English
Hungarian
Ügyszám:
.
II/01077/2023
Első irat érkezett: 05/19/2023
.
Az ügy tárgya: A köznevelési intézmények működését érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 4/2023. (I. 12.) Korm. rendelet elleni utólagos normakontroll indítvány (a köznevelési intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottak rendkívüli felmentésének, illetve munkavállalók azonnali hatályú felmondásának határideje)
.
Eljárás típusa: Utólagos normakontroll eljárás
.
Indítványozók típusa:az országgyűlési képviselők egynegyede
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 06/07/2023
.
Előadó alkotmánybíró: Handó Tünde Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó országgyűlési képviselők - az Abtv. 24. § (1) bekezdése alapján előterjesztett indítványukban - a köznevelési intézmények működését érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 4/2023. (I. 12.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) alaptörvény-ellenességének megállapítását és hatálybalépésére visszamenőleges megsemmisítését kérik az Alkotmánybíróságtól.
Az R. 1. §-a értelmében az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel, a veszélyhelyzeti ideje alatt a nevelés és az oktatás folyamatosságának biztosítása érdekében a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényt (Kjt.) és a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt (Mt.) az R. szerinti eltérésekkel kell alkalmazni.
A munkáltató a köznevelési intézményekben foglalkoztatott közalkalmazott esetében a rendkívüli felmentés jogát a Kjt. 33/A. § (1) bekezdésében meghatározott esetben a Kjt. 33/A. § (3) bekezdésétől eltérően, a Kjt. 33/A. § (1) bekezdése szerinti okról való tudomásszerzéstől az adott tanév augusztus 1. napjáig (zárónap), a zárónap és a tanév befejezése közötti tudomásszerzés esetében a következő tanév augusztus 1. napjáig gyakorolhatja. Munkavállaló esetében az azonnali hatályú felmondás jogát az Mt. 78. § (1) bekezdésében meghatározott esetben az Mt. 78. § (2) bekezdésétől eltérően, Mt. 78. § (1) bekezdése szerinti okról való tudomásszerzéstől a zárónapig, a zárónap és a tanév befejezése közötti tudomásszerzés esetén a következő tanév augusztus 1. napjáig gyakorolhatja. A munkáltató a rendkívüli felmentés vagy azonnali hatályú felmondás jogát legfeljebb az ok bekövetkeztétől számított egy éven belül, bűncselekmény elkövetése esetében a büntethetőség elévüléséig gyakorolhatja. Az R. abban az esetben is alkalmazandó, ha a felmentés, vagy felmondás okáról a munkáltató az R. hatálybalépését megelőzően szerzett tudomást, de a tudomásszerzéstől számított 15 nap még nem telt el. A fentiek alapján a korábbi 15 napos rendkívüli felmentési, illetve azonnali hatályú felmondási időt a munkáltató számára az R. meghosszabbítja, és a tudomásszerzéstől visszamenőleg is lehetővé teszi, mely az indítványozók előadása szerint az alábbiak szerint alaptörvény-ellenes.
Az indítványozók álláspontja szerint az R. sérti az Alaptörvény T) cikk (1) bekezdését, ugyanis a gyermekek tanuláshoz való joga, az oktatás folytonossága és a háborús helyzet között rendkívül távoli kapcsolat állapítható meg, mely nem felel meg az Alaptörvényből és a Védelmi Törvényből fakadó azon követelménynek, hogy az alapjog-korlátozást szükségessé és arányossá tegye. Az R. megalkotására törvényekkel ellentétesen került sor, így a jogforrási hierarchia sérelmét is megvalósítja. Sérti továbbá a pedagógusok IX. cikk (1) bekezdésében foglalt szabad véleménynyilvánításhoz való jogát, ugyanis az R. a véleménynyilvánítási jogba beavatkozott azzal, hogy kiemelte a közalkalmazottak és munkavállalók köréből a pedagógusokat és a köznevelési intézményben dolgozó munkavállalókat azzal, hogy a sztrájkjog hatálya alá nem eső tiltakozásban résztvevő pedagógusok számára a jogkövetkezményeket hátrányosabbá tette. Sérti továbbá a B) cikk (1) bekezdésében rögzített jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság elvét, mert a munkavállalók számára bizonytalanságot, kiszolgáltatottságot eredményez az, hogy a 15 napos határidőt jelentősen meghaladó időkereten belül bármikor gyakorolhatja a munkáltató a rendkívüli felmentés vagy azonnali hatályú felmondás jogát, továbbá a visszaható hatály tilalmába ütközik. Az R. továbbá Alaptörvény II. cikkében garantált emberi méltósághoz való jogot sérti, és a XV. cikk (1) és (2) bekezdésben foglalt hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütközik, mert hátrányos megkülönböztetést alkalmaz a köznevelésben dolgozókkal szemben más munkavállalókhoz képest, továbbá különbséget tesz az oktatási rendszerrel kritikus személyek és egyéb személyek között. .
.
Támadott jogi aktus:
    4/2023. (I. 12.) Korm. rendelet a köznevelési intézmények működését érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
T) cikk (1) bekezdés
II. cikk
IX. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (2) bekezdés
15. cikk (4) bekezdés
53. cikk (1) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
II_1077_0_2023_indítvány_anonim.pdfII_1077_0_2023_indítvány_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
II_1077_2_2023_amicusBM_anonim.pdfII_1077_2_2023_amicusBM_anonim.pdf
.
A döntés száma: 3045/2024. (II. 23.) AB végzés
.
Az ABH 2024 tárgymutatója: utólagos normakontroll; rendkívüli felmondás; jogszabály hatályon kívül helyezése
.
A döntés kelte: Budapest, 02/06/2024
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2023.11.07 10:00:00 Teljes ülés
2024.02.06 10:00:00 Teljes ülés

.

.
A döntés szövege (pdf):
3045_2024_AB_végzés.pdf3045_2024_AB_végzés.pdf
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság teljes ülése jogszabály Alaptörvénnyel való összhangjának utólagos vizsgálata tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s t:

    Az Alkotmánybíróság a köznevelési intézmények működését érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 4/2023. (I. 12.) Korm. rendelet 1. § (1), (2), (3) (4) és (5) bekezdései, továbbá a 2. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
    I n d o k o l á s

    [1] 1. Dr. Tóth Bertalan országgyűlési képviselő, valamint további, az országgyűlési képviselők egynegyedénél több országgyűlési képviselő (a továbbiakban: indítványozók) az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés e) pontja, valamint az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 24. § (1) bekezdése alapján 2023. május 19-én kezdeményezték, hogy az Alkotmánybíróság vizsgálja felül a köznevelési intézmények működését érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 4/2023. (I. 12.) Korm. rendeletet (továbbiakban: R.), és azt a hatálybalépésére visszamenőlegesen semmisítse meg.
    [2] Az indítványozók a közérdekből nyilvános adataik, így különösen az indítvány közzétételéhez hozzájárultak.
    [3] Az indítvány szerint az R. 1. § (1)–(5) bekezdései és a 2. §-a ellentétes az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével, T) cikk (1) bekezdésével, II. cikk első mondatával, a IX. cikk (1) bekezdésével, XV. cikk (1) és (2) bekezdésével, a 15. cikk (4) bekezdésével, valamint az 53. cikk (1) bekezdésével.

    [4] 2. A 2023. július 3-án az Alkotmánybíróságra érkezett beadványában a belügyminiszter – az Abtv. 57. § (1b) bekezdése alapján – az indítvánnyal összefüggő jogi álláspontjáról tájékoztatta az Alkotmánybíróságot.

    [5] 3. Az Alkotmánybíróság az ügy érdemi tárgyalását a 2023. november 7-i teljes ülésen megkezdte.
    [6] Az R.-t a veszélyhelyzeti rendeletek módosításáról, illetve hatályon kívül helyezéséről szóló 543/2023. (XII. 12.) Korm. rendelet 7. alcím 8. §-a 2024. január 1-jétől hatályon kívül helyezte.
    [7] Tekintettel arra, hogy az indítvány benyújtását követően az R.-t a Kormány hatályon kívül helyezte, és az Alkotmánybíróság gyakorlata, hogy hatályon kívül helyezett jogszabály alaptörvény-ellenességét bírói kezdeményezés és alkotmányjogi panasz esetében vizsgálja, az Abtv. 24. § (1) bekezdése alapján indult eljárásban, absztrakt utólagos normakontroll keretében az R. rendelkezéseinek további érdemi vizsgálatát az Alkotmánybíróság mellőzte, az eljárást az Ügyrendjében foglaltaknak megfelelően megszüntette [lásd: Ügyrend 67. § (2) bekezdés e) pontja].
        Dr. Sulyok Tamás s. k.,
        az Alkotmánybíróság elnöke
        .
        Dr. Czine Ágnes s. k.,
        alkotmánybíró

        Haszonicsné dr. Ádám Mária s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Juhász Miklós s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Márki Zoltán s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Salamon László s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Szabó Marcel s. k.,
        alkotmánybíró
        .
        Dr. Handó Tünde s. k.,
        előadó alkotmánybíró

        Dr. Horváth Attila s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Juhász Imre s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Lomnici Zoltán s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Patyi András s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Schanda Balázs s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Varga Réka s. k.,
        alkotmánybíró
        .

        .
        English:
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        05/19/2023
        Subject of the case:
        .
        Motion for posterior norm review aimed at establishing the lack of conformity with the Fundamental Law and annulling the Government Decree 4/2023 (I.12.) on certain emergency rules concerning the operation of public education institutions (the time limit for the extraordinary dismissal of public employees employed in public education institutions and the immediate dismissal of employees)
        Number of the Decision:
        .
        3045/2024. (II. 23.)
        Date of the decision:
        .
        02/06/2024
        .
        .