English
Hungarian
Ügyszám:
.
378/A/2004
Előadó alkotmánybíró: Harmathy Attila Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 17/2004. (V. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/291
.
A döntés kelte: Budapest, 05/24/2004
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

      Az  Alkotmánybíróság  a köztársasági elnöknek  az  Országgyűlés
      által  elfogadott,  de  még  ki  nem  hirdetett  törvény  egyes
      rendelkezései  alkotmányellenességének  előzetes   vizsgálatára
      benyújtott indítványa alapján meghozta a következő

                               határozatot:

      Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a mezőgazdasági termékek
      kereskedelmi többletkészletezésével kapcsolatos intézkedésekről
      szóló,  az Országgyűlés 2004. április 5-i ülésnapján elfogadott
      törvény   2.   §-ának  (2)  bekezdése,  3.  §-a   és   5.   §-a
      alkotmányellenes.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.

        1. A köztársasági elnök – az Alkotmány 26. §-ának (4) bekezdése
        alapján  –  nem írta alá a mezőgazdasági termékek  kereskedelmi
        többletkészletezésével  kapcsolatos intézkedésekről  szóló,  az
        Országgyűlés  2004. április 5-i ülésnapján elfogadott  törvényt
        (a  továbbiakban:  Mtkt.), hanem az Alkotmánybírósághoz  küldte
        meg    azt    véleményezésre.   A   köztársasági    elnök    az
        Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
        továbbiakban:  Abtv.)  1.  §-ának  a)  pontjára,  21.  §-a  (1)
        bekezdésének b) pontjára és 35. §-ára hivatkozva indítványozta,
        hogy  az Alkotmánybíróság alkotmányossági szempontból vizsgálja
        meg  az  Mtkt.-t, mert az indítványban kifejtettek  szerint  az
        Mtkt.   2.   §-ának   (2)  bekezdése,  3.   §-a   és   5.   §-a
        alkotmányellenes.

        2. Az indítvány az Mtkt.-nak – az Európai Unió Bizottsága egyes
        rendeleteinek végrehajtására kiadott jogszabálynak –  különböző
        rendelkezéseivel  szemben fogalmaz meg alkotmányos  aggályokat.
        Az    indítvány   hangsúlyozza,   hogy   a   kifogások    olyan
        rendelkezésekre vonatkoznak, amelyeknek tartalmát nem határozza
        meg  a  közösségi  jog,  hanem amelyek az  Országgyűlés  önálló
        jogalkotói  feladatkörében születtek;  az  Alkotmány  2/A.  §-a
        tehát erre a kérdéskörre nem vonatkozik.

        a/  Az  indítvány  szerint  sérti az Alkotmány  2.  §-ának  (1)
        bekezdését  az  Mtkt. azzal, hogy a 7. § (1) bekezdése  szerint
        ugyan  a  törvény a kihirdetését követő 45. napon lép hatályba,
        de  a  2.  §  (2)  bekezdése szerint a 2004.  május  1.  napján
        tulajdonban  lévő árumennyiségről kell felmérést és  kimutatást
        készíteni,  és a meghatározott szempontok alapján megállapított
        többletkészlet  esetén  a  3. § szerint  ki  kell  fizetni  egy
        meghatározott   összeget,  amely  –  az  Mtkt.   3.   §-a   (3)
        bekezdésének  szabályára tekintettel –  egyszeri  termék-  vagy
        vagyonadónak minősül. A törvényt az Országgyűlés 2004.  április
        5-i  ülésén  fogadta  el,  a szöveget  az  Országgyűlés  elnöke
        április 7-én küldte el a köztársasági elnöknek aláírásra, így a
        hatálybalépés  időpontja  – az Mtkt. 7.  §-ának  (1)  bekezdése
        szerint  –  legkorábban 2004. májusának  második  felére  esett
        volna.  Ez pedig azt jelenti, hogy a meghatározott cselekmények
        elvégzése  és  ezekkel összefüggésben az adó  jellegű  fizetési
        kötelezettség   keletkezése  az  Mtkt.  hatálybalépése   előtti
        időpontra  esik.  Az  Mtkt.-nak  ez  a  szabályozási  módja   a
        jogbiztonság elvével ellentétes.

        b/  A jogbiztonság elvét sérti az indítvány szerint az Mtkt. 5.
        §-ának  (3) bekezdése is azzal, hogy a 2004. január  1-je  után
        kötött  szerződéseknél vélelmezi a készletek felhalmozására,  a
        visszatérítés többszöri igénybevételére irányuló szándékot, bár
        a   készletek  felhalmozását  magyar  jogszabály   az   Mtkt.-t
        megelőzően  nem  tiltotta, a Bizottság  rendeletei  pedig  csak
        akkor  lesznek  kötelezők, ha azokat az Európai Unió  Hivatalos
        Lapja a Csatlakozási Szerződés hatályba lépését és kihirdetését
        követően magyar nyelven közzéteszi.

        c/  Az  indítvány  kifejti, hogy az  Alkotmány  8.  §-ának  (2)
        bekezdését  sérti  az  Mtkt.  2.  §-a  (2)  bekezdésének  az  a
        rendelkezése,  amely  szerint végrehajtási  rendelet  határozza
        meg,   milyen   piaci   szereplőket  terhel   készletfelmérési,
        bevallási, fizetési kötelezettség, a 3. § (2) bekezdése szerint
        pedig  a  végrehajtási rendelet a fizetési  kötelezettség  alól
        kivételeket  határozhat meg. A fizetési  kötelezettség  ugyanis
        vagy  az Alkotmány 70/I. §-án alapul, vagy az Alkotmány 13.  §-
        ában garantált tulajdonhoz való jogot érint; mindkét esetben  a
        fizetési  kötelezettséget  törvényben  kell  szabályozni.   Nem
        adható  tehát  felhatalmazás rendeletben történő  szabályozásra
        figyelembe  véve azt is, hogy a „végrehajtási rendelet  majdani
        tartalmát illetően sem az Mtkt., sem a Bizottság rendeletei nem
        adnak kellő iránymutatást.”
                                       
                                      II.
                                       
        1. Az Alkotmánybíróság a vizsgálat elvégzése során az Alkotmány
        következő rendelkezéseit vette alapul:
        „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.”
        „8.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
        „13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz  való
        jogot.”
        „70/I.  §  Minden  természetes személy, jogi  személy  és  jogi
        személyiséggel  nem rendelkező szervezet köteles  jövedelmi  és
        vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”

        2.   Az  Mtkt.  indítvány  által  kifogásolt  rendelkezései   a
        következők:
        „2.  §  (2)  Az e törvény végrehajtását szabályozó rendelet  (a
        továbbiakban:  végrehajtási  rendelet)  által  –   az   Európai
        Bizottság 230/2004/EK rendeletében közzétett kockázat  elemzési
        szempontok  figyelembevételével – meghatározott piaci  szereplő
        köteles az 5. §-ban foglaltakat is figyelembe véve felmérni  és
        ugyanezen    rendeletben    meghatározott    formanyomtatványon
        rögzíteni a 2004. május 1. napján tulajdonában lévő készleteit.
        A készlet értékbeni nyilvántartás alapján is meghatározható.”
        „3.   §   (1)   Amennyiben  a  2.  §  (2)  bekezdése   szerinti
        készletfelmérés  alapján a piaci szereplő –  a  2002-2003.  évi
        készletekből   számított  napi  átlagot   alapul   véve   –   a
        végrehajtási      rendeletben     meghatározott      szempontok
        figyelembevételével   megállapítja,   hogy    többletkészlettel
        rendelkezik,  arról a 2004. május 1. napi állapotnak  megfelelő
        kimutatást készít.
        (2)   A  többletkészlettel  rendelkező  piaci  szereplőt  –   a
        végrehajtási rendeletben meghatározott esetek kivételével  –  a
        többletkészlet után egyszeri befizetési kötelezettség  terheli.
        A  befizetés  összegének  kiszámítási módját,  mértékét  az  EK
        rendeletek határozzák meg.
        (3)    A    piaci    szereplő   a   megállapított    befizetési
        kötelezettségéről   –   (4)  bekezdésben   meghatározott   eset
        kivételével  –  2004.  július  20.  napjáig  az  erre  a  célra
        rendszeresített nyomtatványon bevallást nyújt  be  az  Adó-  és
        Pénzügyi  Ellenőrzési  Hivatalhoz (a  továbbiakban:  APEH),  és
        ezzel  egyidejűleg  befizetési kötelezettségét  az  APEH  által
        megjelölt, hivatalos lapjában közzétett számlára teljesíti.
        (4)   A  60/2004/EK  rendelet  hatálya  alá  tartozó  termékkör
        esetében  az e rendelet alapján számított készlet  után  a  (3)
        bekezdésben    meghatározottaktól    eltérően    a     bevallás
        benyújtásának  és  a  befizetési  kötelezettség  teljesítésének
        határideje 2005. július 20. napja.
        (5)  A  befizetési kötelezettségből származó bevétel a központi
        költségvetést illeti.”
        „5.  § (1) A befizetési kötelezettség alapjául szolgáló készlet
        csökkentésére  irányuló,  2004. január  1-jét  követően  kötött
        szerződés  vagy  egyoldalú jognyilatkozat alapján  értékesített
        árumennyiség  a  2004.  május  1-jei  készletbe   az   eladónál
        beszámítandó.
        (2)  Az (1) bekezdés szerinti befizetési kötelezettség alapjául
        szolgáló készletet csökkentő szerződésnek minősül különösen:
            a)  a vételi joggal megkötött adásvételi szerződés,
            b)   az  előzőleg  eladott vagy korábban saját  tulajdonban
                  lévő készlet visszavásárlására irányuló szerződés,
            c)   a  szerződés  megkötése előtt ilyen  irányú  tényleges
                  gazdasági   tevékenységet  nem  folytató   féllel   a
                  készletfelmérésről szóló Tájékoztató közlemény Magyar
                  Közlönyben történő megjelenése napját követően kötött
                  szerződés, valamint
             d)   az  olyan  gazdálkodó szervezettel kötött  szerződés,
                  amelynek  az  eladó  tagja, vagy  abban  a  gazdasági
                  társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény 289. §-a
                  szerinti   jelentős   befolyás   mértékét   meghaladó
                  részesedéssel (részvénnyel) rendelkezik.
        (3)  A  (2)  bekezdés  szerinti esetekben  az  (1)  bekezdésben
        meghatározott   célt   vélelmezni   kell.   A   vélelem   ellen
        bizonyításnak van helye.”
        „7.  §  (1)  E  törvény  a kihirdetését követő  45.  napon  lép
        hatályba.
        (2)  Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy a  kockázatelemzés
        szempontjairól,   a  készletfelmérés  eljárási   rendjéről   és
        számítási    módjáról,   valamint   az   ellenőrzés   részletes
        szabályairól rendeletet alkosson.”

                                     III.

        Az  Alkotmánybíróság  az  Mtkt.  alkotmányossági  vizsgálatának
        előkérdéseként  megvizsgálta  az  Mtkt.  és  az  Európai   Unió
        jogszabályainak kapcsolatát.

        1.  A  Magyar  Köztársaságnak az Európai  Unióhoz  –  több  más
        állammal  együtt  –  történő csatlakozásáról  szóló  szerződést
        kihirdető  2004.  évi  XXX. törvény (a  továbbiakban:  Tv.)  I.
        mellékleteként közzétett Csatlakozási Szerződés 2. cikkének (2)
        bekezdése  szerint a szerződés 2004. május 1-jén lép  hatályba,
        feltéve, hogy addig az időpontig valamennyi megerősítő okiratot
        letétbe  helyezik. A 2. cikk (3) bekezdése szerint  azonban  az
        Unió  intézményei már a csatlakozás előtt elfogadhatják  azokat
        az  intézkedéseket, amelyeket a Csatlakozási  Okmány  felsorolt
        cikkei megállapítanak. Az elfogadásra kerülő intézkedések  csak
        a Csatlakozási Szerződés hatálybalépése esetén és napján lépnek
        hatályba.
            A Tv. 2004. május 1-jén hatályba lépett (4. §).
             A  Csatlakozási Okmány 41. cikkének első bekezdése szerint
        a  Bizottság  átmeneti intézkedéseket fogadhat  el,  ha  az  új
        tagállamokban fennálló szabályozási rendből az agrárpolitikának
        a   csatlakozási  okmányban  meghatározott  feltételek  szerint
        történő  alkalmazásából eredő szabályozási rendbe való  átmenet
        elősegítése érdekében ez szükséges.
             A  Csatlakozási Szerződés 2. cikkének (3) bekezdése  és  a
        Csatlakozási Okmány 41. cikkének első bekezdése alapján az Unió
        Bizottsága elfogadta az 1972/2003/EK rendeletet (Hivatalos  Lap
        L  293,  2003.  11.  11.;  továbbiakban:  R.a.),  a  60/2004/EK
        rendeletet  (Hivatalos Lap L 9, 2004. 1. 15.;  a  továbbiakban:
        R.b.), az R.a.-t módosító 230/2004/EK rendeletet (Hivatalos Lap
        L  39, 2004. 2. 11.) és a 735/2004/EK rendeletet (Hivatalos Lap
        L 114, 2004. 4. 21.).

        2.   Az   R.a.   preambulumának   (4)   bekezdése   a   szabály
        megalkotásának  célját  annak elkerülésében  jelöli  meg,  hogy
        meghatározott mezőgazdasági áruknak 2004. április 30-a után egy
        harmadik   országba  történő  exportálása  után  visszatérítést
        fizessenek  ki, ha ugyanezen áruk után 2004. május  1-je  előtt
        egyszer már fizettek export-visszatérítést.

        Az  R.a.  4.  cikkének (1) bekezdése előírja, hogy  az  Unióhoz
        csatlakozó   új  tagállamok  –  szigorúbb  nemzeti   jogszabály
        hiányában  – a meghatározott termékek szabad forgalomban  lévő,
        2004. május 1-jén meglévő többletkészletek tulajdonosai terhére
        díjfizetési kötelezettséget állapítanak meg.

        Az    R.a.   4.   cikkének   (2)   bekezdése   kimondja,   hogy
        többletkészletnek tekintendő mind a csatlakozó államokba,  mind
        az  ilyen  államokból importált áru, mind pedig az  olyan  áru,
        amelyet a csatlakozó államok piacaira szánnak. A többletkészlet
        meghatározásánál   figyelembe  veendő  szempont   különösen   a
        csatlakozást     megelőző    években     rendelkezésre     álló
        készletmennyiség,   a  kereskedelmi  szerkezet   megoszlása   a
        csatlakozást megelőző években, valamint a készletek  képzésében
        szerepet játszó körülmények.

        A  4.  cikk  (3) bekezdése szerint az (1) bekezdésben  említett
        díjat  a  2004. május 1-jén alkalmazandó erga omnes  behozatali
        vámtétel szerint határozzák meg; a beszedett díj az új tagállam
        költségvetését illeti meg.

        A  4.  cikk (4) bekezdése a csatlakozó államokat felhívja, hogy
        haladéktalanul  készítsék el a 2004. május 1-jén  rendelkezésre
        álló  készletek leltárát, majd a leltár alapján – 2004.  július
        31-ig    –    értesítsék   a   Bizottságot   a   többletkészlet
        mennyiségéről.

        Az R.a. az Európai Unió Hivatalos Közlönyének 2003. november 11-
        i  számában jelent meg, a hatálybalépés időpontja (a  10.  cikk
        szerint) a Csatlakozási Szerződés hatálybalépésének napja.

        Az   R.a.-t   módosító   rendeletek  nem   tartalmaznak   olyan
        szabályokat,  amelyeknek  a  jelen  alkotmányossági   vizsgálat
        szempontjából jelentősége volna.

        3. Az R.b. preambuluma többek között a következőket mondja ki:
            – jelentős  annak  a  veszélye, hogy a cukorágazat  piacait
              megzavarják  a csatlakozó államok piacaira a csatlakozást
              megelőzően  spekulációs célból importált  árumennyiségek,
              ezért  ahhoz  hasonló rendelkezésekre van  szükség,  mint
              azt   az   R.a.   a   mezőgazdasági   áruk   tekintetében
              meghatározta,
            – a   cukorból  és  izoglukózból  a  többletkészleteket   a
              csatlakozó  államok  költségére  el  kell  távolítani   a
              piacról;  a  többletkészletet a 2000. május 1.  és  2004.
              május  1.  közötti  időszak adatai  alapján  a  Bizottság
              határozza meg,
            – a  nagyobb  spekulatív  jellegű kereskedelmi  ügyletekben
              részt  vevő  piaci szereplőket és személyeket azonosítani
              kell,  ezért  a csatlakozó államoknak 2004. május  1-jére
              rendelkezniük   kell   az   azonosítást   lehetővé   tevő
              rendszerrel.

        Az R.b. 5. cikkének (1) bekezdése előírja, hogy – megállapított
        feltételek  megléte  esetén  –  a  2004.  május  1-jén  tárolt,
        meghatározott  termékekre a szabad forgalomba  bocsátás  napján
        érvényes vámtételt kell alkalmazni.

        Az R.b. 6. cikkének (1) bekezdése szerint a Bizottság legkésőbb
        2004.  október 31-ig valamennyi csatlakozó államra  vonatkozóan
        meghatározza  a  feldolgozatlan állapotban lévő  cukor  vagy  a
        feldolgozott  termékek,  izoglukóz és gyümölcscukor  formájában
        lévő  cukornak  azt  a  mennyiségét, amely  2004.  május  1-jén
        meghaladja  a rendes készletet, és ezt a rendellenes  készletet
        el kell távolítani a piacról.

        Az   R.b.  6.  cikkének  (3)  bekezdése  szerint  a  csatlakozó
        országoknak  2004.  május  1-jére  rendelkezniük   kell   olyan
        rendszerrel, amely a feldolgozatlan állapotban lévő cukor  vagy
        a  feldolgozott termékek, izoglukóz és gyümölcscukor formájában
        lévő  cukor  forgalmazott vagy előállított többletmennyiségének
        azonosítására  szolgál.  E rendszer segítségével  a  csatlakozó
        államoknak  rá  kell  kényszeríteniük  a  piaci  szereplőket  a
        többletmennyiségeknek  2005.  április  30-ig  a  piacról   való
        eltávolítására.  Ha a piaci szereplők nem bizonyítják,  hogy  e
        kötelezettségüknek eleget tettek, meghatározott  összegű  díjat
        kell velük kifizettetni. A díj a tagállam költségvetését illeti
        meg.

        Az   R.b.   7.   cikkének  (1)  bekezdése  az   új   tagállamok
        kötelezettségévé   teszi   a  felsorolt   termékekből   meglévő
        többletmennyiség  piacról való eltávolítását.  A  (2)  bekezdés
        pedig    meghatározott   módon   kiszámítandó   díj    fizetési
        kötelezettségét  állapítja  meg  annak  az  új  tagállamnak   a
        terhére,  amely  nem  tett  eleget  a  termékek  piacról   való
        eltávolításának.

        Az R.b. az Európai Unió Hivatalos Közlönyének 2004. január 15-i
        számában  jelent  meg, hatálybelépésének időpontja  a  9.  cikk
        szerint – a Csatlakozási Szerződés hatálybalépésére figyelemmel
        – 2004. május 1-je.

        4. Az Európai Unió Bizottságának említett rendeletei a korábban
        kialakult   gyakorlatot  követték.  A  mezőgazdasági   termékek
        piacának   stabilitása   védelmében,  a  spekulációs   ügyletek
        megakadályozása érdekében hasonló rendeletek jelentek meg 1985-
        ben Spanyolország és Portugália csatlakozásával, valamint 1994-
        ben   Ausztria,   Finnország   és  Svédország   csatlakozásával
        kapcsolatban.  Az  Európai  Bíróság e rendeletek  érvényessége,
        illetőleg  az  Unió jogának értelmezése tárgyában  a  tagállami
        bíróságok  kérelmére előzetes döntést hozott (C-30/00,  William
        Hinton  &  Sons  LdS v Fazenda Pública [2001]  ECR  I-7511;  C-
        179/00, Gerald Weldacher (Thakis Vertriebs- und Handels GmbH) v
        Bundesminister  für Land- und Forstwirtschaft,  [2002]  ECR  I-
        501). Az osztrák bíróság kérelmére hozott előzetes döntésben  a
        Bíróság   kimondta   többek  között  azt,  hogy   a   Bizottság
        hatáskörében  eljárva  hozta  meg  a  kérdéses  rendeletet,   a
        többletkészletre vonatkozó rendelkezés nem jelentette  a  jogok
        aránytalan   korlátozását   és   a   piaci   szereplők   időben
        értesülhettek a csatlakozási szerződések közzétett szövegéből a
        készletekre vonatkozó, várható rendelkezésekről.

        5.  Az  Mtkt. és az Európai Unió rendeleteinek kapcsolatáról  a
        fentiek alapján megállapítható, hogy
            – az  R.a  és  az  R.b.  az  új tagállamok  kötelezettségét
              határozta meg, nem a tagállamok állampolgáraiét,
            – az  Mtkt.  az  Európai  Unió rendeleteinek  végrehajtását
              szolgálja,
            – az   Mtkt.   több   helyen  utal  az  Unió  rendeleteinek
              szabályaira,
            – az  Mtkt.-nak az indítvány által kifogásolt rendelkezései
              nem  az  Unió  rendeleteinek  lefordítását,  közzétételét
              jelentik,  hanem  a rendeletek célkitűzéseinek  a  magyar
              jog saját eszközeivel történő megvalósítását.
           
            Minderre    tekintettel    az    indítványban    kifogásolt
            rendelkezéseknél   nem   az   Európai   Unió   szabályainak
            érvényessége  vagy e szabályok értelmezése a kérdés,  hanem
            az  Unió  rendeleteinek végrehajtására  alkalmazott  magyar
            jogi szabályozás alkotmányossága.

                                      IV.
                                       
        1. Az indítvány szerint az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésében
        megfogalmazott   jogállam   elvből   levezetett    jogbiztonság
        követelményét   sértik   az  Mtkt.  visszamenőleges   hatállyal
        megállapított rendelkezései
            – egyrészt   azzal,   hogy   a  törvény   hatálybalépésének
              legkorábban 2004. május második felére várható  időpontja
              ellenére   2004.   május   1-jei   helyzetnek   megfelelő
              készletfelmérést  ír  elő  és  az  ebben  az   időpontban
              meglévő  árukészlethez igazodóan állapít  meg  adójellegű
              fizetési kötelezettséget [2. § (2) bekezdése, 3. §],
            – másrészt  azzal,  hogy  a  2004.  január  1-jét  követően
              kötött  szerződéseknél  a  spekulációs  szándék  vélelmét
              állapítja   meg,  bár  nem  volt  olyan  szabály,   amely
              tiltotta volna az árukészlet növelését.

        2.  Az  R.a. és az R.b. hatálybalépése a Csatlakozási Szerződés
        hatályossá válásához igazodik, azaz ezeknél is a 2004. május 1-
        jei  időpont  irányadó. Erre tekintettel hívta fel  az  Európai
        Unió  Hivatalos Lapjában 2003. november 11-én közzétett R.a.  a
        4.  cikk  (4)  bekezdésében, valamint a Hivatalos Lapban  2004.
        január  15-én  közzétett  R.b. a 6.  cikk  (3)  bekezdésében  a
        csatlakozó  államokat,  hogy  2004.  május  1-jére  már   olyan
        rendszerrel  rendelkezzenek, amelyek a rendeletek végrehajtását
        biztosítják.

        Az R.a és az R.b. időbeli hatályáról szóló szabályok kizárják e
        rendeleteknek a Csatlakozási Szerződés hatálybalépése,  azaz  a
        csatlakozó államoknak az Unió tagállamává válása előtt  történő
        alkalmazását.   Ezzel   összhangban  áll  az   Alkotmánybíróság
        30/1998.  (VI.  25.)  AB  határozata,  amely  az  Európai  Unió
        jogszabályainak magyar jogalkalmazók által, Magyarországnak  az
        Unió   tagjává  válása  előtt  történő  alkalmazását  vizsgálva
        kimondta,  hogy az Unió szabályai tekintetében a  magyar  jogba
        való átültetés nélkül nem áll fenn az alkalmazási kötelezettség
        (ABH  1998,  220,  234.). Egyébként az R.a és  az  R.b.  az  új
        tagállamok  kötelezettségét határozta  meg,  nem  a  tagállamok
        állampolgáraiét.

        3.  Az Mtkt.-t az Országgyűlés 2004. április 5-i ülésén fogadta
        el. A törvényt az Országgyűlés elnöke 2004. április 7-én küldte
        át a köztársasági elnöknek sürgősségi kérelemmel.

        Az  Alkotmány  26. §-ának (1) bekezdése szerint az Országgyűlés
        által  elfogadott  törvényt  a köztársasági  elnök  aláírja  és
        gondoskodik   a  törvény  kihirdetéséről.  Az  Alkotmány   erre
        tizenötnapos  – sürgősségi kérelem esetén ötnapos  –  határidőt
        állapít meg.

        Az   Mtkt.  7.  §-ának  (1)  bekezdése  szerint  a  törvény   a
        kihirdetését  követő 45. napon lép hatályba.  A  törvénynek  az
        Országgyűlés  elnöke  által  a  köztársasági  elnökhöz  történő
        április  7-i  megküldését, valamint az Alkotmányban  megszabott
        kihirdetési   határidőt  alapul  véve   a   törvényben   előírt
        hatálybalépési időpont 2004. május 25-e utánra esik. A  törvény
        aláírása  esetében  azonban  a  jogszabály  kihirdetése   2004.
        áprilisában megtörténhetett volna.

        Ez  azt  jelenti,  hogy  az  Mtkt. 5. §-ának  (1)  bekezdésében
        meghatározott,  a  készletmegállapításnál  figyelembe   veendő,
        2004.  január  1-jei kezdő időpont tekintetében  a  rendelkezés
        visszaható hatályú. Az Mtkt. 2. §-ának (2) bekezdése és  3.  §-
        ának  (1)  bekezdése,  valamint az arra épülő  többi  bekezdése
        tekintetében  – a törvény aláírása és kihirdetése  esetén  –  a
        kihirdetés  megelőzhette volna a 2004. május 1-jével  kezdődően
        tanúsítandó magatartást és a következmény alkalmazását;  így  a
        visszaható  hatály  nem állapítható meg. Ebben  az  esetben  is
        vizsgálandó   azonban,   hogy  megfelelő   idő   állt   volna-e
        rendelkezésre a jogszabály alkalmazásához való felkészülésre.

        A  törvény alkotmányosságának vizsgálata szempontjából közömbös
        az a tény, hogy az Mtkt. Országgyűlés által történt elfogadását
        néhány nappal megelőzően, 2004. március 23-án a Földművelésügyi
        és  Vidékfejlesztési Minisztérium, a Gazdasági  és  Közlekedési
        Minisztérium,  a  Pénzügyminisztérium és  a  Külügyminisztérium
        közös közleményt jelentetett meg a Magyar Közlöny 2004. évi 33.
        számának közlemények, hirdetmények részében a mezőgazdasági  és
        élelmiszeripari  termékek magyarországi készletfelméréséről.  A
        közlemény  mellékleteként – tájékoztató  jelleggel  –  közlésre
        került  az  R.a., az R.a. 2004. február 11-i módosítása  és  az
        R.b. szövege azzal a megjegyzéssel, hogy e rendeletek hivatalos
        változatát  magyar  nyelven az Európai Unió Hivatalos  Lapjának
        magyar  nyelvű  különkiadása  fogja  tartalmazni.  A  közlemény
        többek között a következőket tartalmazza:

        „Jelen  közlemény célja egy előzetes figyelemfelhívás, amellyel
        időben  tájékoztatjuk a termelőket és a kereskedőket az Európai
        Bizottság rendeleteiről, amelyek 2004. május 1-jétől minden  új
        tagországban,  így  hazánkban  is  hatályosak  lesznek.   Ezzel
        lehetővé  kívánjuk  tenni az érintett piaci szereplők  számára,
        hogy    elkerüljék    a   hátrányos   következményekkel    járó
        készletfelhalmozást. A 2004. május 1. napján meglévő  készletbe
        beleszámít a készlet csökkentésére irányuló, 2004. január 1-jét
        követően kötött szerződés vagy egyoldalú jognyilatkozat alapján
        értékesített árumennyiség.”

        Az R.a. és az R.b. alapján születő végrehajtási rendelkezéseket
        a tájékoztató nem közölte.

        Az  Országgyűlés által elfogadott, de ki nem hirdetett  törvény
        alkotmányosságának elbírálása szempontjából  nincs  jelentősége
        annak,  hogy  a  Kormány  a  mezőgazdasági  és  élelmiszeripari
        termékek  készletfelméréséről szóló 103/2004. (IV.  27.)  Korm.
        rendeletben    –    az    Mtkt.-nak   az    Alkotmánybírósághoz
        alkotmányossági  vizsgálatra  történt  megküldését  követően  –
        olyan   szabályokat  hozott,  amelyek  az  R.a.  és   az   R.b.
        végrehajtását szolgálják.

        4.  A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 12. §-ának  (2)
        bekezdése   kimondta,  hogy  jogszabály  nem   állapíthat   meg
        kötelezettséget   a   kihirdetését  megelőző   időpontra,   (3)
        bekezdése  pedig  kimondta, hogy a hatálybalépés  időpontját  a
        jogszabály   alkalmazására   való   kellő   felkészülési    idő
        figyelembevételével kell meghatározni.

        Az Alkotmánybíróság kezdettől fogva követett gyakorlata szerint
        a  jogbiztonság követelménye elengedhetetlen eleme az Alkotmány
        2.  §-a (1) bekezdésében kimondott demokratikus jogállam elvnek
        [34/1991. (VI. 15.) AB határozat, ABH 1991, 170, 173.;  7/1992.
        (I.  30.)  AB  határozat, ABH 1992, 45, 48.]. A jogbiztonság  –
        egyebek  között – feltételezi, hogy az állampolgárok jogait  és
        kötelességeit törvényben megszabott módon kihirdetett és  bárki
        számára hozzáférhető jogszabály határozza meg, továbbá, hogy  a
        jogszabályok  a  kihirdetésüket megelőző időre nem  állapítanak
        meg    kötelezettséget,    valamilyen   jogszerű    magatartást
        visszamenőlegesen nem minősítenek jogellenesnek,  a  jogalanyok
        magatartásukat a megismerhető jogszabályokhoz tudják igazítani.
        Kötelezettségek meghatározására ugyanaz az elv vonatkozik, mint
        a   felelősség   megállapítására:  nem   lehet   alkotmányosnak
        tekinteni azt a szabályt, amelyet úgy kellene alkalmazni,  hogy
        az  érintett  személy nem ismerhette meg azt olyan  időpontban,
        amikor   magatartását   hátrányos   következmények   nélkül   a
        szabálynak megfelelően alakíthatta volna [25/1992. (IV. 30.) AB
        határozat, ABH 1992, 131, 132.].

        Az Alkotmánybíróság ismételten kifejtette, hogy a jogállam elve
        megköveteli  a  jogszabály  hatálybalépési  időpontjának  olyan
        meghatározását,   amely  lehetővé  teszi  a  jogszabálynak   az
        érintett  személy által történő megismerését,  az  alkalmazásra
        való  felkészülést, az új szabályokhoz való  alkalmazkodást.  A
        felkészüléshez  szükséges idő (a kihirdetés és a  hatálybalépés
        között  rendelkezésre álló idő) eseti mérlegeléssel állapítható
        meg. Az elengedhetetlenül szükséges idő nagyságát az adott eset
        sajátosságaira   tekintettel   kell   számításba    vennie    a
        jogalkotónak [28/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH  1992,  155,
        156-158.;  723/B/1998. AB határozat, ABH  1999,  795,  798-800,
        10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABH 2001, 123, 130.].

        A   44/B/1996.   AB   határozat  rámutatott   arra,   hogy   az
        Alkotmánybíróság   a   fizetési   kötelezettséget   megállapító
        jogszabálynál,  a  felkészüléshez szükséges  idő  elbírálásánál
        alapul  veszi  az  államháztartásról szóló 1992.  évi  XXXVIII.
        törvény  (a továbbiakban: Áht.) 10. §-ának (4) bekezdését  (ABH
        2001,  856,  860.).  E  szerint a törvényi rendelkezés  szerint
        „fizetési  kötelezettségekre, fizetésre kötelezettek körére,  a
        fizetési    kötelezettség   mértékére    vonatkozó    törvények
        kihirdetése és hatálybalépése között legalább negyvenöt  napnak
        kell  eltelnie, kivéve, ha a törvény a fizetési kötelezettséget
        mérsékli  és  a fizetési kötelezettségek, valamint a  fizetésre
        kötelezettek körét nem bővíti.”

        Az   Áht.   idézett   rendelkezésével  és  az  Alkotmánybíróság
        gyakorlatával áll összhangban az Mtkt. 7. §-ának (1) bekezdése,
        amely  a  törvény hatálybalépésének időpontjaként a kihirdetést
        követő 45. napot határozta meg. Az Mtkt. 2004. április közepére
        eső  kihirdetésének esetében sem felel meg  azonban  ezeknek  a
        követelményeknek   az   Mtkt.   3.   §-ának   az   a   fizetési
        kötelezettséget  megállapító szabálya,  amely  –  a  2.  §  (2)
        bekezdése  és 3. § (1) bekezdése – szerint a 2004. május  1-jén
        tulajdonban  álló  termékmennyiséget és  az  e  napi  készletet
        tükröző   kimutatást   veszi  alapul.  Ebben   az   esetben   a
        felkészüléshez  szükséges idő nem áll tehát rendelkezésre.  Még
        kevésbé  lehet a kifejtett követelményekkel összhangban állónak
        tekinteni  az Mtkt. 5. §-ának (1) bekezdését, amely a  fizetési
        kötelezettség alapjául szolgáló készlet meghatározásához azt az
        árumennyiséget is figyelembe veszi, amelyre a 2004.  január  1-
        jét  követően  kötött,  az 5. § (2) bekezdésében  meghatározott
        szerződések vonatkoznak.

        A  fentiek  alapján  megállapítható, hogy az  Mtkt.  2.  §  (2)
        bekezdésének,  3.  § (1) bekezdésének és 5. § (1)  bekezdésének
        szabályai,  valamint ezekhez kapcsolódóan a 3. §  és  az  5.  §
        többi  rendelkezései sértik a jogbiztonság elvét, az  Alkotmány
        2. §-ának (1) bekezdését.

        Tekintettel arra, hogy az Mtkt. 5. §-ának alkotmányellenességét
        az  Alkotmánybíróság  megállapította, szükségtelen  volt  annak
        vizsgálata,  hogy  értelmezhető-e az 5. §  (3)  bekezdésének  a
        vélelemről szóló szabálya.

                                      V.

        1.   Az  indítvány  kifogásolja  az  Mtkt.-nak  a  végrehajtási
        rendelet  megalkotására  vonatkozó  szabályait.  Kifejti,  hogy
        adójellegű  fizetési kötelezettség szabályozása – az  Alkotmány
        13. §-ának (1) bekezdése szerint védett alapjogra és a 70/I. §-
        ban  meghatározott alapvető kötelezettségre tekintettel –  csak
        törvényben történhet meg; az ettől eltérő rendelkezés sérti  az
        Alkotmány  8.  §-ának (2) bekezdését. Az Mtkt.  2.  §-ának  (2)
        bekezdése  ugyanis a piaci szereplők meghatározását  a  törvény
        végrehajtását szabályozó rendeletre bízza, a 3. § (2) bekezdése
        pedig  fizetési kötelezettséget állapít meg, de a  végrehajtási
        rendeletben meghatározandó kivételekkel.

        Az  indítvány hivatkozik arra is, hogy az Mtkt. 2.  §-ának  (2)
        bekezdésében,   3.  §-ának  (1)-(2)  bekezdésében   a   törvény
        végrehajtására  vonatkozó megszövegezés  nem  pontos  és  ezért
        alkotmányos aggályokat vet fel. Ezzel összefüggésben  említi  a
        7.  §  (2)  bekezdését  is, amely nem terjeszti  ki  a  Kormány
        rendeletalkotásra  vonatkozó  felhatalmazását  a   2.   §   (2)
        bekezdésében és a 3. § (1)-(2) bekezdésében felsorolt esetekre.

        Az indítvány megállapítása szerint azonban „a Kormány számára a
        7. § (2) bekezdésben adott felhatalmazás egyértelmű és zárt”. A
        „bizonytalanságok mellett is megállapítható mindazonáltal, hogy
        az  Mtkt. mely kérdésekben adja tovább a szabályozást rendeleti
        szintre.”  Továbbá „az Mtkt. 7. § (2) bekezdésben meghatározott
        számítási   és  eljárási  jellegű  tárgykörökben   elegendő   a
        kormányrendeleti szabályozás.”

        Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság – az  indítvány  idézett
        megállapításaira  tekintettel  –  az  Mtkt.   2.   §-ának   (2)
        bekezdését és 3. §-ának (1)-(2) bekezdését vizsgálta és  azt  a
        kérdést  tekintette  tisztázandónak,  hogy  az  Mtkt.  említett
        szabályai  a végrehajtási rendeletre való utalással lehetőséget
        adnak-e  a törvényi szint alatt történő szabályozásra,  továbbá
        sérti-e  az  Alkotmány  8. §-ának (2) bekezdését  a  törvénynél
        alacsonyabb szintű végrehajtási rendelet megalkotása.

        2.  Az  Mtkt.  2.  §-ának (2) bekezdése és  3.  §-ának  (1)-(2)
        bekezdése  nem  fogalmazza meg azt, hogy végrehajtási  rendelet
        alatt milyen jogszabályt ért. Az Alkotmánybíróság azonban abból
        indult  ki, hogy törvényben végrehajtási rendeletre való utalás
        a   jogalkotási  gyakorlatban  törvénynél  alacsonyabb   szintű
        szabályozást jelent.

        A   végrehajtási   rendelet   által   szabályozandó   kérdésnél
        meghatározó   szerepe   van   annak,   hogy   milyen   fizetési
        kötelezettségre  utal az Mtkt. 3. §-ának (2)  bekezdése.  Ez  a
        szabály  befizetési kötelezettséget említ, jogi minősítést  nem
        ad,  csak  utal  az Unió rendeleteire. Az Mtkt. 3.  §-ának  (3)
        bekezdése  szerint  bevallást az Adó- és  Pénzügyi  Ellenőrzési
        Hivatalhoz  kell  benyújtani és a  Hivatal  számlájára  kell  a
        fizetést teljesíteni. Ez adózási jellegre enged következtetni.

        Az  Mtkt.  3.  §-ának  (2)  bekezdése  a  befizetés  összegének
        kiszámítási  módjával  és  összegével  kapcsolatban   az   Unió
        rendeleteire   utal.  Az  Unió  hivatkozott   rendeletei   jogi
        minősítés  nélkül  „visszatartó erejű terhek”  kiszabása  [R.a.
        preambulumának  (3)  bekezdése],  díj  [R.a.  4.  cikkének  (1)
        bekezdése   és  R.b.  6.  cikkének  (3)  bekezdése]  kifejezést
        használnak.

        Az  Alkotmánybíróság  821/B/1990.  határozatában  az  Alkotmány
        70/I.  §-át  értelmezve  kifejtette,  hogy  a  közteher  körébe
        tartoznak  az állam javára előírható közbefizetések. Ezeknek  a
        közbefizetéseknek a szabályozására is irányadó az Alkotmány  8.
        §-a  (2)  bekezdésének  az  a rendelkezése,  amely  szerint  az
        alapvető  jogokra  és  kötelezettségekre vonatkozó  szabályokat
        törvény állapítja meg (ABH 1994, 481, 486.). Azonos álláspontot
        fejtett  ki az 56/1993. (X. 28.) AB határozat is, amely szintén
        kimondta,  hogy  a  jogalanyok  államháztartás  javára  történő
        fizetési kötelezettségének megállapítása alapvető jogokat érint
        és  ezért az Alkotmány 8. §-ának (2) bekezdése alapján törvényi
        szintű  szabályozás a követelmény. Olyan esetekben,  amelyekben
        az  alapjogokkal  csak  közvetett  és  távoli  az  összefüggés,
        elegendő lehet a rendeleti szintű szabályozás is. Ha azonban az
        a kérdés, hogy alanyokat terhel-e fizetési kötelezettség, és ez
        a    fizetési   kötelezettség   milyen   tartalmú,   akkor   az
        Országgyűlésnek  kell döntenie, törvényi szintű  szabályozás  a
        követelmény (ABH 1993, 345, 346-347.).

        Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  szerint  tehát   köztehernek
        tekintendő   befizetési   kötelezettség   alapvető   szabályait
        törvényben kell meghatározni. Ezt mondja ki az Áht. 10.  §-ának
        (3)   bekezdése   is.  Ez  a  szabályozási  szintre   vonatkozó
        követelmény  érvényesül  annak  meghatározására  is,  hogy  kit
        terhel  a  készletfelmérési  kötelezettség,  amelyhez  a  3.  §
        szerint    a   központi   költségvetést   megillető    fizetési
        kötelezettség járul, és hogy milyen esetekben nem  áll  fenn  a
        fizetési    kötelezettség,    mert    alapvető    jogokat    és
        kötelezettségeket  érintő  szabályokról  van  szó.   Ezért   az
        Alkotmány  8.  §-ának  (2)  bekezdését  sérti,  ha   ezeket   a
        kérdéseket  nem  törvényben  szabályozzák,  hanem  végrehajtási
        rendeletben.  Az Mtkt. 2. §-a (2) bekezdésének és  3.  §-a  (2)
        bekezdésének első mondatában szereplő, ettől az elvtől  eltérő,
        rendeleti    szabályozást   lehetővé   tevő   szabálya    tehát
        alkotmányellenes.    A    3.    §    többi    bekezdésére    az
        alkotmányellenességet   az  Alkotmánybíróság   a   2.   §   (2)
        bekezdésével  és  a 3. § (2) bekezdésének első mondatával  való
        szoros összefüggés alapján állapította meg.

        Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a benne foglalt álláspont
        elvi jelentőségére tekintettel a Magyar Közlönyben közzéteszi.
                                 Dr. Holló András
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
              alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The Surplus Act failing to fulfil the requirement of legal certainty
          Number of the Decision:
          .
          17/2004. (V. 25.)
          Date of the decision:
          .
          05/24/2004
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2004-2-005?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0017_2004.pdfen_0017_2004.pdf