A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a „Civitas Fortissima”-Balassagyarmat, a
legbátrabb városról szóló 2005. évi XXXIX. törvénynek és a
„Communitas Fortissima”-Kercaszomor a legbátrabb faluról szóló
2008. évi LXIV. törvénynek az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés f)
pontja alapján fennálló alkotmányellenessége megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a „Civitas Fortissima”-Balassagyarmat, a
legbátrabb városról szóló 2005. évi XXXIX. törvénynek és a
„Communitas Fortissima”-Kercaszomor a legbátrabb faluról szóló
2008. évi LXIV. törvénynek az Alkotmány 2. § (1) bekezdése
alapján fennálló alkotmányellenessége megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó a „Civitas Fortissima”-Balassagyarmat, a
legbátrabb városról szóló 2005. évi XXXIX. törvény (a
továbbikban: CFB tv.) és a „Communitas Fortissima”-Kercaszomor
a legbátrabb faluról szóló 2008. évi LXIV. törvény (a
továbbikban: CFK tv.) alkotmányellenességének utólagos
megállapítására és megsemmisítésére terjesztett elő indítványt
az Alkotmánybírósághoz. Érvelése szerint a támadott törvények
sértik az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének f) pontját, mivel
az itt szabályozott, a helyi képviselő-testületet megillető
„jogosítványok” a képviselőtestület kizárólagos jogosítványai;
az önkormányzati jelképeket más szerv nem módosíthatja és nem
egészítheti ki.
Az indítványozó „ugyanezen indokok miatt” ellentétesnek
tekintette a kifogásolt törvényeket a helyi önkormányzatokról
szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 1. §
(6) bekezdés a) pontjával és 10. § (1) bekezdés c) pontjával,
valamint a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a
továbbiakban: Jat.) 2. §-ával és 17. §-ával is.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság részét
képező jogbiztonság alkotmányi rendelkezésével is ellentétesnek
ítélte a támadott törvényeket az indítványozó, mivel „nem volt
előrelátható, kiszámítható, hogy milyen rendező elv alapján,
milyen eljárási rend alkalmazásával” lehet a törvényekben
megjelölt címeket elnyerni. Az indítványozó érvelése
alátámasztására az Alkotmánybíróság több korábbi, a
normavilágosság követelményét vizsgáló határozatára is
hivatkozott.
Az indítványozó szerint a „népnyelvben” előfordul egy-egy
település valamilyen jelzővel való felruházása, azonban ennek
normában való rögzítése számára nem fogadható el. Utalt arra,
hogy a „történelem idősíkjában sajnos számos magyar
településnek kellett csapásokat elszenvedni, és kellett az ott
lakóknak akár életüket, vérüket áldozva is harcolni.” Így nem
vitatva Kercaszomor lakóinak az 1920. évi fegyveres felkelésben
tanúsított bátor magatartását, amit példamutatónak és
emlékezetre méltónak tart, mindez véleménye szerint nem jelenti
azt, hogy „Magyarország bármelyik másik településén nem folyt
hősi áldozatokat követő harc”, illetve hogy az országgyűlésnek
ne lett volna „egyéb jogszerű eszköze” megemlékezni „a
Kercaszomorban tanúsított hősi tettekről.”
Az indítványozó szerint a támadott törvények megalkotásával
„jogbiztonságot sértő helyzet” alakult ki, mivel ha a
négyévente megtartott önkormányzati választások során változik
a képviselőtestület összetétele, és az új összetételű képviselő
testület „egy más kinézetű, tartalmú, formájú jelképet alkot,
amin nem szerepel a jelszó”, akkor ellentétbe kerül a
kifogásolt törvényekkel. Ha a képviselő-testület betartja a
vitatott törvényi rendelkezéseket, akkor csak az azokban
foglalt „jelszóval bíró jelképet” alkothat, míg a többi
önkörmányzat „tetszése szerint alkothat jelképet”.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„44/A. § (1) A helyi képviselőtestület: (…)
f) önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és
elismerő címeket alapíthat, (...)”
2. A CFB tv. indítvánnyal támadott rendelkezései:
„2005. évi XXXIX. törvény
»Civitas Fortissima« – Balassagyarmat, a legbátrabb városról
Az Országgyűlés fejet hajt Balassagyarmat lakóinak és védőinek
az 1919-es támadás idején a város hősies védelmében tanúsított
bátor magatartása előtt, ezért az alábbi törvényt alkotja:
1. § Az Országgyűlés Balassagyarmat védőinek tántoríthatatlan
bátorságát örök emlékezetül törvénybe iktatja.
2. § Az Országgyűlés Balassagyarmat városnak a »Legbátrabb
Város« (»Civitas Fortissima«) címet adományozza.
3. § Balassagyarmat város címere a »Civitas Fortissima«
jelszóval egészül ki.
4. § Ez a törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.”
3. A CFK tv. indítvánnyal támadott rendelkezései:
„2008. évi LXIV. törvény
»Communitas Fortissima« – Kercaszomor a legbátrabb faluról
Az Országgyűlés fejet hajt Kercaszomor lakóinak, a falujuk
Magyarországhoz tartozása érdekében indított, 1920-as fegyveres
felkelésben tanúsított bátor magatartása előtt, ezért az alábbi
törvényt alkotja:
1. § Az Országgyűlés Kercaszomor védőinek tántoríthatatlan
bátorságát — örök emlékezetül — törvénybe iktatja.
2. § Az Országgyűlés Kercaszomor községnek a »Legbátrabb falu«
(»Communitas Fortissima«) címet adományozza.
3. § Kercaszomor község címere a »Communitas Fortissima«
jelszóval egészül ki.
4. § Ez a törvény a kihirdetést követő 8. napon lép hatályba.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
Az Alkotmánybíróság elsőként az Alkotmány 44/A. §
(1) bekezdésének f) pontja alkotmányellenességét állító
indítványt bírálta el. Az indítványozó a támadott törvényeket
azért tekintette ellentétesnek az Alkotmány említett
rendelkezésével, mert az véleménye szerint olyan, a helyi
képviselő-testületet megillető „jogosítványt” szabályoz, amely
azt kizárólagosan illeti meg, és amelyet más szervvel („pl.
Országgyűlés”) együttesen nem gyakorolhat. Érvelése szerint a
helyi képviselő-testület által megalkotott önkormányzati
jelképeket más szerv nem módosíthatja, nem egészítheti ki.
Az önkormányzati alapjogokat az Alkotmány 44/A. §-a határozza
meg. Az Alkotmánybíróság már több korábbi határozatában [pl.
1/1993. (I. 13.) AB határozat, ABH 1993, 27; 4/1993. (II. 12.)
AB határozat, ABH 1993, 48.; 57/1994. (IX. 17.) AB határozat,
ABH 1994, 316.] vizsgálta az önkormányzati alapjogok
természetét, elemezte azok sajátosságait. Az említett
határozataiban az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében szabályozott alapjogok a
helyi képviselő-testület számára biztosított olyan
hatáskörcsoportok, amelyek a helyi önkormányzás körében az
önkormányzatok számára biztosított autonómia alkotmányos
garanciáit képezik.
Az Alkotmánybíróság a hivatkozott határozataiban arra is
rámutatott továbbá, hogy az önkormányzatokat az egyes
önkormányzati alapjogok körében megillető autonómia nem
feltétlen és korlátozhatatlan. Az alapjogok alkotmányi
szabályozása elsősorban a Kormánnyal és az államigazgatással
szemben nyújt alkotmányos garanciát az önkormányzatok számára.
A törvényhozót az Alkotmányban szabályozott önkormányzati
alapjogok annyiban korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el,
nem állapíthat meg olyan mértékű korlátozásokat, amelyek
valamely önkormányzati alapjog tartalmának kiüresedéséhez,
tényleges elvonásához vezetnek.
Az Alkotmánybíróság a 18/1993. (III. 19.) AB határozatban
kifejtette, hogy az önkormányzati alapjogokat csak törvény
korlátozhatja, a lényeges tartalom érintése nélkül. A lényeges
tartalom akkor sérül, ha a törvényi korlátozás eredményeként az
önkormányzati alapjog tartalma kiüresedik. Az Alkotmány 44/A. §
(1) bekezdésével meghatározott hatáskörcsoportok, önkormányzati
alapjogok egy, az állam közhatalmi szervezeti rendszerén belül
elhelyezkedő, az Alkotmányban szabályozott szervtípus
autonómiáját hivatottak garantálni.
Az Alkotmánybíróság az 56/1996. (XII. 12.) AB határozatában
megállapította, hogy az önkormányzati alapjogokat az Alkotmány
nem részesíti a XII. fejezetben szabályozott — az egyén
autonómiájának alkotmányos garanciáit jelentő — alapvető
jogokat megillető, azokkal azonos alapjogi védelemben. Ebből
következően az önkormányzati alapjogok korlátozásával szemben
nem alkotmányossági követelmény az, hogy arra valamely
alkotmányos jog érvényesítése, illetve alkotmányos cél elérése
érdekében szükségszerűen és azzal arányosan kerüljön sor. (ABH
1996, 204, 207.)
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés f) pontja értelmében a helyi
képviselő-testület önkormányzati jelképeket alkothat, helyi
kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat. Az Ötv. 1. §
(6) bekezdésének a) pontja — mintegy megismételve az Alkotmány
idézett rendelkezését — rögzíti, hogy a helyi önkormányzat a
törvény keretei között önkormányzati jelképeket alkothat, helyi
kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat. Az Ötv. 10. §
(1) bekezdésének c) pontja alapján az önkormányzati jelképek
meghatározása és azok használatának a szabályozása a képviselő-
testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
Az Alkotmány és az Ötv. hivatkozott rendelkezései egyaránt a
helyi önkormányzat (ennek képviselő-testülete) által alkotott
önkormányzati jelképekről, illetve az általa alapított helyi
kitüntetésekről és elismerő címekről rendelkeznek. Az Alkotmány
44/A. § (1) bekezdésének f) pontjában foglalt önkormányzati
alapjog (hatáskör) nem terjed ki az önkormányzat által más
szervektől kapott kitüntetésekre és címekre, mivel ezekről nem
az önkormányzat, hanem az arra jogosult szerv dönt.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés f) pontjának első fordulata
önkormányzati alapjogként szabályozza az önkormányzati jelképek
helyi képviselő-testület általi megalkotását. Ez az
önkormányzati alapjog — csakúgy, mint az Alkotmány 44/A. §
(1) bekezdésében felsorolt többi alapjog — törvényi keretek
között és nem korlátozhatatlanul illeti meg az önkormányzatot.
Az Alkotmánybíróság idézett gyakorlata értelmében az
önkormányzati alapjogok korlátozására az Alkotmány 8. §
(2) bekezdésében foglalt rendelkezés az irányadó, ebből
következően az önkormányzati alapjog lényeges tartalmának a
sérelme (az ebből következő alkotmányellenesség) akkor
állapítható meg, ha a törvényi korlátozás eredményeként az
önkormányzati alapjog tartalma kiüresedik.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a támadott törvényi
rendelkezésekben található (CFB tv. és CFK tv. 2. §-ai)
elismerő cím Országgyűlés általi — ad hoc törvényben foglalt —
adományozása, az indítványozó által kifejtett indokok alapján
nem hozható alkotmányjogilag értékelhető kapcsolatba az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének f) pontjában foglalt, a
helyi képviselő-testületet megillető önkormányzati jelkép
alkotására, valamint helyi kitüntetés és elismerő cím
alapítására vonatkozó önkormányzati alapjoggal. Az említett
törvények azon rendelkezései (CFB tv. és CFK tv. 3. §-ai),
amelyek az adományozott címnek megfelelő jelszóval egészítik ki
az érintett települések címerét, nem eredményezik az Alkotmány
44/A. § (1) bekezdésének f) pontjában foglalt önkormányzati
alapjog alkotmányellenes korlátozását, nem üresítik ki annak
tartalmát. Az, hogy Balassagyarmat város címere kiegészül a
„Civitas Fortissima” jelszóval, illetve, hogy Kercaszomor
község címere kiegészül a „Communitas Fortissima” jelszóval,
nem vonja el az érintett települések helyi képviselő-
testületeinek azon önkormányzati alapjogát, hogy a település
címerét megalkossák, és azt a későbbiekben módosíthassák. Az,
hogy az érintett települések címerébe a kifogásolt törvények
beemelik — az Országgyűlés által adományozott elismerő címek
latin nyelvű megfelelőjével egyező — jelszavakat, nem
tekinthetők a helyi képviselő-testület önkormányzati jelkép
alkotására vonatkozó önkormányzati alapjoga korlátozásának sem,
mivel a támadott törvények megalkotására az érintett
települések kezdeményezése alapján került sor, és azok olyan
elismerő címeket iktattak törvénybe, amelyeket az érintett
településeknek korábban más szerv/szervezet adományozott, és
ezeket korábban is használhatták.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a magyar jogtörténeti
hagyományok alapján az Országgyűlés diszkrecionális döntése az,
hogy az Alkotmány értékrendjével összhangban álló ún.
emléktörvény megalkotásával jelentős történelmi esemény vagy
személy emlékét törvénybe iktassa, összefoglalva abban az
említett eseményt vagy a személy tevékenységét (életútját), és
megindokolva annak jelentőségét. Az indítvánnyal támadott CFB
és CFK tv.-ek ilyen sajátos szabályozási tárgyú
— kötelező magatartási szabályt is tartalmazó — ún.
emléktörvények; a preambulumuk tartalmazza azt a történelmi
eseményt, amelynek emléket állítanak. Mindkét törvény azonos
felépítésű, a preambulumot követően négy paragrafusból áll. Az
1. § rendelkezik a történelmi esemény törvénybe iktatásáról, a
2. § az elismerő cím „adományozásáról”, a 3. § az érintett
település címerébe helyezi el az „adományozott” elismerő cím
latin nyelvű jelszavát, míg a 4. § a törvény hatályba lépésének
az időpontjáról rendelkezik. A kifogásolt törvények megalkotása
az Országgyűlés szabad mérlegelésén nyugvó döntésén alapult,
azok nem az önkormányzat által alapított jelképre, nem a jelkép
alapítását biztosító önkormányzati alapjogra vonatkoznak. A
támadott emléktörvények megalkotásával a törvényalkotó nem
korlátozta az említett önkormányzati alapjogot, hanem épp
ellenkezőleg, kifejezve tiszteletét és megbecsülését a
településekkel szemben, azok kezdeményezésére törvénybe iktatta
címereiknek a támadott törvényekben foglalt jelszóval való
kiegészülését. A kifogásolt törvények speciális szabályozási
tárgya tehát fogalmilag is kizárja az indítványozó által
felhívott önkormányzati alapjog sérelmének a
megállapíthatóságát.
Az indítványozó az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
jogállamiság, az ennek részét képező jogbiztonság
követelményével is ellentétesnek ítélte a támadott törvényeket.
Az indítvány nem tartalmazza ugyanakkor az állított
alkotmányellenesség indokait. Az indítványozó nem fejtette ki
azt, hogy a támadott törvények a jogállamiság alkotmányi
rendelkezéséből az Alkotmánybíróság által levezetett
jogbiztonság tartalmi elemei közül konkrétan mely tartalmi
elemet és milyen indokkal sértik.
Az indítványozó által a normavilágosság alkotmányi
követelményére vonatkozó korábbi alkotmánybírósági
határozatokból kiemelt indokolási részek önmagukban nem
pótolják az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
22. § (2) bekezdésében foglalt, a kérelem alapjául szolgáló ok
megjelölésére vonatkozó törvényi kötelezettséget. Az
Alkotmánybíróság irányadó gyakorlata értelmében nem elegendő az
Alkotmány egyes rendelkezéseire hivatkozni, az indítványban meg
kell indokolni, hogy az Alkotmány egyes felhívott
rendelkezéseit a megsemmisíteni kért jogszabály miért és
mennyiben sérti (472/B/2000. AB végzés, ABH 2001, 1655.;
494/B/2002. AB végzés, ABH 2002, 1783, 1784.).
Az Alkotmánybíróság megjegyzi továbbá, hogy az indítványozó
által az indítványban megfogalmazott kérdések, az ezekben
utalásszerűen megjelenő — általa állított — szabályozási
hiányosságok, továbbá „a jogbiztonságot sértő helyzetre”
történő hivatkozás szintén nem pótolja az absztrakt utólagos
normakontroll hatáskörben előterjesztett indítvány fent
említett hiányosságát.
A kifejtettekre tekintettel az Alkotmánybíróság az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009.
január, 3.) 29. § d) pontja alapján az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésének sérelmére alapított indítványt
visszautasította.
Az indítványozó a támadott törvények szabályozását
ellentétesnek ítélte az Ötv. és a Jat. indítványban felhívott
rendelkezéseivel is. Az azonos jogforrási szinten elhelyezkedő
jogszabályok (törvények) állított ellentétét azonban érdemben
nem indokolta, továbbá nem fejtette ki azt sem, hogy az
álláspontja szerint mely alkotmányi rendelkezés sérelmét idézi
elő. Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy már több korábbi
határozatában rögzítette azt, hogy meghatározott életviszonyok,
illetőleg tényállások ellentétes — vagy az értelmezéstől
függően ellentétes — törvényi rendezése csak akkor jelent
alkotmányellenességet, ha az egyben az Alkotmány valamely
rendelkezésének a sérelmével is együtt jár, vagyis, ha az
ellentétes tartalmú szabályozás anyagi alkotmányellenességhez
vezet. [35/1991. (VI. 20.) AB határozat, ABH 1991, 175, 176.,
1383/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 585, 586., 2043/B/1991. AB
határozat, ABH 1992, 543, 544-545.] Ezért az állított ellentét
indokainak a kifejtése mellett is az indítvány tartalmi
elbírálásának további feltételét képezte volna az Alkotmány
sérelmet szenvedett rendelkezésének a megjelölése és az
állított alkotmányellenesség indokainak a megjelölése.
Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság az indítvány
említett részét nem találta önálló és tartalmi elbírálásra
alkalmas indítványnak, ezért annak elbírálását mellőzte.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |