English
Hungarian
Ügyszám:
.
893/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 29/1993. (V. 4.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/227
.
A döntés kelte: Budapest, 05/03/1993
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

      Az Alkotmánybíróság  jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      megállapítása iránti  indítványok tárgyában  - dr. Tersztyánszky
      Ödön és  dr. Zlinszky  János alkotmánybírák  különvéleményével -
      meghozta a következő

                                határozatot:

      Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a helyi  önkormányzatok
      megalakulásával összefüggő  kiegészítő és  átmeneti szabályokról
      szóló   1990.  évi LXXXIII.  törvény   13.  § (1)  bekezdésében,
      továbbá  az   egyes  állami   tulajdonban   lévő   vagyontárgyak
      önkormányzatok tulajdonába  adásáról  szóló  1991.  évi  XXXIII.
      törvény   2.  § (9) bekezdésében foglalt rendelkezések, valamint
      a helyiséggazdálkodásról  szóló 19/1984.(IV.15.) MT rendelet, és
      ennek  végrehajtása   tárgyában  kiadott  8/1984. (IV. 15.)  ÉVM
      rendelet  alkotmányellenesek.  Az  alkotmányellenes  jogszabályi
      rendelkezéseket és  jogszabályokat 1993.  december 31.  napjával
      megsemmisíti.

      Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
                                   Indokolás

                                       I.

        1.   Több    indítvány   érkezett   az   Alkotmánybírósághoz   a
        helyiséggazdálkodásról      szóló,      többször      módosított
        19/1984.(IV.15.) MT rendelet ( a továbbiakban :  R ) , továbbá e
        jogszabály végrehajtása tárgyában kiadott 8/1984. (IV. 15.)  ÉVM
        rendelet (  a továbbiakban  :   Vhr ) alkotmányossági vizsgálata
        iránt. Az  indítványozók egy csoportja mindkét jogszabály egésze
        vonatkozásában kérte  az alkotmányellenesség megállapítását és a
        jogszabályok  teljes   megsemmisítését,  más   indítványozók   a
        jogszabály egyes  rendelkezései  tekintetében  kérték,  hogy  az
        Alkotmánybíróság azok alkotmányellenességét állapítsa meg.

        A támadott  jogszabályokkal összefüggésben  indítvány érkezett a
        helyi önkormányzatok  megalakulásával összefüggő  kiegészítő  és
        átmeneti szabályokról  szóló 1990.  évi  LXXXIII.  törvény  (  a
        továbbiakban   :     Tv  )  13.  §  (1)   bekezdésében   foglalt
        rendelkezés alkotmányellenességének  a  megállapítása  iránt.  E
        törvényhellyel azonos  tartalmú rendelkezést  foglal  magába  az
        egyes  állami   tulajdonban  levő  vagyontárgyak  önkormányzatok
        tulajdonába  adásáról  szóló  1991.  évi  XXXIII.  törvény  (  a
        továbbiakban :  Tv2 ) 2. § (9) bekezdése.

        2. A  Tv 13.  § (1) bekezdése szerint az  állam  tulajdonából  a
        helyi  önkormányzatok   tulajdonába  kerülő  nem  lakás  céljára
        szolgáló  helyiségekre   továbbra   is   az   állami   tulajdonú
        helyiségekre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. A Tv2 2.
        § (9)  bekezdése ezzel  egyezően kimondja, hogy  az új   törvény
        hatálybalépéséig  a   helyiségek  elosztására,  elidegenítésére,
        bérletére  stb.  a  hatályban  levő  jogszabályok  rendelkezései
        változatlanul   irányadók.  A Tv  13. §  (2)  bekezdése   pedig,
        amelynek szövegét az 1991. évi LXXVI. törvény 1. §-a állapította
        meg,  úgy   rendelkezik,  hogy   a  Kormány   az  önkormányzatok
        tulajdonába kerülő  bérlakásokra, illetve  a nem  lakás  céljára
        szolgáló helyiségekre  vonatkozó törvényjavaslatot 1992. március
        31-ig    köteles   az    Országgyűlés    elé    terjeszteni.   A
        törvényjavaslat   előterjesztése   megtörtént,  az  Országgyűlés
        azonban a  törvényt még nem fogadta el.

        3. Az  R és  a  Vhr  az  ún.  kötött,  azaz  az  államigazgatási
        hatóságok hatáskörébe  utalt, hatósági  rendelkezéseken alapuló,
        kötelező helyiséggazdálkodás részletszabályait tartalmazza. Az R
        hatálya kiterjed  minden -  a jogszabályban foglalt kivételektől
        eltekintve  -  nem  lakás  céljára  szolgáló  elhelyezési  igény
        kielégítéséhez,  továbbá  az  ezzel  összefüggő  kártalanításhoz
        szükséges helyiségre  és telekre  ( R 1. § ) . Az R II. Része az
        állami  tulajdonban  álló  helyiségekre  és  telkekre  vonatkozó
        rendelkezéseket tartalmazza,  míg az  R III.  Része -  az állami
        tulajdonban álló  ingatlanok mellett  - a nem állami tulajdonban
        álló   helyiségek    és    telkek    használata,    hasznosítása
        vonatkozásában is  - bizonyos  körben  -  az  elhelyező  hatóság
        intézkedési,  engedélyezési   jogkörét,   illetőleg   hatáskörét
        állapítja meg ( R 29-30. § ).

        Az R és a Vhr lényeges tartalmi eleme, hogy az elhelyező hatóság
        az elhelyezési  igény kielégítése céljára - a jogszabály keretei
        között -  bármely helyiség,  illetőleg telek  egészét  vagy  egy
        részét igénybeveheti  és kiutalhatja ( R 3. §  (2)  bekezdés ) ,
        továbbá az,  hogy bármely  helyiség használati  joga -  bizonyos
        kivételektől eltekintve  - csak  az  elhelyező  hatóság  jogerős
        kiutaló,  illetőleg  engedélyező  határozata  alapján  és  annak
        megfelelő tartalommal szerezhető meg ( R 4. §  (1)  bekezdés ) .
        A helyiségekre,  telkekre vonatkozó használati jog megszűnése is
        általában csak  a hatóság  igénybevétele, vagy  a jogszüntetésre
        vonatkozó   elfogadó   nyilatkozata   alapján   következhet   be
        ( R 7. § ) .

        E   lényeges    tartalmi   meghatározottságnak   megfelelően   a
        továbbiakban az  R és  a Vhr az ún. kötött helyiséggazdálkodásra
        vonatkozó,  további   anyagi  jogi  és  eljárásjogi  szabályokat
        tartalmazza, így rendelkezik az elhelyezési igény kielégítésének
        módjáról, a  helyiség használati  jogának  a  megszerzéséről  és
        megszűnéséről,   a   helyiségekre   vonatkozó   igénylésről,   a
        kiutalásról,  illetőleg   az  engedélyezési   feltételekről,   a
        használati jogról  való lemondásért  járó  pénzbeli  térítésről,
        továbbá a  helyiségeket használók  bejelentési kötelezettségéről
        és az elhelyezés ügyében hozott határozatok tartalmáról.

        4. Az indítványokban megfogalmazott álláspont szerint a támadott
        jogszabályok, illetőleg  azok egyes  rendelkezései  még  az  ún.
        szocialista   tervgazdálkodás    tipikus    termékei,    amelyek
        ellentétben   állnak   a   piacgazdaságra   és   a   vállalkozás
        szabadságára  vonatkozó   alkotmányos  elvekkel.  A  hatóságilag
        kötött   helyiséggazdálkodás    sérti   a    tulajdoni    formák
        egyenlőségére és  a tulajdonjogra,  mint  alkotmányos  alapjogra
        vonatkozó  alkotmányi   rendelkezéseket.  Ennek   megfelelően  a
        kifogásolt jogszabályok,  illetőleg  azok  meghatározott  részei
        ellentétben  állnak  az  Alkotmány 9. § (1) és (2) bekezdésével,
        illetőleg  13. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakkal.

        Az  indítványozók   hivatkoztak  arra   is,  hogy   a   támadott
        jogszabályok jogforrástanilag  sem felelnek  meg a jogalkotásról
        szóló 1987. évi XI. törvény ( a  továbbiakban :  JAT ) 1. §  (2)
        bekezdésében írt  rendelkezésnek, mert  ellentétesek  a  Polgári
        Törvénykönyv szerződési szabadságra vonatkozó szabályaival és az
        állami vállalatokról  szóló 1977.  évi VI.  törvénynek  azzal  a
        rendelkezésével, amely  szerint az  állami vállalatokra rábízott
        vagyon -  hacsak ez alól törvény kivételt nem tesz - nem vonható
        el.

        Az   egyik   indítványozó   a   támadott   jogszbályok   mellett
        kifejezetten sérelmezte  a Tv  13. §   (1)  bekezdésében foglalt
        rendelkezést, amely  átmenetileg az  önkormányzatok  tulajdonába
        került bérlakásokra  és nem lakáscélú helyiségekre továbbra is a
        lakásügyi jogszabályok  és  a  kifogásolt  helyiséggazdálkodásra
        vonatkozó jogszabályok  alkalmazását rendeli  és hatályát tartja
        fenn. Az indítványban kifejtett álláspont szerint ez az átmeneti
        rendelkezés  ellentétes   az  önkormányzati   törvénnyel  és  az
        Alkotmánynak a  helyi önkormányzatok alapjogairól szóló 44/A. §-
        ában írt  rendelkezéseivel. Erre  tekintettel kérte  - az R és a
        Vhr teljes  egészében történő  megsemmisítése  mellett  -  a  Tv
        vonatkozó rendelkezése  tekintetében is  az  alkotmányellenesség
        megállapítását és  a jogszabályhely megsemmisítését. Mivel a Tv2
        2. §  (9)   bekezdése a Tv 13. §  (1)  bekezdésében foglaltakkal
        tartalmilag   azonos    rendelkezést    foglal    magában,    az
        Alkotmánybíróság  -   összefüggés  okán   -  az  alkotmányossági
        vizsgálatot e rendelkezésre is kiterjesztette.

                                      II.

        1. Az  Alkotmánybíróság  a  17/1992.(III.30.)  AB  határozatában
        fejtette ki  a rendszerváltást  megelőző jogrendben  érvényesült
        tulajdoni  felfogásnak   az  új  Alkotmányhoz  való  viszonyával
        kapcsolatos  álláspontját.   Rámutatott  arra,   hogy   a   régi
        jogrendben a tulajdoni jogviszonyok rendezését sok esetben nem a
        polgári  jogi   jogintézmények  keretében  oldották  meg,  hanem
        azokban a közhatalmi elemek túlsúlya érvényesült.

        Az igazgatási szférába központosított ún. helyiséggazdálkodás az
        állam magánjogi  jogviszonyokba való  erőteljes  beavatkozásának
        tipikus megnyilvánulása,  amely az 1989-ben megújított Alkotmány
        rendelkezései  alapján  értelmezhetetlen  kategóriává  vált.  Az
        igazgatási   szervek   kiutalási,   ellenőrzési,   engedélyezési
        jogkörébe utalt  ún. "helyiséggazdálkodás" eredetileg a központi
        tervgazdálkodási, tervutasításos  rendszer terméke volt, amelyet
        később a  nem lakás  céljára szolgáló  helyiségekkel kapcsolatos
        hiánygazdálkodás tartott  fenn. Ennek  megfelelően -  lényegében
        tulajdoni  formákra  tekintet  nélkül  -  a  nem  lakás  céljára
        szolgáló  helyiségek   és  telkek   használata,  különböző  célú
        haszonosítása és  birtoklása, továbbá  e  vagyoni  jogosultságok
        forgalma kizárólag  vagy döntő  részében hatósági  rendelkezések
        útján bonyolódhatott.

        A nem  állami szerv tulajdonában álló, iroda- vagy üzlethelyiség
        céljára   hasznosítható,    továbbá   a    tulajdonos   indokolt
        szükségletét  meghaladó  helyiségek  és  telkek  igénybevételét,
        elosztását, kiutalását  stb. a jogi rendezés az állami tulajdonú
        helyiségekkel azonos szabályozás alá vonta ( R 27-31. §-ok ), de
        a  kötött   helyiséggazdálkodás  rendjét   illetően  -  a  saját
        szükséglet   kielégítésétől    eltekintve   -    a   sérelmezett
        rendelkezések nem  különböztettek a  helyi tanácsok  kezelésében
        levő, illetőleg  állami vállalatokhoz,  egyéb állami  szervekhez
        tartozó helyiségek között sem ( R 45. § ) .

        A tulajdonjog  és a  szerződési szabadság  ilyen mértékű  - és a
        tulajdonjog   jogosultjai,    a   tulajdon    funkciói   szerint
        differenciátlan   -    állami   ellenőrzése    az   1989.    évi
        alkotmányreform után  alkotmányosan megengedhetetlenné  vált. Az
        Alkotmány megszüntette az állami  tulajdon  primátusát,  a  9. §
         (1)  bekezdése a köztulajdont  és a  magántulajdont  egyenrangú
        minőséggel ruházta  fel, a 13. §  (1)  bekezdése pedig tulajdoni
        formákra tekintet  nélkül biztosítja  a tulajdonhoz  való jogot,
        amely -  alkotmányosan  megengedhető  korlátozások  között  -  a
        tulajdonjognak  a   tulajdonosi  részjogosítványokra   vonatkozó
        szabad gyakorlását is magábafoglalja és garantálja.

        Az   Alkotmány  9. §  (1)  bekezdése   Magyarország   gazdaságát
        piacgazdaságként deklarálja,  amely a   (2)  bekezdésben foglalt
        rendelkezés szerint a vállalkozás jogának és a gazdasági verseny
        szabadságának alkotmányi biztosítását is maga után vonja.

        A kötött  helyiséggazdálkodásra vonatkozó  és  a  korlátozásokat
        differenciálatlanul    alkalmazó     szabályozás    nemcsak    a
        magántulajdon     tekintetében      eredményez     alkotmányosan
        megengedhetetlen állami  beavatkozást  (  indokolt  szükségletet
        meghaladó helyiségek  igénybevétele, iroda-  és  üzlethelyiségek
        vonatkozásában kiutalási  jog stb.  ) , de azzal, hogy az állami
        és  önkormányzati   tulajdont  is   -  a  közületi  elhelyezések
        közigazgatási hatáskörbe  utalásával - azonos szabályozási körbe
        vonja,   e    tekintetben   is    szükségtelen   és   aránytalan
        korlátozásokat   tartalmaz.    Ez   az    egységesen   fennálló,
        differenciálatlan, a  jelentős korlátozás  célját és indokát sem
        tükröző szabályozás  a  magántulajdon  vonatkozásában  sérti  az
        Alkotmány 13. §  (1)  bekezdését, amely biztosítja a tulajdonhoz
        való jogot  és a  tulajdon szabadságát, ellentétes az  Alkotmány
        11.  §-ában   írt  rendelkezéssel,   amely  szerint   az   állam
        tulajdonában álló  vállalatok és  egyéb  gazdálkodó  szervezetek
        önállóan  gazdálkodnak   és   az   önkormányzatok   tulajdonának
        tiszteletben tartását  biztosító  alkotmányi  rendelkezéssel  is
        ellentétben áll ( Alkotmány 12. §  (2)  bekezdés ) .

        Az Alkotmánybíróság szükségesnek tartja leszögezni :  mindez nem
        értelmezhető  úgy,   hogy  kellő   alkotmányos  indok  esetén  a
        jogalkotó  az  állami  beavatkozás  intenzitását,  a  korlátozás
        súlyát illetően  ne különböztethetne - akár funkcionálisan, akár
        a tulajdonjog  jogosultjait  tekintve  -  a  nem  lakás  céljára
        szolgáló  helyiségek   használatára,  hasznosítására   vonatkozó
        szabályozások között.  Ahogy az  Alkotmánybíróság 6/1992.(I.30.)
        AB határozatában  kifejtette,  a  tulajdon  tárgyának  közösségi
        rendeltetése,  közszolgáltatásra   szánt   használata,   közcélú
        hasznossága stb. alapja és alkotmányosan igazolható indoka lehet
        a  közhatalmi   beavatkozásának,  a  tulajdonjog  -  a  tulajdon
        funkciója szerinti  - korlátozásának.  A közcélú felhasználás, a
        hiánygazdálkodás, vagy más, a korlátozást elkerülhetetlenné tevő
        szempont az  Alkotmánybíróság 13/1990.(VI.18.)  AB határozatával
        önálló alkotmányos  jognak minősített szerződési szabadság, vagy
        akár a tulajdonjog korlátozásának alkotmányos indoka lehet, ha a
        korlátozás megfelel az arányosság követelményének is.

        Az  igazgatási  apparátus  által  egységesen  uralt,  az  állami
        közhatalomnak  szinte   kizárólagosan  alárendelt,   a  tulajdon
        funkciói és  jogosultjai szerint nem különböztethető, aránytalan
        és  szükségtelen   korlátozásokat   is   magába   foglaló   jogi
        szabályozás azonban alkotmányellenes.

        2. Állandó  gyakorlata szerint - ahogy ezt az Alkotmánybíróság a
        37/1992.(VI.10.)    AB    határozatában    kifejtette    -    az
        Alkotmánybíróság  nem   állapítja  meg   a   jogszabály   formai
        alkotmányellenességét  és   azt  nem   semmisíti   meg,   ha   a
        törvényhozási tárgyat  a JAT  hatálybalépése előtti  alacsonyabb
        szintű  norma  szabályozza.  A  támadott  helyiséggazdálkodással
        kapcsolatos jogszabályok  a JAT hatálybalépését megelőző időből,
        1984ből származnak. A jogszabályokat ugyan többször módosították
        1989  után   is,  így   a   67/1990.(IV.4.)   MT   rendelet,   a
        38/1992. (II. 28.) Korm  rendelet,  a  117/1992.(VII.29.)  Korm.
        rendelet,  továbbá   a  13/1990.(IV.4.)   BM  rendelet,  ezek  a
        módosítások azonban  a jogi rendezés alapkoncepcióját, jelesül a
        tulajdonjognak az igazgatási apparátus általi korlátozottágát és
        a nem  lakás céljára  szolgáló helyiségek  és  telkek  államilag
        kötött  elosztási   rendszerét  nem  érintették.  A  sérelmezett
        jogszabályok  formai   okból  való   megsemmisítése  tehát   nem
        indokolt.

        3.  Az   Alkotmánybíróság  a  7/1991.(II.28.)  AB  határozatában
        leszögezte, hogy bár az Alkotmány a tulajdonhoz való jogot nem a
        XII.  ,   ún.  alapjogi  fejezetben  szabályozza,  hanem  azt  a
        szabadságjogoktól különválasztottan  védelmezi,  ennek  ellenére
        nyilvánvalóan alapvető  jogként részesíti alkotmányos védelemben
        akkor is,  ha a  tulajdoni részjogosítványokat  bizonyos  körben
        egyes törvények korlátozzák.

        A birtoklási,  használati és  rendelkezési jog  a tulajdonjoghoz
        tartozó olyan  részjogosítványok, amelyek a tulajdonjog tartalmi
        vonatkozásait   jelentik.  E   jogokat  az Alkotmány  8.  §  (2)
        bekezdése  alapján   közvetlenül  és   jelentősen  csak  törvény
        korlátozhatja,  s   az  is   csak   akkor,   ha   a   korlátozás
        elkerülhetetlen, tehát kényszerítő okkal történik, továbbá, ha a
        korlátozás súlya  a korlátozással  elérni kivánt  célhoz  képest
        arányos.

        Az Alkotmánybíróság a 64/1991.(XII.17.) AB határozatában azonban
        kifejtette, hogy  az alapjogokkal  nem  mindenfajta  összefüggés
        követeli meg a törvényi szintű szabályozást. Közvetett és távoli
        összefüggés esetén  elegendő a  rendeleti jogalkotási  szint is.
        Törvény  kell   azonban  az   alapjog  közvetlen   és   jelentős
        korlátozásához.

        A  helyiséggazdálkodással   kapcsolatos  támadott   jogszabályok
        rendeleti     szintű     jogszabályok,     amelyekben     szinte
        szétválaszthatatlanul   összemosódnak    a   tulajdonjogot,    a
        szerződési  szabadságot   közvetlenül  és  jelentősen  korlátozó
        rendelkezések  a  közvetett  és  csak  távoli,  az  alapjogokkal
        intenzív kapcsolatban  nem álló  korlátozó rendelkezésekkel.  Ez
        utóbbiak  tekintetében   az   Alkotmány   a   rendeleti   szintű
        szabályozást  megengedi,   a  közvetlen   és  jelentős  alapjogi
        korlátozás   azonban  az  Alkotmány  8. §  (2) bekezdése alapján
        megengedhetetlen.

        A   Tv  13.  §  (1)   és   a Tv2 2. § (9) bekezdései  az  állami
        tulajdonból a  helyi önkormányzatok tulajdonába kerülő nem lakás
        céljára szolgáló  helyiségek  tekintetében  a  rendeleti  szintű
        korlátozó szabályokat  - átmenetileg  - fenntartották, az egyéb,
        állami és  nem állami tulajdonban álló helyiségek vonatkozásában
        azonban a rendeleti korlátozásokat nem érintették.

        A  rendeleti   szintű  szabályozás   törvényi  fenntartását   az
        önkormányzatok tulajdonába  kerülő  ingatlanok  tekintetében  az
        előkészítés alatt  álló  új  törvény  célja  és  a  jogbiztonság
        követelménye tette  szükségessé. A támadott helyiséggazdálkodási
        jogszabályok alapján  az elmúlt  évtizedekben sokezer jogviszony
        keletkezett és  áll fenn  jelenleg is. Az előkészítés alatt álló
        törvényben szabályozásra  kerülő  célkitűzések  elérése  csak  a
        fennálló jogviszonyoknak  a figyelembevételével  történhet  meg,
        mert   a    jogbiztonság   alkotmányos    követelménye   és    a
        jogfolytonosság szempontja ezt indokolja.

        Az   Alkotmánybíróság   a   már   idézett   7/1991.(II.28.)   AB
        határozatában, majd  hangsúlyozottabban a  13/1992.(III.25.)  AB
        határozatában kifejtette,  hogy az ideiglenes, átmeneti alapjogi
        korlátozás,  ha   azt  új   törvényi  szabályozás   előkészítése
        indokolja, a  korlátozás kényszerítő  oka miatt, amennyiben az a
        korlátozás időhatárával  arányban áll  és  egyúttal  megfelel  a
        korlátozást szükségessé tevő célkitűzéseknek is, az alapvető jog
        lényeges   tartalmát    nem   érinti.   Önmagában   a   törvényi
        szabályozások   tehát  nem   sértik  az Alkotmány  44/A.  §  (1)
        bekezdés    b )  pontja   szerinti,  az  önkormányzati  tulajdon
        tekintetében   fennálló    tulajdonosi   jogállást,    mert    a
        jogbiztonság, a  jogfolytonosság  alkotmányos  követelményei  az
        átmeneti,  ideiglenes   korlátozást  e   jogok  tekintetében  is
        szükségessé és elkerülhetetlenné tették.

        A Tv  kifogásolt, továbbá a Tv2 vizsgálatba bevont rendelkezései
        azonban a  korlátozást  nem  maguk  állapítják  meg,  hanem  azt
        alacsonyabb szintű  jogszabályok -  az R  és a  Vhr  -  átmeneti
        hatályban tartásával  tartják fenn,  és ezt  is csak  az  állami
        tulajdonból  az  önkormányzatok  tulajdonába  került  nem  lakás
        céljára szolgáló  helyiségek és  telkek tekintetében. Ezen túl a
        Tv 13.  § (1) bekezdésében   és  a   Tv2 2. § (9) bekezdésében a
        korlátozás   átmenetiségét,    ideiglenességét   a   törvényhozó
        alkotmányos  feltételek  szerint  nem határozta meg. A  Tv 13. §
        (2)  bekezdésének az a rendelkezése ugyanis, hogy  a  Kormány  a
        vonatkozó  törvényjavaslatot  1992.  március  31-ig  köteles  az
        Orszgágyűlés  elé  terjeszteni,  az  elkerülhetetlenül  fennálló
        alapjogi  korlátozás   átmenetiségének,  ideiglenességének   nem
        elegendő alkotmányos  biztosítéka. Ebből  ugyanis  a  korlátozás
        végső  időpontja  nem  állapítható  meg.  Megfelelő  alkotmányos
        biztosíték hiányában  az Országgyűlés  a vonatkozó  új  törvényt
        mind a mai napig nem alkotta meg, így a formailag és tartalmilag
        alkotmányellenes    rendeleti     szintű    helyiséggazdálkodási
        jogszabályok -  a korlátozást  határozatlan,  bizonytalan  ideig
        fenntartó törvényi rendelkezésekkel együtt - alkotmányellenesek,
        ezért  azokat  az  Alkotmánybíróság  az  ABtv  40.  §-a  alapján
        megsemmisítette.

        4. Az  Alkotmánybíróságról szóló  1989. évi  XXXII. törvény  ( a
        továbbiakban :   ABtv  ) 43.  §  (1)  bekezdése értelmében azt a
        jogszabályt,  amelyet   az  Alkotmánybíróság   a   határozatában
        megsemmisít, az erről szóló határozatnak a hivatalos lapban való
        közzététele   napjától    nem   lehet    alkalmazni.   Ettől   a
        rendelkezéstől azonban  az ABtv 43. §  (4)  bekezdése alapján az
        Alkotmánybíróság eltérhet,  ha  az  alkotmányellenes  jogszabály
        korábbi, illetőleg  későbbi időpontban  történő  hatályon  kívül
        helyezését  a   jogbiztonság  követelménye   indokolja.  Ha   az
        Alkotmánybíróság a  támadott  R  és  Vhr  szabályait  egészében,
        illetőleg  a   Tv  és   a  Tv2   vizsgált  §-ait  a  sérelmezett
        rendelkezések tekintetében  azonnali hatállyal  semmisítené meg,
        akkor  a  helyiséghasználati  jogviszonyok  tömege  tekintetében
        keletkezne  jogbizonytalanság.   Ezért  az   Alkotmánybíróság  a
        megsemmisítést  jövőbeni   időpontban,  1993.   december  31-ben
        állapította meg.

        5. A  határozatnak a  Magyar  Közlönyben  történő  közzétételére
        vonatkozó rendelkezése az ABtv 41. §-án alapszik.
                                 Dr. Sólyom László
                             az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal               Dr. Herczegh Géza
                     alkotmánybíró                alkotmánybíró

                                  Dr. Kilényi Géza
                                    alkotmánybíró

                                  Dr. Lábady Tamás
                                előadó alkotmánybíró

                   Dr. Schmidt Péter            Dr. Szabó András
                     alkotmánybíró                alkotmánybíró

               Dr. Tersztyánszky Ödön              Dr. Vörös Imre
                   alkotmánybíró                   alkotmánybíró

                                 Dr. Zlinszky János
                                   alkotmánybíró
          Dr. Tersztyánszky  Ödön alkotmánybíró és
          Dr. Zlinszky  János alkotmánybíró különvéleménye a
          893/B/1990/8. számú határozathoz

          1. Az R és Vhr három, elkülönült normacsoportot tartalmaz.

          Ezek :   a  ) az  "Általános rendelkezések",  b ) "II. Az állami
          tulajdonban   álló    helyiségekre   és    telkekre    vonatkozó
          rendelkezések",  c   )  "III.  A  nem  állami  tulajdonban  álló
          helyiségekre és telkekre vonatkozó rendelkezések".

          Az R  és a Vhr a tulajdonjog jogosultjai szerint differenciál; a
          tulajdonjog korlátozásának  intenzitása eltér az állami tulajdon
          és a nem állami tulajdon esetében.
          Az állam  - különösen  a saját  tulajdona  vonatkozásában  -  az
          ellenőrzési,   hozzájárulási   jogköröket   jogszerű   korlátozó
          intézkedésként hozhatja meg.

          Nem lehet  önmagában alkotmányellenesnek  tekinteni azt, hogy az
          állami tulajdonú  bérlakásokra és  az állami tulajdonú nem lakás
          céljára szolgáló helyiségekre - az adott tárgykörben - korlátozó
          jogszabályok állnak fenn. Önmagában nem alkotmányellenes az sem,
          hogy  az   önkormányzat   ilyen   vagyonának   hasznosítása   is
          jogszabályok  keretei  között  és  mindenki  által  megismerhető
          eljárási rendben történhet.

          Egyetértünk a  határozat azon megállapításával, hogy a jogalkotó
          a korlátozás  intenzitását,  súlyát  illetően  különböztethet  a
          tulajdonjog jogosultjai és a tulajdon funkciói szerint.
          Ez azonban  azt is jelenti, hogy a jogszabályok egészét - és nem
          csak  egyes   rendelkezéseit  -   támadó   indítványok   alapján
          lefolytatott eljárásban  szükséges lett volna az alkotmányossági
          vizsgálatot az  állami és  nem állami tulajdont érintő korlátozó
          szabályok tekintetében differenciáltan lefolytatni.

          Ennek  során   vizsgálni  kellett   volna,  hogy   az  R,   mely
          rendelkezései érintenek köztulajdont és melyek magántulajdont. A
          köztulajdonnak minősülő  tulajdon tekintetében,  - amelynek akár
          az állam,  akár valamely  önkormányzat  a  tulajdonosa  -  eleve
          szélesebb   a    normatív   beavatkozás    lehetősége    illetve
          szükségessége,  mint  a  magántulajdon  esetében.  Alkotmányosan
          éppen  az   indokolt,  hogy   a  jogszabály  az  államot  és  az
          önkormányzatot a  köztulajdonnak minősülő  vagyonuk tekintetében
          egyenlőkként kezelje.

          Alkotmányossági kérdésekben  az  Alkotmánybíróság  -  a  törvény
          által  kijelölt   szerepkörében   -   autentikusan,   mindenkire
          irányadóan foglal állást.

          Az eljárásba  vont jogszabályok  alkotmányellenességének  sommás
          jellegű  megállapítása  éppen  a  kifejezetten  is  tervbe  vett
          jogalkotást  akadályozza   azzal,  hogy   nem  ad   szabatos  és
          egyértelmű tájékozódási  alapot arról,  hogy  milyen  szempontok
          szerint  alkotható   az  alaki   és   tartalmi   alkotmányossági
          követelményeket egyaránt  kielégíteni képes  jogszabály az adott
          tárgykörben.

          A határozatban  az alkotmányellenesség  megállapítása az  R és a
          Vhr teljes  egészére -  különösen az állami tulajdonra vonatkozó
          rendelkezésekre - megalapozatlan.

          2. A  Tv 13. §  (1)  bekezdése szerint :  "Az állami tulajdonból
          a  helyi   önkormányzatok   tulajdonába   kerülő   bérlakásokra,
          illetőleg a  nem lakás céljára szolgáló helyiségekre - a törvény
          eltérő rendelkezéséig  - a  lakás jellege  szerint továbbra is a
          tanácsi bérlakásokra,  a szolgálati  lakásokra vagy  a vállalati
          bérlakásokra,  illetőleg   az  állami   tulajdonú   helyiségekre
          vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazani. "

          Minthogy   a  határozat a  Tv 13.  §  (1)   bekezdésének   egyik
          rendelkezését  az   R  alkotmányellenességére  visszavezethetően
          tartja alkotmányellenesnek,  nincs kellő  alap  a  Tv 13. §  (1)
          bekezdése  egyéb   (  az   R   szerinti   helyiséggazdálkodással
          kapcsolatba sem  hozható ) rendelkezései alkotmányellenességének
          megállapítására.

          3. Nem  helytálló a  határozatnak az  a  megállapítása,  hogy  a
          kifogásolt  rendelkezések  azért nem sértik az Alkotmány 44/A. §
          (1)  bekezdés  b ) pontját,  mert a  jogbiztonság  az  átmeneti,
          ideiglenes korlátozást szükségessé és elkerülhetetlenné teszi.

          Az Alkotmánybíróság 4/1993.(II.12.) AB határozatában gyakorlatát
          áttekintve vizsgálta  az önkormányzati  alapjogok természetét  :
          "Az Alkotmány  44/A. §-ában  meghatározott  alapjogok  valójában
          azok a hatáskörcsoportok, amelyek az önkormányzatok - elsősorban
          a kormánnyal szembeni - önállóságához elengedhetetlenek. "

          Az Alkotmány  44/A. §  (1)  bekezdés b ) pontja szerinti alapjog
          "az  önkormányzatok   tulajdonosi  jogállását"  biztosítja.  "Az
          alapjog tehát  a tulajdonosi  jogállás teljességére  irányul, de
          nem az önkormányzati tulajdonnak ad kiemelt védelmet. "

          Ezért a  törvényi szabályok  nem a  határozatban megjelölt okból
          nem sértik  az Alkotmány 44/A. §-át, hanem azért nem, mert azzal
          összefüggésben nem  állanak. Nem a tulajdonosi jogállásra, hanem
          a tulajdonra irányulnak.

          4. A  Tv - a 14. §  (1)   bekezdés  szerint - kihirdetése napján
          ( 1990. november 22-én ) lépett hatályba.

          A Tv2  - az  53. §  (1)  bekezdése szerint - 1991. szeptember 1-
          jén lépett hatályba.

          A   fenti   rendelkezésekből,  de   magából   a  Tv  13.  §  (1)
          bekezdéséből is  következik, hogy  a Tv 13. §  (1)  bekezdése az
          önkormányzati   tulajdonba    még   nem    került   helyiségekre
          vonatkozhatott, az önkormányzati tulajdont még nem érinthette.
          A Tv 13. §  (1)  bekezdése nem utóbb korlátozta az önkormányzati
          tulajdont,  hanem   az  önkormányzatok  az  akkor  hatályos  jog
          feltételei szerint jutottak korlátozott állami tulajdonhoz.

          Mindezek  alapján  a Tv 13. §  (1)  bekezdése és a Tv2 2. §  (9)
          bekezdése nem tekinthető alkotmányellenesnek.

          Budapest, 1993. május 3.

                   Dr. Tersztyánszky Ödön     Dr. Zlinszky János
                       alkotmánybíró             alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            The distribution of office spaces and other premises
            Number of the Decision:
            .
            29/1993. (V. 4.)
            Date of the decision:
            .
            05/03/1993
            Summary:
            The Court declared unconstitutional and abolished Government and ministerial decrees issued in 1984 regulating the distribution of office spaces and other premises. This system was leftover from the socialist economy of shortage characterised by aggressive State intervention into property relations. The Court protects the right to property as a fundamental right.
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1993-2-010
            .