A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta
az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a lakások és helyiségek bérletére,
valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 90/A. §-a, továbbá az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.
évi IV. törvény 19. §-a, valamint a szabálysértésekről szóló
1999. évi LXIX. törvény 139/A. §-a alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a lakások és helyiségek bérletére,
valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
szóló 1993. évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló 2000.
évi XLI. törvény alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság azokat az indítványokat, amelyek a
lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre
vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény
90/A. § és 91. § (1) bekezdésének, valamint a
szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 139/A. §-
ának az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett, a Gyermek
jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt
Egyezménybe ütközésének megállapítására irányulnak,
visszautasítja.
4. Az Alkotmánybíróság azokat az indítványokat, amelyek a
lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre
vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény
91. § (1) bekezdése, a 90/A. § és 91. § címe
alkotmányellenességének megállapítására irányulnak,
visszautasítja.
5. Az Alkotmánybíróság a lakások és helyiségek bérletére,
valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
szóló 1993. évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló 2000.
évi XLI. törvény 4. § (2)-(3) bekezdéseivel kapcsolatos
eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az önkényes lakásfoglalások megakadályozása, illetve
felszámolása érdekében az Országgyűlés több jogszabályt
módosított 1999-ben és 2000-ben. A törvényalkotó a bírósági
végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 183. §-át, amely
az önkényesen elfoglalt lakás kiürítésére irányuló bírósági
végrehajtást részletesen szabályozza, újraszövegezte,
valamint a büntető jogszabályok módosításáról szóló 1999. évi
CXX. törvény (a továbbiakban: Bjmt.) 41. § (11) bekezdésével
beiktatta a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX.
törvénybe (a továbbiakban: Sztv.) az önkényes beköltözés
szabálysértését. Emellett az Országgyűlés 2000. május 23-án
elfogadta a lakások és helyiségek bérletére, valamint az
elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi
LXXVIII. törvényt (a továbbiakban: Lt.) módosító 2000. évi
XLI. törvényt (a továbbiakban: Ltm.), amely az önkényesen
elfoglalt lakás kiürítését a jegyző hatáskörébe tartozó
eljárásban lehetővé tette. Az Alkotmánybírósághoz ezen
jogszabályokkal kapcsolatban több indítvány érkezett,
amelyeket az Alkotmánybíróság egyesített és egy eljárásban
bírált el.
2. Két indítványozó támadta az Lt. 90/A. §-át és 91. § (1)
bekezdését, illetve az e rendelkezések szövegét megállapító
Ltm.-et. Az egyik indítványozó szerint az a lehetőség, hogy
az önkényesen elfoglalt, az Lt. hatálya alá tartozó lakás
kiürítését a jegyző rendelje el, sérti a jogállamiságot.
Azáltal, hogy a jegyző így az önkormányzati lakások
kiürítését is elrendelheti, egyrészt keverednek az
önkormányzatok közhatalmi és tulajdonosi jogosítványai,
másrészt pedig az önkormányzatok megengedhetetlen előnyben
részesülnek, vagyis a köztulajdon és a magántulajdon
egyenrangúságának az Alkotmány 9. § (1) bekezdésében foglalt
követelménye is sérül. Az indítványozó szerint ilyen
hatáskörnek a jegyzőhöz telepítése, függetlenül attól, hogy
nem az adott önkormányzat jegyzője, hanem a közigazgatási
hivatal által kijelölt másik jegyző jár el, “szükségtelenül
és aránytalanul korlátoz alapvető jogokat”, és ezért
ellentétes az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével.
Ez a megoldás korlátozza továbbá a bírósághoz fordulás jogát
is “azzal, hogy semmilyen feltételtől függővé nem tett
választást biztosít a bíróság vagy a közjegyző (sic!) között
a végrehajtást kérők, köztük az érdekelt önkormányzat
számára. Ha ugyanis ugyanaz az alkotmányos cél bírói úton is
elérhető, akkor az alapjog-korlátozás nem elkerülhetetlenül
szükséges”. Hatékony jogorvoslati jogot sem biztosított a
jogalkotó, amikor nem tette lehetővé a jegyző döntésével
szembeni fellebbezést, és nem kapcsolt halasztó hatályt az
igénybe vehető bírósági felülvizsgálathoz.
Az egyik indítványozó a szabályozást továbbá azért találja
sérelmesnek, mert – megítélése szerint – az állam kellő alap
nélkül avatkozik be a magánviszonyokba, ami álláspontja
szerint a jogbiztonság követelményével ellentétes. A
jogbiztonságot sérti az is, hogy “a törvény nem adja legális
definícióját az "önkényesen elfoglalt lakásnak", így ez a
határozatlan jogfogalom önkényes jogalkalmazásra ad
lehetőséget. […] a jogalkalmazás önkényessége felveti az
etnikai alapú hátrányos megkülönböztetés veszélyét is”, ami
az Alkotmány 70/A. §-ával ellentétes.
A másik indítványozó – az indítványból kikövetkeztethetően –
az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésének sérelme miatt kéri az
Ltm. megsemmisítését.
Az egyik indítványozó a tulajdonhoz való jog sérelmét is
állítja. Szerinte az Lt. 90/A. §-a a lakás tulajdonosának,
bérlőjének, szívességi használójának az Alkotmány 13. § (1)
bekezdése által garantált “jogát csorbítja azzal, hogy
lehetővé teszi: megfelelő eljárási garanciák nélkül, az
önkormányzat mint önmagát tulajdonosnak tekintő közhatalmi
intézmény egyoldalú aktusával hosszú időre (a bíróság
ügydöntő határozatának meghozataláig) birtokon kívülre
kerüljenek, és ne gyakorolhassák a lakáshoz mint dologhoz
fűződő jogaikat”.
Végül – tekintettel az önkényes lakásfoglalók családjaira –
mindkét indítványozó szerint sérti az Alkotmány 66. § (2)
bekezdését, a 67. § (1) és (2) bekezdését, a 15. és 16. §-
okat, továbbá a 7. §-t a szabályozás azáltal, hogy a magyar
jogrendszerbe az 1991. évi LXIV. törvénnyel bevett, a Gyermek
jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt
Egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény) több rendelkezésével is
ellentétes. Hasonlóképpen sértik a támadott rendelkezések az
Alkotmány 70/E. §-ában garantált szociális biztonsághoz való
jogot is.
Az egyik indítványozó az Ltm. 1-3. §-ait, valamint a 4. § (2)-
(4) bekezdéseit támadta [azaz a hatályba léptető 4. § (1)
bekezdés kivételével az Ltm. egészét]. Indítványában kérte az
Ltm. által beiktatott Lt. 90/A. § és a 90/A. § címének,
illetve ezekhez kapcsolódóan az Lt. 91. § (1) bekezdésének,
valamint az Ltm. 4. § (4) bekezdése által beiktatott, az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.
évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 19. §-a (8)
bekezdésének megsemmisítését, mivel utóbbiak az Lt. 90/A. §
végrehajtását szolgálják. Az Ltm. 4. § (2)-(3) bekezdéseinek
megsemmisítését azért kérte ezen indítványozó, mert azok az
Lt. 90/A. §-t a törvény hatályba lépésekor már fennálló
lakásfoglalások esetében is alkalmazni rendelik. A másik
indítványozó az Ltm. egészének megsemmisítését kérte.
3. Indítvány érkezett a Bjmt. 41. § (11) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítása iránt is. Az
indítványozó álláspontja szerint ez a rendelkezés – és így az
Sztv. 139/A. §-a – ellentétes az Alkotmány 55. §-ával, mivel
az a személyi szabadságot súlyosan korlátozó elzárást jelöli
meg elsősorban az önkényes lakásfoglalás szankciójaként, a
büntetőeljárási garanciákat azonban nem biztosítja. Minthogy
a támadott rendelkezés lehetővé teszi egész családok
szétszakítását, ellentétes az Alkotmány 67. § (1)
bekezdésével, 15. és 16. §-aival, valamint – tekintettel az
Egyezményre – a 7. §-al. Az indítványozó véleménye szerint a
lakásból való tömeges kilakoltatás, ami az Sztv. 139/A. §
következménye, megalapozza a lakáshoz való jog sérelmét,
amely jog – állítja az indítványozó – az Alkotmány 70/E. §-
ban biztosított szociális biztonsághoz való jog egyik
legfontosabb összetevője.
II.
Az Alkotmánybíróság eljárása során figyelembe vett
rendelkezések a következők:
1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
“8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
“9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben
a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő
védelemben részesül.”
“13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.”
“15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét.”
“16. § A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság
létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az
ifjúság érdekeit.”
“55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet
szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott
okokból és a törvényben meghatározott eljárás alapján
megfosztani.”
“57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
a törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(2) A Magyar Köztársaságban senki sem tekinthető bűnösnek
mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős
határozata nem állapította meg.
[…]
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát
vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot - a jogviták
ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
- a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.”
“66. § (2) A Magyar Köztársaságban az anyáknak a gyermek
születése előtt és után külön rendelkezések szerint
támogatást és védelmet kell nyújtani.”
“67. § (1) A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van
a családja, az állam és a társadalom részéről arra a
védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi
és erkölcsi fejlődéséhez szükséges.
(2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó
nevelést megválasszák.”
“68. § (1) A Magyar Köztársaságban élő nemzeti és etnikai
kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők.”
“70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
“70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van
a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.”
“70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.”
2. Az indítványokkal támadott jogszabályhelyek:
2. 1. A Sztv. sérelmezett rendelkezése:
“Önkényes beköltözés
139/A.§ (1) Aki a lakásbérletre vagy a helyiséggazdálkodásra
vonatkozó jogszabály hatálya alá tartozó üres lakást vagy nem
lakás céljára szolgáló üres helyiséget elfoglal, vagy abba
önkényesen beköltözik anélkül, hogy arra a bérleti jogviszony
létesítésére jogosult szerv vagy személy, illetőleg az
elhelyezésre jogosult szerv jognyilatkozatával vagy
intézkedésével feljogosította volna, elzárással vagy
százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az
eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik.”
2.2 Az Lt. rendelkezései:
“Önkényesen elfoglalt lakás kiürítése közigazgatási
eljárásban
90/A. § (1) A tulajdonos az üres lakás önkényes
elfoglalásától számított 60 napon belül a jegyzőtől is
kérheti a lakás kiürítésének elrendelését, ha a lakás
kiürítése iránti bírósági vagy végrehajtási eljárás még nincs
folyamatban.
(2) Az önkényesen elfoglalt lakás kiürítésének elrendelésével
kapcsolatos kérelem ügyében a jegyző az államigazgatási
eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény
alapján jár el. A jegyző határozata ellen közigazgatási úton
jogorvoslatnak helye nincs. Az a fél, aki a jegyző
határozatát sérelmesnek tartja, a határozat kézbesítésétől
számított 15 napon belül az ellenérdekű fél ellen keresetet
indíthat a határozat megváltoztatása iránt.
(3) A keresetlevelet akár a jegyzőnél, akár a jegyző
székhelye szerint illetékes helyi bíróságnál be lehet
nyújtani. A jegyző a keresetlevelet az ügyre vonatkozó
iratokkal együtt 3 napon belül köteles a helyi bírósághoz
áttenni. Ha a keresetlevelet a helyi bírósághoz nyújtották
be, a helyi bíróság a közigazgatási iratok beszerzése iránt
intézkedik.
(4) A lakás kiürítését elrendelő határozatot 8 napon belül
végre kell hajtani akkor is, ha az érdekelt fél keresetet
indított. A határozat végrehajtásáról a jegyző gondoskodik.
(5) Ha a kötelezett az ingóságainak elhelyezésére felhívás
ellenére sem jelöl meg helyiséget, vagy a megjelölt helyen
azokat nem lehet elhelyezni, a végrehajtást kérő a kötelezett
költségére és veszélyére köteles gondoskodni az ingóságok
elhelyezéséhez szükséges raktárról vagy más alkalmas
helyiségről.
(6) A bíróság elrendelheti a határozat végrehajtásának
felfüggesztését, ha a rendelkezésre álló adatok alapján a
határozat megváltoztatása várható.
(7) Az (1)-(6) bekezdés alkalmazható akkor is, "ha a lakás
egyes helyiségeinek, a lakáshoz tartozó helyiségnek, nem
lakás céljára szolgáló helyiségnek vagy az épület közös
használatra szolgáló helyiségének és területének az önkényes
elfoglalása történt."”
“91. § (1) E törvény hatálybalépését követően a lakás és
helyiség kiürítésével, átadásával, használatával kapcsolatos,
illetőleg a felmondás érvényességét megállapító határozatok
végrehajtásának elrendelése és foganatosítása bírósági
végrehajtásra tartozik a jegyző 90/A. §-on alapuló
határozatának kivételével.”
2.3. Az Ltm. rendelkezései:
“4. § (1) E törvény a kihirdetését követő 15. napon lép
hatályba.
(2) A törvény hatálybalépésekor már fennálló önkényes
lakásfoglalás esetén a törvény hatálybalépésétől számított 60
napon belül kérhető a jegyzőtől is a lakás kiürítésének
elrendelése, kivéve, ha az erre irányuló bírósági vagy
végrehajtási eljárás már folyamatban van. A határidő
elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.
(3) A (2) bekezdést kell alkalmazni akkor is, ha a törvény
hatálybalépésekor a lakás egyes helyiségeinek, a lakáshoz
tartozó helyiségnek, nem lakás céljára szolgáló helyiségnek
vagy az épület közös használatra szolgáló helyiségének és
területének önkényes elfoglalása már fennáll.”
2.4. Az Áe. rendelkezései:
“19. § (8) A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője
a kizárási ok bejelentése nélkül is kijelöli azokat a
jegyzőket, akik az önkényesen elfoglalt önkormányzati
tulajdonú lakás kiürítése iránti kérelmek alapján eljárnak.”
III.
Az indítványok nem megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az, hogy az
önkényesen elfoglalt lakás kiürítésének elrendelése a jegyző
hatáskörébe tartozik, nem sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdését, továbbá nem ellentétes az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésében foglaltakkal.
Az Alkotmánybíróság már működése kezdetén kimondta: “a
jogállamiság egyik alapvető követelménye, hogy a
közhatalommal rendelkező szervek a jog által meghatározott
szervezeti keretek között, a jog által megállapított működési
rendben, a jog által a polgárok számára megismerhető és
kiszámítható módon szabályozott korlátok között fejtik ki a
tevékenységüket.” [56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH 1991,
454, 456.] Ugyanakkor a törvényhozónak széles körű
mérlegelési joga van mind annak meghatározása során, hogy
mely feladatokat tekinti közfeladatnak, mind a hatáskör-
telepítés tekintetében.
Az Alkotmány 45. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban a bíróságok gyakorolják az
igazságszolgáltatást. Nem szabja azonban meg, hogy mely
esetekben kell feltétlenül bíróságnak eljárnia. Nem írja elő
azt, hogy a bíróság hatáskörébe tartozna minden jogvita
eldöntése, sem azt, hogy csak jogviták eldöntése tartozhatna
a hatáskörébe. A bíróság számos olyan ügyben eljár,
amelyekben nem ellenérdekű felek állnak egymással szemben.
Ugyancsak számos olyan eljárás tartozik közigazgatási szervek
hatáskörébe, amelyekben ellenérdekelt ügyfelek vesznek részt,
illetve amelyek egyéb okból quasi-judiciális jellegűek
(birtokvita, szabálysértések, egyes gyámhatósági eljárások).
A fentiek értelmében a támadott rendelkezés azáltal, hogy egy
bírói úton is elérhető célt nem kizárólag ezen az úton
valósít meg, nem jelenti a bírósághoz fordulás jogának
önkényes és szükségtelen korlátozását, és ezen okból nem
ellentétes sem az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével, sem az 57.
§ (1) bekezdésével.
Az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében foglalt bírósághoz
fordulás joga azáltal sem sérül, hogy a jegyző is jogosult az
önkényesen elfoglalt lakások kiürítésével kapcsolatban az
eljárás lefolytatására. A jegyző határozatának
felülvizsgálatát a bíróságtól minden esetben kérni lehet. A
jegyző lényegesen szűkebb körben jogosult eljárni, mint a
polgári bíróság: eljárása nem kérelmezhető minden olyan
önkényes lakásfoglalással kapcsolatos esetben, amelyben
bírósághoz lehet fordulni. Az Lt. 90/A. §-a alapján ugyanis a
tulajdonos csupán az üres lakás önkényes elfoglalásától
számított 60 napon belül kérheti a jegyzőtől a lakás
kiürítésének elrendelését. A bírósági eljárás elsőbbségét
erősíti továbbá ezen törvényhely második fordulata is,
amelynek értelmében csak abban az esetben terjeszthető elő a
kérelem a jegyzőnél, amikor a lakás kiürítése iránti bírósági
vagy végrehajtási eljárás még nincs folyamatban. Mindezekre
tekintettel az Alkotmánybíróság a bírósághoz fordulás jogának
sérelmét állító indítványi részeket elutasította.
2. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság
részét képező jogbiztonságot nem sérti az, hogy az Lt. nem
határozza meg az önkényesen elfoglalt lakás fogalmát.
Minthogy az Sztv. 139/A. §-ában meghatározza az “önkényes
beköltözés” tényállását, a szabályozás nem teremt alkalmat az
önkényes jogalkalmazásra. A jogbiztonságból nem következik a
jogalkotónak olyan kötelezettsége, hogy minden fogalmat
minden jogszabályban külön meghatározzon. Ha a jogrendszer
valamelyik eleme már tartalmaz egy adott fogalomra vonatkozó
meghatározást, akkor az – eltérő rendelkezés hiányában – más
jogszabályok alkalmazása során is érvényesül. Az Sztv. 139/A.
§-a ennek megfelelően mindenkivel szemben érvényesülő
generális szabály, semmiféle olyan következtetés nem vonható
le, hogy érvényesülését a jogalkotó korlátozni kívánta volna.
Így megalapozatlan az indítványozó azon felvetése, hogy a
hiányzó fogalom-meghatározás miatt lehetővé váló önkényes
jogalkalmazás “felveti az etnikai alapú hátrányos
megkülönböztetés veszélyét is”.
Az egyik indítványozó szerint a jogbiztonság sérelmét
jelenti, hogy az állam “kellő alap nélkül […] avatkozik be a
magánszféra körébe tartozó viszonyokba”. Az Alkotmánybíróság
rámutat: az állam feladata, hogy az állampolgárok jogvitáinak
rendezésére megfelelő jogérvényesítési mechanizmusokat
biztosítson. Ezek megteremtése nem jelent a magánviszonyokba
való beavatkozást, hiszen az ilyen mechanizmusokat csakis a
magánviszonyok alanyai tudják működésbe hozni. Az Lt. alapján
a jegyző – akárcsak a bíróság – kizárólag a lakás
tulajdonosának kérelmére jár el, hivatalból ilyen eljárás nem
indulhat.
Mindkét indítványozó szerint sérti az Ltm. az Alkotmány 70/A.
§ (1) bekezdését és a 68. § (1) bekezdését, mert
diszkriminatív jogalkalmazást eredményez. Az Alkotmánybíróság
következetes gyakorlata szerint hátrányos megkülönböztetés
akkor áll fenn, ha a szabályozás lényeges eleme tekintetében
nem azonos az alanyok elbírálása, jogaik és kötelezettségeik
meghatározása [21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73,
78.]. Az Lt. 90/A. §-a minden önkényes lakásfoglalóra
egyformán vonatkozik, a jogszabály az önkényes lakásfoglaló –
nem önkényes lakásfoglaló csoportképzési szempontot veszi
csupán figyelembe. A jogszabályhely szempontjából minden
önkényes lakásfoglaló azonos elbírálás alá esik, függetlenül
attól, hogy milyen nemzetiségű, avagy kinek a tulajdonában
lévő lakást foglalt el.
Az Alkotmánybíróság – mivel hatásköre csak a jogalkotás
alkotmányosságának vizsgálatára terjed ki – nem foglalkozott
érdemben azon indítványozói felvetéssel, amely a
diszkriminatív jogalkalmazási gyakorlat kapcsán állította az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésének sérelmét. A jogalkalmazás
során alkalmazott hátrányos megkülönböztetés elleni fellépés
– ahogy arra az Alkotmánybíróság a 45/2000. (XII. 8.) AB
határozatban is rámutatott – a bíróságok és hatóságok
határozatai, illetve eljárásai elleni jogorvoslatok
előterjesztése révén lehetséges (ABH 2000, 344, 349-350.).
Az Alkotmánybíróság a fentiekre tekintettel az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésének, 68. § (1) bekezdésének, illetve 70/A. § (1)
bekezdésének sérelmét állító indítványi részeket
elutasította.
3. Az Alkotmánybíróság ugyancsak elutasította az egyik
indítvány azon részét, amely szerint a jegyző eljárása a
tulajdonosi és közhatalmi jogosítványok keveredése folytán a
köztulajdon és a magántulajdon egyenrangúságának
követelményével – és így az Alkotmány 9. § (1) bekezdésével –
is ellentétes.
Az Alkotmánybíróság rámutat: a jegyző nem az önkormányzat
képviselő-testületének szerve, hanem helyi szintű
államigazgatási szerv. Hatósági feladatainak elvégzése során
a képviselő-testület, vagy annak szervei részéről nem
utasítható, döntései e szervek által nem vizsgálhatóak felül.
Az önkormányzati lakások az önkormányzat tulajdonában állnak,
azok felett a képviselő-testület, illetve átruházott
hatáskörben a képviselő-testület szervei rendelkezhetnek.
Mindezek alapján tulajdonosi és közhatalmi jogosítványok
keveredéséről nem lehet szó. Minthogy pedig az ilyen ügyekben
nem az a jegyző jár el, amelyiknek az illetékességi területén
az önkényesen elfoglalt lakás található, még az abból
esetlegesen származó elfogultság is kizárható, hogy a
jegyzőnek a helyi képviselő-testület a munkáltatója. Az
eljárni jogosult jegyzőket az Áe. – indítvánnyal szintén
támadott, az Ltm. 4. § (4) bekezdése által beiktatott – 19. §
(8) bekezdése értelmében éppen a pártatlan eljárás
biztosítása végett az illetékes közigazgatási hivatal
vezetője jelöli ki. Ezen túl az Áe. szabályai értelmében
lehetőség van az eljáró jegyző kizárásának kezdeményezésére
is, vagyis a pártatlan eljárás biztosított. Az
Alkotmánybíróság ezért az Áe. 19. § (8) bekezdésének
megsemmisítésére irányuló, kapcsolódó indítványt is
elutasította.
4.1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint önmagában az,
hogy a jegyzőnek az önkényesen elfoglalt lakás kiürítését
elrendelő határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, nem
jelenti az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében foglalt
jogorvoslathoz való jog sérelmét.
A jogorvoslati joggal az Alkotmánybíróság már több ízben
foglalkozott. Kimondta, hogy “a jogorvoslathoz való jog, mint
alkotmányos alapjog immanens tartalma az érdemi határozatok
tekintetében a más szervhez vagy […] ugyanazon szervezeten
belüli magasabb fórumhoz fordulás lehetősége” [5/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 27, 31.; 22/1995. (III. 31.) AB
határozat, ABH 1995, 108, 109.]. Többször rámutatott arra is,
hogy elégséges az egyfokú jogorvoslat, és az Alkotmány a
jogalkotóra bízza annak meghatározását, hogy hány fokú
jogorvoslati rendszert hoz létre [1437/B/1990. AB határozat,
ABH 1992, 453, 454.; 22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH
1995, 108, 110.]. Ehhez kapcsolódóan a 66/1991. (XII. 21.) AB
határozat (ABH 1991, 342, 350.) arra is utalt, hogy az
államigazgatási (közigazgatási) határozatok bírósági
eljárásban való felülvizsgálata a jogorvoslathoz fűződő
alapjog alkotmányszerűségi követelményét kielégíti. Az
Alkotmánybíróság ezért nem állapított meg
alkotmányellenességet annak okán, hogy – abban az esetben a
külföldiek ingatlanvásárlása tárgyában hozott – a hatósági
határozat ellen államigazgatási úton fellebbezésnek helye
nincs, mivel a sérelmes határozat bíróság előtt megtámadható
(38/B/1992. AB határozat, ABH 1992, 729.).
4. 2. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a
jogorvoslathoz való jog tényleges érvényesüléséhez szükséges
a “jogorvoslás” lehetősége, vagyis az, hogy a jogorvoslat
fogalmilag és szubsztanciálisan tartalmazza a jogsérelem
orvosolhatóságát. [23/1998. (VI. 9.) AB határozat, ABH 1998,
182, 186.; 49/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH 1998, 372,
382.; 19/1999. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1999, 150, 156.;
286/B/1995. AB határozat, ABH 2001, 795, 797.] Az
Alkotmánybíróság ezért a továbbiakban azt vizsgálta, hogy az
Lt. 90/A. §-ában szabályozott eljárás ezt a követelményt
kielégíti-e.
A közigazgatási szerv előtti eljárás és a bírósági eljárás
egymással szoros viszonyban állnak, egymást kiegészítő és
egymást ellensúlyozó szerepük van. A kettő összefüggésében
kell tehát vizsgálni azt, hogy a jogorvoslathoz való jog
ténylegesen érvényesül-e. A jogorvoslás lehetőségét vagy a
közigazgatási szerv előtti eljárás, vagy a közigazgatási
határozat bírósági felülvizsgálatára irányuló eljárás során
kell biztosítani. Mindkét esetben követelmény a jogsérelem
orvosolhatósága szempontjából a jogorvoslat hatékonysága: a
jogorvoslatot általában a határozat végrehajtását megelőzően
kell biztosítani. Ez utóbbi követelmény azonban nem abszolút
jellegű, a jogrendszerben számos eltérés található. A felek
különösen fontos érdekei vagy más okok egyaránt
indokolhatják, hogy a jogorvoslati eszközhöz ne kapcsolódjék
halasztó hatály, illetőleg a jogorvoslatra tekintet nélkül
végrehajtásra kerüljön egy adott jogalkalmazói döntés.
Az Ltm. mögötti törvényhozói szándék az önkényes
lakásfoglalással érintett lakások tulajdonosai számára egy
hatékonyabb jogvédelmi eszköz biztosítása. Az Ltm. ezért
bizonyos korlátok között lehetővé tette az önkényesen
elfoglalt lakás kiürítésének jegyzői eljárásban való
elrendelését. A jegyző ilyen hatáskörének megteremtése tehát
az önkényesen elfoglalt lakások tulajdonosai tulajdonjogának
védelmét szolgálja. A gyorsítási szándéknak megfelelően az
Lt. 90/A. §-ában szabályozott eljárásban a kilakoltatást
elrendelő határozattal szemben fellebbezésnek nincs helye, a
keresetlevél benyújtásának pedig nincsen halasztó hatálya. A
jegyző határozatát – az Áe. szabályainak értelmében – annak
közlésétől számított nyolc napon belül végre kell hajtani,
így jogorvoslásra csak a végrehajtást követően kerülhet sor.
A jogorvoslat azonban nem kizárt: a keresetet a helyi
bíróságon a határozat kézbesítésétől számított 15 napon belül
lehet benyújtani.
A támadott szabályozás tehát nem sérti a jogorvoslathoz való
jogot sem, hiszen biztosítja a jogorvoslás lehetőségét. Az
Alkotmánybíróság ezért az indítványt ezen részében is
elutasította.
5.1. Az Alkotmánybíróság az Ltm. 4. § (2)-(3) bekezdései
alkotmányellenességének megállapítása iránti indítványok
tárgyában az eljárást megszüntette. Az Ltm. 4. § (2)
bekezdése lehetővé tette azt, hogy a hatályba lépésekor már
fennálló önkényes lakásfoglalások esetén a hatályba lépéstől
számított 60 napon belül a lakás kiürítését a jegyzőtől
kérjék, az Ltm. 4. § (3) bekezdése pedig ugyanezen
lehetőséget a nem lakás céljára szolgáló helyiségek esetére
teremtette meg. E rendelkezések tehát 2000. június 10. és
2000. augusztus 9. között biztosítottak lehetőséget kérelmek
benyújtására, vagyis már teljesedésbe mentek, e rendelkezések
alapján már igényt érvényesíteni nem lehet.
A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
Jat.) 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát, ha
más jogszabály hatályon kívül helyezi vagy ha a jogszabályban
meghatározott határidő lejárt. A Jat. nem határozza meg
egyértelműen, hogy a jogszabályban meghatározott határidőnek
kifejezetten a jogszabály hatályának megszűnésére, vagy a
jogszabály alkalmazhatóságára kell-e vonatkoznia. Az
Alkotmánybíróság több határozatában a Jat.-nak ezt a
szabályát a jogszabály alkalmazhatóságára vonatkozó
rendelkezésként értelmezi. E határozataiban megállapította,
hogy a szabály alkalmazására jogszabályban előírt határidő
leteltével, azzal, hogy a kifejezetten hatályon kívül nem
helyezett jogszabályi rendelkezések teljesedésbe mentek, már
nincs mód arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi rendelkezés
alapján jogot szerezzenek, a jogszabály lényegében hatályát
vesztette. (1239/B/1990. AB végzés, ABH 1991, 905, 906.;
298/B/1994. AB határozat, ABH 1994, 679, 700.; 880/B/1992. AB
végzés, ABH 1996, 803, 804-806.) Ennek alapján tehát az Ltm.
4. § (2) és (3) bekezdése hatályos jogszabályi rendelkezésnek
már nem tekinthető. A már hatályát veszített jogszabályok
alkotmányossági vizsgálata pedig csak akkor lehetséges, ha az
ilyen jogszabály vizsgálatát egyedi (konkrét) esetben az
Abtv. 38. §-a alapján bíró kezdeményezi az előtte folyamatban
lévő ügyben való alkalmazhatóság kérdésében, illetve, ha a
már nem hatályos jogszabály alkalmazhatóságának kérdése
alkotmányjogi panasz kapcsán merül fel. [65/1995. (XI. 10.)
AB határozat, ABH 1995, 327, 329-330.]
Mivel az Ltm. 4. § (2)-(3) bekezdéseire vonatkozó indítvány a
fenti feltételek egyikének sem felel meg, az Alkotmánybíróság
az eljárást ebben a részében az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozat 31. § a) pontja alapján megszüntette.
5. 2. Az indítványozó kérte az Ltm. által az Lt. 90. §-a után
beiktatott cím és a 91. § (1) bekezdésének megsemmisítését
is. Nem állította azonban, hogy önmagában a cím sértené az
Alkotmányt, és nem jelölt meg olyan alkotmányos rendelkezést
sem, amellyel a 91. § (1) bekezdése ellentétes lenne. Az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint valamely beadvány
akkor minősül indítványnak, ha pontosan megjelöli a támadott
jogszabályhelyeket és a megsértett alkotmányszakaszt,
valamint határozott kérelmet tartalmaz. Ezen kritériumoknak
az indítvány e része nem felel meg, ezért azt az
Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
IV.
Az Alkotmánybíróság elutasította az Sztv. 139/A. §-át támadó,
az Alkotmány 55. § (1) bekezdésének sérelmét állító
indítványt.
Az indítványozó álláspontja szerint az elzárás büntetésnek a
pénzbírság elé sorolása által a jogalkotó elsősorban
elzárással rendeli büntetni az önkényes beköltözést.
Az Sztv. 139/A. § (1) bekezdése nem állít fel sorrendet a
kiszabható büntetések között. Tradicionális jogalkotási
megoldás, hogy a jogalkotó a törvényi tényállásokhoz
kapcsolódó alternatív szankciók esetén mindig azt jelöli meg
elsőként, amely a büntetések általános részi felsorolásánál
előrébb található. Ezt a megoldást követi az Sztv. is,
amelynek 13. § (1) bekezdése szerint a szabálysértés miatt
alkalmazható büntetések az elzárás, illetve a pénzbírság. A
13/2002. (III. 20.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
rámutatott arra, hogy amennyiben a jogalkotó vagylagosan
alkalmazható büntetést tesz lehetővé, az a jogalkalmazónak a
büntetési nem megválasztására irányuló mérlegelési
szabadságát nem befolyásolja. (ABK 2002. március, 99, 102.)
1. Az Alkotmány 55. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a szabadságra és a
személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától másként,
mint törvényben meghatározott okokból és a törvényben
meghatározott eljárás alapján megfosztani. A személyes
szabadság alapjoga korlátozására adott felhatalmazást az
Alkotmánybíróság soha sem önmagában, hanem az Alkotmány 8. §-
ában foglalt szabályokkal együtt és egymásra vonatkoztatva
vizsgálja, következetes gyakorlata szerint “az Alkotmány […]
csak úgy teszi lehetővé a személyes szabadság elvonása
okainak és az azzal kapcsolatos eljárásnak a szabályozását,
hogy ez a szabályozás nem korlátozza szükségtelenül vagy
aránytalanul a személyes szabadsághoz való jogot” [5/1999.
(III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 75, 84.].
Az elzárást, mint a szabálysértési jog legsúlyosabb, a
személyi szabadsághoz való jog korlátozásával járó büntetési
nemet az Sztv. vezette újra be. E törvény megalkotása során a
törvényhozó figyelemmel volt mind az emberi jogok és alapvető
szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én
kelt, és az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Egyezmény
6. cikkére, mind a 63/1997. (XII. 11.) AB határozatra (ABH
1997, 365-373.), amely a szabálysértésekről szóló 1968. évi
I. törvénnyel kapcsolatban mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet állapított meg a szabadságelvonás-
szankció bírói ítélet útján való kiszabása tekintetében. A
jelenlegi szabályozás szerint – az Alkotmány 55. § (1)
bekezdésével összhangban – kizárólag törvény állapíthatja meg
az elzárással sújtható szabálysértések körét; az elzárás csak
a pénzbírság alternatívájaként, vagylagosan alkalmazható és
az elzárással is fenyegetett szabálysértés elbírálása
kizárólagosan bírósági hatáskörbe tartozik.
Önmagában az, hogy bizonyos szabálysértésekre a törvényhozó
lehetővé teszi az elzárás büntetés kiszabását, nem ellentétes
az Alkotmány 55. § (1) bekezdésével. Az elzárás legrövidebb
időtartama egy nap, leghosszabb tartama – bizonyos
kivételekkel - hatvan nap. Így a büntetés mértéke igazodik
ahhoz, hogy a szabálysértések a társadalomra kisebb fokú
veszélyt jelentenek, és ezért az elzárás időtartama mindig
kevesebb, mint a szabadságvesztés büntetés minimális
időtartama, amelynek legrövidebb tartama két hónap [a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 40. § (2)
bekezdése]. Ezen túlmenően az Alkotmánybíróság rámutatott
arra is, hogy “a törvényhozónak széles körű alkotmányos
mozgástere van a büntetés kiszabásával összefüggő büntetőjogi
intézményrendszer alakítása során. Az Alkotmánybíróság nem
jogosult a jogalkotói mérlegelés célszerűségi szempontú
felülbírálatára és az egyes koncepciók értéktartalmának
minősítésére, az ezért való politikai és jogpolitikai
felelősséget a törvényhozó viseli. Az Alkotmánybíróság a
semlegesség talaján állva csupán azt vizsgálhatja, hogy a
büntetéskiszabás rendjére vonatkozó szabályok megállapítására
vonatkozó diszkrecionális jogával összefüggésben "a jogalkotó
mérlegelési jogának gyakorlása során nem került-e ellentétbe
az Alkotmány valamely rendelkezésével"” [13/2002. (III. 20.)
AB határozat, ABK 2002. március 99, 103.]. Az
Alkotmánybíróság ezen megállapításai a szabálysértésekkel
kapcsolatosan is érvényesek.
2. Amennyire az a szabálysértésekre vonatkozó joganyag
keretei között lehetséges, az Sztv. tekintettel van az
Alkotmánynak a család intézményét, illetve a gyermekek
jogait, valamint az ifjúság egészséges fejlődését védő
szakaszaira (15.§, 16.§, 66.§ és 67.§) Az Sztv. 15. §-a
értelmében “nincs helye elzárásnak, ha az eljárás alá vont
személy a) fiatalkorú; […] c) a terhesség negyedik hónapját
elérő nő, tizenhat éves korát be nem töltő gyermekét egyedül
nevelő szülő, vagy fogyatékos, illetőleg folyamatos ápolást
igénylő hozzátartozójáról egyedül gondoskodik.” Az elzárás
büntetés alkalmazhatóságának ezen túlmenően nem lehet
akadálya az elkövető családi állapota. Az elzárás
alkalmazásával kapcsolatban kialakult, az elzárt családját
érintő problémákra más jogszabályok tartalmaznak megoldást.
Így például a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
szóló 1997. évi XXXI. törvény részletes rendelkezéseket
tartalmaz a családjából bármely okból kikerült gyermek
biztonságának, korához és szükségleteihez igazodó
gondozásának, nevelésének, egészséges személyiségfejlődésének
biztosítására vonatkozóan. E rendelkezések értelemszerűen
akkor is alkalmazandók, ha a gyermekről gondoskodni köteles
személy e kötelezettségének a büntetőjog vagy a
szabálysértési jog alkalmazása következtében nem tud eleget
tenni.
Ezért az Alkotmánybíróság az indítványokat ebben a
vonatkozásukban elutasította. Ugyanezen indokok alapján
utasította el az Alkotmánybíróság azon indítványi részeket
is, amelyek az Alkotmány hivatkozott szakaszainak sérelmét az
Lt. 90/A. §-ra vonatkozóan állították.
V.
Az indítványok szerint az önkényesen elfoglalt lakás
kiürítésére irányuló eljárás, valamint az önkényes
lakásfoglalás szabálysértéssé minősítése sérti a szociális
biztonsághoz való jogot, ezen belül különösen is a lakáshoz
való jogot. Az Alkotmánybíróság 32/1998. (VI. 25.) AB
határozatában – a szociális biztonság alapjogával kapcsolatos
jellemzők és követelmények meghatározása kapcsán – kimondta,
hogy az Alkotmány 70/E. §-ában meghatározott szociális
biztonsághoz való jog a szociális ellátások összessége által
nyújtandó olyan megélhetési minimum állami biztosítását
tartalmazza, amely elengedhetetlen az emberi méltósághoz való
jog megvalósulásához (ABH 1998, 251, 254.).
Az Alkotmánybíróság a szociális biztonsághoz való jog
értelmezése kapcsán a 42/2000. (XI. 8.) AB határozat
rendelkező részében kimondta: “Az Alkotmány 70/E. § (1)
bekezdése szerinti szociális biztonsághoz való jog a
szociális ellátások összessége által nyújtandó megélhetési
minimum állami biztosítását tartalmazza. A megélhetési
minimum garantálásából konkrétan meghatározott részjogok -
így a "lakhatáshoz való jog" - mint alkotmányos alapjogok nem
vezethetők le. E tekintetben az állam kötelezettsége és ebből
következően a felelőssége nem állapítható meg.” (ABH 2000,
329.) Ugyanezen határozatban rámutatott az Alkotmánybíróság
arra is, hogy hajléktalanság esetén szállás biztosítására az
állam ellátási kötelezettsége az emberi életet közvetlenül
fenyegető veszélyhelyzetben terjed csak ki; ez a
kötelezettség azonban nem azonos a “lakhatáshoz való jog”
megteremtésével. (ABH 2000, 329, 335.)
A kilakoltatott önkényes lakásfoglalók szállásának
biztosítására akkor köteles az állam, ha azok életét
közvetlen veszélyhelyzet fenyegeti. Annak eldöntése azonban,
hogy a szállást hogyan kívánja biztosítani a számukra, az
állam mérlegelési szabadsága körébe esik. A mérlegelési
szabadságnak természetesen határt szabnak az Alkotmány
rendelkezései. Ez azt is jelenti, hogy a szállás
biztosításával kapcsolatos kötelezettségét az állam nem
enyhítheti úgy, hogy mások tulajdonjogát korlátozza azáltal,
hogy az önkényes lakásfoglalók kilakoltatásához nem biztosít
hatékony eljárási formát. Ugyanígy a lakás nélkül maradt
személyek sem oldhatják meg lakhatási gondjaikat mások
tulajdonának a megsértésével. Az államnak ilyen jellegű
veszélyekkel szemben is kötelezettsége a tulajdonjog védelme.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
önkényesen elfoglalt lakás kiürítésének elrendelésére
irányuló eljárás nem sérti a szociális biztonsághoz való
jogot. Így az Alkotmánybíróság az indítványokat e részeikben
is elutasította.
Az Alkotmánybíróság, tekintettel arra, hogy fentiekben az
Ltm. egyetlen támadott rendelkezését sem találta
alkotmányellenesnek, az Ltm. egészének megsemmisítését kérő
indítványt is elutasította.
VI.
Az indítványozók azért is kérték a támadott rendelkezések
(Lt. 90/A. § és Sztv. 39/A. §) megsemmisítését, mivel azok
nemzetközi szerződésbe ütköznek, s ez okból sértik az
Alkotmány 7. §-át.
Az Abtv. 1. § c) pontja szerinti ilyen indítvány
előterjesztésére csak az Abtv. 21. § (3) bekezdésében
felsoroltak jogosultak. Az indítványozók nem e körbe
tartoznak, ezért ezen indítványaikat az Alkotmánybíróság
ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001.
(XII. 3.) Tü. határozat 29.§ c) pontja alapján az
Alkotmánybíróság visszautasította.
Az Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben
történő közzétételét a közérdeklődésre tekintettel rendelte
el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |