A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályok alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában meghozta
az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság hivatalból megállapítja: az
Országgyűlés alkotmányellenes helyzetet idézett elő azzal a
mulasztással, hogy nem rendelkezett a Csehszlovákiából
áttelepített magyar nemzetiségű személyek Csehszlovákiában
lévő, de 50 hektárt meg nem haladó nagyságú, mezőgazdasági
rendeltetésű földön fennálló tulajdonjogának elvonása miatt
történő kárpótlásról. Az Alkotmánybíróság felhívja az
Országgyűlést, hogy jogalkotó feladatát 2004. június 30-ig
teljesítse.
2. Az Alkotmánybíróság a tulajdonviszonyok rendezése
érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában
igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló
1991. évi XXV. törvény 2. számú melléklete, valamint a
tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az
állampolgárok tulajdonában az 1939. május 1-jétől 1949. június
8-ig terjedő időben alkotott jogszabályok alkalmazásával
igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló
1992. évi XXIV. törvény 2. számú melléklete
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság az egyes magyar állampolgároknak
Csehszlovákiában, illetve Jugoszláviában társadalmi tulajdonba
vett vagyontárgyaiért járó kártalanításról szóló 17/1964.
(VIII. 8.) Korm. rendelet, valamint e rendelet végrehajtásáról
szóló 9/1964. (VIII. 8.) PM rendelet alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást
megszünteti.
4. Az Alkotmánybíróság visszautasítja az arra irányuló
indítványt, hogy kötelezze a Kormányt a Csehszlovákiából
Magyarországra áttelepített magyar állampolgárok és örököseik
teljes kártalanítására.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett a
Csehszlovákiából Magyarországra menekültek, illetve
áttelepítettek kárpótlása tárgyában. Az indítványozók támadták
az egyes magyar állampolgároknak Csehszlovákiában, illetve
Jugoszláviában társadalmi tulajdonba vett vagyontárgyaiért járó
kártalanításról szóló 17/1964. (VIII. 8.) Korm. rendeletet (a
továbbiakban: Kr.) és az egyes magyar állampolgároknak
Csehszlovákiában, illetve Jugoszláviában tulajdonba vett
vagyontárgyaiért járó kártalanításról szóló 17/1964. (VIII. 8.)
Korm. rendelet végrehajtásáról szóló 9/1964. (VIII. 8.) PM
rendeletet (a továbbiakban: Mr.). Az egyik indítványozó a
rendeletek egésze, a másik indítványozó a rendeletek egyes
cikkei tekintetében kérte az alkotmányellenesség megállapítását
és a megsemmisítést. Az egyik indítványozó ezen túlmenően kérte
a tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az
állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk
részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV. törvény (a
továbbiakban: 1.Kpt.) 2. számú melléklete, továbbá a
tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az
állampolgárok tulajdonában az 1939. május 1-jétől 1949. június
8-ig terjedő időben alkotott jogszabályok alkalmazásával
igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló
1992. évi XXIV. törvény (a továbbiakban: 2.Kpt.) 2. számú
melléklete alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését is. A másik indítványozó kezdeményezte továbbá,
hogy az Alkotmánybíróság kötelezze a Kormányt a
Csehszlovákiából Magyarországra áttelepített magyar
állampolgárok és örököseik teljes kártalanítására. Az
indítványozók kérelmük alapjaként az Alkotmány 13. §-ának (1)
és (2) bekezdésére és 70/A. §-ának (1) bekezdésére hivatkoztak.
Az Alkotmánybíróság a tartalmi összefüggésre tekintettel az
indítványokat egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
2. Az Alkotmánynak az indítványokban hivatkozott rendelkezései:
"13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet."
"70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül."
II.
Az egyik indítványozó az 1.Kpt. 2. számú mellékletét és a
2.Kpt. 2. számú mellékletét támadta. Álláspontja szerint a
támadott szabályok sértik a személyek megkülönböztetésének az
Alkotmány 70/A. §-a (1) bekezdésében meghatározott tilalmát.
Valójában az indítvány a Csehszlovákiából áttelepítettekre,
annak mellékletei pedig az áttelepültek vagyonára vonatkoznak.
Megfogalmazása szerint: "noha a Magyarországra áttelepítettek
vagy idemenekültek kaptak bizonyos kárpótlást a magyar
államtól, az az esetek többségében nem éri el és meg sem
közelíti a kárpótlásnak azt a mértékét, amelyet a
termőföldüktől megfosztott más magyar állampolgárok a törvény
alapján követelhetnek."
Az indítványozó - az 1.-2.Kpt. szabályainak támadása során -
utalt a szintén támadott Kr.-nek és az Mr.-nek a Csehországgal
és Jugoszláviával kötött egyezményekkel kapcsolatos szabályaira
is. Az indítvány a Csehszlovákiával kötött lakosságcserére
vonatkozó egyezményre, a békeszerződésre, titkos jegyzőkönyvre,
továbbá az 1964-ben kötött megállapodásra hivatkozva fejtette
ki, hogy a magyar állam ezeknek a vagyonoknak a tekintetében az
ellenérték követeléséről lemondott, a károsult személyeket az
igényérvényesítéstől megfosztotta.
