Hungarian
Ügyszám:
.
976/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 77/2007. (X. 31.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/744
.
A döntés kelte: Budapest, 10/30/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottság  által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
    mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
    hozott  határozat ellen benyújtott kifogás alapján  meghozta  a
    következő

                             határozatot:
                                   
    1.   Az   Alkotmánybíróság  az  Országos  Választási  Bizottság
    209/2007.  (VII.  23.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az
    Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

    2.   Az   Alkotmánybíróság  az  Országos  Választási  Bizottság
    209/2007.  (VII. 23.) OVB határozatával szemben  határidőn  túl
    előterjesztett kifogást visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

       1.  A  választási  eljárásról szóló 1997. évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján  két  kifogást
      nyújtottak  be  az  Alkotmánybírósághoz az Országos  Választási
      Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)  209/2007.  (VII.  23.)  OVB
      határozata ellen, amelyben az OVB határozatának megsemmisítését
      és az OVB új eljárásra utasítását kérik. Tekintettel arra, hogy
      a    kifogások   ugyanazon   OVB   határozat   törvényességének
      felülvizsgálatára  irányulnak, az  Alkotmánybíróság  ideiglenes
      ügyrendjéről  és  annak  közzétételéről  szóló,  módosított  és
      egységes  szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.)  Tü.  határozat
      (ABH   2003,   2065.)   28.   §  (1)   bekezdése   alapján   az
      Alkotmánybíróság azokat egyesítette, és egy eljárásban  bírálta
      el.   A   Ve.   130.   §  (1)  bekezdése  szerint   a   kifogás
      előterjesztésének  határideje tizenöt nap.  A  209/2007.  (VII.
      23.)  OVB határozat a Magyar Közlöny 98. számában, 2007. július
      25-én  jelent  meg.  Az első kifogást 2007. augusztus  8-án,  a
      második  kifogást 2007. augusztus 13-án nyújtották be  az  OVB-
      hez.  Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt azt vizsgálta,  hogy  a
      kifogások határidőben érkeztek-e.
       A   Ve.   4.   §  (3)  bekezdése  értelmében  –  a  törvényben
      szabályozott  más  határidőkhöz hasonlóan – az  OVB  határozata
      elleni   kifogás   benyújtására   megállapított   határidő   is
      „jogvesztő”, és „a határidő utolsó napján 16 órakor” jár le.  A
      Ve.   4.   §   (4)  bekezdése  szerint  továbbá   a   „napokban
      megállapított   határidőket  a  naptári  napok   szerint   kell
      számítani”.  Ezen  túlmenően a Ve. 116. §-ának  és  78.  §  (1)
      bekezdésének együttes alkalmazásával az is megállapítható, hogy
      a  kifogás  „megérkezése”  számít a benyújtás  időpontjának.  A
      felhívott törvényi rendelkezések alapján a tizennegyedik  napon
      érkezett  kifogás határidőben benyújtottnak,  ezzel  szemben  a
      tizenkilencedik napon érkezett kifogás elkésettnek minősül.
       Az  Alkotmánybíróság a 209/2007. (VII. 23.)  OVB  határozattal
      szemben   határidőn  túl  előterjesztett  kifogást  –  irányadó
      gyakorlatának megfelelően – visszautasította [ld. 36/2004.  (X.
      6.) AB határozat, ABH 2004, 1015, 1016.; 40/2006. (IX. 27.)  AB
      határozat,  ABH 2006, 510, 512-513.], a határidőben  benyújtott
      kifogást pedig érdemben elbírálta.

       2.  Az  OVB  a támadott határozatában hitelesítette  annak  az
      országos  népszavazás  kezdeményezésére irányuló  aláírásgyűjtő
      ívnek  a  mintapéldányát, amelyen a következő kérdés szerepelt:
      „Egyetért-e  Ön azzal, hogy a Magyar Köztársaság  Országgyűlése
      törvényt alkosson a szieszta bevezetéséről?”
       A  kifogást  előterjesztő szerint a kérdés nem  felel  meg  az
      egyértelműség  követelményének. Álláspontját  azzal  indokolta,
      hogy  ugyan  a  kérdés látszólag egyszerű,  tartalmát  tekintve
      azonban  többszörösen összetett. Érvelésében  rámutatott  arra,
      hogy az OVB elmulasztotta a munkavégzésre irányuló jogviszonyok
      sokrétűségének figyelembe vételét, ebből fakadóan –  eredményes
      népszavazás   esetén   –   nem  lesz  világos   a   jogalkotási
      kötelezettség tartalma. Vitatta továbbá a „szieszta” fogalmának
      konkrétságát,   ezért   úgy  véli,  hogy   a   választópolgárok
      bizonytalanok   lesznek   a   népszavazásra   feltett    kérdés
      megválaszolásában.
                                     
                                    II.
       
       A  kifogás  elbírálása  során  az Alkotmánybíróság  az  alábbi
      jogszabályi rendelkezések alapján hozta meg döntését:
       
       1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
       „70.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel
      rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgárt megillet  az  a
      jog,  hogy az országgyűlési képviselők választásán választó  és
      választható  legyen, valamint országos népszavazásban  és  népi
      kezdeményezésben részt vegyen.”
       „28/B.  §  (1)  Országos  népszavazás  és  népi  kezdeményezés
      tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”

       2.  Az  országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
      1998.  évi III. törvénynek (a továbbiakban: Nsztv.) az országos
      népszavazás   kezdeményezésére   irányuló   aláírásgyűjtő    ív
      hitelesítésére vonatkozó szabályai:
       „2.  §  Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése  előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
       „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
       c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
       d)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
       
       3.   A   Ve.-nek   az  országos  népszavazás  kezdeményezésére
      irányuló aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó szabályai:
       „117.  §  (1)  Az Országos Választási Bizottság a  jogszabályi
      feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
      benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.
       (2)  Az Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő  ív,
      illetőleg   a   konkrét   kérdés  hitelesítésével   kapcsolatos
      határozatát  nyolc napon belül a Magyar Közlönyben  közzé  kell
      tenni.”
       „118. § (...)
       (3)  Valamennyi  aláírásgyűjtő ívet a  népszavazásra  javasolt
      kérdéssel  kell  kezdeni.  Egy aláírásgyűjtő  íven  egy  kérdés
      szerepelhet.  Az aláírásoknak a kérdéssel azonos  oldalon  kell
      szerepelniük.
       (4) Az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás mellett –  az
      aláírás hitelességének ellenőrzése céljából – fel kell tüntetni
      a   kezdeményező  olvasható  családi  és  utónevét,   lakcímét,
      valamint személyi azonosítóját.
       (5)  Az  aláírásgyűjtő  ívet  az  aláírást  gyűjtő  polgár  az
      aláírásával látja el.”
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (...)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
                                     
                                   III.
       
       A kifogás megalapozott.
       
       Az    Alkotmánybíróság   hatáskörét   a   jelen   ügyben    az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontja   alapján   a   Ve.   130.   §-a   határozza   meg.   Az
      Alkotmánybíróság  eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati
      természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,  valamint
      a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy a beérkezett
      kifogás   megfelel-e   a  Ve.-ben  és  az  Nsztv.-ben   foglalt
      feltételeknek,  és  az  OVB  az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó   törvényeknek
      megfelelően  járt-e el [63/2002. (XII. 3.)  AB  határozat,  ABH
      2002,  342,  344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
      eljárva   is   alkotmányos  jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja  el [25/1999. (VII. 7.)  AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.].
       
       1.  Eljárása  során  az Alkotmánybíróság a  kifogást  benyújtó
      azon  álláspontjának megalapozottságát vizsgálta, mely  szerint
      az  aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdés nem felel  meg  az
      egyértelműség törvényi követelményének.
       Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  során  több   határozatában
      értelmezte  az  Nsztv. 13. § (1) bekezdésében  a  népszavazásra
      bocsátandó    kérdéssel   szemben   támasztott    egyértelműség
      követelményét. E határozataiban az Alkotmánybíróság kifejtette,
      hogy  az  egyértelműség követelménye a népszavazáshoz való  jog
      érvényesülésének  garanciája.  Az  egyértelműség   követelménye
      ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt
      kérdésnek  egyértelműen megválaszolhatónak kell  lenni.  Ahhoz,
      hogy   a   választópolgár  a  népszavazásra  feltett   kérdésre
      egyértelműen  tudjon válaszolni, az szükséges,  hogy  a  kérdés
      világos  és  kizárólag  egyféleképpen  értelmezhető  legyen,  a
      kérdésre    „igen”-nel   vagy   „nem”-mel   lehessen    felelni
      (választópolgári  egyértelműség). Az eredményes  népszavazással
      hozott  döntés  az  Országgyűlésnek  az  Alkotmány  19.  §  (3)
      bekezdés   b)   pontjában  foglalt  jogkörének  –  Alkotmányban
      szabályozott   –  korlátozása:  az  Országgyűlés   köteles   az
      eredményes népszavazásból következő döntéseket meghozni.  Ezért
      a      kérdés     egyértelműségének     megállapításakor     az
      Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kell azt is, hogy a  népszavazás
      eredménye  alapján  az Országgyűlés – az akkor  hatályban  lévő
      jogszabályok  szerint  –  el tudja-e  dönteni,  hogy  terheli-e
      jogalkotási kötelezettség, ha igen, milyen jogalkotásra köteles
      (jogalkotói  egyértelműség) [51/2001. (XI. 29.)  AB  határozat,
      ABH 2001, 392, 396.; 25/2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004,
      381, 386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006, 358, 360-
      361.].
       Az  Alkotmánybíróság a jelen ügyben előterjesztett  kifogással
      kapcsolatban  mindenekelőtt rámutat, hogy a hatályos  munkajogi
      rendelkezések  ismerik  a munkaközi szünet  fogalmát.  A  Munka
      Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:
      Mt.)  122.  §-a előírja: „Ha a beosztás szerinti napi  munkaidő
      vagy a rendkívüli munkavégzés időtartama a hat órát meghaladja,
      valamint   minden   további  három  óra  munkavégzés   után   a
      munkavállaló részére – a munkavégzés megszakításával – legalább
      húsz  perc,  legfeljebb egy óra egybefüggő  munkaközi  szünetet
      kell   biztosítani.  Amennyiben  a  napi   munkaidő   alatt   a
      munkavállaló   többször  jogosult  munkaközi   szünetre,   ezek
      együttes  időtartama az egy órát nem haladhatja  meg.”  Az  Mt.
      idézett  rendelkezésén túlmenően több más jogszabály (törvények
      és  rendeletek), valamint utasítás is tartalmaz  szabályokat  a
      munkavégzést  megszakító  –  a gyakorlatban  tipikusan  a  déli
      órákra eső – pihenőidőre.
       A  „szieszta”  fogalmát ugyanakkor hatályos  magyar  jogforrás
      (jogszabály,   állami  irányítás  egyéb   jogi   eszköze)   nem
      tartalmazza.     Köznyelvi    értelemben     a     népszavazási
      kezdeményezésben használt kifejezés déli-koradélutáni,  gyakran
      az ebédet követő – közelebbről meg nem határozott hosszúságú  –
      pihenő-alvóidőnek tekinthető. A siesta egyébként  spanyol  szó,
      amelynek  eredete – a munkavégzés körében – a latin hora  sexta
      (magyarul:  „hatodik óra”) kifejezésre, vagyis  arra  vezethető
      vissza, hogy a munka megkezdését követő hatodik órában (esetleg
      a  hatodik  órát  követően) jár a pihenés.  A  siesta,  mint  a
      nappali  alvást  biztosító hagyományos pihenőidő  elterjedt  az
      egész   Ibériai   félszigeten,  valamint  a  spanyol   hatásnak
      köszönhetően  a  Dél-amerikai  országokban.  A  délutáni  alvás
      szokása  kialakult  még Kínában (xiuxi vagy  wushui),  Indiában
      (bhat-ghum),     Olaszországban    (riposo),    Görögországban,
      Horvátországban, Máltán, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában is.
      Ezekben   az   országokban  az  (egész  éves   vagy   évszakos)
      elviselhetetlen délutáni hőség indokolja tipikusan ezt a  fajta
      napközbeni pihenőidőt. Vannak azonban olyan országrészek (Észak-
      Spanyolország, Dél-Argentína) illetve ország (Chile), ahol  nem
      a   klíma,  hanem  a  meghonosodott  kultúra,  így  például   a
      hagyományosan főétkezésnek számító ebéd eredményezi a  hosszabb
      napközbeni pihenéshez való igényt. Angol nyelvterületen  számos
      kifejezést  használnak a siesta szinonimájaként, így  pl.:  cat
      nap,  snooze,  doze, kip, winks, power nap (rövid  ideig  tartó
      alvás, lefekvés az egyes szavak közelebbi jelentése) vagy egész
      egyszerűen: afternoon nap (délutáni szundikálás).
       Az  Alkotmánybíróság a vonatkozó hatályos jogi szabályozás  és
      a  „szieszta”  fogalmának  áttekintése alapján  megállapította,
      hogy  a  népszavazási  kérdés nem felel  meg  az  egyértelműség
      követelményének. A feltenni kívánt kérdésre egyrészt nem adható
      egyértelmű  választópolgári  válasz,  mert  nem  világos,  hogy
      milyen   jellegű   pihenőidő  bevezetését  kívánja   elérni   a
      kezdeményező: munkahelyen töltendő munkaközi szünetet, hosszabb
      ebédidőt  vagy  napközbeni alvás lehetőségének  biztosítását  a
      munkahelyen illetőleg otthon.
       Másrészt  a  népszavazás  eredménye alapján  a  jogalkotó  nem
      tudná  eldönteni,  hogy  terheli-e  jogalkotási  kötelezettség,
      ugyanis  a 20-tól 60 percig tartó munkaközi szünetre a hatályos
      szabályozás  is lehetőséget teremt, ezen túlmenően viszont  nem
      világos, hogy milyen tartalmú jogalkotásra volna köteles.
       
       2. Az 1. pontban kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy a „szieszta” bevezetéséről szóló kérdésre
      a jelen formájában egyértelmű válasz nem adható, ezért az
      ellentétes az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglalt
      követelménnyel.
       Ennek  következtében  az Alkotmánybíróság  a  209/2007.  (VII.
      23.)  OVB  határozatot  –  a Ve. 130. §  (3)  bekezdésében  írt
      jogkörében eljárva – megsemmisítette, és az OVB-t új  eljárásra
      utasította.
       Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére tekintettel
      rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter        Dr. Kukorelli István
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás      Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró           előadó alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter      Dr. Trócsányi László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        77/2007. (X. 31.)
        Date of the decision:
        .
        10/30/2007
        .
        .