A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz alapján, valamint
jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
törvény 23/A. § (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi
panaszt, valamint utólagos normakontrollra irányuló indítványt
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
törvény módosításáról szóló 1998. évi LX. törvény 20. § (1)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány is érkezett az
illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban:
Itv.) 23/A. § (2) bekezdésével összefüggésben. Az
Alkotmánybíróság a beérkezett indítványokat egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
Egy indítványozó alkotmányjogi panaszt nyújtott be a Fővárosi
Bíróság 18. K.33.373/2002. számú jogerős ítéletével
összefüggésben, amelyben indítványozta az Itv. 23/A. § (2)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését, valamint a konkrét ügyben való alkalmazás
tilalmának megállapítását.
Az Alkotmánybíróság a rendelkezésre álló iratok alapján
megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz a törvényes
határidőn belül, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény 48. § (2) bekezdésében foglalt hatvan napos határidőn
belül érkezett az Alkotmánybírósághoz, ezért az abban
foglaltakat érdemben bírálta el.
Az indítványozó érvelése szerint az Itv. 23/A. §-át
megállapító, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
módosításáról szóló 1998. évi LX. törvény (a továbbiakban:
Itvm.) 2. §-a az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésébe ütköző egyéb
helyzet szerinti hátrányos megkülönböztetést valósít meg a
főtevékenységként ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozók
között aszerint, hogy cégjegyzékbe való bejegyzésük a
cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban:
Ctv.) hatálybalépése, 1998. június 16. napja előtt, vagy azt
követően történt.
A Ctv. a cégjegyzék szerkezetét akként változtatta meg, hogy új
rovatként tünteti fel a főtevékenység meghatározását, ami
lehetővé tette az ingatlanforgalmazásra jogosultság
cégbizonyítvánnyal való igazolásának elrendelését, feltételezve
azt, hogy a cégjegyzék átalakítására sor került. A Ctv.
hatálybalépését megelőzően már bejegyzésre került cégek a
cégjegyzékben vezetett adataik első változásakor kötelesek a
tevékenységi körük TEÁOR szerinti felsorolásán belül a
főtevékenység megjelölésére.
Miután a cégbíróság cégjegyzékbe bejegyzett adatok alapján
adhat ki cégbizonyítványt, a Ctv. hatálybalépését megelőzően
bejegyzett cégek a Ctv. hatálybalépését követően is csak olyan
cégbizonyítványt kaphatnak, amelyben a főtevékenység
megjelölése nem szerepel.
Az illetékkedvezményre való jogosultság elérése érdekében tehát
a már korábban ingatlanforgalmazással foglalkozó gazdasági
társaságoknak akkor is változásbejegyzési eljárást kellene
kezdeményeznie, ha a tevékenységi körükben, tényleges
adataikban semmilyen változás nem állt be. Az indokolatlan
változásbejegyzési eljárás jelentős többletköltséget és
adminisztrációs terhet jelent a gazdasági társaságokra és az
érintett cégbíróságokra egyaránt.
Az indítványban kifejtett érvek szerint a törvényalkotónak a
hátrányos megkülönböztetés elkerülése érdekében átmeneti
rendelkezést kellett volna beiktatnia, amely lehetővé teszi,
hogy amíg a cégjegyzéken a Ctv. szerinti tartalommal a
cégbírósági átvezetés megtörténik, addig az illetékkedvezményre
való jogosultság szempontjából az ingatlanforgalmazási
tevékenység az Itvm. hatálybalépése előtti módon is igazolható
legyen.
Az indítványozó szerint a támadott szabály sérti az Alkotmány
13. § (1) bekezdését is, mivel az ingatlanforgalmazással
főtevékenységük szerint foglalkozó vállalkozások nem tudtak az
új szabályozásra felkészülni, ezáltal sérül a tulajdonhoz való
jog is, amely véleménye szerint kiterjed a tulajdonszerzéshez
való jogra is.
Alkotmányjogi panasz, valamint utólagos normakontrollra
irányuló eljárás keretében is kérte az indítványozó az Itvm.
20. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését, valamint a konkrét peres eljárásban e szabály
alkalmazásának kizárását.
Álláspontja szerint a jogalkotó a jogszabály hatálybalépésének
időpontját úgy határozta meg, hogy az arra való felkészüléshez
az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből levezethető „kellő idő”
követelményét nem biztosította. Álláspontja szerint az Itvm.
kihirdetése és hatálybalépése közötti időtartam alatt az
ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozásoknak nem volt
lehetőségük arra, hogy az új jogszabályi rendelkezésekhez
igazodjanak.
Más indítványozó azt kifogásolta, hogy az Itv. támadott
rendelkezésének következtében a fő tevékenysége szerint
ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozó mindaddig nem veheti
igénybe az illetékkedvezményt, amíg cégbizonyítvánnyal nem
igazolja, hogy főtevékenysége ingatlanforgalmazásra irányul.
Az indítványozó állítása szerint azok a társaságok, amelyek
ingatlanforgalmazással összefüggő tevékenységüket a gazdasági
társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a továbbiakban:
Gthk.) rendelkezései szerint igazolják, nem részesülnek
illetékkedvezményben. Ezáltal hátrányba kerülnek az olyan
társaságok, amelyek tevékenységüket nem cégbizonyítvánnyal
igazolták.
Az indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2) bekezdése sérti az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogállamiság és
jogbiztonság elveit, mivel a kifogásolt szabály szerzett
jogokat sért. Sérül az Alkotmány 2. § (1) bekezdése annak
következtében is, hogy joghézag alakult ki az Itv. és a már
korábban kihirdetett Gthk. illetve Ctv. rendelkezései között.
Álláspontja szerint sérül a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény 24. §-a is, amely szerint az igazságügyminiszter
felelős azért, hogy a jogszabály összhangban álljon más
jogszabályokkal, megfeleljen a jogpolitikai elveknek,
illeszkedjen be az egységes jogrendszerbe, és feleljen meg a
jogalkotás szakmai követelményeinek. A jogalkotónak észlelni
kellett volna, hogy joghézag keletkezik.
A kifogásolt szabály sérti továbbá egy indítványozó szerint az
Alkotmány 9. § (2) bekezdését is, mivel azokat a
vállalkozásokat, amelyek részesülni szeretnének az
illetékkedvezményben, arra kényszeríti, hogy az új Gt., illetve
Ctv. hatálya alá helyezkedjenek.
Az indítványozó álláspontja szerint az Itv. 23/A. § (2)
bekezdése hátrányos megkülönböztetést valósít meg a fő
tevékenység szerint ingatlanforgalmazással foglalkozó
vállalkozások között, ezért a szabályozás sérti az Alkotmány
70/A. § (1) és (3) bekezdéseit is.
Az indítványozó szerint az indítványhoz csatolt iratokban
bemutatott peres eljárás és a Legfőbb Ügyészségi határozat
sérti az alkotmánybírósági eljárásban képviselt cégnek az
Alkotmány 50. § (1) bekezdésében, illetve az Alkotmány 51. §
(1) bekezdésében foglalt alkotmányos jogait is.
II.
Az indítvánnyal érintett jogszabályhelyek a következők:
Alkotmány:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(…)
9. § (2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a
vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát.
(…)
13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(…)
50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
az alkotmányos rendet, a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogait és törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények
elkövetőit.
(…)
51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség
gondoskodik a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezetek jogainak a
védelméről, valamint az alkotmányos rendet, az ország
biztonságát és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető minden
cselekmény következetes üldözéséről.
(…)
70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(…)
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
Itv.:
„23/A. § (2) A főtevékenységként folytatott
ingatlanforgalmazást a vállalkozó cégbizonyítvánnyal, illetve
vállalkozói igazolvánnyal, az ingatlanalap-kezelői
tevékenységre jogosultságot az alapkezelő a Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyelete által kiadott engedéllyel
igazolja.”
Itvm.:
„20. § (1) Ez a törvény 1999. január 1-jén lép hatályba,
rendelkezéseit a hatálybalépés napjától illetékkiszabásra
bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására jutott
vagyonszerzési ügyekben, valamint kezdeményezett első fokú,
illetve jogorvoslati eljárásokban kell alkalmazni.”
Ctv.:
„3. § (3) A cégbíróságon cégmásolat, cégkivonat vagy
cégbizonyítvány kiadása kérhető. A cégmásolat a cégjegyzék
valamennyi fennálló és törölt adatát, a cégkivonat a cégjegyzék
fennálló adatait tanúsítja hitelesen. A cégbizonyítvány pedig –
a kérelemtől függően – a cégjegyzék egyes fennálló vagy törölt
adatait tanúsítja hitelesen, illetve azt, hogy valamely
meghatározott bejegyzés a cégjegyzékben nem szerepel(t). A
cégnyilvántartásban a törölt adatnak megállapíthatónak kell
maradnia.”
III.
Az indítványok nem megalapozottak.
Az Alkotmánybíróságnak már több döntése is foglalkozott az
ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzések visszterhes
vagyonátruházási illetékéhez kapcsolódó kedvezmények egyes
feltételeivel.
1. A jelen ügyben az indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2)
bekezdésének azon szabálya, amely a főtevékenység igazolását
cégbizonyítvány bemutatásához köti, az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből levezethető szerzett jogot sért.
„Az Alkotmánybíróság már korábban elvi jelentőséggel emelte ki,
hogy az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésében deklarált
"jogállamisághoz" hozzá tartozik a szerzett jogok tiszteletben
tartása [pl. 62/1993. (XI. 29.) AB határozat, ABH 1993, 364,
267. ].
A szerzett jogok védelmének alkotmányos jogállamban szabályként
kell érvényesülnie, az azonban nem abszolút érvényű és kivételt
nem tűrő követelmény. A szerzett jogok védelmének elvi alapja,
azaz a jogbiztonság követelménye a szociális ellátási
rendszerek stabilitása szempontjából is fontos jelentőségű. A
szerzett jogokkal azonban a pusztán elvont jogi lehetőségek,
amelyek még fennálló konkrét jogviszonyokkal összefüggésben
nincsenek, csak távoli, közvetett kapcsolatban vannak. Az
alkotmányos védelmet élvező "szerzett jogok" a már konkrét
jogviszonyokban alanyi jogként megjelenő jogosultságok,
illetőleg azok a jogszabályi "igérvények" és várományok,
amelyeket a jogalkotó a konkrét jogviszonyok keletkezésének
lehetőségével kapcsol össze. A jogszabályok hátrányos
megváltoztatása így csak akkor ellentétes a "szerzett jogok"
alkotmányos oltalmával, ha a módosítás a jog által már védett
jogviszonyok lefolyásában idéz elő a jogalanyokra nézve
kedvezőtlen változtatást.” (731/B/1995. AB határozat, ABH 1995,
801, 805.)
Az Alkotmánybíróság számos korábbi határozatában foglalkozott
az adókedvezmények csökkentésének és megszüntetésének
alkotmányossági kérdéseivel is. Az Alkotmánybíróság kifejtette,
hogy amíg a közterhekhez való hozzájárulás az Alkotmány 70/I. §-
ából eredő alapvető kötelezettség, addig a kötelezettség alóli
mentesülésre, vagy bizonyos mértékű kedvezményre senkinek nincs
Alkotmányon alapuló joga. [61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH
1992, 280, 281.]
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint ahogyan az
adókedvezmények biztosítása, úgy korlátozása, illetőleg
megvonása is a jogalkotó szándékától függő gazdaságpolitikai
kérdés, alkotmányossági problémát önmagában nem képez
(182/B/1992. AB határozat).
Amennyiben a jogalkotó nem részesíti előnyben tovább az
eredetileg támogatandónak tartott tevékenységeket,
aggálytalanul korlátozhatja vagy a jövőre nézve megszüntetheti
a korábban juttatott kedvezményeket. Abból eredően, hogy az
adókedvezményre senkinek sincs az Alkotmányon alapuló alanyi
joga, az államnak jogában áll a korábban biztosított
adókedvezmények mértékét, alkalmazási körét, igénybevételi
lehetőségének időtartamát a jövőre nézve korlátozni, sőt e
kedvezményeket meg is szüntetni. Ez még akkor is így van, ha
figyelembe vesszük, hogy az adókedvezmény sajátos
gazdaságpolitikai ösztönző eszköz is lehet, amelynek
alkalmazásával az állam bizonyos tevékenységi fajtákat vagy
beruházásokat kíván támogatni, s ilyen esetben a kedvezmény
utólagos mérséklése vagy megszüntetése kedvezőtlen helyzetbe
hozza azokat, akik a hatályos jogszabályok maradandóságában
bízva – esetleg jelentős anyagi kockázatot vállalva – kezdték
meg a kedvezménnyel ösztönzött tevékenységüket. Más a helyzet
akkor, ha az állam nem pusztán az adóügyi jogszabályban állapít
meg valamilyen adókedvezményt, hanem kifejezetten abból a
célból bocsát ki egy jogszabályt, hogy a gazdasági élet
szereplői számára hosszú távra szóló garanciákat nyújtson.
[9/1994. (II. 25.) AB határozat, ABH 1994, 74, 75-76.]
„Az Alkotmánybíróság szerint a már megszerzett, határozott
időre szóló adókedvezményeknek a határidő lejáratát megelőző
csökkentése, illetve megvonása – a jogalkotói ígérethez jogosan
fűződő várakozásból, a tartós adójogviszonyban ily módon
értelemszerűen benne rejlő bizalmi elemből következően – az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság, és az
ebből adódó jogbiztonság követelménye alapján általában
alkotmányellenes, a határozott időre szóló – egyszer már
megszerzett – adókedvezmények általában nem vonhatók meg.”
[16/1996. (V. 3.) AB határozat, ABH 1996, 61, 69-70.]
Az Alkotmánybíróság ugyanakkor rámutatott arra is, hogy ez a
gyakorlat a kifejtettek szerint csupán az olyan típusú
adókedvezmények körében érvényesül, amelyeket az állam a
kedvezményt nyújtó jogszabályból megismerhetően kifejezetten
abból a célból állapít meg, hogy a gazdasági élet szereplői
számára hosszú távra, eleve előre meghatározott időtartamra
szóló garanciát nyújtson. (28/B/2001. AB határozat, ABH 2002,
1209, 1213.; 1046/B/1999. AB határozat, ABH 2004, 1392-1395.)
Az Itv. 23/A. §-ában foglalt illetékkedvezmény szabályhoz
kapcsolódó igazolás változásának szükségességét a gyakorlat
vetette fel. Az Itvm. indokolása szerint a tapasztalatok azt
mutatták, hogy egyes vállalkozók csak azért módosítják
főtevékenységüket az ingatlanforgalmazásra, hogy egy nagy
értékű – többnyire nem újraértékesítésre, hanem saját
hasznosításra szánt – ingatlan illetékterhét csökkentsék.
A cégjegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes kérdéseiről
szóló 8/1998. (V. 23.) IM rendelet 5. § (1) bekezdése szerint a
cég tevékenységére vonatkozó nyomtatványon, a tevékenységi
körökön belül a cég főtevékenységét elkülönítetten kell
megjeleníteni.
Az Alkotmánybíróság szerint a jelen ügyben kifogásolt
rendelkezés nem vonatkoztatható a szerzett jogokra, mivel az
igazolási rend megváltozása nem jár megszerzett alanyi jogok
elvonásával. Az Itv. támadott rendelkezése csupán a
főtevékenységként végzett üzletszerű ingatlanforgalmazás
igazolásának módját határozza meg. A jogalkotó nem szűkítette
sem a kedvezmény mértékét, sem a kedvezményre jogosultak körét,
így ezen az alapon alkotmányellenesség nem állapítható meg.
Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján azt is vizsgálta, hogy
a módosítás során a jogalkotó kellő felkészülési időt
biztosított-e az érintettek számára.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a jogszabály hatályba
lépésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy a jogalanyok
számára legyen tényleges lehetőség, hogy magatartásukat a jog
előírásaihoz tudják igazítani. Kellő időt kell biztosítani
arra, hogy az érintettek a jogszabály szövegét megismerhessék,
és eldöntsék, miként alkalmazkodnak a jogszabály
rendelkezéseihez. A jogszabály kihirdetése és hatályba lépése
közötti kellő idő mértékét a jogszabálytervezet kidolgozójának,
illetve a jogalkotónak esetileg kell vizsgálnia, az adott
jogszabály jellegét, valamint a jogszabály végrehajtására való
felkészülést befolyásoló egyéb tényezőket alapul véve.
Alkotmányossági szempontból az bírálható el, hogy a jogalkotó
biztosított-e az érintettek számára legalább minimális
felkészülési időt, tehát az érintetteknek lehetőségük volt-e a
jogszabály előzetes megismerésére. A jogszabály
alkotmányellenessége csak a felkészülésre szolgáló időtartam
kirívó, a jogbiztonságot súlyosan veszélyeztető vagy sértő
hiánya esetén állapítható meg. [34/1991. (VI. 15.) AB
határozat, ABH 1991, 170, 173-174.; 7/1992. (I. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 45, 47.; 25/1992. (IV. 30.) AB határozat,
ABH 1992, 131, 132.; 41/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997,
292, 298.; 723/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 795, 798-780.;
10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABH 2001, 123, 130.]
Az Itv. jelen eljárásban támadott rendelkezését, amely az
illetékkedvezmény igazolásának új, átalakított szabályát
tartalmazza, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
módosításáról szóló 1998. évi LX. törvény 2. §-a vezette be és
azt az Országgyűlés 1998. november 10-i ülésnapján fogadta el,
és a Magyar Közlöny 1998. évi 103. számában, november 14-én
került kihirdetésre. Az Itvm. 20. § (1) bekezdése szerint a
törvény 1999. január 1-jén lépett hatályba, rendelkezéseit a
hatálybalépés napjától illetékkiszabásra bejelentett vagy más
módon az illetékhivatal tudomására jutott vagyonszerzési
ügyekben, valamint a hatálybalépés napjától kezdeményezett első
fokú, illetve jogorvoslati eljárásokban kellett alkalmazni.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az érintett
jogalanyoknak lehetőségük volt arra, hogy ez idő alatt az
elfogadott jogszabály szövegét megismerjék, ezért úgy ítélte
meg, hogy a felkészülési idő jogbiztonságot súlyosan
veszélyeztető hiánya nem állapítható meg.
Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben is irányadónak tekinti a
463/D/2004. AB határozatában az Itv. 23/A. §-a és az Alkotmány
2. § (1) bekezdése közötti összefüggések kapcsán megfogalmazott
tételt, miszerint „Nem eredményezi a jogállam sérelmét az sem,
ha a közigazgatási eljárásban az igénybevett kedvezmény
feltételeinek teljesítését és annak igazolását a jogalkotó a
kedvezményezettől megköveteli, illetőleg az sem, ha azok
elmulasztását szankcionálja.
Az Alkotmány sem a közigazgatási eljárásra, sem a közigazgatási
eljárás bizonyítási rendjére vonatkozóan nem tartalmaz
rendelkezéseket, és a jogbiztonságból sem vezethető le olyan
következtetés, hogy az ügyfél számára igazolási kötelezettség
ne lenne előírható.” (ABH 2005, 1251, 1255.)
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
Itv. 23/A. § (2) bekezdése és az Itvm. 20. § (1) bekezdése nem
sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság
követelményét, ezért a rendelkező résznek megfelelően az
utólagos normakontrollra irányuló indítványt, valamint az
alkotmányjogi panaszt elutasította.
2. Az indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2) bekezdése sérti
az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében foglalt versenyszabadság és
vállalkozás szabadságának elvét is.
Az 1416/D/1996. AB határozatban (ABH 2002, 788.) a beadványozó
azt kifogásolta, hogy az Itv. támadott rendelkezéseinek
következtében a fő tevékenysége szerint ingatlanforgalmazásra
jogosult vállalkozó mindaddig nem veheti igénybe az
illetékkedvezményt, amíg cégbizonyítvánnyal nem igazolja
jogosultságát. Ebből következően a cégbírósági bejegyzés alatt
álló, és a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV.
törvény (a továbbiakban: Gt.) 14. §-a alapján előtársaságként
működő vállalkozásokat a kedvezmény nem illeti meg.
Ezáltal pedig hátrányba kerül a már bejegyzett vállalkozásokkal
szemben, vagyis sérül az Alkotmány 9. §-a által garantált
versenyszabadság és a vállalkozás szabadságának elve, valamint
diszkriminatív a szabályozás.
A most vizsgált esetben már működő, bejegyzett társaságok
vonatkozásában változik meg a kedvezmény feltételrendszere,
ezért a vizsgált alkotmányjogi problémák hasonlósága ellenére
nem áll fenn ún. „ítélt dolog” esete.
A gazdasági verseny szabadságának alkotmányos tartalmát az
Alkotmánybíróság számos korábbi határozatában már értelmezte.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a gazdasági
verseny szabadsága nem alapjog, hanem „a piacgazdaság olyan
feltétele, amelynek meglétét és működését biztosítani az
Alkotmány 9. § (2) bekezdése értelmében az államnak is
feladata. A versenyszabadság állami elismerése és támogatása
megköveteli a vállalkozáshoz való jog és a piacgazdasághoz
szükséges többi alapjog objektív, intézményvédelmi oldalának
kiépítését. Elsősorban ezeknek az alapjogoknak az érvényesítése
és védelme által valósul meg a szabad verseny, amelynek – a
piacgazdasághoz hasonlóan – külön alkotmányossági mércéje nincs
[21/1994. (IV. 16.) AB határozat, ABH 1994, 117, 120.].
Az Alkotmánybíróság a piacgazdaság, a versenyszabadság és más
hasonló államcélok alkotmányellenes megsértését „csak
szélsőséges esetben állapítja meg, ha az állami beavatkozás,
fogalmilag és nyilvánvalóan ellentétes az államcéllal”
[35/1994. (VI. 24.) AB határozat ABH 1994, 197, 200.].
Mindebből megállapítható, hogy a gazdasági verseny
szabadságának elvét nem sérti az, ha az állam gazdaságpolitikai
szempontok alapján a gazdasági élet szereplői, illetve egyes
tevékenységek között különbséget tesz. Egyes gazdasági
tevékenységek támogatása, ösztönzése, vagy éppen korlátozása
nem alkotmányossági kérdés.
Mindezeket figyelembe véve az Itv. 23/A. § (2) bekezdésében
foglalt azon szabályozás, amely az illetékkedvezményre való
jogosultság vonatkozásában az üzletszerű ingatlanforgalmazás
főtevékenységként történő végzését cégbizonyítvánnyal való
igazoláshoz köti, nem sérti a gazdasági verseny szabadságának
alkotmányos elvét.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező résznek
megfelelően megállapította, hogy az Itv. 23/A. § (2) bekezdése
nem sérti az Alkotmány 9. § (2) bekezdését és az indítványt e
vonatkozásában is elutasította.
3. Az indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2) bekezdése az
ingatlanforgalmazással, mint főtevékenységgel foglalkozó
gazdasági társaságok között is különbséget tesz, ezáltal sérül
az Alkotmány 70/A. § (1) és (3) bekezdése is.
A diszkrimináció kérdésével az Alkotmánybíróság már több ízben
foglalkozott. A 9/1990. (IV. 25.) AB határozatban az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy „a diszkrimináció tilalma
nem jelenti azt, hogy minden, még a végső soron nagyobb
társadalmi egyenlőséget célzó megkülönböztetés is tilos. A
megkülönböztetés tilalma arra vonatkozik, hogy a jognak
mindenkit egyenlőként (egyenlő méltóságú személyként) kell
kezelnie, azaz az emberi méltóság alapjogán nem eshet csorba,
azonos tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni szempontok
azonos mértékű figyelembe vételével kell a jogosultságok és a
kedvezmények elosztásának szempontjait meghatározni.” (ABH
1990, 46, 48.)
Az Alkotmánybíróság 61/1992. (XI. 20.) AB határozatában
kifejtette, hogy a jogegyenlőség nem jelenti a természetes
személyeknek a jogon kívüli szempontok szerinti egyenlőségét
is. Az állam joga – s egyben bizonyos körben kötelezettsége is
–, hogy a jogalkotás során figyelembe vegye az emberek között
ténylegesen meglévő különbségeket. Az Alkotmány 70/A. § (1)
bekezdése ugyanis nem bármifajta különbségtételt tilt – egy
ilyen általános tilalom összeegyeztethetetlen lenne a jog
rendeltetésével – hanem csupán az emberi méltósághoz való jogot
sértő megkülönböztetéseket (ABH 1992, 280, 282.).
Az Alkotmánybíróság fontosnak tartja megemlíteni azt is, hogy –
amint azt a 191/B/1992. AB határozatban rögzítette –
alkotmányellenes megkülönböztetés, ha a jogszabály a
szabályozás szempontjából azonos csoportba tartozó (egymással
összehasonlítható) jogalanyok között tesz különbséget anélkül,
hogy annak alkotmányos indoka lenne. (ABH 1992, 592, 593.)
Az indítványozók szerint hátrányos – egyéb helyzet szerinti –
megkülönböztetés miatt alkotmányellenes az a rendelkezés, amely
szerint az Itvm. hatályba lépése – azaz 1999. január 1. napja –
utáni ingatlanértékesítéshez kapcsolódó kedvezmény (2%-os
kedvezményes kulcs) csak az ingatlanforgalmazást
„főtevékenységként” végző vállalkozókat illeti meg. Ezt
cégbizonyítvánnyal kell igazolni. Azok az ingatlanforgalmazók,
akik vállalkozásukat a korábbi szabályok szerint jegyezték be
(KSH igazolás, valamint kamarai igazolás alapján), elesnek az
illeték kedvezményes alkalmazásától.
Az Itv. módosítására azért került sor, mert 1998. június 16-i
hatállyal a Ctv. átalakította a cégjegyzék szerkezetét és az
ingatlanforgalmazással összefüggésben új rovatként a
„főtevékenység” rovatot vezette be. Előírta, hogy a korábban
bejegyzett cégek az első változás-bejelentéskor alakíthatják át
tevékenységi körük adatait, akkor megjelölve a
főtevékenységüket. Amely vállalkozás ezt a bejelentést nem
tette meg, annak adataiban a cégjegyzék nem tartalmazza a
főtevékenység megjelölést, következésképp a kiállított
cégbizonyítvány nem is tartalmazza azt.
Az indítványozó az Itv. 23/A. § (2) bekezdését
diszkriminatívnak ítélte és kérte annak megsemmisítését, mivel
az álláspontja szerint sérti az Alkotmány 70/A. § (1) és (3)
bekezdéseit.
Az Alkotmánybíróság a 955/B/1998. AB határozatban
megállapította, hogy „nem alkotmánysértő a Ctv. azon
rendelkezése, amely a cégjegyzékben szereplő természetes
személy neve és lakóhelye mellett az érintett anyja leánykori
nevének nyilvántartását is előírja arra is figyelemmel, hogy a
név és lakóhely nem tekinthető feltétlenül elegendő adatnak a
természetes személy egyértelmű azonosításához, különösen
gyakori család- és utónevek, illetve családi vállalkozások
esetében.” (…)
Az Alkotmánybíróság a hivatkozott ügyben megállapította azt is,
hogy „a Ctv. és a R. vizsgált rendelkezései azonos szabályokat
tartalmaztak mind a magyar állampolgársággal rendelkező, mind a
külföldiek cégnyilvántartásban szereplő adatai tekintetében,
ezért nem eredményeznek alkotmányosan megengedhetetlen
megkülönböztetést. A jogalkotó azzal, hogy az érintett személyi
kört állampolgárságára tekintet nélkül a szabályozás
szempontjából azonos csoportba tartozónak minősítette, nem
sértette meg az Alkotmány 70/A. §-ában rögzített alkotmányi
tételt.” (ABH 2000, 787, 789, 790.)
Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben a diszkrimináció
vizsgálatának előkérdéseként megállapította, hogy a Ctv. az
ingatlanforgalmazók két csoportját hozta létre: egyrészt, akik
ingatlanforgalmazó tevékenységüket főtevékenységként jelölték
meg, másrészt akik tevékenységüket már a Ctv. hatálybalépése
előtt megkezdték és a főtevékenység igazolását az első változás-
bejelentés időpontjáig elhalaszthatták.
Az Itv. 23/A. § (2) bekezdése azonban az illetékkedvezmény
vonatkozásában minden főtevékenysége szerint
ingatlanforgalmazással foglalkozó vállalkozásra egységes
szabályozást tartalmaz: a főtevékenységet – az
illetékkedvezmény megszerzésével összefüggésben –
cégbizonyítvánnyal kell igazolni.
Az igazolás rendjének megváltozása nem eredményezi tehát az
Alkotmány 70/A. § (1) és (3) bekezdéseinek sérelmét, mivel
annak megváltozása minden ingatlanforgalmazással foglalkozó
vállalkozásra egyformán vonatkozik.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező résznek
megfelelően megállapította, hogy az Itv. 23/A. § (2) bekezdése
nem sérti az Alkotmány 70/A. § (1) és (3) bekezdéseit, ezért az
indítványt ebben az összefüggésben is elutasította.
4. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 13. §
(1) bekezdése, az Alkotmány 50. § (1) bekezdése, valamint az
Alkotmány 51. § (1) bekezdése illetve az Itv. 23. § (2)
bekezdése között alkotmányjogilag értékelhető összefüggés nem
áll fenn.
Az Alkotmánybíróság az érdemi alkotmányjogi összefüggés
hiányára tekintettel eddigi gyakorlatát követve
alkotmányellenességet nem állapított meg. [54/1992. (X. 29.) AB
határozat, ABH 1992, 266, 267.; 2043/B/1991. AB határozat, ABH
1992, 543, 544.; 163/B/1991. AB határozat, ABH 1993, 544, 546.;
108/B/1992. AB határozat, ABH 1994, 523, 524.; 141/B/1993. AB
határozat, ABH 1994, 584, 586.]
Az érdemi alkotmányjogi összefüggés hiánya az Itv. 23/A. § (2)
bekezdését támadó indítvány elutasítását eredményezte e
vonatkozásban is.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
az aláírásban akadályozott
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró helyett
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
. |