeik
        elhárítása érdekében  - élhet.  Az Alkotmánynak  megfelelően
        kihirdetett   rendkívüli    állapot   vagy    szükségállapot
        fennállása alatt  az Alkotmány  erre vonatkozó rendelkezései
        érvényesülnek, amelyek  kizárják a  törvényben meghatározott
        miniszteri jogosultság  gyakorlását. Más  a helyzet az olyan
        elemi   csapásnál,   amely   az   állampolgárok   élet-   és
        vagyonbiztonságát  veszélyezteti  ugyan,  de  szükségállapot
        kihirdetését nem  igényli. Ilyen  esetben a  miniszter -  az
        Alkotmányból eredő  korlátozás hiányában  - a veszélyhelyzet
        tartama  alatt   is  gyakorolhatja   a  törvény  24.  §-ában
        meghatározott jogát.  Ennek nem  akadálya az Alkotmány 35. §
        (3) bekezdése, mivel az adott esetben a miniszter nem tér el
        a  hatályos  törvények  rendelkezéseitől,  hanem  éppen  egy
        törvényből eredő jogával él.

        3.  A   törvény  25.  §-ának  (1)   bekezdése   kapcsán   az
        Alkotmánybíróság     emlékeztet     korábbi    határozataira
        ( 5/1992.(I.30.) AB;  52/1992.(X.27.)  AB   )  ,  amelyekben
        kifejtette,  hogy   az   Alkotmány   57.  §  (5)   bekezdése
        értelmében a  jogorvoslati jogot  mindenki  "a  törvényekben
        meghatározottak  szerint"  gyakorolhatja;  valamint  hogy  a
        jogorvoslathoz való  jog, mint  alkotmányos alapjog tartalma
        az érdemi  határozatok  tekintetében  a  más  szervhez  vagy
        ugyanazon  szervezeten  belüli  magasabb  fórumhoz  fordulás
        lehetősége. Az  aggályosnak  tartott  szabályozás  kielégíti
        ezeket  a   követelményeket.  A   törvény   alapján   hozott
        államigazgatási határozatok bíróság előtt is megtámadhatók.

        4. Az  Alkotmánybíróság  11/1992.(III.5.)  AB  határozatában
        kifejtette, hogy  az alkotmányossági  vizsgálatban  nincs  a
        jognak két  rétege, és  nincs kétféle mérce sem. Keletkezési
        idejétől függetlenül  minden hatályos  jogszabálynak  az  új
        Alkotmánynak kell  megfelelnie. Nem aggályos tehát, ha az új
        törvény   más   hatályos   törvény   rendelkezéseire   utal,
        amennyiben azok alkotmányosak.

                                    III.

        1. Az  Alkotmánybíróság   a  törvény 9.  § (3)  bekezdésének
        vizsgálata során  [ II. 1. c ) pont ] megállapította, hogy a
        frekvenciaelosztás  alkotmányossága   az  St.   14.  §-a  és
        végrehajtási szabályainak  alkotmányossági kérdésévé vált. A
        frekvenciagazdálkodásról szóló  törvény 9. §  (3)  bekezdése
        alkotmányosságával    való     összefüggése     miatt     az
        Alkotmánybíróság  az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi
        XXXII. törvény  21. §   (7)  bekezdése alapján elrendelte az
        St.  14.   §  végrehajtására   vonatkozóan  a   mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatát.

        A stúdióengedély kötelező megtagadásának esetei közül  ( St.
        14. §  ) az  St. 3.  §-ában felsorolt  okok -  bűncselekmény
        megvalósítása, bűncselekmény  elkövetésére való  felhívás, a
        közerkölcs sérelme, mások személyhez fűződő jogainak sérelme
        - a sajtószabadság gyakorlásának általános korlátai. A helyi
        stúdió működéséhez  szükséges, jogszabályban  meghatározott,
        tárgyi  feltételek hiánya, mint az engedély megtagadási  oka
        ( 14. §   (2)   bekezdés  )  nem  a  sajtószabadság  és  más
        alkotmányosan  védett  érdekek  ütközéséből  fakadó  korlát,
        hanem kizárólag  a sajtószabadság  adott módon - azaz rádió-
        és televízióműsor szórásával - való gyakorlására használható
        frekvenciák  korlátozott   számából  következik.   Ezért   a
        frekvenciák  elosztása   a  rendelkezésre  álló  frekvenciák
        mennyiségénél nagyobb  számú  igénylő  között  elsősorban  a
        szűkös  javak   elosztásának  kérdése,   s  csak   közvetve,
        hatásaiban    érinti     a     sajtószabadság     alapjogát.
        Következésképpen az elosztásnak nem kell szükségképpen olyan
        szempontokon    alapulnia,    amelyek    a    sajtó-    vagy
        véleményszabadsággal  függenek   össze.  Alkotmányos   lehet
        például a sorsolás útján való elosztás is.

        A sajtószabadsággal  való összefüggés  azonban  megköveteli,
        hogy az  elosztás módját,  annak  feltételeit  és  eljárását
        jogszabály határozza meg. Ez a szükséges garancia arra, hogy
        a frekvenciákat  ne  olyan  szempontok  alapján  osszák  el,
        amelyek  a   sajtó-  és   véleménynyilvánítási  szabadsággal
        ellentétesek. A sajtószabadsággal való közvetett összefüggés
        miatt ehhez  elegendő a  kormányrendeleti szintű szabályozás
        is.

        Az Alkotmánybíróság  megállapította, hogy  a hatályos jogból
        hiányoznak azok  jogszabályok, amelyek  az  St.  14. §   (2)
        bekezdése    végrehajtásaként    meghatároznák,    hogy    a
        rendelkezésre álló  frekvenciáknak megfelelően  - amelyek  a
        stúdió működéséhez  szükséges  tárgyi  feltételek  -  milyen
        ismérvek, illetőleg  eljárási szabályok  alapján adják  meg,
        illetve tagadják  meg a  stúdióengedélyt,  ha  a  kiosztható
        frekvenciáknál nagyobb  számú jelentkező van. Erre vonatkozó
        rendelkezést    sem    az    St.    végrehajtásáról    szóló
        12/1986.(IV.22)  MT   rendelet,  sem  a  2/1986.(IX.1.)  MTH
        rendelkezés hatályos  szövege,  sem  az  1/1993.(I.22.)  MKM
        rendelet nem tartalmaz. A Kormány nem tett eleget az St. 14.
        §  (2)  bekezdéséből fakadó jogalkotási kötelezettségének, s
        alkotmányellenes  helyzetet   idézett  elő  ezzel,  mert  az
        elosztás szabályozatlansága  -  a  nem  kereskedelmi,  helyi
        stúdiók  engedélyezését  tekintve -  az Alkotmány 61. §  (1)
        és  (2)  bekezdését sérti.

        Az  Alkotmánybíróság   ezért  felhívta   a  Kormányt,   hogy
        mulasztását 1993. július 31-ig pótolja.
                               Dr. Sólyom László
                              előadó alkotmánybíró
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                     Dr. Ádám Antal       Dr. Kilényi Géza
                     alkotmánybíró          alkotmánybíró

                     Dr. Schmidt Péter     Dr. Szabó András
                      alkotmánybíró          alkotmánybíró

                    Dr. Tersztyánszky Ödön    Dr. Vörös Imre
                        alkotmánybíró          alkotmánybíró

                               Dr. Zlinszky János
                                 alkotmánybíró
          Dr. Ádám Antal alkotmánybíró különvéleménye

               Nem értek  egyet  az  Alkotmánybíróság  határozata  II.
          pontjába foglalt  azzal a megállapítással, hogy "a Kormány a
          sajtóról   szóló    1986.   évi   II.   törvény  14.  §  (2)
          bekezdésének végrehajtása  körében elmulasztotta  jogalkotói
          feladatát és  ezzel alkotmányellenességet  idézett elő".  Az
          St.  14.  § (2)  bekezdése ugyanis  nem   ír  elő a  Kormány
          számára jogalkotói feladatot, hanem akként rendelkezik, hogy
          "Az  engedélyt   meg  kell   tagadni,  ha   a  helyi  stúdió
          működéséhez szükséges,  jogszabályban  meghatározott  tárgyi
          feltételek  nincsenek  biztosítva". Igaz,  az St. 21. §  (3)
          bekezdése kinyilvánítja,  hogy "e  törvény végrehajtásáról -
          az a ) - c )  pontban  foglaltak  kivételével  -  a  Kormány
          gondoskodik".  Ennek  megfelelően  a  Kormány  még  1986-ban
          kibocsátotta a  12/1986.(VI.22.) MT  rendeletet, amelynek az
          58/1989. (IV. 15.) MT rendelet 8. §-a által megállapított 18.
          §-a szerint  "A helyi  stúdió alapításához  szükséges tárgyi
          feltételek  nincsenek  biztosítva,  ha  alapítását  az  erre
          hatáskörrel rendelkező  szerv a  külön jogszabályban  előírt
          szakvéleményében   nem    javasolta".   Ezáltal    a   helyi
          stúdióalapítás engedélyezése diszkrecionális joggá vált.

               Alig  vitatható,  hogy  ez  a  rendelkezés  a  vizsgált
          törvény   hatálybalépése    után    nem    maradhat    fenn.
          Kulcsfontosságú kérdéssé  vált  ezért,  hogy  milyen  szintű
          jogszabály, milyen  tartalommal határozza meg a törvény 9. §
          (3) bekezdésének  megfogalmazása  szerinti   ún.  " előzetes
          stúdióalapítási engedély" megadásának feltételeit. A törvény
          9. §  (3) bekezdéséből  az   egyértelműen  kitűnik, hogy  az
          ilyen  engedélyt  "az  engedélyben  megjelölt  célra  szabad
          kiadni".  Nyilvánvaló   ennek  alapján,   hogy  az  előzetes
          stúdióalapítási  engedély   megadásának  feltételei   között
          pozitív vagy negatív megfogalmazással a célokról rendelkezni
          kell.

               A stúdióalapítás  és  a  műsorszórási  célra  vonatkozó
          frekvenciakijelölés engedélyezésének  a törvény  és  az  St.
          kapcsolódó rendelkezései  alapján  kibontakozó  főbb  elemei
          tehát szerintem a következők.

               a )  A frekvenciakijelölés  feltétele, hogy  az igénylő
          rendelkezzék az előzetes stúdióalapítási engedéllyel.

               b ) A stúdióalapítási engedély kiadásának feltételeit -
          mivel  a   hatályos  szabályozás  ilyeneket  nem  tartalmaz,
          illetve diszkrecionális  döntést tesz  lehetővé  -  normatív
          erővel kell meghatározni.

               Arra a  kérdésre, hogy  ez milyen  szintű jogszabállyal
          történjék, a határozat akként ad választ, hogy az idézett és
          a szerintem  meg nem állapítható mulasztásos alkotmánysértés
          következményeként "Az  Alkotmánybíróság felhívja a Kormányt,
          hogy 1993.  július 31-ig rendeletben határozza meg azokat az
          ismérveket, amelyek alapján a nem kereskedelmi, helyi rádió-
          és televízióműsor  készítésére  szóló  stúdióengedélyeket  a
          stúdiók működéséhez  rendelkezésre álló  frekvenciák  számát
          meghaladó számú igénylő között elosztják".

               Tekintettel arra,  hogy  a  stúdióalapítási  feltételek
          normatív meghatározásának  a véleménynyilvánítási  szabadság
          elektronikus tömegközlési  összetevőjének érvényesíthetősége
          szempontjából meghatározó  szerepe van,  a műsorszórási célú
          frekvenciakijelölés    feltételeként     előírt    "előzetes
          stúdióalapítási     engedély"      kiadási     feltételeinek
          megállapítása csak  törvényben történhet. Ez az St. egyszerű
          törvénnyel történő  módosításával, illetve kiegészítésével a
          törvény hatálybalépése  előtt megvalósítható. Szerintem erre
          a megoldásra  utal a  törvény 9. §  (3)  bekezdésének "külön
          törvényben    meghatározott     előzetes     stúdióalapítási
          engedélyben megjelölt  célra"  szövegrésze  is.  Természetes
          erre sem  lenne szükség,  ha a  törvény maga határozná meg a
          stúdióalapítási engedély  kiadásának  feltételeit.  Mivel  a
          törvény   szövegéből    ez   hiányzik,       a   mulasztásos
          alkotmánysértés megállapítása  és a  Kormány idézett  tárgyú
          rendeletalkotásra  kötelezése  helyett a  törvény 9.  §  (3)
          bekezdésének a  köztársasági  elnök  által  megkérdőjelezett
          alkotmányosságát az Alkotmánybíróság csak azzal a kikötéssel
          fogadhatná el, ha a törvény kötelezné a törvényalkotót, hogy
          e  feladatot   meghatározott  határidőig,   pl.  a   törvény
          hatálybalépése előtt az St. kiegészítésével és módosításával
          végezze el.

          Budapest, 1993. június 29.
                                                        Dr. Ádám Antal
                                                         alkotmánybíró

          A különvéleménnyel egyetértek :
                                                        Dr. Vörös Imre
                                                         alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            Radio and television broadcasting frequencies
            Number of the Decision:
            .
            48/1993. (VII. 2.)
            Date of the decision:
            .
            06/29/1993
            Summary:
            A bill regulating the distribution of radio and television broadcasting frequencies was sent to the Constitutional Court by the President of the Republic for preliminary review. The Court upheld most of the bill's provisions. It declared, however, that the Government had not fulfilled its duty to regulate the rules for the distribution of licences for local radio and TV studios.
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1993-2-014
            .