A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz, jogszabály
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata valamint
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
irányuló indítványok tárgyában meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.
évi IV. törvény 84. § (1) bekezdés e) pontja illetve a 355. §
(1) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.
évi IV. törvény 84. § (1) bekezdés e) pontja illetve a 355. §
(1) és (4) bekezdésével kapcsolatos mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt
elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.
évi IV. törvény 84. § (1) bekezdés e) pontjának „a polgári jogi
felelősség szabályai szerint” szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett, amelyek a
Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Ptk.) nem vagyoni kártérítéssel kapcsolatos
rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezték. Az
indítványokat az Alkotmánybíróság hasonló tartalmukra
tekintettel egyesítette, és egy eljárásban bírálta el.
1.1. Az egyik indítványozó a Legfelsőbb Bíróság
Gfv.I.31.144/2000. határozatával összefüggésben nyújtott be
alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybírósághoz a Ptk. 84. § (1)
bekezdés e) pontjának illetve a 355. § (1) és (4) bekezdésének
alkotmányossági vizsgálatát kérve.
Álláspontja szerint az említett szabályozás alkotmányellenes
értelmezést is lehetővé tesz, ezért sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében foglalt jogbiztonság elvét. Az indítványozó kérte
az említett jogszabályhelyek részbeni megsemmisítését, illetve
másodsorban, ha az Alkotmánybíróság szükségesnek látja, annak
kimondását, hogy a jogalkotó a támadott jogszabályhelyek
esetében mulasztást követett el.
Az indítványozó leírja azt, hogy a jóhírnevét érintő ügyben az
első és másodfokú bírósági határozatban foglaltak szerint nem
történt személyiségi jogsértés. A Legfelsőbb Bíróság azonban a
felülvizsgálati eljárás során kimondta, hogy a személyiségi
jogsértés megtörtént, viszont az alperest terhelő kártérítési
fizetési kötelezettséget nem állapított meg. Mindezt a Ptk.
vonatkozó szabályai alapján azzal indokolta, hogy az
elszenvedett személyiségi jogsértés mellett az azzal
összefüggésben bekövetkezett hátrányt a fél nem tudta
bizonyítani.
Az indítványozó szerint a Legfelsőbb Bíróság az adott
tárgykörben olyan, az Alkotmánnyal ellentétes
törvényértelmezést alkalmazott, amelynek értelmében a
személyiségi jogsértésen túl az azzal összefüggésben
bekövetkező hátrány bizonyítása is feltétele a nem vagyoni
kártérítés megítélhetőségének. Az indítványozó álláspontjának
alátámasztására több helyen hivatkozik az Alkotmánybíróság
34/1992 (VI. 1.) számú nem vagyoni kártérítéssel foglalkozó
határozatára. Többek között kiemeli a határozat III/4.2.
pontjában foglaltakat, miszerint „[h]a a polgári jog elismeri a
nem vagyoni kártérítést a személyiségvédelem eszközeként –
mivel annak alkalmazásához objektív kritériumokat nem lehet
felállítani -, azt nem kötheti olyan külső feltételekhez,
amelyek szükségtelenek és önkényesek”. Az indítványozó az
idézett alkotmánybírósági határozat alapján arra a
következtetésre jut, hogy a nem vagyoni kártérítés
megállapításához a jogsértés meglétén túlmenően egyéb
előfeltétel bizonyítása nem tehető szükségessé, mert az e fajta
törvényértelmezés az Alkotmánynak a diszkrimináció tilalmáról
rendelkező 70/A. §-ába ütközne.
Mivel az indítványozó szerint a Legfelsőbb Bíróság
gyakorlatából megállapítható, hogy a Ptk. nem vagyoni
kártérítésre vonatkozó rendelkezései ilyen, alkotmányellenes
értelmezést is lehetővé tesznek, ezért a szabályok sértik az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság elvét.
1.2. A másik indítványozó eredetileg alkotmányjogi panaszként
benyújtott indítványát utóbb, az alkotmányjogi panasz
benyújtására nyitvaálló határidő elmulasztása miatt, az
Alkotmánybíróság Főtitkárságának tájékoztatását követően
utólagos normakontroll-kérelemre változtatta. Az indítványozó a
Ptk. 84. § (1) bekezdésének e) pontját részben, „a polgári jogi
felelősség szabályai szerint” szövegrészében tartja
alkotmányellenesnek, és kéri megsemmisíteni a 34/1992. (VI. 1.)
és az 57/1991. (XI. 8.) AB határozatra tekintettel. Álláspontja
szerint „a személyhez fűződő jog megsértése önmagában
immateriális sérelmet okoz, és kellő szankcionálási lehetőség
nélkül a Ptk. 84. §-a (1) bekezdésének e) pontja az emberi
méltóság védelmére alkalmatlan és utaló szabályként alkalmazva
értelmetlen rendelkezés (…). Ha ugyanis az e) pont nem lenne, a
Ptk. 339. §-ának (1) bekezdése attól még létezne és a Ptk. 355.
§-ának (1) és (4) bekezdésével együtt alkalmazva nem vagyoni
hátrány keletkezése miatt érvényesített nem vagyoni kárpótlás
megfizetése iránti kereset alapjául szolgálhatna.”
Az indítványozó szerint tehát „a jelenlegi törvényi rendelkezés
és a vele kapcsolatos állandó bírósági gyakorlat sérti az
emberi méltósághoz való alapvető jog[ot]”.
2. Az indítvánnyal érintett jogszabályi rendelkezések:
Az Alkotmány rendelkezése:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.”
A Ptk. rendelkezései:
„84. § (1) Akit személyhez fűződő jogában megsértenek, az eset
körülményeihez képest a következő polgári jogi igényeket
támaszthatja: (…)
e) kártérítést követelhet a polgári jogi felelősség szabályai
szerint.”
„355. § (1) A kárért felelős személy köteles az eredeti
állapotot helyreállítani, ha pedig az nem lehetséges, vagy a
károsult azt alapos okból nem kívánja, köteles a károsult
vagyoni és nem vagyoni kárát megtéríteni. (…)
(4) Kártérítés címén a károkozó körülmény folytán a károsult
vagyonában beállott értékcsökkenést és az elmaradt vagyoni
előnyt, továbbá azt a kárpótlást vagy költséget kell
megtéríteni, amely a károsultat ért vagyoni és nem vagyoni
hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges.”
II.
Az indítványok nem megalapozottak.
1.1. Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz esetében
elsőként azt vizsgálta, hogy az előterjesztésének törvényi
feltételei fennállnak-e.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 48. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt
alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
akinek a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már
kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva. A (2) bekezdés értelmében az alkotmányjogi panaszt
a jogerős határozat kézbesítésétől számított 60 napon belül
lehet az Alkotmánybírósághoz írásban benyújtani.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata az, hogy az Abtv.
48. §-ának (1) és (2) bekezdésében foglaltakat együttesen kell
irtelmezni, és figyelembe venni [23/1991. (V. 18.) AB végzés,
ABH 1991, 361.; 41/1998. (X. 2.) AB határozat, ABH 1998, 306.].
Ebből következik, hogy az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerinti
jogorvoslatokon is csak azokat a jogorvoslatokat kell érteni,
amelyeket az ügy jogerős befejezéséig terjeszthetők elő. Az
alkotmányjogi panaszra megállapított határidő számítása
szempontjából tehát a rendkívüli jogorvoslatokat figyelmen
kívül kell hagyni. Vagyis a rendkívüli jogorvoslatoknak
(perújítás, felülvizsgálati kérelem stb.) az alkotmányjogi
panasz benyújtására megállapított határidőt meghosszabbító
hatálya nincs.
Mindazonáltal lehetséges, hogy a kifogásolt alapjogsértés a
rendkívüli eljárás során, így a perújítási eljárásban,
illetőleg a felülvizsgálati rendkívüli eljárásban következik
be. Mind a polgári, mind a büntető felülvizsgálati rendkívüli
eljárás során törvényi lehetőség van ugyanis arra, hogy a
felülvizsgálati bíróság a jogerős határozatot hozó bíróság
álláspontjától eltérő érdemi álláspontot foglaljon el. Ha a
felülvizsgálati bíróság határozata az ügyet ilyen módon zárja
le jogerősen, az alkotmányjogi panasz benyújtására megszabott
törvényi határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
kézbesítésétől veszi kezdetét, mert az alkotmányjogi panasz
benyújtására jogosult a felülvizsgálat tárgyában hozott
határozat folytán kerül csak abba a helyzetbe, hogy az ügyében
alkalmazott jogszabály alkotmányellenességét és az emiatt
bekövetkezett alkotmányos alapjogsértést állítsa és panaszolja.
Ezért minden ilyen esetben az alkotmányjogi panasz benyújtására
megszabott, az Abtv. 48. § (2) bekezdése szerinti törvényi
határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
kézbesítésétől számított hatvan nap. [41/1998. (X. 2.) AB
határozat, ABH 1998, 306.]
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány az
alkotmányjogi panasz benyújtásához szükséges feltételeknek
megfelel. Az indítványozó perében az elsőfokú és másodfokú
bíróság azt mondta ki, hogy személyiségi jogsérelem nem
történt, így az indítványozó kártérítésre sem jogosult. A
Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati ítéletében a jogerős
ítéletet hatályában fenntartotta, azonban megállapította, hogy
a személyiségi jogsértés megtörtént. A Legfelsőbb Bíróság
ítélete szerint „[a] valótlan tény állítása azonban önmagában
nem vonja maga után a kártérítési fizetési kötelezettséget”. Az
indítványozó személyiségi jogsérelmét tehát a Legfelsőbb
Bíróság mint felülvizsgálati bíróság állapította meg. Az
indítványozó az indítványt a nyitva álló 60 napos határidőn
belül nyújtotta be az Alkotmánybíróságnak. Az Alkotmánybíróság
ezért az alkotmányjogi panaszt érdemben bírálta el.
1.2. Az Alkotmánybíróság 34/1992. (VI. 1.) AB határozata
szerint, a nem vagyoni kártérítés jogintézménye általánosságban
a személyiséget ért sérelmek kiküszöbölésére alkalmas. Az
említett határozattal semmisítette meg az Alkotmánybíróság a
Ptk. 354. §-ban található szűkítő rendelkezést, miszerint a nem
vagyoni kártérítés csak akkor ítélhető meg, „ha a károkozás a
károsultnak a társadalmi életben való részvételét, vagy
egyébként életét tartósan vagy súlyosan megnehezíti, illetőleg
a jogi személynek a gazdasági forgalomban való részvételét
hátrányosan befolyásolja.” A szakasz a következő szöveggel
maradt hatályban: „A károkozó köteles megtéríteni a károsult
nem vagyoni kárát.” Mára a 354. §-t hatályon kívül helyezték,
de a rendelkezés maga beolvadt a 355. §-ba.
Az Alkotmánybíróság e határozatát azzal indokolta, hogy a
”tartósan vagy súlyosan” kifejezések a nem vagyoni kártérítést
a jogi szabályozásban – a következményeket tekintve – a
súlyosabb esetekre korlátozták, mely az egyenlő méltósághoz
való jogból fakadó megkülönböztetés tilalmába ütközött. Az
Alkotmánybíróság kimondta, hogy nemcsak a kár nagysága, de maga
a személyi kár bekövetkezte is becslésen alapul, amelynek
objektív mércéje nincs. Ennek eldöntése mindig az egyedi ügyben
eljáró bíróság feladata. A jognak tehát egyenlően – és nem a
jogsértés súlya szerint – kell minden személyiségi jogot
védelmeznie.
A nem vagyoni kártérítés a 34/1992. (VI. 1.) AB határozat
alapján az elszenvedett személyiségi jogi sérelem
hozzávetőleges kiegyensúlyozására rendelt polgári jogi eszköz,
mely a sérelemért körülbelül egyenértékű másnemű előnyt nyújt.
Ennek oka, hogy a nem vagyoni károk vagyoni mércével
mérhetetlenek, szoros értelemben vett megtérítésükről ezért nem
is lehet szó. A nem vagyoni kártérítés felelősségi alakzatban
való meghatározásában – mindezekre tekintettel – a jogalkotó
nagy szabadsággal rendelkezik.
Az Alkotmánybíróság a határozat III./2 pontjában kifejti, hogy
felelősségi szabályként tehát nem alkotmányellenes az a
konstrukció, amely a károsultnál jelentkező következmények
bekövetkeztének bizonyítását írja elő a nem vagyoni kártérítés
feltételéül. [34/1992. (VI. 1.) AB határozat ABH 1992, 192,
195, 198.]
1.3. Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság jelen
ügyben azt vizsgálta, hogy a Ptk. támadott szabályai sértik-e
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság
követelményét.
Az Alkotmánybíróság 11/1992. (III. 5.) AB határozatában
szögezte le, hogy felfogásában a jogbiztonság szorosan a
jogállamiság alkotmányi elvéhez kapcsolódik. Az
Alkotmánybíróság 21/1993. (IV. 2.) AB határozatában ehhez
hozzátette, hogy a „jogbiztonság pedig – az Alkotmánybíróság
értelmezésében – az államtól és a jogalkotótól azt várja el,
hogy a jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai is
világosak, egyértelműek és a norma címzettjei számára is
értelmezhetőek és követhetőek legyenek. A jogbiztonság e
szempontjainak súlyos megsértése egyben az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiság sérelmét is jelenti. [ABH
1993, 172, 180.]”
A Ptk. 84. § (1) bekezdése szerint az, akit személyhez fűződő
jogában megsértenek, az eset körülményeihez képest kártérítést
követelhet a polgári jogi felelősség szabályai szerint.
A 355. § támadott rendelkezéseinek nem vagyoni kárra vonatkozó
szabályai szerint a kárért felelős személy köteles a károsult
nem vagyoni kárát megtéríteni. Kártérítés címén azt a
kárpótlást vagy költséget kell megtéríteni, amely a károsultat
ért nem vagyoni hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez
szükséges.
Az Alkotmánybíróság a fenti szabályokat megvizsgálva
megállapította, hogy a Ptk. e rendelkezései egyértelműen
rendezik azt a kérdést, hogy ki jogosult a kártérítésre,
illetve ki és milyen mértékben köteles megtéríteni a kárt. A
Ptk indítványozó által megjelölt rendelkezései tehát önmagukban
nem sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
jogállamiságból levezetett jogbiztonság elvét.
Az, hogy a konkrét esetben a jogalkalmazó hogyan jutott el a
kárpótlás jogszerűségének illetve összegének a
meghatározásához, már a jogalkalmazást érintő alkotmányossági
kérdés lenne. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. szerint azonban a
konkrét bírói, jogalkalmazási gyakorlat alkotmányosságának a
vizsgálatára nincs hatásköre.
Az Alkotmánybíróság a kifejtett indokokra tekintettel az
alkotmányjogi panaszt nem találta megalapozottnak, ezért
elutasította.
2. Az Alkotmánybíróság ugyanezen indítvány mulasztás
megállapítására vonatkozó részét vizsgálta a továbbiakban.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. § (1)
bekezdése szerint hivatalból vagy indítvány alapján a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
akkor kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta,
és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. A jogalkotó szerv
jogalkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás
nélkül is köteles eleget tenni, ha azt észleli, hogy a
hatáskörébe- és feladatkörébe tartozó területen jogszabályi
rendezést igénylő kérdés merült fel. Az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg
akkor is, ha alapvető jog érvényesüléséhez szükséges garanciák
hiányoznak, illetve ha a hiányos szabályozás alapvető jog
érvényesítését veszélyezteti. [46/2002. (X. 11.) AB határozat,
ABH 2002, 602.]
Az Alkotmánybíróság a 34/1992. (VI. 1.) AB határozatában már
kimondta a nem vagyoni kártérítéssel kapcsolatban, hogy „azok
az ismérvek, amelyek alkalmazhatóságát külső jelekhez
kapcsolják, a személyiségvédelem alkalmatlan kritériumai és
szükségtelen korlátai. (…) Ha a polgári jog elismeri a nem
vagyoni kártérítést a személyiségvédelem eszközeként – mivel
annak alkalmazásához objektív kritériumokat nem lehet
felállítani -, azt nem kötheti olyan külső feltételekhez,
amelyek szükségtelenek és önkényesek. Nemcsak a kár nagysága,
hanem a személyi kár bekövetkezte is becslésen alapul, amelynek
objektív mércéje nincs, s amelyet éppen ezért a jogi
szabályozásban alkotmányosan nem lehet a következményekhez
igazítani. Ebben egyedül a bíróságok józanságának, személyes
elkötelezettségének és mértéktartásának lehet meghatározó
szerepe. [ABH 1992, 192, 198.]”
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság jelen ügyben
megállapította, hogy a Ptk. vonatkozó szabályainak esetében a
jogalkotó nem követett el mulasztást, az indítványt ezért e
tekintetben is elutasította.
3. A másik indítványozó utólagos normakontroll iránti kérelmet
nyújtott be az Alkotmánybírósághoz a Ptk. 84. § (1) bekezdés e)
pont, „a polgári jogi felelősség szabályai szerint” szövegrész
tekintetében. Az indítványozó szerint a támadott szövegrész
sérti az emberi méltósághoz való alapvető jogot, mert a szabály
bizonyos esetekben akadályozza a nem vagyoni hátrány – a Ptk.
355. § (1) és (4) bekezdésében foglalt rendelkezések szerinti –
kiküszöbölését vagy csökkentését. Az indítványozó az
Alkotmánybíróság 57/1991. (XI. 8.) AB határozatára hivatkozva
kéri, hogy a jogszabályt az Alkotmánybíróság a meglátása
szerint állandó bírósági gyakorlattal együtt értelmezve bírálja
el.
Az Alkotmánybíróság 8/1990. (VI. 23.) AB határozatában
kimondta, hogy „[a]z Alkotmánybíróság az emberi méltósághoz
való jogot az ún. „általános személyiségi jog” egyik
megfogalmazásának tekinti. A modern alkotmányok, illetve
alkotmánybírósági gyakorlat az általános személyiségi jogot
különféle aspektusaival nevezik meg: például a személyiség
szabad kibontakozásához való jogként, az önrendelkezés
szabadságához való jogként, általános cselekvései
szabadságként, avagy a magánszférához való jogként. Az
általános személyiségi jog „anyajog”, azaz olyan szubszidiárius
alapjog, amelyet mind az Alkotmánybíróság, mind a bíróságok
minden esetben felhívhatnak az egyén autonómiájának védelmére,
ha az adott tényállásra a konkrét, nevesített alapjogok egyike
sem alkalmazható.” [ABH 1990, 44, 45.]
Az Alkotmánybíróság a 800/B/1993. AB határozatában kimondta,
hogy a „kártérítéshez való jog nem alapjog. Nemcsak, mert az
Alkotmány arról kifejezetten nem rendelkezik, hanem mert
alapjogi volta az Alkotmány 13. §-ából sem következik. (…) A
kártérítési jogviszonyban a jog a károsultat – elvileg –
bármely károkozóval szemben oltalmazza és a reparációt – ahol
erre sort kerít – a károkozó tulajdonának terhére oldja meg.
(…) A jognak tehát egy olyan kárelosztási (kártelepítési)
mechanizmust kell működtetnie, amelyben nemcsak a károsult,
hanem a károkozó alkotmányos tulajdonvédelme is megfelelően
igazolható. Ennek a kárelosztási – ellensúlyozó – rendszernek a
szempontjait a törvényhozó – a minden tulajdonosra kiterjedő
alkotmányos tulajdonvédelem keretei között – általában szabadon
mérlegelheti. [ABH 1996, 420, 421, 422.]
Az Alkotmánybíróság a 34/1992. (VI. 1.) AB határozatában már
vizsgálta azt, hogy a nem vagyoni kártérítés szabályai
ellentétesek-e az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével. Az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy a jognak egyenlően – és
nem a jogsértés súlya szerint – kell minden személyiségi jogot
védelmeznie, s ha a személyiséget a kártérítés szankciójával
védi, akkor annak a következményekhez igazodó megszorításával a
személyeket már nem egyenlő méltóságú személyekként kezeli,
következésképpen az ilyen önkényes határvonal az Alkotmány 54.
§ (1) bekezdésében deklarált „általános személyiségi jog”
alkotmányos érdekét sérti. A társadalmi életben való részvétel,
vagy egyébként az élet tartós vagy súlyos megnehezülésének a
nem vagyoni kártérítés alapjakénti feltétele önkényes
határvonalnak minősül.
Felelősségi szabályként azonban önmagában nem alkotmányellenes
az a konstrukció, amely a károsultnál jelentkező következmények
bekövetkeztének bizonyítását írja elő a nem vagyoni kártérítés
feltételéül. [ABH 1992, 192, 195, 198.]
Az Alkotmánybíróság a 34/1992. (VI. 1.) AB határozatban tehát
kimondta, hogy általában véve nem alkotmányellenes az, ha a
jogszabály a károsultnál jelentkező következmények
bekövetkeztének bizonyítását írja elő a nem vagyoni kártérítés
feltételéül, azonban meghatározott következmények
bizonyításának a nem vagyoni kártérítés alapjakénti feltétele
önkényes határvonalnak minősül, és így sérti az Alkotmány 54. §
(1) bekezdését.
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben a korábbi határozataira
tekintettel azt vizsgálta, hogy a Ptk. szabálya – mely szerint,
akit a személyhez fűződő jogában megsértenek, kártérítést a
polgári jogi felelősség szabályai szerint követelhet –
meghatározott következmények bizonyítását előíró önkényes
feltételnek minősül-e.
A Ptk. 84. § (1) bekezdés e) pontjának „a polgári jogi
felelősség szabályai szerint” szövegrésze a Ptk. általános
felelősségi szabályát tartalmazó 339. §-ára utal, amely
szerint, aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt
megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy
úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
A bíróság a kárért felelős személyt rendkívüli méltánylást
érdemlő körülmények alapján a felelősség alól részben
mentesítheti.
A Ptk. 355. § (1) és (4) bekezdése rendezi azt, hogy a kárért
felelős személy köteles az eredeti állapotot helyreállítani, ha
pedig az nem lehetséges, vagy a károsult azt alapos okból nem
kívánja, köteles a károsult vagyoni és nem vagyoni kárát
megtéríteni. (…) Kártérítés címén a károkozó körülmény folytán
a károsult vagyonában beállott értékcsökkenést és az elmaradt
vagyoni előnyt, továbbá azt a kárpótlást vagy költséget kell
megtéríteni, amely a károsultat ért vagyoni és nem vagyoni
hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges.
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben a Ptk. nem vagyoni
kártérítésre vonatkozó felelősségi szabályait megvizsgálva
megállapította, hogy a hatályos keret jellegű – a nem vagyoni
kártérítés megítélhetőségének meghatározott következmények
bizonyítását előíró konkrét feltételeit nem tartalmazó –
szabályozás nem ellentétes az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a szabályozás lehetővé
teszi a jogalkalmazók számára, hogy az egyes konkrét ügyek
elbírálása során az Alkotmánybíróság vonatkozó határozatainak
megfelelően járjanak el.
Az Alkotmánybíróság jelen határozattal megerősített álláspontja
tehát az, hogy a Ptk. 84. § (1) bekezdés e) pontjának a
„polgári jogi felelősség szabályai szerint” szövegrésze és az
Alkotmánybíróság mindenkire kötelező határozatai együttesen
biztosítják, hogy a konkrét ügyben eljáró jogalkalmazó a
sérelmet szenvedett fél nem vagyoni kárát az emberi méltóság
védelme alkotmányos követelményének megfelelően értékelje.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt
elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |