Hungarian
Ügyszám:
.
940/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 35/1991. (VI. 20.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/175
.
A döntés kelte: Budapest, 06/11/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság  a  Magyar  Gazdasági  Kamara  Joint
    Venture        Club        indítványozó        jogszabály
    alkotmányellenességének megállapítása  iránti  indítványa
    tárgyában meghozta a következő

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   a  Központi   Műszaki  Fejlesztési
    Alapról szóló 1988. évi XI. törvény (4) § (1) bekezdés b/
    pontjában   írt    rendelkezés    alkotmányellenességének
    megállapítására   irányuló   indítványt   elutasítja,   e
    jogszabályhely  hatályának  korlátozása  iránti  kérelmet
    pedig visszautasítja.

    Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben közzé
    teszi.
                              Indokolás

      1.  Az  indítványozó  beadványában  annak  megállapítását
      kérte,  hogy   az  1988.   évi  XI.   törvénynek   az   a
      rendelkezése, amely azokra a külföldi részvétellel működő
      társaságokra   is    kiterjeszti   a   Központi   Műszaki
      Fejlesztési Alaphoz  való hozzájárulási  kötelezettséget,
      amelyekben  a   külföldi  érdekeltség  eléri  a  20  %-os
      hányadot, vagy  a  ötmillió  forintot,  alkotmányellenes.
      Kérte  továbbá   e  rendelkezés   alkalmazhatóságának   a
      korlátozását  annak  kimondásával,  hogy  ez  a  fizetési
      kötelezettség  a  megjelölt  gazdasági  társaságokra  nem
      vonatkozik.

      Álláspontja szerint  e társaságok  a Műszaki  Fejlesztési
      Alaphoz azért  nem kötelesek  hozzájárulni, mert az 1988.
      évi XXIV.  törvény (a  továbbiakban: befektetési törvény)
      14. §-ának  (1) bekezdése  szerint a társaságot nyeresége
      alapján  az   állami  költségvetés   javára  az  ott  írt
      befizetésen  kívül   más  befizetési   kötelezettség  nem
      terheli.  Ezzel  szemben  a  támadott  törvény  nem  tesz
      kivételt  a   külföldi  részvétellel   működő  társaságok
      javára,  mert   eszerint  minden   gazdasági  társaság  -
      megkülönböztetés    nélkül    -    műszaki    fejlesztési
      hozzájárulást köteles  fizetni. A hozzájárulás fizetésére
      vonatkozó kötelezettség  ezért ellentétes  a  befektetési
      törvénnyel, ez  az ellentét  pedig  alkotmányellenességet
      eredményez, mert  jogbizonytalanságot okoz  és  sérti  az
      ország gazdasági érdekeit is.

                     2. Az indítvány alaptalan.

      Az indítványozó  beadványában  nem  jelölt  meg  egyetlen
      olyan alkotmányos rendelkezést sem, amellyel a kifogásolt
      törvény  ellentétben   állna.  Az  indítványban  támadott
      törvényi rendelkezések - értelmezéstől függő - ellentétes
      tartalma  pedig   önmagában,  anyagi  alkotmányellenesség
      hiányában    nem    vezethet    az    alkotmányellenesség
      megállapításához. Ezért az Alkotmánybíróság az indítványt
      elutasította.

      A      törvényi       rendelkezések      ellentmondásának
      jogértelmezéssel  való  feloldása,  illetőleg  a  törvény
      hatályának korlátozása az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
      évi  XXXII.   törvény  1.   §-a  és  az  Alkotmánybíróság
      hatáskörét  megállapító   egyéb  törvényi   rendelkezések
      alapján nem  tartozik  az  Alkotmánybíróság  hatáskörébe,
      ezért  az   Alkotmánybíróság  az  indítványt  e  részében
      visszautasította.

                                * * *

      Az  Alkotmánybíróság  elvi  éllel  mutat  rá  arra,  hogy
      meghatározott   életviszonyok,    illetőleg   tényállások
      ellentétes -  vagy az  értelmezéstől függően ellentétes -
      törvényi     rendezése      önmagában     nem      jelent
      alkotmányellenességet.      Az       ilyen       rendezés
      alkotmányellenessé csak  akkor válik,  ha  az  egyben  az
      Alkotmány  valamely   rendelkezésének  a   sérelmével  is
      együttjár, vagyis  ha az  ellentétes tartalmú szabályozás
      anyagi alkotmányellenességhez  vezet, tehát  például ha a
      rendelkezések    valamelyike     meg     nem     engedett
      diszkriminációt,    egyéb     alkotmányellenes    helyzet
      megteremtését,  vagy   alkotmányos  alapjog  korlátozását
      eredményezi.  Két   ( vagy  több )  törvényi  rendelkezés
      esetleges kollíziója folytán előálló értelmezési nehézség
      azonban  magábanvéve   még  nem   elegendő  feltétele  az
      alkotmányellenesség megállapításának.

      A  törvényhozás   valamely,  az  Alkotmány  sérelmét  nem
      jelentő  hibáját   általában   jogalkalmazói   jogszabály
      értelmezéssel  kell   feloldalni,  mert  a  jogalkalmazás
      hivatott eldönteni,  hogy a  konkrét  jogviszonyokban  az
      ellentétet (látszólagos ellentétet) hordozó rendelkezések
      közül melyik  törvényhely  alkalmazásával  kell  eljárni.
      Amennyiben  pedig  a  jogszabályok  értelmezésével,  azok
      alkalmazásának mérlegelésével  eredmény nem érhető el, az
      ellentét megszüntetése  törvényhozási (jogalkotási)  útra
      tartozik. Az  Alkotmánybíróságról szóló  1989. évi XXXII.
      törvény 1.  §-a, továbbá  az Alkotmánybíróság  hatáskörét
      megállapító egyéb  törvényi rendelkezések alapján azonban
      az  Alkotmánybíróságnak   sem  jogalkotási,   sem  önálló
      jogszabályértelmezési eljárásra  hatásköre nincs,  kivéve
      az Alkotmány értelmezésére vonatkozó hatáskörét.

      A jogállamiság  elvéből nem  következik, hogy  az  azonos
      szintű   jogszabályok   közötti   normakollízió   kizárt.
      Törvényi    rendelkezések    összeütközése    miatt    az
      alkotmányellenesség  pusztán   az  Alkotmány   2.  §  (1)
      bekezdése alapján tehát nem állapítható meg akkor sem, ha
      ez a  kollízió nem  kivánatos és  a törvényhozónak  ennek
      elkerülésére kell  törekednie.  Az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdése  szerint   a  Magyar   Köztársaság   független,
      demokratikus   jogállam.   A   jogállamiság   alkotmányos
      deklarálása azonban  tartalmi kérdésekben  tovább utal az
      egyes  nevesített   alkotmányos   elvekre   és   jogokra.
      Alkotmányellenesség   megállapítására    ezért   törvényi
      rendelkezések kollíziója  miatt csak  akkor kerülhet sor,
      ha ezen alkotmányos elvek vagy jogok valamelyike megsérül
      annak   folytán,   hogy   a   szabályozás   ellentmondása
      jogszabályértelmezéssel nem  oldható  fel  és  ez  anyagi
      alkotmányellenességhez vezet,  vagy  ha  a  normaszövegek
      értelmezhetetlensége valamely  konkrét alapjogi  sérelmet
      okoz.  Ennek   hiányában   azonban   az   azonos   szintű
      normaszövegek lehetséges értelmezési nehézsége, illetőleg
      az értelmezéstől függő ellentéte, összeütközése önmagában
      nem jelent alkotmányellenességet.
                            Dr. Herczegh Géza
                  az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

             Dr. Ádám Antal                Dr. Kilényi Géza
              alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                            Dr. Lábady Tamás
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Schmidt Péter
                              alkotmánybíró

             Dr. Szabó András          Dr. Tersztyánszky Ödön
              alkotmánybíró                  alkotmánybíró

              Dr. Vörös Imre             Dr. Zlinszky János
              alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        35/1991. (VI. 20.)
        Date of the decision:
        .
        06/11/1991
        .
        .