Hungarian
Ügyszám:
.
1094/D/2001
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1094/D/2001. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2005/1033
.
A döntés kelte: Budapest, 07/12/2005
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   alkotmányjogi    panasz,    jogszabály
    alkotmányellenességének    utólagos     vizsgálata     valamint
    mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
    irányuló indítványok tárgyában meghozta az alábbi

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság a Polgári Törvénykönyvről szóló  1959.
    évi  IV. törvény 84. § (1) bekezdés e) pontja illetve a 355.  §
    (1)  és  (4)  bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
    irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a Polgári Törvénykönyvről szóló  1959.
    évi  IV. törvény 84. § (1) bekezdés e) pontja illetve a 355.  §
    (1)  és (4) bekezdésével kapcsolatos mulasztásban megnyilvánuló
    alkotmányellenesség    megállapítására   irányuló    indítványt
    elutasítja.

    3.  Az  Alkotmánybíróság a Polgári Törvénykönyvről szóló  1959.
    évi IV. törvény 84. § (1) bekezdés e) pontjának „a polgári jogi
    felelősség         szabályai        szerint”        szövegrésze
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      1.  Az  Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett,  amelyek  a
      Polgári   Törvénykönyvről  szóló  1959.  évi  IV.  törvény   (a
      továbbiakban:  Ptk.)  nem  vagyoni  kártérítéssel   kapcsolatos
      rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezték. Az
      indítványokat    az   Alkotmánybíróság   hasonló    tartalmukra
      tekintettel egyesítette, és egy eljárásban bírálta el.

      1.1.    Az    egyik    indítványozó   a   Legfelsőbb    Bíróság
      Gfv.I.31.144/2000.  határozatával  összefüggésben  nyújtott  be
      alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybírósághoz a Ptk. 84.  §  (1)
      bekezdés  e) pontjának illetve a 355. § (1) és (4) bekezdésének
      alkotmányossági vizsgálatát kérve.
      Álláspontja  szerint  az említett szabályozás  alkotmányellenes
      értelmezést is lehetővé tesz, ezért sérti az Alkotmány 2. § (1)
      bekezdésében foglalt jogbiztonság elvét. Az indítványozó  kérte
      az  említett jogszabályhelyek részbeni megsemmisítését, illetve
      másodsorban,  ha az Alkotmánybíróság szükségesnek látja,  annak
      kimondását,   hogy  a  jogalkotó  a  támadott  jogszabályhelyek
      esetében mulasztást követett el.
      Az  indítványozó leírja azt, hogy a jóhírnevét érintő ügyben az
      első  és másodfokú bírósági határozatban foglaltak szerint  nem
      történt személyiségi jogsértés. A Legfelsőbb Bíróság azonban  a
      felülvizsgálati  eljárás során kimondta,  hogy  a  személyiségi
      jogsértés  megtörtént, viszont az alperest terhelő  kártérítési
      fizetési  kötelezettséget nem állapított meg.  Mindezt  a  Ptk.
      vonatkozó   szabályai   alapján  azzal   indokolta,   hogy   az
      elszenvedett   személyiségi   jogsértés   mellett   az    azzal
      összefüggésben   bekövetkezett  hátrányt  a   fél   nem   tudta
      bizonyítani.
      Az   indítványozó  szerint  a  Legfelsőbb  Bíróság   az   adott
      tárgykörben      olyan,     az     Alkotmánnyal      ellentétes
      törvényértelmezést   alkalmazott,   amelynek    értelmében    a
      személyiségi    jogsértésen   túl   az   azzal   összefüggésben
      bekövetkező  hátrány  bizonyítása is feltétele  a  nem  vagyoni
      kártérítés  megítélhetőségének. Az indítványozó  álláspontjának
      alátámasztására  több  helyen  hivatkozik  az  Alkotmánybíróság
      34/1992  (VI.  1.)  számú nem vagyoni kártérítéssel  foglalkozó
      határozatára.  Többek  között  kiemeli  a  határozat   III/4.2.
      pontjában foglaltakat, miszerint „[h]a a polgári jog elismeri a
      nem  vagyoni  kártérítést  a személyiségvédelem  eszközeként  –
      mivel  annak  alkalmazásához objektív kritériumokat  nem  lehet
      felállítani  -,  azt  nem  kötheti olyan  külső  feltételekhez,
      amelyek  szükségtelenek  és  önkényesek”.  Az  indítványozó  az
      idézett    alkotmánybírósági   határozat   alapján    arra    a
      következtetésre   jut,   hogy   a   nem   vagyoni    kártérítés
      megállapításához   a   jogsértés   meglétén   túlmenően   egyéb
      előfeltétel bizonyítása nem tehető szükségessé, mert az e fajta
      törvényértelmezés  az Alkotmánynak a diszkrimináció  tilalmáról
      rendelkező 70/A. §-ába ütközne.
      Mivel    az   indítványozó   szerint   a   Legfelsőbb   Bíróság
      gyakorlatából   megállapítható,  hogy  a   Ptk.   nem   vagyoni
      kártérítésre  vonatkozó  rendelkezései ilyen,  alkotmányellenes
      értelmezést  is lehetővé tesznek, ezért a szabályok  sértik  az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság elvét.

      1.2.  A  másik indítványozó eredetileg alkotmányjogi panaszként
      benyújtott   indítványát   utóbb,   az   alkotmányjogi   panasz
      benyújtására   nyitvaálló  határidő  elmulasztása   miatt,   az
      Alkotmánybíróság   Főtitkárságának   tájékoztatását    követően
      utólagos normakontroll-kérelemre változtatta. Az indítványozó a
      Ptk. 84. § (1) bekezdésének e) pontját részben, „a polgári jogi
      felelősség    szabályai    szerint”    szövegrészében    tartja
      alkotmányellenesnek, és kéri megsemmisíteni a 34/1992. (VI. 1.)
      és az 57/1991. (XI. 8.) AB határozatra tekintettel. Álláspontja
      szerint   „a   személyhez  fűződő  jog   megsértése   önmagában
      immateriális  sérelmet okoz, és kellő szankcionálási  lehetőség
      nélkül  a  Ptk.  84. §-a (1) bekezdésének e) pontja  az  emberi
      méltóság  védelmére alkalmatlan és utaló szabályként alkalmazva
      értelmetlen rendelkezés (…). Ha ugyanis az e) pont nem lenne, a
      Ptk. 339. §-ának (1) bekezdése attól még létezne és a Ptk. 355.
      §-ának  (1)  és (4) bekezdésével együtt alkalmazva nem  vagyoni
      hátrány  keletkezése miatt érvényesített nem vagyoni  kárpótlás
      megfizetése iránti kereset alapjául szolgálhatna.”
      Az indítványozó szerint tehát „a jelenlegi törvényi rendelkezés
      és  a  vele  kapcsolatos állandó bírósági  gyakorlat  sérti  az
      emberi méltósághoz való alapvető jog[ot]”.

      2. Az indítvánnyal érintett jogszabályi rendelkezések:
      Az Alkotmány rendelkezése:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
      veleszületett  joga  van  az  élethez  és  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”

      „70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)  Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
      megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.”
      A Ptk. rendelkezései:
      „84.  § (1) Akit személyhez fűződő jogában megsértenek, az eset
      körülményeihez  képest  a  következő  polgári  jogi   igényeket
      támaszthatja: (…)
      e)  kártérítést követelhet a polgári jogi felelősség  szabályai
      szerint.”
      „355.  §  (1)  A  kárért  felelős személy  köteles  az  eredeti
      állapotot  helyreállítani, ha pedig az nem lehetséges,  vagy  a
      károsult  azt  alapos  okból nem kívánja,  köteles  a  károsult
      vagyoni és nem vagyoni kárát megtéríteni. (…)
      (4)  Kártérítés címén a károkozó körülmény folytán  a  károsult
      vagyonában  beállott  értékcsökkenést és  az  elmaradt  vagyoni
      előnyt,   továbbá   azt  a  kárpótlást  vagy   költséget   kell
      megtéríteni,  amely  a károsultat ért vagyoni  és  nem  vagyoni
      hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges.”

                                    II.

      Az indítványok nem megalapozottak.

      1.1.  Az  Alkotmánybíróság  az  alkotmányjogi  panasz  esetében
      elsőként  azt  vizsgálta,  hogy az  előterjesztésének  törvényi
      feltételei fennállnak-e.

      Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)   48.  §  (1)   bekezdése   szerint   az
      Alkotmányban    biztosított    jogainak    megsértése     miatt
      alkotmányjogi  panasszal  fordulhat az Alkotmánybírósághoz  az,
      akinek  a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
      folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit  már
      kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
      biztosítva. A (2) bekezdés értelmében az alkotmányjogi  panaszt
      a  jogerős  határozat kézbesítésétől számított 60  napon  belül
      lehet az Alkotmánybírósághoz írásban benyújtani.

      Az  Alkotmánybíróság következetes gyakorlata az, hogy az  Abtv.
      48.  §-ának (1) és (2) bekezdésében foglaltakat együttesen kell
      irtelmezni, és figyelembe venni [23/1991. (V. 18.)  AB  végzés,
      ABH 1991, 361.; 41/1998. (X. 2.) AB határozat, ABH 1998, 306.].
      Ebből  következik,  hogy az Abtv. 48. § (1) bekezdése  szerinti
      jogorvoslatokon is csak azokat a jogorvoslatokat  kell  érteni,
      amelyeket  az  ügy jogerős befejezéséig terjeszthetők  elő.  Az
      alkotmányjogi   panaszra   megállapított   határidő   számítása
      szempontjából  tehát  a  rendkívüli  jogorvoslatokat  figyelmen
      kívül   kell   hagyni.  Vagyis  a  rendkívüli  jogorvoslatoknak
      (perújítás,  felülvizsgálati  kérelem  stb.)  az  alkotmányjogi
      panasz   benyújtására  megállapított  határidőt  meghosszabbító
      hatálya nincs.

      Mindazonáltal  lehetséges,  hogy a kifogásolt  alapjogsértés  a
      rendkívüli   eljárás   során,  így  a  perújítási   eljárásban,
      illetőleg  a  felülvizsgálati rendkívüli eljárásban  következik
      be.  Mind  a polgári, mind a büntető felülvizsgálati rendkívüli
      eljárás  során  törvényi lehetőség van  ugyanis  arra,  hogy  a
      felülvizsgálati  bíróság  a jogerős  határozatot  hozó  bíróság
      álláspontjától  eltérő érdemi álláspontot foglaljon  el.  Ha  a
      felülvizsgálati bíróság határozata az ügyet ilyen  módon  zárja
      le  jogerősen, az alkotmányjogi panasz benyújtására  megszabott
      törvényi  határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott  határozat
      kézbesítésétől  veszi  kezdetét, mert az  alkotmányjogi  panasz
      benyújtására   jogosult  a  felülvizsgálat   tárgyában   hozott
      határozat folytán kerül csak abba a helyzetbe, hogy az  ügyében
      alkalmazott  jogszabály  alkotmányellenességét  és  az   emiatt
      bekövetkezett alkotmányos alapjogsértést állítsa és panaszolja.
      Ezért minden ilyen esetben az alkotmányjogi panasz benyújtására
      megszabott,  az  Abtv.  48. § (2) bekezdése  szerinti  törvényi
      határidő    a   felülvizsgálat   tárgyában   hozott   határozat
      kézbesítésétől  számított  hatvan nap.  [41/1998.  (X.  2.)  AB
      határozat, ABH 1998, 306.]

      Az   Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  indítvány  az
      alkotmányjogi   panasz  benyújtásához  szükséges  feltételeknek
      megfelel.  Az  indítványozó perében az  elsőfokú  és  másodfokú
      bíróság  azt  mondta  ki,  hogy  személyiségi  jogsérelem   nem
      történt,  így  az  indítványozó kártérítésre  sem  jogosult.  A
      Legfelsőbb   Bíróság  felülvizsgálati  ítéletében   a   jogerős
      ítéletet hatályában fenntartotta, azonban megállapította,  hogy
      a  személyiségi  jogsértés  megtörtént.  A  Legfelsőbb  Bíróság
      ítélete  szerint „[a] valótlan tény állítása azonban  önmagában
      nem vonja maga után a kártérítési fizetési kötelezettséget”. Az
      indítványozó   személyiségi  jogsérelmét  tehát  a   Legfelsőbb
      Bíróság  mint  felülvizsgálati  bíróság  állapította  meg.   Az
      indítványozó  az  indítványt a nyitva álló 60  napos  határidőn
      belül  nyújtotta be az Alkotmánybíróságnak. Az Alkotmánybíróság
      ezért az alkotmányjogi panaszt érdemben bírálta el.

      1.2.  Az  Alkotmánybíróság  34/1992.  (VI.  1.)  AB  határozata
      szerint, a nem vagyoni kártérítés jogintézménye általánosságban
      a  személyiséget  ért  sérelmek  kiküszöbölésére  alkalmas.  Az
      említett  határozattal semmisítette meg az  Alkotmánybíróság  a
      Ptk. 354. §-ban található szűkítő rendelkezést, miszerint a nem
      vagyoni  kártérítés csak akkor ítélhető meg, „ha a károkozás  a
      károsultnak   a  társadalmi  életben  való  részvételét,   vagy
      egyébként  életét tartósan vagy súlyosan megnehezíti, illetőleg
      a  jogi  személynek  a gazdasági forgalomban  való  részvételét
      hátrányosan  befolyásolja.”  A szakasz  a  következő  szöveggel
      maradt  hatályban: „A károkozó köteles megtéríteni  a  károsult
      nem  vagyoni kárát.” Mára a 354. §-t hatályon kívül  helyezték,
      de a rendelkezés maga beolvadt a 355. §-ba.
      Az  Alkotmánybíróság  e  határozatát azzal  indokolta,  hogy  a
      ”tartósan  vagy súlyosan” kifejezések a nem vagyoni kártérítést
      a  jogi  szabályozásban  –  a  következményeket  tekintve  –  a
      súlyosabb  esetekre  korlátozták, mely az  egyenlő  méltósághoz
      való  jogból  fakadó  megkülönböztetés tilalmába  ütközött.  Az
      Alkotmánybíróság kimondta, hogy nemcsak a kár nagysága, de maga
      a  személyi  kár  bekövetkezte is  becslésen  alapul,  amelynek
      objektív mércéje nincs. Ennek eldöntése mindig az egyedi ügyben
      eljáró  bíróság feladata. A jognak tehát egyenlően – és  nem  a
      jogsértés  súlya  szerint  –  kell  minden  személyiségi  jogot
      védelmeznie.
      A  nem  vagyoni  kártérítés a 34/1992. (VI.  1.)  AB  határozat
      alapján    az    elszenvedett   személyiségi    jogi    sérelem
      hozzávetőleges kiegyensúlyozására rendelt polgári jogi  eszköz,
      mely  a sérelemért körülbelül egyenértékű másnemű előnyt nyújt.
      Ennek   oka,   hogy  a  nem  vagyoni  károk  vagyoni   mércével
      mérhetetlenek, szoros értelemben vett megtérítésükről ezért nem
      is  lehet  szó. A nem vagyoni kártérítés felelősségi alakzatban
      való  meghatározásában – mindezekre tekintettel –  a  jogalkotó
      nagy szabadsággal rendelkezik.
      Az  Alkotmánybíróság a határozat III./2 pontjában kifejti, hogy
      felelősségi  szabályként  tehát  nem  alkotmányellenes   az   a
      konstrukció,  amely  a  károsultnál  jelentkező  következmények
      bekövetkeztének bizonyítását írja elő a nem vagyoni  kártérítés
      feltételéül.  [34/1992. (VI. 1.) AB határozat  ABH  1992,  192,
      195, 198.]

      1.3.  Mindezeket  figyelembe  véve  az  Alkotmánybíróság  jelen
      ügyben  azt vizsgálta, hogy a Ptk. támadott szabályai  sértik-e
      az   Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  jogbiztonság
      követelményét.
      Az   Alkotmánybíróság  11/1992.  (III.  5.)  AB   határozatában
      szögezte  le,  hogy  felfogásában  a  jogbiztonság  szorosan  a
      jogállamiság     alkotmányi     elvéhez     kapcsolódik.     Az
      Alkotmánybíróság  21/1993.  (IV.  2.)  AB  határozatában  ehhez
      hozzátette,  hogy  a „jogbiztonság pedig – az  Alkotmánybíróság
      értelmezésében – az államtól és a jogalkotótól  azt  várja  el,
      hogy  a  jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai  is
      világosak,  egyértelműek  és  a  norma  címzettjei  számára  is
      értelmezhetőek  és  követhetőek  legyenek.  A  jogbiztonság   e
      szempontjainak súlyos megsértése egyben az Alkotmány 2.  §  (1)
      bekezdésében  deklarált jogállamiság sérelmét is jelenti.  [ABH
      1993, 172, 180.]”

      A  Ptk.  84. § (1) bekezdése szerint az, akit személyhez fűződő
      jogában  megsértenek, az eset körülményeihez képest kártérítést
      követelhet a polgári jogi felelősség szabályai szerint.
      A  355. § támadott rendelkezéseinek nem vagyoni kárra vonatkozó
      szabályai  szerint a kárért felelős személy köteles a  károsult
      nem   vagyoni  kárát  megtéríteni.  Kártérítés  címén   azt   a
      kárpótlást  vagy költséget kell megtéríteni, amely a károsultat
      ért  nem  vagyoni  hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez
      szükséges.

      Az    Alkotmánybíróság   a   fenti   szabályokat   megvizsgálva
      megállapította,  hogy  a  Ptk.  e  rendelkezései   egyértelműen
      rendezik  azt  a  kérdést,  hogy ki  jogosult  a  kártérítésre,
      illetve  ki és milyen mértékben köteles megtéríteni a  kárt.  A
      Ptk indítványozó által megjelölt rendelkezései tehát önmagukban
      nem   sértik  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében   foglalt
      jogállamiságból levezetett jogbiztonság elvét.
      Az,  hogy a konkrét esetben a jogalkalmazó hogyan jutott  el  a
      kárpótlás     jogszerűségének     illetve     összegének      a
      meghatározásához,  már a jogalkalmazást érintő  alkotmányossági
      kérdés lenne. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. szerint azonban a
      konkrét  bírói,  jogalkalmazási gyakorlat alkotmányosságának  a
      vizsgálatára nincs hatásköre.

      Az   Alkotmánybíróság  a  kifejtett  indokokra  tekintettel  az
      alkotmányjogi   panaszt  nem  találta  megalapozottnak,   ezért
      elutasította.

      2.    Az   Alkotmánybíróság   ugyanezen   indítvány   mulasztás
      megállapítására vonatkozó részét vizsgálta a továbbiakban.

      Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. § (1)
      bekezdése   szerint   hivatalból  vagy  indítvány   alapján   a
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
      akkor   kerülhet  sor,  ha  a  jogalkotó  szerv  a  jogszabályi
      felhatalmazásból  származó jogalkotói feladatát  elmulasztotta,
      és  ezzel alkotmányellenességet idézett elő. A jogalkotó  szerv
      jogalkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás
      nélkül  is  köteles  eleget  tenni,  ha  azt  észleli,  hogy  a
      hatáskörébe-  és  feladatkörébe tartozó  területen  jogszabályi
      rendezést   igénylő  kérdés  merült  fel.  Az  Alkotmánybíróság
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenességet  állapít  meg
      akkor  is, ha alapvető jog érvényesüléséhez szükséges garanciák
      hiányoznak,  illetve  ha  a  hiányos szabályozás  alapvető  jog
      érvényesítését veszélyezteti. [46/2002. (X. 11.) AB  határozat,
      ABH 2002, 602.]
      Az  Alkotmánybíróság a 34/1992. (VI. 1.) AB  határozatában  már
      kimondta  a nem vagyoni kártérítéssel kapcsolatban, hogy  „azok
      az   ismérvek,   amelyek   alkalmazhatóságát   külső   jelekhez
      kapcsolják,  a  személyiségvédelem alkalmatlan  kritériumai  és
      szükségtelen  korlátai. (…) Ha a polgári  jog  elismeri  a  nem
      vagyoni  kártérítést a személyiségvédelem eszközeként  –  mivel
      annak   alkalmazásához   objektív   kritériumokat   nem   lehet
      felállítani  -,  azt  nem  kötheti olyan  külső  feltételekhez,
      amelyek  szükségtelenek és önkényesek. Nemcsak a kár  nagysága,
      hanem a személyi kár bekövetkezte is becslésen alapul, amelynek
      objektív   mércéje  nincs,  s  amelyet  éppen  ezért   a   jogi
      szabályozásban  alkotmányosan  nem  lehet  a  következményekhez
      igazítani.  Ebben  egyedül a bíróságok józanságának,  személyes
      elkötelezettségének  és  mértéktartásának   lehet   meghatározó
      szerepe. [ABH 1992, 192, 198.]”

      Mindezek    alapján    az   Alkotmánybíróság    jelen    ügyben
      megállapította, hogy a Ptk. vonatkozó szabályainak  esetében  a
      jogalkotó  nem  követett el mulasztást, az indítványt  ezért  e
      tekintetben is elutasította.

      3.  A másik indítványozó utólagos normakontroll iránti kérelmet
      nyújtott be az Alkotmánybírósághoz a Ptk. 84. § (1) bekezdés e)
      pont,  „a polgári jogi felelősség szabályai szerint” szövegrész
      tekintetében.  Az  indítványozó szerint a  támadott  szövegrész
      sérti az emberi méltósághoz való alapvető jogot, mert a szabály
      bizonyos esetekben akadályozza a nem vagyoni hátrány –  a  Ptk.
      355. § (1) és (4) bekezdésében foglalt rendelkezések szerinti –
      kiküszöbölését   vagy   csökkentését.   Az   indítványozó    az
      Alkotmánybíróság  57/1991. (XI. 8.) AB határozatára  hivatkozva
      kéri,  hogy  a  jogszabályt  az  Alkotmánybíróság  a  meglátása
      szerint állandó bírósági gyakorlattal együtt értelmezve bírálja
      el.

      Az   Alkotmánybíróság  8/1990.  (VI.  23.)   AB   határozatában
      kimondta,  hogy  „[a]z Alkotmánybíróság az  emberi  méltósághoz
      való   jogot   az  ún.  „általános  személyiségi   jog”   egyik
      megfogalmazásának   tekinti.  A  modern  alkotmányok,   illetve
      alkotmánybírósági  gyakorlat  az általános  személyiségi  jogot
      különféle  aspektusaival  nevezik meg:  például  a  személyiség
      szabad   kibontakozásához   való  jogként,   az   önrendelkezés
      szabadságához     való    jogként,    általános     cselekvései
      szabadságként,   avagy  a  magánszférához  való   jogként.   Az
      általános személyiségi jog „anyajog”, azaz olyan szubszidiárius
      alapjog,  amelyet  mind az Alkotmánybíróság, mind  a  bíróságok
      minden  esetben felhívhatnak az egyén autonómiájának védelmére,
      ha  az adott tényállásra a konkrét, nevesített alapjogok egyike
      sem alkalmazható.” [ABH 1990, 44, 45.]
      Az  Alkotmánybíróság  a 800/B/1993. AB határozatában  kimondta,
      hogy  a  „kártérítéshez való jog nem alapjog. Nemcsak, mert  az
      Alkotmány  arról  kifejezetten  nem  rendelkezik,  hanem   mert
      alapjogi  volta az Alkotmány 13. §-ából sem következik.  (…)  A
      kártérítési  jogviszonyban  a jog  a  károsultat  –  elvileg  –
      bármely károkozóval szemben oltalmazza és a reparációt  –  ahol
      erre  sort  kerít – a károkozó tulajdonának terhére oldja  meg.
      (…)  A  jognak  tehát  egy  olyan kárelosztási  (kártelepítési)
      mechanizmust  kell  működtetnie, amelyben nemcsak  a  károsult,
      hanem  a  károkozó alkotmányos tulajdonvédelme  is  megfelelően
      igazolható. Ennek a kárelosztási – ellensúlyozó – rendszernek a
      szempontjait  a  törvényhozó – a minden tulajdonosra  kiterjedő
      alkotmányos tulajdonvédelem keretei között – általában szabadon
      mérlegelheti. [ABH 1996, 420, 421, 422.]

      Az  Alkotmánybíróság a 34/1992. (VI. 1.) AB  határozatában  már
      vizsgálta   azt,  hogy  a  nem  vagyoni  kártérítés   szabályai
      ellentétesek-e   az  Alkotmány  54.  §  (1)  bekezdésével.   Az
      Alkotmánybíróság megállapította, hogy a jognak egyenlően  –  és
      nem  a jogsértés súlya szerint – kell minden személyiségi jogot
      védelmeznie,  s  ha a személyiséget a kártérítés  szankciójával
      védi, akkor annak a következményekhez igazodó megszorításával a
      személyeket  már  nem  egyenlő méltóságú személyekként  kezeli,
      következésképpen az ilyen önkényes határvonal az Alkotmány  54.
      §  (1)  bekezdésében  deklarált  „általános  személyiségi  jog”
      alkotmányos érdekét sérti. A társadalmi életben való részvétel,
      vagy  egyébként  az élet tartós vagy súlyos megnehezülésének  a
      nem   vagyoni   kártérítés   alapjakénti   feltétele   önkényes
      határvonalnak minősül.
      Felelősségi  szabályként azonban önmagában nem alkotmányellenes
      az a konstrukció, amely a károsultnál jelentkező következmények
      bekövetkeztének bizonyítását írja elő a nem vagyoni  kártérítés
      feltételéül. [ABH 1992, 192, 195, 198.]

      Az  Alkotmánybíróság a 34/1992. (VI. 1.) AB határozatban  tehát
      kimondta,  hogy általában véve nem alkotmányellenes  az,  ha  a
      jogszabály     a    károsultnál    jelentkező    következmények
      bekövetkeztének bizonyítását írja elő a nem vagyoni  kártérítés
      feltételéül,      azonban     meghatározott      következmények
      bizonyításának  a nem vagyoni kártérítés alapjakénti  feltétele
      önkényes határvonalnak minősül, és így sérti az Alkotmány 54. §
      (1) bekezdését.
      Az   Alkotmánybíróság  jelen  ügyben  a  korábbi  határozataira
      tekintettel azt vizsgálta, hogy a Ptk. szabálya – mely szerint,
      akit  a  személyhez fűződő jogában megsértenek,  kártérítést  a
      polgári   jogi   felelősség  szabályai  szerint  követelhet   –
      meghatározott   következmények  bizonyítását  előíró   önkényes
      feltételnek minősül-e.
      A  Ptk.  84.  §  (1)  bekezdés  e) pontjának  „a  polgári  jogi
      felelősség  szabályai  szerint” szövegrésze  a  Ptk.  általános
      felelősségi   szabályát  tartalmazó  339.  §-ára  utal,   amely
      szerint,  aki  másnak  jogellenesen  kárt  okoz,  köteles   azt
      megtéríteni.  Mentesül a felelősség alól, ha  bizonyítja,  hogy
      úgy  járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
      A  bíróság  a  kárért  felelős személyt rendkívüli  méltánylást
      érdemlő   körülmények   alapján  a  felelősség   alól   részben
      mentesítheti.

      A  Ptk.  355. § (1) és (4) bekezdése rendezi azt, hogy a kárért
      felelős személy köteles az eredeti állapotot helyreállítani, ha
      pedig  az nem lehetséges, vagy a károsult azt alapos okból  nem
      kívánja,  köteles  a  károsult vagyoni  és  nem  vagyoni  kárát
      megtéríteni. (…) Kártérítés címén a károkozó körülmény  folytán
      a  károsult vagyonában beállott értékcsökkenést és az  elmaradt
      vagyoni  előnyt, továbbá azt a kárpótlást vagy  költséget  kell
      megtéríteni,  amely  a károsultat ért vagyoni  és  nem  vagyoni
      hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges.
      Az   Alkotmánybíróság  jelen  ügyben   a   Ptk.   nem   vagyoni
      kártérítésre   vonatkozó  felelősségi  szabályait  megvizsgálva
      megállapította, hogy a hatályos keret jellegű – a  nem  vagyoni
      kártérítés   megítélhetőségének  meghatározott   következmények
      bizonyítását  előíró  konkrét  feltételeit  nem  tartalmazó   –
      szabályozás nem ellentétes az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével.
      Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint a szabályozás  lehetővé
      teszi  a  jogalkalmazók számára, hogy az  egyes  konkrét  ügyek
      elbírálása  során az Alkotmánybíróság vonatkozó  határozatainak
      megfelelően járjanak el.
      Az Alkotmánybíróság jelen határozattal megerősített álláspontja
      tehát  az,  hogy  a  Ptk.  84. § (1) bekezdés  e)  pontjának  a
      „polgári jogi felelősség szabályai szerint” szövegrésze  és  az
      Alkotmánybíróság  mindenkire  kötelező  határozatai  együttesen
      biztosítják,  hogy  a  konkrét  ügyben  eljáró  jogalkalmazó  a
      sérelmet  szenvedett fél nem vagyoni kárát az  emberi  méltóság
      védelme alkotmányos követelményének megfelelően értékelje.
      Mindezek    alapján   az   Alkotmánybíróság    az    indítványt
      elutasította.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
           Dr. Bagi István                         Dr. Bihari Mihály
           alkotmánybíró                               alkotmánybíró
                                       
           Dr. Erdei Árpád                       Dr. Harmathy Attila
           alkotmánybíró                               alkotmánybíró
                                       
           Dr. Kiss László                      Dr. Kukorelli István
           alkotmánybíró                        előadó alkotmánybíró
                                       
                      Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1094/D/2001
        Date of the decision:
        .
        07/12/2005
        .
        .