Hungarian
Ügyszám:
.
727/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 172/2010. (IX. 23.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/838
.
A döntés kelte: Budapest, 09/20/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottság  által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
    mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
    hozott  határozat ellen benyújtott kifogás alapján  meghozta  a
    következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 338/2010.
    (IV.  23.)  OVB  határozatát – a jelen  határozatban  kifejtett
    indokok alapján – helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
         
                                    I.
         
          Magánszemély  2010.  március  30-án  országos  népszavazási
      kezdeményezés   tárgyában   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányát
      nyújtotta   be   az   Országos   Választási   Bizottsághoz   (a
      továbbiakban: OVB) hitelesítés céljából. Az aláírásgyűjtő  íven
      az  alábbi kérdés szerepelt: „Egyetért-e Ön azzal, hogy azok  a
      bírók,   akiknek  jogerős  határozata  jogtalan  fogva  tartást
      eredményezett, bíróként ne dolgozhassanak tovább?”
         
          Az  OVB  az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését
      a  338/2010.  (IV.  23.) OVB határozatával megtagadta.  Az  OVB
      határozata  indokolásában kifejtette, hogy a kezdeményezés  nem
      felel  meg  az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
      szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1)
      bekezdése  szerinti  egyértelműség  követelményének,  a  kérdés
      megvalósíthatatlan célra és az Alkotmány módosítására irányul.
         
          A  választási  eljárásról szóló 1997.  évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján a  kezdeményező
      –  a  törvényes  határidőn  belül –  kifogást  nyújtott  be  az
      Alkotmánybírósághoz. A kifogásban a kezdeményező vitatva az OVB
      álláspontját,  hivatkozott arra, hogy a kérdés egyértelmű,  nem
      jár  alkotmánymódosítással, és lehet törvényben  szabályozni  a
      bírói tisztség betöltésének feltételeit.
         
                                    II.
         
          1. Az Alkotmány figyelembe vett rendelkezései:
          „2.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság független,  demokratikus
      jogállam.
          (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
          „19.  §  (2)  Az  Országgyűlés a  népszuverenitásból  eredő
      jogait  gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
      meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
          (3) E jogkörében az Országgyűlés
          a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
          b) törvényeket alkot;”
          „28/B.  §  (1)  Országos népszavazás és népi  kezdeményezés
      tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
          „50.  § (3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
      alárendelve.  A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és  politikai
      tevékenységet nem folytathatnak.”
         
          2. Az Nsztv. vonatkozó rendelkezései:
          „2.    §   Az   aláírásgyűjtő   ívek   mintapéldányát    az
      aláírásgyűjtés  megkezdése előtt – hitelesítés  céljából  –  be
      kell nyújtani az Országos Választási Bizottsághoz.”
          „10.  §  Az  Országos  Választási Bizottság  megtagadja  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
          a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
          b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
          c)  a  kérdés  megfogalmazása nem felel  meg  a  törvényben
      foglalt követelményeknek,
          d)   ugyanazon   tartalmú  kérdésben   három   éven   belül
      eredményes országos népszavazást tartottak,
          e)   az   aláírásgyűjtő  ív  nem  felel  meg  a  választási
      eljárásról szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
          „13.  §  (1)  A népszavazásra feltett konkrét  kérdést  úgy
      kell    megfogalmazni,   hogy   arra   egyértelműen    lehessen
      válaszolni.”
         
          3. A Ve. alkalmazott szabályai:
          „130.   §  (1)  Az  Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
          (2)   Az   Országgyűlés  népszavazást  elrendelő,  valamint
      kötelezően  elrendelendő  népszavazás  elrendelését   elutasító
      határozata  elleni  kifogást  a határozat  közzétételét  követő
      nyolc napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve  –  az
      Országos   Választási  Bizottsághoz  benyújtani.  Az   Országos
      Választási  Bizottság  a  kifogás benyújtásáról  haladéktalanul
      tájékoztatja az Országgyűlés elnökét, a népszavazást  elrendelő
      határozat elleni kifogásról a köztársasági elnököt is.
          (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.
      Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
      az    Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy    azt
      megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot,  illetőleg
      az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
         
                                   III.
         
          A kifogás nem megalapozott.
         
          1.   Az   Alkotmánybíróságnak  a  jelen   ügyben   irányadó
      hatáskörét  az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi   XXXII.
      törvény 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-
      a  határozza  meg.  Az Alkotmánybíróságnak  a  kifogás  alapján
      lefolytatott  eljárása  jogorvoslati eljárás.  Ennek  során  az
      Alkotmánybíróság – alkotmányos jogállásával és  rendeltetésével
      összhangban   –  a  beérkezett  kifogás  keretei   között   azt
      vizsgálja,  hogy  az aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra  szánt
      kérdés  megfelel-e a jogszabályi feltételeknek, és hogy az  OVB
      az aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és
      az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el.
         
          2.  A  jelen  alkotmánybírósági  vizsgálat  tárgyát  képező
      kérdés  alapján  a választópolgároknak olyan,  az  Országgyűlés
      hatáskörébe   tartozó   törvénymódosításról   kellene    állást
      foglalniuk,  amely megváltoztatná a bírói tisztség megszűnésére
      vonatkozó szabályokat. A bírák jogállásáról és javadalmazásáról
      szóló 1997. évi LXVII. törvény ugyanis a népszavazási kérdésben
      megfogalmazott tisztség-megszűnési jogcímet nem tartalmazza.
          Az  Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben rámutat,  hogy  a
      kérdésről tartott eredményes népszavazás következtében a  bírák
      státuszára   vonatkozó   szabályozás  alapvető   rendelkezéseit
      kellene  megváltoztatni;  konkrétan: egy  jogviszony-megszűnési
      jogcímmel kellene a törvényt kiegészíteni.
          A  bírák  jogállásának szabályozása ugyanakkor nem  pusztán
      törvényalkotási  (foglalkoztatási – munkajogi) tárgykör,  hanem
      az   Alkotmányon  alapuló  önálló  hatalmi  ágat   megtestesítő
      személyek függetlenségének személyi-szervezeti biztosítéka.  Az
      Alkotmánybíróság a bírói függetlenségnek az Alkotmány 50. § (3)
      bekezdésében  foglalt elvével és annak garanciális  tartalmával
      több  határozatában foglalkozott. A döntések egyrészt a hatalmi
      ágak  elválasztásának alkotmányos szerkezetében a bírói hatalom
      helyzetének  sajátosságait, a külső  hatalmi  ágaknak  a  bírói
      hatalmat  érintő jogköreit, másrészt a bírói függetlenségnek  a
      bírósági    szervezeten   belüli   alkotmányossági    kérdéseit
      érintették.
          Az  Alkotmánybíróság  határozataiban hangsúlyozta,  hogy  a
      bírói   hatalom,  amelyhez  a  bírói  függetlenség  kapcsolódik
      döntően  az  ítélkezésben ölt testet. A bírói  függetlenség  az
      ítélkezésre  vonatkozik;  a további  státusbeli  és  szervezeti
      garanciák  is a független ítélkezéshez szükségesek.  A  bírónak
      mindenkitől  –  más  bírótól  is –  függetlennek  kell  lennie,
      függetlenségét    garanciáknak    kell    biztosítani    minden
      befolyásolás  ellen,  származzék akár a  külső  hatalmi  jogkör
      gyakorlásától,  akár  a  bírósági  szervezeten   belülről.   Az
      Alkotmánybíróság állandó és következetes álláspontja,  hogy  az
      Alkotmány  50.  §-ának  (3) bekezdése alapján  a  minden  külső
      befolyásolástól  független  bírói  ítélkezés  feltétel  nélküli
      követelmény,  és lényegében abszolút alkotmányos védelem  alatt
      all. [Így: 53/1991. (X. 31.) AB határozat, ABH 1991, 266, 267.;
      38/1993.  (VI. 11.) AB határozat, ABH 1993, 256, 261.; 17/1994.
      (III.  29.) AB határozat, ABH 1994, 84, 86.; 45/1994. (X.  21.)
      AB  határozat,  ABH 1994, 254, 256.; 627/B/1993. AB  határozat,
      ABH  1997,  767,  769.]  A jelen ügyben  vizsgált  népszavazási
      kérdés  nyomán szükségessé váló törvényi szabályozás  ezzel  az
      alkotmányi rendelkezéssel kerülne ellentétbe.
         
          3.  Mindezek  alapján  –  az  Nsztv.  10.  §  b)  pontjában
      foglaltakra  figyelemmel – az Alkotmánybíróság  megállapította,
      hogy  az  OVB  jogszerű döntést hozott, amikor az aláírásgyűjtő
      íven  megfogalmazott kérdés hitelesítését megtagadta. Ezért  az
      Alkotmánybíróság a kifogást elutasította, s ennek megfelelően a
      Ve.  130.  §  (3)  bekezdésében foglalt  jogkörében  eljárva  a
      338/2010.  (IV.  23.)  OVB határozatot – a  jelen  határozatban
      kifejtett indokolás alapján – helybenhagyta.
         
          Az   Alkotmánybíróság  a  határozat  közzétételét  az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                  Dr. Balogh Elemér       Dr. Paczolay Péter
                 alkotmánybíró    az Alkotmánybíróság elnöke,
                              az aláírásban akadályozott
                                       Dr. Bihari Mihály
                                   alkotmánybíró helyett
                                       
                 Dr. Bragyova András          Dr. Holló András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kiss László              Dr. Kovács Péter
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter           Dr. Lévay Miklós
              az Alkotmánybíróság elnöke,    előadó alkotmánybíró
                        az aláírásban akadályozott
                        Dr. Lenkovics Barnabás
                        alkotmánybíró helyett
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        172/2010. (IX. 23.)
        Date of the decision:
        .
        09/20/2010
        .
        .