Hungarian
Ügyszám:
.
604/B/2009
Előadó alkotmánybíró: Balogh Elemér Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 604/B/2009. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/2077
.
A döntés kelte: Budapest, 06/22/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    1. Az Alkotmánybíróság a „Civitas Fortissima”-Balassagyarmat, a
    legbátrabb  városról  szóló 2005. évi XXXIX.  törvénynek  és  a
    „Communitas Fortissima”-Kercaszomor a legbátrabb faluról  szóló
    2008. évi LXIV. törvénynek az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés f)
    pontja alapján fennálló alkotmányellenessége megállapítására és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    2. Az Alkotmánybíróság a „Civitas Fortissima”-Balassagyarmat, a
    legbátrabb  városról  szóló 2005. évi XXXIX.  törvénynek  és  a
    „Communitas Fortissima”-Kercaszomor a legbátrabb faluról  szóló
    2008.  évi  LXIV.  törvénynek az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdése
    alapján   fennálló   alkotmányellenessége  megállapítására   és
    megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az   indítványozó  a  „Civitas  Fortissima”-Balassagyarmat,   a
      legbátrabb   városról  szóló  2005.  évi  XXXIX.   törvény   (a
      továbbikban:  CFB tv.) és a „Communitas Fortissima”-Kercaszomor
      a   legbátrabb  faluról  szóló  2008.  évi  LXIV.  törvény   (a
      továbbikban:   CFK   tv.)   alkotmányellenességének    utólagos
      megállapítására és megsemmisítésére terjesztett elő  indítványt
      az  Alkotmánybírósághoz. Érvelése szerint a támadott  törvények
      sértik az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének f) pontját,  mivel
      az  itt  szabályozott,  a helyi képviselő-testületet  megillető
      „jogosítványok” a képviselőtestület kizárólagos  jogosítványai;
      az  önkormányzati jelképeket más szerv nem módosíthatja és  nem
      egészítheti ki.

      Az   indítványozó   „ugyanezen  indokok  miatt”   ellentétesnek
      tekintette  a  kifogásolt törvényeket a helyi önkormányzatokról
      szóló  1990.  évi  LXV.  törvény (a továbbiakban:  Ötv.)  1.  §
      (6)  bekezdés a) pontjával és 10. § (1) bekezdés c)  pontjával,
      valamint  a  jogalkotásról  szóló  1987.  évi  XI.  törvény  (a
      továbbiakban: Jat.) 2. §-ával és 17. §-ával is.

      Az  Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság részét
      képező jogbiztonság alkotmányi rendelkezésével is ellentétesnek
      ítélte a támadott törvényeket az indítványozó, mivel „nem  volt
      előrelátható,  kiszámítható, hogy milyen rendező  elv  alapján,
      milyen  eljárási  rend  alkalmazásával”  lehet  a  törvényekben
      megjelölt   címeket   elnyerni.   Az   indítványozó    érvelése
      alátámasztására   az   Alkotmánybíróság   több    korábbi,    a
      normavilágosság   követelményét   vizsgáló   határozatára    is
      hivatkozott.

      Az  indítványozó  szerint  a  „népnyelvben”  előfordul  egy-egy
      település  valamilyen jelzővel való felruházása, azonban  ennek
      normában  való rögzítése számára nem fogadható el. Utalt  arra,
      hogy   a   „történelem   idősíkjában   sajnos   számos   magyar
      településnek kellett csapásokat elszenvedni, és kellett az  ott
      lakóknak akár életüket, vérüket áldozva is harcolni.”  Így  nem
      vitatva Kercaszomor lakóinak az 1920. évi fegyveres felkelésben
      tanúsított   bátor   magatartását,   amit   példamutatónak   és
      emlékezetre méltónak tart, mindez véleménye szerint nem jelenti
      azt,  hogy „Magyarország bármelyik másik településén nem  folyt
      hősi  áldozatokat követő harc”, illetve hogy az országgyűlésnek
      ne   lett  volna  „egyéb  jogszerű  eszköze”  megemlékezni   „a
      Kercaszomorban tanúsított hősi tettekről.”

      Az  indítványozó  szerint  a támadott törvények  megalkotásával
      „jogbiztonságot  sértő  helyzet”  alakult  ki,   mivel   ha   a
      négyévente megtartott önkormányzati választások során  változik
      a képviselőtestület összetétele, és az új összetételű képviselő
      testület  „egy más kinézetű, tartalmú, formájú jelképet  alkot,
      amin   nem  szerepel  a  jelszó”,  akkor  ellentétbe  kerül   a
      kifogásolt  törvényekkel.  Ha a képviselő-testület  betartja  a
      vitatott  törvényi  rendelkezéseket,  akkor  csak  az   azokban
      foglalt  „jelszóval  bíró  jelképet”  alkothat,  míg  a   többi
      önkörmányzat „tetszése szerint alkothat jelképet”.
       
                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „44/A. § (1) A helyi képviselőtestület: (…)
      f)  önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket  és
      elismerő címeket alapíthat, (...)”

      2. A CFB tv. indítvánnyal támadott rendelkezései:

      „2005. évi XXXIX. törvény
      »Civitas Fortissima« – Balassagyarmat, a legbátrabb városról

      Az  Országgyűlés fejet hajt Balassagyarmat lakóinak és védőinek
      az  1919-es támadás idején a város hősies védelmében tanúsított
      bátor magatartása előtt, ezért az alábbi törvényt alkotja:
      1.  §  Az Országgyűlés Balassagyarmat védőinek tántoríthatatlan
      bátorságát örök emlékezetül törvénybe iktatja.
      2.  §  Az  Országgyűlés Balassagyarmat városnak  a  »Legbátrabb
      Város« (»Civitas Fortissima«) címet adományozza.
      3.   §  Balassagyarmat  város  címere  a  »Civitas  Fortissima«
      jelszóval egészül ki.
      4. § Ez a törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.”

      3. A CFK tv. indítvánnyal támadott rendelkezései:
                                     
                         „2008. évi LXIV. törvény
        »Communitas Fortissima« – Kercaszomor a legbátrabb faluról

      Az  Országgyűlés  fejet hajt Kercaszomor  lakóinak,  a  falujuk
      Magyarországhoz tartozása érdekében indított, 1920-as fegyveres
      felkelésben tanúsított bátor magatartása előtt, ezért az alábbi
      törvényt alkotja:
      1.  §  Az  Országgyűlés  Kercaszomor védőinek  tántoríthatatlan
      bátorságát — örök emlékezetül — törvénybe iktatja.
      2.  § Az Országgyűlés Kercaszomor községnek a »Legbátrabb falu«
      (»Communitas Fortissima«) címet adományozza.
      3.  §  Kercaszomor  község  címere  a  »Communitas  Fortissima«
      jelszóval egészül ki.
      4. § Ez a törvény a kihirdetést követő 8. napon lép hatályba.”
                                     
                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.

      Az    Alkotmánybíróság   elsőként   az   Alkotmány   44/A.    §
      (1)   bekezdésének   f)  pontja  alkotmányellenességét   állító
      indítványt  bírálta el. Az indítványozó a támadott  törvényeket
      azért    tekintette   ellentétesnek   az   Alkotmány   említett
      rendelkezésével,  mert  az véleménye  szerint  olyan,  a  helyi
      képviselő-testületet megillető „jogosítványt” szabályoz,  amely
      azt  kizárólagosan  illeti meg, és amelyet más  szervvel  („pl.
      Országgyűlés”) együttesen nem gyakorolhat. Érvelése  szerint  a
      helyi   képviselő-testület   által  megalkotott   önkormányzati
      jelképeket más szerv nem módosíthatja, nem egészítheti ki.

      Az  önkormányzati alapjogokat az Alkotmány 44/A. §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróság már több korábbi határozatában  [pl.
      1/1993. (I. 13.) AB határozat, ABH 1993, 27; 4/1993. (II.  12.)
      AB  határozat, ABH 1993, 48.; 57/1994. (IX. 17.) AB  határozat,
      ABH   1994,   316.]   vizsgálta  az   önkormányzati   alapjogok
      természetét,   elemezte   azok   sajátosságait.   Az   említett
      határozataiban   az   Alkotmánybíróság  kifejtette,   hogy   az
      Alkotmány  44/A.  § (1) bekezdésében szabályozott  alapjogok  a
      helyi     képviselő-testület    számára    biztosított    olyan
      hatáskörcsoportok,  amelyek  a helyi  önkormányzás  körében  az
      önkormányzatok   számára  biztosított   autonómia   alkotmányos
      garanciáit képezik.

      Az   Alkotmánybíróság  a  hivatkozott  határozataiban  arra  is
      rámutatott   továbbá,   hogy  az  önkormányzatokat   az   egyes
      önkormányzati   alapjogok  körében  megillető   autonómia   nem
      feltétlen   és   korlátozhatatlan.  Az   alapjogok   alkotmányi
      szabályozása  elsősorban a Kormánnyal és  az  államigazgatással
      szemben  nyújt alkotmányos garanciát az önkormányzatok számára.
      A   törvényhozót  az  Alkotmányban  szabályozott  önkormányzati
      alapjogok  annyiban korlátozzák, hogy azokat nem  vonhatja  el,
      nem   állapíthat  meg  olyan  mértékű  korlátozásokat,  amelyek
      valamely   önkormányzati  alapjog  tartalmának  kiüresedéséhez,
      tényleges elvonásához vezetnek.

      Az  Alkotmánybíróság  a  18/1993. (III.  19.)  AB  határozatban
      kifejtette,  hogy  az  önkormányzati alapjogokat  csak  törvény
      korlátozhatja, a lényeges tartalom érintése nélkül. A  lényeges
      tartalom akkor sérül, ha a törvényi korlátozás eredményeként az
      önkormányzati alapjog tartalma kiüresedik. Az Alkotmány 44/A. §
      (1) bekezdésével meghatározott hatáskörcsoportok, önkormányzati
      alapjogok egy, az állam közhatalmi szervezeti rendszerén  belül
      elhelyezkedő,    az   Alkotmányban   szabályozott    szervtípus
      autonómiáját hivatottak garantálni.

      Az  Alkotmánybíróság  az 56/1996. (XII. 12.)  AB  határozatában
      megállapította, hogy az önkormányzati alapjogokat az  Alkotmány
      nem  részesíti  a  XII.  fejezetben  szabályozott  —  az  egyén
      autonómiájának  alkotmányos  garanciáit  jelentő   —   alapvető
      jogokat  megillető, azokkal azonos alapjogi  védelemben.  Ebből
      következően  az önkormányzati alapjogok korlátozásával  szemben
      nem   alkotmányossági  követelmény  az,  hogy   arra   valamely
      alkotmányos jog érvényesítése, illetve alkotmányos cél  elérése
      érdekében szükségszerűen és azzal arányosan kerüljön sor.  (ABH
      1996, 204, 207.)

      Az  Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés f) pontja értelmében a helyi
      képviselő-testület  önkormányzati  jelképeket  alkothat,  helyi
      kitüntetéseket  és elismerő címeket alapíthat.  Az  Ötv.  1.  §
      (6)  bekezdésének a) pontja — mintegy megismételve az Alkotmány
      idézett  rendelkezését — rögzíti, hogy a helyi  önkormányzat  a
      törvény keretei között önkormányzati jelképeket alkothat, helyi
      kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat.  Az  Ötv.  10.  §
      (1)  bekezdésének  c) pontja alapján az önkormányzati  jelképek
      meghatározása és azok használatának a szabályozása a képviselő-
      testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.

      Az  Alkotmány és az Ötv. hivatkozott rendelkezései  egyaránt  a
      helyi  önkormányzat (ennek képviselő-testülete) által  alkotott
      önkormányzati  jelképekről, illetve az általa  alapított  helyi
      kitüntetésekről és elismerő címekről rendelkeznek. Az Alkotmány
      44/A.  §  (1)  bekezdésének f) pontjában foglalt  önkormányzati
      alapjog  (hatáskör)  nem  terjed ki az önkormányzat  által  más
      szervektől kapott kitüntetésekre és címekre, mivel ezekről  nem
      az önkormányzat, hanem az arra jogosult szerv dönt.

      Az  Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés f) pontjának első  fordulata
      önkormányzati alapjogként szabályozza az önkormányzati jelképek
      helyi    képviselő-testület   általi   megalkotását.   Ez    az
      önkormányzati  alapjog — csakúgy, mint  az  Alkotmány  44/A.  §
      (1)  bekezdésében  felsorolt többi alapjog —  törvényi  keretek
      között  és nem korlátozhatatlanul illeti meg az önkormányzatot.
      Az    Alkotmánybíróság   idézett   gyakorlata   értelmében   az
      önkormányzati  alapjogok  korlátozására  az  Alkotmány   8.   §
      (2)   bekezdésében  foglalt  rendelkezés  az  irányadó,   ebből
      következően  az  önkormányzati alapjog lényeges  tartalmának  a
      sérelme   (az   ebből   következő  alkotmányellenesség)   akkor
      állapítható  meg,  ha  a törvényi korlátozás  eredményeként  az
      önkormányzati alapjog tartalma kiüresedik.

      Az  Alkotmánybíróság  álláspontja szerint a  támadott  törvényi
      rendelkezésekben  található  (CFB  tv.  és  CFK  tv.  2.  §-ai)
      elismerő cím Országgyűlés általi — ad hoc törvényben foglalt  —
      adományozása,  az indítványozó által kifejtett indokok  alapján
      nem   hozható   alkotmányjogilag  értékelhető  kapcsolatba   az
      Alkotmány  44/A.  §  (1) bekezdésének f) pontjában  foglalt,  a
      helyi   képviselő-testületet  megillető  önkormányzati   jelkép
      alkotására,   valamint  helyi  kitüntetés   és   elismerő   cím
      alapítására  vonatkozó  önkormányzati alapjoggal.  Az  említett
      törvények  azon  rendelkezései (CFB tv. és CFK  tv.  3.  §-ai),
      amelyek az adományozott címnek megfelelő jelszóval egészítik ki
      az  érintett települések címerét, nem eredményezik az Alkotmány
      44/A.  §  (1)  bekezdésének f) pontjában foglalt  önkormányzati
      alapjog  alkotmányellenes korlátozását, nem üresítik  ki  annak
      tartalmát.  Az,  hogy Balassagyarmat város címere  kiegészül  a
      „Civitas   Fortissima”  jelszóval,  illetve,  hogy  Kercaszomor
      község  címere  kiegészül a „Communitas Fortissima”  jelszóval,
      nem   vonja   el  az  érintett  települések  helyi   képviselő-
      testületeinek  azon önkormányzati alapjogát, hogy  a  település
      címerét  megalkossák, és azt a későbbiekben módosíthassák.  Az,
      hogy  az  érintett települések címerébe a kifogásolt  törvények
      beemelik  —  az Országgyűlés által adományozott elismerő  címek
      latin   nyelvű   megfelelőjével  egyező  —   jelszavakat,   nem
      tekinthetők  a  helyi  képviselő-testület önkormányzati  jelkép
      alkotására vonatkozó önkormányzati alapjoga korlátozásának sem,
      mivel   a   támadott   törvények  megalkotására   az   érintett
      települések  kezdeményezése alapján került sor, és  azok  olyan
      elismerő  címeket  iktattak törvénybe,  amelyeket  az  érintett
      településeknek  korábban más szerv/szervezet  adományozott,  és
      ezeket korábban is használhatták.

      Az  Alkotmánybíróság  megjegyzi,  hogy  a  magyar  jogtörténeti
      hagyományok alapján az Országgyűlés diszkrecionális döntése az,
      hogy   az   Alkotmány  értékrendjével  összhangban   álló   ún.
      emléktörvény  megalkotásával jelentős történelmi  esemény  vagy
      személy  emlékét  törvénybe  iktassa,  összefoglalva  abban  az
      említett eseményt vagy a személy tevékenységét (életútját),  és
      megindokolva  annak jelentőségét. Az indítvánnyal támadott  CFB
      és CFK tv.-ek ilyen sajátos szabályozási tárgyú
      —   kötelező   magatartási  szabályt  is   tartalmazó   —   ún.
      emléktörvények;  a preambulumuk tartalmazza  azt  a  történelmi
      eseményt,  amelynek emléket állítanak. Mindkét  törvény  azonos
      felépítésű, a preambulumot követően négy paragrafusból áll.  Az
      1. § rendelkezik a történelmi esemény törvénybe iktatásáról,  a
      2.  §  az  elismerő cím „adományozásáról”, a 3. §  az  érintett
      település  címerébe helyezi el az „adományozott”  elismerő  cím
      latin nyelvű jelszavát, míg a 4. § a törvény hatályba lépésének
      az időpontjáról rendelkezik. A kifogásolt törvények megalkotása
      az  Országgyűlés  szabad mérlegelésén nyugvó döntésén  alapult,
      azok nem az önkormányzat által alapított jelképre, nem a jelkép
      alapítását  biztosító  önkormányzati alapjogra  vonatkoznak.  A
      támadott  emléktörvények  megalkotásával  a  törvényalkotó  nem
      korlátozta  az  említett  önkormányzati  alapjogot,  hanem  épp
      ellenkezőleg,   kifejezve  tiszteletét   és   megbecsülését   a
      településekkel szemben, azok kezdeményezésére törvénybe iktatta
      címereiknek  a  támadott  törvényekben foglalt  jelszóval  való
      kiegészülését.  A  kifogásolt törvények speciális  szabályozási
      tárgya  tehát  fogalmilag  is  kizárja  az  indítványozó  által
      felhívott      önkormányzati     alapjog      sérelmének      a
      megállapíthatóságát.

      Az  indítványozó  az  Alkotmány 2. § (1)  bekezdésében  foglalt
      jogállamiság,    az    ennek   részét    képező    jogbiztonság
      követelményével is ellentétesnek ítélte a támadott törvényeket.
      Az   indítvány   nem   tartalmazza   ugyanakkor   az   állított
      alkotmányellenesség indokait. Az indítványozó nem  fejtette  ki
      azt,  hogy  a  támadott  törvények  a  jogállamiság  alkotmányi
      rendelkezéséből    az   Alkotmánybíróság    által    levezetett
      jogbiztonság  tartalmi  elemei közül  konkrétan  mely  tartalmi
      elemet és milyen indokkal sértik.

      Az    indítványozó    által   a   normavilágosság    alkotmányi
      követelményére      vonatkozó     korábbi     alkotmánybírósági
      határozatokból   kiemelt  indokolási  részek   önmagukban   nem
      pótolják az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény
      22. § (2) bekezdésében foglalt, a kérelem alapjául szolgáló  ok
      megjelölésére    vonatkozó   törvényi    kötelezettséget.    Az
      Alkotmánybíróság irányadó gyakorlata értelmében nem elegendő az
      Alkotmány egyes rendelkezéseire hivatkozni, az indítványban meg
      kell    indokolni,   hogy   az   Alkotmány   egyes    felhívott
      rendelkezéseit  a  megsemmisíteni  kért  jogszabály  miért   és
      mennyiben  sérti  (472/B/2000.  AB  végzés,  ABH  2001,  1655.;
      494/B/2002. AB végzés, ABH 2002, 1783, 1784.).

      Az  Alkotmánybíróság  megjegyzi továbbá, hogy  az  indítványozó
      által  az  indítványban  megfogalmazott  kérdések,  az  ezekben
      utalásszerűen  megjelenő  —  általa  állított  —   szabályozási
      hiányosságok,   továbbá  „a  jogbiztonságot  sértő   helyzetre”
      történő  hivatkozás  szintén nem pótolja az absztrakt  utólagos
      normakontroll   hatáskörben   előterjesztett   indítvány   fent
      említett hiányosságát.

      A    kifejtettekre    tekintettel   az   Alkotmánybíróság    az
      Alkotmánybíróság    ideiglenes    ügyrendjéről     és     annak
      közzétételéről   szóló,   többször   módosított   és   egységes
      szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat  (ABK  2009.
      január,  3.)  29.  §  d)  pontja  alapján  az  Alkotmány  2.  §
      (1)     bekezdésének     sérelmére     alapított     indítványt
      visszautasította.

      Az    indítványozó    a   támadott   törvények    szabályozását
      ellentétesnek  ítélte az Ötv. és a Jat. indítványban  felhívott
      rendelkezéseivel is. Az azonos jogforrási szinten  elhelyezkedő
      jogszabályok  (törvények) állított ellentétét azonban  érdemben
      nem  indokolta,  továbbá  nem fejtette  ki  azt  sem,  hogy  az
      álláspontja szerint mely alkotmányi rendelkezés sérelmét  idézi
      elő.  Az  Alkotmánybíróság megjegyzi,  hogy  már  több  korábbi
      határozatában rögzítette azt, hogy meghatározott életviszonyok,
      illetőleg   tényállások  ellentétes  —  vagy  az  értelmezéstől
      függően  ellentétes  —  törvényi rendezése  csak  akkor  jelent
      alkotmányellenességet,  ha  az  egyben  az  Alkotmány  valamely
      rendelkezésének  a  sérelmével is együtt  jár,  vagyis,  ha  az
      ellentétes  tartalmú  szabályozás anyagi alkotmányellenességhez
      vezet.  [35/1991. (VI. 20.) AB határozat, ABH 1991, 175,  176.,
      1383/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 585, 586., 2043/B/1991. AB
      határozat, ABH 1992, 543, 544-545.] Ezért az állított  ellentét
      indokainak  a  kifejtése  mellett  is  az  indítvány   tartalmi
      elbírálásának  további feltételét képezte  volna  az  Alkotmány
      sérelmet  szenvedett  rendelkezésének  a  megjelölése   és   az
      állított alkotmányellenesség indokainak a megjelölése.

      Mindezekre   figyelemmel  az  Alkotmánybíróság   az   indítvány
      említett  részét  nem  találta önálló és  tartalmi  elbírálásra
      alkalmas indítványnak, ezért annak elbírálását mellőzte.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                Dr. Balogh Elemér          Dr. Bragyova András
                előadó alkotmánybíró             alkotmánybíró
                                       
                Dr. Holló András               Dr. Kiss László
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                Dr. Kovács Péter        Dr. Lenkovics Barnabás
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                Dr. Lévay Miklós          Dr. Trócsányi László
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        604/B/2009
        Date of the decision:
        .
        06/22/2010
        .
        .