A magyar állampolgárok Csehszlovákiából, illetve Jugoszláviából
való áttelepülése nem azonos módon történt. Az indítvány
tartalmának megfelelően az Alkotmánybíróság az 1.Kpt. és a
2.Kpt. támadott szabályait Csehszlovákia viszonylatában
vizsgálta.
A/
Az indítványozó különböző - részben titkos - államközi
megállapodásokra hivatkozva azt sérelmezte, hogy az 1.Kpt. és a
2.Kpt. nem nyújtott orvoslást a Csehszlovákia elhagyására
kényszerült személyek termőföldön fennálló tulajdonjogának
elvonásáért. Az indítványból nem állapítható meg egyértelműen,
hogyan történt meg a tulajdonjog elvonása. Annak tisztázása
érdekében, ki kellett volna-e térnie a kárpótlás
szabályozásának az indítványban megjelölt személyeknek okozott
károkra, az Alkotmánybíróság először megvizsgálta, hogy az
állam okozott-e kárt az indítványban említett személyeknek.
Az indítványozó a sérelem okozásával kapcsolatban a
békeszerződésre, a Csehszlovákia és Magyarország között kötött
titkos egyezményre hivatkozott.
1. Magyarország és Csehszlovákia között 1946-ban megegyezés
jött létre lakosságcseréről.
A Magyarország és Csehszlovákia között lakosságcsere tárgyában
Budapesten 1946. évi február hó 27. napján kelt magyar-
csehszlovák egyezmény (a továbbiakban: egyezmény)
becikkelyezéséről szóló 1946. évi XV. törvény 2. §-a szerint a
törvény az egyezmény eredeti szövegét teszi közzé.
Az egyezmény I. - IV. cikke a Magyarországon állandó
lakóhellyel rendelkező szlovák és cseh nemzetiségű személyek
Csehszlovákiába való áttelepülésének lehetővé tételéről szól.
Az V. cikk kimondja, hogy a Csehszlovákiába áttelepítendő
szlovákokkal és csehekkel egyenlő számban magyar nemzetiségű
személyeket telepítenek át Csehszlovákiából Magyarországra,
akiknek a névjegyzékét a csehszlovák kormány közli a magyar
kormánnyal. Ezek a magyar nemzetiségű személyek a Csehszlovák
Köztársaság Elnökének csehszlovák állampolgárságról szóló 1945.
augusztus 2-i rendelete értelmében elvesztették a csehszlovák
állampolgárságukat. Ezen felül áttelepítik Magyarországra
azokat a magyar nemzetiségű személyeket is, akik a Szlovák
Nemzeti Tanács 1945. május 15-i rendeletében meghatározott
bűncselekményeket követték el.
Az egyezmény V. cikke negyedik bekezdése szerint:
"A magyar kormány kötelezi magát, hogy az így áttelepített
személyeket területére befogadja. Ezek a személyek már magának
az áttelepítésnek a ténye által magyar állampolgárokká válnak,
amennyiben nem lennének azok. Ugyancsak az áttelepítés ténye
folytán az említett személyek mentesülnek Csehszlovákiával
szemben minden állampolgári kötelezettség alól, és
Csehszlovákia is mentesül velük szemben minden kötelezettség
alól."
A VI. Cikk harmadik bekezdése kimondta:
"Az áttelepülők nem vihetnek magukkal olyan iratanyagot,
iratcsomókat, bizonyító erejű iratokat és egyéb olyan
okmányokat sem, amelyek a kereskedelmi, ipari és mezőgazdasági
vállalatok zavartalan és akadálytalan működésének
biztosításához szükségesek, valamint olyan bizonyító erejű
okmányokat és iratokat sem, amelyek az elhagyott állam
területén maradt ingatlanokra vonatkoznak."
A VII. cikk szövege a következő:
"Az áttelepített személyek ingatlanára vonatkozó tulajdonjog
átszáll arra az államra, amelyet elhagytak. Annak a
kártérítésnek az összegét, amellyel a jogot megszerző állam
ezen a címen tartozik, a Vegyesbizottság fogja megállapítani.
Nem jár kártérítés az ingatlanok 50 hektárt meghaladó része
után.
Az ekként megállapított kártérítési összegek kiegyenlítése a
Magas Szerződő Felek között a pénzügyi természetű egyéb
követelések és tartozások tárgyában létesítendő egyetemes
rendezés keretében fog megtörténni, kivéve azokat a
tartozásokat, amelyek a Magyar Köztársaságot a jóvátételi
kötelezettségekből kifolyólag (a Moszkvában 1945. évi január hó
20-án aláírt Fegyverszüneti Egyezmény 12. pontja értelmében)
terhelik."
A vizsgált kérdés tekintetében megállapítható tehát, hogy a
magyar állam beleegyezett a következőkbe:
- az áttelepített magyar nemzetiségű személyek elvesztik a
Csehszlovákiában lévő ingatlanaik tulajdonjogát,
- az 50 hektárt meg nem haladó területű ingatlanokért
Csehszlovákia kártérítést fizet,
- a kártérítés kifizetéséről az államok közötti
követelések rendezése keretében később születik
megállapodás.
2. Az egyezmény végrehajtására 1947-ben jogszabály jelent meg.
A Magyar Köztársaság Kormányának a Magyarország és
Csehszlovákia között lakosságcsere tárgyában létrejött s az
1946:XV. törvénycikkel az ország törvényei közé iktatott
egyezmény végrehajtásával kapcsolatos egyes kérdések ideiglenes
rendezése tárgyában kibocsátott 5.300/1947. M. E. rendelete 11.
- 12. §-ában kimondta, hogy a Csehszlovákiából áttelepítettek
számára lakóépületeket és mezőgazdasági ingatlant használatba
adnak.
A 11. § (2) bekezdése szerint a használatba adás ideiglenes
jellegű, az áttelepítettek kártalanítását később szabályozzák.
A 12. § (2) bekezdése szerint a használatba adható
mezőgazdasági ingatlan legfeljebb tizenöt kataszteri hold
kiterjedésű lehet.
A végrehajtási rendelet szerint tehát:
- a magyar állam nem fizetett kártérítést a
Csehszlovákiából áttelepített magyar nemzetiségű
személyeknek,
- az áttelepített személyek a létfeltételek
biztosításaként kaptak ugyan lakóépületet és
mezőgazdasági ingatlant, de nem tulajdonba, hanem
ideiglenes jelleggel, használatba.
3. A Magyarországgal 1947-ben létrejött békeszerződés aláírói
között volt Csehszlovákia is.
A Párizsban 1947. évi február hó 10. napján kelt békeszerződés
becikkelyezése tárgyában megalkotott 1947. évi XVIII. törvény
ismételten (1. cikk 4. bekezdés e/ pontjában, 5. cikkében) utal
a Magyarország és Csehszlovákia között a lakosságcseréről
megkötött 1946. évi egyezményre. A békeszerződés tehát
megerősítette az egyezményt, de nem rendelkezett az egyezmény
alapján az áttelepített magyar nemzetiségű személyek
ingatlanaiért Csehszlovákia által fizetendő kártérítésről.
4. 1964. februárjában állapodott meg a magyar és a csehszlovák
állam az ingatlanokkal kapcsolatos, addig rendezetlenül maradt
kártérítési kérdésekről. A megegyezés szövegét 1991-ig nem
hozták nyilvánosságra.
A Pénzügyminisztérium és a Külügyminisztérium 8004/1991. (PK
16.) együttes tájékoztatója tette közzé a Magyar Népköztársaság
Kormánya és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság Kormánya
között az ingatlanokkal kapcsolatos egyes vagyonjogi kérdések
rendezése tárgyában 1964. február 3-án aláírt jegyzőkönyvet (a
továbbiakban: jegyzőkönyv).
A jegyzőkönyv nem említi kifejezetten sem az egyezményt, sem a
békeszerződést, hanem I. fejezetében az előzményekre való
utalás nélkül rendelkezik a Magyarországon lakó magyar
állampolgárok csehszlovák területen lévő, rendezés alá eső
személyi ingatlanvagyonáról. Az ingatlanokon fennálló
tulajdonjog szabályozásának 1946 és 1964 között
Csehszlovákiában és Magyarországon végbement átalakítása
következtében az 1964. évi jegyzőkönyv nem ugyanazokat a
tulajdoni kategóriákat használja, mint az 1946. évi egyezmény.
Míg az egyezmény az általános ingatlantulajdon fogalmat
használja, addig a jegyzőkönyv már csak a személyi ingatlanra
vonatkozóan tartalmaz szabályt, hiszen 1964-re magánszemélynek
csak a személyi tulajdon megengedett mértékéig lehetett
ingatlana.
A jegyzőkönyv 1. cikke a csehszlovák szabályok alapján
határozza meg a személyi ingatlanvagyon fogalmát. Ennek alapján
személyi ingatlanvagyonnak minősül a meghatározott nagyságot
meg nem haladó méretű egyedülálló családi ház, továbbá az olyan
családi ház, amely részét képezi 2 hektárt meg nem haladó
nagyságú mezőgazdasági ingatlannak, valamint az említett
lakóépületekkel beépített telek és az épülettel összefüggő
megengedett nagyságot meg nem haladó udvar, kert.
A jegyzőkönyv 3. cikke 1. bekezdésének első mondata szerint a
magyar állampolgároknak az előzőek szerint meghatározott - és a
Kormányok korábbi megállapodásával még nem rendezett - személyi
ingatlanvagyonáért a csehszlovák Kormány húszmillió Kcs
összeget fizet a magyar Kormánynak. A bekezdés második
mondatának szövege:
"Ennek az összegnek a megfizetésével a Magyar Népköztársaság
területén lakó magyar állampolgároknak a Csehszlovák Állammal
és a csehszlovák jogi és fizikai személyekkel szemben
valamennyi ilyen ingatlannal kapcsolatos követelése rendezést
nyer."
A 3. cikk 2. bekezdése a következőket mondja ki:
"A magyar területen lakó magyar állampolgárok kártalanítását a
Magyar Kormány hajtja végre."
A jegyzőkönyv tehát a vizsgált kérdés szempontjából a
következőket tartalmazta:
- Csehszlovákia meghatározott összegű fizetési
kötelezettségét a magyar állam részére a magyar
állampolgárok csehszlovák területen lévő, 2 hektárt meg
nem haladó nagyságú ingatlanaiért,
- a magyar állam részéről tett azt a nyilatkozatot, amely
szerint a csehszlovák állam eleget tett a magyar
állampolgárok csehszlovák területen lévő személyi
ingatlanvagyonával kapcsolatos kötelezettségének,
- a magyar állam kötelezettségvállalását a magyar
állampolgárok kártalanítására.
5. A jegyzőkönyvre való utalás nélkül, de a jegyzőkönyvben
vállalt kártalanítási kötelezettség végrehajtásaként jelent meg
1964. augusztusában a Kr. és az Mr.
A Kr. preambuluma és 1. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a
rendelet olyan kártalanításra határoz meg szabályokat, amelyet
a magyar állam magyar állampolgároknak abban az esetben nyújt,
ha ezeknek az állampolgároknak ingatlan vagy ingó
vagyontárgyait Csehszlovákiában, illetve Jugoszláviában a
reájuk vonatkozó külön jogszabályok, illetve államközi
megállapodások alapján társadalmi tulajdonba vették.
A Kr.-ből egyértelműen megállapítható, hogy a kártalanítás csak
szűk körben érvényesült, nem terjedt ki még a 2 hektárt meg nem
haladó nagyságú, mezőgazdasági rendeltetésű földekre sem. A 2.
§ (1) bekezdése ugyanis a következőkben határozta meg a
kártalanítás alapját:
"Kártalanítás csak
a) a személyi tulajdon körébe tartozó
- házingatlan (amely nem tartozott volna az 1952. évi 4.
tvr. hatálya alá),
- lakberendezési tárgyak és személyes használatra szolgáló
egyéb ingó vagyontárgyak,
- továbbá a családi ház építésére alkalmas, belterületen
fekvő házhely,
b) foglalkozás gyakorlására szolgáló ingó vagyontárgyak után
jár."
6. Az 1964. februári jegyzőkönyv végrehajtásához tartozott még
a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Csehszlovák Szocialista
Köztársaság Kormánya között az ingatlanokkal kapcsolatos egyes
vagyonjogi kérdések rendezése tárgyában létrejött megállapodás
végrehajtásáról szóló 18/1965. (X. 17.) Korm. rendelet is.
Ennek a rendeletnek az 1. §-a a következőket mondta ki:
"A Magyar Népköztársaság Kormánya és a Csehszlovák Szocialista
Köztársaság Kormánya között létrejött megállapodás alapján - e
rendelet hatálybalépésének napjával - teljes egészében a magyar
államra száll át a csehszlovák állampolgárok tulajdonában levő
magyarországi ingatlanok közül azoknak az ingatlanoknak a
tulajdonjoga, amelyek 1964. február 3-án részben vagy egészben
magyar állami vállalatok, egyéb állami gazdálkodó szervek,
állami költségvetési szervek, szövetkezetek és társadalmi
szervezetek kezelésében vagy használatában állottak."
7. A fentiek alapján megállapítható, hogy
- az 1946. évi lakosságcserére vonatkozó egyezmény alapján
a Csehszlovákiából áttelepített magyar nemzetiségű
személyek elveszítették a Csehszlovákiában lévő
ingatlanaik tulajdonjogát, az ingatlanokra vonatkozó
bizonyítékokat is Csehszlovákiában kellett hagyniuk,
- az 1946. évi egyezményben Csehszlovákia kártérítés
fizetését vállalta a magyar állammal szemben a magyar
nemzetiségű személyek ingatlantulajdonának megszűnése
miatt, az 50 hektárt meg nem haladó területű
ingatlanokat figyelembe véve,
- a magyar állam 1964-ben megállapodott a csehszlovák
állammal a magyar állampolgárok személyi ingatlanai
tulajdonjogának elvesztése miatt a magyar államnak
fizetendő kártérítés összegében, a legfeljebb 2 hektár
nagyságú házas ingatlanokat figyelembe véve, és a magyar
állam vállalta a magyar állampolgárok kártalanítását,
- a magyar állam az 1964. évi jegyzőkönyvben lemondott a
magyar állampolgárokat a meghatározott kártalanítási
összegen felül a személyi ingatlanokért megillető
követelésekről,
- a magyar állam nem érvényesített a csehszlovák állammal
szemben kártalanítási követelést a magyar
állampolgároknak olyan 50 hektárt meg nem haladó
nagyságú ingatlanain fennálló tulajdonjoga
elvesztéséért, amely ingatlanok nem tartoztak a
csehszlovák szabályok szerint a személyi ingatlan
kategóriába,
- a magyar állam 1964-ben rendelkezett a Csehszlovákiából
áttelepített magyar nemzetiségű személyek meghatározott
összegű kártalanításáról, de ez a szűk körre korlátozott
kártalanítás nem terjedt ki a mezőgazdasági rendeltetésű
ingatlanok tulajdonjogának elvesztése miatt keletkezett
kárra.
Mindennek következtében a Csehszlovákiából áttelepített magyar
nemzetiségű személyek 50 hektárt meg nem haladó nagyságú
mezőgazdasági rendeltetésű ingatlanaik tulajdonjogának
elvesztéséért a magyar állam magatartása miatt nem kaptak
kártalanítást annak ellenére, hogy az 1946. évi egyezmény a
csehszlovák állam által a magyar államnak fizetendő
kártalanítási kötelezettséget kimondta.
B/
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, sérti-e az 1.Kpt. 2. számú
melléklete és a 2.Kpt. 2. számú melléklete a hátrányos
megkülönböztetésnek az Alkotmány 70/A. §-a (1) bekezdésében
meghatározott tilalmát azzal, hogy mellőzte a Csehszlovákiát
elhagyni kényszerült magyar nemzetiségű személyeket, és nem
rendelt kárpótlást részükre a termőföldön fennálló
tulajdonjoguk elvesztéséért. Tekintve, hogy a mellékletek csak
jogszabályok felsorolását tartalmazzák, a kárpótlási törvények
szabályozásának alkotmányosságával is foglalkozni kellett.
1. Az 1.Kpt. - preambulumának megfogalmazása szerint - az állam
által az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott
károk orvoslására szolgál. Ennek a célnak az elérését az
Országgyűlés összekapcsolta a tulajdonviszonyok rendezésének
megvalósításával. Az így megjelölt feladatok megoldására
kidolgozott szabályok figyelembe vették a társadalom
igazságérzete mellett annak teherbíró képességét is. Mindezek
alapján mondta ki a törvény 1. §-ának (1) és (2) bekezdése,
hogy kárpótlás illeti meg azokat a természetes személyeket,
akiknek magántulajdona az 1. és 2. számú mellékletben felsorolt
jogszabályok alkalmazása által sérelmet szenvedett. Az 1. § (3)
bekezdésében meghatározott időszakban alkotott jogszabályok
által okozott károk miatt nyújtandó kárpótlásról külön törvény,
a 2.Kpt. rendelkezett, de ez a törvény is az 1.Kpt.-ben
meghatározott elveket vette alapul.
2. Az Alkotmánybíróság számos esetben vizsgálta a kárpótlás
szabályozásának alkotmányosságát. Az 1.Kpt. alkotmányossági
elemzése keretében az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
törvény eltérő jogi megítélésű tulajdoni változásokra egységes
alapon nyújt orvoslást. Az államosításoknál elmulasztott
kártalanítás utólagos rendezése mellett politikai jóvátételre
is kiterjed a szabályozás. A törvényi rendezés alapgondolata,
hogy a különböző alapon fennálló kötelezettségek helyébe a
törvényalkotó új jogcímen, új terjedelemben, új feltételekkel,
méltányossági alapon határoz meg kárpótlást [28/1991. (VI. 3.)
AB határozat (a továbbiakban: 4.Abh.), ABH 1991, 88, 91-92.].
Az Alkotmány 13. §-ának (2) bekezdése alapján az államnak joga
van arra, hogy közérdekből elvonjon magántulajdont, de erre az
elvonásra csak kivételesen, törvényben szabályozott esetben és
módon, teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás mellett
kerülhet sor. Az 1.Kpt.-ben szabályozott esetekben azonban nem
ilyen kisajátításról volt szó. A tulajdonjog elvonása a
magántulajdon csaknem teljes felszámolási folyamatának volt
része. Ennek megfelelően hiányzott az azonnali és teljes
kártalanítás [27/1991. (V. 20.) AB határozat (a továbbiakban:
3.Abh.), ABH 1991, 73, 76-77.]. A kárpótlás - a társadalmi
tulajdon rendszerének lebontási folyamatába illeszkedve - nem a
kisajátítás elmaradt kártalanításának, illetve az egyéb
sérelmek esetén nem az állam kártérítési kötelezettségének a
helyébe lép. Ezért kárpótlásra senkinek sincs alanyi joga. A
törvényhozó erkölcsi megfontolások alapján, méltányosságból
döntött a kárpótlásról a társadalmi teherelosztás
figyelembevételével [21/1990 (X. 4.) AB határozat (a
továbbiakban: 1.Abh.), ABH 1990, 73, 76-77., 16/1991. (IV. 20.)
AB határozat (a továbbiakban: 2.Abh.), ABH 1991, 58, 62-63.].
Az Alkotmánybíróság nem tekintette alkotmányellenesnek, hogy a
sajátos történelmi körülményekre tekintettel nem a tulajdonjog
védelmének az Alkotmányban szabályozott elvei alapján
rendelkezett a törvényalkotó, hanem más módon gondoskodott a
tulajdonjog sérelmének orvoslásáról. Ugyanakkor az
Alkotmánybíróság kezdettől fogva hangsúlyozta a
megkülönböztetés tilalmának érvényesülését (1.Abh. 77-78,
2.Abh, 62, 4.Abh. 95.).
Az Alkotmánybíróság ismételten rámutatott arra, hogy bárki, aki
az elmúlt rendszerben Magyarországon élt, hivatkozhat az őt ért
sérelemre; a kárpótlásnak határt szab azonban a kárpótlásra
fordítható fedezet korlátozottsága. A kárpótlásra senkinek
sincs az Alkotmányon alapuló joga. A tulajdonviszonyok
rendezése érdekében választott szabályozási koncepción belül az
Alkotmánybíróság határozataiban az a követelmény fogalmazódott
meg, hogy a kárpótlásra jogosultak körének meghatározása ne
legyen önkényes. Az Alkotmány 70/A. §-a alapján történő
megítélésnél az Alkotmánybíróság az adott szabályozási
koncepción belül vizsgálja a jogosultak körét (707/B/1997. AB
határozat, ABH 2000, 702, 705.).
Az 1043/B/1992. AB határozat az alkotmánybírósági gyakorlatban
kialakult szempontokat mérlegelve azt is kimondta, hogy a
békeszerződés alapján Magyarország határain kívül, magyar
állampolgároknak más országok által okozott károkért a magyar
állam nem köteles helytállni, a kárpótlás kérdése tehát csak
azokban az esetekben merülhet fel, amikor a magyar állam
nemzetközi szerződéssel mondott le magyar állampolgárok vagyoni
jogairól (ABH 1994, 558, 559.).
A Csehszlovákiából áttelepült személyek - legalább részleges -
kártalanítására már a rendszerváltás előtt született
jogszabály. Az 1.Kpt. csak a tulajdonjog elvonásának
meghatározott eseteire állapított meg kárpótlást, egyéb
követelések rendezése elmaradt [15/1993. (III. 12.) AB
határozat, ABH 1993, 112, 118.]. A 2.Abh. egyébként is
rámutatott arra, hogy az 1.Kpt.-vel a kárpótlás folyamata nem
zárult le (ABH 1991, 58, 63.). Ezt az álláspontot erősítette
meg a 4.Abh., amely rendelkező részének d) pontja első
bekezdésében kimondta: "Nem alkotmányellenes az, hogy a
tulajdonban esett sérelmek kárpótlásáról nem egyetlen átfogó
törvény rendelkezik." (ABH 1991, 88. 89.)
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság nem találta
alkotmányellenesnek, hogy az 1.Kpt. és a 2.Kpt. nem vonta be a
kárpótlási körbe a Csehszlovákiából áttelepült személyek
tulajdoni sérelmeit. Ezért az 1.Kpt. 2. számú melléklete és a
2.Kpt. 2. számú melléklete alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt az
Alkotmánybíróság elutasította.
III.
Az indítványozó kifejezett kérelme jogszabály
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányult. Tartalmilag azonban nem az 1.Kpt. támadott 2. számú
mellékletében és a 2.Kpt. támadott 2. számú mellékletében
felsorolt jogszabályok alkotmányellenességét kifogásolta, hanem
azt, hogy a kárpótlás nem terjed ki a Csehszlovákiából
áttelepített magyar nemzetiségű személyekre, azaz mulasztásra
hivatkozott. Az indítvány közvetett megfogalmazására
tekintettel, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (a továbbiakban: Abtv.) 49. §-ának (1) bekezdése
alapján, az Alkotmánybíróság hivatalból megvizsgálta, nem áll-e
fenn mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség.
1. Az Abtv. 49. §-ának (1) bekezdése szerint mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet akkor állapít meg az
Alkotmánybíróság, ha a jogalkotó szerv jogalkotási feladatának
nem tett eleget és ezzel alkotmányellenes helyzetet idézett
elő. A 22/1990. (X. 16.) AB határozat szerint mulasztás áll
fenn, ha az állam jogszabályi úton beavatkozott bizonyos
életviszonyokba és ezáltal az állampolgárok egy csoportját
megfosztotta alkotmányos joguk érvényesítésének lehetőségétől
(ABH 1990, 83, 86.). Mulasztás állapítható meg akkor is, ha a
szabályozás hiányossága alapvető jog vagy az Alkotmányban
deklarált alkotmányos elv érvényesülését gátolja (1621/E/1992.
AB határozat, ABH 1993, 765, 766.). Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint mulasztás áll fenn akkor is, ha alapjog
érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák hiányoznak
[60/1994. (XII. 24.) AB határozat, ABH 1994, 342, 369.].
2. Az 1.Kpt. által szabályozott esetek megítélésének a jelen
eset szempontjából jelentős kérdését vizsgálta már az
1043/B/1992. AB határozat, amely magyar állampolgárok
tulajdonában más országok által okozott károkért való
helytállással foglalkozott. A határozat kimondta, hogy
kárpótlás ilyen esetekben csak akkor kerülhet szóba, ha a
magyar állam nemzetközi szerződéssel lemondott a magyar
állampolgárok tulajdonjogáról, vagyoni jogairól. A határozat a
Romániából és Jugoszláviából áttelepült magyar állampolgárokat
ért vagyoni sérelmek ügyét vizsgálta. Románia viszonylatában
magyar állampolgárok jogairól való lemondást nem állapított
meg. Jugoszlávia viszonylatában pedig a Kr. és az Mr.
rendelkezései szerint a Jugoszláviában lévő házingatlanokért az
állam nyújtott kártalanítást. Ezért a határozat az
indítványokat elutasította (ABH 1994, 558, 559-560.).
A magyar állam nemzetközi szerződéseken alapuló kártalanítási
kötelezettségével a 37/1996. (IX. 4.) AB határozat foglalkozott
ismét. A határozat indokolása megállapította, hogy Magyarország
számos országgal kötött vagyonjogi egyezményt a Párizsi
Békeszerződéssel kapcsolatban és e megállapodások eltérő
jellege miatt minden esetben egyedi vizsgálatra van szükség. Az
adott eljárásban az Alkotmánybíróság kimondta a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet azért, mert "Magyarország
nem tett eleget az 1947. évi XVIII. törvénnyel becikkelyezett
Párizsi Békeszerződés 29. cikkének 3. pontjában foglaltaknak"
és felhívta az Országgyűlést, hogy 1997. június 30. napjáig
tegye meg a szükséges intézkedést a Békeszerződés hivatkozott
rendelkezésének végrehajtására (ABH 1996, 122, 123-124.).
3. Az 1946. évi egyezményben a csehszlovák állam kártalanítási
kötelezettséget vállalt a Csehszlovákiából áttelepített magyar
nemzetiségű személyek 50 hektárt meg nem haladó területű
ingatlanán fennálló tulajdonjogának elvesztése miatt. A Magyar
Népköztársaság Kormánya a Csehszlovák Szocialista Köztársaság
Kormányával a személyi ingatlanokkal kapcsolatos vagyonjogi
kérdésekről 1964. február 3-án aláírt jegyzőkönyvben
megállapodott. A jegyzőkönyvben a Csehszlovák Kormány a magyar
állampolgárok személyi ingatlanvagyonáért a magyar állam
részére kártalanítás fizetését vállalta. A magyar állam az
áttelepített magyar nemzetiségű személyek Csehszlovákiában
lévő, 50 hektárnál nem nagyobb mezőgazdasági rendeltetésű
ingatlanai tulajdonjogának megszűnése miatt, az 1946. évi
egyezmény alapján fennálló követelés érvényesítését
elmulasztotta, bár e követelés érvényesítése csak államközi
tárgyalások útján volt lehetséges. A magyar állam a
Csehszlovákiából áttelepített magyar nemzetiségű személyek
mezőgazdasági rendeltetésű földön fennálló tulajdonjogának
elvesztéséért kártalanítást nem nyújtott.
4. A 37/1996. (IX. 4.) AB határozat a jogalkotási kötelezettség
elmulasztását állapította meg abban az esetben, amikor a magyar
állam nem tett eleget a Párizsi Békeszerződésben vállalt, a
magyar állampolgároknak nyújtandó kártalanítási
kötelezettségének. Az Igazságügyi Minisztérium tájékoztatása
szerint már 1993-ban elkészült egy törvénytervezet a kérdés
rendezésére, de a tervezet nem került az Országgyűlés elé. Az
Alkotmánybíróság ebben a határozatban a mulasztás megállapítása
mellett kimondta, hogy a magyar állam kártalanítási
kötelezettségének kárpótlás nyújtásával is eleget tehet (ABH
1996, 122, 124-125.).
A jelen ügyben a csehszlovák állam az 50 hektárt meg nem haladó
területű ingatlanokért kártalanítási kötelezettséget vállalt,
azzal, hogy a kártalanítás mértékéről megállapodik a magyar
állammal. A magyar állam a nemzetközi megállapodásban szereplő
ezt a követelést nem érvényesítette. Az áttelepített magyar
nemzetiségű személyek Csehszlovákiában lévő, 50 hektárt meg nem
haladó mezőgazdasági rendeltetésű ingatlanokon fennálló
tulajdonjoguk elvesztéséért - a nemzetközi szerződésben vállalt
kártalanítási kötelezettség ellenére - a magyar állam
magatartása miatt nem kaptak kártalanítást.
A vagyoni sérelmekért történő kárpótlásról szóló jogszabályi
rendezésről a 2.Abh. kimondta, hogy az állam méltányosságból
juttat kárpótlást, erre senkinek nincs alanyi joga és nem
kifogásolható, ha a juttatás szakaszoltan történik, de az
Alkotmány 70/A. §-ának (1) bekezdésében foglaltak a kárpótlásra
is irányadók (ABH 1991, 58, 62, 64.). Az 1.Abh. a kárpótlásnál
a megkülönböztetésről - többek között - a következőket fejtette
ki: "Az egyenlőségnek az adott tényállás lényeges elemére nézve
kell fennállnia. Ha azonban adott szabályozási koncepción belül
eltérő szabályozás vonatkozik valamely csoportra, ez a
megkülönböztetés tilalmába ütközik, kivéve, ha az eltérésnek
kellő súlyú alkotmányos indoka van" (ABH 1990, 73, 78.). A
4.Abh.-ban kifejtett elvi álláspont szerint viszont: "a
tulajdon védelme és a jogállamiság elve alapján az államnak
kötelessége minden egykori államosításból folyó kötelezettségét
- akár megújítás révén is - rendezni, úgy, hogy eközben az
érintettek egyetlen csoportja se kerüljön hátrányba" (ABH 1991,
88, 95.). A kárpótlás kiterjedt a termőföldek tulajdonjogának
elvonására is, a Csehszlovákiából áttelepítettek mezőgazdasági
rendeltetésű ingatlanain fennálló tulajdonjog elvonásáért
azonban a jogszabályok nem rendelkeztek kárpótlásról (ezen nem
változtat az, hogy a személyi ingatlantulajdon tekintetében
valamilyen kárpótlás kifizetésére sor került). A 4.Abh.-ban,
valamint a 37/1996. (IX. 4.) AB határozatban kifejtettek
alapján ennek nemcsak hiányzott az alkotmányos indoka, hanem az
államnak kötelessége lett volna a kárpótlásról gondoskodni.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította a
jogalkotási kötelezettség elmulasztását, valamint azt, hogy a
mulasztás alkotmányellenes helyzetet idézett elő. Ezért az
Alkotmánybíróság az Abtv. 49. §-ának (1) bekezdése alapján
felhívta a jogalkotót feladatának teljesítésére.
IV.
1. Mindkét indítványozó az Alkotmány 13. §-ának (1) és (2)
bekezdésére, illetve 70/A. §-ának (1) bekezdésére hivatkozva
azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a Kr. és az
Mr. szabályainak alkotmányellenességét és semmisítse meg
azokat. Az indítványozók a magyar és a csehszlovák állam
megállapodásaira utaltak és azt fejtették ki, hogy a magyar
állam átadta az áttelepített magyar nemzetiségű személyek
ingatlanának tulajdonjogát a csehszlovák államnak és a
tulajdonjoguktól megfosztott személyeknek a Kr. és az Mr.
aránytalanul kis kártalanítást biztosított.
A Kr. a kártalanítási igény benyújtását határidőhöz kötötte. A
Kr. 3. § (1) bekezdése értelmében az 1964. december 31-ét
követően benyújtott igények nem elégíthetők ki. A Kr. 3. § (2)
bekezdése szerint pedig a kártalanítási igényekről a döntést az
illetékes bizottság legkésőbb 1968. december 31-ig hozza meg,
amely abban a vonatkozásban is végleges, hogy bíróság előtt nem
támadható meg. Miután a fenti határidők már leteltek,
megállapítható, hogy a Kr. tartalmilag kiüresedett, az
indítvány elbírálásának időpontjában már teljesedésbe ment,
annak alapján igényt érvényesíteni, jogot szerezni már nem
lehet.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint formális hatályon kívül
helyezés nélkül is hatályát vesztettnek kell tekinteni azt a
jogszabályt, amelynek rendelkezései teljesedésbe mentek (a
korábbi gyakorlatot is összefoglalva 670/B/1997. AB határozat,
ABH 1999, 600, 603.). Ennek megfelelően a Kr. nem tekinthető
hatályban lévő jogszabálynak.
Az egyes miniszteri rendeletek és államtitkári rendelkezések
hatályon kívül helyezéséről szóló 36/2001. (X. 17.) PM rendelet
kimondta, hogy az Mr. 2001. október 25-én hatályát vesztette.
Hatályban nem lévő jogszabály alkotmányellenességének
vizsgálatára - az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint -
csak kivételesen, az Abtv. 38. §-a szerinti bírói kezdeményezés
és az Abtv. 48. §-ában szabályozott alkotmányjogi panasz
alapján kerülhet sor. Mivel az indítványok nem tartoznak az
Abtv.-ben meghatározott egyik kategóriába sem, az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat [a
továbbiakban: Ügyrend (ABH 2002, 1791.)] 31. § a) pontja
alapján az Alkotmánybíróság a Kr. és az Mr. tárgyában megindult
eljárást megszüntette.
2. Az egyik indítványozó azt kérte az Alkotmánybíróságtól, hogy
"kötelezze a Magyar Kormányt az Alkotmány 13. § (2) bekezdése
szerint a Csehszlovákiából Magyarországra áttelepített magyar
állampolgárok és örököseik teljes kártalanítására". Az
Alkotmánybíróság hatáskörét az Abtv. 1. §-a határozza meg. E
rendelkezés szerint nem tartozik az Alkotmánybíróság
hatáskörébe az indítványozó kérelmének teljesítése. Ezért az
Ügyrend 29. § b) pontja alapján az Alkotmánybíróság a Kormány
kötelezésére vonatkozó indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság a határozatból folyó jogalkotási
kötelezettségre tekintettel elrendelte határozatának a Magyar
Közlönyben történő közzétételét.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Strausz János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |