Hungarian
Ügyszám:
.
1531/B/1996
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 2/2000. (II. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2000/25
.
A döntés kelte: Budapest, 02/22/2000
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    megállapítására   irányuló   indítványok   alapján,    valamint
    mulasztásban    megnyilvánuló   alkotmánysértés   megállapítása
    tárgyában hivatalból folytatott eljárásban meghozta a következő
                                   
                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy  alkotmányellenes
    helyzet   keletkezett  annak  következtében,  hogy   a   Magyar
    Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi V. törvény az ügyészi
    óvás  elbírálásával  kapcsolatosan – a 14. §  (3)  bekezdésében
    foglaltakon  túlmenően  –  nem  szabályozza  a  jogérvényesülés
    kiszámíthatóságának  az  Alkotmány  2.   §   (1)   bekezdéséből
    levezethető  jogbiztonság  követelményének  megfelelő  eljárási
    garanciáit.   Felhívja  az  Országgyűlést,   hogy   jogalkotási
    kötelezettségének 2000. december 31-ig tegyen eleget.

    2. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló
    1972.  évi  V. törvény 13. §-a, 13/A. §-a, valamint 14.  §  (3)
    bekezdése     alkotmányellenességének     megállapítása      és
    megsemmisítése iránt benyújtott indítványokat elutasítja.

    3. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló
    1972.  évi  V. törvény 14. § (3) bekezdése konkrét ügyben  való
    alkalmazhatóságának     megtiltására    irányuló     indítványt
    visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
      A  Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi V.  törvény
      (a  továbbiakban:  Ütv.)  ügyészi  óvásra  vonatkozó  szabályai
      alkotmányellenességének megállapítása  iránt  két  indítványozó
      nyújtott   be  indítványt.  Az  Alkotmánybíróság   az   ügyeket
      egyesítette és egy eljárásban bírálta el.

      Mindkét  indítványozó vitatja az Ütv. 14.  §  (3)  bekezdésében
      foglalt azon rendelkezést, mely szerint:
      “(3)  Ha  az  ügyész  az  óvást egyedi  ügyben  hozott  jogerős
      rendelkezés ellen annak közlését követő egy éven túl nyújtja be
      –    amennyiben    törvény,    törvényerejű    rendelet    vagy
      kormányrendelet másként nem rendelkezik – az óvás folytán  tett
      intézkedés  jóhiszeműen  szerzett  és  gyakorolt  jogokat   nem
      sérthet.”

      Indítványozók álláspontja szerint az Ütv.-nek ez a rendelkezése
      sérti   az   Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében   szabályozott
      jogállamiságot.  Sérti  a jogállamiságból  fakadó  jogbiztonság
      követelményét,  mert egy évig bizonytalan helyzetet  teremt  az
      ügyfelek  számára  a  jogerős közigazgatási  határozat  alapján
      szerzett  és  gyakorolt  jogaik  tekintetében,  azzal,  hogy  e
      jogokra    tekintet   nélkül   lehetőséget   ad   a   határozat
      megsemmisítésére.

      Egyik  indítványozó  szerint  ez a  rendelkezés  ellentétes  az
      Alkotmány 70/A. §-ával is, a jogegyenlőség alkotmányos  elvébe,
      illetőleg  a  diszkrimináció tilalmába ütközik. Indítványozó  e
      tekintetben  a  vitatott  szabályt az  államigazgatási  eljárás
      általános   szabályairól  szóló  1957.  évi  IV.   törvény   (a
      továbbiakban: Áe.) 61. § (5) bekezdésében, valamint az Áe.  71.
      §  (2) bekezdés b) pontjában foglalt azon rendelkezésekkel veti
      össze,  melyek  szerint  nem lehet a  határozatot  visszavonni,
      módosítani,    illetőleg    felügyeleti    intézkedés     címén
      megsemmisíteni,   megváltoztatni  akkor,  ha   az   jóhiszeműen
      szerzett  és  gyakorolt  jogot sértene. Álláspontja  szerint  a
      jóhiszeműen   szerzett   és   gyakorolt   jogok   védelme    az
      államigazgatási eljárás szigorú törvényességi garanciája, amely
      mind  a  határozat  saját hatáskörben történő  visszavonásakor,
      mind   pedig  a  felügyeleti  intézkedés  során  maradéktalanul
      érvényesül.  "Ennek  sérelmével  az  Ütv.-nek  az  indítvánnyal
      megtámadott rendelkezése indokolatlan megkülönböztetéssel olyan
      többletjogokat biztosít az ügyészség részére az egy éven  belül
      benyújtott   óvás   esetén,  amely  sem  a   határozatot   hozó
      államigazgatási szervet, sem pedig annak felettes  szervét  nem
      illeti meg. Indokolatlan megkülönböztetést jelent továbbá, hogy
      az  ügyfelek  és  egyéb érdekeltek kérelmére az államigazgatási
      szerv  nem hozhat olyan határozatot, amely jóhiszeműen szerzett
      és gyakorolt jogot sértene."

      Ez  az  indítványozó  kéri azt is, hogy az Alkotmánybíróság  az
      Ütv.  e  rendelkezésének "annak közlését követő egy  éven  túl"
      szövegrészének megsemmisítése mellett mondja ki azt is, hogy  e
      rendelkezés  a  Pesti  Központi  Kerületi  Bíróságon   15.   P.
      60.269/1996.   szám   alatt   folyamatban   lévő   perben   nem
      alkalmazható, mert ezt az eljárást kezdeményezők nyomós  érdeke
      indokolja.

      A  másik indítványozó kiegészítő indítványában egy konkrét  ügy
      kapcsán,  –  amelyben több, mint két év elteltével semmisítette
      meg  a  törvénysértő határozatot hozó szerv felettes szerve  az
      ügyészi  óvás alapján a határozatot – kifogásolja azt is,  hogy
      az  ügyészi  óvás  szabályai azért is sértik a  jogbiztonságot,
      mert    időbeli   korlátozás   nélkül   lehetővé   teszik    az
      államigazgatási    határozat   hatályon    kívül    helyezését,
      megváltoztatását.

      Ez  az  indítványozó kezdeményezte az Ütv. 13. §-ának és 13/A.-
      ának a megsemmisítését is. Álláspontja szerint az Ütv. 13. §-a,
      amely    kiterjeszti   az   ügyész   általános    törvényességi
      felügyeletét  a  Kormánynál alacsonyabb szintű  államigazgatási
      szervek által kibocsátott jogszabályokra és a 13/A. §-a,  amely
      lehetőséget ad arra, hogy az ügyész óvást emeljen  az  ellen  a
      jogszabály  ellen,  amely  az Alkotmánnyal  vagy  jogszabállyal
      ellentétes,    az    ügyészség    hatáskörébe     utalja     az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  által  az
      Alkotmánybíróság számára megállapított jogkörök egy részét,  és
      ezáltal jogbizonytalanságot okoz.

      Az  Alkotmánybíróság eljárása során az indítvánnyal kapcsolatos
      álláspontjuk  kifejtése érdekében megkereste a legfőbb  ügyészt
      és az igazságügy minisztert.
                                     
                                    II.

      Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványok részben
      megalapozottak.

      1.   Az   Ütv.   14.   §  (3)  bekezdésével  kapcsolatosan   az
      Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy  sérti-e   az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott  jogállamiság
      elvéből  következő jogbiztonság követelményét az a rendelkezés,
      mely  szerint a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelme
      ügyészi   óvás   esetén   csak  akkor   jelenti   a   határozat
      megsemmisítésének, megváltoztatásának korlátját, ha az ügyész a
      közléstől számított 1 éven túl nyújtotta be az óvását.

      Az  Alkotmánybíróság számos határozatában  kifejtette,  hogy  a
      jogállam   alapvető,  nélkülözhetetlen  eleme  a  jogbiztonság.
      Elsőként  a  törvényességi  óvás alkotmányosságának  vizsgálata
      során hozott 9/1992. (I. 30.) AB határozatában fejtette ki azt,
      hogy  "a  jogbiztonság az állam – s elsősorban  a  jogalkotó  –
      kötelességévé  teszi annak biztosítását,  hogy  a  jog  egésze,
      egyes  részterületei  és  az egyes jogszabályok  is  világosak,
      egyértelműek,    működésüket   tekintve    kiszámíthatóak    és
      előreláthatóak  legyenek a norma címzettjei számára.  Vagyis  a
      jogbiztonság   nem  csupán  az  egyes  normák   egyértelműségét
      követeli   meg,   de   az   egyes  jogintézmények   működésének
      kiszámíthatóságát   is.   Ezért   alapvetőek   a   jogbiztonság
      szempontjából az eljárási garanciák.” (ABH 1992, 59, 65.)

      Ugyanebben  a határozatában a jogerőnek a jogbiztonsággal  való
      összefüggéseit vizsgálva kifejtette:

      “Az  anyagi  igazságosság  és  a jogbiztonság  követelményét  a
      jogerő intézménye hozza összhangba – megint csak a jogbiztonság
      elsődlegessége  alapján. A jogerő intézménye, alaki  és  anyagi
      jogerőként   való  pontos  meghatározottsága   a   jogállamiság
      részeként  alkotmányos követelmény. Az Alkotmánynak megfelelően
      biztosított  jogorvoslati lehetőségek mellett  beállott  jogerő
      tiszteletben tartása a jogrend egészének biztonságát szolgálja.
      A  jogerős határozatok megváltoztathatatlanságához és  irányadó
      voltához  alapvető alkotmányos érdek fűződik... A  jogbiztonság
      megköveteli,  hogy  a jogerős határozat – az  eldöntött  kérdés
      személyi  és tárgyi keretei között- irányadóvá váljék  mind  az
      eljárásban   résztvevőkre,  mind  a  később  eljáró  bíróságra,
      illetőleg más hatóságra.” (ABH 1992, 66.)

      Az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy a jogbiztonság megköveteli
      a   megszerzett  jogok  védelmét,  a  teljesedésbe  ment   vagy
      véglegesen lezárt jogviszonyok érintetlenül hagyását, a múltban
      keletkezett    tartós    jogviszonyok   megváltoztathatóságának
      alkotmányos szabályokkal való korlátozását. Kivétel ez alól  az
      elv  alól  csak  akkor engedhető meg, ha azt a  jogbiztonsággal
      konkuráló  más  alkotmányos érdek elkerülhetetlenné  teszi,  és
      ezzel  nem  okoz  céljához képest aránytalanul  nagy  sérelmet.
      [10/1992.  (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72,  75;  11/1992.
      (III. 5.) AB határozat 1992, 77, 81-82.]

      A   jogbiztonság   követelménye  a   közigazgatás   működésével
      kapcsolatosan is azt a követelményt támasztja a törvényhozással
      szemben,  hogy megteremtse a lezárt jogviszonyok stabilitásának
      eljárásjogi biztosítékait. A közigazgatási eljárásban azonban a
      jogbiztonság  garantálásához  az ügyfelek  rendelkezésére  álló
      jogorvoslati lehetőségek kimerítéséhez kapcsolódó anyagi jogerő
      nem  elegendő,  a  jogbiztonság más  eljárási  jogoktól  eltérő
      eljárási  garanciák kiépítését igényli. A közigazgatás hatósági
      tevékenysége  a  jog által védett közérdek,  valamely  közösség
      jogainak,  jogos  érdekeinek védelme, a  közrend,  közbiztonság
      védelme,    az   egyes   ember   életének,   testi   épségének,
      biztonságának, jogainak védelme érdekében alkotott jogszabályok
      érvényesítését  szolgálja. Abban az  esetben,  ha  a  határozat
      törvénysértő,  nemcsak  a  jogorvoslati  kérelem   benyújtására
      jogosult ügyfél jogai szenvedhetnek sérelmet, hanem sérül a jog
      által  védett  közérdek  is.  Az  ügyfél  számára  kedvező,  ám
      törvénysértő  határozat a közérdeket, másoknak a  közigazgatási
      jog  által védett jogait, törvényes érdekeit sértheti  (pl.:  a
      környezetvédelmi előírások figyelmen kívül hagyásával  megadott
      építési  engedély  mindazok jogát, jogos  érdekét  sérti,  akik
      egészségét a környezetvédelmi előírások védelmezni hivatottak).

      Ezért    a    közigazgatási   döntésekkel    kapcsolatosan    a
      jogbiztonsághoz     hasonlóan    alkotmányos    követelményként
      fogalmazódik  meg  a  törvény  alá rendeltség,  a  törvényesség
      követelménye.

      Az  Alkotmánybíróság  már több határozatában  rámutatott  arra,
      hogy  a közigazgatási szervek tevékenységével kapcsolatosan  az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott  jogállamiság
      elvéből   fakadó   követelmény  a  közigazgatás   törvény   alá
      rendeltségének   követelménye.  Az  a   követelmény,   hogy   a
      társadalmi   viszonyokba   közhatalom   birtokában   beavatkozó
      közigazgatási  szervek  a  jog által  meghatározott  szervezeti
      keretek  között, a jog által szabályozott eljárási rendben,  az
      anyagi  jog  által  megállapított  keretek  között  hozzák  meg
      döntéseiket.  [56/1991.  (XI.  8.)  AB  határozat,  ABH   1991,
      454.,456.;  6/1999. (IV. 21.) AB határozat, ABK  1999,  április
      107., 109.]

      A   közigazgatási   jogalkalmazás  során   hozott   határozatok
      tekintetében    az    eljárásjog    intézményrendszerének     a
      jogállamiságból  fakadó  mindkét követelmény,  a  közigazgatási
      határozatok  törvényessége  és  a jogbiztonság  követelményének
      érvényesülését egyaránt biztosítania kell.

      A   közigazgatási  eljárásban  az  ügyfelek  jogainak  védelmét
      szolgáló,  az ügyfél számára biztosított jogorvoslati  eszközök
      és  a jogorvoslatokhoz kapcsolódóan szabályozott jogerő csak  a
      közigazgatási  ügyek  egy  szűk  körében  nyújt   garanciát   a
      közigazgatási határozatok törvényességének és a jogbiztonságnak
      érvényesítésére.       A       közigazgatási        határozatok
      megváltoztathatatlanságát,  a  határozatok  alapján   létrejött
      jogviszonyok   stabilitását   biztosító   anyagi    jogerő    a
      közigazgatási határozatok tekintetében ugyanis akkor áll be, ha
      az  ügyfél  a rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségeket  –
      beleértve  a bírói felülvizsgálat lehetőségét is – kimerítette,
      és   a   bíróság  a  közigazgatási  határozat  törvényességének
      vizsgálata során az ügy érdemében döntött, azaz helyben  hagyta
      vagy   új   eljárás   elrendelése  nélkül   megsemmisítette   a
      közigazgatási   határozatot,  illetőleg  ha  erre   hatáskörrel
      rendelkezik,  megváltoztatta azt. Az Áe. 73.  §  (2)  bekezdése
      alapján  ebben az esetben ugyanabban az ügyben azonos tényállás
      esetén közigazgatási szerv előtt nincs helye új eljárásnak.

      Azokban  az ügyekben, amelyekben bírói felülvizsgálatnak  nincs
      helye,  illetőleg a jogorvoslati lehetőségeket  nem  merítették
      ki, illetőleg a bíróság a törvénysértő határozat megsemmisítése
      mellett  új eljárást rendelt el, a törvényesség követelményének
      érvényesítése érdekében a közigazgatási eljárásjogi szabályozás
      olyan, a törvényesség biztosítását szolgáló jogintézményeket is
      tartalmaz,   amelyek   lehetővé   teszik,   hogy   a   jogsértő
      közigazgatási  határozat  akkor is  orvoslást  nyerjen,  ha  az
      ügyfél nem élt jogorvoslathoz való jogával. Az Áe. jogorvoslati
      rendszerében   ilyen   jogintézmények   az   Áe.   61.   §-ában
      szabályozott  visszavonás, módosítás,  illetőleg  a  71.  §-ban
      szabályozott felügyeleti intézkedés.

      Az  Áe. ezen – alapvetően a törvényesség biztosítására hivatott
      –  jogintézmények  tekintetében is  megteremti  a  jogbiztonság
      garanciáit  egyrészt  úgy,  hogy csak törvényben  meghatározott
      határidőn belül teszi lehetővé az alkalmazásukat, másrészt ezek
      alkalmazása  során részesíti védelemben a jóhiszeműen  szerzett
      és gyakorolt jogokat.

      Az  Áe.  61.  § (5) bekezdése kimondja, hogy a határozatot  nem
      lehet  módosítani  vagy visszavonni, ha a határozat  közlésétől
      egy  év  eltelt, illetőleg ha jóhiszeműen szerzett és gyakorolt
      jogot  sértene.  A 71. § (2) bekezdésének b) pontja  pedig  úgy
      rendelkezik,  hogy  felügyeleti intézkedés címén  nem  lehet  a
      határozatot  megsemmisíteni,  megváltoztatni,  ha  a  határozat
      jogerőre  emelkedésétől számított egy  év  eltelt,  vagy  ha  a
      határozat   megváltoztatása  vagy  megsemmisítése   jóhiszeműen
      szerzett és gyakorolt jogot sértene.

      Tekintettel arra, hogy az Áe. 61. § (1) bekezdése és 71. §-ának
      (1)  bekezdése  csak jogszabálysértés esetén teszi  lehetővé  a
      határozat  visszavonását, módosítását és felügyeleti intézkedés
      keretében   megsemmisítését,  megváltoztatását,  a  jóhiszeműen
      szerzett  és gyakorolt jogok védelme ezen intézmények  esetében
      azt jelenti, hogy a törvényhozó a jogbiztonság követelményét  a
      törvényesség  követelménye  elé  helyezi.  Hatályosulni   enged
      jogszabálysértő   határozatokat   annak   érdekében,   hogy   a
      határozatból  jóhiszeműen  jogot  szerző  jogalanyoknak  a  már
      végrehajtott  határozat  megsemmisítésével,  megváltoztatásával
      kárt ne okozzon.

      Az  Áe.-nek  ezt, a törvényesség védelme érdekében  kialakított
      garanciarendszerét   egészítik  ki  az  ügyészi   törvényességi
      felügyeletnek az Ütv.-ben szabályozott eszközei.

      Az   ügyészség  jogállásának,  az  államszervezetben  betöltött
      helyének alapvető szabályait az Alkotmány határozza meg.

      Az Alkotmány 51. §-a a következőket tartalmazza:
      "51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség
      gondoskodik az állampolgárok jogainak a védelméről, valamint az
      alkotmányos  rendet,  az ország biztonságát  és  függetlenségét
      sértő   vagy   veszélyeztető  minden  cselekmény   következetes
      üldözéséről.
      (2)  Az  ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol  a
      nyomozással  összefüggésben,  képviseli  a  vádat  a   bírósági
      eljárásban,   továbbá   felügyeletet   gyakorol   a   büntetés-
      végrehajtás törvényessége felett.
      (3)  Az  ügyészség  közreműködik annak biztosításában,  hogy  a
      társadalom  valamennyi  szervezete,  minden  állami  szerv   és
      állampolgár  megtartsa  a törvényeket. Törvénysértés  esetén  –
      törvényben  meghatározott  esetekben  és  módon  –   fellép   a
      törvényesség védelmében."

      Az   Alkotmány  e  rendelkezései  alapján  az  ügyészség  egyik
      alkotmányos   feladata  az,  hogy  a  törvényesség   védelmében
      fellépjen  akkor, ha az állam szervei megsértik a  törvényeket.
      Az  államigazgatási  szervek  törvénysértő  határozatai  elleni
      ügyészi  fellépés  törvényben meghatározott  módja  az  ügyészi
      óvás.

      Az Ütv. 14. § (1) bekezdése az óvás benyújtásának feltételeit a
      következőképpen  szabályozza: "Ha az ügyész a szervek  jogerős,
      illetőleg végrehajtható rendelkezéseiben törvénysértést állapít
      meg,  annak  kiküszöbölése  végett  a  törvénysértést  elkövető
      szervhez vagy annak felettes (felügyeleti, állami törvényességi
      felügyeletét ellátó, a továbbiakban: felettes) szervéhez  óvást
      nyújthat    be.   Az   óvásban   a   megtámadott    rendelkezés
      végrehajtásának felfüggesztését is indítványozhatja.”

      Azt,  hogy  a közigazgatási határozat mely esetekben tekinthető
      jogerősnek,   illetőleg  végrehajthatónak  az   Áe.   77.   §-a
      szabályozza :
      "(1)  A  közigazgatási  szerv első fokú határozata  jogerős  és
      végrehajtható,  ha  a  határozat  ellen  határidőn  belül   nem
      fellebbeztek, a fellebbezésről lemondtak, vagy a fellebbezést e
      törvény kizárja.
      (2)  Végrehajtható  az  az  első fokú  határozat  is,  amelynek
      azonnali végrehajtását a közigazgatási szerv elrendelte.
      (3)  Az  ügyben  másodfokon hozott határozat a közléssel  válik
      jogerőssé.  A  jogerős  határozat végrehajtható,  kivéve  ha  a
      bírósági felülvizsgálata kérhető."

      Az  Ütv.  14.  §-a  tehát az ügyfelek eljárásbeli  rendelkezési
      jogát   tiszteletben  tartva,  a  közigazgatási  szervek  alaki
      értelemben   jogerőre   emelkedett,   illetőleg   végrehajtható
      határozata ellen teszi lehetővé az ügyészi óvás benyújtását. Az
      ügyészi óvás rendeltetése az, hogy a már végrehajthatóvá  vált,
      olyan  határozatok tekintetében biztosítsa a jog  által  védett
      közérdek,  a  törvényesség érvényesülését, amelyek tekintetében
      az   ügyfél   rendelkezésére  álló  rendes  jogorvoslatot   már
      kimerítette, illetőleg rendes jogorvoslattal nem élt.

      Az  ügyészi óvás tehát az államigazgatási szervek által  hozott
      határozatok törvényességének rendkívüli biztosítéka,  amely  az
      Alkotmány  alapján a törvényesség védelmében fellépni hivatott,
      az  államigazgatástól független szerv kezdeményezése alapján ad
      módot a határozat felülvizsgálatára, akkor ha a törvénysértés a
      rendes  jogorvoslat útján, illetőleg az államigazgatási szervek
      rendelkezésére álló eszközökkel nem volt megszüntethető.

      Az   ügyészi  óvás  ezt  a  rendkívüli  jogorvoslást  biztosító
      szerepét  csak  akkor  töltheti be, ha az  óvás  nyomán  a  már
      végrehajtott határozatok tekintetében is mód van a törvényesség
      helyreállítására.

      Az  államigazgatási határozatok megváltoztathatósága azonban az
      ügyészi  óvás  esetén  sem  lehet korlátlan.  Az  ügyészi  óvás
      elbírálásának szabályait a jognak úgy kell megállapítania, hogy
      a  jogbiztonság követelménye érvényesüljön. Az eljárási  jognak
      az  ügyészi  óvás  elbírálásával kapcsolatosan is  biztosítania
      kell,  hogy az államigazgatás döntései kiszámíthatók  legyenek,
      az ügyfél joggal bízhasson abban, hogy meghatározott feltételek
      bekövetkezése esetén, illetőleg meghatározott idő elteltével az
      államigazgatási  határozat  véglegessé  válik,  a  határozatból
      származó jogai és kötelezettségei többé ne legyenek vitathatók.
      A  jogbiztonságnak ilyen biztosítékát nyújtja az Ütv. 14. § (3)
      bekezdése  azzal,  hogy az államigazgatási  határozat  jogerőre
      emelkedésétől számított egy éven túl benyújtott óvás  esetén  a
      jóhiszeműen  szerzett  és  gyakorolt  jogok  védelme  érdekében
      megtiltja    a    törvénysértő    határozat    megsemmisítését,
      megváltoztatását.

      Az ügyész a jogerős határozat közlésétől számított egy éven túl
      is  jogosult  arra, hogy a törvénysértés miatt  óvással  lépjen
      fel,  azonban az óvás "elvi óvás" lesz, amelynek alapján  nincs
      mód  arra,  hogy  az  óvást  elbíráló államigazgatási  szerv  a
      határozatot  megsemmisítse, megváltoztassa, ha az a jóhiszeműen
      szerzett és gyakorolt jogok sérelmével járna.

      A   jogerős  határozat  közlésétől  számított  egy  éven  belül
      benyújtott  óvás  esetén  a jogi szabályozás  biztosítja  annak
      garanciáit,  hogy valóban csak törvénysértés miatt,  az  ügyfél
      jogainak    védelme   mellett   kerüljön   sor   a    határozat
      megsemmisítésére, megváltoztatására.

      Az  ügyész  az  óvás benyújtásával nem dönt az  államigazgatási
      határozat törvényességének kérdésében, kezdeményezi a határozat
      törvényességének  vizsgálatát, a törvényesség  helyreállítását.
      Az  Ütv.  15.  §-ban foglalt szabályok szerint  a  törvénysértő
      határozat  hatályon  kívül helyezése,  illetőleg  módosítása  a
      törvénysértő   határozatot  hozó  szerv,   illetőleg   felettes
      szervének a hatáskörébe tartozik. E rendelkezések szerint, ha a
      határozatot  hozó  szerv  felettes szerve,  illetőleg  felettes
      szerv hiányában vagy az ügyész által bíróság előtt megtámadható
      határozatok esetén a határozatot hozó szerv az óvással nem  ért
      egyet, elutasíthatja azt.

      Az  ügyészi  óvás  alapján  hozott határozat  ellen  az  ügyfél
      számára   megnyílnak   az  Áe.-ben  szabályozott   jogorvoslati
      lehetőségek  (fellebbezés,  illetőleg  bírói  út).   Abban   az
      esetben,  ha  a  jogsértő határozat hatályon  kívül  helyezése,
      módosítása  az  ügyfél számára kárt okoz, az ügyfél  a  Polgári
      Törvénykönyv 349. §-a alapján kártérítési igényt érvényesíthet.

      Mindezeket  figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy  –  tekintettel a közigazgatás törvény alá  rendeltségének
      alkotmányos   követelményére  és  az   ügyészség   Alkotmányban
      szabályozott  funkciójára – nem sérti az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdésében  szabályozott jogállamiságból  folyó  jogbiztonság
      követelményét az Ütv. 14. § (3) bekezdésének az a rendelkezése,
      mely  szerint a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelme
      ügyészi   óvás   esetében  akkor  eredményezi  a  közigazgatási
      határozat  megváltoztathatatlanságát, ha az  ügyész  a  jogerős
      határozat  közlésétől  számított  egy  éven  túl  nyújtotta  be
      óvását.

      2.  Az  egyik  indítványozó szerint az ügyészi  óvás  szabályai
      azért  is  sértik  a  jogbiztonságot, mert  időbeli  korlátozás
      nélkül  lehetővé  teszik az államigazgatási határozat  hatályon
      kívül   helyezését,   megváltoztatását,   ha   a   törvényesség
      helyreállítása  jóhiszeműen szerzett és gyakorolt  jogokat  nem
      sért.

      Az  Alkotmánybíróság  annak megállapítása  érdekében,  hogy  az
      ügyészi   óvás   fenti   szabályozása,   az   egyéb   korlátozó
      szabályozások  elmulasztása nem eredményezett-e  alkotmánysértő
      helyzetet,  az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi   XXXII.
      törvény  (továbbiakban:  Abtv.) 21. § (7)  bekezdésében  kapott
      felhatalmazás alapján hivatalból folytatott eljárást.

      Az   Ütv.   14.   §  (3)  bekezdésében  előírt  megsemmisítési,
      megváltoztatási  tilalom csak azon államigazgatási  határozatok
      tekintetében  nyújt garanciát a jogbiztonság  érvényesüléséhez,
      amelyek esetében a törvényesség helyreállítása csak jóhiszeműen
      szerzett és gyakorolt jogok sérelmével volna lehetséges. Minden
      más  államigazgatási határozat tekintetében  (pl.  amely  jogot
      korlátoz,  kötelezettséget,  szankciót  állapít  meg),  ahol  a
      törvénysértés orvoslása jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok
      sérelme  nélkül  lehetséges,  az ügyészi  óvás  alapján  minden
      korlátozás   nélkül   mód   van   a   törvénysértő    határozat
      megsemmisítésére és megváltoztatására. Ha az ügyész indokoltnak
      tartja  a  törvényesség  érdekében  való  fellépést  az   ilyen
      határozatok  alapján létrejött jogviszonyok tartalma  bármikor,
      minden  időbeli és tartalmi korlátozás nélkül megváltoztatható.
      (A  határozat végrehajtását követően évek múlva is mód  van  az
      ügyfél  számára  –  az  ügyész által  megtámadott  határozatban
      előírtnál   –  terhesebb  kötelezettség,  szankció,   illetőleg
      korlátozás   megállapítására.)  Az  ügyészi  óvás  alapján   az
      államigazgatási  határozatok  egy  jelentős   részének   ez   a
      korlátozás  nélküli megváltoztathatósága sérti  a  jogbiztonság
      követelményét.   Az,   hogy   a  végrehajtott   államigazgatási
      határozatok  alapján létrejött jogviszonyokban az ügyészi  óvás
      nyomán  bármikor újra kezdődhet az eljárás, kizárja  azt,  hogy
      ezek   a   jogviszonyok  bármikor  is  véglegessé  és  lezárttá
      váljanak.    Az   államigazgatási   jogalkalmazói   határozatok
      törvényességének   a   jogbiztonsággal  konkuráló   alkotmányos
      követelménye csak a legsúlyosabb törvénysértések, a  semmisségi
      okok  (államigazgatási  jogkör hiánya, hatáskör  hiánya,  ha  a
      határozat  bűncselekmény eredménye stb.) esetén indokolhatja  a
      jogbiztonság érvényesülésének teljes kizárását.

      Az    Alkotmánybíróságnak    a    mulasztásban    megnyilvánuló
      alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló  hatáskörét   az
      Abtv.  49.  §-a  szabályozza. Az  Abtv.  49.  §  (1)  bekezdése
      szerint,   ha   az  Alkotmánybíróság  hivatalból   vagy   bárki
      indítványára  azt  állapítja meg,  hogy  a  jogalkotó  szerv  a
      jogszabályi  felhatalmazásból  származó  jogalkotói   feladatát
      elmulasztotta,  és ezzel alkotmányellenességet idézett  elő,  a
      mulasztást   elkövető  szervet  –  határidő  megjelölésével   –
      felhívja feladatának teljesítésére. Az Alkotmánybíróság állandó
      gyakorlata    szerint    a    jogalkotó    szerv    jogalkotási
      kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás  nélkül  is
      köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet –  a  jogi
      szabályozás  iránti igény – annak nyomán állott  elő,  hogy  az
      állam jogszabályi úton avatkozott bizonyos életviszonyokba,  és
      ezáltal    az   állampolgárok   egy   csoportját   megfosztotta
      alkotmányos jogai érvényesítésének lehetőségétől [22/1990.  (X.
      16.)  AB  határozat,  ABH 1990, 83., 86.]. Az  Alkotmánybíróság
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenességet  állapít  meg
      akkor  is,  ha  alapjog érvényesüléséhez szükséges  jogszabályi
      garanciák  hiányoznak  [37/1992. (VI. 10.)  AB  határozat,  ABH
      1992, 227., 232.].

      Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést
      nemcsak  akkor állapít meg, ha az adott tárgykörre  vonatkozóan
      semmilyen  szabály nincs [35/1992. (VI. 10.) AB határozat,  ABH
      1992,  204.,205.],  hanem akkor is, ha  az  adott  szabályozási
      koncepción   belül   az   Alkotmányból   levezethető   tartalmú
      jogszabályi  rendelkezés  hiányzik  [22/1995.  (III.  31.)   AB
      határozat,  ABH  1995,  108.,  113.;  29/1997.  (IV.  29.)   AB
      határozat, ABH 1997, 122., 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat,
      ABH  1998,  132.,  138.].  A  szabályozás  tartalmának  hiányos
      voltából  eredő alkotmánysértő mulasztás megállapítása esetében
      is  a  mulasztás, vagy a kifejezett jogszabályi felhatalmazáson
      nyugvó, vagy ennek hiányában, a feltétlen jogszabályi rendezést
      igénylő jogalkotói kötelezettség elmulasztásán alapul.

      Az  Alkotmány 51. § (3) bekezdésének második fordulata  alapján
      az  ügyész  törvénysértés  esetén  –  törvényben  meghatározott
      esetekben  és  módon  –  fellép a törvényesség  védelmében.  Az
      Alkotmány  e szabálya nemcsak az ügyészt hatalmazza  fel  arra,
      hogy   a   törvényesség  érdekében  fellépjen,  hanem  egyúttal
      jogalkotási  felhatalmazást is tartalmaz  az  ügyészi  fellépés
      feltételeinek és módjának törvényi szabályozására. Az Alkotmány
      idézett  rendelkezéséből a törvényhozóra az  a  feladat  hárul,
      hogy  a  törvényesség  védelméhez szükséges  és  arra  alkalmas
      alkotmányos eszközökkel ruházza fel az ügyészséget.

      Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a törvényhozó az Ütv.-
      nek  az  államigazgatási határozatok ellen benyújtható  ügyészi
      óvásra  vonatkozó  szabályai  megalkotásakor  az  Alkotmány   e
      rendelkezéseiben foglalt jogalkotói feladatának  maradéktalanul
      nem tett eleget.

      A    jogbiztonság    követelménye,   a   jog   érvényesülésének
      kiszámíthatósága   magában   foglalja   a   jogalkalmazás,   az
      államigazgatási  eljárások  kiszámíthatóságát  is.  Az  ügyészi
      óvások    elbírálásának   hatályos   szabályozása    alapvetően
      bizonytalanná,  kiszámíthatatlanná  teszi  azokat.   Ebben   az
      esetben a jogbiztonsággal konkuráló másik alkotmányos érdek  az
      objektív  – jogilag korlátlan – törvényesség-védelem aránytalan
      hangsúlyt  kap, céljához képest alkotmányosan nem  indokolható.
      [10/1992. (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72., 75.]

      Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  megállapította,   hogy
      alkotmányellenes helyzet áll fenn annak következtében, hogy  az
      Ütv.   az   ügyészi   óvás  elbírálásával   kapcsolatosan   nem
      szabályozza a jogérvényesülés kiszámíthatóságának, az Alkotmány
      2.  § (1) bekezdéséből levezethető jogbiztonság követelményének
      megfelelő eljárási garanciáit.

      Így  az  Alkotmánybíróság az Abtv. 49. §-a  alapján  hivatalból
      megállapította        a       mulasztásban        megnyilvánuló
      alkotmányellenességet és felhívta az Országgyűlést  arra,  hogy
      2000.   december  31-ig  jogalkotási  kötelezettségének  tegyen
      eleget.

      3.  Az egyik indítványozó álláspontja szerint az Ütv. 14. § (3)
      bekezdése   sérti   az  Alkotmány  70/A.  §  (1)   bekezdésében
      szabályozott jogegyenlőség elvét.

      Az   Alkotmány   70/A.   §-ának  (1)  bekezdése   a   következő
      rendelkezést  tartalmazza : "A Magyar Köztársaság biztosítja  a
      területén tartózkodó minden személy számára az emberi,  illetve
      az  állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”

      Az  Alkotmánybíróság  már  számos határozatában  értelmezte  az
      Alkotmány  e  rendelkezését. Kialakult  gyakorlata  szerint  az
      Alkotmány  e  rendelkezését  a  jogegyenlőség  általános  elvét
      megfogalmazó  alkotmányi követelményként értelmezte.  Kimondta,
      hogy  az alkotmányi tilalom elsősorban az alkotmányos alapjogok
      tekintetében  tett  megkülönböztetésekre terjed  ki,  abban  az
      esetben,  ha a megkülönböztetés nem az emberi vagy az  alapvető
      állampolgári  jog  tekintetében történt, az eltérő  szabályozás
      alkotmányellenessége akkor állapítható meg,  ha  az  az  emberi
      méltósághoz  való  jogot  sérti.  Az  Alkotmánybíróság   eddigi
      gyakorlata    során    ez    utóbbi   körben    akkor    ítélte
      alkotmányellenesnek a jogalanyok közötti megkülönböztetést,  ha
      a  jogalkotó  önkényesen, ésszerű indok nélkül tett különbséget
      az azonos szabályozási kör alá vont jogalanyok között. [9/1990.
      (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.)  AB
      határozat,  ABH  1990,  73,  77-78.;  61/1992.  (XI.  20.)   AB
      határozat,  ABH  1992,  280, 281-282.; 35/1994.  (VI.  24.)  AB
      határozat,  ABH  1994,  197, 203-204.; 30/1997.  (IV.  29.)  AB
      határozat, ABH 1997, 130, 138-140.; stb.]

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az  Ütv.  14.  §  (3)
      bekezdése  az  indítványozó  által  felvetett  alkotmányellenes
      megkülönböztetést   nem  tartalmazza.  Az   ügyészi   óvás   az
      államigazgatási határozatok felülvizsgálatának az  Áe.  61.  §-
      ában  szabályozott visszavonás, módosítás intézményétől  és  az
      Áe.  71.  §-ában szabályozott felügyeleti intézkedéstől eltérő,
      "sui  generis"  jogcíme. Az, hogy a törvény az  államigazgatási
      határozatok felülvizsgálatára jogosult államigazgatási  szervek
      hatáskörét   a   felülvizsgálat  jogcímétől  függően   eltérően
      szabályozza, nem tekinthető az azonos szabályozási kör alá vont
      jogalanyok   között   –   ésszerű   indok   nélkül    –    tett
      megkülönböztetésnek.

      4.  Nem  megalapozott az indítványozó által az Ütv. 13. §-ával,
      illetőleg  13/A.  §-ával kapcsolatban felvetett alkotmányossági
      probléma sem.

      Az  Ütv.  13. §-a az ügyészt a törvényességi felügyelet körében
      megillető hatásköröket határozza meg.

      "13.  §  (1)  Az ügyészi törvényességi felügyelet a  Kormánynál
      alacsonyabb  szintű államigazgatási szervek  által  kibocsátott
      jogszabályokra,  illetőleg  az  állami  irányítás  egyéb   jogi
      eszközeire,    valamint    e    szervek    általános    érvényű
      rendelkezéseire  és  a  jogalkalmazás  körébe  tartozó   egyedi
      döntéseire  terjed  ki.  Kiterjed ezen  túlmenően  a  bíróságon
      kívüli,  jogvitát intéző szervek egyedi döntéseire, valamint  a
      gazdasági és egyéb szerveknek munkaviszonnyal és a szövetkezeti
      tagsági  viszonnyal  összefüggő egyedi  döntéseire,  továbbá  a
      jogszabályok  felhatalmazása alapján kiadott általános  érvényű
      intézkedéseire.
      (2)  Az  ügyész a törvényesség biztosítása érdekében az ügyészi
      törvényességi felügyelet során
      a)   óvást   emelhet  az  Alkotmánnyal  vagy  magasabb   szintű
      jogszabállyal ellentétes jogszabály, illetőleg állami irányítás
      egyéb jogi eszköze ellen;
      b)  elbírálja  azokat  a  törvényességi  kérelmeket,  közérdekű
      bejelentéseket  és törvénysértésre utaló jelzéseket,  amelyeket
      az  állampolgárok és a jogi személyek az államigazgatás és más,
      bíróságon  kívüli  jogalkalmazó szervek határozatai,  illetőleg
      törvénysértő mulasztásai ellen az ügyészséghez benyújtanak;
      c) a hatáskörébe tartozó területi és helyi szerveknél általános
      érvényű  rendelkezés (szabályzat, alapszabály  stb.)  kiadását,
      módosítását   vagy   egyes  rendelkezéseinek   hatályon   kívül
      helyezését kezdeményezheti;
      d)  hatályon  kívül  helyezte a helyi  önkormányzatokról  szóló
      1990. évi LXV. törvény 115. § (1) bekezdése;
      e)  megtekintheti  az ügyészi törvényességi  felügyelet  körébe
      tartozó  szervek  általános érvényű  rendelkezéseit  és  egyedi
      döntéseit,  a törvényesség érdekében szükség esetén vizsgálatot
      tarthat,  illetőleg  az  ellenőrzési  vagy  felügyeleti  joggal
      felruházott szervet vizsgálat tartására kérheti fel;
      f)   a   szervek  vezetőitől  iratok  és  adatok  rendelkezésre
      bocsátását,   illetőleg  megküldését,  továbbá   felvilágosítás
      adását kérheti.

      (3)  Az  illetékes  szerv vezetője az (1)  bekezdés  e)  és  f)
      pontjában megjelölt ügyészi felkérésnek köteles eleget tenni.
      (4) A minisztériumok és a Kormánynak közvetlenül alárendelt más
      országos hatáskörű államigazgatási szervek tekintetében az (1)-
      (2)  bekezdésben  meghatározott jogokat  a  Magyar  Köztársaság
      Legfőbb Ügyészsége gyakorolja."

      A  13/A.  §  pedig  az  ügyész által az alkotmányellenes,  vagy
      magasabb szintű jogszabályba ütköző jogszabályok, illetőleg  az
      állami  irányítás  egyéb jogi eszközei ellen  benyújtható  óvás
      szabályait tartalmazza.

      "13/A.  §  (1)  Ha  az ügyész azt állapítja meg,  hogy  ügyészi
      törvényességi   felügyeleti  jogkörébe  tartozó   szerv   által
      kibocsátott  jogszabály  vagy az állami  irányítás  egyéb  jogi
      eszköze    az    Alkotmánnyal,   illetőleg   magasabb    szintű
      jogszabállyal ellentétes, ennek megszüntetése érdekében az  azt
      kibocsátó szervhez óvást nyújthat be.
      (2)  A szerv az óvást harminc napon belül köteles megvizsgálni.
      Ha  az  óvást  alaposnak  tartja, a jogszabályt,  illetőleg  az
      állami  irányítás egyéb jogi eszközét hatályon  kívül  helyezi,
      visszavonja  vagy  módosítja, és erről az  ügyészt  egyidejűleg
      értesíti.
      (3)  Ha  a  szerv  az óvással nem ért egyet, a  megvizsgálástól
      számított  nyolc napon belül köteles az óvást elbírálás  végett
      az   Alkotmánybíróság  elé  terjeszteni  és  erről  az  ügyészt
      értesíteni."

      Az  Ütv.-nek ezek a szabályai az Alkotmánybíróságnak az  Abtv.-
      ben  meghatározott hatáskörét nem érintik. Ezek a szabályok  az
      államigazgatási  szervek  normatív  aktusainak   ellenőrzésére,
      valamint   arra   jogosítják  fel   az   ügyészt,   hogy   óvás
      benyújtásával  kezdeményezze  a normát  kibocsátó  szervnél  az
      alkotmányellenes,  illetőleg  a  jogforrási  hierarchiát  sértő
      jogszabály  vagy  az  állami irányítás  egyéb  jogi  eszközének
      minősülő  norma  hatályon  kívül  helyezését,  módosítását.  Az
      ügyész a norma alkotmányellenességének megállapításáról döntést
      nem hoz. Ha a normát kibocsátó szerv az ügyész óvásával nem ért
      egyet,  köteles  az óvást elbírálás végett az  Alkotmánybíróság
      elé   terjeszteni.  A  normatív  aktus  alkotmányellenességének
      megállapítása,  illetőleg  megsemmisítése  az  Alkotmánybíróság
      hatáskörébe   tartozik.  Az  Ütv.  vitatott   rendelkezése   az
      Alkotmánybíróság hatáskörét tehát nem korlátozza.

      Az   indítványozó   által   feltételezett,   a   jogbiztonságot
      veszélyeztető  ellentmondás az Ütv.  és  az  Abtv.  között  nem
      állapítható meg. Az Abtv. 39. §-a ugyanis kimondja:
      "39.  §  Ha  a Minisztertanács rendeleténél alacsonyabb  szintű
      törvénysértő jogszabállyal, illetőleg az állami irányítás egyéb
      jogi  eszközével  szemben  az ügyész – általános  törvényességi
      felügyeleti jogkörében – óvást nyújtott be, amellyel az  aktust
      kibocsátó   szerv  nem  ért  egyet,  e  szerv   az   óvást   az
      Alkotmánybíróság elé terjeszti elbírálás végett,  és  erről  az
      előterjesztés indokainak közlésével az ügyészt értesíti.”

      Megállapítható tehát, hogy az Ütv. 13/A. §-a az  Abtv.  39.  §-
      ával  összhangban álló rendelkezést tartalmaz. A jogbiztonságot
      veszélyeztető  ellentmondás a két rendelkezés  között  nem  áll
      fenn.

      Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  az
      \tv.  13.  §-ával, 13/A. §-ával kapcsolatosan az  indítványozók
      által  állított  alkotmányellenesség nem  áll  fenn,  ezért  az
      indítványokat elutasította.

      5.  Az  Alkotmánybíróság a vizsgált jogszabály  konkrét  ügyben
      való    alkalmazásának    megtiltására   irányuló    indítványt
      visszautasította. Az Alkotmánybíróság általános gyakorlata  az,
      hogy  az  eljárást  kezdeményezők nyomós  érdekére  tekintettel
      konkrét  normakontroll esetén, azaz csak akkor  tiltja  meg  az
      alkotmányellenesnek   ítélt  jogszabályi  rendelkezés   konkrét
      ügyben  való  alkalmazhatóságát, ha valamely egyedi  ügyben  az
      Abtv. 38. §-ában szabályozott bírói kezdeményezés, illetőleg az
      Abtv.  48.  §-ában  szabályozott alkotmányjogi  panasz  alapján
      kerül   sor   az   alkotmányellenes   jogszabályi   rendelkezés
      megsemmisítésére. Az indítványozó által megjelölt  ügyekben  az
      Alkotmánybírósághoz bírói kezdeményezés nem érkezett,  s  mivel
      az  alkotmányjogi  panasz benyújtásának feltételei  nem  állnak
      fenn, az indítvány alkotmányjogi panasznak nem tekinthető.

      Tekintettel  arra, hogy a határozat egyedi közigazgatási  ügyek
      és    ezáltal   a   jogalanyok   széles   körét   érinti,    az
      Alkotmánybíróság elrendelte e határozatának a Magyar Közlönyben
      történő közzétételét.
                               Dr. Németh János
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
            Dr. Bihari Mihály                        Dr. Czúcz Ottó
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
            Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
            Dr. Holló András                        Dr. Kiss László
            előadó alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
            Dr. Kukorelli István                  Dr. Strausz János
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
                      Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        2/2000. (II. 25.)
        Date of the decision:
        .
        02/22/2000
        .
        .