A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
hozott határozat ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
209/2007. (VII. 23.) OVB határozatát megsemmisíti, és az
Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
209/2007. (VII. 23.) OVB határozatával szemben határidőn túl
előterjesztett kifogást visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján két kifogást
nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
Bizottság (a továbbiakban: OVB) 209/2007. (VII. 23.) OVB
határozata ellen, amelyben az OVB határozatának megsemmisítését
és az OVB új eljárásra utasítását kérik. Tekintettel arra, hogy
a kifogások ugyanazon OVB határozat törvényességének
felülvizsgálatára irányulnak, az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és
egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat
(ABH 2003, 2065.) 28. § (1) bekezdése alapján az
Alkotmánybíróság azokat egyesítette, és egy eljárásban bírálta
el. A Ve. 130. § (1) bekezdése szerint a kifogás
előterjesztésének határideje tizenöt nap. A 209/2007. (VII.
23.) OVB határozat a Magyar Közlöny 98. számában, 2007. július
25-én jelent meg. Az első kifogást 2007. augusztus 8-án, a
második kifogást 2007. augusztus 13-án nyújtották be az OVB-
hez. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt azt vizsgálta, hogy a
kifogások határidőben érkeztek-e.
A Ve. 4. § (3) bekezdése értelmében – a törvényben
szabályozott más határidőkhöz hasonlóan – az OVB határozata
elleni kifogás benyújtására megállapított határidő is
„jogvesztő”, és „a határidő utolsó napján 16 órakor” jár le. A
Ve. 4. § (4) bekezdése szerint továbbá a „napokban
megállapított határidőket a naptári napok szerint kell
számítani”. Ezen túlmenően a Ve. 116. §-ának és 78. § (1)
bekezdésének együttes alkalmazásával az is megállapítható, hogy
a kifogás „megérkezése” számít a benyújtás időpontjának. A
felhívott törvényi rendelkezések alapján a tizennegyedik napon
érkezett kifogás határidőben benyújtottnak, ezzel szemben a
tizenkilencedik napon érkezett kifogás elkésettnek minősül.
Az Alkotmánybíróság a 209/2007. (VII. 23.) OVB határozattal
szemben határidőn túl előterjesztett kifogást – irányadó
gyakorlatának megfelelően – visszautasította [ld. 36/2004. (X.
6.) AB határozat, ABH 2004, 1015, 1016.; 40/2006. (IX. 27.) AB
határozat, ABH 2006, 510, 512-513.], a határidőben benyújtott
kifogást pedig érdemben elbírálta.
2. Az OVB a támadott határozatában hitelesítette annak az
országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő
ívnek a mintapéldányát, amelyen a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy a Magyar Köztársaság Országgyűlése
törvényt alkosson a szieszta bevezetéséről?”
A kifogást előterjesztő szerint a kérdés nem felel meg az
egyértelműség követelményének. Álláspontját azzal indokolta,
hogy ugyan a kérdés látszólag egyszerű, tartalmát tekintve
azonban többszörösen összetett. Érvelésében rámutatott arra,
hogy az OVB elmulasztotta a munkavégzésre irányuló jogviszonyok
sokrétűségének figyelembe vételét, ebből fakadóan – eredményes
népszavazás esetén – nem lesz világos a jogalkotási
kötelezettség tartalma. Vitatta továbbá a „szieszta” fogalmának
konkrétságát, ezért úgy véli, hogy a választópolgárok
bizonytalanok lesznek a népszavazásra feltett kérdés
megválaszolásában.
II.
A kifogás elbírálása során az Alkotmánybíróság az alábbi
jogszabályi rendelkezések alapján hozta meg döntését:
1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
„70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a
jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán választó és
választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen.”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
2. Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
1998. évi III. törvénynek (a továbbiakban: Nsztv.) az országos
népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
hitelesítésére vonatkozó szabályai:
„2. § Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani az
Országos Választási Bizottsághoz.”
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
3. A Ve.-nek az országos népszavazás kezdeményezésére
irányuló aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó szabályai:
„117. § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.
(2) Az Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő ív,
illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével kapcsolatos
határozatát nyolc napon belül a Magyar Közlönyben közzé kell
tenni.”
„118. § (...)
(3) Valamennyi aláírásgyűjtő ívet a népszavazásra javasolt
kérdéssel kell kezdeni. Egy aláírásgyűjtő íven egy kérdés
szerepelhet. Az aláírásoknak a kérdéssel azonos oldalon kell
szerepelniük.
(4) Az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás mellett – az
aláírás hitelességének ellenőrzése céljából – fel kell tüntetni
a kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét,
valamint személyi azonosítóját.
(5) Az aláírásgyűjtő ívet az aláírást gyűjtő polgár az
aláírásával látja el.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás megalapozott.
Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontja alapján a Ve. 130. §-a határozza meg. Az
Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben jogorvoslati
természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában, valamint
a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy a beérkezett
kifogás megfelel-e a Ve.-ben és az Nsztv.-ben foglalt
feltételeknek, és az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési
eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH
2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
eljárva is alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999, 251, 256.].
1. Eljárása során az Alkotmánybíróság a kifogást benyújtó
azon álláspontjának megalapozottságát vizsgálta, mely szerint
az aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdés nem felel meg az
egyértelműség törvényi követelményének.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata során több határozatában
értelmezte az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében a népszavazásra
bocsátandó kérdéssel szemben támasztott egyértelműség
követelményét. E határozataiban az Alkotmánybíróság kifejtette,
hogy az egyértelműség követelménye a népszavazáshoz való jog
érvényesülésének garanciája. Az egyértelműség követelménye
ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt
kérdésnek egyértelműen megválaszolhatónak kell lenni. Ahhoz,
hogy a választópolgár a népszavazásra feltett kérdésre
egyértelműen tudjon válaszolni, az szükséges, hogy a kérdés
világos és kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen, a
kérdésre „igen”-nel vagy „nem”-mel lehessen felelni
(választópolgári egyértelműség). Az eredményes népszavazással
hozott döntés az Országgyűlésnek az Alkotmány 19. § (3)
bekezdés b) pontjában foglalt jogkörének – Alkotmányban
szabályozott – korlátozása: az Országgyűlés köteles az
eredményes népszavazásból következő döntéseket meghozni. Ezért
a kérdés egyértelműségének megállapításakor az
Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kell azt is, hogy a népszavazás
eredménye alapján az Országgyűlés – az akkor hatályban lévő
jogszabályok szerint – el tudja-e dönteni, hogy terheli-e
jogalkotási kötelezettség, ha igen, milyen jogalkotásra köteles
(jogalkotói egyértelműség) [51/2001. (XI. 29.) AB határozat,
ABH 2001, 392, 396.; 25/2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004,
381, 386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006, 358, 360-
361.].
Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben előterjesztett kifogással
kapcsolatban mindenekelőtt rámutat, hogy a hatályos munkajogi
rendelkezések ismerik a munkaközi szünet fogalmát. A Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:
Mt.) 122. §-a előírja: „Ha a beosztás szerinti napi munkaidő
vagy a rendkívüli munkavégzés időtartama a hat órát meghaladja,
valamint minden további három óra munkavégzés után a
munkavállaló részére – a munkavégzés megszakításával – legalább
húsz perc, legfeljebb egy óra egybefüggő munkaközi szünetet
kell biztosítani. Amennyiben a napi munkaidő alatt a
munkavállaló többször jogosult munkaközi szünetre, ezek
együttes időtartama az egy órát nem haladhatja meg.” Az Mt.
idézett rendelkezésén túlmenően több más jogszabály (törvények
és rendeletek), valamint utasítás is tartalmaz szabályokat a
munkavégzést megszakító – a gyakorlatban tipikusan a déli
órákra eső – pihenőidőre.
A „szieszta” fogalmát ugyanakkor hatályos magyar jogforrás
(jogszabály, állami irányítás egyéb jogi eszköze) nem
tartalmazza. Köznyelvi értelemben a népszavazási
kezdeményezésben használt kifejezés déli-koradélutáni, gyakran
az ebédet követő – közelebbről meg nem határozott hosszúságú –
pihenő-alvóidőnek tekinthető. A siesta egyébként spanyol szó,
amelynek eredete – a munkavégzés körében – a latin hora sexta
(magyarul: „hatodik óra”) kifejezésre, vagyis arra vezethető
vissza, hogy a munka megkezdését követő hatodik órában (esetleg
a hatodik órát követően) jár a pihenés. A siesta, mint a
nappali alvást biztosító hagyományos pihenőidő elterjedt az
egész Ibériai félszigeten, valamint a spanyol hatásnak
köszönhetően a Dél-amerikai országokban. A délutáni alvás
szokása kialakult még Kínában (xiuxi vagy wushui), Indiában
(bhat-ghum), Olaszországban (riposo), Görögországban,
Horvátországban, Máltán, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában is.
Ezekben az országokban az (egész éves vagy évszakos)
elviselhetetlen délutáni hőség indokolja tipikusan ezt a fajta
napközbeni pihenőidőt. Vannak azonban olyan országrészek (Észak-
Spanyolország, Dél-Argentína) illetve ország (Chile), ahol nem
a klíma, hanem a meghonosodott kultúra, így például a
hagyományosan főétkezésnek számító ebéd eredményezi a hosszabb
napközbeni pihenéshez való igényt. Angol nyelvterületen számos
kifejezést használnak a siesta szinonimájaként, így pl.: cat
nap, snooze, doze, kip, winks, power nap (rövid ideig tartó
alvás, lefekvés az egyes szavak közelebbi jelentése) vagy egész
egyszerűen: afternoon nap (délutáni szundikálás).
Az Alkotmánybíróság a vonatkozó hatályos jogi szabályozás és
a „szieszta” fogalmának áttekintése alapján megállapította,
hogy a népszavazási kérdés nem felel meg az egyértelműség
követelményének. A feltenni kívánt kérdésre egyrészt nem adható
egyértelmű választópolgári válasz, mert nem világos, hogy
milyen jellegű pihenőidő bevezetését kívánja elérni a
kezdeményező: munkahelyen töltendő munkaközi szünetet, hosszabb
ebédidőt vagy napközbeni alvás lehetőségének biztosítását a
munkahelyen illetőleg otthon.
Másrészt a népszavazás eredménye alapján a jogalkotó nem
tudná eldönteni, hogy terheli-e jogalkotási kötelezettség,
ugyanis a 20-tól 60 percig tartó munkaközi szünetre a hatályos
szabályozás is lehetőséget teremt, ezen túlmenően viszont nem
világos, hogy milyen tartalmú jogalkotásra volna köteles.
2. Az 1. pontban kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a „szieszta” bevezetéséről szóló kérdésre
a jelen formájában egyértelmű válasz nem adható, ezért az
ellentétes az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglalt
követelménnyel.
Ennek következtében az Alkotmánybíróság a 209/2007. (VII.
23.) OVB határozatot – a Ve. 130. § (3) bekezdésében írt
jogkörében eljárva – megsemmisítette, és az OVB-t új eljárásra
utasította.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére tekintettel
rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |