A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
hozott határozat ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 338/2010.
(IV. 23.) OVB határozatát – a jelen határozatban kifejtett
indokok alapján – helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Magánszemély 2010. március 30-án országos népszavazási
kezdeményezés tárgyában aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz (a
továbbiakban: OVB) hitelesítés céljából. Az aláírásgyűjtő íven
az alábbi kérdés szerepelt: „Egyetért-e Ön azzal, hogy azok a
bírók, akiknek jogerős határozata jogtalan fogva tartást
eredményezett, bíróként ne dolgozhassanak tovább?”
Az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését
a 338/2010. (IV. 23.) OVB határozatával megtagadta. Az OVB
határozata indokolásában kifejtette, hogy a kezdeményezés nem
felel meg az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1)
bekezdése szerinti egyértelműség követelményének, a kérdés
megvalósíthatatlan célra és az Alkotmány módosítására irányul.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján a kezdeményező
– a törvényes határidőn belül – kifogást nyújtott be az
Alkotmánybírósághoz. A kifogásban a kezdeményező vitatva az OVB
álláspontját, hivatkozott arra, hogy a kérdés egyértelmű, nem
jár alkotmánymódosítással, és lehet törvényben szabályozni a
bírói tisztség betöltésének feltételeit.
II.
1. Az Alkotmány figyelembe vett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„19. § (2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő
jogait gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) törvényeket alkot;”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„50. § (3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
alárendelve. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai
tevékenységet nem folytathatnak.”
2. Az Nsztv. vonatkozó rendelkezései:
„2. § Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az
aláírásgyűjtés megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be
kell nyújtani az Országos Választási Bizottsághoz.”
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben
foglalt követelményeknek,
d) ugyanazon tartalmú kérdésben három éven belül
eredményes országos népszavazást tartottak,
e) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási
eljárásról szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy
kell megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen
válaszolni.”
3. A Ve. alkalmazott szabályai:
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(2) Az Országgyűlés népszavazást elrendelő, valamint
kötelezően elrendelendő népszavazás elrendelését elutasító
határozata elleni kifogást a határozat közzétételét követő
nyolc napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve – az
Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. Az Országos
Választási Bizottság a kifogás benyújtásáról haladéktalanul
tájékoztatja az Országgyűlés elnökét, a népszavazást elrendelő
határozat elleni kifogásról a köztársasági elnököt is.
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó
hatáskörét az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-
a határozza meg. Az Alkotmánybíróságnak a kifogás alapján
lefolytatott eljárása jogorvoslati eljárás. Ennek során az
Alkotmánybíróság – alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban – a beérkezett kifogás keretei között azt
vizsgálja, hogy az aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt
kérdés megfelel-e a jogszabályi feltételeknek, és hogy az OVB
az aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és
az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el.
2. A jelen alkotmánybírósági vizsgálat tárgyát képező
kérdés alapján a választópolgároknak olyan, az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó törvénymódosításról kellene állást
foglalniuk, amely megváltoztatná a bírói tisztség megszűnésére
vonatkozó szabályokat. A bírák jogállásáról és javadalmazásáról
szóló 1997. évi LXVII. törvény ugyanis a népszavazási kérdésben
megfogalmazott tisztség-megszűnési jogcímet nem tartalmazza.
Az Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben rámutat, hogy a
kérdésről tartott eredményes népszavazás következtében a bírák
státuszára vonatkozó szabályozás alapvető rendelkezéseit
kellene megváltoztatni; konkrétan: egy jogviszony-megszűnési
jogcímmel kellene a törvényt kiegészíteni.
A bírák jogállásának szabályozása ugyanakkor nem pusztán
törvényalkotási (foglalkoztatási – munkajogi) tárgykör, hanem
az Alkotmányon alapuló önálló hatalmi ágat megtestesítő
személyek függetlenségének személyi-szervezeti biztosítéka. Az
Alkotmánybíróság a bírói függetlenségnek az Alkotmány 50. § (3)
bekezdésében foglalt elvével és annak garanciális tartalmával
több határozatában foglalkozott. A döntések egyrészt a hatalmi
ágak elválasztásának alkotmányos szerkezetében a bírói hatalom
helyzetének sajátosságait, a külső hatalmi ágaknak a bírói
hatalmat érintő jogköreit, másrészt a bírói függetlenségnek a
bírósági szervezeten belüli alkotmányossági kérdéseit
érintették.
Az Alkotmánybíróság határozataiban hangsúlyozta, hogy a
bírói hatalom, amelyhez a bírói függetlenség kapcsolódik
döntően az ítélkezésben ölt testet. A bírói függetlenség az
ítélkezésre vonatkozik; a további státusbeli és szervezeti
garanciák is a független ítélkezéshez szükségesek. A bírónak
mindenkitől – más bírótól is – függetlennek kell lennie,
függetlenségét garanciáknak kell biztosítani minden
befolyásolás ellen, származzék akár a külső hatalmi jogkör
gyakorlásától, akár a bírósági szervezeten belülről. Az
Alkotmánybíróság állandó és következetes álláspontja, hogy az
Alkotmány 50. §-ának (3) bekezdése alapján a minden külső
befolyásolástól független bírói ítélkezés feltétel nélküli
követelmény, és lényegében abszolút alkotmányos védelem alatt
all. [Így: 53/1991. (X. 31.) AB határozat, ABH 1991, 266, 267.;
38/1993. (VI. 11.) AB határozat, ABH 1993, 256, 261.; 17/1994.
(III. 29.) AB határozat, ABH 1994, 84, 86.; 45/1994. (X. 21.)
AB határozat, ABH 1994, 254, 256.; 627/B/1993. AB határozat,
ABH 1997, 767, 769.] A jelen ügyben vizsgált népszavazási
kérdés nyomán szükségessé váló törvényi szabályozás ezzel az
alkotmányi rendelkezéssel kerülne ellentétbe.
3. Mindezek alapján – az Nsztv. 10. § b) pontjában
foglaltakra figyelemmel – az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az OVB jogszerű döntést hozott, amikor az aláírásgyűjtő
íven megfogalmazott kérdés hitelesítését megtagadta. Ezért az
Alkotmánybíróság a kifogást elutasította, s ennek megfelelően a
Ve. 130. § (3) bekezdésében foglalt jogkörében eljárva a
338/2010. (IV. 23.) OVB határozatot – a jelen határozatban
kifejtett indokolás alapján – helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére tekintettel
rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró az Alkotmánybíróság elnöke,
az aláírásban akadályozott
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró helyett
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Lévay Miklós
az Alkotmánybíróság elnöke, előadó alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró helyett
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |