A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos megállapítására irányuló indítvány tárgyában meghozta
a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 283/B. §-a
alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
2. Az Alkotmánybíróság elrendeli a Büntető Törvénykönyvről
szóló 1978. évi IV. törvény 283/B. §-a alapján lefolytatott és
jogerős határozattal lezárt büntető eljárások
felülvizsgálatát, amennyiben az elítélt még nem mentesült a
hátrányos következmények alól.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV.
törvény (a továbbiakban: Btk.) 283/B. §-át több okból is
alkotmányellenesnek tartja, ezért annak megsemmisítését
indítványozza.
Kifogásai a következők:
1. A jogalkotó azáltal, hogy a Btk. rendszerében a “visszaélés
teljesítményfokozó szerrel vagy módszerrel” elnevezésű
bűncselekményt a kábítószerrel visszaélés közvetlen
szomszédságában helyezte el, a két bűncselekményt azonos
mértékben tekinti társadalomra veszélyesnek. A
doppingszereknek azonban nincs káros hatásuk, nem okoznak
függőséget, tehát használatuk nélkülözi a társadalomra
veszélyességet, így nem indokolt e magatartások büntetőjogi
szankcionálása.
2. A kifogásolt jogszabály megkülönböztetés nélkül
“sporttevékenység-ről” beszél, noha a doppingszerek tilalma
csak a versenysportra vonatkozhat, és csak a sportegyesületek
tagjait kötelezheti. Szabadidősport és magánszemélyek
vonatkozásában a büntetőjogi tilalom illetéktelen állami
beavatkozásnak minősül.
3. A kifogásolt jogszabály egyes törvényi tényállási elemei –
a bűncselekmény megvalósulásának törvényi előfeltételeit
tekintve – sértik a jogbiztonság alkotmányos követelményeit,
és ekként sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, illetve a
8. § (2) bekezdését is.
A bűncselekmény ugyanis bizonyos jogszabályok, egyezmények,
előírások megszegése útján valósítható meg.
Márpedig a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, vagy egyes
sportszövetségek tilalmi listái, szabályai nem tekinthetők
jogszabálynak, nem részei a magyar jogrendnek. Ezen túlmenően,
a sporttörvény rendelkezései ellenére, a kapott törvényi
felhatalmazás alapján a Kormány nem alkotta meg azt a
részletes rendeletet, amely a belső jogrendszer keretei között
felsorolná a tilalmazott szereket.
4. A sérelmezett jogszabály ezen kívül nem állja meg a helyét
büntetőjogi szempontból sem. Nem tisztázza a lehetséges
elkövetők körét, nem tartalmazza a konkrét elkövetési
magatartást, illetve a várható szankciót. Az egyes elkövetési
cselekmények határozatlanok, az elkövetők köre aszerint sincs
behatárolva, hogy bárki lehet tettes, felbujtó, bűnsegéd, stb.
II.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése kimondja, hogy “a Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam.”
2. A büntető jogszabályok módosításáról szóló 1998. évi
LXXXVII. törvény 65. §-a új bűncselekményként “Visszaélés
teljesítményfokozó szerrel vagy módszerrel” elnevezés alatt a
következő törvényi tényállást iktatta be a Btk.-ba, 1999.
március 1-ei hatállyal.
“283/B. § (1) Aki nemzetközi egyezmény, nemzetközi szervezet,
jogszabály vagy hatóság előírásának megszegésével
teljesítményfokozásra alkalmas szert sporttevékenység körében
történő teljesítményfokozás céljából előállít, készít,
megszerez, tart, felhasznál, az országba behoz, onnan kivisz
vagy az ország területén átvisz, vétséget követ el, és egy
évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendő, aki sporttevékenység
körében történő teljesítményfokozása céljából nemzetközi
egyezmény, nemzetközi szervezet, jogszabály vagy hatóság
előírásának megszegésével teljesítményfokozásra alkalmas
beavatkozásnak magát aláveti.
(3) Aki nemzetközi egyezmény, nemzetközi szervezet, jogszabály
vagy hatóság előírásának megszegésével teljesítményfokozásra
alkalmas szert sporttevékenység körében történő
teljesítményfokozás céljából kínál, átad, forgalomba hoz, vagy
azzal kereskedik, vétséget követ el, és két évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő.
(4) A (3) bekezdés szerint büntetendő, aki sporttevékenységet
végző személyen sporttevékenység körében történő
teljesítményfokozás céljából nemzetközi egyezmény, nemzetközi
szervezet, jogszabály vagy hatóság előírásának megszegésével
teljesítményfokozásra alkalmas beavatkozást végez.
(5) Ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, a (3)-(4)
bekezdés esetén bűntett miatt öt évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő, aki a bűncselekményt
a) üzletszerűen,
b) bűnszövetségben
követi el.
(6) Ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, az (5)
bekezdés szerint büntetendő, akinek a (3)-(4) bekezdésben
meghatározott bűncselekménye folytán tizennyolcadik életévét
be nem töltött személy használ fel teljesítményfokozásra
alkalmas szert, illetőleg ilyen személyen végez
teljesítményfokozásra alkalmas beavatkozást, úgyszintén az is,
aki a (3) bekezdésben meghatározott bűncselekményt
tizennyolcadik életévét be nem töltött személy
felhasználásával követi el.
(7) Az (1) bekezdés esetén nem büntethető, aki, mielőtt a
teljesítmény fokozására alkalmas szer előállítása, készítése,
megszerzése, tartása, az országba behozatala, onnan kivitele,
az ország területén átvitele a hatóság tudomására jutott
volna, a tevékenységét a hatóság előtt felfedi, illetőleg az
elkészített, megszerzett, tartott, vagy az országba behozott
teljesítményfokozásra alkalmas szert a hatóságnak átadja, és
lehetővé teszi a készítésben, megszerzésben, szállításban
részt vevő más személyek kilétének megállapítását.
(8) Nem büntethető, aki teljesítményfokozásra alkalmas szert
sporttevékenysége során felhasznált, vagy rajta
teljesítményfokozásra alkalmas beavatkozást végeztek, és ezt a
hatósági orvosi vizsgálat előtt felfedi.”
III.
Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott:
1. A jogállamiság elvéből következik a jogbiztonság
követelménye is. Az Alkotmánybíróság állandóan követett
gyakorlata ezt tette meg egyik követendő mércének, amelyhez
képest az egyes jogszabályok alkotmányossága viszonyítható.
Eszerint: “A jogbiztonság – az Alkotmánybíróság értelmezésében
– az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt várja el, hogy
a jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai is
világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak, és
a norma címzettjei számára a büntetőjogban is előre láthatóak
legyenek.” [11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992. 77,
84.]
Különösen vonatkozik ez az elv az anyagi büntetőjog
területére, közelebbről az egyes bűncselekmények törvényi
tényállásaira. Az Alkotmánybíróság a 30/1992. (V. 26.) AB
határozatában a büntetőjogi tényállásokkal szemben – többek
között – a következő mércét állította:
“Az alkotmányos büntetőjog követelményei szerint a büntetőjogi
szankció kilátásba helyezésével tilalmazott magatartást leíró
diszpozíciónak határozottnak, körülhatároltnak, világosan
megfogalmazottnak kell lennie. Alkotmányossági követelmény a
védett jogtárgyra és az elkövetési magatartásra vonatkozó
törvényhozói akarat világos kifejezésre juttatása. Egyértelmű
üzenetet kell tartalmaznia, hogy az egyén mikor követ el
büntetőjogilag szankcionált jogsértést. Ugyanakkor korlátoznia
kell az önkényes jogértelmezés lehetőségét a jogalkalmazók
részéről. Vizsgálni kell tehát, hogy a tényállás a büntetendő
magatartások körét nem túl szélesen jelöli-e ki és elég
határozott-e.” (ABH 1992. 167, 176.)
2. A Btk. 283/B. § (1)-(4) bekezdései a fent kifejtett
alkotmányossági követelményeknek nem felelnek meg, mert a
törvényi tényállás egyes elemei bizonytalan jogfogalmakat
tartalmaznak.
2.1. A “nemzetközi egyezmény előírásainak” megszegése mint
büntethetőségi előfeltétel, meghatározásként nem elegendő.
A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (továbbiakban:
Jat.) 16. §-a a következő rendelkezést tartalmazza:
“ Nemzetközi szerződés
16. § (1) Az általánosan kötelező magatartási szabályt
tartalmazó nemzetközi szerződést a tartalmának megfelelő
szintű jogszabályba foglalva kell kihirdetni.
(2) A jogszabályba nem foglalt nemzetközi szerződést – ha a
köztársasági elnök vagy a Kormány másként nem rendelkezik – a
Magyar Közlönyben közzé kell tenni.”
Ebből következik, hogy egy jogszabályba foglalás nélküli,
illetve egy közzé nem tett nemzetközi egyezmény előírásainak
megszegése nem alapozhatja meg a büntetőjogi felelősséget.
2.2. A “nemzetközi szervezet előírásainak” megszegése
bizonytalan jogfogalom. Nem derül ki, hogy milyen
szervezetről, milyen tartalmú előírásokról van szó, a tilalom
milyen módon válik megismerhetővé, miként közlik azt a büntető
jogszabály címzettjeivel. Az ilyen előírás vagy tilalom
önmagában tehát nem lehet kötelező az állampolgárokra, és nem
is tekinthető jogszabálynak, nem lévén része a magyar
jogrendszernek. Ilyen megnevezésű jogforrás nem szerepel a
magyar jogszabályok felsorolásában. [Jat. 1. § (1) bekezdés.]
2.3. Azonos a helyzet a “hatósági előírás” megszegése esetében
is. A törvényi tényállás nem határozza meg e fogalom
tartalmát, következésképpen nem állapítható meg, hogy a
jogalkotó milyen hatóságra és előírásra gondolt.
A “hatósági előírás” nem jogszabály, és sem ez, sem pedig az
előző pontban említett “nemzetközi szervezet előírása” nem
fogható fel általánosan kötelező jogforrásként.
2.4. A “jogszabály előírásának megszegése” mint a büntetőjogi
felelősség megállapításának alapja és előfeltétele elvileg
helyes, de ez a fogalom túlságosan tág, mert a magyar
jogrendszerben szereplő valamennyi jogszabályt – beleértve az
alacsonyabb szintű és a helyi jogszabályokat is – felöleli.
Az indítvány által támadott büntető jogszabály törvényi
tényállásának a fenti hiányosságai tehát olyan
jogbizonytalanságot eredményeznek, amelyek nem egyeztethetők
össze a jogállamiság követelményeivel.
3. A sporttevékenység és a sportoló fogalmát a sportról szóló
1996. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Stv.) 1. §-a
határozza meg az alábbiak szerint:
“1. § E törvény alkalmazásában
1. sporttevékenység: meghatározott szabályok szerint
időtöltésként vagy hivatásszerűen végzett testedzés, szellemi
gyakorlat, amely az egyetemes kultúra része;
2.
3. sportoló: a sporttevékenységet folytató természetes
személy;
4. hivatásos sportoló: az a természetes személy, aki
sportszervezettel létesített munkaviszony vagy munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszony, továbbá egyéni vállalkozás (a
továbbiakban együtt: szerződéses viszony) keretében
jövedelemszerzési céllal sporttevékenységet folytat, és
rendelkezik a sportági szakszövetség, illetőleg a
sportszövetség feltételei szerint megszerzett hivatásos
sportolói engedéllyel;
5. szabadidős sportoló: az a természetes személy, aki
sporttevékenységet nem hivatásos sportolóként végez; (...)”
4. A miniszterek feladat- és hatáskörének változásával,
valamint az Ifjúsági és Sportminisztérium létrehozásával
összefüggésben szükséges törvénymódosításokról szóló 1998. évi
LXXXVI. törvény 77. § (2) bekezdésének i) pontja hatályon
kívül helyezte az Stv. 1. § 2. pontja szerinti “versenysport”
fogalmat.
Az Stv. felhatalmazása alapján kibocsátott a meg nem engedett
teljesítményfokozó szerek, készítmények és módszerek
használata tilalmának szabályairól szóló 86/1998. (VI. 6.)
Korm. rendelet 1. §-a értelmében a rendelet hatálya az Stv. 1.
§-ának 2. pontja szerinti versenysportban résztvevőkre terjedt
ki.
Tekintettel arra, hogy a versenysport törvényi meghatározása
már nincs hatályban, a támadott büntetőjogi törvényi tényállás
általában a “sporttevékenység” körében tekinti
megvalósíthatónak a büntetendő magatartásokat.
Ebből következik, hogy a büntetendő magatartás elvileg nemcsak
a hivatásszerűen vagy versenyszerűen folytatott, hanem szinte
valamennyi, hobby-jellegű, vagy iskolai és szabadidős
sporttevékenység keretében is megvalósulhat, illetve a
szankcionálás ezekre is kiterjeszthető lehetne. A potenciális
elkövetői kör tehát tetszőleges jogértelmezés szerint
kiterjeszthető vagy szűkíthető. Ez a jogbizonytalanság is
ellentétben áll a jogállamiság követelményével.
Az Alkotmánybíróság azonban rámutat arra, hogy a
teljesítményfokozó szerek használata, előállítása,
forgalmazása, kereskedelme stb. a versenyszerű vagy
hivatásszerű sporttevékenység körében, illetve ezekkel
összefüggésben olyan társadalomra veszélyes magatartásként
jelentkezhet, amely büntetőjogi szankcionálást igényel. Az
ilyen büntetőjogi szankcionálás önmagában nem
alkotmányellenes, ezért a jogalkotó – az alkotmányos
büntetőjog keretein belül – nincs elzárva a megfelelő
büntetőjogszabályok megalkotásától.
A jelenleg hatályos büntetőjogi norma tehát csupán az
ismertetett alaki hiányosságok okából tekintendő
alkotmányellenesnek.
5. A fent kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság a Btk.
283/B. §-át alkotmányellenesnek nyilvánította és
megsemmisítette, mert az a felsorolt formai okokból nem felel
meg az alkotmányos büntetőjog követelményeinek, figyelemmel az
Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből levezethető jogbiztonsági
szempontokra.
A támadott törvényszakasz (5) és (6) bekezdéseiben
szabályozott minősített esetek, valamint a (7) és (8)
bekezdéseiben részletezett büntethetőséget megszüntető okok az
(1), (2), (3) és (4) bekezdésekben meghatározott alapesetekhez
kapcsolódnak, ezért a megsemmisítés tárgyi összefüggés folytán
ezekre is kiterjed.
6. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
(továbbiakban: Abtv.) 43. § (3) bekezdése alapján rendelkezett
az Alkotmánybíróság az eddig lefolytatott büntető eljárások
felülvizsgálatáról.
A Magyar Közlönyben történő közzététel az Abtv. 41. §-án
alapul.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
. |