Hungarian
Ügyszám:
.
218/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Erdei Árpád Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 71/2002. (XII. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2002/417
.
A döntés kelte: Budapest, 12/16/2002
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában  meghozta
    az alábbi

                            határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság a lakások és  helyiségek  bérletére,
    valamint  az  elidegenítésükre vonatkozó  egyes  szabályokról
    szóló  1993.  évi  LXXVIII. törvény  90/A.  §-a,  továbbá  az
    államigazgatási  eljárás általános szabályairól  szóló  1957.
    évi  IV. törvény 19. §-a, valamint a szabálysértésekről szóló
    1999.  évi  LXIX.  törvény 139/A. §-a alkotmányellenességének
    megállapítására  és  megsemmisítésére irányuló  indítványokat
    elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a lakások és  helyiségek  bérletére,
    valamint  az  elidegenítésükre vonatkozó  egyes  szabályokról
    szóló  1993.  évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló  2000.
    évi  XLI. törvény alkotmányellenességének megállapítására  és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    3.  Az  Alkotmánybíróság azokat az indítványokat,  amelyek  a
    lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre
    vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény
    90/A.   §   és   91.   §   (1)   bekezdésének,   valamint   a
    szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX.  törvény  139/A.  §-
    ának  az  1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett,  a  Gyermek
    jogairól  szóló,  New  Yorkban,  1989.  november  20-án  kelt
    Egyezménybe     ütközésének    megállapítására    irányulnak,
    visszautasítja.

    4.  Az  Alkotmánybíróság azokat az indítványokat,  amelyek  a
    lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre
    vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény
    91.   §   (1)   bekezdése,  a  90/A.  §   és   91.   §   címe
    alkotmányellenességének      megállapítására      irányulnak,
    visszautasítja.

    5.  Az  Alkotmánybíróság a lakások és  helyiségek  bérletére,
    valamint  az  elidegenítésükre vonatkozó  egyes  szabályokról
    szóló  1993.  évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló  2000.
    évi  XLI.  törvény  4.  §  (2)-(3) bekezdéseivel  kapcsolatos
    eljárást megszünteti.

    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás
                                   
                                   I.
                                   
      1.   Az  önkényes  lakásfoglalások  megakadályozása,  illetve
      felszámolása  érdekében  az  Országgyűlés  több   jogszabályt
      módosított  1999-ben és 2000-ben. A törvényalkotó a  bírósági
      végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 183. §-át, amely
      az  önkényesen elfoglalt lakás kiürítésére irányuló  bírósági
      végrehajtást    részletesen   szabályozza,    újraszövegezte,
      valamint a büntető jogszabályok módosításáról szóló 1999. évi
      CXX.  törvény (a továbbiakban: Bjmt.) 41. § (11) bekezdésével
      beiktatta   a  szabálysértésekről  szóló  1999.   évi   LXIX.
      törvénybe  (a  továbbiakban: Sztv.)  az  önkényes  beköltözés
      szabálysértését. Emellett az Országgyűlés 2000.  május  23-án
      elfogadta  a  lakások  és helyiségek bérletére,  valamint  az
      elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi
      LXXVIII.  törvényt (a továbbiakban: Lt.) módosító  2000.  évi
      XLI.  törvényt  (a továbbiakban: Ltm.), amely  az  önkényesen
      elfoglalt  lakás  kiürítését  a  jegyző  hatáskörébe  tartozó
      eljárásban   lehetővé  tette.  Az  Alkotmánybírósághoz   ezen
      jogszabályokkal   kapcsolatban   több   indítvány   érkezett,
      amelyeket  az  Alkotmánybíróság egyesített és egy  eljárásban
      bírált el.

      2.  Két indítványozó támadta az Lt. 90/A. §-át és 91.  §  (1)
      bekezdését,  illetve az e rendelkezések szövegét  megállapító
      Ltm.-et.  Az egyik indítványozó szerint az a lehetőség,  hogy
      az  önkényesen  elfoglalt, az Lt. hatálya alá  tartozó  lakás
      kiürítését  a  jegyző  rendelje el, sérti  a  jogállamiságot.
      Azáltal,   hogy   a  jegyző  így  az  önkormányzati   lakások
      kiürítését   is   elrendelheti,   egyrészt   keverednek    az
      önkormányzatok   közhatalmi  és  tulajdonosi   jogosítványai,
      másrészt  pedig  az önkormányzatok megengedhetetlen  előnyben
      részesülnek,   vagyis  a  köztulajdon  és   a   magántulajdon
      egyenrangúságának az Alkotmány 9. § (1) bekezdésében  foglalt
      követelménye   is  sérül.  Az  indítványozó   szerint   ilyen
      hatáskörnek  a jegyzőhöz telepítése, függetlenül attól,  hogy
      nem  az  adott  önkormányzat jegyzője, hanem a  közigazgatási
      hivatal  által  kijelölt másik jegyző jár el, “szükségtelenül
      és   aránytalanul  korlátoz  alapvető  jogokat”,   és   ezért
      ellentétes az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével.

      Ez  a megoldás korlátozza továbbá a bírósághoz fordulás jogát
      is  “azzal,  hogy  semmilyen  feltételtől  függővé  nem  tett
      választást biztosít a bíróság vagy a közjegyző (sic!)  között
      a   végrehajtást  kérők,  köztük  az  érdekelt   önkormányzat
      számára. Ha ugyanis ugyanaz az alkotmányos cél bírói úton  is
      elérhető,  akkor  az alapjog-korlátozás nem elkerülhetetlenül
      szükséges”.  Hatékony jogorvoslati jogot  sem  biztosított  a
      jogalkotó,  amikor  nem tette lehetővé  a  jegyző  döntésével
      szembeni  fellebbezést, és nem kapcsolt halasztó  hatályt  az
      igénybe vehető bírósági felülvizsgálathoz.

      Az  egyik  indítványozó a szabályozást továbbá azért  találja
      sérelmesnek, mert – megítélése szerint – az állam kellő  alap
      nélkül  avatkozik  be  a  magánviszonyokba,  ami  álláspontja
      szerint   a   jogbiztonság  követelményével   ellentétes.   A
      jogbiztonságot sérti az is, hogy “a törvény nem adja  legális
      definícióját  az "önkényesen elfoglalt lakásnak",  így  ez  a
      határozatlan    jogfogalom   önkényes   jogalkalmazásra    ad
      lehetőséget.  […]  a  jogalkalmazás önkényessége  felveti  az
      etnikai  alapú hátrányos megkülönböztetés veszélyét is”,  ami
      az Alkotmány 70/A. §-ával ellentétes.

      A  másik indítványozó – az indítványból kikövetkeztethetően –
      az  Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésének sérelme miatt kéri  az
      Ltm. megsemmisítését.

      Az  egyik  indítványozó a tulajdonhoz való  jog  sérelmét  is
      állítja.  Szerinte  az Lt. 90/A. §-a a lakás  tulajdonosának,
      bérlőjének, szívességi használójának az Alkotmány 13.  §  (1)
      bekezdése  által  garantált  “jogát  csorbítja  azzal,   hogy
      lehetővé  teszi:  megfelelő  eljárási  garanciák  nélkül,  az
      önkormányzat  mint  önmagát tulajdonosnak tekintő  közhatalmi
      intézmény   egyoldalú  aktusával  hosszú  időre  (a   bíróság
      ügydöntő   határozatának  meghozataláig)   birtokon   kívülre
      kerüljenek,  és  ne gyakorolhassák a lakáshoz  mint  dologhoz
      fűződő jogaikat”.

      Végül  – tekintettel az önkényes lakásfoglalók családjaira  –
      mindkét  indítványozó szerint sérti az Alkotmány  66.  §  (2)
      bekezdését, a 67. § (1) és (2) bekezdését, a 15.  és  16.  §-
      okat,  továbbá a 7. §-t a szabályozás azáltal, hogy a  magyar
      jogrendszerbe az 1991. évi LXIV. törvénnyel bevett, a Gyermek
      jogairól  szóló,  New  Yorkban,  1989.  november  20-án  kelt
      Egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény) több rendelkezésével is
      ellentétes. Hasonlóképpen sértik a támadott rendelkezések  az
      Alkotmány 70/E. §-ában garantált szociális biztonsághoz  való
      jogot is.

      Az egyik indítványozó az Ltm. 1-3. §-ait, valamint a 4. § (2)-
      (4)  bekezdéseit támadta [azaz a hatályba léptető  4.  §  (1)
      bekezdés kivételével az Ltm. egészét]. Indítványában kérte az
      Ltm.  által  beiktatott Lt. 90/A. § és  a  90/A.  §  címének,
      illetve  ezekhez kapcsolódóan az Lt. 91. § (1)  bekezdésének,
      valamint  az  Ltm.  4. § (4) bekezdése által  beiktatott,  az
      államigazgatási  eljárás általános szabályairól  szóló  1957.
      évi   IV.   törvény  (a  továbbiakban:  Áe.)  19.   §-a   (8)
      bekezdésének megsemmisítését, mivel utóbbiak az Lt.  90/A.  §
      végrehajtását  szolgálják. Az Ltm. 4. § (2)-(3) bekezdéseinek
      megsemmisítését azért kérte ezen indítványozó, mert  azok  az
      Lt.  90/A.  §-t  a  törvény hatályba lépésekor  már  fennálló
      lakásfoglalások  esetében  is alkalmazni  rendelik.  A  másik
      indítványozó az Ltm. egészének megsemmisítését kérte.

      3.   Indítvány   érkezett  a  Bjmt.  41.  §  (11)   bekezdése
      alkotmányellenességének   megállapítása    iránt    is.    Az
      indítványozó álláspontja szerint ez a rendelkezés – és így az
      Sztv.  139/A. §-a – ellentétes az Alkotmány 55. §-ával, mivel
      az  a személyi szabadságot súlyosan korlátozó elzárást jelöli
      meg  elsősorban  az önkényes lakásfoglalás szankciójaként,  a
      büntetőeljárási garanciákat azonban nem biztosítja.  Minthogy
      a   támadott   rendelkezés  lehetővé  teszi  egész   családok
      szétszakítását,   ellentétes   az   Alkotmány   67.   §   (1)
      bekezdésével,  15. és 16. §-aival, valamint – tekintettel  az
      Egyezményre – a 7. §-al. Az indítványozó véleménye szerint  a
      lakásból  való  tömeges kilakoltatás, ami az Sztv.  139/A.  §
      következménye,  megalapozza  a lakáshoz  való  jog  sérelmét,
      amely  jog – állítja az indítványozó – az Alkotmány 70/E.  §-
      ban   biztosított  szociális  biztonsághoz  való  jog   egyik
      legfontosabb összetevője.

                                   II.

      Az    Alkotmánybíróság   eljárása   során   figyelembe   vett
      rendelkezések a következők:
      1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
      “2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      “8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és  elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek  tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
      (2)   A   Magyar  Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
      “9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben
      a   köztulajdon  és  a  magántulajdon  egyenjogú  és  egyenlő
      védelemben részesül.”
      “13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
      jogot.”
      “15.  §  A  Magyar Köztársaság védi a házasság  és  a  család
      intézményét.”
      “16.  § A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság
      létbiztonságára,  oktatására  és  nevelésére,  védelmezi   az
      ifjúság érdekeit.”

      “55.  §  (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
      szabadságra  és  a  személyi biztonságra,  senkit  sem  lehet
      szabadságától   másként,  mint  a  törvényben   meghatározott
      okokból   és  a  törvényben  meghatározott  eljárás   alapján
      megfosztani.”

      “57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
      egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
      a  törvény  által felállított független és pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
      (2)  A  Magyar  Köztársaságban senki sem tekinthető  bűnösnek
      mindaddig,  amíg  büntetőjogi felelősségét a bíróság  jogerős
      határozata nem állapította meg.
      […]
      (5)  A  Magyar  Köztársaságban a  törvényben  meghatározottak
      szerint  mindenki  jogorvoslattal élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási  és más hatósági döntés ellen,  amely  a  jogát
      vagy  jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot - a  jogviták
      ésszerű  időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
      -   a   jelenlévő   országgyűlési  képviselők   kétharmadának
      szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.”

      “66.  §  (2)  A Magyar Köztársaságban az anyáknak  a  gyermek
      születése   előtt   és   után  külön  rendelkezések   szerint
      támogatást és védelmet kell nyújtani.”

      “67. § (1) A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van
      a  családja,  az  állam  és  a  társadalom  részéről  arra  a
      védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi
      és erkölcsi fejlődéséhez szükséges.
      (2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó
      nevelést megválasszák.”

      “68.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban élő nemzeti és  etnikai
      kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők.”

      “70/A.  §  (1)  A Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy számára  az  emberi,  illetve  az
      állampolgári  jogokat, bármely megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi származás, vagyoni, születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)   Az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti  bármilyen
      hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
      (3)  A  Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
      segíti.”

      “70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van
      a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.”

      “70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk  van
      a  szociális  biztonsághoz;  öregség,  betegség,  rokkantság,
      özvegység,   árvaság   és  önhibájukon  kívül   bekövetkezett
      munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges  ellátásra
      jogosultak.”
      2. Az indítványokkal támadott jogszabályhelyek:
      2. 1. A Sztv. sérelmezett rendelkezése:
                          “Önkényes beköltözés
      139/A.§  (1) Aki a lakásbérletre vagy a helyiséggazdálkodásra
      vonatkozó jogszabály hatálya alá tartozó üres lakást vagy nem
      lakás  céljára szolgáló üres helyiséget elfoglal,  vagy  abba
      önkényesen beköltözik anélkül, hogy arra a bérleti jogviszony
      létesítésére  jogosult  szerv  vagy  személy,  illetőleg   az
      elhelyezésre    jogosult   szerv   jognyilatkozatával    vagy
      intézkedésével   feljogosította   volna,   elzárással    vagy
      százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
      (2)  Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt  az
      eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik.”

      2.2 Az Lt. rendelkezései:
           “Önkényesen elfoglalt lakás kiürítése közigazgatási
                               eljárásban
      90/A.   §   (1)   A   tulajdonos  az  üres   lakás   önkényes
      elfoglalásától  számított  60  napon  belül  a  jegyzőtől  is
      kérheti  a  lakás  kiürítésének  elrendelését,  ha  a   lakás
      kiürítése iránti bírósági vagy végrehajtási eljárás még nincs
      folyamatban.
      (2) Az önkényesen elfoglalt lakás kiürítésének elrendelésével
      kapcsolatos  kérelem  ügyében  a  jegyző  az  államigazgatási
      eljárás  általános szabályairól szóló 1957. évi  IV.  törvény
      alapján jár el. A jegyző határozata ellen közigazgatási  úton
      jogorvoslatnak  helye  nincs.  Az  a  fél,   aki   a   jegyző
      határozatát  sérelmesnek  tartja, a határozat  kézbesítésétől
      számított  15 napon belül az ellenérdekű fél ellen  keresetet
      indíthat a határozat megváltoztatása iránt.
      (3)   A  keresetlevelet  akár  a  jegyzőnél,  akár  a  jegyző
      székhelye  szerint  illetékes  helyi  bíróságnál   be   lehet
      nyújtani.  A  jegyző  a  keresetlevelet  az  ügyre  vonatkozó
      iratokkal  együtt  3 napon belül köteles a  helyi  bírósághoz
      áttenni.  Ha  a keresetlevelet a helyi bírósághoz  nyújtották
      be,  a  helyi bíróság a közigazgatási iratok beszerzése iránt
      intézkedik.
      (4)  A  lakás kiürítését elrendelő határozatot 8 napon  belül
      végre  kell  hajtani akkor is, ha az érdekelt  fél  keresetet
      indított. A határozat végrehajtásáról a jegyző gondoskodik.
      (5)  Ha  a  kötelezett az ingóságainak elhelyezésére felhívás
      ellenére  sem  jelöl meg helyiséget, vagy a megjelölt  helyen
      azokat nem lehet elhelyezni, a végrehajtást kérő a kötelezett
      költségére  és  veszélyére köteles gondoskodni  az  ingóságok
      elhelyezéséhez   szükséges  raktárról   vagy   más   alkalmas
      helyiségről.
      (6)   A  bíróság  elrendelheti  a  határozat  végrehajtásának
      felfüggesztését,  ha a rendelkezésre álló  adatok  alapján  a
      határozat megváltoztatása várható.
      (7)  Az  (1)-(6) bekezdés alkalmazható akkor is, "ha a  lakás
      egyes  helyiségeinek,  a  lakáshoz tartozó  helyiségnek,  nem
      lakás  céljára  szolgáló helyiségnek  vagy  az  épület  közös
      használatra szolgáló helyiségének és területének az  önkényes
      elfoglalása történt."”

      “91.  §  (1)  E törvény hatálybalépését követően a  lakás  és
      helyiség kiürítésével, átadásával, használatával kapcsolatos,
      illetőleg  a  felmondás érvényességét megállapító határozatok
      végrehajtásának   elrendelése  és   foganatosítása   bírósági
      végrehajtásra   tartozik   a  jegyző   90/A.   §-on   alapuló
      határozatának kivételével.”

      2.3. Az Ltm. rendelkezései:
      “4.  §  (1)  E  törvény a kihirdetését követő 15.  napon  lép
      hatályba.
      (2)   A   törvény  hatálybalépésekor  már  fennálló  önkényes
      lakásfoglalás esetén a törvény hatálybalépésétől számított 60
      napon  belül  kérhető  a jegyzőtől is  a  lakás  kiürítésének
      elrendelése,  kivéve,  ha  az  erre  irányuló  bírósági  vagy
      végrehajtási   eljárás  már  folyamatban  van.   A   határidő
      elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.
      (3)  A  (2) bekezdést kell alkalmazni akkor is, ha a  törvény
      hatálybalépésekor  a  lakás egyes helyiségeinek,  a  lakáshoz
      tartozó  helyiségnek, nem lakás céljára szolgáló  helyiségnek
      vagy  az  épület  közös használatra szolgáló helyiségének  és
      területének önkényes elfoglalása már fennáll.”

      2.4. Az Áe. rendelkezései:
      “19.  § (8) A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője
      a  kizárási  ok  bejelentése  nélkül  is  kijelöli  azokat  a
      jegyzőket,   akik   az  önkényesen  elfoglalt   önkormányzati
      tulajdonú lakás kiürítése iránti kérelmek alapján eljárnak.”

                                  III.
      Az indítványok nem megalapozottak.
      1.  Az  Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  az,  hogy  az
      önkényesen elfoglalt lakás kiürítésének elrendelése a  jegyző
      hatáskörébe  tartozik,  nem  sérti  az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdését,  továbbá nem ellentétes az  Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdésében foglaltakkal.

      Az   Alkotmánybíróság  már  működése  kezdetén  kimondta:  “a
      jogállamiság    egyik   alapvető   követelménye,    hogy    a
      közhatalommal  rendelkező szervek a jog  által  meghatározott
      szervezeti keretek között, a jog által megállapított működési
      rendben,  a  jog  által  a polgárok számára  megismerhető  és
      kiszámítható módon szabályozott korlátok között fejtik  ki  a
      tevékenységüket.” [56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH  1991,
      454,   456.]   Ugyanakkor   a  törvényhozónak   széles   körű
      mérlegelési  joga  van mind annak meghatározása  során,  hogy
      mely  feladatokat  tekinti közfeladatnak,  mind  a  hatáskör-
      telepítés tekintetében.

      Az   Alkotmány   45.  §  (1)  bekezdése  szerint   a   Magyar
      Köztársaságban      a      bíróságok      gyakorolják      az
      igazságszolgáltatást.  Nem  szabja  azonban  meg,  hogy  mely
      esetekben kell feltétlenül bíróságnak eljárnia. Nem írja  elő
      azt,  hogy  a  bíróság  hatáskörébe tartozna  minden  jogvita
      eldöntése,  sem azt, hogy csak jogviták eldöntése tartozhatna
      a   hatáskörébe.  A  bíróság  számos  olyan   ügyben   eljár,
      amelyekben  nem  ellenérdekű felek állnak egymással  szemben.
      Ugyancsak számos olyan eljárás tartozik közigazgatási szervek
      hatáskörébe, amelyekben ellenérdekelt ügyfelek vesznek részt,
      illetve   amelyek  egyéb  okból  quasi-judiciális   jellegűek
      (birtokvita, szabálysértések, egyes gyámhatósági eljárások).

      A fentiek értelmében a támadott rendelkezés azáltal, hogy egy
      bírói  úton  is  elérhető  célt nem kizárólag  ezen  az  úton
      valósít  meg,  nem  jelenti  a  bírósághoz  fordulás  jogának
      önkényes  és  szükségtelen korlátozását, és  ezen  okból  nem
      ellentétes sem az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével, sem az 57.
      § (1) bekezdésével.

      Az  Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  bírósághoz
      fordulás joga azáltal sem sérül, hogy a jegyző is jogosult az
      önkényesen  elfoglalt  lakások kiürítésével  kapcsolatban  az
      eljárás     lefolytatására.    A     jegyző     határozatának
      felülvizsgálatát a bíróságtól minden esetben kérni  lehet.  A
      jegyző  lényegesen szűkebb körben jogosult  eljárni,  mint  a
      polgári  bíróság:  eljárása  nem  kérelmezhető  minden  olyan
      önkényes   lakásfoglalással  kapcsolatos  esetben,   amelyben
      bírósághoz lehet fordulni. Az Lt. 90/A. §-a alapján ugyanis a
      tulajdonos  csupán  az  üres  lakás  önkényes  elfoglalásától
      számított  60  napon  belül  kérheti  a  jegyzőtől  a   lakás
      kiürítésének  elrendelését.  A bírósági  eljárás  elsőbbségét
      erősíti  továbbá  ezen  törvényhely  második  fordulata   is,
      amelynek értelmében csak abban az esetben terjeszthető elő  a
      kérelem a jegyzőnél, amikor a lakás kiürítése iránti bírósági
      vagy  végrehajtási eljárás még nincs folyamatban.  Mindezekre
      tekintettel az Alkotmánybíróság a bírósághoz fordulás jogának
      sérelmét állító indítványi részeket elutasította.

      2.  Az  Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt  jogállamiság
      részét  képező jogbiztonságot nem sérti az, hogy az  Lt.  nem
      határozza   meg  az  önkényesen  elfoglalt  lakás   fogalmát.
      Minthogy  az  Sztv. 139/A. §-ában meghatározza  az  “önkényes
      beköltözés” tényállását, a szabályozás nem teremt alkalmat az
      önkényes jogalkalmazásra. A jogbiztonságból nem következik  a
      jogalkotónak  olyan  kötelezettsége,  hogy  minden   fogalmat
      minden  jogszabályban külön meghatározzon. Ha  a  jogrendszer
      valamelyik eleme már tartalmaz egy adott fogalomra  vonatkozó
      meghatározást, akkor az – eltérő rendelkezés hiányában –  más
      jogszabályok alkalmazása során is érvényesül. Az Sztv. 139/A.
      §-a   ennek   megfelelően  mindenkivel  szemben   érvényesülő
      generális szabály, semmiféle olyan következtetés nem  vonható
      le, hogy érvényesülését a jogalkotó korlátozni kívánta volna.
      Így  megalapozatlan az indítványozó azon  felvetése,  hogy  a
      hiányzó  fogalom-meghatározás miatt  lehetővé  váló  önkényes
      jogalkalmazás    “felveti   az   etnikai   alapú    hátrányos
      megkülönböztetés veszélyét is”.
      Az   egyik   indítványozó  szerint  a  jogbiztonság  sérelmét
      jelenti, hogy az állam “kellő alap nélkül […] avatkozik be  a
      magánszféra  körébe tartozó viszonyokba”. Az Alkotmánybíróság
      rámutat: az állam feladata, hogy az állampolgárok jogvitáinak
      rendezésére    megfelelő   jogérvényesítési   mechanizmusokat
      biztosítson.  Ezek megteremtése nem jelent a magánviszonyokba
      való  beavatkozást, hiszen az ilyen mechanizmusokat csakis  a
      magánviszonyok alanyai tudják működésbe hozni. Az Lt. alapján
      a   jegyző  –  akárcsak  a  bíróság  –  kizárólag   a   lakás
      tulajdonosának kérelmére jár el, hivatalból ilyen eljárás nem
      indulhat.
      Mindkét indítványozó szerint sérti az Ltm. az Alkotmány 70/A.
      §   (1)   bekezdését   és  a  68.  §  (1)  bekezdését,   mert
      diszkriminatív jogalkalmazást eredményez. Az Alkotmánybíróság
      következetes  gyakorlata  szerint hátrányos  megkülönböztetés
      akkor  áll fenn, ha a szabályozás lényeges eleme tekintetében
      nem  azonos az alanyok elbírálása, jogaik és kötelezettségeik
      meghatározása [21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH  1990,  73,
      78.].   Az  Lt.  90/A.  §-a  minden  önkényes  lakásfoglalóra
      egyformán vonatkozik, a jogszabály az önkényes lakásfoglaló –
      nem  önkényes  lakásfoglaló csoportképzési  szempontot  veszi
      csupán  figyelembe.  A  jogszabályhely  szempontjából  minden
      önkényes  lakásfoglaló azonos elbírálás alá esik, függetlenül
      attól,  hogy  milyen nemzetiségű, avagy kinek a  tulajdonában
      lévő lakást foglalt el.
      Az  Alkotmánybíróság  –  mivel hatásköre  csak  a  jogalkotás
      alkotmányosságának vizsgálatára terjed ki – nem  foglalkozott
      érdemben    azon   indítványozói   felvetéssel,    amely    a
      diszkriminatív jogalkalmazási gyakorlat kapcsán állította  az
      Alkotmány  70/A. § (1) bekezdésének sérelmét. A jogalkalmazás
      során  alkalmazott hátrányos megkülönböztetés elleni fellépés
      –  ahogy  arra  az Alkotmánybíróság a 45/2000. (XII.  8.)  AB
      határozatban  is  rámutatott  –  a  bíróságok  és   hatóságok
      határozatai,    illetve   eljárásai   elleni    jogorvoslatok
      előterjesztése révén lehetséges (ABH 2000, 344, 349-350.).
      Az Alkotmánybíróság a fentiekre tekintettel az Alkotmány 2. §
      (1) bekezdésének, 68. § (1) bekezdésének, illetve 70/A. § (1)
      bekezdésének    sérelmét    állító    indítványi     részeket
      elutasította.

      3.   Az  Alkotmánybíróság  ugyancsak  elutasította  az  egyik
      indítvány  azon  részét, amely szerint a  jegyző  eljárása  a
      tulajdonosi és közhatalmi jogosítványok keveredése folytán  a
      köztulajdon     és    a    magántulajdon    egyenrangúságának
      követelményével – és így az Alkotmány 9. § (1) bekezdésével –
      is ellentétes.
      Az  Alkotmánybíróság  rámutat: a jegyző nem  az  önkormányzat
      képviselő-testületének    szerve,    hanem    helyi    szintű
      államigazgatási szerv. Hatósági feladatainak elvégzése  során
      a   képviselő-testület,  vagy  annak  szervei  részéről   nem
      utasítható, döntései e szervek által nem vizsgálhatóak felül.
      Az önkormányzati lakások az önkormányzat tulajdonában állnak,
      azok   felett   a   képviselő-testület,  illetve   átruházott
      hatáskörben  a  képviselő-testület  szervei  rendelkezhetnek.
      Mindezek  alapján  tulajdonosi  és  közhatalmi  jogosítványok
      keveredéséről nem lehet szó. Minthogy pedig az ilyen ügyekben
      nem az a jegyző jár el, amelyiknek az illetékességi területén
      az   önkényesen  elfoglalt  lakás  található,  még  az  abból
      esetlegesen  származó  elfogultság  is  kizárható,   hogy   a
      jegyzőnek  a  helyi  képviselő-testület  a  munkáltatója.  Az
      eljárni  jogosult  jegyzőket az Áe.  –  indítvánnyal  szintén
      támadott, az Ltm. 4. § (4) bekezdése által beiktatott – 19. §
      (8)   bekezdése   értelmében  éppen   a   pártatlan   eljárás
      biztosítása   végett   az  illetékes  közigazgatási   hivatal
      vezetője  jelöli  ki.  Ezen túl az Áe.  szabályai  értelmében
      lehetőség  van  az eljáró jegyző kizárásának kezdeményezésére
      is,    vagyis    a   pártatlan   eljárás   biztosított.    Az
      Alkotmánybíróság   ezért  az  Áe.  19.  §  (8)   bekezdésének
      megsemmisítésére   irányuló,   kapcsolódó    indítványt    is
      elutasította.

      4.1.  Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint önmagában  az,
      hogy  a  jegyzőnek  az önkényesen elfoglalt lakás  kiürítését
      elrendelő  határozata ellen fellebbezésnek nincs  helye,  nem
      jelenti   az   Alkotmány  57.  §  (5)  bekezdésében   foglalt
      jogorvoslathoz való jog sérelmét.
      A  jogorvoslati  joggal az Alkotmánybíróság  már  több  ízben
      foglalkozott. Kimondta, hogy “a jogorvoslathoz való jog, mint
      alkotmányos  alapjog immanens tartalma az érdemi  határozatok
      tekintetében  a  más szervhez vagy […] ugyanazon  szervezeten
      belüli  magasabb fórumhoz fordulás lehetősége”  [5/1992.  (I.
      30.) AB határozat, ABH 1992, 27, 31.; 22/1995. (III. 31.)  AB
      határozat, ABH 1995, 108, 109.]. Többször rámutatott arra is,
      hogy  elégséges  az egyfokú jogorvoslat, és  az  Alkotmány  a
      jogalkotóra  bízza  annak  meghatározását,  hogy  hány   fokú
      jogorvoslati rendszert hoz létre [1437/B/1990. AB  határozat,
      ABH  1992,  453, 454.; 22/1995. (III. 31.) AB határozat,  ABH
      1995, 108, 110.]. Ehhez kapcsolódóan a 66/1991. (XII. 21.) AB
      határozat  (ABH  1991,  342, 350.) arra  is  utalt,  hogy  az
      államigazgatási    (közigazgatási)    határozatok    bírósági
      eljárásban  való  felülvizsgálata  a  jogorvoslathoz   fűződő
      alapjog   alkotmányszerűségi  követelményét   kielégíti.   Az
      Alkotmánybíróság      ezért      nem      állapított      meg
      alkotmányellenességet annak okán, hogy – abban az  esetben  a
      külföldiek  ingatlanvásárlása tárgyában hozott –  a  hatósági
      határozat  ellen  államigazgatási úton  fellebbezésnek  helye
      nincs,  mivel a sérelmes határozat bíróság előtt megtámadható
      (38/B/1992. AB határozat, ABH 1992, 729.).

      4.  2. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint  a
      jogorvoslathoz való jog tényleges érvényesüléséhez  szükséges
      a  “jogorvoslás”  lehetősége, vagyis az, hogy  a  jogorvoslat
      fogalmilag  és  szubsztanciálisan  tartalmazza  a  jogsérelem
      orvosolhatóságát. [23/1998. (VI. 9.) AB határozat, ABH  1998,
      182,  186.;  49/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH 1998,  372,
      382.;  19/1999. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1999, 150,  156.;
      286/B/1995.   AB   határozat,  ABH  2001,   795,   797.]   Az
      Alkotmánybíróság ezért a továbbiakban azt vizsgálta, hogy  az
      Lt.  90/A.  §-ában  szabályozott eljárás ezt  a  követelményt
      kielégíti-e.
      A  közigazgatási  szerv előtti eljárás és a bírósági  eljárás
      egymással  szoros  viszonyban állnak, egymást  kiegészítő  és
      egymást  ellensúlyozó  szerepük van. A kettő  összefüggésében
      kell  tehát  vizsgálni  azt, hogy a jogorvoslathoz  való  jog
      ténylegesen  érvényesül-e. A jogorvoslás lehetőségét  vagy  a
      közigazgatási  szerv  előtti eljárás,  vagy  a  közigazgatási
      határozat  bírósági felülvizsgálatára irányuló eljárás  során
      kell  biztosítani. Mindkét esetben követelmény  a  jogsérelem
      orvosolhatósága  szempontjából a jogorvoslat hatékonysága:  a
      jogorvoslatot általában a határozat végrehajtását  megelőzően
      kell  biztosítani. Ez utóbbi követelmény azonban nem abszolút
      jellegű, a jogrendszerben számos eltérés található.  A  felek
      különösen    fontos   érdekei   vagy   más   okok    egyaránt
      indokolhatják, hogy a jogorvoslati eszközhöz ne  kapcsolódjék
      halasztó  hatály, illetőleg a jogorvoslatra  tekintet  nélkül
      végrehajtásra kerüljön egy adott jogalkalmazói döntés.
      Az    Ltm.   mögötti   törvényhozói   szándék   az   önkényes
      lakásfoglalással  érintett lakások tulajdonosai  számára  egy
      hatékonyabb  jogvédelmi  eszköz biztosítása.  Az  Ltm.  ezért
      bizonyos   korlátok  között  lehetővé  tette  az   önkényesen
      elfoglalt   lakás   kiürítésének  jegyzői   eljárásban   való
      elrendelését. A jegyző ilyen hatáskörének megteremtése  tehát
      az  önkényesen elfoglalt lakások tulajdonosai tulajdonjogának
      védelmét  szolgálja. A gyorsítási szándéknak  megfelelően  az
      Lt.  90/A.  §-ában  szabályozott eljárásban  a  kilakoltatást
      elrendelő határozattal szemben fellebbezésnek nincs helye,  a
      keresetlevél benyújtásának pedig nincsen halasztó hatálya.  A
      jegyző  határozatát – az Áe. szabályainak értelmében –  annak
      közlésétől  számított nyolc napon belül végre  kell  hajtani,
      így  jogorvoslásra csak a végrehajtást követően kerülhet sor.
      A  jogorvoslat  azonban  nem  kizárt:  a  keresetet  a  helyi
      bíróságon a határozat kézbesítésétől számított 15 napon belül
      lehet benyújtani.
      A  támadott szabályozás tehát nem sérti a jogorvoslathoz való
      jogot  sem,  hiszen biztosítja a jogorvoslás lehetőségét.  Az
      Alkotmánybíróság  ezért  az  indítványt  ezen   részében   is
      elutasította.

      5.1.  Az  Alkotmánybíróság az Ltm. 4.  §  (2)-(3)  bekezdései
      alkotmányellenességének  megállapítása   iránti   indítványok
      tárgyában  az  eljárást  megszüntette.  Az  Ltm.  4.  §   (2)
      bekezdése  lehetővé tette azt, hogy a hatályba lépésekor  már
      fennálló  önkényes lakásfoglalások esetén a hatályba lépéstől
      számított  60  napon  belül a lakás  kiürítését  a  jegyzőtől
      kérjék,   az   Ltm.  4.  §  (3)  bekezdése  pedig   ugyanezen
      lehetőséget  a nem lakás céljára szolgáló helyiségek  esetére
      teremtette  meg. E rendelkezések tehát 2000.  június  10.  és
      2000.  augusztus 9. között biztosítottak lehetőséget kérelmek
      benyújtására, vagyis már teljesedésbe mentek, e rendelkezések
      alapján már igényt érvényesíteni nem lehet.

      A  jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
      Jat.) 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát,  ha
      más jogszabály hatályon kívül helyezi vagy ha a jogszabályban
      meghatározott  határidő  lejárt. A  Jat.  nem  határozza  meg
      egyértelműen, hogy a jogszabályban meghatározott  határidőnek
      kifejezetten  a  jogszabály hatályának megszűnésére,  vagy  a
      jogszabály   alkalmazhatóságára   kell-e   vonatkoznia.    Az
      Alkotmánybíróság  több  határozatában  a   Jat.-nak   ezt   a
      szabályát    a   jogszabály   alkalmazhatóságára    vonatkozó
      rendelkezésként  értelmezi. E határozataiban  megállapította,
      hogy  a  szabály alkalmazására jogszabályban előírt  határidő
      leteltével,  azzal,  hogy a kifejezetten hatályon  kívül  nem
      helyezett jogszabályi rendelkezések teljesedésbe mentek,  már
      nincs  mód  arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi rendelkezés
      alapján  jogot szerezzenek, a jogszabály lényegében  hatályát
      vesztette.  (1239/B/1990. AB végzés,  ABH  1991,  905,  906.;
      298/B/1994. AB határozat, ABH 1994, 679, 700.; 880/B/1992. AB
      végzés, ABH 1996, 803, 804-806.) Ennek alapján tehát az  Ltm.
      4. § (2) és (3) bekezdése hatályos jogszabályi rendelkezésnek
      már  nem  tekinthető.  A már hatályát veszített  jogszabályok
      alkotmányossági vizsgálata pedig csak akkor lehetséges, ha az
      ilyen  jogszabály  vizsgálatát egyedi  (konkrét)  esetben  az
      Abtv. 38. §-a alapján bíró kezdeményezi az előtte folyamatban
      lévő  ügyben való alkalmazhatóság kérdésében, illetve,  ha  a
      már   nem  hatályos  jogszabály  alkalmazhatóságának  kérdése
      alkotmányjogi panasz kapcsán merül fel. [65/1995.  (XI.  10.)
      AB határozat, ABH 1995, 327, 329-330.]

      Mivel az Ltm. 4. § (2)-(3) bekezdéseire vonatkozó indítvány a
      fenti feltételek egyikének sem felel meg, az Alkotmánybíróság
      az  eljárást ebben a részében az Alkotmánybíróság  ideiglenes
      ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII.  3.)
      Tü. határozat 31. § a) pontja alapján megszüntette.

      5. 2. Az indítványozó kérte az Ltm. által az Lt. 90. §-a után
      beiktatott  cím  és a 91. § (1) bekezdésének  megsemmisítését
      is.  Nem  állította azonban, hogy önmagában a cím sértené  az
      Alkotmányt,  és nem jelölt meg olyan alkotmányos rendelkezést
      sem,  amellyel  a  91. § (1) bekezdése ellentétes  lenne.  Az
      Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint valamely beadvány
      akkor  minősül indítványnak, ha pontosan megjelöli a támadott
      jogszabályhelyeket   és   a   megsértett   alkotmányszakaszt,
      valamint  határozott kérelmet tartalmaz. Ezen  kritériumoknak
      az   indítvány   e  része  nem  felel  meg,  ezért   azt   az
      Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
                                   
                                   IV.
                                   
      Az Alkotmánybíróság elutasította az Sztv. 139/A. §-át támadó,
      az   Alkotmány   55.  §  (1)  bekezdésének  sérelmét   állító
      indítványt.
      Az indítványozó álláspontja szerint az elzárás büntetésnek  a
      pénzbírság   elé   sorolása  által  a  jogalkotó   elsősorban
      elzárással rendeli büntetni az önkényes beköltözést.

      Az  Sztv.  139/A. § (1) bekezdése nem állít fel  sorrendet  a
      kiszabható   büntetések  között.  Tradicionális   jogalkotási
      megoldás,   hogy   a  jogalkotó  a  törvényi   tényállásokhoz
      kapcsolódó alternatív szankciók esetén mindig azt jelöli  meg
      elsőként,  amely a büntetések általános részi  felsorolásánál
      előrébb  található.  Ezt  a megoldást  követi  az  Sztv.  is,
      amelynek  13.  § (1) bekezdése szerint a szabálysértés  miatt
      alkalmazható  büntetések az elzárás, illetve a pénzbírság.  A
      13/2002.  (III.  20.)  AB  határozatban  az  Alkotmánybíróság
      rámutatott  arra,  hogy  amennyiben a  jogalkotó  vagylagosan
      alkalmazható büntetést tesz lehetővé, az a jogalkalmazónak  a
      büntetési    nem    megválasztására   irányuló    mérlegelési
      szabadságát nem befolyásolja. (ABK 2002. március, 99, 102.)

      1.  Az  Alkotmány  55.  §  (1)  bekezdése  szerint  a  Magyar
      Köztársaságban  mindenkinek  joga  van  a  szabadságra  és  a
      személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától másként,
      mint   törvényben  meghatározott  okokból  és  a   törvényben
      meghatározott  eljárás  alapján  megfosztani.   A   személyes
      szabadság  alapjoga  korlátozására  adott  felhatalmazást  az
      Alkotmánybíróság soha sem önmagában, hanem az Alkotmány 8. §-
      ában  foglalt  szabályokkal együtt és egymásra  vonatkoztatva
      vizsgálja, következetes gyakorlata szerint “az Alkotmány  […]
      csak  úgy  teszi  lehetővé  a  személyes  szabadság  elvonása
      okainak  és  az azzal kapcsolatos eljárásnak a szabályozását,
      hogy  ez  a  szabályozás nem korlátozza  szükségtelenül  vagy
      aránytalanul  a  személyes szabadsághoz való jogot”  [5/1999.
      (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 75, 84.].

      Az  elzárást,  mint  a  szabálysértési  jog  legsúlyosabb,  a
      személyi  szabadsághoz való jog korlátozásával járó büntetési
      nemet az Sztv. vezette újra be. E törvény megalkotása során a
      törvényhozó figyelemmel volt mind az emberi jogok és alapvető
      szabadságok  védelméről szóló, Rómában, 1950.  november  4-én
      kelt,  és az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Egyezmény
      6.  cikkére,  mind a 63/1997. (XII. 11.) AB határozatra  (ABH
      1997,  365-373.), amely a szabálysértésekről szóló 1968.  évi
      I.   törvénnyel   kapcsolatban   mulasztásban   megnyilvánuló
      alkotmányellenességet  állapított  meg  a   szabadságelvonás-
      szankció  bírói  ítélet útján való kiszabása tekintetében.  A
      jelenlegi  szabályozás  szerint –  az  Alkotmány  55.  §  (1)
      bekezdésével összhangban – kizárólag törvény állapíthatja meg
      az elzárással sújtható szabálysértések körét; az elzárás csak
      a  pénzbírság alternatívájaként, vagylagosan alkalmazható  és
      az   elzárással   is  fenyegetett  szabálysértés   elbírálása
      kizárólagosan bírósági hatáskörbe tartozik.

      Önmagában  az, hogy bizonyos szabálysértésekre a  törvényhozó
      lehetővé teszi az elzárás büntetés kiszabását, nem ellentétes
      az  Alkotmány 55. § (1) bekezdésével. Az elzárás  legrövidebb
      időtartama   egy   nap,  leghosszabb   tartama   –   bizonyos
      kivételekkel  -  hatvan nap. Így a büntetés mértéke  igazodik
      ahhoz,  hogy  a  szabálysértések a társadalomra  kisebb  fokú
      veszélyt  jelentenek, és ezért az elzárás  időtartama  mindig
      kevesebb,   mint   a   szabadságvesztés  büntetés   minimális
      időtartama, amelynek legrövidebb tartama két hónap [a Büntető
      Törvénykönyvről  szóló  1978.  évi  IV.  törvény  40.  §  (2)
      bekezdése].  Ezen  túlmenően  az Alkotmánybíróság  rámutatott
      arra  is,  hogy  “a  törvényhozónak széles  körű  alkotmányos
      mozgástere van a büntetés kiszabásával összefüggő büntetőjogi
      intézményrendszer  alakítása során. Az  Alkotmánybíróság  nem
      jogosult   a  jogalkotói  mérlegelés  célszerűségi  szempontú
      felülbírálatára   és  az  egyes  koncepciók  értéktartalmának
      minősítésére,   az  ezért  való  politikai  és   jogpolitikai
      felelősséget  a  törvényhozó viseli.  Az  Alkotmánybíróság  a
      semlegesség  talaján  állva csupán azt vizsgálhatja,  hogy  a
      büntetéskiszabás rendjére vonatkozó szabályok megállapítására
      vonatkozó diszkrecionális jogával összefüggésben "a jogalkotó
      mérlegelési jogának gyakorlása során nem került-e  ellentétbe
      az  Alkotmány valamely rendelkezésével"” [13/2002. (III. 20.)
      AB    határozat,   ABK   2002.   március   99,   103.].    Az
      Alkotmánybíróság  ezen  megállapításai  a  szabálysértésekkel
      kapcsolatosan is érvényesek.

      2.   Amennyire  az  a  szabálysértésekre  vonatkozó  joganyag
      keretei  között  lehetséges,  az  Sztv.  tekintettel  van  az
      Alkotmánynak  a  család  intézményét,  illetve  a   gyermekek
      jogait,  valamint  az  ifjúság  egészséges  fejlődését   védő
      szakaszaira  (15.§,  16.§, 66.§ és 67.§)  Az  Sztv.  15.  §-a
      értelmében  “nincs helye elzárásnak, ha az eljárás  alá  vont
      személy  a) fiatalkorú; […] c) a terhesség negyedik  hónapját
      elérő  nő, tizenhat éves korát be nem töltő gyermekét egyedül
      nevelő  szülő, vagy fogyatékos, illetőleg folyamatos  ápolást
      igénylő  hozzátartozójáról egyedül gondoskodik.”  Az  elzárás
      büntetés   alkalmazhatóságának  ezen  túlmenően   nem   lehet
      akadálya   az   elkövető   családi   állapota.   Az   elzárás
      alkalmazásával  kapcsolatban kialakult, az  elzárt  családját
      érintő  problémákra más jogszabályok tartalmaznak  megoldást.
      Így például a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
      szóló  1997.  évi  XXXI.  törvény  részletes  rendelkezéseket
      tartalmaz  a  családjából  bármely  okból  kikerült   gyermek
      biztonságának,    korához    és    szükségleteihez    igazodó
      gondozásának, nevelésének, egészséges személyiségfejlődésének
      biztosítására  vonatkozóan.  E  rendelkezések  értelemszerűen
      akkor  is alkalmazandók, ha a gyermekről gondoskodni  köteles
      személy   e   kötelezettségének   a   büntetőjog    vagy    a
      szabálysértési jog alkalmazása következtében nem  tud  eleget
      tenni.

      Ezért   az   Alkotmánybíróság  az   indítványokat   ebben   a
      vonatkozásukban   elutasította.  Ugyanezen  indokok   alapján
      utasította  el  az Alkotmánybíróság azon indítványi  részeket
      is, amelyek az Alkotmány hivatkozott szakaszainak sérelmét az
      Lt. 90/A. §-ra vonatkozóan állították.
                                   
                                   V.
      Az   indítványok   szerint  az  önkényesen  elfoglalt   lakás
      kiürítésére   irányuló   eljárás,   valamint   az    önkényes
      lakásfoglalás  szabálysértéssé minősítése sérti  a  szociális
      biztonsághoz való jogot, ezen belül különösen is  a  lakáshoz
      való  jogot.  Az  Alkotmánybíróság  32/1998.  (VI.  25.)   AB
      határozatában – a szociális biztonság alapjogával kapcsolatos
      jellemzők  és követelmények meghatározása kapcsán – kimondta,
      hogy   az  Alkotmány  70/E.  §-ában  meghatározott  szociális
      biztonsághoz való jog a szociális ellátások összessége  által
      nyújtandó   olyan  megélhetési  minimum  állami  biztosítását
      tartalmazza, amely elengedhetetlen az emberi méltósághoz való
      jog megvalósulásához (ABH 1998, 251, 254.).

      Az   Alkotmánybíróság  a  szociális  biztonsághoz  való   jog
      értelmezése   kapcsán  a  42/2000.  (XI.  8.)  AB   határozat
      rendelkező  részében  kimondta: “Az  Alkotmány  70/E.  §  (1)
      bekezdése   szerinti  szociális  biztonsághoz  való   jog   a
      szociális  ellátások  összessége által nyújtandó  megélhetési
      minimum   állami  biztosítását  tartalmazza.  A   megélhetési
      minimum  garantálásából konkrétan meghatározott  részjogok  -
      így a "lakhatáshoz való jog" - mint alkotmányos alapjogok nem
      vezethetők le. E tekintetben az állam kötelezettsége és ebből
      következően  a felelőssége nem állapítható meg.”  (ABH  2000,
      329.)  Ugyanezen  határozatban rámutatott az Alkotmánybíróság
      arra is, hogy hajléktalanság esetén szállás biztosítására  az
      állam  ellátási  kötelezettsége az emberi életet  közvetlenül
      fenyegető   veszélyhelyzetben   terjed   csak   ki;   ez    a
      kötelezettség  azonban  nem azonos a “lakhatáshoz  való  jog”
      megteremtésével. (ABH 2000, 329, 335.)

      A    kilakoltatott    önkényes   lakásfoglalók    szállásának
      biztosítására  akkor  köteles  az  állam,  ha   azok   életét
      közvetlen veszélyhelyzet fenyegeti. Annak eldöntése  azonban,
      hogy  a  szállást hogyan kívánja biztosítani a  számukra,  az
      állam  mérlegelési  szabadsága  körébe  esik.  A  mérlegelési
      szabadságnak   természetesen  határt  szabnak  az   Alkotmány
      rendelkezései.   Ez   azt   is  jelenti,   hogy   a   szállás
      biztosításával  kapcsolatos  kötelezettségét  az  állam   nem
      enyhítheti úgy, hogy mások tulajdonjogát korlátozza  azáltal,
      hogy  az önkényes lakásfoglalók kilakoltatásához nem biztosít
      hatékony  eljárási  formát. Ugyanígy a  lakás  nélkül  maradt
      személyek  sem  oldhatják  meg  lakhatási  gondjaikat   mások
      tulajdonának  a  megsértésével.  Az  államnak  ilyen  jellegű
      veszélyekkel szemben is kötelezettsége a tulajdonjog védelme.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  az
      önkényesen   elfoglalt   lakás   kiürítésének   elrendelésére
      irányuló  eljárás  nem  sérti a szociális  biztonsághoz  való
      jogot.  Így az Alkotmánybíróság az indítványokat e részeikben
      is elutasította.

      Az  Alkotmánybíróság, tekintettel arra,  hogy  fentiekben  az
      Ltm.    egyetlen   támadott   rendelkezését    sem    találta
      alkotmányellenesnek,  az Ltm. egészének megsemmisítését  kérő
      indítványt is elutasította.
                                   
                                   VI.

      Az  indítványozók  azért  is kérték a támadott  rendelkezések
      (Lt.  90/A.  § és Sztv. 39/A. §) megsemmisítését, mivel  azok
      nemzetközi  szerződésbe  ütköznek,  s  ez  okból  sértik   az
      Alkotmány 7. §-át.
      Az   Abtv.   1.   §   c)  pontja  szerinti  ilyen   indítvány
      előterjesztésére  csak  az  Abtv.  21.  §  (3)   bekezdésében
      felsoroltak   jogosultak.  Az  indítványozók  nem   e   körbe
      tartoznak,  ezért  ezen  indítványaikat  az  Alkotmánybíróság
      ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001.
      (XII.   3.)   Tü.  határozat  29.§  c)  pontja   alapján   az
      Alkotmánybíróság visszautasította.
      Az  Alkotmánybíróság  e  határozatának  a  Magyar  Közlönyben
      történő  közzétételét a közérdeklődésre tekintettel  rendelte
      el.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
           Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
           alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                     
           Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        71/2002. (XII. 17.)
        Date of the decision:
        .
        12/16/2002
        .
        .