English
Hungarian
Ügyszám:
.
140/B/1999
Előadó alkotmánybíró: Strausz János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 47/2000. (XII. 14.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2000/377
.
A döntés kelte: Budapest, 12/11/2000
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                     
      Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos megállapítására irányuló indítvány tárgyában meghozta
      a következő
                                     
                               határozatot:

      1.   Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,   hogy   a   Büntető
      Törvénykönyvről  szóló  1978.  évi  IV.  törvény  283/B.   §-a
      alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
      2.  Az  Alkotmánybíróság  elrendeli a Büntető  Törvénykönyvről
      szóló 1978. évi IV. törvény 283/B. §-a alapján lefolytatott és
      jogerős      határozattal     lezárt     büntető     eljárások
      felülvizsgálatát, amennyiben az elítélt még  nem  mentesült  a
      hátrányos következmények alól.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.
                                       
        Az  indítványozó a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV.
        törvény  (a  továbbiakban: Btk.) 283/B.  §-át  több  okból  is
        alkotmányellenesnek   tartja,  ezért   annak   megsemmisítését
        indítványozza.

        Kifogásai a következők:
        1. A jogalkotó azáltal, hogy a Btk. rendszerében a “visszaélés
        teljesítményfokozó   szerrel   vagy   módszerrel”   elnevezésű
        bűncselekményt    a    kábítószerrel   visszaélés    közvetlen
        szomszédságában  helyezte  el,  a  két  bűncselekményt  azonos
        mértékben     tekinti     társadalomra     veszélyesnek.     A
        doppingszereknek  azonban  nincs káros  hatásuk,  nem  okoznak
        függőséget,   tehát  használatuk  nélkülözi   a   társadalomra
        veszélyességet,  így  nem indokolt e magatartások  büntetőjogi
        szankcionálása.

        2.    A    kifogásolt   jogszabály   megkülönböztetés   nélkül
        “sporttevékenység-ről”  beszél, noha a  doppingszerek  tilalma
        csak  a versenysportra vonatkozhat, és csak a sportegyesületek
        tagjait    kötelezheti.   Szabadidősport   és   magánszemélyek
        vonatkozásában  a  büntetőjogi  tilalom  illetéktelen   állami
        beavatkozásnak minősül.

        3. A kifogásolt jogszabály egyes törvényi tényállási elemei  –
        a   bűncselekmény  megvalósulásának  törvényi   előfeltételeit
        tekintve  –  sértik a jogbiztonság alkotmányos követelményeit,
        és  ekként sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, illetve  a
        8. § (2) bekezdését is.

        A  bűncselekmény  ugyanis bizonyos jogszabályok,  egyezmények,
        előírások megszegése útján valósítható meg.
        Márpedig   a   Nemzetközi  Olimpiai  Bizottság,   vagy   egyes
        sportszövetségek  tilalmi  listái, szabályai  nem  tekinthetők
        jogszabálynak, nem részei a magyar jogrendnek. Ezen túlmenően,
        a  sporttörvény  rendelkezései  ellenére,  a  kapott  törvényi
        felhatalmazás  alapján  a  Kormány  nem  alkotta  meg  azt   a
        részletes rendeletet, amely a belső jogrendszer keretei között
        felsorolná a tilalmazott szereket.

        4.  A sérelmezett jogszabály ezen kívül nem állja meg a helyét
        büntetőjogi  szempontból  sem.  Nem  tisztázza  a   lehetséges
        elkövetők   körét,   nem  tartalmazza  a  konkrét   elkövetési
        magatartást, illetve a várható szankciót. Az egyes  elkövetési
        cselekmények határozatlanok, az elkövetők köre aszerint  sincs
        behatárolva, hogy bárki lehet tettes, felbujtó, bűnsegéd, stb.

                                      II.
                                       
        1.  Az  Alkotmány 2. § (1) bekezdése kimondja, hogy “a  Magyar
        Köztársaság független, demokratikus jogállam.”

        2.  A  büntető  jogszabályok  módosításáról  szóló  1998.  évi
        LXXXVII.  törvény  65.  §-a  új bűncselekményként  “Visszaélés
        teljesítményfokozó szerrel vagy módszerrel” elnevezés alatt  a
        következő  törvényi  tényállást iktatta be  a  Btk.-ba,  1999.
        március 1-ei hatállyal.
        “283/B.  § (1) Aki nemzetközi egyezmény, nemzetközi szervezet,
        jogszabály     vagy    hatóság    előírásának    megszegésével
        teljesítményfokozásra alkalmas szert sporttevékenység  körében
        történő   teljesítményfokozás   céljából   előállít,   készít,
        megszerez,  tart, felhasznál, az országba behoz, onnan  kivisz
        vagy  az  ország területén átvisz, vétséget követ el,  és  egy
        évig  terjedő  szabadságvesztéssel,  közérdekű  munkával  vagy
        pénzbüntetéssel büntetendő.
        (2)  Az  (1) bekezdés szerint büntetendő, aki sporttevékenység
        körében   történő  teljesítményfokozása  céljából   nemzetközi
        egyezmény,  nemzetközi  szervezet,  jogszabály  vagy   hatóság
        előírásának   megszegésével   teljesítményfokozásra   alkalmas
        beavatkozásnak magát aláveti.
        (3) Aki nemzetközi egyezmény, nemzetközi szervezet, jogszabály
        vagy  hatóság  előírásának megszegésével teljesítményfokozásra
        alkalmas     szert     sporttevékenység    körében     történő
        teljesítményfokozás céljából kínál, átad, forgalomba hoz, vagy
        azzal  kereskedik,  vétséget követ el,  és  két  évig  terjedő
        szabadságvesztéssel büntetendő.
        (4)  A (3) bekezdés szerint büntetendő, aki sporttevékenységet
        végző     személyen    sporttevékenység    körében     történő
        teljesítményfokozás céljából nemzetközi egyezmény,  nemzetközi
        szervezet,  jogszabály vagy hatóság előírásának  megszegésével
        teljesítményfokozásra alkalmas beavatkozást végez.
        (5)  Ha  súlyosabb bűncselekmény nem valósul  meg,  a  (3)-(4)
        bekezdés    esetén    bűntett   miatt    öt    évig    terjedő
        szabadságvesztéssel büntetendő, aki a bűncselekményt
        a) üzletszerűen,
        b) bűnszövetségben
        követi el.
        (6)  Ha  súlyosabb  bűncselekmény  nem  valósul  meg,  az  (5)
        bekezdés  szerint  büntetendő, akinek  a  (3)-(4)  bekezdésben
        meghatározott  bűncselekménye folytán tizennyolcadik  életévét
        be  nem  töltött  személy  használ  fel  teljesítményfokozásra
        alkalmas    szert,    illetőleg    ilyen    személyen    végez
        teljesítményfokozásra alkalmas beavatkozást, úgyszintén az is,
        aki    a    (3)   bekezdésben   meghatározott   bűncselekményt
        tizennyolcadik    életévét    be    nem    töltött     személy
        felhasználásával követi el.
        (7)  Az  (1)  bekezdés esetén nem büntethető, aki,  mielőtt  a
        teljesítmény fokozására alkalmas szer előállítása,  készítése,
        megszerzése, tartása, az országba behozatala, onnan  kivitele,
        az  ország  területén  átvitele a  hatóság  tudomására  jutott
        volna,  a tevékenységét a hatóság előtt felfedi, illetőleg  az
        elkészített,  megszerzett, tartott, vagy az országba  behozott
        teljesítményfokozásra alkalmas szert a hatóságnak  átadja,  és
        lehetővé  teszi  a  készítésben,  megszerzésben,  szállításban
        részt vevő más személyek kilétének megállapítását.
        (8)   Nem büntethető, aki teljesítményfokozásra alkalmas szert
        sporttevékenysége     során    felhasznált,     vagy     rajta
        teljesítményfokozásra alkalmas beavatkozást végeztek, és ezt a
        hatósági orvosi vizsgálat előtt felfedi.”
                                       
                                     III.
                                       
        Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott:
        1.   A   jogállamiság   elvéből  következik   a   jogbiztonság
        követelménye   is.  Az  Alkotmánybíróság  állandóan   követett
        gyakorlata  ezt  tette meg egyik követendő mércének,  amelyhez
        képest  az  egyes jogszabályok alkotmányossága  viszonyítható.
        Eszerint: “A jogbiztonság – az Alkotmánybíróság értelmezésében
        –  az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt várja el, hogy
        a  jog  egésze,  egyes  részterületei és  egyes  szabályai  is
        világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak, és
        a  norma címzettjei számára a büntetőjogban is előre láthatóak
        legyenek.”  [11/1992. (III. 5.) AB határozat,  ABH  1992.  77,
        84.]

        Különösen   vonatkozik   ez  az  elv  az   anyagi   büntetőjog
        területére,  közelebbről  az  egyes  bűncselekmények  törvényi
        tényállásaira.  Az  Alkotmánybíróság a 30/1992.  (V.  26.)  AB
        határozatában  a büntetőjogi tényállásokkal szemben  –  többek
        között – a következő mércét állította:
        “Az alkotmányos büntetőjog követelményei szerint a büntetőjogi
        szankció kilátásba helyezésével tilalmazott magatartást  leíró
        diszpozíciónak   határozottnak,  körülhatároltnak,   világosan
        megfogalmazottnak kell lennie. Alkotmányossági  követelmény  a
        védett  jogtárgyra  és  az elkövetési  magatartásra  vonatkozó
        törvényhozói akarat világos kifejezésre juttatása.  Egyértelmű
        üzenetet  kell  tartalmaznia, hogy az  egyén  mikor  követ  el
        büntetőjogilag szankcionált jogsértést. Ugyanakkor korlátoznia
        kell  az  önkényes jogértelmezés lehetőségét  a  jogalkalmazók
        részéről.  Vizsgálni kell tehát, hogy a tényállás a büntetendő
        magatartások  körét  nem  túl szélesen  jelöli-e  ki  és  elég
        határozott-e.” (ABH 1992. 167, 176.)

        2.  A  Btk.  283/B.  §  (1)-(4) bekezdései  a  fent  kifejtett
        alkotmányossági  követelményeknek nem  felelnek  meg,  mert  a
        törvényi  tényállás  egyes  elemei  bizonytalan  jogfogalmakat
        tartalmaznak.
        2.1.  A  “nemzetközi egyezmény előírásainak”  megszegése  mint
        büntethetőségi előfeltétel, meghatározásként nem elegendő.
        A  jogalkotásról  szóló  1987. évi XI. törvény  (továbbiakban:
        Jat.) 16. §-a a következő rendelkezést tartalmazza:
        “ Nemzetközi szerződés
        16.   §  (1)  Az  általánosan  kötelező  magatartási  szabályt
        tartalmazó  nemzetközi  szerződést  a  tartalmának   megfelelő
        szintű jogszabályba foglalva kell kihirdetni.
        (2)  A jogszabályba nem foglalt nemzetközi szerződést –  ha  a
        köztársasági elnök vagy a Kormány másként nem rendelkezik –  a
        Magyar Közlönyben közzé kell tenni.”
        Ebből  következik,  hogy  egy jogszabályba  foglalás  nélküli,
        illetve  egy  közzé nem tett nemzetközi egyezmény előírásainak
        megszegése nem alapozhatja meg a büntetőjogi felelősséget.

        2.2.   A   “nemzetközi   szervezet  előírásainak”   megszegése
        bizonytalan   jogfogalom.   Nem   derül   ki,   hogy    milyen
        szervezetről, milyen tartalmú előírásokról van szó, a  tilalom
        milyen módon válik megismerhetővé, miként közlik azt a büntető
        jogszabály  címzettjeivel.  Az  ilyen  előírás  vagy   tilalom
        önmagában tehát nem lehet kötelező az állampolgárokra, és  nem
        is   tekinthető  jogszabálynak,  nem  lévén  része  a   magyar
        jogrendszernek.  Ilyen megnevezésű jogforrás  nem  szerepel  a
        magyar jogszabályok felsorolásában. [Jat. 1. § (1) bekezdés.]

        2.3. Azonos a helyzet a “hatósági előírás” megszegése esetében
        is.   A   törvényi  tényállás  nem  határozza  meg  e  fogalom
        tartalmát,  következésképpen  nem  állapítható  meg,  hogy   a
        jogalkotó milyen hatóságra és előírásra gondolt.
        A  “hatósági előírás” nem jogszabály, és sem ez, sem pedig  az
        előző  pontban  említett “nemzetközi szervezet  előírása”  nem
        fogható fel általánosan kötelező jogforrásként.

        2.4.  A “jogszabály előírásának megszegése” mint a büntetőjogi
        felelősség  megállapításának alapja  és  előfeltétele  elvileg
        helyes,  de  ez  a  fogalom  túlságosan  tág,  mert  a  magyar
        jogrendszerben szereplő valamennyi jogszabályt – beleértve  az
        alacsonyabb szintű és a helyi jogszabályokat is – felöleli.

        Az   indítvány  által  támadott  büntető  jogszabály  törvényi
        tényállásának    a    fenti    hiányosságai    tehát     olyan
        jogbizonytalanságot eredményeznek, amelyek  nem  egyeztethetők
        össze a jogállamiság követelményeivel.
                                       
        3.  A sporttevékenység és a sportoló fogalmát a sportról szóló
        1996.  évi  LXIV.  törvény  (a  továbbiakban:  Stv.)  1.   §-a
        határozza meg az alábbiak szerint:

        “1. § E törvény alkalmazásában
            1.   sporttevékenység:  meghatározott  szabályok   szerint
        időtöltésként vagy hivatásszerűen végzett testedzés,  szellemi
        gyakorlat, amely az egyetemes kultúra része;
            2.
            3.  sportoló:  a  sporttevékenységet folytató  természetes
        személy;
            4.  hivatásos  sportoló:  az a  természetes  személy,  aki
        sportszervezettel  létesített munkaviszony vagy  munkavégzésre
        irányuló  egyéb  jogviszony,  továbbá  egyéni  vállalkozás  (a
        továbbiakban    együtt:   szerződéses    viszony)    keretében
        jövedelemszerzési   céllal  sporttevékenységet   folytat,   és
        rendelkezik    a   sportági   szakszövetség,    illetőleg    a
        sportszövetség   feltételei  szerint   megszerzett   hivatásos
        sportolói engedéllyel;
            5.  szabadidős  sportoló:  az a természetes  személy,  aki
        sporttevékenységet nem hivatásos sportolóként végez; (...)”

        4.   A  miniszterek  feladat-  és  hatáskörének  változásával,
        valamint   az  Ifjúsági  és  Sportminisztérium  létrehozásával
        összefüggésben szükséges törvénymódosításokról szóló 1998. évi
        LXXXVI.  törvény  77. § (2) bekezdésének  i)  pontja  hatályon
        kívül  helyezte az Stv. 1. § 2. pontja szerinti “versenysport”
        fogalmat.

        Az  Stv. felhatalmazása alapján kibocsátott a meg nem engedett
        teljesítményfokozó   szerek,   készítmények    és    módszerek
        használata  tilalmának szabályairól szóló  86/1998.  (VI.  6.)
        Korm. rendelet 1. §-a értelmében a rendelet hatálya az Stv. 1.
        §-ának 2. pontja szerinti versenysportban résztvevőkre terjedt
        ki.
        Tekintettel  arra, hogy a versenysport törvényi  meghatározása
        már nincs hatályban, a támadott büntetőjogi törvényi tényállás
        általában     a     “sporttevékenység”     körében     tekinti
        megvalósíthatónak a büntetendő magatartásokat.
        Ebből következik, hogy a büntetendő magatartás elvileg nemcsak
        a  hivatásszerűen vagy versenyszerűen folytatott, hanem szinte
        valamennyi,   hobby-jellegű,  vagy   iskolai   és   szabadidős
        sporttevékenység   keretében  is  megvalósulhat,   illetve   a
        szankcionálás ezekre is kiterjeszthető lehetne. A  potenciális
        elkövetői   kör   tehát   tetszőleges  jogértelmezés   szerint
        kiterjeszthető  vagy  szűkíthető. Ez  a  jogbizonytalanság  is
        ellentétben áll a jogállamiság követelményével.

        Az    Alkotmánybíróság   azonban   rámutat   arra,   hogy    a
        teljesítményfokozó     szerek     használata,     előállítása,
        forgalmazása,   kereskedelme   stb.   a   versenyszerű    vagy
        hivatásszerű   sporttevékenység   körében,   illetve   ezekkel
        összefüggésben  olyan  társadalomra  veszélyes  magatartásként
        jelentkezhet,  amely  büntetőjogi szankcionálást  igényel.  Az
        ilyen     büntetőjogi     szankcionálás     önmagában      nem
        alkotmányellenes,   ezért  a  jogalkotó   –   az   alkotmányos
        büntetőjog   keretein  belül  –  nincs  elzárva  a   megfelelő
        büntetőjogszabályok megalkotásától.

        A   jelenleg  hatályos  büntetőjogi  norma  tehát  csupán   az
        ismertetett     alaki    hiányosságok    okából     tekintendő
        alkotmányellenesnek.

        5.  A  fent  kifejtettek  alapján az Alkotmánybíróság  a  Btk.
        283/B.     §-át    alkotmányellenesnek    nyilvánította     és
        megsemmisítette, mert az a felsorolt formai okokból nem  felel
        meg az alkotmányos büntetőjog követelményeinek, figyelemmel az
        Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdéséből levezethető  jogbiztonsági
        szempontokra.

        A   támadott   törvényszakasz   (5)   és   (6)   bekezdéseiben
        szabályozott  minősített  esetek,  valamint  a  (7)   és   (8)
        bekezdéseiben részletezett büntethetőséget megszüntető okok az
        (1), (2), (3) és (4) bekezdésekben meghatározott alapesetekhez
        kapcsolódnak, ezért a megsemmisítés tárgyi összefüggés folytán
        ezekre is kiterjed.

        6.  Az  Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény
        (továbbiakban: Abtv.) 43. § (3) bekezdése alapján rendelkezett
        az  Alkotmánybíróság az eddig lefolytatott  büntető  eljárások
        felülvizsgálatáról.

        A  Magyar  Közlönyben történő közzététel  az  Abtv.  41.  §-án
        alapul.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
              előadó alkotmánybíró                      alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Article 283/B.1 of the Criminal Code according to which any person who produces, manufactures, acquires, possesses, imports into or exports performance-improving substances from Hungary, or transports such through the territory of Hungary for the purpose of increasing the performance of athletes, in violation of the provisions set forth in international treaties, by international organisations, or in legal regulations and in ordinances, commits a misdemeanour offence
          Number of the Decision:
          .
          47/2000. (XII. 14.)
          Date of the decision:
          .
          12/11/2000
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2000-3-010?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .