A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabályok alkotmányellenességének
megállapítása iránt előterjesztett alkotmányjogi panasz
tárgyában meghozta a következő
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény 48. §-a alkalmazásánál, ha a
panaszolt alapjogsérelem nem a rendes, hanem a rendkívüli
jogorvoslati eljárásban következett be, alkotmányos
követelmény, hogy az alkotmányjogi panasz benyújtásának
határidejét a rendkívüli jogorvoslati eljárásban hozott, vagy
— ha új eljárásra és új határozat hozatalára kerül sor — az
elrendelt új eljárás során született jogerős határozat
kézbesítésétől kell számítani.
2. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság ügyészségéről
szóló, az ügyészségi szolgálati viszony és az ügyészségi
adatkezelés tárgyában alkotott 1994. évi LXXX. törvény 111. §
(2) bekezdésével hatályon kívül helyezett 1972. évi V.
törvény 24. § (1) bekezdése, az egyes munkaügyi jogszabályok
hatályon kívül helyezéséről szóló 103/1992. (VI. 26.) Korm.
rendelet 4. §-a, továbbá az ügyészségi szolgálat szabályairól
szóló 10/1982. Legf.Ü. utasítás 2. sz. mellékleteként kiadott
Ügyészek Fegyelmi Szabályzata alkotmányellenességének
megállapítására irányuló alkotmányjogi panaszt
visszautasítja.
3. Az Alkotmánybíróság ugyancsak visszautasítja a Magyar
Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati bíróság
Mfd.I.10.666/1995/6. számú végzése megsemmisítésére irányuló,
továbbá az annak megállapítására irányuló indítványt, hogy a
megsemmisíteni kért rendelkezések az alkotmányjogi panasz
előterjesztőjének konkrét ügyében nem alkalmazhatók.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az alkotmányjogi panaszt benyújtó indítványozó annak
megállapítását kérte, hogy a Magyar Köztársaság ügyészségéről
szóló, az ügyészségi szolgálati viszony és az ügyészségi
adatkezelés tárgyában született 1994. évi LXXX. törvény 111.
§ (2) bekezdésével hatályon kívül helyezett 1972. évi V.
törvény (a továbbiakban: Ütv.) 24. § (1) bekezdése, az egyes
munkaügyi jogszabályok hatályon kívül helyezéséről szóló
103/1992. (VI. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 4. §-
a, továbbá a többször módosított 10/1982. Legf.Ü. utasítás 2.
sz. mellékleteként kiadott Ügyészek Fegyelmi Szabályzata (a
továbbiakban: ÜFSZ) alkotmányellenes. Kérte az
alkotmányellenes rendelkezések megsemmisítését, annak
kimondását, hogy a megsemmisített rendelkezések a folyamatban
levő konkrét eljárásban nem alkalmazhatóak, kérte továbbá a
Legfelsőbb Bíróság mint felülvizsgálati Bíróság
Mfv.I.10.666/1995/5. számú végzésének megsemmisítését.
2. Az indítványozó terhére a legfőbb ügyész fegyelmi
határozata ügyészhez nem méltó magatartás fegyelmi vétségét
állapította meg és őt " elbocsátás " fegyelmi büntetéssel
sújtotta. A fegyelmi határozat az Ütv. 24. § (1) bekezdése
felhatalmazása alapján kiadott ÜFSZ 2. § (2) bekezdésén
alapult. Az indítványozó a fegyelmi határozat ellen bírósági
jogorvoslattal élt, egyidejűleg a határozat alapjául szolgáló
jogszabály, illetőleg legfőbb ügyészi utasítás
alkotmányellenességének utólagos megállapítása és
megsemmisítése iránt indítványt terjesztett elő az
Alkotmánybíróságon.
Az Alkotmánybíróság 912/B/1994/2. számú végzésével az
indítvány tárgyában az eljárást megszüntette, illetőleg az
indítványt részben visszautasította. Az Alkotmánybíróság
határozatában megállapította, hogy a kifogásolt törvényi
rendelkezést és a felhatalmazásán alapuló ÜFSZ-t 1995. január
1-jei hatállyal hatályon kívül helyezte az ügyészségi
szolgálati viszonyról és az ügyészség adatkezeléséről szóló
1994. évi LXXX. törvény 111. § (2) bekezdés a) pontja, így az
indítvány már nem hatályos jogszabályi rendelkezések
megsemmisítésére irányult. Az Alkotmánybíróság rámutatott
arra, hogy hatáskörébe — főszabályként — csak hatályos
jogszabályok utólagos vizsgálata tartozik, kivéve az ún.
konkrét normakontroll iránti eljárást, amelyet azonban az
indítványozó csak az Alkotmánybíróságról szóló 1998. évi
XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. §-a alapján
kezdeményezhet. Az alkotmányjogi panasz előterjesztésének
törvényi feltétele azonban — egyebek között — a panaszos
számára nyitva álló valamennyi rendes jogorvoslati lehetőség
kimerítése. Az indítványozó által kezdeményezett és a terhére
hozott fegyelmi határozat hatályon kívül helyezése iránt
indított peres eljárás az alkotmánybírósági határozat
meghozatalakor még folyamatban volt, ezért az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Abtv. 48. §-ában
meghatározott törvényi feltételek az alkotmányjogi panasz
előterjesztése vonatkozásában nem állnak fenn, így az
indítvány érdemben nem volt elbírálható. Határoztában utalt
az Alkotmánybíróság arra, hogy a bírósági eljárás jogerős
befejezése után lesz az indítványozó abban a helyzetben, hogy
az Abtv. 48. §-a alapján alkotmányjogi panaszt terjesszen
elő.
3. Az indítványozó által kezdeményezett peres eljárásban a
Pest Megyei Munkaügyi Bíróság, mint első fokú bíróság
2.M.668/1994/11. számú ítéletével az indítványozó keresetét
elutasította, az indítványozó fellebbezése folytán azonban a
Pest Megyei Bíróság, mint másodfokú bíróság
5.Mf.20.181/1995/8. számú ítéletével az első fokú bíróság
ítéletét megváltoztatta és az indítványozóval szemben hozott
fegyelmi határozatot hatálytalanította. Mivel a jogerős
bírósági határozat érdemben az indítványozó álláspontját
fogadta el, az alkotmányjogi panasz előterjesztése az
indítványozó szempontjából okafogyottá vált.
A jogerős ítélet ellen azonban az alperes felülvizsgálati
kérelemmel élt. A felülvizsgálati kérelem folytán a Magyar
Köztársasság Legfelsőbb Bírósága, mint felülvizsgálati
bíróság Mfv.I.10.666/1995/5. számú végzésével az ügyben
eljárt bíróságok határozatait hatályon kívül helyezte és az
első fokú bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára
utasította. A felülvizsgálati bíróság határozata szerint a R.
4. §-a értelmében, amely törvényi felhatalmazás alapján
kiadott rendelkezés, az igazságszolgáltatási dolgozókra —
ideértve az ügyészeket is — az 1972. évi V. törvény
módosításáig alkalmazni kell a 38/1973. (XI. 27.) MT
rendeletet. E rendelet pedig az 1. §-ában kimondta, hogy az
1967. évi II. törvény rendelkezései — egyebek között az
ügyészségek dolgozóira — a rendeletben foglalt eltérésekkel
és kiegészítésekkel megfelelően irányadóak. Ebből következően
az indítvány előterjesztőjére vonatkozóan — a fegyelmi
felelősségre vonás tekintetében — hatályban voltak az 1967.
évi II. törvénynek a fegyelmi felelősségről szóló
rendelkezései. A felülvizsgálati bíróság kimondta továbbá azt
is, hogy 1995. január 1-jéig ugyancsak hatályban volt az Ütv.
24. §-ának az Alkotmánybíróság 3/1994. (I. 21.) AB
határozatával nem érintett rendelkezése, így hatályban volt
az e törvényi rendelkezés alapján kiadott ÜFSZ is.
Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a másodfokú
bíróságnak a hivatkozott jogszabályokkal kapcsolatos
álláspontját tévesnek ítélte, a tényállás felderítetlensége
miatt azonban az ítéletet — az első fokú ítéletre is
kiterjedően — hatályon kívül helyezte és az első fokú
bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította.
II.
1. Az indítványozó szerint a Legfelsőbb Bíróság hivatkozott
felülvizsgálati határozatában ügyében alkotmányellenes
jogszabály alkalmazását rendelte el, mert az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésében deklarált jogállamiság eszméjével
összeegyeztethetetlen az, hogy egy alacsonyabb szintű
jogszabály, jelesül a R. 4. §-a, egy már hatályon kívül
helyezett törvény alkalmazását rendelje el a jövőre nézve. Az
indítványozó álláspontja szerint a Kormány a R. 4. §-ában
túllépte törvényi felhatalmazásának kereteit, így a támadott
jogszabályi rendelkezés ez okból is alkotmányellenes.
Hivatkozott az indítványozó arra is, hogy a felülvizsgálati
határozat alkotmányellenesen rendelte el alkalmazni az Ütv.
24. § (1) bekezdése folytán kiadott ÜFSZ rendelkezéseit, mert
a fegyelmi felelősségre vonáshoz nélkülözhetetlen
alkotmányossági követelmény, hogy annak megállapítására
törvényi szintű szabályozásban kerüljön sor, így a legfőbb
ügyész fegyelmi határozatának alkalmazása ügyében alkotmányos
alapjogainak megsértéséhez vezetett.
2. Az indítványozó szerint az alkotmányjogi panasz
előterjesztésének törvényi feltételei arra tekintettel állnak
fenn, hogy a Legfelsőbb Bíróság, mint felülvizsgálati bíróság
az ellene folyamatban levő fegyelmi eljárás jogalapját
" megfellebbezhetetlenül ", azaz végérvényesen és
felülvizsgálhatatlanul eldöntötte, e tekintetben egyéb
jogorvoslati lehetőség számára már nincs biztosítva.
Véleménye szerint ezért az alkotmányjogi panasz
előterjesztésére az Abtv. 48. § (2) bekezdésében
megállapított határidőt a Legfelsőbb Bíróság határozatának
kézbesítésétől kell számítani.
III.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt
visszautasította, mert az alkotmányjogi panasz
előterjesztésének törvényi feltételei nem állnak fenn.
1. Az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerint az Alkotmányban
biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett
be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette,
illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva. A (2) bekezdés értelmében az alkotmányjogi
panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől számított 60 napon
belül lehet az Alkotmánybírósághoz írásban benyújtani.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata az, hogy az Abtv.
48. §-ának (1) és (2) bekezdésében foglaltakat együttesen
kell értelmezni és figyelembe venni [23/1991. (V. 18.) AB
végzés, ABH 1991, 311.]. Ebből következik, hogy az Abtv. 48.
§ (1) bekezdése szerinti jogorvoslatokon is csak azokat a
jogorvoslatokat kell érteni, amelyeket az ügy jogerős
befejezéséig terjeszthetők elő. Az alkotmányjogi panaszra
megállapított határidő számítása szempontjából tehát a
rendkívüli jogorvoslatokat figyelmen kívül kell hagyni.
Vagyis a rendkívüli jogorvoslatoknak (perújítás,
felülvizsgálati kérelem stb.) az alkotmányjogi panasz
benyújtására megállapított határidőt meghosszabbító hatálya
nincs.
Az Abtv. 1989. évi megalkotásakor sem a büntetőeljárás, sem a
polgári perrendtartás a felülvizsgálati kérelem intézményét
még nem szabályozta, és mivel a törvényességi óvás akkor még
mindkét eljárásban élő jogintézménye nem minősült
jogorvoslatnak, a jogalkotónak a rendkívüli eljárások közül
gyakorlatilag csak a valóban kivételes esetekben előforduló
perújítással kellett számolnia. A törvényhozó az Abtv. 48. §
(2) bekezdésében ezért köthette az alkotmányjogi panasz
benyújtásának határidejét a jogerős határozat kézbesítéséhez,
függetlenül attól, hogy a 48. § (1) bekezdése általában az
"egyéb jogorvoslati lehetőségek" kimerítéséről rendelkezik. A
büntető és polgári eljárásokban bevezetett felülvizsgálati
kérelem alanyi jogon tette lehetővé jogszabálysértés esetén a
jogorvoslati kérelem benyújtását, amely jogorvoslat elvileg
az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerinti "egyéb jogorvoslati
lehetőség" fogalmi körébe esik. Így a felülvizsgálati eljárás
bevezetésével az Abtv. 48. § (1) és (2) bekezdése közötti
ellentmondás — hogy ti. az (1) bekezdés elvileg valamennyi,
míg a (2) bekezdés csak a jogerőig igénybe vehető
jogorvoslatokról rendelkezik — kiéleződött.
A felülvizsgálati eljárás ugyanis rendkívüli perorvoslat,
amely csak a már jogerősen lezárt ügyben kezdeményezhető. Így
rendelkezik a Polgári Perrendtartásról szóló 1952. évi III.
törvény 270. §-a, továbbá a büntetőeljárásról szóló 1973. évi
I. törvény 284. § (1) bekezdése.
Az így kiéleződött ellentmondást küszöböli ki az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata, amely szerint a
felülvizsgálati eljárás az Abtv. 48. § (2) bekezdésében írt
hatvan napos határidőt nem hosszabbítja meg, azaz az
alkotmányjogi panasz az ügyet jogerősen lezáró határozat
kézhezvételét követő hatvan napon belül terjeszthető elő,
amely határidő számításánál a felülvizsgálati eljárás — mint
rendkívüli perorvoslat — tehát figyelmen kívül marad.
2. Mindazonáltal lehetséges, hogy a kifogásolt alapjogsértés
a rendkívüli eljárás során, így a perújítási eljárásban,
illetőleg a felülvizsgálati rendkívüli eljárásban következik
be. Mind a polgári, mind a büntető felülvizsgálati rendkívüli
eljárásban során törvényi lehetőség van ugyanis arra, hogy a
felülvizsgálati bíróság a jogerős határozatot hozó bíróság
álláspontjától eltérő érdemi álláspontot foglaljon el. Ha a
felülvizsgálati bíróság határozata az ügyet ilyen módon zárja
le jogerősen, az alkotmányjogi panasz benyújtására megszabott
törvényi határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
kézbesítésétől veszi kezdetét, mert hisz az alkotmányjogi
panasz benyújtására jogosult a felülvizsgálat tárgyában
hozott határozat folytán kerül csak abba a helyzetbe, hogy az
ügyében alkalmazott jogszabály alkotmányellenességét és az
emiatt bekövetkezett alkotmányos alapjogsértést állítsa és
panaszolja. Ezért minden ilyen esetben az alkotmányjogi
panasz benyújtására megszabott, az Abtv. 48. § (2) bekezdése
szerinti törvényi határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott
határozat kézbesítésétől számított hatvan nap.
3. Ezekben az esetekben is irányadó azonban az
Alkotmánybíróság következetes álláspontja, amely szerint az
Abtv. 48. § (1) és (2) bekezdésben foglalt feltételeket
együttesen kell értelmezni és alkalmazni. Vagyis a panasz
benyújtására irányadó határidő számítására vonatkozó, fentebb
kifejtett álláspontot csak akkor lehet alkalmazni, ha a
felülvizsgálati bíróság határozata az ügyet jogerősen
eldönti. Ha ugyanis a felülvizsgálati bíróság határozata nem
érdemi, hanem a jogerő feloldása mellett az ügyben eljárt
első vagy másodfokú bíróság határozatát hatályon kívül
helyezi és a bíróságot új eljárásra és új határozat
hozatalára utasítja, az alkotmányjogi panasz benyújtásának
nem áll fenn az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerinti feltétele,
mert a jogosult a rendelkezésére álló egyéb jogorvoslati
lehetőségeket még nem merítette ki. Ilyenkor a jogerő
feloldása miatt az ügyben még nincs jogerős határozat, az
eljárás folyamatban van, szó sincs tehát arról, hogy a
jogosult a rendelkezésére álló valamennyi jogorvoslati
lehetőséget már kimerítette, illetőleg arról, hogy más
jogorvoslati lehetőség nincs számára már biztosítva. Így van
ez akkor is, ha a Legfelsőbb Bíróság, mint felülvizsgálati
bíróság a jogszabálysértő határozat hatályon kívül helyezése
során az első vagy másodfokú bírósági eljárás lefolytatására
vonatkozóan kötelező utasításokat ad. Ez ugyanis nem jelenti
az ügy érdemi elbírálását még akkor sem, ha a felülvizsgálati
bíróság iránymutatása az eljárás során alkalmazandó
jogszabályok körére vonatkozik. A megismételt eljárásban
irányadók az első-, illetőleg másodfokú eljárás szabályai. Az
eljárás befejeződhet megszüntetéssel vagy egyéb módon érdemi
határozat nélkül. Sőt sor kerülhet az Abtv. 38. §-ának
alkalmazására is, amikor az Alkotmánybíróság a konkrét
normakontroll eljárást bírói kezdeményezésre folytatja le.
Az eljárás jogerős befejezésének hiányában nem állnak fenn
tehát az Abtv. 48. § (1) és (2) bekezdésében írt törvényi
feltételek, ezért a megismételt eljárásban meghozandó jogerős
határozat kézbesítéséig az alkotmányjogi panasz benyújtására
megszabott határidő az Abtv. 48. § (2) bekezdése alapján nem
nyílik meg. Ezért az Alkotmánybíróság a jogbiztonság
követelményét magába foglaló jogállami klauzula, az Alkotmány
2. § (1) bekezdése, továbbá a jogorvoslathoz való alapjog
alkotmányi szabályozása, az Alkotmány 57. § (5) bekezdése
alapján megállapította, hogy az Abtv. 48. §-a alkalmazásánál,
ha a panaszolt alapjogsérelem nem a rendes, hanem a
rendkívüli jogorvoslati eljárásban következett be,
alkotmányos követelmény, hogy az alkotmányjogi panasz
benyújtásának határidejét a rendkívüli jogorvoslati
eljárásban hozott vagy — ha új eljárásra és új határozat
hozatalára kerül sor — az elrendelt új eljárás során
született jogerős határozat kézbesítésétől kell számítani.
IV.
1. A kifejtettek folytán nem osztja az Alkotmánybíróság az
indítványozónak azt az álláspontját, hogy a Legfelsőbb
Bíróság felülvizsgálati határozatának
megfellebbezhetetlensége és felülbírálhatatlansága miatt
megnyílt számára az alkotmányjogi panasz benyújtásának
törvényi lehetősége. A Legfelsőbb Bíróság vonatkozó
határozata az ügyben az első fokú bíróságot új eljárás
lefolytatására és új határozat hozatalára kötelezte, így az
ügyben jogerős határozat nem áll rendelkezésre,
következésképpen az Abtv. 48. § (1) és (2) bekezdésében írt
és együttesen alkalmazandó feltételek nem állnak fenn, ezért
az indítványozó alkotmányjogi panasz előterjesztésére nem
jogosult. Az anyagi és eljárásjogi feltételeket nélkülöző
alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybíróság erre tekintettel
visszautasította.
2. Az Alkotmánybíróság erre vonatkozó hatáskörének hiányában
ugyancsak visszautasította az indítványozónak azt a kérelmét,
amely az ügyében született felülvizsgálati határozat
megsemmisítésére irányult.
Az alkotmányjogi panasz érdemi elbírálhatóságának hiányában
tárgytalanná vált, ezért visszautasításra szorult az
indítványozónak az a kérelme is, hogy ügyében az
alkotmányjogi panasszal sérelmezett jogszabályok
alkalmazhatóságát az Alkotmánybíróság zárja ki.
3. A határozat közzétételére vonatkozó rendelkezés az Abtv.
41. §-án alapul.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Németh János
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |