A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
megállapítására irányuló indítványok alapján, valamint
mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés megállapítása
tárgyában hivatalból folytatott eljárásban meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy alkotmányellenes
helyzet keletkezett annak következtében, hogy a Magyar
Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi V. törvény az ügyészi
óvás elbírálásával kapcsolatosan – a 14. § (3) bekezdésében
foglaltakon túlmenően – nem szabályozza a jogérvényesülés
kiszámíthatóságának az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből
levezethető jogbiztonság követelményének megfelelő eljárási
garanciáit. Felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotási
kötelezettségének 2000. december 31-ig tegyen eleget.
2. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló
1972. évi V. törvény 13. §-a, 13/A. §-a, valamint 14. § (3)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítása és
megsemmisítése iránt benyújtott indítványokat elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló
1972. évi V. törvény 14. § (3) bekezdése konkrét ügyben való
alkalmazhatóságának megtiltására irányuló indítványt
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi V. törvény
(a továbbiakban: Ütv.) ügyészi óvásra vonatkozó szabályai
alkotmányellenességének megállapítása iránt két indítványozó
nyújtott be indítványt. Az Alkotmánybíróság az ügyeket
egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
Mindkét indítványozó vitatja az Ütv. 14. § (3) bekezdésében
foglalt azon rendelkezést, mely szerint:
“(3) Ha az ügyész az óvást egyedi ügyben hozott jogerős
rendelkezés ellen annak közlését követő egy éven túl nyújtja be
– amennyiben törvény, törvényerejű rendelet vagy
kormányrendelet másként nem rendelkezik – az óvás folytán tett
intézkedés jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogokat nem
sérthet.”
Indítványozók álláspontja szerint az Ütv.-nek ez a rendelkezése
sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében szabályozott
jogállamiságot. Sérti a jogállamiságból fakadó jogbiztonság
követelményét, mert egy évig bizonytalan helyzetet teremt az
ügyfelek számára a jogerős közigazgatási határozat alapján
szerzett és gyakorolt jogaik tekintetében, azzal, hogy e
jogokra tekintet nélkül lehetőséget ad a határozat
megsemmisítésére.
Egyik indítványozó szerint ez a rendelkezés ellentétes az
Alkotmány 70/A. §-ával is, a jogegyenlőség alkotmányos elvébe,
illetőleg a diszkrimináció tilalmába ütközik. Indítványozó e
tekintetben a vitatott szabályt az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Áe.) 61. § (5) bekezdésében, valamint az Áe. 71.
§ (2) bekezdés b) pontjában foglalt azon rendelkezésekkel veti
össze, melyek szerint nem lehet a határozatot visszavonni,
módosítani, illetőleg felügyeleti intézkedés címén
megsemmisíteni, megváltoztatni akkor, ha az jóhiszeműen
szerzett és gyakorolt jogot sértene. Álláspontja szerint a
jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelme az
államigazgatási eljárás szigorú törvényességi garanciája, amely
mind a határozat saját hatáskörben történő visszavonásakor,
mind pedig a felügyeleti intézkedés során maradéktalanul
érvényesül. "Ennek sérelmével az Ütv.-nek az indítvánnyal
megtámadott rendelkezése indokolatlan megkülönböztetéssel olyan
többletjogokat biztosít az ügyészség részére az egy éven belül
benyújtott óvás esetén, amely sem a határozatot hozó
államigazgatási szervet, sem pedig annak felettes szervét nem
illeti meg. Indokolatlan megkülönböztetést jelent továbbá, hogy
az ügyfelek és egyéb érdekeltek kérelmére az államigazgatási
szerv nem hozhat olyan határozatot, amely jóhiszeműen szerzett
és gyakorolt jogot sértene."
Ez az indítványozó kéri azt is, hogy az Alkotmánybíróság az
Ütv. e rendelkezésének "annak közlését követő egy éven túl"
szövegrészének megsemmisítése mellett mondja ki azt is, hogy e
rendelkezés a Pesti Központi Kerületi Bíróságon 15. P.
60.269/1996. szám alatt folyamatban lévő perben nem
alkalmazható, mert ezt az eljárást kezdeményezők nyomós érdeke
indokolja.
A másik indítványozó kiegészítő indítványában egy konkrét ügy
kapcsán, – amelyben több, mint két év elteltével semmisítette
meg a törvénysértő határozatot hozó szerv felettes szerve az
ügyészi óvás alapján a határozatot – kifogásolja azt is, hogy
az ügyészi óvás szabályai azért is sértik a jogbiztonságot,
mert időbeli korlátozás nélkül lehetővé teszik az
államigazgatási határozat hatályon kívül helyezését,
megváltoztatását.
Ez az indítványozó kezdeményezte az Ütv. 13. §-ának és 13/A.-
ának a megsemmisítését is. Álláspontja szerint az Ütv. 13. §-a,
amely kiterjeszti az ügyész általános törvényességi
felügyeletét a Kormánynál alacsonyabb szintű államigazgatási
szervek által kibocsátott jogszabályokra és a 13/A. §-a, amely
lehetőséget ad arra, hogy az ügyész óvást emeljen az ellen a
jogszabály ellen, amely az Alkotmánnyal vagy jogszabállyal
ellentétes, az ügyészség hatáskörébe utalja az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény által az
Alkotmánybíróság számára megállapított jogkörök egy részét, és
ezáltal jogbizonytalanságot okoz.
Az Alkotmánybíróság eljárása során az indítvánnyal kapcsolatos
álláspontjuk kifejtése érdekében megkereste a legfőbb ügyészt
és az igazságügy minisztert.
II.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványok részben
megalapozottak.
1. Az Ütv. 14. § (3) bekezdésével kapcsolatosan az
Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy sérti-e az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében szabályozott jogállamiság
elvéből következő jogbiztonság követelményét az a rendelkezés,
mely szerint a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelme
ügyészi óvás esetén csak akkor jelenti a határozat
megsemmisítésének, megváltoztatásának korlátját, ha az ügyész a
közléstől számított 1 éven túl nyújtotta be az óvását.
Az Alkotmánybíróság számos határozatában kifejtette, hogy a
jogállam alapvető, nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság.
Elsőként a törvényességi óvás alkotmányosságának vizsgálata
során hozott 9/1992. (I. 30.) AB határozatában fejtette ki azt,
hogy "a jogbiztonság az állam – s elsősorban a jogalkotó –
kötelességévé teszi annak biztosítását, hogy a jog egésze,
egyes részterületei és az egyes jogszabályok is világosak,
egyértelműek, működésüket tekintve kiszámíthatóak és
előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis a
jogbiztonság nem csupán az egyes normák egyértelműségét
követeli meg, de az egyes jogintézmények működésének
kiszámíthatóságát is. Ezért alapvetőek a jogbiztonság
szempontjából az eljárási garanciák.” (ABH 1992, 59, 65.)
Ugyanebben a határozatában a jogerőnek a jogbiztonsággal való
összefüggéseit vizsgálva kifejtette:
“Az anyagi igazságosság és a jogbiztonság követelményét a
jogerő intézménye hozza összhangba – megint csak a jogbiztonság
elsődlegessége alapján. A jogerő intézménye, alaki és anyagi
jogerőként való pontos meghatározottsága a jogállamiság
részeként alkotmányos követelmény. Az Alkotmánynak megfelelően
biztosított jogorvoslati lehetőségek mellett beállott jogerő
tiszteletben tartása a jogrend egészének biztonságát szolgálja.
A jogerős határozatok megváltoztathatatlanságához és irányadó
voltához alapvető alkotmányos érdek fűződik... A jogbiztonság
megköveteli, hogy a jogerős határozat – az eldöntött kérdés
személyi és tárgyi keretei között- irányadóvá váljék mind az
eljárásban résztvevőkre, mind a később eljáró bíróságra,
illetőleg más hatóságra.” (ABH 1992, 66.)
Az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy a jogbiztonság megköveteli
a megszerzett jogok védelmét, a teljesedésbe ment vagy
véglegesen lezárt jogviszonyok érintetlenül hagyását, a múltban
keletkezett tartós jogviszonyok megváltoztathatóságának
alkotmányos szabályokkal való korlátozását. Kivétel ez alól az
elv alól csak akkor engedhető meg, ha azt a jogbiztonsággal
konkuráló más alkotmányos érdek elkerülhetetlenné teszi, és
ezzel nem okoz céljához képest aránytalanul nagy sérelmet.
[10/1992. (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72, 75; 11/1992.
(III. 5.) AB határozat 1992, 77, 81-82.]
A jogbiztonság követelménye a közigazgatás működésével
kapcsolatosan is azt a követelményt támasztja a törvényhozással
szemben, hogy megteremtse a lezárt jogviszonyok stabilitásának
eljárásjogi biztosítékait. A közigazgatási eljárásban azonban a
jogbiztonság garantálásához az ügyfelek rendelkezésére álló
jogorvoslati lehetőségek kimerítéséhez kapcsolódó anyagi jogerő
nem elegendő, a jogbiztonság más eljárási jogoktól eltérő
eljárási garanciák kiépítését igényli. A közigazgatás hatósági
tevékenysége a jog által védett közérdek, valamely közösség
jogainak, jogos érdekeinek védelme, a közrend, közbiztonság
védelme, az egyes ember életének, testi épségének,
biztonságának, jogainak védelme érdekében alkotott jogszabályok
érvényesítését szolgálja. Abban az esetben, ha a határozat
törvénysértő, nemcsak a jogorvoslati kérelem benyújtására
jogosult ügyfél jogai szenvedhetnek sérelmet, hanem sérül a jog
által védett közérdek is. Az ügyfél számára kedvező, ám
törvénysértő határozat a közérdeket, másoknak a közigazgatási
jog által védett jogait, törvényes érdekeit sértheti (pl.: a
környezetvédelmi előírások figyelmen kívül hagyásával megadott
építési engedély mindazok jogát, jogos érdekét sérti, akik
egészségét a környezetvédelmi előírások védelmezni hivatottak).
Ezért a közigazgatási döntésekkel kapcsolatosan a
jogbiztonsághoz hasonlóan alkotmányos követelményként
fogalmazódik meg a törvény alá rendeltség, a törvényesség
követelménye.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában rámutatott arra,
hogy a közigazgatási szervek tevékenységével kapcsolatosan az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében szabályozott jogállamiság
elvéből fakadó követelmény a közigazgatás törvény alá
rendeltségének követelménye. Az a követelmény, hogy a
társadalmi viszonyokba közhatalom birtokában beavatkozó
közigazgatási szervek a jog által meghatározott szervezeti
keretek között, a jog által szabályozott eljárási rendben, az
anyagi jog által megállapított keretek között hozzák meg
döntéseiket. [56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH 1991,
454.,456.; 6/1999. (IV. 21.) AB határozat, ABK 1999, április
107., 109.]
A közigazgatási jogalkalmazás során hozott határozatok
tekintetében az eljárásjog intézményrendszerének a
jogállamiságból fakadó mindkét követelmény, a közigazgatási
határozatok törvényessége és a jogbiztonság követelményének
érvényesülését egyaránt biztosítania kell.
A közigazgatási eljárásban az ügyfelek jogainak védelmét
szolgáló, az ügyfél számára biztosított jogorvoslati eszközök
és a jogorvoslatokhoz kapcsolódóan szabályozott jogerő csak a
közigazgatási ügyek egy szűk körében nyújt garanciát a
közigazgatási határozatok törvényességének és a jogbiztonságnak
érvényesítésére. A közigazgatási határozatok
megváltoztathatatlanságát, a határozatok alapján létrejött
jogviszonyok stabilitását biztosító anyagi jogerő a
közigazgatási határozatok tekintetében ugyanis akkor áll be, ha
az ügyfél a rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségeket –
beleértve a bírói felülvizsgálat lehetőségét is – kimerítette,
és a bíróság a közigazgatási határozat törvényességének
vizsgálata során az ügy érdemében döntött, azaz helyben hagyta
vagy új eljárás elrendelése nélkül megsemmisítette a
közigazgatási határozatot, illetőleg ha erre hatáskörrel
rendelkezik, megváltoztatta azt. Az Áe. 73. § (2) bekezdése
alapján ebben az esetben ugyanabban az ügyben azonos tényállás
esetén közigazgatási szerv előtt nincs helye új eljárásnak.
Azokban az ügyekben, amelyekben bírói felülvizsgálatnak nincs
helye, illetőleg a jogorvoslati lehetőségeket nem merítették
ki, illetőleg a bíróság a törvénysértő határozat megsemmisítése
mellett új eljárást rendelt el, a törvényesség követelményének
érvényesítése érdekében a közigazgatási eljárásjogi szabályozás
olyan, a törvényesség biztosítását szolgáló jogintézményeket is
tartalmaz, amelyek lehetővé teszik, hogy a jogsértő
közigazgatási határozat akkor is orvoslást nyerjen, ha az
ügyfél nem élt jogorvoslathoz való jogával. Az Áe. jogorvoslati
rendszerében ilyen jogintézmények az Áe. 61. §-ában
szabályozott visszavonás, módosítás, illetőleg a 71. §-ban
szabályozott felügyeleti intézkedés.
Az Áe. ezen – alapvetően a törvényesség biztosítására hivatott
– jogintézmények tekintetében is megteremti a jogbiztonság
garanciáit egyrészt úgy, hogy csak törvényben meghatározott
határidőn belül teszi lehetővé az alkalmazásukat, másrészt ezek
alkalmazása során részesíti védelemben a jóhiszeműen szerzett
és gyakorolt jogokat.
Az Áe. 61. § (5) bekezdése kimondja, hogy a határozatot nem
lehet módosítani vagy visszavonni, ha a határozat közlésétől
egy év eltelt, illetőleg ha jóhiszeműen szerzett és gyakorolt
jogot sértene. A 71. § (2) bekezdésének b) pontja pedig úgy
rendelkezik, hogy felügyeleti intézkedés címén nem lehet a
határozatot megsemmisíteni, megváltoztatni, ha a határozat
jogerőre emelkedésétől számított egy év eltelt, vagy ha a
határozat megváltoztatása vagy megsemmisítése jóhiszeműen
szerzett és gyakorolt jogot sértene.
Tekintettel arra, hogy az Áe. 61. § (1) bekezdése és 71. §-ának
(1) bekezdése csak jogszabálysértés esetén teszi lehetővé a
határozat visszavonását, módosítását és felügyeleti intézkedés
keretében megsemmisítését, megváltoztatását, a jóhiszeműen
szerzett és gyakorolt jogok védelme ezen intézmények esetében
azt jelenti, hogy a törvényhozó a jogbiztonság követelményét a
törvényesség követelménye elé helyezi. Hatályosulni enged
jogszabálysértő határozatokat annak érdekében, hogy a
határozatból jóhiszeműen jogot szerző jogalanyoknak a már
végrehajtott határozat megsemmisítésével, megváltoztatásával
kárt ne okozzon.
Az Áe.-nek ezt, a törvényesség védelme érdekében kialakított
garanciarendszerét egészítik ki az ügyészi törvényességi
felügyeletnek az Ütv.-ben szabályozott eszközei.
Az ügyészség jogállásának, az államszervezetben betöltött
helyének alapvető szabályait az Alkotmány határozza meg.
Az Alkotmány 51. §-a a következőket tartalmazza:
"51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség
gondoskodik az állampolgárok jogainak a védelméről, valamint az
alkotmányos rendet, az ország biztonságát és függetlenségét
sértő vagy veszélyeztető minden cselekmény következetes
üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol a
nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági
eljárásban, továbbá felügyeletet gyakorol a büntetés-
végrehajtás törvényessége felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy a
társadalom valamennyi szervezete, minden állami szerv és
állampolgár megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén –
törvényben meghatározott esetekben és módon – fellép a
törvényesség védelmében."
Az Alkotmány e rendelkezései alapján az ügyészség egyik
alkotmányos feladata az, hogy a törvényesség védelmében
fellépjen akkor, ha az állam szervei megsértik a törvényeket.
Az államigazgatási szervek törvénysértő határozatai elleni
ügyészi fellépés törvényben meghatározott módja az ügyészi
óvás.
Az Ütv. 14. § (1) bekezdése az óvás benyújtásának feltételeit a
következőképpen szabályozza: "Ha az ügyész a szervek jogerős,
illetőleg végrehajtható rendelkezéseiben törvénysértést állapít
meg, annak kiküszöbölése végett a törvénysértést elkövető
szervhez vagy annak felettes (felügyeleti, állami törvényességi
felügyeletét ellátó, a továbbiakban: felettes) szervéhez óvást
nyújthat be. Az óvásban a megtámadott rendelkezés
végrehajtásának felfüggesztését is indítványozhatja.”
Azt, hogy a közigazgatási határozat mely esetekben tekinthető
jogerősnek, illetőleg végrehajthatónak az Áe. 77. §-a
szabályozza :
"(1) A közigazgatási szerv első fokú határozata jogerős és
végrehajtható, ha a határozat ellen határidőn belül nem
fellebbeztek, a fellebbezésről lemondtak, vagy a fellebbezést e
törvény kizárja.
(2) Végrehajtható az az első fokú határozat is, amelynek
azonnali végrehajtását a közigazgatási szerv elrendelte.
(3) Az ügyben másodfokon hozott határozat a közléssel válik
jogerőssé. A jogerős határozat végrehajtható, kivéve ha a
bírósági felülvizsgálata kérhető."
Az Ütv. 14. §-a tehát az ügyfelek eljárásbeli rendelkezési
jogát tiszteletben tartva, a közigazgatási szervek alaki
értelemben jogerőre emelkedett, illetőleg végrehajtható
határozata ellen teszi lehetővé az ügyészi óvás benyújtását. Az
ügyészi óvás rendeltetése az, hogy a már végrehajthatóvá vált,
olyan határozatok tekintetében biztosítsa a jog által védett
közérdek, a törvényesség érvényesülését, amelyek tekintetében
az ügyfél rendelkezésére álló rendes jogorvoslatot már
kimerítette, illetőleg rendes jogorvoslattal nem élt.
Az ügyészi óvás tehát az államigazgatási szervek által hozott
határozatok törvényességének rendkívüli biztosítéka, amely az
Alkotmány alapján a törvényesség védelmében fellépni hivatott,
az államigazgatástól független szerv kezdeményezése alapján ad
módot a határozat felülvizsgálatára, akkor ha a törvénysértés a
rendes jogorvoslat útján, illetőleg az államigazgatási szervek
rendelkezésére álló eszközökkel nem volt megszüntethető.
Az ügyészi óvás ezt a rendkívüli jogorvoslást biztosító
szerepét csak akkor töltheti be, ha az óvás nyomán a már
végrehajtott határozatok tekintetében is mód van a törvényesség
helyreállítására.
Az államigazgatási határozatok megváltoztathatósága azonban az
ügyészi óvás esetén sem lehet korlátlan. Az ügyészi óvás
elbírálásának szabályait a jognak úgy kell megállapítania, hogy
a jogbiztonság követelménye érvényesüljön. Az eljárási jognak
az ügyészi óvás elbírálásával kapcsolatosan is biztosítania
kell, hogy az államigazgatás döntései kiszámíthatók legyenek,
az ügyfél joggal bízhasson abban, hogy meghatározott feltételek
bekövetkezése esetén, illetőleg meghatározott idő elteltével az
államigazgatási határozat véglegessé válik, a határozatból
származó jogai és kötelezettségei többé ne legyenek vitathatók.
A jogbiztonságnak ilyen biztosítékát nyújtja az Ütv. 14. § (3)
bekezdése azzal, hogy az államigazgatási határozat jogerőre
emelkedésétől számított egy éven túl benyújtott óvás esetén a
jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelme érdekében
megtiltja a törvénysértő határozat megsemmisítését,
megváltoztatását.
Az ügyész a jogerős határozat közlésétől számított egy éven túl
is jogosult arra, hogy a törvénysértés miatt óvással lépjen
fel, azonban az óvás "elvi óvás" lesz, amelynek alapján nincs
mód arra, hogy az óvást elbíráló államigazgatási szerv a
határozatot megsemmisítse, megváltoztassa, ha az a jóhiszeműen
szerzett és gyakorolt jogok sérelmével járna.
A jogerős határozat közlésétől számított egy éven belül
benyújtott óvás esetén a jogi szabályozás biztosítja annak
garanciáit, hogy valóban csak törvénysértés miatt, az ügyfél
jogainak védelme mellett kerüljön sor a határozat
megsemmisítésére, megváltoztatására.
Az ügyész az óvás benyújtásával nem dönt az államigazgatási
határozat törvényességének kérdésében, kezdeményezi a határozat
törvényességének vizsgálatát, a törvényesség helyreállítását.
Az Ütv. 15. §-ban foglalt szabályok szerint a törvénysértő
határozat hatályon kívül helyezése, illetőleg módosítása a
törvénysértő határozatot hozó szerv, illetőleg felettes
szervének a hatáskörébe tartozik. E rendelkezések szerint, ha a
határozatot hozó szerv felettes szerve, illetőleg felettes
szerv hiányában vagy az ügyész által bíróság előtt megtámadható
határozatok esetén a határozatot hozó szerv az óvással nem ért
egyet, elutasíthatja azt.
Az ügyészi óvás alapján hozott határozat ellen az ügyfél
számára megnyílnak az Áe.-ben szabályozott jogorvoslati
lehetőségek (fellebbezés, illetőleg bírói út). Abban az
esetben, ha a jogsértő határozat hatályon kívül helyezése,
módosítása az ügyfél számára kárt okoz, az ügyfél a Polgári
Törvénykönyv 349. §-a alapján kártérítési igényt érvényesíthet.
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy – tekintettel a közigazgatás törvény alá rendeltségének
alkotmányos követelményére és az ügyészség Alkotmányban
szabályozott funkciójára – nem sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében szabályozott jogállamiságból folyó jogbiztonság
követelményét az Ütv. 14. § (3) bekezdésének az a rendelkezése,
mely szerint a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelme
ügyészi óvás esetében akkor eredményezi a közigazgatási
határozat megváltoztathatatlanságát, ha az ügyész a jogerős
határozat közlésétől számított egy éven túl nyújtotta be
óvását.
2. Az egyik indítványozó szerint az ügyészi óvás szabályai
azért is sértik a jogbiztonságot, mert időbeli korlátozás
nélkül lehetővé teszik az államigazgatási határozat hatályon
kívül helyezését, megváltoztatását, ha a törvényesség
helyreállítása jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogokat nem
sért.
Az Alkotmánybíróság annak megállapítása érdekében, hogy az
ügyészi óvás fenti szabályozása, az egyéb korlátozó
szabályozások elmulasztása nem eredményezett-e alkotmánysértő
helyzetet, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (továbbiakban: Abtv.) 21. § (7) bekezdésében kapott
felhatalmazás alapján hivatalból folytatott eljárást.
Az Ütv. 14. § (3) bekezdésében előírt megsemmisítési,
megváltoztatási tilalom csak azon államigazgatási határozatok
tekintetében nyújt garanciát a jogbiztonság érvényesüléséhez,
amelyek esetében a törvényesség helyreállítása csak jóhiszeműen
szerzett és gyakorolt jogok sérelmével volna lehetséges. Minden
más államigazgatási határozat tekintetében (pl. amely jogot
korlátoz, kötelezettséget, szankciót állapít meg), ahol a
törvénysértés orvoslása jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok
sérelme nélkül lehetséges, az ügyészi óvás alapján minden
korlátozás nélkül mód van a törvénysértő határozat
megsemmisítésére és megváltoztatására. Ha az ügyész indokoltnak
tartja a törvényesség érdekében való fellépést az ilyen
határozatok alapján létrejött jogviszonyok tartalma bármikor,
minden időbeli és tartalmi korlátozás nélkül megváltoztatható.
(A határozat végrehajtását követően évek múlva is mód van az
ügyfél számára – az ügyész által megtámadott határozatban
előírtnál – terhesebb kötelezettség, szankció, illetőleg
korlátozás megállapítására.) Az ügyészi óvás alapján az
államigazgatási határozatok egy jelentős részének ez a
korlátozás nélküli megváltoztathatósága sérti a jogbiztonság
követelményét. Az, hogy a végrehajtott államigazgatási
határozatok alapján létrejött jogviszonyokban az ügyészi óvás
nyomán bármikor újra kezdődhet az eljárás, kizárja azt, hogy
ezek a jogviszonyok bármikor is véglegessé és lezárttá
váljanak. Az államigazgatási jogalkalmazói határozatok
törvényességének a jogbiztonsággal konkuráló alkotmányos
követelménye csak a legsúlyosabb törvénysértések, a semmisségi
okok (államigazgatási jogkör hiánya, hatáskör hiánya, ha a
határozat bűncselekmény eredménye stb.) esetén indokolhatja a
jogbiztonság érvényesülésének teljes kizárását.
Az Alkotmánybíróságnak a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló hatáskörét az
Abtv. 49. §-a szabályozza. Az Abtv. 49. § (1) bekezdése
szerint, ha az Alkotmánybíróság hivatalból vagy bárki
indítványára azt állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv a
jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a
mulasztást elkövető szervet – határidő megjelölésével –
felhívja feladatának teljesítésére. Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint a jogalkotó szerv jogalkotási
kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is
köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet – a jogi
szabályozás iránti igény – annak nyomán állott elő, hogy az
állam jogszabályi úton avatkozott bizonyos életviszonyokba, és
ezáltal az állampolgárok egy csoportját megfosztotta
alkotmányos jogai érvényesítésének lehetőségétől [22/1990. (X.
16.) AB határozat, ABH 1990, 83., 86.]. Az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg
akkor is, ha alapjog érvényesüléséhez szükséges jogszabályi
garanciák hiányoznak [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH
1992, 227., 232.].
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést
nemcsak akkor állapít meg, ha az adott tárgykörre vonatkozóan
semmilyen szabály nincs [35/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH
1992, 204.,205.], hanem akkor is, ha az adott szabályozási
koncepción belül az Alkotmányból levezethető tartalmú
jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995. (III. 31.) AB
határozat, ABH 1995, 108., 113.; 29/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 122., 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat,
ABH 1998, 132., 138.]. A szabályozás tartalmának hiányos
voltából eredő alkotmánysértő mulasztás megállapítása esetében
is a mulasztás, vagy a kifejezett jogszabályi felhatalmazáson
nyugvó, vagy ennek hiányában, a feltétlen jogszabályi rendezést
igénylő jogalkotói kötelezettség elmulasztásán alapul.
Az Alkotmány 51. § (3) bekezdésének második fordulata alapján
az ügyész törvénysértés esetén – törvényben meghatározott
esetekben és módon – fellép a törvényesség védelmében. Az
Alkotmány e szabálya nemcsak az ügyészt hatalmazza fel arra,
hogy a törvényesség érdekében fellépjen, hanem egyúttal
jogalkotási felhatalmazást is tartalmaz az ügyészi fellépés
feltételeinek és módjának törvényi szabályozására. Az Alkotmány
idézett rendelkezéséből a törvényhozóra az a feladat hárul,
hogy a törvényesség védelméhez szükséges és arra alkalmas
alkotmányos eszközökkel ruházza fel az ügyészséget.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a törvényhozó az Ütv.-
nek az államigazgatási határozatok ellen benyújtható ügyészi
óvásra vonatkozó szabályai megalkotásakor az Alkotmány e
rendelkezéseiben foglalt jogalkotói feladatának maradéktalanul
nem tett eleget.
A jogbiztonság követelménye, a jog érvényesülésének
kiszámíthatósága magában foglalja a jogalkalmazás, az
államigazgatási eljárások kiszámíthatóságát is. Az ügyészi
óvások elbírálásának hatályos szabályozása alapvetően
bizonytalanná, kiszámíthatatlanná teszi azokat. Ebben az
esetben a jogbiztonsággal konkuráló másik alkotmányos érdek az
objektív – jogilag korlátlan – törvényesség-védelem aránytalan
hangsúlyt kap, céljához képest alkotmányosan nem indokolható.
[10/1992. (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72., 75.]
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
alkotmányellenes helyzet áll fenn annak következtében, hogy az
Ütv. az ügyészi óvás elbírálásával kapcsolatosan nem
szabályozza a jogérvényesülés kiszámíthatóságának, az Alkotmány
2. § (1) bekezdéséből levezethető jogbiztonság követelményének
megfelelő eljárási garanciáit.
Így az Alkotmánybíróság az Abtv. 49. §-a alapján hivatalból
megállapította a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet és felhívta az Országgyűlést arra, hogy
2000. december 31-ig jogalkotási kötelezettségének tegyen
eleget.
3. Az egyik indítványozó álláspontja szerint az Ütv. 14. § (3)
bekezdése sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében
szabályozott jogegyenlőség elvét.
Az Alkotmány 70/A. §-ának (1) bekezdése a következő
rendelkezést tartalmazza : "A Magyar Köztársaság biztosítja a
területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve
az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
Az Alkotmánybíróság már számos határozatában értelmezte az
Alkotmány e rendelkezését. Kialakult gyakorlata szerint az
Alkotmány e rendelkezését a jogegyenlőség általános elvét
megfogalmazó alkotmányi követelményként értelmezte. Kimondta,
hogy az alkotmányi tilalom elsősorban az alkotmányos alapjogok
tekintetében tett megkülönböztetésekre terjed ki, abban az
esetben, ha a megkülönböztetés nem az emberi vagy az alapvető
állampolgári jog tekintetében történt, az eltérő szabályozás
alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha az az emberi
méltósághoz való jogot sérti. Az Alkotmánybíróság eddigi
gyakorlata során ez utóbbi körben akkor ítélte
alkotmányellenesnek a jogalanyok közötti megkülönböztetést, ha
a jogalkotó önkényesen, ésszerű indok nélkül tett különbséget
az azonos szabályozási kör alá vont jogalanyok között. [9/1990.
(IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.) AB
határozat, ABH 1990, 73, 77-78.; 61/1992. (XI. 20.) AB
határozat, ABH 1992, 280, 281-282.; 35/1994. (VI. 24.) AB
határozat, ABH 1994, 197, 203-204.; 30/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 130, 138-140.; stb.]
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ütv. 14. § (3)
bekezdése az indítványozó által felvetett alkotmányellenes
megkülönböztetést nem tartalmazza. Az ügyészi óvás az
államigazgatási határozatok felülvizsgálatának az Áe. 61. §-
ában szabályozott visszavonás, módosítás intézményétől és az
Áe. 71. §-ában szabályozott felügyeleti intézkedéstől eltérő,
"sui generis" jogcíme. Az, hogy a törvény az államigazgatási
határozatok felülvizsgálatára jogosult államigazgatási szervek
hatáskörét a felülvizsgálat jogcímétől függően eltérően
szabályozza, nem tekinthető az azonos szabályozási kör alá vont
jogalanyok között – ésszerű indok nélkül – tett
megkülönböztetésnek.
4. Nem megalapozott az indítványozó által az Ütv. 13. §-ával,
illetőleg 13/A. §-ával kapcsolatban felvetett alkotmányossági
probléma sem.
Az Ütv. 13. §-a az ügyészt a törvényességi felügyelet körében
megillető hatásköröket határozza meg.
"13. § (1) Az ügyészi törvényességi felügyelet a Kormánynál
alacsonyabb szintű államigazgatási szervek által kibocsátott
jogszabályokra, illetőleg az állami irányítás egyéb jogi
eszközeire, valamint e szervek általános érvényű
rendelkezéseire és a jogalkalmazás körébe tartozó egyedi
döntéseire terjed ki. Kiterjed ezen túlmenően a bíróságon
kívüli, jogvitát intéző szervek egyedi döntéseire, valamint a
gazdasági és egyéb szerveknek munkaviszonnyal és a szövetkezeti
tagsági viszonnyal összefüggő egyedi döntéseire, továbbá a
jogszabályok felhatalmazása alapján kiadott általános érvényű
intézkedéseire.
(2) Az ügyész a törvényesség biztosítása érdekében az ügyészi
törvényességi felügyelet során
a) óvást emelhet az Alkotmánnyal vagy magasabb szintű
jogszabállyal ellentétes jogszabály, illetőleg állami irányítás
egyéb jogi eszköze ellen;
b) elbírálja azokat a törvényességi kérelmeket, közérdekű
bejelentéseket és törvénysértésre utaló jelzéseket, amelyeket
az állampolgárok és a jogi személyek az államigazgatás és más,
bíróságon kívüli jogalkalmazó szervek határozatai, illetőleg
törvénysértő mulasztásai ellen az ügyészséghez benyújtanak;
c) a hatáskörébe tartozó területi és helyi szerveknél általános
érvényű rendelkezés (szabályzat, alapszabály stb.) kiadását,
módosítását vagy egyes rendelkezéseinek hatályon kívül
helyezését kezdeményezheti;
d) hatályon kívül helyezte a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény 115. § (1) bekezdése;
e) megtekintheti az ügyészi törvényességi felügyelet körébe
tartozó szervek általános érvényű rendelkezéseit és egyedi
döntéseit, a törvényesség érdekében szükség esetén vizsgálatot
tarthat, illetőleg az ellenőrzési vagy felügyeleti joggal
felruházott szervet vizsgálat tartására kérheti fel;
f) a szervek vezetőitől iratok és adatok rendelkezésre
bocsátását, illetőleg megküldését, továbbá felvilágosítás
adását kérheti.
(3) Az illetékes szerv vezetője az (1) bekezdés e) és f)
pontjában megjelölt ügyészi felkérésnek köteles eleget tenni.
(4) A minisztériumok és a Kormánynak közvetlenül alárendelt más
országos hatáskörű államigazgatási szervek tekintetében az (1)-
(2) bekezdésben meghatározott jogokat a Magyar Köztársaság
Legfőbb Ügyészsége gyakorolja."
A 13/A. § pedig az ügyész által az alkotmányellenes, vagy
magasabb szintű jogszabályba ütköző jogszabályok, illetőleg az
állami irányítás egyéb jogi eszközei ellen benyújtható óvás
szabályait tartalmazza.
"13/A. § (1) Ha az ügyész azt állapítja meg, hogy ügyészi
törvényességi felügyeleti jogkörébe tartozó szerv által
kibocsátott jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi
eszköze az Alkotmánnyal, illetőleg magasabb szintű
jogszabállyal ellentétes, ennek megszüntetése érdekében az azt
kibocsátó szervhez óvást nyújthat be.
(2) A szerv az óvást harminc napon belül köteles megvizsgálni.
Ha az óvást alaposnak tartja, a jogszabályt, illetőleg az
állami irányítás egyéb jogi eszközét hatályon kívül helyezi,
visszavonja vagy módosítja, és erről az ügyészt egyidejűleg
értesíti.
(3) Ha a szerv az óvással nem ért egyet, a megvizsgálástól
számított nyolc napon belül köteles az óvást elbírálás végett
az Alkotmánybíróság elé terjeszteni és erről az ügyészt
értesíteni."
Az Ütv.-nek ezek a szabályai az Alkotmánybíróságnak az Abtv.-
ben meghatározott hatáskörét nem érintik. Ezek a szabályok az
államigazgatási szervek normatív aktusainak ellenőrzésére,
valamint arra jogosítják fel az ügyészt, hogy óvás
benyújtásával kezdeményezze a normát kibocsátó szervnél az
alkotmányellenes, illetőleg a jogforrási hierarchiát sértő
jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszközének
minősülő norma hatályon kívül helyezését, módosítását. Az
ügyész a norma alkotmányellenességének megállapításáról döntést
nem hoz. Ha a normát kibocsátó szerv az ügyész óvásával nem ért
egyet, köteles az óvást elbírálás végett az Alkotmánybíróság
elé terjeszteni. A normatív aktus alkotmányellenességének
megállapítása, illetőleg megsemmisítése az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik. Az Ütv. vitatott rendelkezése az
Alkotmánybíróság hatáskörét tehát nem korlátozza.
Az indítványozó által feltételezett, a jogbiztonságot
veszélyeztető ellentmondás az Ütv. és az Abtv. között nem
állapítható meg. Az Abtv. 39. §-a ugyanis kimondja:
"39. § Ha a Minisztertanács rendeleténél alacsonyabb szintű
törvénysértő jogszabállyal, illetőleg az állami irányítás egyéb
jogi eszközével szemben az ügyész – általános törvényességi
felügyeleti jogkörében – óvást nyújtott be, amellyel az aktust
kibocsátó szerv nem ért egyet, e szerv az óvást az
Alkotmánybíróság elé terjeszti elbírálás végett, és erről az
előterjesztés indokainak közlésével az ügyészt értesíti.”
Megállapítható tehát, hogy az Ütv. 13/A. §-a az Abtv. 39. §-
ával összhangban álló rendelkezést tartalmaz. A jogbiztonságot
veszélyeztető ellentmondás a két rendelkezés között nem áll
fenn.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
\tv. 13. §-ával, 13/A. §-ával kapcsolatosan az indítványozók
által állított alkotmányellenesség nem áll fenn, ezért az
indítványokat elutasította.
5. Az Alkotmánybíróság a vizsgált jogszabály konkrét ügyben
való alkalmazásának megtiltására irányuló indítványt
visszautasította. Az Alkotmánybíróság általános gyakorlata az,
hogy az eljárást kezdeményezők nyomós érdekére tekintettel
konkrét normakontroll esetén, azaz csak akkor tiltja meg az
alkotmányellenesnek ítélt jogszabályi rendelkezés konkrét
ügyben való alkalmazhatóságát, ha valamely egyedi ügyben az
Abtv. 38. §-ában szabályozott bírói kezdeményezés, illetőleg az
Abtv. 48. §-ában szabályozott alkotmányjogi panasz alapján
kerül sor az alkotmányellenes jogszabályi rendelkezés
megsemmisítésére. Az indítványozó által megjelölt ügyekben az
Alkotmánybírósághoz bírói kezdeményezés nem érkezett, s mivel
az alkotmányjogi panasz benyújtásának feltételei nem állnak
fenn, az indítvány alkotmányjogi panasznak nem tekinthető.
Tekintettel arra, hogy a határozat egyedi közigazgatási ügyek
és ezáltal a jogalanyok széles körét érinti, az
Alkotmánybíróság elrendelte e határozatának a Magyar Közlönyben
történő közzétételét.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Strausz János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |