Hungarian
Ügyszám:
.
310/D/1999
Előadó alkotmánybíró: Balogh Elemér Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 22/2007. (IV. 5.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/928
.
A döntés kelte: Budapest, 04/03/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta  a
    következő

                             határozatot:
     
    Az   Alkotmánybíróság   megállapítja,   hogy   a   megváltozott
    munkaképességű   dolgozók   foglalkoztatásáról   és   szociális
    ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes rendeletnek
    az  e  rendelet  módosításáról szóló 20/1993. (XI.  17.)  NM–PM
    együttes  rendelet  7. § (2) bekezdésével megállapított,  1997.
    december   31-ig   hatályban   volt   22.   §   (4)   bekezdése
    alkotmányellenes  volt, ezért e rendelkezés a Fővárosi  Bíróság
    előtt  jogerősen befejezett 60. Kf. 33.653/1998.  számú  ügyben
    nem alkalmazható.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
       
       Az   indítványozó  alkotmányjogi  panaszában  a   megváltozott
      munkaképességű   dolgozók   foglalkoztatásáról   és   szociális
      ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes rendelet (a
      továbbiakban:  R.)  22.  §  (4)  bekezdésének  a   megváltozott
      munkaképességű   dolgozók   foglalkoztatásáról   és   szociális
      ellátásáról  szóló  8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes  rendelet
      módosításáról szóló 20/1993. (XI. 17.) NM–PM együttes  rendelet
      (a  továbbiakban:  Rm.)  7.  §  (2) bekezdésével  megállapított
      szövege      alkotmányellenességének     megállapítását      és
      megsemmisítését,  valamint e rendelkezésnek a Fővárosi  Bíróság
      60. Kf. 33.653/1998/3. számú jogerős ítéletével elbírált ügyben
      való  alkalmazása  kizárását kezdeményezte. E  határozatában  a
      Fővárosi Bíróság, mint másodfokú bíróság helybenhagyta a  Pesti
      Központi  Kerületi  Bíróság  ítéletét,  amely  elutasította   a
      panaszosnak  a  Nyugdíjfolyósító  Igazgatóság  ellen  indított,
      rendszeres    szociális    járadék    és    özvegyi     nyugdíj
      együttfolyósítására  irányuló kérelmet elutasító  közigazgatási
      határozat    felülvizsgálatára    irányuló    keresetét.     Az
      alkotmányjogi   panaszban   sérelmezett   ügyben   a    bíróság
      megállapította,   hogy   az  özvegyi   nyugdíj   folyósításának
      szüneteltetésére jogszerűen került sor: a felperes 1991. január
      1-től rendszeres szociális járadékban részesült, 1995. július 1-
      től pedig özvegyi nyugdíjra is jogosulttá vált, a két ellátásra
      egyaránt jogosult személy részére azonban – az R.-nek  az  Rm.-
      mel  megállapított  22. § (4) bekezdése alapján  –  a  jogosult
      választása szerint csak az egyik ellátás folyósítható.
       
       Az  indítványozó szerint az R. támadott rendelkezése sérti  az
      Alkotmány  37.  §  (3)  bekezdését, mert  felhatalmazás  nélkül
      „túlterjeszkedik” a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.
      törvénynek  (a továbbiakban: T.) a kettős nyugellátás  tilalmát
      szabályozó kógens és taxatív rendelkezésein. A T. 36. § (1)  és
      (2)  bekezdése a rendszeres szociális járadékot nem sorolja fel
      a  nyugellátások  között,  a T. tehát  nem  tiltja  az  özvegyi
      nyugdíj folyósítását a rendszeres szociális járadék mellett „és
      nem   ad   felhatalmazást   sem  a  végrehajtásról   gondoskodó
      kormánynak (124. §), sem másnak, hogy ilyen tilalmat állapítson
      meg”.  Az együttfolyósításra vonatkozó igénye elutasítására  az
      R.-nek  az  Rm.-mel  megállapított 22. §  (4)  bekezdése  adott
      alapot, amely rendelkezés az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében
      foglalt, özvegysége esetére biztosított jogát is sérti.
                                     
                                    II.
       
       Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
       
       „37.    §    (3)    A    Kormány   tagjai   törvényben    vagy
      kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján feladatkörükben
      eljárva   rendeletet   adnak   ki,   amelyek   törvénnyel    és
      kormányrendelettel nem lehetnek ellentétesek. A rendeleteket  a
      hivatalos lapban ki kell hirdetni.”

       „70/E.  § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk  van
      a   szociális   biztonsághoz;  öregség,  betegség,  rokkantság,
      özvegység,   árvaság   és   önhibájukon   kívül   bekövetkezett
      munkanélküliség  esetén a megélhetésükhöz  szükséges  ellátásra
      jogosultak.”
       
       Az R. megsemmisíteni kért rendelkezése:
       
       „22.  §  (4)  Az  özvegyi  nyugdíjra  (özvegyi  járadékra)  és
      rendszeres   szociális  járadékra  1992.   szeptember   1-jétől
      egyaránt   jogosult  személy  részére  a  jogosult   választása
      szerinti ellátást kell folyósítani.”
       
                                   III.
       
       Az alkotmányjogi panasz megalapozott.
       
       1.   Az  Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy  az
      alkotmányjogi  panasz  előterjesztésének  törvényi   feltételei
      fennállnak-e.
       
       Az  Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)  48.  §  (1)  bekezdése  értelmében   az
      Alkotmányban    biztosított    jogainak    megsértése     miatt
      alkotmányjogi  panasszal  fordulhat az Alkotmánybírósághoz  az,
      akinek  a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
      folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit  már
      kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
      biztosítva.   Az   Abtv.  48.  §  (2)  bekezdése   szerint   az
      alkotmányjogi   panaszt  a  jogerős  határozat   kézbesítésétől
      számított  hatvan  napon  belül lehet  írásban  benyújtani.  Az
      Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  indítványozó  jogi
      képviselője a jogerős ítéletet 1999. február 2-án vette kézhez,
      az alkotmányjogi panaszt pedig 1999. április 6-án adta postára.
      Mivel  az  alkotmányjogi  panasz előterjesztésére  nyitva  álló
      hatvan napos határidő utolsó napja 1999. április 3-ra, szombati
      napra  esett,  a  postára adás pedig – figyelemmel  arra,  hogy
      április 5-e (húsvéthétfő) munkaszüneti nap volt – az ezt követő
      első  munkanapon megtörtént, a panasz határidőben benyújtottnak
      tekintendő. Ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi  panaszt
      irdemben bírálta el.
       
       Az  Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy az R.
      22. § (4) bekezdésének az Rm.-mel megállapított szövegét még az
      alkotmányjogi panasz benyújtását megelőzően, 1998. január 1-jei
      hatállyal  módosította  a megváltozott munkaképességű  dolgozók
      foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983.  (VI.
      29.)  EüM-PM  együttes  rendelet módosításáról  szóló  66/1997.
      (XII. 29.) NM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: Rm2.) 3.  §
      (2)  bekezdése. Ebből következően az indítvány már nem hatályos
      jogszabály    alkotmányellenességének    megállapítására     és
      megsemmisítésére   irányul.  Az  Alkotmánybíróság   hatáskörébe
      főszabályként         csak        hatályos         jogszabályok
      alkotmányellenességének utólagos vizsgálata tartozik.  Hatályon
      kívül  helyezett, illetőleg módosított jogszabályi  rendelkezés
      alkotmányosságának  vizsgálatára az Alkotmánybíróság  hatásköre
      csak  akkor  terjed ki, ha annak alkalmazhatósága az eldöntendő
      kérdés.  (335/B/1990.  AB végzés, ABH  1990,  261.)  A  konkrét
      normakontroll  két  esetében, az  Abtv.  38.  §  (1)  bekezdése
      alapján  benyújtott  bírói kezdeményezés  és  48.  §-a  alapján
      előterjesztett alkotmányjogi panasz alapján – mivel ilyenkor az
      alkalmazási   tilalom   kimondására   van   lehetőség   –    az
      Alkotmánybíróság      már     nem     hatályos      rendelkezés
      alkotmányellenességét   is  vizsgálja.   Mivel   az   indítvány
      alkotmányjogi  panasz,  az Alkotmánybíróság  a  vizsgálatot  az
      alkotmányjogi  panasz  alapjául  szolgáló  ügyben   alkalmazott
      rendelkezés tekintetében folytatta le.
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság  eljárása  során  elsőként  a  formai
      alkotmányellenességre vonatkozó kifogást vizsgálta  meg,  amely
      szerint  az  indítványozó  ügyében  az  R.-nek  az  Rm.   által
      jogalkotói felhatalmazás nélkül megállapított szabálya alapján,
      a  T. rendelkezéseibe ütközően került sor az özvegyi nyugdíjnak
      a  rendszeres  szociális  járadék mellett  történő  folyósítása
      korlátozására. E körben az Alkotmánybíróságnak először  arra  a
      kérdésre  kellett választ adnia, rendelkezett-e a jogalkotó  az
      özvegyi  nyugdíjra  való jogosultság –  ideértve  a  folyósítás
      szüneteltetésére   alapot   adó   ok   meghatározását   is    –
      feltételeinek szabályozására.
       
       Az   indítványozó  által  –  a  rendszeres  szociális  járadék
      folyósításával  egyidejűleg  – igényelt  özvegyi  nyugdíjat  az
      indítványozó    igényének   elbírálásakor   hatályos    T.    a
      társadalombiztosítás keretében járó hozzátartozói nyugellátások
      között  szabályozta  [T.  36. §].  Az  özvegyi  nyugdíjra  való
      jogosultság feltételeit a T. 58. § – 68. §-ai határozták meg, a
      T.   emellett  rendelkezett  a  társadalombiztosítás  keretében
      biztosított  több  nyugellátás, e körben konkrétan  az  özvegyi
      nyugdíj   és   a  T.  által  szabályozott  egyéb  nyugellátások
      együttfolyósításának korlátozásáról is [T. 38. §, 65/A. §,  75.
      §]. A T. az özvegyi nyugdíjra való jogosultságot, illetve annak
      folyósítását nem korlátozta azon az alapon, hogy az igénylő  az
      R.  által  szabályozott,  a  megváltozott  munkaképességű,  nem
      rehabilitálható munkavállalók szociális ellátását biztosító ún.
      nyugdíjszerű   rendszeres  szociális   ellátásban   (rendszeres
      szociális járadékban) részesül. A panaszos igénye nem  is  ezen
      az  alapon,  hanem az R.-nek az Rm.-mel beiktatott  22.  §  (4)
      bekezdése   alapján  került  elutasításra,  amely  az   özvegyi
      nyugdíjra  és a rendszeres szociális járadékra 1992. szeptember
      1-jétől  egyaránt jogosult személy részére csak az  egyik  –  a
      jogosult  választása  szerinti  –  ellátás  folyósítását  tette
      lehetővé.
       
       A   fentiek  alapján  megállapítható,  hogy  a  jogalkotó   (a
      népjóléti  és  a pénzügyminiszter) az Rm.-nek az R.-t  módosító
      rendelkezése  megalkotása során a rendszeres szociális  járadék
      mellett  szabályozás alá vonta (feltételhez kötötte) az özvegyi
      nyugdíj  folyósítását is. Az özvegyi nyugdíjra való jogosultság
      feltételrendszerének  (ideértve a  folyósítás  szüneteltetésére
      okot  adó  körülményeket is) szabályozására azonban a jogalkotó
      nem rendelkezett felhatalmazással: erről sem a T. [124. §], sem
      az   Rm.   kiadása  időpontjában  hatályos  más   törvény   nem
      rendelkezett  (az Rm. sem hivatkozott arra, hogy  kibocsátására
      felhatalmazás alapján került sor).
       
       Mindezek  miatt  az  R.  Rm.-mel  megállapított  22.   §   (4)
      bekezdése  sérti  az Alkotmány 37. § (3) bekezdését,  ezért  az
      Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az   R.   indítványozó
      ügyében  alkalmazott, 1997. december 31-ig hatályos 22.  §  (4)
      bekezdése  alkotmányellenes volt.  Tekintettel  arra,  hogy  az
      Alkotmánybíróság  a  felhatalmazás  nélküli  jogalkotás  miatti
      alkotmányellenességet  megállapította, – állandó  gyakorlatának
      megfelelően [64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH  1991,  297,
      307.;  30/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 202,  209.]  –
      nem vizsgálta, hogy a támadott szabály törvénnyel ellentétesen,
      illetve   az   Alkotmány  70/E.  §  (1)  bekezdésébe   ütközően
      korlátozta-e az özvegyi nyugdíj folyósítását.
       
       Mivel  az  R. jelen határozatban vizsgált rendelkezését  1998.
      január  1-jei  hatállyal  módosította az  Rm2.,  a  rendelkezés
      megsemmisítésére nem kerülhet sor. Az Abtv. 43. § (4) bekezdése
      alapján azonban – amely az Abtv. 48. § (3) bekezdése alapján az
      alkotmányjogi    panasz    esetére    is    irányadó    –    az
      Alkotmánybíróságnak  lehetősége  van  arra,  hogy  kizárja   az
      alkotmányellenesnek   ítélt  jogszabályi  rendelkezés   konkrét
      ügyben  való  alkalmazását,  ha azt  a  jogbiztonság,  vagy  az
      eljárást  kezdeményező  különösen fontos  érdeke  indokolja.  A
      felhatalmazás  nélküli  jogalkotás – az  Alkotmány  37.  §  (3)
      bekezdésén  túlmenően  – megalapozza  az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdésében  foglalt jogállamiság követelményének  megsértését
      is,  nyilvánvalóan súlyosan sérti a jogbiztonságot,  ezért,  és
      mert  azt a panaszos különösen fontos érdeke is indokolja –  az
      Alkotmánybíróság   az  Abtv.  43.  §  (4)   bekezdése   alapján
      megtiltotta  az  alkotmányellenes  rendelkezésnek  a   Fővárosi
      Bíróság által jogerősen befejezett 60. Kf. 33.653/1998.  ügyben
      való alkalmazását.
       
       Az  Alkotmánybíróság e határozatnak a Magyar  Közlönyben  való
      közzétételét az Abtv. 41. §-a alapján rendelte el.
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Kovács Péter
             előadó alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                              Dr. Paczolay Péter
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        22/2007. (IV. 5.)
        Date of the decision:
        .
        04/03/2007
        .
        .