Hungarian
Ügyszám:
.
435/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 435/B/1997. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/711
.
A döntés kelte: Budapest, 06/15/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

         Az  Alkotmánybíróság  jogszabály alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
    következő

                            határozatot :

         Az  Alkotmánybíróság  a nemzeti és  etnikai  kisebbségek
    jogairól  szóló  1993.  évi  LXXVII.  törvény  24.  §-ának  a
    "valamint  a  helyi kisebbségi önkormányzatokra"  szövegrésze
    alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
                                Indokolás
                                   
                                   I.

           1. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993.
      évi  LXXVII.  törvény (a továbbiakban: Tv.) 24. §-a  előírja,
      hogy  "a  kisebbségi települési önkormányzatokra, valamint  a
      helyi kisebbségi önkormányzatokra — ha e törvény másként  nem
      rendelkezik   —  a  helyi  önkormányzatokról  szóló   törvény
      rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni".

           2.  Az indítványozó a Tv. 24. §-ának a "valamint a helyi
      kisebbségi            önkormányzatokra"           szövegrésze
      alkotmányellenességének  megállapítását  és   megsemmisítését
      kérte.  Azt  kifogásolta,  hogy  a  Tv.  eltérő  rendelkezése
      hiányában  a  helyi  kisebbségi  önkormányzatra  is  a  helyi
      önkormányzatokról   szóló  1990.   évi   LXV.   törvényt   (a
      továbbiakban:  Ötv.) kell alkalmazni. Álláspontja  szerint  a
      Tv. kifogásolt szabálya ellentétes az Alkotmány 43. §-ával.

             Az   indítvány   szerint   a   kisebbségi   települési
      önkormányzat  tekintetében  az  Ötv.  alkalmazása   a   helyi
      települési  önkormányzattal azonos státusa miatt indokolt.  A
      helyi  kisebbségi önkormányzat, valamint a helyi önkormányzat
      és  a  települési  kisebbségi önkormányzat azonban  egymástól
      minden    lényeges    kérdésben   olyan   mértékben    eltérő
      jogintézmények, hogy közöttük analógia sem állítható fel.  Az
      indítványozó  az  eltérő  ismérvek  körében  az  önkormányzat
      választóközösségének   meghatározottságát,   a   szabályozási
      jogkört,   a   polgármester  és  a  kisebbségi   önkormányzat
      elnökének  választását,  a  hatósági  jelleget  és   jogkört,
      valamint a saját bevételt jelölte meg. Megállapítása  szerint
      az  a  hasonlóság,  hogy  mindkét jelzett  önkormányzat  jogi
      személy, választások által jön létre, képviselői és testületi
      ülései,   szervezeti   és   működési   szabályzatai   vannak,
      törvényességi    felügyelet   alatt   áll,    a    gyakorlati
      tapasztalatok   szerint  nem  elegendő   az   analógiának   a
      kifogásolt rendelkezésben való alkalmazására.

            Az  indítványozó  úgy  vélte,  hogy  a  Tv.  kifogásolt
      szabálya lehetőséget ad a törvény céljával ellentétes, öncélú
      értelmezésre   (ilyen   például  a   társadalmi   megbízatású
      kisebbségi       önkormányzati      elnök      tiszteletdíja,
      visszahívhatatlansága).

                                   II.

            Az   Alkotmánybíróság  a  rendelkező  részben   foglalt
      döntését a következőkkel indokolja.

            1.   Az  Alkotmány  68.  §-a  a  következő  előírásokat
      tartalmazza.
      "(1)   A   Magyar  Köztársaságban  élő  nemzeti  és   etnikai
      kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők.
      (2)  A  Magyar Köztársaság védelemben részesíti a nemzeti  és
      etnikai  kisebbségeket. Biztosítja kollektív részvételüket  a
      közéletben,    saját    kultúrájuk   ápolását,    anyanyelvük
      használatát,  az  anyanyelvű oktatást, a saját  nyelven  való
      névhasználat jogát.
      (3)  A  Magyar Köztársaság törvényei az ország területén  élő
      nemzeti és etnikai kisebbségek képviseletét biztosítják.
      (4)  A  nemzeti  és  etnikai kisebbségek  helyi  és  országos
      önkormányzatokat hozhatnak létre.
      (5)  A  nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény
      elfogadásához    a    jelenlévő   országgyűlési    képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges."

           Az  Alkotmány 68. § (4) bekezdése alapján a  nemzeti  és
      etnikai   kisebbségeket  alkotmányos   alapjog   illeti   meg
      kisebbségi  helyi  önkormányzatok  létesítésére  is.  Az  (5)
      bekezdés  értelmében  az  Országgyűlés  a  kisebbségi   helyi
      önkormányzatokra  vonatkozó törvényi rendelkezéseket  csak  a
      jelenlévő  országgyűlési  képviselők  legalább  kétharmadának
      szavazattöbbségével fogadhatja el.

           2.  A  Tv.  5.  §  (2)  bekezdése megállapítja,  hogy  a
      kisebbségi  önkormányzatok alapvető  feladata  a  kisebbségek
      érdekeinek  védelme  és képviselete a részükre  e  törvényben
      megállapított feladat- és hatáskörök gyakorlásával.

            A   Tv.   IV.   fejezete   rendelkezik   a   kisebbségi
      önkormányzatok alakzatairól, azok létesítéséről, feladat-  és
      hatásköréről.

           A  Tv.  21.  §-a  értelmében az egyes kisebbségek  az  e
      törvényben meghatározottak szerint községben, városban  és  a
      főváros  kerületeiben kisebbségi települési önkormányzatokat,
      közvetett,  vagy  közvetlen módon létrejövő helyi  kisebbségi
      önkormányzatokat,      valamint      országos      kisebbségi
      önkormányzatokat  hozhatnak  létre.  A  fővárosban  közvetlen
      módon létrejövő helyi kisebbségi önkormányzat alakítható.

           A  22.  §  (1)  bekezdése alapján kisebbségi  települési
      önkormányzatnak   nyilváníthatja  magát   az   a   települési
      önkormányzat,  amelynek testületében a képviselők  több  mint
      felét   egy   nemzeti  vagy  etnikai  kisebbség  jelöltjeként
      választották meg.

           A  22.  §  (2)  bekezdése szerint  ha  az  önkormányzati
      testület   képviselőinek  legalább  30   százalékát   egyazon
      kisebbség   jelöltjeként  választották  meg,   e   képviselők
      kisebbségenként    legalább   3    fős    helyi    kisebbségi
      önkormányzatot  (a  továbbiakban: közvetett  módon  létrejövő
      helyi  kisebbségi önkormányzat) alakíthatnak.  A  23.  §  (1)
      bekezdése alapján pedig az e törvény 64. §-ával módosított, a
      helyi     önkormányzati    képviselők    és    polgármesterek
      választásáról  szóló 1990. évi LXIV. törvény  51-54.  §-aiban
      foglaltaknak   megfelelően   a   választópolgárok   közvetlen
      választás  útján,  helyi kisebbségi önkormányzatot  hozhatnak
      létre   (a  továbbiakban:  közvetlen  módon  létrejövő  helyi
      kisebbségi önkormányzat).

           A  25.  § (1) bekezdés szerint a kisebbségi önkormányzat
      jogi személy. A kisebbségi települési önkormányzatok feladat-
      és  hatáskörét  a  települési önkormányzatok  részére  előírt
      feladat-   és  hatáskörökön  kívül  e  törvény  rendelkezései
      határozzák meg.

           A  Tv.  27.  §-a  a helyi kisebbségi önkormányzat  saját
      hatásköréről a következő előírásokat tartalmazza.
      "(1) A helyi kisebbségi önkormányzat saját hatáskörében  —  a
      települési önkormányzat rendeletében foglalt keretek között —
      határozza meg:
      a)  az  e  törvényben  szabályozottak  szerint  a  települési
      önkormányzat  vagyonán  belül  részére  elkülönített   vagyon
      használatát,
      b)  költségvetését, zárszámadását, a települési  önkormányzat
      által rendelkezésére bocsátott források felhasználását,
      c)   műemlékvédelmi  jogszabályok  keretei  között  a  védett
      műemlékei  és  emlékhelyei  körét, valamint  ezek  védelmének
      helyi szabályait.
      (2)   A  helyi  kisebbségi  önkormányzat  saját  hatáskörében
      határozza meg:
      a) szervezeti és működési rendjét;
      b) a helyi kisebbségi önkormányzat nevét, jelképeit, valamint
      kitüntetéseit   és   ezek   odaítélésének   feltételeit    és
      szabályait,
      c) az általa képviselt kisebbség helyi ünnepeit.
      (2)   A   helyi   kisebbségi  önkormányzat   kezdeményezésére
      jogszabályban    meghatározott   feladatai   ellátásához    a
      települési önkormányzat képviselő-testülete köteles  a  helyi
      kisebbségi  önkormányzat  használatába  adandó  vagyont  —  a
      vagyontárgyak   és   pénzeszközök  pontos  megjelölésével   —
      meghatározni.
      (3)  A  helyi  kisebbségi önkormányzat saját hatáskörében-  a
      rendelkezésére  álló  források keretei  között  —  intézményt
      alapíthat és tarthat fenn, különösen:
      a) a helyi közoktatás;
      b) a helyi írott és elektronikus média;
      c) a hagyományápolás;
      d) a közművelődés területén.
      (4) A rendelkezésére álló források keretei között jogosult
      a)  vállalatot,  más  gazdasági célú  szervezetet  alapítani,
      működtetni;
      b) pályázatokat kiírni;
      c)  ösztöndíjakat alapítani." (Az Alkotmánybíróság megjegyzi:
      a Tv. 27. §-ában két (2) bekezdés található.)

            3.   Az  Alkotmány  68.  §-a  biztosítja  a  kisebbségi
      önkormányzatok  létesítésének  alapjogát  is.  Az   Alkotmány
      azonban  nem  rendelkezik arról, hogy ezek az  önkormányzatok
      milyen  módon  jönnek  létre, hogyan alakuljanak  meg  és  az
      államszervezetben  elfoglalt helyüket, az  állami  szervekhez
      fűződő  kapcsolatrendszerüket sem határozza  meg.  Ezekről  a
      kérdésekről az Alkotmány felhatalmazása alapján külön törvény
      rendelkezik.

           A Tv. a helyi kisebbségi önkormányzatok megalakulását  —
      az  ismertetett rendelkezések alapján — a helyi önkormányzati
      rendszer  keretében  teszi lehetővé.  A  Tv.  e  szabályozása
      összhangban  áll  az Alkotmány 68. §-ában rögzített  azzal  a
      megállapítással,   amely  szerint  a   nemzeti   és   etnikai
      kisebbségek részesei a nép hatalmának, államalkotó  tényezők.
      A  Tv. tehát a települési önkormányzati rendszerbe integrált,
      a  törvényben  meghatározott önálló feladat-  és  hatáskörrel
      rendelkező  kisebbségi  települési  önkormányzatok,   illetve
      helyi   kisebbségi  önkormányzatok  útján  biztosítja,   hogy
      bizonyos  kisebbségi  jogok  gyakorlása  meghatározott  helyi
      közügyek intézéséhez kapcsolódhassék.

            A   kisebbségi  települési  önkormányzat  a  települési
      önkormányzatból alakul át, annak helyébe lép. Átalakulás után
      a   kisebbségi   települési   önkormányzatra   maradéktalanul
      vonatkoznak  az Alkotmánynak a helyi önkormányzatokról  szóló
      általános  rendelkezései.  Ez az  önkormányzat  gyakorolja  a
      települési  önkormányzat  részére  az  Ötv.-ben  és  a  külön
      törvényekben megállapított feladat- és hatáskört és ellátja a
      Tv.-ben meghatározott többletjogosítványokat is.

             A   helyi   kisebbségi   önkormányzat   a   települési
      önkormányzat  szerveként közvetett vagy közvetlen  módon  jön
      létre.  Ennek  az  önkormányzatnak  elsődleges  feladat-   és
      hatáskörét  a  Tv.  állapítja meg. A  Tv.  27.  §-a  a  helyi
      kisebbségi  önkormányzat  saját hatáskörét  akként  állapítja
      meg,  hogy  azokat  a  települési  önkormányzat  rendeletében
      meghatározott keretek között gyakorolhatja.

           A  Tv.  24. §-a a vázolt szabályozási rendszer keretében
      állapította meg a kifogásolt rendelkezést. Ennek értelmében a
      nem  országos  kisebbségi  önkormányzatok  vonatkozásában   a
      speciális jogszabály, a Tv. előírásai az irányadóak,  a  Tv.-
      ben  foglalt eltérő rendelkezések hiányában kell az általános
      jogszabály,   az   Ötv.   rendelkezéseit   megfelelő    módon
      alkalmazni.

           A Tv. 24. §-ához kapcsolódóan a 63. §. (1) bekezdése azt
      is  rögzíti, hogy "a helyi önkormányzatokról szóló 1990.  évi
      LXV.  törvény  és  más,  a  helyi önkormányzatokra  vonatkozó
      jogszabályok    rendelkezéseit   e    törvény    szabályaival
      összhangban kell alkalmazni".

            Az  indítványozó  elsődlegesen  az  Alkotmány  43.  §-a
      sérelmére hivatkozott. Az indítvány szerint "az Alkotmány 43.
      §-a   beszél   a  lakosság  önkormányzati  szervéről,   amely
      gondoskodik   pl.   a  hatáskörébe  utalt  feladatok   önálló
      ellátásáról, a jogszabályok végrehajtásáról, közreműködik  az
      alkotmányos  rend védelmében stb. Ilyen attribútumai  az  ún.
      kisebbségi  helyi önkormányzatoknak — mint pusztán kulturális
      intézményeknek — nincsenek. Tehát analógia sem állhat fenn".

           Az  Alkotmány  43.  § (1) bekezdése  szerint:  "A  helyi
      önkormányzatok    alapjogai   (44/A.   §)    egyenlőek.    Az
      önkormányzatok kötelezettségei eltérőek lehetnek".  E  §  (2)
      bekezdése   alapján:  "A  helyi  önkormányzati   jogokat   és
      kötelezettségeket  törvény  határozza  meg.  Az  önkormányzat
      hatáskörének   jogszerű   gyakorlása   bírósági    védelemben
      részesül,    jogai    védelmében    az    önkormányzat     az
      Alkotmánybírósághoz fordulhat".

           A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy
      a  Tv.  kifogásolt  rendelkezése és az Alkotmány  43.  §-ában
      foglalt    előírások   között   alkotmányossági   szempontból
      értékelhető összefüggés nincs, ezért azokat nem is sérti.

            A   helyi  kisebbségi  önkormányzat  ugyanis   —   akár
      közvetlen,  akár  a Tv. 22. § (2) bekezdésében  meghatározott
      közvetett  módon  jön  létre — az Alkotmánynak  nem  a  helyi
      önkormányzatokra vonatkozó általános rendelkezésein, hanem  a
      nemzeti  és  etnikai  kisebbségek  jogairól  szóló  68.  §-án
      nyugszik.  A  Tv.-t az Országgyűlés az Alkotmány  68.  §  (5)
      bekezdésében  előírt  eljárási rendben fogadta  el,  tehát  a
      törvény   alkotmányos   felhatalmazás   birtokában   és    az
      Alkotmánynak  a  helyi önkormányzatokról szóló rendelkezéseit
      nem  sértve határozza meg a helyi kisebbségi önkormányzatokra
      vonatkozó kifogásolt előírást.

           Ezen  kívül az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg: mivel  a
      Tv.  a helyi kisebbségi önkormányzatot a helyi önkormányzatok
      települési     önkormányzatok    csoportjába    alkotmányosan
      integrálta,  a  közöttük  fennálló  sokrétű  kapcsolatra   is
      tekintettel nem tekinthető alkotmányellenesnek,  hogy  a  Tv.
      24. §-a szerint a helyi kisebbségi önkormányzatokra is — ha e
      törvény  másként  nem rendelkezik — a helyi önkormányzatokról
      szóló törvény rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

            Az   Alkotmánybíróság  a  Tv.  kifogásolt  rendelkezése
      megfelelő alkalmazásának értelmezéséből adódható veszélyekkel
      nem foglalkozott. Az önkormányzatok feletti törvényességi  és
      alkotmányossági  felügyelet hivatott a ténylegesen  felmerülő
      problémák elbírálására.

            Mindezek   alapján  az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező
      részben foglaltak szerint határozott.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
                   Dr. Ádám Antal          Dr. Bagi István
                   előadó alkotmánybíró      alkotmánybíró
                                     
                   Dr. Erdei Árpád        Dr. Holló András
                   alkotmánybíró             alkotmánybíró
                                     
                   Dr. Kilényi Géza        Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró             alkotmánybíró
                                     
                   Dr. Lábady Tamás       Dr. Németh János
                   alkotmánybíró             alkotmánybíró
                                     
                           Dr. Tersztyánszky Ödön
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        435/B/1997
        Date of the decision:
        .
        06/15/1998
        .
        .