English
Hungarian
Ügyszám:
.
498/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszky Ödön Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 20/1999. (VI. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/159
.
A döntés kelte: Budapest, 06/23/1999
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában – Dr. Lábady  Tamás
      és  Dr.  Strausz János alkotmánybíráknak a határozat rendelkező
      része  1.  pontjára vonatkozó különvéleményével  –  meghozta  a
      következő
                                     
                               határozatot:
                                     
      1.   Az   Alkotmánybíróság   megállapítja,   hogy   a   Büntető
      Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 203.  §  (3)
      bekezdésének a “vagy természet elleni fajtalanságot követ  el,”
      szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.

      A  Btk.  203.  §  (3)  bekezdése a  következő  szöveggel  marad
      hatályban:

      “(3)  Aki  testvérével közösül, vétség miatt két  évig  terjedő
      szabadságvesztéssel büntetendő.”

      Az  Alkotmánybíróság  elrendeli az alkotmányellenes  jogszabály
      alapján    lefolytatott   és   jogerős   határozattal    lezárt
      büntetőeljárás   felülvizsgálatát,  ha  az  elítélt   még   nem
      mentesült a hátrányos következmények alól.

      2.  Az  Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló  1978.
      évi  IV.  törvény  (Btk.)  203.  §  (1)-(2)  bekezdése  és  (3)
      bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
      megsemmisítésére irányuló indítványokat egyebekben elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                      I.
                                       
        1.  A  Btk.  203. §-a alkotmányellenességének megállapítása  és
        megsemmisítése  tárgyában  két külön  indítványt  terjesztettek
        elő. Az Alkotmánybíróság a tárgyi összefüggésre tekintettel  az
        indítványokat egyesítette és azokat egy eljárásban bírálta el.

        1.1.  Az egyik indítványozó a Btk. 203. §-ának teljes egészében
        történő   megsemmisítését   kérte.   Álláspontja   szerint    a
        vérfertőzést  büntetni rendelő jogszabály, az  ebben  a  körben
        érintett    személyek   tekintetében,   sérti    a    hátrányos
        megkülönböztetésnek  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdésében
        deklarált tilalmát.

        Beadványában  az  indítványozó  elismeri,  hogy  a   vérrokonok
        szexuális  kapcsolatát  már ősidők óta  tiltották;  a  genetika
        tudományosan  is  igazolta  azt az ősi  tapasztalatot,  hogy  a
        vérrokonok   kapcsolatából   származó   utódoknál   károsodások
        léphetnek   fel.  Az  is  igaz,  hogy  az  emberi   közösségek,
        társadalmak   többsége  ma  is  elítéli  a  közeli   vérrokonok
        szexuális   kapcsolatát.  Mindamellett  e  kapcsolatokban   nem
        lelhetők  fel a társadalmi veszélyesség elemei, ezért az  ilyen
        problémák megoldása nem a büntetőjog területére tartozik, hanem
        a  tudományos  kutatók, orvosok és pszichológusok  hatáskörébe.
        Nem  engedhető meg továbbá, hogy az emberek benső  magánéletébe
        és  szexuális szokásaiba a jog úgy avatkozzék be, hogy közöttük
        ezáltal alkotmányellenes megkülönböztetést tegyen.

        1.2.  A  másik  indítvány a Btk. 203. §-ának a  (3)  bekezdését
        támadja.  Álláspontja szerint a testvérek  közötti  vérfertőzés
        bűntetté    nyilvánítása    alkotmányellenes.    Diszkrimináció
        állapítható meg az azonos nemű testvérek, valamint a  különböző
        nemű   testvérek  egymás  közötti  fajtalansága   tekintetében,
        mégpedig az előbbi személycsoport hátrányára. A törvény ugyanis
        a  testvérek közötti heteroszexuális fajtalankodást nem tekinti
        bűncselekménynek,   a  homoszexuális,  tehát   az   úgynevezett
        "természet elleni" fajtalankodást viszont büntetni rendeli.

                                      II.

        Az indítványok részben megalapozottak.

        1.1.   A   Btk.   203.   §-a  a  vérfertőzésről   a   következő
        rendelkezéseket tartalmazza:
        "Vérfertőzés
        203. § (1) Aki egyenesági rokonával közösül vagy fajtalankodik,
        bűntettet   követ   el,   és  egy   évtől   öt   évig   terjedő
        szabadságvesztéssel büntetendő.
        (2)  Nem büntethető a leszármazó, ha a cselekmény elkövetésekor
        tizennyolcadik életévét nem töltötte be.
        (3)    Aki   testvérével   közösül,   vagy   természet   elleni
        fajtalanságot   követ  el,  vétség  miatt  két   évig   terjedő
        szabadságvesztéssel büntetendő".

        A   Btk.   203.  §  kétféle  magatartásban  határozza   meg   a
        vérfertőzést,  és  ezért  két  különböző  törvényi   tényállást
        határoz  meg,  eltérő  szankciókkal.  Az  első  változat,  mint
        bűntett,  súlyosabb  megítélés  alá  esik.  Elkövetőként  olyan
        személyekre vonatkozik, akik egymásnak fel- illetve lemenő ági,
        tehát   egyenesági  rokonai  (pl.  szülő-gyermek).   Elkövetési
        magatartásként  minden  szexuális  aktus  büntetendő:  mind   a
        közösülés,  mind a különneműek közötti fajtalanság, mind  pedig
        az  azonos  neműek közötti, tehát természet elleni fajtalanság.
        Büntetlenséget   a  törvény  csupán  a  kiskorú   leszármazónak
        biztosít.

        A  második  változat, mint vétség, enyhébb megítélés alá  esik,
        ezért  a  törvényi büntetési tétel is alacsonyabb. Elkövetőként
        azokra  vonatkozik,  akik  egymásnak  vér  szerinti  testvérei.
        Elkövetési  magatartásként a törvény  az  előzőhöz  viszonyítva
        szűkebb  tevékenységi kört szankcionál: a testvérek közösülését
        és az azonos nemű testvérek természet elleni fajtalanságát.

        A  különnemű testvérek közötti fajtalanság e tényállás  alapján
        nem képez bűncselekményt, ellentétben a korábban hatályos Btk.,
        az  1961.  évi  V.  törvény 282. § (3) bekezdésével,  amely  az
        egyenesági  rokonokhoz képest enyhébben ugyan, de  a  testvérek
        közötti mindenfajta nemi kapcsolatot egyaránt büntetni rendelt.

        1.2. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése így rendelkezik:

        "(1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja a területén  tartózkodó
        minden  személy  részére  az emberi,  illetve  az  állampolgári
        jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,  nem,
        nyelv,  vallás,  politikai  vagy  más  vélemény,  nemzeti  vagy
        társadalmi  származás, vagyoni, születési  vagy  egyéb  helyzet
        szerinti különbségtétel nélkül."

        Az   Alkotmánybíróság  már  több  határozatban  értelmezte   az
        Alkotmány  70/A. §-ában foglalt tilalom alkotmányos  tartalmát,
        az   emberi  méltósághoz  való  joggal  (Alkotmány  54.  §  (1)
        bekezdés) is összefüggésben.

        Megállapította,  hogy "a jognak mindenkit egyenlőként  (egyenlő
        méltóságú  személyként) kell kezelnie, azaz az emberi  méltóság
        alapjogán   nem   eshet   csorba,   azonos   tisztelettel    és
        körültekintéssel,   az   egyéni   szempontok   azonos   mértékű
        figyelembevételével  kell  a jogosultságok  és  a  kedvezmények
        elosztásának szempontjait meghatározni." (9/1990. (IV. 25.)  AB
        határozat, ABH 1990, 46, 48.)

        Rámutatott  arra  is, hogy "az alapjognak  nem  minősülő  egyéb
        jogra  vonatkozó,  személyek közötti hátrányos megkülönböztetés
        vagy más korlátozás alkotmányellenessége akkor állapítható meg,
        ha  a  sérelem  összefüggésben áll valamely  alapjoggal,  végső
        soron az emberi méltóság általános személyiségi jogával,  és  a
        megkülönböztetésnek,  illetve korlátozásnak  nincs  tárgyilagos
        mérlegelés szerint ésszerű indoka, vagyis önkényes."  (35/1994.
        (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 197, 200.)

        Az indítványok alapján azt a kérdést kellett vizsgálni, hogy  a
        közeli  hozzátartozók (egyenesági rokonok, testvérek) szexuális
        kapcsolatának bűncselekménnyé nyilvánítása, illetve büntetőjogi
        szankcionálása sérti-e az Alkotmány 70/A. §-ában megfogalmazott
        diszkrimináció tilalmát.

        Az   Alkotmánybíróság  a  21/1996.  (V.   17.)   AB   határozat
        indokolásában a következőket fejtette ki: “Általános  jelenség,
        hogy   a   nemi  erkölcs  egyes  részei  –  éppen  az  erkölcsi
        pluralizmus elismerésével – a jogi szankcionálásból kikerülnek.
        Kétségtelen viszont, hogy a büntetőjog a nemi erkölcs területén
        (is)  meghúzza  azt  a  szélső  határt,  amelynek  áthágását  a
        társadalom már nem tűri el. ... Vannak bűncselekmények, ahol ma
        is  nemcsak  egybeesik az erkölcsi és a jogi  megítélés,  hanem
        ahol   a   büntetendőséget  erkölcsileg  nem   lehet   komolyan
        kérdésessé  tenni  – például az emberölésnél.  A  nemi  erkölcs
        szempontjából  sem  lehet  kérdésesnek  tekinteni   például   a
        vérfertőzés  megbüntetését,  noha elméleti  cikkek  már  éppúgy
        megkérdőjelezték  ezt, mint – a "gyermeki  szexualitás  jogait"
        követelve  –  a  "megrontás" bűncselekménnyé nyilvánítását.  Az
        ilyen   törekvések   azonban  elméleti   kuriózumok   maradtak,
        amelyeknek a tételes jogban és az ítélkezésben nincs  hatásuk."
        (ABH 1996. 74, 82.)

        Az Alkotmány védi a házasság és a család intézményét (15. §), a
        16.  §  szerint  pedig:  “A Magyar Köztársaság  különös  gondot
        fordít  az  ifjúság  létbiztonságára,  oktatására,  nevelésére,
        védelmezi az ifjúság érdekeit."

        A  házasság és a közeli (vér)rokonok közötti családi  kapcsolat
        védelme,  az ifjúság tekintetében az állam különös gondoskodási
        kötelezettsége,   valamint  a  leszármazás  genetikai   védelme
        ésszerű   indokát   adják  a  társadalom  e  kiemelt   személyi
        csoportjaira   vonatkozó,  büntetőjogi   következményekben   is
        mutatkozó megkülönböztetésnek.

        A  Btk.  203.  §  (1)  bekezdése, amely az  egyenesági  rokonok
        közötti  fajtalankodást bünteti, vonatkozik a homoszexuális  és
        heteroszexuális   fajtalankodásra  is.  Szexuális   irányultság
        szerinti   különbségtétel  tehát   e   kiemelt   személyi   kör
        tekintetében nem állapítható meg.

        Az  Alkotmánybíróság minderre figyelemmel elutasította  azt  az
        indítványt, amely a Btk. 203. § (1)-(2) bekezdését,  és  a  (3)
        bekezdés  első fordulatát az Alkotmány 70/A. § (1)  bekezdésébe
        ütközőnek állította és megsemmisítését kérte.

        1.3.  A Btk. 203. § (3) bekezdése szerint “aki testvérével  ...
        természet elleni fajtalanságot követ el, ... büntetendő”.

        A fajtalanság fogalmát a Btk. 210/A. § (2) bekezdése értelmezi.
        Eszerint   "E   Cím  alkalmazásában  fajtalanság  a   közösülés
        kivételével minden súlyosan szeméremsértő cselekmény,  amely  a
        nemi vágy felkeltésére vagy kielégítésére szolgál."

        Bár  a  törvényi értelmezésben "kivételként" említett közösülés
        fogalmát  a  törvény tételesen nem határozza meg, az évszázados
        múltra visszatekintő jogalkalmazási gyakorlat (az élő jog)  ezt
        elég  szabatosan meghatározta. Büntetőjogi szempontból töretlen
        a  bírói  gyakorlat  a tekintetben, hogy a közösülés  különnemű
        személyek   szexuális   aktusa,   amelyben   a   nemi   szervek
        érintkezésének van döntő szerepe.

        Fajtalanság  alatt  – hacsak a Btk. ki nem  emeli  a  természet
        elleni  fajtalanság  elemét – annak mind heteroszexuális,  mind
        homoszexuális változata értendő.

        A  tényállás  most  vizsgált része  az  azonos  nemű  testvérek
        közötti,    nem    erőszakos,   hanem   egyetértő,    kölcsönös
        beleegyezésükön alapuló természet elleni fajtalanságot  rendeli
        büntetni.   A   testvérek  életkorára  nincs   tekintettel;   a
        bűncselekmény  a testvérek mindegyikének azonos  életkora  vagy
        nagykorúsága  esetén is megvalósul, és akkor is, ha  mindketten
        fiatalkorúak. A bűncselekménynek nincs sértettje,  a  testvérek
        mindegyike  tettes.  A  büntetés neme –  alternatíva  nélkül  –
        szabadságvesztés, mértéke két évig terjedhet.

        A  vizsgált  tényállás a fentiek szerint a fajtalanság  különös
        esetét rendeli büntetni. Ezt a “természet elleni” fajtalanságot
        csak  az  azonos  nemű  testvérek  követhetik  el.  A  vizsgált
        tényállás nem nyilvánítja bűncselekménnyé a különnemű testvérek
        közötti  fajtalanság elkövetését. A tényállás tehát különbséget
        tesz  ugyanazon  magatartás tekintetében az azonos  nemű  és  a
        különnemű testvérek között.

        A  különbségtétel alapja a vizsgált esetben egyedül a szexuális
        irányultság: eszerint a homoszexuális testvérpárokat  fenyegeti
        büntetéssel  a  törvény, a heteroszexuális testvérpárokat  nem.
        Ez,  az  Alkotmány  70/A. § (1) bekezdése  alapján,  az  “egyéb
        helyzet” szerinti különbségtétel.

        Az  Alkotmánybíróság  gyakorlata  szerint  “az  egyéb  helyzet”
        szerinti különbségtételnél azt kell vizsgálni, hogy van-e annak
        “tárgyilagos  mérlegelés szerint ésszerű  oka”  (35/1994.  (VI.
        24.) AB határozat, ABH 1994. 197, 200.).

        A  vizsgált esetben ilyen ok nincs. Nem indokolható ésszerűen a
        különnemű  testvérek  közötti fajtalanság  és  az  azonos  nemű
        testvérek  közötti  fajtalanság eltérő büntetőjogi  megítélése.
        Nem  igazolható  az  sem, hogy eltérő lenne  ezek  társadalomra
        veszélyessége.
        Valamely magatartás bűncselekménnyé nyilvánítása [csakúgy, mint
        szabálysértéssé  nyilvánítása (987/B/1990/3.,  ABH  1991.  527,
        530.)],   ezzel   kapcsolatban  társadalomra   veszélyességének
        mérlegelése  a  jogalkotó feladata. Az  Alkotmánybíróság  ismét
        hangsúlyozza,  hogy 21/1996. (V. 17.) AB határozata  szerint  a
        bűncselekmények megállapítása törvényhozói kompetencia, s így a
        demokratikus  többségi vélemény – és érzület – érvényesülésének
        tere." (ABH 1996. 74, 82.)

        Az  Alkotmánybíróság nem jogosult arra, hogy új  bűncselekményi
        tényállások megállapítására kötelezze a jogalkotást, sem  arra,
        hogy  különös  részi  tényállások  részleges  megsemmisítésével
        addig  nem  büntetendő  magatartásokat is büntethetővé  tegyen.
        Köteles  viszont  az  alkotmányellenesnek minősülő  jogszabályt
        megsemmisíteni (az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.
        törvény (Abtv.) 40. §).

        Erre  figyelemmel  az  Alkotmánybíróság  a  Btk.  203.  §   (3)
        bekezdésének  második  fordulatát  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)
        bekezdésébe  ütközőnek nyilvánította és  az  Abtv.  43.  §  (3)
        bekezdésében előírt rendelkezéseket meghozta.

        A határozat közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
                Dr. Bagi István                     Dr. Czúcz Ottó
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                         
                Dr. Erdei Árpád                Dr. Harmathy Attila
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                         
                Dr. Holló András                   Dr. Kiss László
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                         
                Dr. Lábady Tamás                 Dr. Strausz János
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                         
                Dr. Tersztyánszky Ödön              Dr. Vörös Imre
                előadó alkotmánybíró                 alkotmánybíró
          Dr. Strausz János alkotmánybíró különvéleménye

              1.   A   határozat   rendelkező   részének   2.   pontjával
          egyetértek,  az indítványok elutasítása helytálló.  Az  egyenes
          ági   rokonok  közötti,  illetve  testvérek  közötti  szexuális
          kapcsolatokat büntetni rendelő törvényszakasz (Btk. 203.  §)  a
          maga  egészében  valóban nem sérti az Alkotmány rendelkezéseit,
          ezért nincs helye a jogszabály megsemmisítésének.
             
              2.  Nem értek egyet azonban a határozat rendelkező része 1.
          pontjában   foglalt   részleges   megsemmisítéssel,   ezért   a
          határozattal   szemben   –  beleértve  az   ezzel   kapcsolatos
          indokolást is – különvéleményt jelentek be.
              Véleményem  szerint ugyanis a Btk. 203. § (3)  bekezdésének
          az  a  része  sem  ellentétes az Alkotmánnyal, amely  ugyancsak
          vérfertőzés  címén, büntetni rendeli az azonos  nemű  testvérek
          között véghezvitt természet elleni fajtalanságot is.
          Az indítványozó ugyanis tévesen értelmezi az Alkotmány 70/A.  §
          (1)  bekezdésében foglalt, a hátrányos megkülönböztetést  tiltó
          rendelkezést.  Azt  sérelmezi, hogy amíg a törvény  vérfertőzés
          címén büntetéssel fenyegeti azt, aki testvérével közösül,  vagy
          vele  természetellenes fajtalanságot valósít meg, ezzel szemben
          nem nyilvánítja bűncselekménnyé azt a magatartást, amikor külön-
          nemű testvérek egymással fajtalankodnak.
              Következésképpen   a   külön-nemű   testvérek   büntetlenül
          tehetik  meg  azt,  amit  az azonos-neműek  egymással  nem.  Az
          indítványozó  szerint  a  heteroszexuális  és  a  homoszexuális
          testvérpárok   ilyen   jellegű   kapcsolatának   eltérő    jogi
          szabályozása    az    utóbbiak   terhére    hátrányos,    tehát
          alkotmányellenes diszkriminációnak minősül.
             
              3.  Véleményem  szerint azonban abból  a  tényből,  hogy  a
          hatályos büntető törvény már nem fenyegeti büntetéssel a külön-
          nemű  testvérek  közötti fajtalankodást, nem  következik,  hogy
          immár az azonos-neműek közötti természet elleni fajtalanság  se
          legyen büntethető.
          Az természetesen a törvényhozó hatáskörébe tartozik, hogy egyes
          magatartásoknak  milyen súlyt, vagy veszélyességet  tulajdonít,
          illetve,  hogy  miként  szabályoz esetleg  eltérően,  egymáshoz
          hasonló cselekményeket, az Alkotmány mércéje szerint.
              Kizárólag  egy  adott  korhoz  és  társadalmi  felfogáshoz,
          közmegegyezéshez igazodó törvényhozói szándéktól  és  akarattól
          függ, hogy mikor, s milyen cselekményeknek tulajdonít tartósan,
          vagy időlegesen, büntetőjogi relevanciát.
              Valamely   magatartás  aktuális  vagy   tartós   társadalmi
          veszélyességének   megítélése  pedig  szintén   a   törvényhozó
          kompetenciájába tartozik.
          Az   Alkotmány   70/A.  §  (1)  bekezdése  –   amint   azt   az
          Alkotmánybíróság   több   határozatában   kifejtette   –    nem
          mindenfajta   különbségtételt  tilt.  Az   alkotmányi   tilalom
          elsősorban   az   alkotmányos   alapjogok   tekintetében   tett
          megkülönböztetésekre  vonatkozik.  Abban  az  esetben,   ha   a
          megkülönböztetés  nem  alapvető  jog  tekintetében  történt,  a
          megkülönböztetés alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha
          az  önkényes, az emberi méltósághoz való jogot sérti. [61/1992.
          (XI.  20.)  AB  határozat,  ABH 1992. 280-282,  963/B/1993.  AB
          határozat, ABH 1996. 437-445.]
             
              4.   Következésképpen  az  indítványozó  által  sérelmezett
          megkülönböztetés   nem  jelenti  az  Alkotmányban   biztosított
          valamely  alapjog  sérelmét,  tekintettel  arra  is,   hogy   a
          testvérek   közötti  homoszexuális  kapcsolat  létesítése   nem
          fogható   fel  valamely,  az  Alkotmány  által  védett   emberi
          szabadságjognak, illetve alkotmányosan védett értéknek.
              A  hivatkozott  megkülönböztetés  tehát  fennáll,  mégpedig
          azért,  mert a törvényhozó – a közfelfogással összhangban  –  a
          homoszexuális vérfertőzés súlyát, társadalomra veszélyességének
          fokát   a   hasonló  heteroszexuális  magatartásokéhoz   képest
          magasabbnak  tekinti,  olyan súlyúnak,  amely  már  büntetőjogi
          fenyegetést tesz szükségessé.
              A  megkülönböztetés tehát kizárólag büntetőjogi  szempontok
          alapján   történik,  ezért  nem  beszélhetünk  alkotmányellenes
          diszkriminációról, mert ez a különbségtétel  nem  önkényes,  és
          nem fogható fel az emberi méltóság sérelmeként sem.
          Ezért, véleményem szerint, az indítványt e vonatkozásban is  el
          kellett volna utasítani, és így a Btk. 203. § (3) bekezdését  a
          hatályos törvényszöveg szerint érintetlenül hagyni.

          Budapest, 1999. június 23.
                                                        Dr. Strausz János
                                                            alkotmánybíró
          A különvéleményhez csatlakozom.
                                                         Dr. Lábady Tamás
                                                            alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            Article 203 of the Criminal Code according to which all sexual intercourse between persons who are direct descendants or ascendants is a crime but homosexual intercourse between siblings are misdemeanours
            Number of the Decision:
            .
            20/1999. (VI. 25.)
            Date of the decision:
            .
            06/23/1999
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1999-3-005?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
            .
            en_0020_1999.pdfen_0020_1999.pdf