A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság teljes ülése alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság
– a földgáz rendszerhasználati díjakról, a rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályairól, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható rendszerhasználati díjakról, valamint a rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeiről szóló 1/2013. (VII. 11.) MEKH rendelet 2. melléklete III. pontja 1. a) és b) pontjainak, továbbá IV. pontja 1. a) és b) pontjainak, továbbá 3. melléklete 1. és 2. pontjának az indítványozókra vonatkozó alpontjai 2013. július 26. – október 31. között hatályos szövegrésze,
– a fentiekben felsorolt jogi rendelkezéseknek a földgáz rendszerhasználati díjakról, a rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályairól, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható rendszerhasználati díjakról, valamint a rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeiről szóló 1/2013. (VII. 11.) MEKH rendelet módosításáról szóló 5/2013. (X. 16.) MEKH rendelet 3. §-ával módosított, 2013. november 1-jétől hatályos szövegrésze,
– a földgáz rendszerhasználat árszabályozásának kereteiről szóló 74/2009. (XII. 7.) KHEM rendelet 4. melléklet 1.1.3.1. pontja utolsó mondata, valamint
– a földgáz rendszerhasználati díjakról, a rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályairól, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható rendszerhasználati díjakról, valamint a rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeiről szóló 1/2013. (VII. 11.) MEKH rendelet 51. § (4) bekezdésének – a Magyar Energia Hivatal 1174/2012. és 1177/2012. számú határozata visszavonására – vonatkozó szövegrésze
alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. 2013. december 17-én három gazdasági társaság (a továbbiakban: indítványozók) indítvánnyal fordultak az Alkotmánybírósághoz az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panasszal. Az indítvány arra irányult, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg:
a) a földgáz rendszerhasználati díjakról, a rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályairól, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható rendszerhasználati díjakról, valamint a rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeiről szóló 1/2013. (VII. 11.) MEKH rendelet 2. melléklete III. pontja 1. a) és b) pontjainak, továbbá IV. pontja 1. a) és b) pontjainak, továbbá 3. melléklete 1. és 2. pontjának az indítványozókra vonatkozó alpontjai 2013. július 26.–október 31. között hatályos szövegrésze;
b) a fenti a) pontban felsorolt jogi rendelkezéseknek a földgáz rendszerhasználati díjakról, a rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályairól, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható rendszerhasználati díjakról, valamint a rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeiről szóló 1/2013. (VII. 11.) MEKH rendelet módosításáról szóló 5/2013. (X. 16.) MEKH rendelet 3. §-ával módosított, 2013. november 1-jétől hatályos szövegrésze;
c) a földgáz rendszerhasználat árszabályozásának kereteiről szóló 74/2009. (XII. 7.) KHEM rendelet 4. melléklet 1.1.3.1. pontja utolsó mondata, valamint
d) a földgáz rendszerhasználati díjakról, a rendszerüzemeltető által nyújtott szolgáltatás minőségének a rendszerhasználati díjakon keresztül történő ösztönzésének szabályairól, a nyújtott szolgáltatás minőségétől függően alkalmazható rendszerhasználati díjakról, valamint a rendszerhasználati díjak alkalmazásának feltételeiről szóló 1/2013. (VII. 11.) MEKH rendelet 51. § (4) bekezdésének – a Magyar Energia Hivatal 1174/2012. és 1177/2012. számú határozata visszavonására – vonatkozó szövegrésze
alaptörvény-ellenességét, és visszaható hatállyal semmisítse meg azokat.
[2] Az indítvány lényegét összefoglalva a támadott jogszabályok a földgáz rendszerhasználati díjainak megállapításából kizárják: i) a tranzakciós illeték, ii) az energiaellátó különadója, iii) a közművezeték-különadó és iv) a hálózati és mérési különbözet figyelembe vételét, holott az indítványozó szerint ezek indokolt költségek, amelyeket a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: MEKH) rendeletével megállapított rendszerhasználati díjaknak tartalmazniuk kell.
[3] Az indítványozók álláspontja szerint a támadott rendelkezések sértik a jogállamiság, jogbiztonság követelményét [Alaptörvény B) cikk (1) bekezdés], mivel szerzett jogokat sértenek, ellentétesek továbbá a tulajdonhoz való joggal [Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdés], mert alkalmazásuk végeredményben az érintett vagyonát csökkenti. Végül a támadott jogszabályi rendelkezéseket ellentétesnek vélte az Alaptörvény E) cikk (2)–(3) bekezdésében foglalt európai integrációs klauzulával, mert nem felelnek meg a költségalapú árazás közösségi jogban kötelezően előírt követelményének.
[4] 2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az alkotmányjogi panasz nem fogadható be, mert az az Abtv. 29. §-a szerinti tartalmi követelményeknek nem felel meg. Az Abtv. 29. §-a szerint ugyanis az alkotmányjogi panaszt csak alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén kell befogadni. Az indítványozó alkotmányjogi panasza olyan alkotmányjogi kérdéseket vet fel, amelyeket az Alkotmánybíróság egy korábbi döntésében [az 1146/D/2001. AB határozatban (ABH 2009, 1525–1547.)] már elbírált, és az indítványt elutasította. A jelen ügy ugyan – a támadott jogszabály különböző volta miatt – nem tekinthető ítélt dolognak, ugyanakkor az Alkotmánybíróság a korábbi döntésben kifejtett érveit az alkotmányossági kérdéseket illetően továbbra is fenntartja. Mivel ez az alkotmányjogi panasz nem tartalmaz az Abtv. 29. §-ában előírt olyan – az említett határozatban kifejtettekhez képest új – alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést, amely egy ismételt, érdemi alkotmánybírósági eljárásra okot adhatna, ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.
Dr. Paczolay Péter s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
. |
Dr. Balogh Elemér s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Juhász Imre s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr Lévay Miklós s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Salamon László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Szalay Péter s. k.,
alkotmánybíró | Dr. Balsai István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Pokol Béla s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Stumpf István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Szívós Mária s. k.,
alkotmánybíró |
. |