Hungarian
Ügyszám:
.
676/D/2004
Előadó alkotmánybíró: Kovács Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 676/D/2004. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/1652
.
A döntés kelte: Budapest, 06/11/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta  a
    következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    1.  Az  Alkotmánybíróság a polgári perrendtartásról szóló 1952.
    évi  III.  törvény 2002. január 1-jétől 2005.  december  31-éig
    hatályban   volt   275.  §  (4)  bekezdésének  utolsó   mondata
    alkotmányellenessége   megállapítására   és    megsemmisítésére
    irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.

    2.   Az   Alkotmánybíróság  a  Gyermekek  Jogellenes  Külföldre
    Vitelének Polgári Jogi Vonatkozásairól szóló, Hágában az  1980.
    évi  október  25.  napján kelt szerződés  kihirdetéséről  szóló
    1986.  évi  14. törvényerejű rendelet 2. § 3. Cikk a) pontjának
    „szokásos  tartózkodási helye” szövegrésze alkotmányellenessége
    megállapítására  és  megsemmisítésére  irányuló   alkotmányjogi
    panaszt visszautasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  indítványozó  a Fővárosi Bíróság 50.Pkfv.22448/2004/19.
      számú   jogerős   határozatával   befejezett   ügyben   fordult
      alkotmányjogi  panasszal  az Alkotmánybírósághoz.  A  Gyermekek
      Jogellenes  Külföldre  Vitelének Polgári  Jogi  Vonatkozásairól
      szóló,  Hágában az 1980. évi október 25. napján kelt  szerződés
      kihirdetéséről  szóló  1986. évi 14. törvényerejű  rendelet  (a
      továbbiakban:  Tvr.)  2.  §  3.  Cikk  a)  pontjának  „szokásos
      tartózkodási  helye” szövegrésze és a polgári  perrendtartásról
      szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 2002. január
      1-jétől  2005.  december  31-éig  hatályban  volt  275.  §  (4)
      bekezdésének utolsó mondata alkotmányellenessége megállapítását
      és   megsemmisítését,  valamint  az  ügyében  való   alkalmazás
      tilalmának kimondását kezdeményezte.
      Indítványában  kifejtette,  hogy gyermek  jogellenes  külföldre
      vitele   miatt  ellene  indított  perben  az  eljáró  bíróságok
      eltérően   állapították  meg  gyermeke  szokásos   tartózkodási
      helyét,  ezért  álláspontja szerint a Tvr. 2.  §  3.  Cikke  a)
      pontjának  a  „szokásos  tartózkodási helye”  szövegrésze  „nem
      felel meg a normavilágoság alkotmányi követelményének”, így  az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésével  ellentétes.  A  kifogásolt
      fogalom  alkotmányellenessége alátámasztásaként az indítványozó
      hivatkozott   az  Alkotmánybíróság  64/2003.  (XII.   18.)   AB
      határozatában (ABH 2003, 698.) kifejtett álláspontjára is.
      Az  indítványozó  szerint az Alkotmány 57. §  (5)  bekezdésében
      foglalt  jogorvoslathoz  való jogot sérti  a  Pp.  275.  §  (4)
      bekezdésének   azon  rendelkezése,  amely  „a   felülvizsgálati
      bíróság  mérlegelésétől  teszi  függővé  azt,  hogy  a  konkrét
      esetben mely bíróságot (első vagy másodfokú bíróságot) utasítja
      az  új  eljárás  lefolytatására”, mivel a  korábban  másodfokon
      eljárt bíróság megismételt másodfokú eljárásában hozott érdemi,
      jogerős   határozatával   szemben  „már   nem   vehető   rendes
      jogorvoslat igénybe”.

      2.   Az   Alkotmánybíróság  elsőként  az  alkotmányjogi  panasz
      elbírálhatósága     kérdésében     foglalt      állást.      Az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban: Abtv.) 48. §-a értelmében alkotmányjogi panasszal
      a jogerős határozat kézbesítésétől számított hatvan napon belül
      az  fordulhat  az Alkotmánybírósághoz, akinek a  jogsérelme  az
      alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett be,
      és  egyéb  jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg
      más   jogorvoslati  lehetőség  nincs  számára  biztosítva.   Az
      Alkotmánybíróság  alkotmányos követelményként  fogalmazta  meg,
      hogy  ha  a  panaszolt alapjogsérelem nem  a  rendes,  hanem  a
      rendkívüli   jogorvoslati  eljárásban   következett   be,   „az
      alkotmányjogi  panasz  benyújtásának határidejét  a  rendkívüli
      jogorvoslati  eljárásban hozott, vagy — ha új eljárásra  és  új
      határozat hozatalára kerül sor — az elrendelt új eljárás  során
      született  jogerős  határozat  kézbesítésétől  kell  számítani”
      [41/1998.  (X.  2.)  AB határozat, ABH 1998,  306.].  Ebben  az
      ügyben az indítványozó a megismételt másodfokú eljárásban 2004.
      május  18-án hozott, az elsőfokú bíróság végzését megváltoztató
      jogerős  végzés ellen 2004. június 18-án, a törvényi  határidőn
      belül fordult az Alkotmánybírósághoz, ezért az Alkotmánybíróság
      az alkotmányjogi panaszt érdemben bírálta el.

      3.  Az  alkotmányjogi  panaszban az indítványozó  a  nemzetközi
      szerződést   kihirdető   jogszabály  alkotmányellenességét   is
      állította.  Az  Alkotmánybíróság  gyakorlata,  hogy  a   Magyar
      Közlönyben  kihirdetett  nemzetközi szerződés  alkotmányosságát
      utólagos  normakontroll eljárásban vizsgálja [4/1997. (I.  22.)
      AB  határozat,  ABH  1997, 41.; 250/B/1998. AB  határozat,  ABH
      2000, 736, 737.].

      4.  Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy Pp.  indítvánnyal
      támadott   275.   §-át   2006.   január   1-jével   a   Polgári
      perrendtartásról  szóló  1952. évi III.  törvény  módosításáról
      szóló   2005.   évi  CXXX.  törvény  14.  §-a  módosította.   A
      sérelmezett  rendelkezést a hatályos  Pp.  is  tartalmazza,  az
      Alkotmánybíróság  azonban  az  eddig  kialakított   gyakorlatát
      követve,   miszerint   az  Abtv.  38.  §-ában   foglalt   bírói
      kezdeményezés  és  a  48.  §-a  szerinti  alkotmányjogi  panasz
      eseteiben — ha a jogalkotó időközben a sérelmezett rendelkezést
      módosította   is   —,  az  indítványban  megjelölt   jogszabály
      alkotmányellenességét  vizsgálja meg  [10/1992.  (II.  25.)  AB
      határozat, ABH 1992, 72, 76.], az eljárást a Pp. 2002. január 1-
      jétől   2005.  december  31-éig  hatályban  volt  275.  §   (4)
      bekezdésének utolsó mondata tekintetében folytatta le.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
      szerint   mindenki  jogorvoslattal  élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát  vagy
      jogos  érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
      időn  belüli  elbírálásának  érdekében,  azzal  arányosan  –  a
      jelenlévő  országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazatával
      elfogadott törvény korlátozhatja.”

      2. A Tvr. vizsgált rendelkezése:
      „2. §
      (…)
      Egyezmény  a  Gyermekek Jogellenes Külföldre Vitelének  Polgári
      Jogi Vonatkozásairól
      (…)
      3. Cikk
      A gyermek elvitele vagy elrejtése jogellenes, ha az
      a)  sérti  az  azon  Szerződő Állam  jogrendszere  szerint  egy
      személynek, egy intézménynek vagy bármilyen más szervnek — akár
      együttesen,  akár  külön-külön — juttatott  felügyeleti  jogot,
      amelyben  a gyermeknek az elvitelét vagy elrejtését közvetlenül
      megelőzően a szokásos tartózkodási helye volt; és (…)”

      3.  A  Pp. 2002. január 1-jétől 2005. december 31-éig hatályban
      volt, vizsgált rendelkezése:
      „275.  §  (4) Ha a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati eljárás
      lefolytatása  alapján azt állapítja meg, hogy  az  előterjesztő
      alappal  hivatkozott  a  270. § (2) bekezdésében  meghatározott
      felülvizsgálati   okra,   emellett   a   megfelelő    határozat
      meghozatalához  szükséges tények az iratokból megállapíthatóak,
      a  Legfelsőbb  Bíróság a jogszabályokkal, illetve a  Legfelsőbb
      Bíróság korábbi döntésével összhangban álló új határozatot hoz.
      Ha  erre  nincs lehetőség, a jogerős határozatot egészben  vagy
      részben  hatályon kívül helyezi és az ügyben eljárt  első  vagy
      másodfokú  bíróságot  új eljárásra és új  határozat  hozatalára
      utasítja.”

                                   III.

      Az alkotmányjogi panasz nem megalapozott.

      1.Az  indítványozó a Pp. 275. § (4) bekezdése utolsó mondatának
      alkotmányellenességét azzal indokolta, hogy  a  felülvizsgálati
      eljárást követően másodfokon lefolytatott új eljárásban  hozott
      érdemi   határozat   ellen   nincs   rendes   jogorvoslat.   Az
      Alkotmánybíróság  megállapította, hogy  az  indítványozó  által
      említett rendes jogorvoslat (fellebbezés) szabályait a Pp. 233.-
      233/A.  §-ai  tartalmazzák.  A  Pp.  275.  §  (4)  bekezdésének
      kifogásolt   szövegrésze,   amely  a   megismételt   eljárásról
      rendelkezik  és  az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében  deklarált
      jogorvoslathoz való jog között nincs közvetlen összefüggés.  Az
      Alkotmánybíróság  gyakorlata szerint az érdemi  alkotmányossági
      összefüggés   hiánya  az  indítvány  elutasítását   eredményezi
      [54/1992.   (X.  29.)  AB  határozat,  ABH  1992,  266,   267.;
      2043/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 543, 544.; 163/B/1991.  AB
      határozat,  ABH 1993, 544, 546.; 108/B/1992. AB határozat,  ABH
      1994,  523,  524.;  141/B/1993. AB határozat,  ABH  1994,  584,
      586.].
      Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a Pp. 2002. január 1-jétől
      2005.  december  31-éig hatályban volt 275. § (4)  bekezdésének
      utolsó   mondata   alkotmányellenessége   megállapítására    és
      megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt elutasította.

      2. A Tvr. 2. § 3. Cikk a) pontja vonatkozásában az indítványozó
      az  Alkotmány  2.  §  (1) bekezdésének sérelmét  állította.  Az
      Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében az „alkotmányjogi panasz
      —   mint   azt  az  Alkotmánybíróság  57/1991.  (XI.   8.)   AB
      határozatában  kifejtette — egyedi, jogalkalmazói  aktus  ellen
      irányuló jogorvoslat, amely alkotmányos alapjog sérelme  esetén
      vehető  igénybe,  ha  a jogsérelem alkotmányellenes  jogszabály
      alkalmazása   folytán  következett   be,   és   az   ügyben   a
      jogorvoslatokat kimerítették, vagy jogorvoslatnak nincs  helye”
      [65/1992. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1992, 289, 291 ].
      Mivel   az  indítványozó  nem  jelölte  meg,  hogy  a  támadott
      rendelkezés  konkrétan mely alapvető jog sérelmét  eredményezi,
      ezért  az  Alkotmánybíróság az alkotmányjogi  panaszt  ebben  a
      részében  az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és  annak
      közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
      foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata (ABH 2003, 2065.)  29.
      §   e)   pontja   alapján   —   érdemi   vizsgálat   nélkül   —
      visszautasította.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér         Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter         Dr. Kukorelli István
                 előadó alkotmánybíró            alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás       Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter       Dr. Trócsányi László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        676/D/2004
        Date of the decision:
        .
        06/11/2007
        .
        .