English
Hungarian
Ügyszám:
.
455/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 44/1995. (VI. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/203
.
A döntés kelte: Budapest, 06/30/1995
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

      Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
      utólagos megállapítására  és  megsemmisítésére   irányuló
      indítványok tárgyában meghozta a következő

                            határozatot :

      Az     Alkotmánybíróság      megállapítja,     hogy     a
      társadalombiztosítás működőképességének  megnehezüléséből
      adódó terhek  részbeni -  arányos és  alkotmányos indokok
      melletti -  áthárítása  a  biztosítottakra,  illetőleg  a
      munkáltatókra      önmagában       nem      szükségképpen
      alkotmányellenes.  Az   ilyen   átrendezéseknél   azonban
      alkotmányos követelmény, hogy a kockázatáthárítás terheit
      az érintettek  időben úgy  megismerjék, hogy  a  jövőbeni
      kockázatokkal     számolhassanak      és     fedezésükről
      gondoskodhassanak.

      Az     Alkotmánybíróság      megállapítja,     hogy     a
      társadalombiztosításról alkotott  1975. évi  II.  törvény
      ( a továbbiakban  :  T.  )  módosításáról  rendelkező,  a
      gazdasági       stabilizációt        szolgáló       egyes
      törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény ( a
      továbbiakban :  Gst. )  159. §  (2)  bekezdése,  amely  a
      törvény 81.  §-át 1995.  július 1-jén  lépteti hatályba -
      ebben a részében - alkotmányellenes, ezért e rendelkezést
      és ennek  folytán a 93. § (1) bekezdésének a T. 19. § (3)
      bekezdésére  vonatkozó  rendelkezését  és  a  93.  §  (2)
      bekezdését   a    törvény   hatálybalépésének    napjával
      megsemmisíti.

      Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,   hogy   a   Munka
      Törvénykönyvéről alkotott  1992. évi  XXII.  törvény  ( a
      továbbiakban :  Mt. )  módosításáról szóló  1995. évi LV.
      törvény ( a  továbbiakban :  Mtm. )  52. § (2) bekezdése,
      továbbá 52.  § (1)  bekezdése, amely  a törvény  39. §-át
      1995. július  1-jén, illetőleg  szeptember 1-jén  lépteti
      hatályba -  e részükben  -  alkotmányellenesek,  ezért  e
      rendelkezéseket és  ennek folytán  az  52.  §  (5) ,  (6)
      továbbá  (7)   bekezdéseit  a  törvény  hatálybalépésének
      napjával megsemmisíti.

      A  megsemmisített   rendelkezések  1995.   július  1-jén,
      illetőleg szeptember 1-jén nem lépnek hatályba.

      Az  Alkotmánybíróság   határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

        1. A  Gst. 81.  §-a a  T. 19.  §-át  új  (3)  bekezdéssel
        egészíti ki  és úgy  rendelkezik,  hogy  akinek  a  külön
        törvény rendelkezése  szerint betegszabadság  nem jár, az
        táppénzre  legkorábban   az  egy  naptári  évben  igazolt
        keresőképtelensége 25. napját követően jogosult. A T. 19.
        § (1)  bekezdésében foglalt  főszabály szerint  táppénz a
        keresőképtelenség tartalmára  jár. A rendelkezés alól már
        a 19.  § (2) bekezdése egy kivételt állapít meg. Eszerint
        az  (1)   bekezdésben   foglaltaktól   eltérően,   ha   a
        biztosítottnak   külön   törvény   rendelkezése   szerint
        betegszabadság    jár,     táppénzre    legkorábban     a
        betegszabadságra való  jogosultság lejártát követő naptól
        jogosult.

        A betegszabadságról  az Mt. hatályos 137. § (1) bekezdése
        rendelkezik és kimondja, hogy a munkavállalót a betegsége
        miatti keresőképtelensége  idejére naptári  évenként  tíz
        munkanap betegszabadság illeti meg, amely időtartamra - a
        (3)   bekezdésben  foglaltak  alapján  - átlagkeresetének
        75 %-át köteles a munkáltató megfizetni.

        Az Mt.  vonatkozó szabályait az Mtm. 39. §-a módosította.
        Eszerint   a    munkavállalót    a    betegsége    miatti
        keresőképtelenség  idejére   naptári  évenként   huszonöt
        munkanap betegszabadság  illeti  meg,  amelynek  első  öt
        napjára díjazás  nem jár,  a betegszabadság  időtartamára
        egyébként a  munkáltató a  munkavállaló részére távolléti
        díjának  75  %-át  köteles  fizetni.  Azokra  a  napokra,
        amelyekre a  munkavállalót  díjazás  nem  illeti  meg,  a
        munkavállaló  kérésére   a  munkáltató   a  munkavállalót
        megillető rendes  szabadság terhére,  köteles szabadságot
        kiadni.

        A Gst.  159. §  (2) bekezdése  szerint a  törvény 81. §-a
        1995. július  1-jén lép  hatályba, a  törvény 93.  §  (2)
        bekezdése azonban  átmeneti szabályként  úgy rendelkezik,
        hogy az,  akinek a  külön törvény  rendelkezése  szerinti
        betegszabadság nem jár, táppénzre 1995. évben legkorábban
        az egy  naptári évben igazolt keresőképtelensége huszadik
        napját követően  jogosult. További  átmeneti rendelkezést
        tartalmaz a  T. 19.  § (3)  bekezdésével összefüggésben a
        Gst. 93. § (1) bekezdése is.

        Az Mtm.  52. §  (2) bekezdése  szerint a  törvény 39. §-a
        ugyancsak 1995.  július 1-jén  lép hatályba.  E kivételes
        szabállyal szemben  az Mtm.  52. § (1) bekezdése az egész
        törvény  hatálybalépésének   napját  szeptember   1-jében
        határozza meg.  Az 52.  § (5) ,  (6) és  (7) bekezdései a
        betegszabadsággal kapcsolatban  átmeneti  rendelkezéseket
        tartalmaznak. Ezek kimondják, hogy 1995. december 31-ig a
        munkavállalót húsz  munkanap betegszabadság illeti meg, a
        munkavállaló díjazásra  pedig a betegszabadság első három
        napjában nem  jogosult. A törvény 39. §-ának 1995. július
        1-jei hatálybalépésével  kapcsolatosak a további átmeneti
        rendelkezések is.

        2.   A    Gst.   81.    §-a   és    az   Mtm.   39.   §-a
        alkotmányellenességének megállapítása  és e rendelkezések
        megsemmisítése  iránt   az   Alkotmánybírósághoz   számos
        indítvány   érkezett.    Az   indítványokban    kifejtett
        álláspontok szerint  a kifogásolt  törvényi rendelkezések
        több okból  is alkotmányellenesek. A Gst. 81. §-a szerint
        ugyanis az a biztosított, akinek az Mtm. idézett szabálya
        alapján betegszabadság  nem jár,  keresőképtelensége első
        huszonöt   napjára    teljesen   ellátatlan    marad.   A
        betegszabadságra  jogosult  biztosított  pedig  betegsége
        első öt  napjára semmiféle ellátásban nem részesül, míg a
        betegség további  húsz napjában  ellátásáról munkáltatója
        köteles   gondoskodni,    vagyis    társadalombiztosítási
        szolgáltatást csak huszonöt nap eltelte után igényelhet.

        Az  indítványozók  az  Alkotmány  9-13.  §-aiban  foglalt
        rendelkezésekkel  ellentétesnek   tartják   a   betegségi
        ellátásnak minden ellenszolgáltatás nélküli áthárítását a
        munkáltatókra, és álláspontjuk szerint az Alkotmány 70/E.
        §-ába ütközik  az  a  szabályozás,  hogy  a  munkavállaló
        betegsége első  öt napján,  illetve betegszabadság hiánya
        esetén első huszonöt napján teljesen ellátatlan marad. Az
        indítványok utalnak  arra is, hogy a támadott módosítások
        ellentétesek az  Alkotmány 54.  §-ának (1)  bekezdésével,
        mert sértik  az élethez  és az  emberi  méltósághoz  való
        alkotmányos alapjogot.

        Van indítvány,  amely szerint  a kifogásolt módosítások a
        sajátos jogi  helyzetű  egyéni  vállalkozók  tekintetében
        különösen sérelmesek és több alkotmányi rendelkezéssel is
        ellentétben  állnak.   Az   egyéni   vállalkozó   ugyanis
        betegszabadságra nem  jogosult, így keresőképtelenségének
        első  huszonöt   napjában  sem   táppénzben   sem   egyéb
        ellátásban nem  részesülhet,  ugyanakkor  járulékfizetési
        kötelezettsége ez alatt az időtartam alatt is fennáll. Ez
        a  szabályozás   a  más   munkavállalók  és   munkáltatók
        viszonylatában     megengedhetetlen     diszkriminációnak
        minősül, ezért  az Alkotmány  70/A. § (1) bekezdésével is
        ellentétben áll.

                                   II.

        Az   Alkotmánybíróság    a    támadott    rendelkezéseket
        tartalmilag nem vetette össze az Alkotmány indítványokban
        felhívott, vonatkozó szabályaival, az indítványokat tehát
        érdemben  nem  vizsgálta,  mert  álláspontja  szerint  az
        azonnali - 1995. július 1-jével történő - hatálybaléptető
        rendelkezések  önmagukban   alkotmányellenesek,   így   e
        rendelkezéseket semmisítette  meg és megállapította, hogy
        az indítványokkal  kifogásolt törvényi  módosítások 1995.
        július 1-jén, illetőleg az Mtm. 39. §-a szeptember 1-jén,
        nem lépnek hatályba.

        1. Az  Alkotmánybíróság elöljáróban  elvi éllel állapítja
        meg,    hogy     a     társadalombiztosítási     rendszer
        működőképességének a fenntartása alkotmányosan indokolhat
        olyan  megoldásokat,   amelyek  keretében   a  biztosítás
        fokozott  terheit   a  törvényhozó   a   biztosított,   a
        járulékfizetésre    kötelezett     munkáltató    és     a
        társadalombiztosítás  szervei   között  bizonyos   körben
        megosztja.   A   társadalombiztosítás   ilyen   fokozatos
        átalakítása önmagában nem szükségképpen alkotmányellenes.

        Az  Alkotmánybíróság   már  1991-ben   egy  határozatában
        megállapította [ 45/1991.  ( IX. 10.  ) AB határozat, ABH
        1991,  209.   ] ,  hogy  önmagában  az  a  tény,  hogy  a
        társadalombiztosítási kiadások  fedezéséhez a munkáltatók
        részben   társadalombiztosítási    járulék   fizetésével,
        részben  a  táppénz  első  három  napjának  kifizetésével
        kötelesek   hozzájárulni,    nem   alkotmányellenes.    A
        határozatban  az  Alkotmánybíróság  utal  arra,  hogy  az
        európai  országok   társadalombiztosítási   rendszereiben
        általában    elfogadott     megoldás    az,     hogy    a
        keresőképtelenség első,  különböző tartalmú  idejére  eső
        táppénzt a  munkáltatók fedezik.  A határozat  szerint  a
        társadalombiztosítási rendszer működtetésének "technikai"
        és "biztosítástechnikai" kérdéseiben, mint amilyen pl. az
        önrészesedés vagy  az ahhoz  hasonló megelőzést  szolgáló
        megoldások, alkotmányos szintű előírások nincsenek.

        A  társadalombiztosítási   szolgáltatások  megnehezülése,
        kezdve a  különböző gyógyszer-alapanyag  árak, protetikai
        eszközök alapanyag-árainak,  az orvosi  műszerek és egyéb
        segédeszközök árainak igen jelentős emelkedésétől egészen
        a társadalombiztosítási  járulékok  behajthatatlanságáig,
        indokolttá  teheti  a  hagyományos  biztosítási  rendszer
        bizonyos fokú  -  a  kedvezményezettekre  és  a  terheket
        viselőkre    is    kedvezőtlen    -    átalakítását,    a
        társadalombiztosítás szolgáltatásinak  adott  területeken
        és adott  körben való csökkentését. A járulékfizetés és a
        társadalombiztosítás szolgáltatásainak pontos megfelelése
        -  a  társadalombiztosítás  vegyes  rendszere  folytán  -
        egyébként   sem    alkotmányos   követelmény.   Mivel   a
        társadalombiztosításban a  biztosítás, azaz  a  "vásárolt
        jog" elve  és a  szolidaritás elve egyaránt érvényesül, a
        társadalombiztosítás  alkotmányossága  nem  ítélhető  meg
        önmagában a  fizetett  járulék  és  az  ellenszolgáltatás
        közötti mennyiségi  viszony alapján.  Az arányok jelentős
        mértékű eltolódása  azonban már felvethet alkotmányossági
        aggályokat.

        2.  A   támadott   törvényi   rendelkezések   kétségkívül
        felvetnek ilyen  arányossági alkotmányossági  kérdéseket,
        mert e  módosító szabályokkal  egyfelől a biztosítottak -
        rövidebb-hosszabb   ideig    -   egy    már   megszerzett
        betegbiztosítási szolgáltatástól  esnek  el,  másfelől  a
        társadalombiztosítási járulékot  fizető munkáltatók  - az
        eddiginél  számottevően  hosszabb  időre  -  a  biztosító
        kockázatát veszik  át. Mivel  az önrészesedésnek  ezzel a
        konstrukciójával,   továbbá   a   munkáltatókra   történő
        kockázatáthárítással sem  a biztosított,  sem a járulékot
        fizető   munkáltató   járulékfizetési   kötelezettségének
        mértéke nem  csökkent,  a  társadalombiztosítást  terhelő
        szolgáltatás megvonása,  illetőleg áthárítása  minősülhet
        aránytalan jogkorlátozásnak, és ennek folytán ellentétben
        állhat az Alkotmány rendelkezéseivel is. Ennek a tartalmi
        kérdésnek az  elbírálását azonban  az Alkotmánybíróság az
        indítványok alapján azért nem tartotta szükségesnek, mert
        a törvényi  módosítások  azonnali  -  lényegileg  átmenet
        nélküli - hatálybaléptetése önmagában alkotmányellenes.

        3. A  Gst. 1995. június 15-én, az Mtm. pedig június 23-án
        került    kihirdetésre,    mindkét    törvény    támadott
        rendelkezései július 1-jei, ennek hiányában pedig az Mtm.
        52. §  (1) bekezdése  szeptember 1-jei  hatálybaléptetést
        rendelnek  el.   Az  azonnali   hatálybalépés  folytán  a
        munkáltatók betegbiztosítási  kockázata közel a duplájára
        -  a  jelenlegi  tíz  nappal  szemben  tizenhét  napra  -
        emelkedik, a  betegszabadságra jogosult biztosítottakat a
        törvény három  napi, az  erre nem jogosultakat pedig húsz
        napi    önrészesedéssel     terheli    meg.     Ezek    a
        fedezetáthárítások azután  1996. január 1-jétől öt napra,
        illetőleg huszonöt napra emelkednek.

        A  munkáltatók   e  fokozott   és   megemelt   kockázatot
        gyakorlatilag egyik  napról a másikra anélkül kénytelenek
        viselni,    hogy     erre    megfelelő    tartalékolással
        felkészülhettek  volna.   A   sérelmezett   rendelkezések
        azonnali hatálybalépésével a munkáltatóknak a bizonytalan
        jövőbeni   kockázatokra    vonatkozó   kalkulációja    és
        tartalékolása lehetetlenné  vált. A költségvetési szervek
        a  váratlan  kockázatnövekedéssel  kapcsolatos  helyzetet
        előre nem  tervezhették, a  gazdasági szféra  munkáltatói
        előre nem  kalkulálhatták, és  megfelelő fedezeti alapról
        előre nem  gondoskodhattak. Így  van ez  akkor is,  ha  a
        szükséges bértömeg a munkáltatók rendelkezésére áll.

        Ennek  a  társadalombiztosítás  táppénz-fizetésből  eredő
        megtakarításait   a    munkáltatók   ugyanis   más   célú
        felhasználásra    ( helyettesítések     díjazására,     a
        munkavállaló kisesése  miatti  veszteségek  pótlására,  a
        munkavállalók     többlet-javadalmazására      stb.     )
        fordíthatták. A  megtakarításoknak így - a betegszabadság
        mértékén túl  - nem  volt,  illetőleg  nincs  biztosítási
        fedezeti funkciója.  Figyelemmel a  lakosság  köztudottan
        rendkívül rossz  egészségi állapotára, továbbá arra, hogy
        a   megbetegedések    döntő   hányada    kettő-négy   hét
        betegállomány  alatt   lezajlik,  a   húsz  napra   emelt
        betegbiztosítási        kockázatáthárítás        azonnali
        hatálybaléptetése az  Alkotmány 9.  § (2)  bekezdésének a
        sérelmét jelenti.

        A biztosításnak  - így  a  társadalombiztosításnak  is  -
        egyik  lényegi   eleme   a   jövőbeni   és   bizonytalan,
        rászorultságot  eredményező   események  fedezésére  való
        tartalékolás. ( Itt  most -  ebben  az  összefüggésben  -
        elhanyagolható a  társadalombiztosításban még benne rejlő
        szolidaritási gondoskodási  elem.  )  A  tartalékolás  az
        előre ugyan  nem látható,  de  mindenképpen  kalkulálható
        kockázatok  fedezetének,   anyagi  forrásainak   előzetes
        összegyűjtése útján  történik. Így  a tartalékolás - akár
        öntakarékossággal,     akár      más      módon      való
        fedezetbiztosítással - csak úgy és csak akkor valósítható
        meg, ha  az érintetteknek  előre számolniuk  kell  azzal,
        hogy az adott jövőbeni kockázatokat nekik kell viselniük.
        Ezért az  átrendezés  -  függetlenül  attól,  hogy  annak
        arányossága  alkotmányosan  elfogadható-e  -  csak  akkor
        felel meg  az alkotmányi  követelményeknek, ha a jövőbeni
        kockázatokra a fedezettartalékolást - elvileg - megfelelő
        idő biztosításával lehetővé teszi.

        A társadalombiztosítás  átalakításának az  indítványokkal
        kifogásolt módja  - annak mértékétől függetlenül - mind a
        biztosítottakra,    mind    a    többlet    szolgáltatási
        kötelezettséggel  megterhelt  munkáltatókra  -  megfelelő
        várakozási  idő  nélkül  -  olyan  ( többlet ) kockázatot
        hárít, amelynek  fedezéséről, az esetleges megtakarítások
        megfelelő átcsoportosításáról,  a más irányú felhasználás
        megtervezéséről stb. előzetesen nem gondoskodhattak. Ez a
        körülmény pedig  annak fokozott  veszélyét rejti,  hogy a
        rászorultakról  való   utólagos   gondoskodás   sem   fog
        megtörténni.

        A   kifogásolt    törvényi   rendelkezések    folytán   a
        betegszabadságra nem  jogosult biztosítottak egyik napról
        a másikra a tipikus és tömegesen előforduló megbetegedési
        időtartamon belül  abszolút ellátás  nélkül maradnak,  ez
        pedig    alkotmányosan    védett    társadalombiztosítási
        pozíciójuknak olyan  mértékű meggyengítése,  amely már az
        Alkotmány  70/E.   §-ában  írt   alkotmányi   rendelkezés
        megsértéséhez  vezethet.   Függetlenül  attól,   hogy   a
        biztosítottra áthárított  önrészesedés mértéke  - akár  a
        betegszabadságra való jogosultság mellett, akár anélkül -
        kirívóan aránytalan-e,  a kifogásolt  szabályok  azonnali
        hatályú bevezetésével  a biztosítottak tekintetében olyan
        jelentős  garanciamegvonás   történik,  amely   szociális
        biztonságukat  alkotmányosan  megengedhetetlen  mértékben
        gyengíti.

        Egyfelől azért,  mert a  T. 5.  §-a értelmében az állam a
        társadalombiztosítási szolgáltatások  teljesítését  akkor
        is garantálja, ha a kiadások a bevételeket meghaladják. A
        támadott rendelkezésekkel ez a mögöttes állami garancia a
        betegbiztosítások egy igen jelentős hányadában megszűnik,
        ugyanakkor azáltal, hogy a változtatás a munkáltatókat is
        felkészületlenül és  váratlanul  éri,  arra  nézve  sincs
        semmiféle  biztosíték,   hogy  a   munkáltatók   fizetési
        kötelezettségeiket a munkavállalókkal szemben teljesítik.

        Másfelől a változtatás a biztosítottak tekintetében olyan
        jogelvonásnak  minősül,   amely  váratlanságánál,   előre
        történő   kalkulálhatatlanságánál   fogva   alkotmányosan
        garantált szociális biztonságukat veszélyezteti.

        4.  Az   indítványokkal  sérelmezett   azonnali   hatályú
        jogelvonás  alkotmányosságának   megítélésénél   az   sem
        hagyható  figyelmen   kívül,  hogy   a  Gst.   több   más
        rendelkezése -  ugyancsak  július  1-jei  hatállyal  -  a
        biztosítottak társadalombiztosítási  pozícióját több  más
        területen   is    számottevően   gyengíti.   E   módosító
        rendelkezések tartalmi  alkotmányosságát -  figyelemmel a
        rájuk vonatkozó  indítványokra -  az Alkotmánybíróság még
        vizsgálja.   Ezeknek    az   elvonásoknak    a   tartalmi
        alkotmányossága a tulajdonvédelem és a tulajdonkorlátozás
        alkotmányossági összefüggéseibe  ágyazottan ítélhető meg.

        Ettől függetlenül azonban a társadalombiztosítási védelem
        adott szintjének  jelentős csökkentése  1995.  július  1.
        napjával bekövetkezik,  és ez  a tény  a  biztosítottakra
        előre kiszámíthatatlanul  olyan váratlan  terheket ró  és
        őket olyan biztosítékoktól fosztja meg, amely az azonnali
        hatálybaléptetést önmagában  alkotmányellenessé teszi.  A
        gazdasági helyzet  - és ezen belül a társadalombiztosítás
        helyzetének -  fokozott  elnehezülése  a  terhek  arányos
        áthárítását és  megosztását  alkotmányosan  indokolhatja,
        azonban   az    ilyen   mértékű   és   azonnali   hatályú
        kockázatáthárítás     -      annak     előre      történő
        kalkulálhatatlansága, kiszámíthatatlansága  miatt - már a
        polgárok szociális biztonságát, megélhetésükhöz szükséges
        ellátását veszélyezteti.

        A  biztosítottak   ellátási   jogosultsága   a   támadott
        törvényekben megalkotott  átmeneti szabályok mellett is a
        törvények hatálybalépésével  lényegesen  csökken.  Ez  az
        azonnali csökkenés  anélkül  következik  be,  hogy  annak
        bármilyen - akár a járulék mértékének mérséklésével, akár
        a   társadalombiztosítás    mögöttes   felelősségének   a
        kimondásával  együttjáró   -  ellentételezése  megtörtént
        volna. A  biztosítói szerepnek  a munkáltatóra, illetőleg
        bizonyos -  nem is jelentéktelen - körben a biztosítottra
        való áthárítása  - ha  annak arányossága  még elfogadható
        lesz is - alkotmányosan csak fokozatosan, előreláthatóan,
        kiszámíthatóan  történhet   meg.  Ezt   kívánja  meg   az
        Alkotmány 2.  § (1)  bekezdésében deklarált  jogállamiság
        lényegi elemét adó jogbiztonság szempontja is.

        Mivel az  indítványokkal támadott  törvényi rendelkezések
        azonnali hatálybaléptetése  - függetlenül  azok  tartalmi
        alkotmányosságától vagy alkotmányellenességétől - ezeknek
        az alkotmányossági  követelményeknek nem  felel  meg,  az
        Alkotmánybíróság a kifogásolt szabályokat hatálybaléptető
        rendelkezéseket  alkotmányellenesnek  ítélte  és  azokat,
        továbbá az  azokhoz kapcsolódó  átmeneti  szabályokat  az
        Alkotmánybíróságról szóló  1989. évi  XXXII. törvény  ( a
        továbbiakban : Abtv. ) 40. §-a alapján megsemmisítette.

        A megsemmisítés  az Abtv.  43. §  (4) bekezdése alapján a
        törvények  hatálybalépésének  napjával  történik,  így  a
        megsemmisített rendelkezések  nem lépnek  hatályba. Az új
        hatálybalépési  időpontok   megállapítása   a   jogalkotó
        feladata.

        A határozat  közzétételére vonatkozó rendelkezés az Abtv.
        41. §-án alapszik.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                    Dr. Ádám Antal       Dr. Kilényi Géza
                     alkotmánybíró         alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                            előadó alkotmánybíró

                              Dr. Schmidt Péter
                                alkotmánybíró

                    Dr. Szabó András      Dr. Tersztyánszky Ödön
                      alkotmánybíró            alkotmánybíró

                            Dr. Zlinszky János
                                alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The amendments to the Economic Stabilisation Act, according to which anyone who is not eligible for sick leave under the Labour Code shall be entitled to sickness benefit at the earliest following the twenty-fifth day of his/her certified disability in a calendar year
          Number of the Decision:
          .
          44/1995. (VI. 30.)
          Date of the decision:
          .
          06/30/1995
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1995-2-005?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .