A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a megváltozott
munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális
ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes rendeletnek
az e rendelet módosításáról szóló 20/1993. (XI. 17.) NM–PM
együttes rendelet 7. § (2) bekezdésével megállapított, 1997.
december 31-ig hatályban volt 22. § (4) bekezdése
alkotmányellenes volt, ezért e rendelkezés a Fővárosi Bíróság
előtt jogerősen befejezett 60. Kf. 33.653/1998. számú ügyben
nem alkalmazható.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó alkotmányjogi panaszában a megváltozott
munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális
ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes rendelet (a
továbbiakban: R.) 22. § (4) bekezdésének a megváltozott
munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális
ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes rendelet
módosításáról szóló 20/1993. (XI. 17.) NM–PM együttes rendelet
(a továbbiakban: Rm.) 7. § (2) bekezdésével megállapított
szövege alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését, valamint e rendelkezésnek a Fővárosi Bíróság
60. Kf. 33.653/1998/3. számú jogerős ítéletével elbírált ügyben
való alkalmazása kizárását kezdeményezte. E határozatában a
Fővárosi Bíróság, mint másodfokú bíróság helybenhagyta a Pesti
Központi Kerületi Bíróság ítéletét, amely elutasította a
panaszosnak a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság ellen indított,
rendszeres szociális járadék és özvegyi nyugdíj
együttfolyósítására irányuló kérelmet elutasító közigazgatási
határozat felülvizsgálatára irányuló keresetét. Az
alkotmányjogi panaszban sérelmezett ügyben a bíróság
megállapította, hogy az özvegyi nyugdíj folyósításának
szüneteltetésére jogszerűen került sor: a felperes 1991. január
1-től rendszeres szociális járadékban részesült, 1995. július 1-
től pedig özvegyi nyugdíjra is jogosulttá vált, a két ellátásra
egyaránt jogosult személy részére azonban – az R.-nek az Rm.-
mel megállapított 22. § (4) bekezdése alapján – a jogosult
választása szerint csak az egyik ellátás folyósítható.
Az indítványozó szerint az R. támadott rendelkezése sérti az
Alkotmány 37. § (3) bekezdését, mert felhatalmazás nélkül
„túlterjeszkedik” a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.
törvénynek (a továbbiakban: T.) a kettős nyugellátás tilalmát
szabályozó kógens és taxatív rendelkezésein. A T. 36. § (1) és
(2) bekezdése a rendszeres szociális járadékot nem sorolja fel
a nyugellátások között, a T. tehát nem tiltja az özvegyi
nyugdíj folyósítását a rendszeres szociális járadék mellett „és
nem ad felhatalmazást sem a végrehajtásról gondoskodó
kormánynak (124. §), sem másnak, hogy ilyen tilalmat állapítson
meg”. Az együttfolyósításra vonatkozó igénye elutasítására az
R.-nek az Rm.-mel megállapított 22. § (4) bekezdése adott
alapot, amely rendelkezés az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében
foglalt, özvegysége esetére biztosított jogát is sérti.
II.
Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„37. § (3) A Kormány tagjai törvényben vagy
kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján feladatkörükben
eljárva rendeletet adnak ki, amelyek törvénnyel és
kormányrendelettel nem lehetnek ellentétesek. A rendeleteket a
hivatalos lapban ki kell hirdetni.”
„70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.”
Az R. megsemmisíteni kért rendelkezése:
„22. § (4) Az özvegyi nyugdíjra (özvegyi járadékra) és
rendszeres szociális járadékra 1992. szeptember 1-jétől
egyaránt jogosult személy részére a jogosult választása
szerinti ellátást kell folyósítani.”
III.
Az alkotmányjogi panasz megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az
alkotmányjogi panasz előterjesztésének törvényi feltételei
fennállnak-e.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 48. § (1) bekezdése értelmében az
Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt
alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
akinek a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már
kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva. Az Abtv. 48. § (2) bekezdése szerint az
alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől
számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani. Az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó jogi
képviselője a jogerős ítéletet 1999. február 2-án vette kézhez,
az alkotmányjogi panaszt pedig 1999. április 6-án adta postára.
Mivel az alkotmányjogi panasz előterjesztésére nyitva álló
hatvan napos határidő utolsó napja 1999. április 3-ra, szombati
napra esett, a postára adás pedig – figyelemmel arra, hogy
április 5-e (húsvéthétfő) munkaszüneti nap volt – az ezt követő
első munkanapon megtörtént, a panasz határidőben benyújtottnak
tekintendő. Ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt
irdemben bírálta el.
Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy az R.
22. § (4) bekezdésének az Rm.-mel megállapított szövegét még az
alkotmányjogi panasz benyújtását megelőzően, 1998. január 1-jei
hatállyal módosította a megváltozott munkaképességű dolgozók
foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI.
29.) EüM-PM együttes rendelet módosításáról szóló 66/1997.
(XII. 29.) NM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: Rm2.) 3. §
(2) bekezdése. Ebből következően az indítvány már nem hatályos
jogszabály alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányul. Az Alkotmánybíróság hatáskörébe
főszabályként csak hatályos jogszabályok
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata tartozik. Hatályon
kívül helyezett, illetőleg módosított jogszabályi rendelkezés
alkotmányosságának vizsgálatára az Alkotmánybíróság hatásköre
csak akkor terjed ki, ha annak alkalmazhatósága az eldöntendő
kérdés. (335/B/1990. AB végzés, ABH 1990, 261.) A konkrét
normakontroll két esetében, az Abtv. 38. § (1) bekezdése
alapján benyújtott bírói kezdeményezés és 48. §-a alapján
előterjesztett alkotmányjogi panasz alapján – mivel ilyenkor az
alkalmazási tilalom kimondására van lehetőség – az
Alkotmánybíróság már nem hatályos rendelkezés
alkotmányellenességét is vizsgálja. Mivel az indítvány
alkotmányjogi panasz, az Alkotmánybíróság a vizsgálatot az
alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügyben alkalmazott
rendelkezés tekintetében folytatta le.
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során elsőként a formai
alkotmányellenességre vonatkozó kifogást vizsgálta meg, amely
szerint az indítványozó ügyében az R.-nek az Rm. által
jogalkotói felhatalmazás nélkül megállapított szabálya alapján,
a T. rendelkezéseibe ütközően került sor az özvegyi nyugdíjnak
a rendszeres szociális járadék mellett történő folyósítása
korlátozására. E körben az Alkotmánybíróságnak először arra a
kérdésre kellett választ adnia, rendelkezett-e a jogalkotó az
özvegyi nyugdíjra való jogosultság – ideértve a folyósítás
szüneteltetésére alapot adó ok meghatározását is –
feltételeinek szabályozására.
Az indítványozó által – a rendszeres szociális járadék
folyósításával egyidejűleg – igényelt özvegyi nyugdíjat az
indítványozó igényének elbírálásakor hatályos T. a
társadalombiztosítás keretében járó hozzátartozói nyugellátások
között szabályozta [T. 36. §]. Az özvegyi nyugdíjra való
jogosultság feltételeit a T. 58. § – 68. §-ai határozták meg, a
T. emellett rendelkezett a társadalombiztosítás keretében
biztosított több nyugellátás, e körben konkrétan az özvegyi
nyugdíj és a T. által szabályozott egyéb nyugellátások
együttfolyósításának korlátozásáról is [T. 38. §, 65/A. §, 75.
§]. A T. az özvegyi nyugdíjra való jogosultságot, illetve annak
folyósítását nem korlátozta azon az alapon, hogy az igénylő az
R. által szabályozott, a megváltozott munkaképességű, nem
rehabilitálható munkavállalók szociális ellátását biztosító ún.
nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásban (rendszeres
szociális járadékban) részesül. A panaszos igénye nem is ezen
az alapon, hanem az R.-nek az Rm.-mel beiktatott 22. § (4)
bekezdése alapján került elutasításra, amely az özvegyi
nyugdíjra és a rendszeres szociális járadékra 1992. szeptember
1-jétől egyaránt jogosult személy részére csak az egyik – a
jogosult választása szerinti – ellátás folyósítását tette
lehetővé.
A fentiek alapján megállapítható, hogy a jogalkotó (a
népjóléti és a pénzügyminiszter) az Rm.-nek az R.-t módosító
rendelkezése megalkotása során a rendszeres szociális járadék
mellett szabályozás alá vonta (feltételhez kötötte) az özvegyi
nyugdíj folyósítását is. Az özvegyi nyugdíjra való jogosultság
feltételrendszerének (ideértve a folyósítás szüneteltetésére
okot adó körülményeket is) szabályozására azonban a jogalkotó
nem rendelkezett felhatalmazással: erről sem a T. [124. §], sem
az Rm. kiadása időpontjában hatályos más törvény nem
rendelkezett (az Rm. sem hivatkozott arra, hogy kibocsátására
felhatalmazás alapján került sor).
Mindezek miatt az R. Rm.-mel megállapított 22. § (4)
bekezdése sérti az Alkotmány 37. § (3) bekezdését, ezért az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy az R. indítványozó
ügyében alkalmazott, 1997. december 31-ig hatályos 22. § (4)
bekezdése alkotmányellenes volt. Tekintettel arra, hogy az
Alkotmánybíróság a felhatalmazás nélküli jogalkotás miatti
alkotmányellenességet megállapította, – állandó gyakorlatának
megfelelően [64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 297,
307.; 30/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 202, 209.] –
nem vizsgálta, hogy a támadott szabály törvénnyel ellentétesen,
illetve az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésébe ütközően
korlátozta-e az özvegyi nyugdíj folyósítását.
Mivel az R. jelen határozatban vizsgált rendelkezését 1998.
január 1-jei hatállyal módosította az Rm2., a rendelkezés
megsemmisítésére nem kerülhet sor. Az Abtv. 43. § (4) bekezdése
alapján azonban – amely az Abtv. 48. § (3) bekezdése alapján az
alkotmányjogi panasz esetére is irányadó – az
Alkotmánybíróságnak lehetősége van arra, hogy kizárja az
alkotmányellenesnek ítélt jogszabályi rendelkezés konkrét
ügyben való alkalmazását, ha azt a jogbiztonság, vagy az
eljárást kezdeményező különösen fontos érdeke indokolja. A
felhatalmazás nélküli jogalkotás – az Alkotmány 37. § (3)
bekezdésén túlmenően – megalapozza az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében foglalt jogállamiság követelményének megsértését
is, nyilvánvalóan súlyosan sérti a jogbiztonságot, ezért, és
mert azt a panaszos különösen fontos érdeke is indokolja – az
Alkotmánybíróság az Abtv. 43. § (4) bekezdése alapján
megtiltotta az alkotmányellenes rendelkezésnek a Fővárosi
Bíróság által jogerősen befejezett 60. Kf. 33.653/1998. ügyben
való alkalmazását.
Az Alkotmánybíróság e határozatnak a Magyar Közlönyben való
közzétételét az Abtv. 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Balogh Elemér Dr. Kovács Péter
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
. |