English
Hungarian
Ügyszám:
.
632/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 66/1995. (XI. 24.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/333
.
A döntés kelte: Budapest, 11/21/1995
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

      Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos   vizsgálatára   irányuló   indítványok   tárgyában
      meghozta a következő

                             határozatot :

      Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy a Magyar Köztársaság
      1995. évi pótköltségvetéséről szóló 1995. évi LXXII. törvény
      18. §-ában  foglalt rendelkezések  alkotmányellenesek, ezért
      azokat    a    törvény    hatálybalépésének    napjával    -
      visszamenőlegesen - megsemmisíti.

      Az   Alkotmánybíróság    a   Magyar    Köztársaság   Polgári
      Törvénykönyvéről szóló  1959. évi  IV. törvény  226.  §  (2)
      bekezdésében  foglalt   rendelkezés  alkotmányellenességének
      megállapítására  és   megsemmisítésére  irányuló  indítványt
      visszautasítja.

      Az  Alkotmánybíróság   e  határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        1. A  Magyar Köztársaság 1995. évi pótköltségvetéséről szóló
        1995. évi LXXII. törvény ( a továbbiakban :  Pkvtv. ) 18. §-
        a  szerint   a   Magyar   Köztársaság   1991.   évi   állami
        költségvetéséről és  az államháztartás  vitelének 1991.  évi
        szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény ( a továbbiakban :
        Kátv. )  65. §-a  helyébe új tartalmú rendelkezés lép. Ennek
        alapján a  Kátv. 64.  § (1)  bekezdése szerinti  kamatmentes
        vagy évi  3, 5  %-ot meg  nem haladó  kamat mellett nyújtott
        lakáscélú kölcsönök  kamata egységesen évi 25 %-ra változik,
        a 3,  5 %-nál  magasabb és  nem változó kamatozású lakáscélú
        kölcsönök kamata  pedig a  törvény hatálybalépésétől  kezdve
        ugyancsak évi 25 %.

        A Kátv.  a  64.  §-t  is  magába  foglaló  Hatodik  része  a
        kedvezményes  lakáscélú  kölcsönök  kamatairól  tartalmazott
        rendelkezéseket. E  rendelkezések alapján  az 1988. december
        31-e előtt  hatályban volt  jogszabályok alapján folyósított
        lakáscélú kölcsönök kamata, törlesztő részlete és az adósság
        összege -  az adósok választása szerint - a törvény 65. vagy
        66. §-ának  rendelkezései szerint  megváltozott.  Az  adósok
        választási jogukat  a pénzintézet  felszólítását  követő  30
        napon belül gyakorolhatták.

        A  Kátv.  hivatkozott  65.  §-a  úgy  rendelkezett,  hogy  a
        kamatmentes vagy az évi 3, 5 %-ot meg nem haladó, továbbá az
        azt meghaladó  és nem  változó kamatozású  kölcsönök  kamata
        egységesen 15  %-ra emelkedik.  A Kátv. 66. §-ának vagylagos
        rendelkezése szerint az állam a kamatmentes vagy évi 3, 5 %-
        ot   meg    nem   haladó   kamatozású   kölcsönök   fennálló
        tőketartozásának felét, a 3, 5 %-nál magasabb és nem változó
        kamatozású  kölcsönök   tőketartozásának  pedig   az  1/3-át
        elengedte, az  ily módon  csökkentett kölcsönökre  azonban a
        lakáscélú   bankkölcsönök    mindenkori   kamatát    kellett
        megfizetni. A Kátv. 69. §-a szerint a törvény rendelkezéseit
        1991. január 1. napjától kellett alkalmazni.

        2. A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959.
        évi IV.  törvény ( a  továbbiakban :   Ptk.  )  226.  §  (2)
        bekezdésében  foglalt   rendelkezés  szerint   jogszabály  a
        hatálybalépése előtt  megkötött szerződések  tartalmát  csak
        kivételesen változtathatja  meg. Ha a szerződés megváltozott
        tartalma bármelyik  fél lényeges  jogos érdekét sérti, a fél
        kérheti a  bíróságtól a  szerződés  módosítását  vagy  -  ha
        jogszabály  másként   nem  rendelkezik   -  a   szerződéstől
        elállhat.

        3. Az  Alkotmánybíróság a 32/1991. (VI. 6.) AB határozatával
        ( ABH  1991,   146-169.  )   a  Kátv.   64-68.  §-aiban  írt
        rendelkezések,  továbbá  a  Ptk.  226.  §  (2)  bekezdésében
        foglalt rendelkezés  alkotmányellenességének megállapítására
        irányuló  indítványokat  és  e  jogszabályok  megsemmisítése
        iránti kérelmeket elutasította, így a törvényi rendelkezések
        a fenti tartalommal hatályosultak.

        4. A  pénzügyminiszter nyilatkozatában  kifejtette,  hogy  e
        kifogásolt törvényi  kamatemelést közgazdaságilag  az  1993.
        óta bekövetkezett  nagyarányú  infláció-növekedés  és  ezzel
        összefüggésben  a   piaci  kamatlábak  jelentős  emelkedése,
        valamint a  költségvetési hiány  fokozódása indokolta. 1993.
        óta az  infláció jelentősen, mintegy 10 %-kal növekedett, az
        akkori 25,  6 %-os piaci kamatlábak 35, 5 %-ra változtak, az
        adósságnövekedés 3,  500 milliárd  forintról 4, 500 milliárd
        forintra  nőtt  és  a  költségvetés  lakástámogatása  69,  7
        milliárd  forintról   ez   évben   108   milliárd   forintra
        emelkedett.  Álláspontja  szerint  mindezek  olyan  lényeges
        körülményváltozások, amelyek  az  érintett  hitelszerződések
        tartalmának  megváltoztatását   indokolttá  és   szükségessé
        tették. A  pénzügyminiszter arra nézve is nyilatkozott, hogy
        1991-ben a  piaci kamatlábak  nagysága 32  % volt, ez azután
        1993-ban -  az inflációcsökkenéssel  együtt -  25  %  körüli
        mértékre csökkent,  ekkor a  15 %-os lakáskölcsön kamatok is
        mérséklődtek    12     %-ra.    1995-ben    azután    megint
        inflációnövekedés és a kamatlábak emelkedése következett be.

        5.  Az   Alkotmánybíróság  az   Országos  Takarékpénztár  és
        Kereskedelmi  Bank   Részvénytársaságtól   származó   adatok
        alapján  megállapítja,   hogy  a   Pkvtv.  18.   §-ában  írt
        rendelkezések az  OTP-nél  kezelt  cc.  206.  000  lakáscélú
        kölcsönszerződést érintenek.  Az OTP  további kb.  200.  000
        olyan lakáscélú  kölcsönszerződést  bonyolít,  amelyekre  az
        adósok  korábbi   választása  alapján   a  Kátv.   66.   §-a
        vonatkozik, amelyek  után tehát  a kölcsönadósok a lakáscélú
        bankkölcsönök   mindenkori    ( piaci )   kamatát   fizetik.
        Hozzávetőlegesen   még    további   20-30.   000   lakáscélú
        kölcsönszerződés hitelezői a különféle takarékszövetkezetek.

        A Kátv.  hatálybalépésekor az  OTP  1.  700.  000  lakáscélú
        kölcsönszerződés hitelezői  alanya volt,  ez a  kedvezményes
        kamatozású kölcsönökkel  érintett lakásállomány  kb. 90 %-át
        tette ki,  a további  cc. 10  % tekintetében  a hitelezők  a
        lakásszövetkezetek  voltak.  1991.  december  31-re  az  élő
        lakáscélú kölcsönszerződések  száma jelentősen  csökkent. Az
        adósok    választása     alapján    418.    000    lakáscélú
        kölcsönszerződés maradt fenn 15 %-os kölcsönkamattal és 282.
        000 lakáscélú  hitelszerződés  vált  piaci  kamatozásúvá.  A
        lakáscélú bankkölcsönök  akkori ( piaci )  kamata 32 % volt,
        ez a  kamatláb 1993-tól  28 %-ra  mérséklődött,  majd  1995.
        júliusától kezdődően  31-33  %-ra  emelkedett.  A  lakáscélú
        bankkölcsönök   piaci   kamatának   1993-ban   bekövetkezett
        csökkenésével  párhuzamosan  az  OTP  a  15  %-os  lakáscélú
        hitelek  kamatlábát  12  %-ra  mérsékelte.  Megállapítja  az
        Alkotmánybíróság, hogy  az OTP-nél  elérhető betéti  kamatok
        25-26 %  körül vannak,  értékpapír  befektetéssel  -  tartós
        lekötéssel -  érhető el 28 %-ot meghaladó kamatnyereség vagy
        hozam.

                                    II.

        A    Pkvtv.     18.     §-ában     foglalt     rendelkezések
        alkotmányellenességének  megállapítása   és   megsemmisítése
        iránt az  Alkotmánybírósághoz számos indítvány érkezett. Egy
        indítványozó kérte  a Ptk.  226. §  (2) bekezdésében foglalt
        rendelkezés megsemmisítését is.

        1.  Az   indítványozók  álláspontja   szerint   a   támadott
        rendelkezések   ellentétben   állnak   az   Alkotmánybíróság
        hivatkozott   határozatában   kifejtettekkel,   a   fennálló
        szerződések tartalmát  a  törvényhozó  -  ennek  alkotmányos
        feltételei hiányában  - egyoldalúan  ismét nem volt jogosult
        megváltoztatni és a kamatlábak mértékét jelentősen, 15 %-ról
        25 %-ra  felemelni. A  sérelmezett kamatemelés a már egyszer
        módosított, de  fix  kamatozású  és  a  további  változtatás
        lehetőségét   nem    tartalmazó   szerződések   tekintetében
        alkotmányellenes állami beavatkozásnak minősül.

        2. Az  indítványozók hivatkoztak  arra,  hogy  a  kifogásolt
        törvényi  rendelkezések   megengedhetetlen   diszkriminációt
        valósítanak meg, így ellentétben állnak az Alkotmány 70/A. §
        (1)  bekezdésében  foglalt  szabállyal.  A  Kátv.  vonatkozó
        rendelkezései szerint  ugyanis a  lakáscélú kölcsönök adósai
        1991-ben  választási   jogot  gyakorolhattak   a   kölcsönök
        kamatvonzata  tekintetében.   E   jogválasztás   alapján   a
        törvényhozó  a  korábban  megkötött  hitelszerződéseket  úgy
        módosította, hogy  vagy elengedte  a  fennálló  tőketartozás
        felét   ( 1/3-át )    a   megmaradó    kölcsönösszeg   piaci
        kamatvonzata ellenében,  vagy a  tőketartozást  érintetlenül
        hagyva a kamatlábat nem változó 15 %-os mértékre emelte fel.

        Azok   a    szerződési   kötelezettek,   akik   a   törvényi
        felhatalmazás alapján  ez utóbbi lehetőséget választották, a
        támadott törvényi  rendelkezések folytán  megengedhetetlenül
        hátrányos helyzetbe  kerültek a  választási jogukkal másként
        élő kölcsönadósokkal  szemben. A  most kifogásolt,  25  %-os
        mértékre történt  kamatemelés ugyanis  majdnem eléri a 31-33
        %-os  piaci  kamatmértéket,  ezzel  szemben  a  tőketartozás
        felének ( 1/3-ának )  elengedésére  vonatkozó  kedvezményben
        ezek az  adósok nem  részesültek. A  sérelmezett törvény így
        ezeket az  adósokat aránytalan  többletfizetésre kötelezi  a
        tőketartozástól részben  szabadult adósokhoz  képest,  amely
        alkotmányosan megengedhetetlen megkülönböztetésnek minősül.

        3.   További    indítvány   a    sérelmezett   rendelkezések
        alkotmányellenességét állította azon az alapon is, hogy azok
        ellentétben  állnak   a  Alkotmánynak  az  alapvető  jogokra
        vonatkozó 8.  § (1)  bekezdésében foglalt rendelkezésével, a
        piacgazdaságot  deklaráló   9.   §   (1)   bekezdésével,   a
        tulajdonjog  alapjogi   védelmét   garantáló   13.   §   (1)
        bekezdésével,  az   esélyegyenlőséget  célzó   70/A.  §  (3)
        bekezdésében   írt   szabállyal,   illetőleg   a   szociális
        biztonságot kifejező 70/E. § (2) bekezdésében foglaltakkal.

        4. Több  indítvány utalt  a törvények közötti kollízióra is,
        így a  támadott rendelkezéseket  ellentétben állónak látja a
        Ptk. 2.  § (1)  bekezdésével,  4.  és  5.  §-ával,  amely  a
        jóhiszeműség alapelvi  követelményét illetőleg a joggal való
        visszaélés tilalmát  fogalmazza meg,  továbbá a  Ptk. 277. §
        (1) bekezdésében kifejezett pacta sunt servanda elvével.

        Ezekre az  alkotmányos  és  törvényi  indokokra  figyelemmel
        kérték az indítványozók a sérelmezett törvényi rendelkezések
        alkotmányellenességének megállapítását  és ex  tunc  hatályú
        megsemmisítését.

                                    III.

        Az Alkotmánybíróság  a  Pkvtv.  18.  §-a  vonatkozásában  az
        indítványokat megalapozottnak találta.

        1. A  Pkvtv. támadott rendelkezései az adósok által fizetett
        törlesztő  részletek   kamatlába  tekintetében   azoknak   a
        hitelszerződéseknek a  vonatkozásában idézett elő változást,
        amelyeket   az   Országos   Takarékpénztár   vagy   valamely
        takarékszövetkezet az  1988. december  31-e előtt  hatályban
        volt jogszabályok  alapján lakásépítés,  lakásvásárlás  vagy
        egyéb lakásépítési munkák céljára kötött a hiteladósokkal. E
        korábbi   jogszabályok    a   lakáscélú   kölcsönök   teljes
        feltételrendszerét   megállapították,   így   kijelölték   a
        szerződések alanyait a hitelezői pozícióban és - évenként és
        lakásépítési-lakásberuházási  konstrukciókként  változóan  -
        meghatározták az adósok ( vevők, építtetők, beruházók stb. )
        körét  is.   A  jogszabályok   megállapították  a  kölcsönök
        céljait, felhasználási módját, a folyósítható összegek felső
        határát,  a   kölcsönök  ( hosszú,   15-20-25  évre  szóló )
        lejáratát  és   a  hitelösszegek   után  fizetendő  kamatláb
        nagyságát,   a    fizetés   feltételeit.    Rendelkeztek   a
        jogszabályok a  részlettörlesztések szempontjairól  és az  e
        körben nyújtható különféle kedvezményekről.

        E korábbi  jogszabályi rendelkezések  -  mint  jogszabályban
        meghatározott standardizált  általános szerződési feltételek
        -   összetett,    hárompólusú   szerződési    jogviszonyokat
        konstruáltak. E komplex jogviszonyok két, egymással szorosan
        összefüggő szerződést  kapcsoltak össze,  jelesül egy  kvázi
        bizományi szerződést,  amely az  állam és a hitelszerződések
        megkötésére felhatalmazott  pénzintézetek között  állt fenn,
        másfelől  egy   kölcsönszerződést,  amelyet   a   jogosított
        pénzintézetek a  lakásépítőkkel  ( lakásvásárlókkal  stb.  )
        kötöttek meg.  A szerződések  szoros összefüggése  - egyebek
        között  -   abban  fejeződött   ki,  hogy  a  lakásépítőknek
        ( hiteligénylőknek )   nyújtott    kedvezményes   kamatozású
        hosszúlejáratú    kölcsönök     kamatkedvezményéből    adódó
        többletterhek megfizetését  az állam  vállalta, éspedig úgy,
        hogy a  kedvezményes és banki ( piaci ) kamat különbözetét a
        hitelszerződések megkötésére felhatalmazott pénzintézeteknek
        megtéríti. E  jogszabályok arról  is  rendelkeztek,  hogy  a
        kedvezményes lakáskölcsönöket a pénzintézeteknek a lakossági
        megtakarításokból    kell     folyósítani.    A    lakossági
        megtakarítások gyűjtőhelyei  e korábbi  jogszabályok hatálya
        idején ugyanis  a gyakorlatilag monopolhelyzetű OTP, továbbá
        a különféle takarékszövetkezetek voltak.

        2.  A   rendszerváltással,  a   piacgazdaság  felé   történő
        elmozdulással  ez   a  gazdasági,   pénzügyi,   szociológiai
        környezet lényegét  tekintve változott  meg.  Az  OTP  és  a
        takarékszövetkezetek pénzintézeti  monopolhelyzete megszűnt,
        új bankok  és  más,  pénzbefizetéssel  foglalkozó  gazdasági
        társaságok  alakultak,  ezzel  a  lakosság  számára  sokféle
        befektetési  és   értékmegőrzési,   ugyanakkor   gazdadogási
        lehetőség  nyílt  meg.  A  hatálybalépő  új  jogszabályok  a
        kamatkorlátozó rendelkezéseket  többségükben felszámolták, a
        lassan   kibontakozó    versenyben   a   bankok   és   egyéb
        pénzintézetek    olyan    kamatfeltételeket    kínáltak    a
        magánbetevőknek,  amelyek  már  üzleti,  piaci  szempontokon
        nyugodtak. Ezek  a tényezők és az ugrásszerűen bekövetkezett
        infláció-növekedés  együttesen  azt  eredményezték,  hogy  a
        kamatveszteség  szubvencionálását  jogszabályi  kötöttséggel
        vállaló   állam    a    szerződéseket    kezelő    OTP    és
        takarékszövetkezetek  javára   az  eredeti   kamatkülönbözet
        sokszorosát ( közel  tízszeresét ) kényszerült megfizetni. A
        jogszabályok   hatálybalépésekor   ugyanis   a   lebonyolító
        pénzintézeteknek fizetendő  állami szubvenció mértéke a 0-3,
        5 %-os  és az akkori 5-6 %-os kamatlábak különbözete volt. A
        bekövetkezett lényeges  körülményváltozások folytán  azonban
        ez a mérték a 0-3, 5 %-os és 28-32 %-os kamatlábkülönbözetre
        rúgott. E  lényegi változásokkal  így  az  állam  számára  a
        kedvezményes   lakáskamatok    és   a   piaci   hitelkamatok
        különbözetének szubvencionálása  az ún.  háttérjogviszonyban
        már elviselhetetlenné vált.

        3. A  Kátv. 64-68. §-ai erre az utóbb bekövetkezett és előre
        nem látható  rendkívüli  körülményváltozásra  tekintettel  a
        jogszabályokkal  "diktált"   hitelszerződésekben   radikális
        változtatásokat rendeltek  el.  A  rendelkezések  szerint  a
        törvény hatálybalépésekor az OTP-nél kezelt cc. 1. 700. 000,
        továbbá  a   különféle   takarékszövetkezeteknél   megkötött
        hitelszerződések  -   az  adósoknak   biztosított  vagylagos
        felhatalmazással   ( facultas    alternativa )   folytán   -
        módosultak :   a  kötelezettek  választása  szerint  vagy  a
        tőketartozás  felének   elengedése   mellett   a   megmaradó
        tőkeösszeg kamatai  a mindenkori  piaci kamatlábak mértékére
        emelkedtek, vagy - a tőkeösszeg érintetlenül hagyása mellett
        - a  tartozás kamatai  a piaci  kamatok felére  - 15  %-ra -
        változtak és  ezzel nem változó kamatozású, de az eredetinél
        terhesebb    kölcsönszerződésekké     alakultak    át.     A
        hitelügyeletekbe történt  törvényi beavatkozás  egyúttal azt
        is jelentette,  hogy azok,  aki a  tőketartozásuk 50  %-át a
        tárgyév   végéig    a   hitelezőknek    visszafizették,    a
        hiteljogviszonyból származó további kötelezettségük alól - a
        tartozás elengedése folytán - teljesen mentesültek.

        4. A  Kátv. ismertetett rendelkezéseit többszáz indítványozó
        kifogásolta az  Alkotmánybíróság előtt,  kérték  a  törvényi
        rendelkezések  alkotmányellenességének   megállapítását   és
        megsemmisítését.   Az   Alkotmánybíróság   már   hivatkozott
        32/1991. (VI.  6.) AB  határozatával ( ABH  1991, 146-169. )
        ezeket az indítványokat elutasította.

        Az Alkotmánybíróság 13/1990. (VI. 18.) AB határozata szerint
        ( ABH 1990,  55. )  a szerződési  szabadság  a  piacgazdaság
        lényegi eleme.  A szerződési szabadságot az Alkotmánybíróság
        e határozatában  önálló alkotmányos  jogként karakterizálta.
        Az  Alkotmánybíróság   felfogásában   tehát   a   szerződési
        szabadság alkotmányos alapjognak nem tekinthető, hanem az az
        Alkotmány  9.   §  (1)   bekezdésének   kontextusában   nyer
        alkotmányos értéktartalmat.  A szerződési  szabadság így nem
        részesül  alapjogi   védelemben  -  "még  lényegi  tartalmát
        illetően  is   korlátozható"  -   de   az   Alkotmánybíróság
        megkívánja a  korlátozás "alkotmányos  indokoltságát"  ( ABH
        1991, 159; 378. ) .

        Az Alkotmánybíróság  a 32/1991.  (VI. 6.)  AB  határozatában
        ( ABH 1991,  146, 166.  ) rámutatott  arra, hogy különösen a
        hosszú évekig  fennálló szerződési jogviszonyokra a jelentős
        gazdasági  -   esetleg  politikai   -,  pénzügyi   és  egyéb
        társadalmi  változások   nyilvánvalóan  számottevő   hatást,
        lényegi befolyást gyakorolnak. A szerződéskötéskor előre nem
        látott körülmények  ugyanis lényegesen  megváltoztathatják a
        szerződő  felek   helyzetét,  a   jogok  és  kötelezettségek
        arányát, és  valamelyikük számára  rendkívül  terhessé  vagy
        egyenesen  lehetetlenné   tehetik  a  szerződés  változatlan
        tartalommal  történő  fenntartását,  illetőleg  a  szerződés
        teljesítését.  Ezekben   a  rendkívüli   változást  előidéző
        esetekben a  törvények lehetővé teszik, hogy az egyes-egyedi
        jogviszonyokba  a   bíróság  beavatkozzék  és  módosítsa,  a
        megváltozott    körülményekhez     igazítsa    a     tartós,
        hosszúlejáratú szerződések  eredeti tartalmát.  Kimondta  az
        Alkotmánybíróság továbbá azt is, hogy ha a társadalmi méretű
        változások a szerződések nagy tömegét érintik, indokolt - és
        alkotmányosan  nem  kifogásolható  -,  hogy  a  jogviszonyok
        megváltoztatására, módosítására  a törvényhozás dolgozzon ki
        általános  megoldást.   Az  állam  azonban  jogszabállyal  a
        fennálló szerződések  tartalmát  általában  csak  ugyanolyan
        feltételek fennállása  esetén  módosíthatja,  változtathatja
        meg alkotmányosan,  mint amilyen  feltételek  fennállását  a
        bírósági úton  való szerződésmódosítás  megkövetel. Vagyis a
        tartós  jogviszonyok  jogszabállyal  történő  alakítására  a
        "clausula  rebus  sic  stantibus"  tételének  alkalmazásával
        kerülhet sor.  Eszerint a  jogalkotó -  akárcsak a bíróság -
        akkor   jogosult    a   fennálló    és   tartós   szerződési
        jogviszonyokat módosítani,  ha  a  szerződéskötést  követően
        beállott valamely  körülmény folytán a szerződés változatlan
        tartalommal  történő  fenntartása  valamelyik  fél  lényeges
        jogos érdekét  sérti, a körülményváltozás nem volt ésszerűen
        előrelátható, továbbá  ha az  túlmegy  a  normális  változás
        kockázatán.  A   jogszabályi  beavatkozásnak  pedig  további
        feltétele,  hogy  a  lényeges  körülményváltozás  társadalmi
        méretű legyen,  vagyis a szerződések nagy tömegét érintse. A
        törvényhozó feladata  meghatározni és  egyúttal  felelőssége
        eldönteni,  hogy   melyek  azok  a  területek,  amelyeken  a
        beavatkozás már  jogalkotási követelmény.  Azt pedig, hogy a
        beavatkozás feltételei  alkotmányosan fennállnak-e,  köteles
        bizonyítani.  Vita   esetén  viszont   az   Alkotmánybíróság
        jogosult a beavatkozás alkotmányosságát eldönteni, ugyanúgy,
        ahogy a  konkrét,  egyes  szerződésekben  a  Ptk.  241.  §-a
        alapján  esetenként   a  bíróság  jár  el  és  a  feltételek
        fennállása esetén módosítja a szerződések tartalmát.

        5. A  Kátv. vonatkozó rendelkezései tekintetében a rebus sic
        stantibus   klauzulájának    alkalmazási   feltételeit    az
        Alkotmánybíróság fennállónak,  bekövetkezettnek  tekintette.
        Határozatában az  Alkotmánybíróság rámutatott  arra, hogy  a
        lejátszódott   társadalmi   változások,   a   rendszerváltás
        rendkívülisége,  a  költségvetési  kiadásokból  16,  3  %-ra
        emelkedett lakáscélú  kiadások hatalmasra  nőtt mértéke,  az
        állam számára  tarthatatlan, elviselhetetlen teherré váltak.
        A hitelszerződések  mögöttes  jogviszonyaiban  -  vagyis  az
        állam  által   vállalt  szubvencionálásban   -  olyan   -  a
        szerződéskötést  követően   beállott  -   lényeges  változás
        következett  be,   amely  már   az  egyik  fél  -  vagyis  a
        kötelezettségvállaló állam  - lényeges  és jogos érdekének a
        sérelmével jár.  Ezért az Alkotmánybíróság az akkor támadott
        Kátv-vel   fennálló    szerződésekbe   történt   beavatkozás
        kivételességét alkotmányosan megengedettnek találta.

        6.  A   Pkvtv.  támadott   18.  §-a   a   korábbi   törvényi
        beavatkozással     15      %-ra     módosított     lakáscélú
        kölcsönszerződések kamatlábát mind az eredetileg kamatmentes
        vagy   évi   3,   5   %-ot   meg   nem   haladó   kamatozású
        hitelszerződések, mind  pedig a  3, 5 %-nál magasabb, de nem
        változó    kamatozású     kölcsönszerződések    tekintetében
        egységesen 25 %-ra emelte.

        A törvény  preambulumában megfogalmazott  indokok szerint  a
        törvényi  rendelkezések   célja  a  gazdasági  stabilizációt
        szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.
        törvényben meghatározott  kötelezettségeknek  az  1995.  évi
        költségvetési   előirányzatokban   való   érvényesítése.   A
        törvényi rendelkezést  bevezető címből pedig megállapítható,
        hogy a  módosítás a  központi költségvetés  előirányzatainak
        megalapozását célozza, illetőleg szolgálja.

        A pénzügyminiszter hivatkozott még a 10 %-os mértékű - 1993.
        óta bekövetkezett  - inflációnövekedésre, a piaci kamatlábak
        35 %  fölé emelkedésére, a lakástámogatások költségvetési és
        az adósságállomány abszolút növekedésére.

        Így   a    kifogásolt   törvényi    rendelkezések   ugyanúgy
        költségvetési   elnehezülési    indokokra,   inflációra   és
        adósságnövekedésre  hivatkozva   idéznek  elő   a   fennálló
        hitelszerződésekben  tartalmi  változást,  mint  azt  néhány
        évvel  korábban   a  Kátv.   rendelkezései  tették.  Ezek  a
        nehézségek   azonban    a   Kátv.    hatálybalépése   idején
        összefüggésben álltak  a közel  kétmillió  nagyságrendű  élő
        hitelszerződést    érintő,     illetőleg    ezek    mögöttes
        jogviszonyait befolyásoló  rendkívüli  gazdasági,  pénzügyi,
        társadalmi változásokkal.  A rendszerváltással az eredetileg
        egészen   más    gazdasági,   pénzügyi   koncepció   szerint
        kidolgozott  lakástámogatási   konstrukciók  alapvetően  más
        gazdaságpolitikai környezetbe  tevődtek át.  A piacgazdasági
        nyitás a  pénzügyi viszonyokat  kezdettől fogva érintette és
        gyökereiben változtatta  meg. A  kamatmaximumok feloldása, a
        piaci viszonyokra  épülő új  hitelkonstrukciók, a  lakossági
        megtakarítások tekintetében az OTP és a takarékszövetkezetek
        monopolhelyzetének a  megszűnése,  az  inflációs  folyamatok
        hirtelen és  számottevő felerősödése, a kamatlábak 5-6 %-ról
        28-32 %-ra  történő felfutása  - a  másik  oldalon  pedig  a
        kamatmentes,    vagy     rendkívül    alacsony    kamatozású
        hosszúlejáratú hitelszerződések  nagy száma,  a  hárompólusú
        lakástámogatási kölcsönkonstrukcióban lényeges, alapvető, az
        állami támogatást  számottevően érintő tényezőkké erősödtek.

        Mivel  a  vonatkozó  jogszabályokban  az  állam  vállalta  a
        pénzintézetek    számára     a    kamatveszteségek    teljes
        megtérítését, a  közel tízszeresére nőtt állami támogatás az
        eredeti    szerződési     konstrukciók    értékarányosságát,
        értékegyensúlyát teljesen  felborította. Ezekkel  a lényeges
        körülményváltozásokkal megvalósultak  azok a Ptk. 226. § (2)
        bekezdésében írt  kivételességi szempontok,  amelyek alapján
        jogszabály   a    már   fennálló    szerződések    tartalmát
        megváltoztathatja.

        7. Mindezek  a rendkívüli  körülményváltozások a  kifogásolt
        törvényi rendelkezések  összefüggésében már nem igazolhatók.
        A kamatkorlátozások  jogszabályi felszabadítása az 1991. évi
        törvényi   beavatkozást   megelőzően   már   megtörtént,   e
        tekintetben    tehát    nem    következett    be    lényeges
        körülményváltozás. A  piaci kamatok  mértéke 1991-ben  32  %
        volt, ez a kamatláb jelenleg az OTP közlése szerint 31-33 %-
        os, a  pénzügyminiszter nyilatkozata  szerint  35,  5  %-os,
        vagyis lényeges,  számottevő körülményváltozás  a kamatlábak
        tekintetében sem  állt  elő.  Az  1993-ban  bekövetkezett  -
        átmeneti  -   piaci  kamatlábcsökkenés   ugyanúgy,  mint  az
        infláció  csökkenése,  majd  ezek  ismételt  növekedése  nem
        haladja meg  a hosszúlejáratú  szerződésekben,  mint  tartós
        jogviszonyokban  bennerejlő  normális  kockázatot.  Mind  az
        inflációnövekedéssel -  annak 10  %-ot elérő mértékével is -
        mind pedig a paci kamatlábak 1-3 %-os növekedésével 1991-ben
        is lehetett  számolni. Nem  következett be  a szolgáltatások
        szerződési egyensúlyának  előre nem  látható felborulása,  a
        szerződések tartalmát  adó jogok és kötelezettségek az 1991.
        évi szerződésmódosítások  óta  nem  váltak  aránytalanná.  A
        szerződések 1991.  évi tartalmi  változása után  nem  állnak
        fenn tehát  azok a különleges feltételek, amelyek a clausula
        rebus   sic    stantibus   alkalmazását    megalapoznák.   A
        költségvetési  hiány   fokozódása  és   a   lakástámogatások
        növekedése sem olyan rendkívüli mértékű, amely ne lett volna
        előrelátható és  amely az  ésszerű  szerződési  kockázatokat
        meghaladná.

        Minderre  figyelemmel   a  hitelszerződések  tartalma  újabb
        jogszabályi úton  történő  megváltoztatásának  kivételes  és
        ennek folytán  alkotmányos indoka  nincs, a hitelszerződések
        módosítását  követően  olyan  lényeges  körülményváltozás  a
        szerződések  összefüggésében   nem  következett   be,  amely
        valamely fél  - az állam - lényeges és jogos érdekeit sérti,
        így a  Pkvtv.  támadott  18.  §-ában  foglalt  rendelkezések
        alkotmányellenesek. A  költségvetési hiányok pótlására és az
        adósságállomány csökkentésére  kidolgozott  gazdasági,  jogi
        megoldásoknak meg kell felelniük az Alkotmánynak.

        8.   Az   Alkotmánybíróság   a   hosszú   idejű   folyamatos
        jogviszonyokban rejlő kockázatviselés szempontjaira már több
        határozatában hivatkozott  [ ABH 1991,  146, 166. , 43/1995.
        (VI. 30.)  AB határozat,  ABK 1995.  június-július, 254. ] .
        Utalt  arra   is,  hogy  a  különféle  várományok  -  így  a
        jogszabállyal megállapított  szerződési ígéretek  is - annál
        nagyobb alkotmányos védelmet élveznek, minél közelebb állnak
        a "beteljesedéshez".  Vonatkozik  tehát  ez  az  alkotmányos
        követelmény    a     tartós,    hosszúlejáratú    szerződési
        kapcsolatokra is,  különösen akkor,  ha a  tartós szerződési
        viszonyok tartalmát  a jogalkotó  menetközben már  egy ízben
        megváltoztatta. Ebben  az esetben  a tartós  jogviszonyokban
        egyébként is  meglevő bizalmi elem méginkább hangsúlyozódik,
        a bizalmi  elv  alapján  eljáró  személyek,  szerződő  felek
        fokozott védelme előtérbe kerül.

        A Kátv. a szerződésekbe történő beavatkozáskor - figyelemmel
        a hiteljogviszonyokban  meglevő jelentős  állami  támogatási
        elemre - a hiteladósoknak a szerződések módosítását illetően
        választási jogot  biztosított. Azok  a kötelezettek,  akik a
        hátralékos  tőkeösszeg   változatlan  nagysága   mellett   a
        törlesztések után a piaci kamatok felére emelt kamattartozás
        fizetését választották, joggal bízhattak abban, hogy ezt a -
        a szerződések  egyébként kedvezőtlen megváltoztatása mellett
        vagylagosan nyújtott - kedvezményt a szerződések lejártáig -
        hacsak nem  következnek be  rendkívüli körülményváltozások -
        élvezni fogják. Ezt a bizalmi elemet a felkínált alternatíva
        ugyanis egyértelműen erősítette :  akik a változó - és közel
        kétszer olyan nagyságú - kamatfizetést választották, azoknak
        az  állam  a  hátralékos  tőketartozás  50  %-át  ( 1/3-át )
        nyomban elengedte.  A választási  jog gyakorlásával  tehát a
        hiteladósok egy  része a  felkínált  egyikfajta  kedvezményt
        nyomban   élvezhette,    sőt   azok    akik   a   hátralékos
        tőketartozásuk  50   %-át  e   választott   körben   azonnal
        befizették,  azok  tekintetében  a  szerződések  megszűntek,
        vagyis azok  az adósok  hiteltartozásuktól teljes  mértékben
        szabadultak.  Ebből   következik,  hogy  a  bizalmi  elem  a
        szerződéses kapcsolatokban megköveteli, hogy a nem azonnali,
        hanem a  jogviszonyok lebonyolódása folyamatában tartósan és
        visszatérően     megállapított      kedvezmény     ugyancsak
        fennmaradjon, annak  egyoldalú megváltoztatása önkényesen ne
        történhessen meg.  A hitelszerződések kötelezettjei az állam
        által felkínált  választási jog  gyakorlásakor e bizalmi elv
        alapján tehát  alappal feltételezhették, hogy a választáskor
        megszabott  újabb   feltételek   mellett   teljesíthetik   a
        jogszabályi    beavatkozással     terhesebbé    változtatott
        szerződési  kötelezettségeiket,  amennyiben  újabb  lényeges
        körülményváltozások nem  következnek be.  A  kedvezményes  -
        tehát  nem   piaci  -   kamatfeltételek  fizetését  választó
        kötelezettek így  a kamatfeltételek változatlanságában bízva
        koncentrálták szerződéseiket a kamatkedvezményes konstrukció
        alternatívájára  az   50  %-os   tőkeelengedés   kedvezménye
        helyett.  A   választott  szerződésmódosítás  fennmaradásába
        vetett bizalmuk  és várományuk  tehát  alkotmányos  védelmet
        kell hogy  élvezzen, már  csak azért  is,  mert  a  támadott
        jogszabállyal   történt   kamatemelés   folytán   lényegesen
        hátrányosabb   helyzetbe   kerülnének   a   többi,   másként
        választott jogosulttal  szemben. Ezek  közül  a  szerződések
        közül  hozzávetőlegesen   a  támadott   törvénnyel  érintett
        jogviszonyokkal   azonos    számú   ( mintegy   200   ezer )
        hitelszerződés   jelenleg    is   él   a   már   igénybevett
        tőkeelengedés kedvezményével, de ezeket a hitelszerződéseket
        a jogszabály-változtatás  nem érinti. Számos szerződés pedig
        -  az   élő  jogviszonyok   többszöröse  -  a  tőkeelengedés
        következtében rövidebb lejáratúvá vált - időközben megszűnt.
        Sok szerződés  szűnt meg  a fennmaradó  50 %-os tőketartozás
        egyösszegű  befizetése   folytán  is.  Minthogy  a  támadott
        törvénymódosítás  az   e  körbe  tartozó  hiteladósokat  nem
        érinti, a  jogszabály-változtatás  az  eredetileg  egyformán
        kezelt hiteladósok között olyan különbségtételt - mint egyéb
        helyzet szerinti  megkülönböztetést  -  valósít  meg,  amely
        egyenlőtlen  jogelosztásnak   minősül,  és   amely  már   az
        Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése alapján megengedhetetlen.

        A támadott  törvényi rendelkezések  tehát az egyenlő elbánás
        elvét  is   sértik.  A   Kátv.  kínálta   alternatívakor   a
        hiteladósok a  szerződések  hátralékos  lefolyását  illetően
        ugyanis   valamilyen   elképzeléssel   rendelkeztek,   amely
        választásuk alapját  szolgáltatta. Alappal feltételezhették,
        hogy mindaddig,  amíg a körülmények lényegesen nem változnak
        meg,   a    szerződéseket   a    módosított    feltételekkel
        teljesíthetik. A  támadott törvényi  rendelkezések folytán a
        szerződések lebonyolódása  azonban lényegesen  eltér eredeti
        elképzeléseiktől, anélkül, hogy számottevő körülményváltozás
        bekövetkezett volna.  Így meghiúsult az a szerződési alap és
        a    választásukkal     elérni    kívánt    cél,    amelynek
        figyelembevételével a  változatlan -  15 %-os  -  kamatozású
        hitelszerződések fenntartása mellett döntöttek. A kifogásolt
        változtatás  ezért  alapvetően  rendíti  meg  a  szerződések
        módosított tartalmába vetett bizalmat, a választást motiváló
        kedvezmény  ígéretébe   vetett  hitet.   Az  ilyen  törvényi
        változtatás -  anélkül, hogy  az utóbb  beállt és  előre nem
        látható körülményváltozások  folytán az  állam  lényeges  és
        jogos  érdeke   sérülne  -  már  ellentétes  a  jogbiztonság
        követelményével, amely  az Alkotmány  2. §  (1) bekezdésében
        deklarált jogállamiság  lényeges alkotóeleme.  A  kifogásolt
        törvényi  rendelkezések  tehát  emiatt  is  ellentétesek  az
        Alkotmánnyal.

        9.  Mivel  a  szerződési  szabadság  nem  részesül  alapjogi
        védelemben,   az    indítványok    elbírálása    során    az
        Alkotmánybíróság a nem alapjogi korlátozások alkotmányossági
        megítélésének  szempontjait   figyelembevéve  járt   el.  Az
        Alkotmánybíróság állandó  gyakorlatában  az  alapjognak  nem
        minősülő jogok az Alkotmány 70/A. §-a, 2. § (1) bekezdése és
        az 54.  § (1)  bekezdése közvetítésével  kapcsolódnak be  az
        alkotmányos védelembe.  A nem  alapjogokat érintő korlátozás
        akkor   alkotmányellenes,    ha    az    "önkényes",    azaz
        "indokolatlan", vagyis  nincs  ésszerű  oka,  mert  a  norma
        ilyenkor sérti  az emberi  méltósághoz való  jogot, hisz  az
        ilyen  esetben   bizonyosan  nem  kezelték  az  érintetteket
        egyenlő méltóságú  személyként, s nem értékelték mindegyikük
        szempontjait  hasonló   figyelemmel,   körültekintéssel   és
        méltányossággal.   Ennek    az   állandó   alkotmánybírósági
        gyakorlatnak    a     szerződési    szabadság    alkotmányos
        korlátozhatóságára vonatkozó  konkretizálását határozta  meg
        az Alkotmánybíróság  a rebus  sic stantibus  klauzulájának a
        feltételeivel.   Mivel    az   állam   csak   e   feltételek
        bekövetkezése    esetén,     tehát    a     szerződéskötések
        ( szerződésmódosítások ) után  beállott  lényeges  és  jogos
        érdeksérelemmel     járó      nyomós     körülményváltozások
        bekövetkeztekor     változtathatja      meg      jogszabályi
        beavatkozással a tartós, folyamatos szerződések tartalmát, a
        támadott       törvényi       rendelkezésekkel       történt
        szerződésmódosításoknak   ésszerű    alapja   nincs,    azok
        önkényesek és  alkotmányosan nem  indokolhatók. A  gazdasági
        stabilizációs  törekvéseknek   az  1995.  évi  költségvetési
        előirányzatokban való  érvényesítése, illetőleg az 1995. évi
        központi  költségvetés  előirányzatainak  a  megalapozása  a
        fennálló szerződések  jogszabályi úton történő módosításának
        nem elegendő  alkotmányos indoka. Önmagában nem az a 10 %-os
        mértékű inflációnövekedés  és a piaci kamatlábak néhány %-os
        emelkedése sem.  Az infláció  a gazdasági-piaci  élet minden
        szereplőjét, a nemzetgazdaság egészét és a teljes lakosságot
        érinti.  A   hitelszerződések  1991.   évi  módosítása   óta
        "inflációs robbanás",  rendkívüli, előreláthatatlan  mértékű
        infláció nem  következett be.  A 32 %-ról 35, 5 %-ra történt
        piaci kamatláb-növekedés sem rendkívüli, előreláthatatlan és
        a normális szerződési kockázatokat meghaladó változás. Végül
        a belső  adósságállomány növekedése  és  a  lakástámogatások
        költségvetési emelkedése  sem olyan  jelentős, amely a rebus
        sic stantibus klauzulájának alkalmazhatóságát megalapozná. E
        tekintetben   nem   hagyható   figyelmen   kívül,   hogy   a
        hitelszerződések 1991.  évi módosítása  után -  1993 és 1994
        években  -   pozitív  irányú  változások  is  bekövetkeztek,
        amelyek mérsékelték  e  szerződések  tekintetében  az  állam
        terheit. Ez  a tény is bizonyítja, hogy a mostani változások
        a tartós jogviszonyok normális kockázati körébe esnek.

        Mindezekre  figyelemmel   az  Alkotmánybíróság   álláspontja
        szerint   a   kifogásolt   törvényi   szabályok   sértik   a
        jogbiztonság alkotmányos  követelményét [ Alkotmány 2. § (1)
        bekezdés ] , a  szerződési szabadság alkotmányos jogát, mert
        az ésszerűen előrelátható körülményváltozások és a rebus sic
        stantibus   klauzulája    ellenére    jelentenek    önkényes
        beavatkozást  a   lakáshitel  szerződések   egy  csoportjába
        ( Alkotmány 9.  § ) , továbbá  a jogok  egyenlő  elosztására
        vonatkozó  alkotmányi   előírást  [ Alkotmány  70/A.  §  (1)
        bekezdés ] ,  mert   megengedhetetlenül  különböztetnek   az
        ugyanazon kötelezetti  csoportba tartozó hiteladósok között.
        Önmagában tehát  ezek a körülményváltozások az állampolgárok
        tömegeit  érintő  szerződések  jogszabályi  módosításához  -
        egyéb alkotmányos  feltételek hiányában  - nem  vezethetnek.
        Ezért az  Alkotmánybíróság az  indítványokat megalapozottnak
        találta,    a     kifogásolt    törvényi     rendelkezéseket
        alkotmányellenesnek ítélte és azokat megsemmisítette.

                                    IV.

        1.  Az  indítványokban  megfogalmazott  további  alkotmányos
        kifogások megalapozottságát,  illetőleg  megalapozatlanságát
        az Alkotmánybíróság  már nem  vizsgálta. Az Alkotmánybíróság
        az érintett  hitelszerződésekkel kapcsolatos alkotmányossági
        álláspontját a  32/1991. (VI.  6.)  AB  határozatában  ( ABH
        1991,  146-166.   )  már  megfogalmazta,  így  az  ugyanezen
        jogviszonyokra vonatkozó  újabb törvényi szerződésmódosítást
        e  korábban   kifejtett   álláspontja   körében   és   annak
        figyelembevételével bírálta el.

        Nem  foglalkozott   az  Alkotmánybíróság  az  indítványokban
        felhozott azokkal  a törvényi  kollíziókkal sem,  amelyek az
        indítványozók szerint a támadott törvényi rendelkezések és a
        Ptk.  alapelvei,   illetőleg   a   Ptk-nak   a   szerződések
        teljesítésére vonatkozó  szabályai között  állnak  fenn.  Az
        Alkotmánybíróság a 35/1991. (VI. 21.) AB határozatában ( ABH
        1991, 170-171.  ) elvi éllel mutatott rá arra, hogy két vagy
        több törvényi rendelkezés esetleges kollíziója önmagában nem
        jelent    alkotmányellenességet.     Az    ilyen    rendezés
        alkotmányellenessé csak  akkor  válik,  ha  az  egyúttal  az
        Alkotmány valamelyik  rendelkezésének a sérelmével is együtt
        jár.   Ezért    az   Alkotmánybíróság    az   indítványokban
        megfogalmazott ezeket a kifogásokat nem vizsgálta.

        2. Az  Alkotmánybíróság  a  Ptk.  226.  §  (2)  bekezdésében
        foglalt rendelkezés  alkotmányellenességének megállapítására
        és megsemmisítésére  irányuló indítványokat  a 32/1991. (VI.
        6.) AB  határozatával ( ABH 1991, 159. ) elutasította. Mivel
        az e  törvényi rendelkezést  kifogásoló indítvány a törvényi
        szabályt ugyanolyan indokokkal támadja, mint amely indokok a
        korábbi indítványokban megfogalmazódtak, az Alkotmánybíróság
        az  ezzel  kapcsolatos  indítványt  -  ítélt  dologra  ( res
        judicata ) hivatkozással - visszautasította.

        3. Az  Alkotmánybíróság határozatának  a  Magyar  Közlönyben
        való közzétételét  az Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi
        XXXII. törvény 41. §-a alapján rendelte el.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal           Dr. Kilényi Géza
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                                Dr. Lábady Tamás
                              előadó alkotmánybíró

                               Dr. Schmidt Péter
                                 alkotmánybíró

                  Dr. Szabó András     Dr. Tersztyánszky Ödön
                    alkotmánybíró              alkotmánybíró

                  Dr. Vörös Imre           Dr. Zlinszky János
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The fundamental change of conditions (an increase of general interest rates) on a special long-term loan for home-building
          Number of the Decision:
          .
          66/1995. (XI. 24.)
          Date of the decision:
          .
          11/21/1995
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1995-3-010?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .