Hungarian
Ügyszám:
.
141/B/2003
Előadó alkotmánybíró: Balogh Elemér Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 141/B/2003. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/1444
.
A döntés kelte: Budapest, 07/04/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  alkotmányjogi  panasz  alapján,  valamint
    jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására  és
    megsemmisítésére  irányuló  indítvány  tárgyában   meghozta   a
    következő

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
    törvény   23/A.   §   (2)   bekezdése   alkotmányellenességének
    megállapítására  és  megsemmisítésére  irányuló   alkotmányjogi
    panaszt,  valamint utólagos normakontrollra irányuló indítványt
    elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
    törvény  módosításáról szóló 1998. évi LX. törvény  20.  §  (1)
    bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az   Alkotmánybírósághoz   több  indítvány   is   érkezett   az
      illetékekről  szóló 1990. évi XCIII. törvény  (a  továbbiakban:
      Itv.)    23/A.   §   (2)   bekezdésével   összefüggésben.    Az
      Alkotmánybíróság a beérkezett indítványokat egyesítette és  egy
      eljárásban bírálta el.

      Egy  indítványozó alkotmányjogi panaszt nyújtott be a  Fővárosi
      Bíróság    18.   K.33.373/2002.   számú   jogerős    ítéletével
      összefüggésben,  amelyben indítványozta az  Itv.  23/A.  §  (2)
      bekezdése     alkotmányellenességének     megállapítását     és
      megsemmisítését,  valamint  a konkrét  ügyben  való  alkalmazás
      tilalmának megállapítását.
      Az   Alkotmánybíróság  a  rendelkezésre  álló  iratok   alapján
      megállapította,  hogy  az  alkotmányjogi  panasz  a   törvényes
      határidőn belül, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi  XXXII.
      törvény  48. § (2) bekezdésében foglalt hatvan napos  határidőn
      belül   érkezett   az  Alkotmánybírósághoz,  ezért   az   abban
      foglaltakat érdemben bírálta el.
      Az   indítványozó   érvelése  szerint  az   Itv.   23/A.   §-át
      megállapító,  az  illetékekről szóló 1990. évi  XCIII.  törvény
      módosításáról  szóló  1998. évi LX.  törvény  (a  továbbiakban:
      Itvm.) 2. §-a az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésébe ütköző egyéb
      helyzet  szerinti  hátrányos megkülönböztetést  valósít  meg  a
      főtevékenységként  ingatlanforgalmazásra  jogosult  vállalkozók
      között   aszerint,   hogy  cégjegyzékbe  való   bejegyzésük   a
      cégeljárásról  szóló 1997. évi CXLV. törvény  (a  továbbiakban:
      Ctv.)  hatálybalépése, 1998. június 16. napja előtt,  vagy  azt
      követően történt.
      A Ctv. a cégjegyzék szerkezetét akként változtatta meg, hogy új
      rovatként  tünteti  fel  a  főtevékenység  meghatározását,  ami
      lehetővé    tette    az    ingatlanforgalmazásra    jogosultság
      cégbizonyítvánnyal való igazolásának elrendelését, feltételezve
      azt,  hogy  a  cégjegyzék  átalakítására  sor  került.  A  Ctv.
      hatálybalépését  megelőzően  már  bejegyzésre  került  cégek  a
      cégjegyzékben  vezetett adataik első változásakor  kötelesek  a
      tevékenységi   körük  TEÁOR  szerinti  felsorolásán   belül   a
      főtevékenység megjelölésére.
      Miután  a  cégbíróság  cégjegyzékbe bejegyzett  adatok  alapján
      adhat  ki  cégbizonyítványt, a Ctv. hatálybalépését  megelőzően
      bejegyzett cégek a Ctv. hatálybalépését követően is csak  olyan
      cégbizonyítványt    kaphatnak,   amelyben    a    főtevékenység
      megjelölése nem szerepel.
      Az illetékkedvezményre való jogosultság elérése érdekében tehát
      a  már  korábban  ingatlanforgalmazással  foglalkozó  gazdasági
      társaságoknak  akkor  is  változásbejegyzési  eljárást  kellene
      kezdeményeznie,   ha   a   tevékenységi   körükben,   tényleges
      adataikban  semmilyen  változás nem állt  be.  Az  indokolatlan
      változásbejegyzési   eljárás   jelentős   többletköltséget   és
      adminisztrációs  terhet jelent a gazdasági társaságokra  és  az
      érintett cégbíróságokra egyaránt.
      Az  indítványban  kifejtett érvek szerint a törvényalkotónak  a
      hátrányos   megkülönböztetés  elkerülése   érdekében   átmeneti
      rendelkezést  kellett volna beiktatnia, amely  lehetővé  teszi,
      hogy  amíg  a  cégjegyzéken  a  Ctv.  szerinti  tartalommal   a
      cégbírósági átvezetés megtörténik, addig az illetékkedvezményre
      való    jogosultság   szempontjából   az   ingatlanforgalmazási
      tevékenység az Itvm. hatálybalépése előtti módon is  igazolható
      legyen.

      Az  indítványozó szerint a támadott szabály sérti az  Alkotmány
      13.  §  (1)  bekezdését  is,  mivel  az  ingatlanforgalmazással
      főtevékenységük szerint foglalkozó vállalkozások nem tudtak  az
      új  szabályozásra felkészülni, ezáltal sérül a tulajdonhoz való
      jog  is,  amely véleménye szerint kiterjed a tulajdonszerzéshez
      való jogra is.

      Alkotmányjogi   panasz,   valamint   utólagos   normakontrollra
      irányuló  eljárás keretében is kérte az indítványozó  az  Itvm.
      20.  § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását  és
      megsemmisítését, valamint a konkrét peres eljárásban e  szabály
      alkalmazásának kizárását.
      Álláspontja  szerint a jogalkotó a jogszabály hatálybalépésének
      időpontját  úgy határozta meg, hogy az arra való felkészüléshez
      az  Alkotmány  2.  § (1) bekezdéséből levezethető  „kellő  idő”
      követelményét  nem biztosította. Álláspontja szerint  az  Itvm.
      kihirdetése  és  hatálybalépése  közötti  időtartam  alatt   az
      ingatlanforgalmazásra   jogosult  vállalkozásoknak   nem   volt
      lehetőségük  arra,  hogy  az  új  jogszabályi  rendelkezésekhez
      igazodjanak.

      Más   indítványozó  azt  kifogásolta,  hogy  az  Itv.  támadott
      rendelkezésének   következtében  a  fő   tevékenysége   szerint
      ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozó mindaddig nem  veheti
      igénybe  az  illetékkedvezményt,  amíg  cégbizonyítvánnyal  nem
      igazolja, hogy főtevékenysége ingatlanforgalmazásra irányul.
      Az  indítványozó  állítása szerint azok a  társaságok,  amelyek
      ingatlanforgalmazással összefüggő tevékenységüket  a  gazdasági
      társaságokról  szóló  1988. évi VI.  törvény  (a  továbbiakban:
      Gthk.)   rendelkezései  szerint  igazolják,   nem   részesülnek
      illetékkedvezményben.  Ezáltal  hátrányba  kerülnek  az   olyan
      társaságok,   amelyek  tevékenységüket  nem  cégbizonyítvánnyal
      igazolták.
      Az  indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2) bekezdése sérti az
      Alkotmány  2. § (1) bekezdésében meghatározott jogállamiság  és
      jogbiztonság  elveit,  mivel  a  kifogásolt  szabály   szerzett
      jogokat  sért.  Sérül  az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdése  annak
      következtében  is, hogy joghézag alakult ki az Itv.  és  a  már
      korábban kihirdetett Gthk. illetve Ctv. rendelkezései között.
      Álláspontja szerint sérül a jogalkotásról szóló 1987.  évi  XI.
      törvény  24.  §-a  is,  amely  szerint  az  igazságügyminiszter
      felelős  azért,  hogy  a  jogszabály  összhangban  álljon   más
      jogszabályokkal,    megfeleljen   a   jogpolitikai    elveknek,
      illeszkedjen  be az egységes jogrendszerbe, és feleljen  meg  a
      jogalkotás  szakmai  követelményeinek. A jogalkotónak  észlelni
      kellett volna, hogy joghézag keletkezik.
      A  kifogásolt szabály sérti továbbá egy indítványozó szerint az
      Alkotmány   9.   §   (2)   bekezdését  is,   mivel   azokat   a
      vállalkozásokat,    amelyek    részesülni    szeretnének     az
      illetékkedvezményben, arra kényszeríti, hogy az új Gt., illetve
      Ctv. hatálya alá helyezkedjenek.

      Az  indítványozó  álláspontja  szerint  az  Itv.  23/A.  §  (2)
      bekezdése  hátrányos  megkülönböztetést  valósít   meg   a   fő
      tevékenység    szerint    ingatlanforgalmazással     foglalkozó
      vállalkozások  között, ezért a szabályozás sérti  az  Alkotmány
      70/A. § (1) és (3) bekezdéseit is.
      Az  indítványozó  szerint  az  indítványhoz  csatolt  iratokban
      bemutatott  peres  eljárás  és a Legfőbb  Ügyészségi  határozat
      sérti  az  alkotmánybírósági  eljárásban  képviselt  cégnek  az
      Alkotmány  50. § (1) bekezdésében, illetve az Alkotmány  51.  §
      (1) bekezdésében foglalt alkotmányos jogait is.
                                     
                                    II.
                                     
      Az indítvánnyal érintett jogszabályhelyek a következők:

      Alkotmány:

      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.
      (…)
      9.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaság  elismeri  és  támogatja   a
      vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát.
      (…)
      13.  §  (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz  való
      jogot.
      (…)
      50.  §  (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
      az   alkotmányos  rendet,  a  természetes  személyek,  a   jogi
      személyek  és a jogi személyiséggel nem rendelkező  szervezetek
      jogait   és  törvényes  érdekeit,  büntetik  a  bűncselekmények
      elkövetőit.
      (…)
      51.  § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség
      gondoskodik a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi
      személyiséggel   nem   rendelkező   szervezetek   jogainak    a
      védelméről,   valamint  az  alkotmányos   rendet,   az   ország
      biztonságát  és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető  minden
      cselekmény következetes üldözéséről.
      (…)
      70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (…)
      (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség  megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó  intézkedésekkel  is
      segíti.”

      Itv.:
      „23/A.     §     (2)     A     főtevékenységként     folytatott
      ingatlanforgalmazást  a vállalkozó cégbizonyítvánnyal,  illetve
      vállalkozói      igazolvánnyal,     az     ingatlanalap-kezelői
      tevékenységre   jogosultságot   az   alapkezelő   a    Pénzügyi
      Szervezetek   Állami  Felügyelete  által  kiadott   engedéllyel
      igazolja.”

      Itvm.:
      „20.  §  (1)  Ez  a  törvény 1999. január 1-jén  lép  hatályba,
      rendelkezéseit   a   hatálybalépés  napjától  illetékkiszabásra
      bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására  jutott
      vagyonszerzési  ügyekben,  valamint kezdeményezett  első  fokú,
      illetve jogorvoslati eljárásokban kell alkalmazni.”

      Ctv.:
      „3.   §   (3)   A  cégbíróságon  cégmásolat,  cégkivonat   vagy
      cégbizonyítvány  kiadása  kérhető. A  cégmásolat  a  cégjegyzék
      valamennyi fennálló és törölt adatát, a cégkivonat a cégjegyzék
      fennálló adatait tanúsítja hitelesen. A cégbizonyítvány pedig –
      a  kérelemtől függően – a cégjegyzék egyes fennálló vagy törölt
      adatait   tanúsítja  hitelesen,  illetve  azt,  hogy   valamely
      meghatározott  bejegyzés  a cégjegyzékben  nem  szerepel(t).  A
      cégnyilvántartásban  a  törölt adatnak  megállapíthatónak  kell
      maradnia.”

                                   III.
                                     
      Az indítványok nem megalapozottak.

      Az  Alkotmánybíróságnak  már több döntése  is  foglalkozott  az
      ingatlanforgalmazási    célú    vagyonszerzések     visszterhes
      vagyonátruházási  illetékéhez  kapcsolódó  kedvezmények   egyes
      feltételeivel.

      1.  A jelen ügyben az indítványozó szerint az Itv. 23/A. §  (2)
      bekezdésének  azon  szabálya, amely a főtevékenység  igazolását
      cégbizonyítvány  bemutatásához köti,  az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdéséből levezethető szerzett jogot sért.

      „Az Alkotmánybíróság már korábban elvi jelentőséggel emelte ki,
      hogy   az   Alkotmány  2.  §-ának  (1)  bekezdésében  deklarált
      "jogállamisághoz" hozzá tartozik a szerzett jogok  tiszteletben
      tartása  [pl. 62/1993. (XI. 29.) AB határozat, ABH  1993,  364,
      267. ].
      A szerzett jogok védelmének alkotmányos jogállamban szabályként
      kell érvényesülnie, az azonban nem abszolút érvényű és kivételt
      nem  tűrő követelmény. A szerzett jogok védelmének elvi alapja,
      azaz   a   jogbiztonság  követelménye  a   szociális   ellátási
      rendszerek  stabilitása szempontjából is fontos jelentőségű.  A
      szerzett  jogokkal  azonban a pusztán elvont jogi  lehetőségek,
      amelyek  még  fennálló  konkrét jogviszonyokkal  összefüggésben
      nincsenek,  csak  távoli,  közvetett  kapcsolatban  vannak.  Az
      alkotmányos  védelmet  élvező "szerzett jogok"  a  már  konkrét
      jogviszonyokban   alanyi   jogként   megjelenő   jogosultságok,
      illetőleg   azok  a  jogszabályi  "igérvények"  és  várományok,
      amelyeket  a  jogalkotó  a konkrét jogviszonyok  keletkezésének
      lehetőségével   kapcsol   össze.   A   jogszabályok   hátrányos
      megváltoztatása  így csak akkor ellentétes a  "szerzett  jogok"
      alkotmányos oltalmával, ha a módosítás a jog által  már  védett
      jogviszonyok   lefolyásában  idéz  elő  a  jogalanyokra   nézve
      kedvezőtlen változtatást.” (731/B/1995. AB határozat, ABH 1995,
      801, 805.)

      Az  Alkotmánybíróság számos korábbi határozatában  foglalkozott
      az    adókedvezmények   csökkentésének   és    megszüntetésének
      alkotmányossági kérdéseivel is. Az Alkotmánybíróság kifejtette,
      hogy amíg a közterhekhez való hozzájárulás az Alkotmány 70/I. §-
      ából  eredő alapvető kötelezettség, addig a kötelezettség alóli
      mentesülésre, vagy bizonyos mértékű kedvezményre senkinek nincs
      Alkotmányon alapuló joga. [61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH
      1992, 280, 281.]
      Az    Alkotmánybíróság   gyakorlata    szerint    ahogyan    az
      adókedvezmények   biztosítása,   úgy   korlátozása,   illetőleg
      megvonása  is  a  jogalkotó szándékától függő gazdaságpolitikai
      kérdés,   alkotmányossági   problémát   önmagában   nem   képez
      (182/B/1992. AB határozat).
      Amennyiben  a  jogalkotó  nem  részesíti  előnyben  tovább   az
      eredetileg      támogatandónak     tartott     tevékenységeket,
      aggálytalanul  korlátozhatja vagy a jövőre nézve megszüntetheti
      a  korábban  juttatott kedvezményeket. Abból eredően,  hogy  az
      adókedvezményre  senkinek sincs az Alkotmányon  alapuló  alanyi
      joga,   az   államnak   jogában  áll  a  korábban   biztosított
      adókedvezmények  mértékét,  alkalmazási  körét,   igénybevételi
      lehetőségének  időtartamát a jövőre  nézve  korlátozni,  sőt  e
      kedvezményeket meg is szüntetni. Ez még akkor is  így  van,  ha
      figyelembe    vesszük,    hogy   az    adókedvezmény    sajátos
      gazdaságpolitikai   ösztönző   eszköz   is   lehet,    amelynek
      alkalmazásával  az  állam bizonyos tevékenységi  fajtákat  vagy
      beruházásokat  kíván  támogatni, s ilyen esetben  a  kedvezmény
      utólagos  mérséklése  vagy megszüntetése kedvezőtlen  helyzetbe
      hozza  azokat,  akik  a hatályos jogszabályok  maradandóságában
      bízva  –  esetleg jelentős anyagi kockázatot vállalva – kezdték
      meg  a  kedvezménnyel ösztönzött tevékenységüket. Más a helyzet
      akkor, ha az állam nem pusztán az adóügyi jogszabályban állapít
      meg  valamilyen  adókedvezményt,  hanem  kifejezetten  abból  a
      célból  bocsát  ki  egy  jogszabályt,  hogy  a  gazdasági  élet
      szereplői  számára  hosszú  távra szóló  garanciákat  nyújtson.
      [9/1994. (II. 25.) AB határozat, ABH 1994, 74, 75-76.]
      „Az  Alkotmánybíróság  szerint a  már  megszerzett,  határozott
      időre  szóló  adókedvezményeknek a határidő lejáratát  megelőző
      csökkentése, illetve megvonása – a jogalkotói ígérethez jogosan
      fűződő  várakozásból,  a  tartós  adójogviszonyban  ily   módon
      értelemszerűen  benne rejlő bizalmi elemből  következően  –  az
      Alkotmány  2.  § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság,  és  az
      ebből   adódó   jogbiztonság  követelménye  alapján   általában
      alkotmányellenes,  a  határozott  időre  szóló  –  egyszer  már
      megszerzett  –  adókedvezmények általában  nem  vonhatók  meg.”
      [16/1996. (V. 3.) AB határozat, ABH 1996, 61, 69-70.]
      Az  Alkotmánybíróság ugyanakkor rámutatott arra is, hogy  ez  a
      gyakorlat   a  kifejtettek  szerint  csupán  az  olyan   típusú
      adókedvezmények  körében  érvényesül,  amelyeket  az  állam   a
      kedvezményt  nyújtó  jogszabályból megismerhetően  kifejezetten
      abból  a  célból  állapít meg, hogy a gazdasági élet  szereplői
      számára  hosszú  távra,  eleve előre meghatározott  időtartamra
      szóló  garanciát nyújtson. (28/B/2001. AB határozat, ABH  2002,
      1209, 1213.; 1046/B/1999. AB határozat, ABH 2004, 1392-1395.)

      Az  Itv.  23/A.  §-ában  foglalt  illetékkedvezmény  szabályhoz
      kapcsolódó  igazolás  változásának szükségességét  a  gyakorlat
      vetette  fel.  Az Itvm. indokolása szerint a tapasztalatok  azt
      mutatták,   hogy   egyes  vállalkozók  csak  azért   módosítják
      főtevékenységüket  az  ingatlanforgalmazásra,  hogy  egy   nagy
      értékű   –   többnyire  nem  újraértékesítésre,   hanem   saját
      hasznosításra szánt – ingatlan illetékterhét csökkentsék.
      A  cégjegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes  kérdéseiről
      szóló 8/1998. (V. 23.) IM rendelet 5. § (1) bekezdése szerint a
      cég  tevékenységére  vonatkozó  nyomtatványon,  a  tevékenységi
      körökön   belül  a  cég  főtevékenységét  elkülönítetten   kell
      megjeleníteni.

      Az   Alkotmánybíróság   szerint  a  jelen   ügyben   kifogásolt
      rendelkezés  nem vonatkoztatható a szerzett jogokra,  mivel  az
      igazolási  rend megváltozása nem jár megszerzett  alanyi  jogok
      elvonásával.   Az   Itv.   támadott   rendelkezése   csupán   a
      főtevékenységként    végzett   üzletszerű   ingatlanforgalmazás
      igazolásának  módját határozza meg. A jogalkotó nem  szűkítette
      sem a kedvezmény mértékét, sem a kedvezményre jogosultak körét,
      így ezen az alapon alkotmányellenesség nem állapítható meg.
      Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján azt is vizsgálta, hogy
      a   módosítás   során  a  jogalkotó  kellő  felkészülési   időt
      biztosított-e az érintettek számára.
      Az  Alkotmánybíróság  gyakorlata szerint a jogszabály  hatályba
      lépésének  időpontját úgy kell meghatározni, hogy a  jogalanyok
      számára legyen tényleges lehetőség, hogy magatartásukat  a  jog
      előírásaihoz  tudják  igazítani. Kellő  időt  kell  biztosítani
      arra,  hogy az érintettek a jogszabály szövegét megismerhessék,
      és    eldöntsék,    miként    alkalmazkodnak    a    jogszabály
      rendelkezéseihez. A jogszabály kihirdetése és  hatályba  lépése
      közötti kellő idő mértékét a jogszabálytervezet kidolgozójának,
      illetve  a  jogalkotónak  esetileg kell  vizsgálnia,  az  adott
      jogszabály jellegét, valamint a jogszabály végrehajtására  való
      felkészülést   befolyásoló  egyéb   tényezőket   alapul   véve.
      Alkotmányossági szempontból az bírálható el, hogy  a  jogalkotó
      biztosított-e   az   érintettek  számára   legalább   minimális
      felkészülési időt, tehát az érintetteknek lehetőségük volt-e  a
      jogszabály     előzetes     megismerésére.     A     jogszabály
      alkotmányellenessége  csak a felkészülésre  szolgáló  időtartam
      kirívó,  a  jogbiztonságot  súlyosan veszélyeztető  vagy  sértő
      hiánya   esetén  állapítható  meg.  [34/1991.  (VI.   15.)   AB
      határozat,  ABH  1991,  170,  173-174.;  7/1992.  (I.  30.)  AB
      határozat,  ABH 1992, 45, 47.; 25/1992. (IV. 30.) AB határozat,
      ABH 1992, 131, 132.; 41/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997,
      292,  298.; 723/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 795,  798-780.;
      10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABH 2001, 123, 130.]
      Az  Itv.  jelen  eljárásban támadott  rendelkezését,  amely  az
      illetékkedvezmény   igazolásának  új,   átalakított   szabályát
      tartalmazza,  az  illetékekről szóló 1990. évi  XCIII.  törvény
      módosításáról szóló 1998. évi LX. törvény 2. §-a vezette be  és
      azt  az Országgyűlés 1998. november 10-i ülésnapján fogadta el,
      és  a  Magyar  Közlöny 1998. évi 103. számában, november  14-én
      került  kihirdetésre. Az Itvm. 20. § (1)  bekezdése  szerint  a
      törvény  1999.  január 1-jén lépett hatályba, rendelkezéseit  a
      hatálybalépés napjától illetékkiszabásra bejelentett  vagy  más
      módon   az   illetékhivatal  tudomására  jutott  vagyonszerzési
      ügyekben, valamint a hatálybalépés napjától kezdeményezett első
      fokú, illetve jogorvoslati eljárásokban kellett alkalmazni.

      Az    Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint   az    érintett
      jogalanyoknak  lehetőségük volt arra,  hogy  ez  idő  alatt  az
      elfogadott  jogszabály szövegét megismerjék, ezért  úgy  ítélte
      meg,   hogy   a   felkészülési  idő   jogbiztonságot   súlyosan
      veszélyeztető hiánya nem állapítható meg.

      Az  Alkotmánybíróság  a jelen ügyben is irányadónak  tekinti  a
      463/D/2004. AB határozatában az Itv. 23/A. §-a és az  Alkotmány
      2. § (1) bekezdése közötti összefüggések kapcsán megfogalmazott
      tételt, miszerint „Nem eredményezi a jogállam sérelmét az  sem,
      ha   a   közigazgatási  eljárásban  az  igénybevett  kedvezmény
      feltételeinek  teljesítését és annak igazolását a  jogalkotó  a
      kedvezményezettől  megköveteli,  illetőleg  az  sem,  ha   azok
      elmulasztását szankcionálja.
      Az Alkotmány sem a közigazgatási eljárásra, sem a közigazgatási
      eljárás   bizonyítási   rendjére  vonatkozóan   nem   tartalmaz
      rendelkezéseket,  és a jogbiztonságból sem vezethető  le  olyan
      következtetés,  hogy az ügyfél számára igazolási  kötelezettség
      ne lenne előírható.” (ABH 2005, 1251, 1255.)
      A  fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  az
      Itv. 23/A. § (2) bekezdése és az Itvm. 20. § (1) bekezdése  nem
      sértik  az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság
      követelményét,  ezért  a  rendelkező  résznek  megfelelően   az
      utólagos  normakontrollra  irányuló  indítványt,  valamint   az
      alkotmányjogi panaszt elutasította.

      2.  Az indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2) bekezdése sérti
      az  Alkotmány 9. § (2) bekezdésében foglalt versenyszabadság és
      vállalkozás szabadságának elvét is.
      Az  1416/D/1996. AB határozatban (ABH 2002, 788.) a beadványozó
      azt   kifogásolta,   hogy  az  Itv.  támadott  rendelkezéseinek
      következtében  a  fő tevékenysége szerint ingatlanforgalmazásra
      jogosult   vállalkozó   mindaddig   nem   veheti   igénybe   az
      illetékkedvezményt,   amíg  cégbizonyítvánnyal   nem   igazolja
      jogosultságát. Ebből következően a cégbírósági bejegyzés  alatt
      álló,  és  a  gazdasági társaságokról szóló  1997.  évi  CXLIV.
      törvény  (a  továbbiakban: Gt.) 14. §-a alapján előtársaságként
      működő vállalkozásokat a kedvezmény nem illeti meg.
      Ezáltal pedig hátrányba kerül a már bejegyzett vállalkozásokkal
      szemben,  vagyis  sérül  az Alkotmány 9.  §-a  által  garantált
      versenyszabadság és a vállalkozás szabadságának elve,  valamint
      diszkriminatív a szabályozás.

      A  most  vizsgált  esetben  már működő,  bejegyzett  társaságok
      vonatkozásában  változik  meg  a kedvezmény  feltételrendszere,
      ezért  a  vizsgált alkotmányjogi problémák hasonlósága ellenére
      nem áll fenn ún. „ítélt dolog” esete.
      A  gazdasági  verseny  szabadságának alkotmányos  tartalmát  az
      Alkotmánybíróság számos korábbi határozatában  már  értelmezte.
      Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a gazdasági
      verseny  szabadsága  nem alapjog, hanem „a  piacgazdaság  olyan
      feltétele,  amelynek  meglétét  és  működését  biztosítani   az
      Alkotmány  9.  §  (2)  bekezdése  értelmében  az  államnak   is
      feladata.  A  versenyszabadság állami elismerése és  támogatása
      megköveteli  a  vállalkozáshoz való jog  és  a  piacgazdasághoz
      szükséges  többi  alapjog objektív, intézményvédelmi  oldalának
      kiépítését. Elsősorban ezeknek az alapjogoknak az érvényesítése
      és  védelme  által valósul meg a szabad verseny, amelynek  –  a
      piacgazdasághoz hasonlóan – külön alkotmányossági mércéje nincs
      [21/1994. (IV. 16.) AB határozat, ABH 1994, 117, 120.].
      Az  Alkotmánybíróság a piacgazdaság, a versenyszabadság és  más
      hasonló    államcélok   alkotmányellenes   megsértését    „csak
      szélsőséges  esetben  állapítja meg, ha az állami  beavatkozás,
      fogalmilag   és   nyilvánvalóan  ellentétes   az   államcéllal”
      [35/1994. (VI. 24.) AB határozat ABH 1994, 197, 200.].
      Mindebből    megállapítható,   hogy   a    gazdasági    verseny
      szabadságának elvét nem sérti az, ha az állam gazdaságpolitikai
      szempontok  alapján a gazdasági élet szereplői,  illetve  egyes
      tevékenységek   között   különbséget  tesz.   Egyes   gazdasági
      tevékenységek  támogatása, ösztönzése, vagy  éppen  korlátozása
      nem alkotmányossági kérdés.
      Mindezeket  figyelembe véve az Itv. 23/A.  §  (2)  bekezdésében
      foglalt  azon  szabályozás, amely az  illetékkedvezményre  való
      jogosultság  vonatkozásában  az üzletszerű  ingatlanforgalmazás
      főtevékenységként  történő  végzését  cégbizonyítvánnyal   való
      igazoláshoz  köti, nem sérti a gazdasági verseny  szabadságának
      alkotmányos elvét.
      A  fentiek  alapján  az Alkotmánybíróság a  rendelkező  résznek
      megfelelően megállapította, hogy az Itv. 23/A. § (2)  bekezdése
      nem  sérti az Alkotmány 9. § (2) bekezdését és az indítványt  e
      vonatkozásában is elutasította.

      3.  Az  indítványozó szerint az Itv. 23/A. § (2)  bekezdése  az
      ingatlanforgalmazással,   mint   főtevékenységgel    foglalkozó
      gazdasági társaságok között is különbséget tesz, ezáltal  sérül
      az Alkotmány 70/A. § (1) és (3) bekezdése is.
      A  diszkrimináció kérdésével az Alkotmánybíróság már több ízben
      foglalkozott.   A   9/1990.  (IV.  25.)  AB   határozatban   az
      Alkotmánybíróság megállapította, hogy „a diszkrimináció tilalma
      nem  jelenti  azt,  hogy  minden, még  a  végső  soron  nagyobb
      társadalmi  egyenlőséget  célzó megkülönböztetés  is  tilos.  A
      megkülönböztetés  tilalma  arra  vonatkozik,  hogy   a   jognak
      mindenkit  egyenlőként  (egyenlő  méltóságú  személyként)  kell
      kezelnie,  azaz az emberi méltóság alapjogán nem eshet  csorba,
      azonos  tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni  szempontok
      azonos mértékű figyelembe vételével kell a jogosultságok  és  a
      kedvezmények  elosztásának  szempontjait  meghatározni.”   (ABH
      1990, 46, 48.)
      Az   Alkotmánybíróság  61/1992.  (XI.  20.)  AB   határozatában
      kifejtette,  hogy  a  jogegyenlőség nem jelenti  a  természetes
      személyeknek  a  jogon kívüli szempontok szerinti  egyenlőségét
      is. Az állam joga – s egyben bizonyos körben kötelezettsége  is
      –,  hogy a jogalkotás során figyelembe vegye az emberek  között
      ténylegesen  meglévő különbségeket. Az Alkotmány  70/A.  §  (1)
      bekezdése  ugyanis nem bármifajta különbségtételt  tilt  –  egy
      ilyen  általános  tilalom  összeegyeztethetetlen  lenne  a  jog
      rendeltetésével – hanem csupán az emberi méltósághoz való jogot
      sértő megkülönböztetéseket (ABH 1992, 280, 282.).
      Az Alkotmánybíróság fontosnak tartja megemlíteni azt is, hogy –
      amint   azt   a   191/B/1992.  AB  határozatban  rögzítette   –
      alkotmányellenes   megkülönböztetés,   ha   a   jogszabály    a
      szabályozás  szempontjából azonos csoportba tartozó  (egymással
      összehasonlítható) jogalanyok között tesz különbséget  anélkül,
      hogy annak alkotmányos indoka lenne. (ABH 1992, 592, 593.)

      Az  indítványozók szerint hátrányos – egyéb helyzet szerinti  –
      megkülönböztetés miatt alkotmányellenes az a rendelkezés, amely
      szerint az Itvm. hatályba lépése – azaz 1999. január 1. napja –
      utáni   ingatlanértékesítéshez  kapcsolódó  kedvezmény   (2%-os
      kedvezményes     kulcs)     csak    az     ingatlanforgalmazást
      „főtevékenységként”  végző  vállalkozókat   illeti   meg.   Ezt
      cégbizonyítvánnyal  kell igazolni. Azok az ingatlanforgalmazók,
      akik  vállalkozásukat a korábbi szabályok szerint jegyezték  be
      (KSH  igazolás, valamint kamarai igazolás alapján), elesnek  az
      illeték kedvezményes alkalmazásától.
      Az  Itv. módosítására azért került sor, mert 1998. június  16-i
      hatállyal  a Ctv. átalakította a cégjegyzék szerkezetét  és  az
      ingatlanforgalmazással   összefüggésben    új    rovatként    a
      „főtevékenység”  rovatot vezette be. Előírta, hogy  a  korábban
      bejegyzett cégek az első változás-bejelentéskor alakíthatják át
      tevékenységi     körük    adatait,    akkor    megjelölve     a
      főtevékenységüket.  Amely vállalkozás  ezt  a  bejelentést  nem
      tette  meg,  annak  adataiban a cégjegyzék  nem  tartalmazza  a
      főtevékenység   megjelölést,   következésképp   a    kiállított
      cégbizonyítvány nem is tartalmazza azt.
      Az    indítványozó   az   Itv.   23/A.   §    (2)    bekezdését
      diszkriminatívnak ítélte és kérte annak megsemmisítését,  mivel
      az  álláspontja szerint sérti az Alkotmány 70/A. § (1)  és  (3)
      bekezdéseit.

      Az    Alkotmánybíróság    a   955/B/1998.    AB    határozatban
      megállapította,   hogy   „nem  alkotmánysértő   a   Ctv.   azon
      rendelkezése,   amely  a  cégjegyzékben  szereplő   természetes
      személy  neve és lakóhelye mellett az érintett anyja  leánykori
      nevének nyilvántartását is előírja arra is figyelemmel, hogy  a
      név  és lakóhely nem tekinthető feltétlenül elegendő adatnak  a
      természetes   személy   egyértelmű  azonosításához,   különösen
      gyakori  család-  és  utónevek, illetve  családi  vállalkozások
      esetében.” (…)
      Az Alkotmánybíróság a hivatkozott ügyben megállapította azt is,
      hogy  „a Ctv. és a R. vizsgált rendelkezései azonos szabályokat
      tartalmaztak mind a magyar állampolgársággal rendelkező, mind a
      külföldiek  cégnyilvántartásban szereplő  adatai  tekintetében,
      ezért    nem   eredményeznek   alkotmányosan   megengedhetetlen
      megkülönböztetést. A jogalkotó azzal, hogy az érintett személyi
      kört    állampolgárságára   tekintet   nélkül   a   szabályozás
      szempontjából  azonos  csoportba  tartozónak  minősítette,  nem
      sértette  meg  az  Alkotmány 70/A. §-ában rögzített  alkotmányi
      tételt.” (ABH 2000, 787, 789, 790.)

      Az   Alkotmánybíróság   a   jelen   ügyben   a   diszkrimináció
      vizsgálatának  előkérdéseként megállapította, hogy  a  Ctv.  az
      ingatlanforgalmazók két csoportját hozta létre: egyrészt,  akik
      ingatlanforgalmazó  tevékenységüket főtevékenységként  jelölték
      meg,  másrészt  akik tevékenységüket már a Ctv.  hatálybalépése
      előtt megkezdték és a főtevékenység igazolását az első változás-
      bejelentés időpontjáig elhalaszthatták.
      Az  Itv.  23/A.  §  (2) bekezdése azonban az  illetékkedvezmény
      vonatkozásában       minden       főtevékenysége        szerint
      ingatlanforgalmazással   foglalkozó   vállalkozásra    egységes
      szabályozást    tartalmaz:    a    főtevékenységet     –     az
      illetékkedvezmény     megszerzésével      összefüggésben      –
      cégbizonyítvánnyal kell igazolni.
      Az  igazolás  rendjének megváltozása nem eredményezi  tehát  az
      Alkotmány  70/A.  §  (1) és (3) bekezdéseinek  sérelmét,  mivel
      annak  megváltozása  minden  ingatlanforgalmazással  foglalkozó
      vállalkozásra egyformán vonatkozik.
      Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező  résznek
      megfelelően megállapította, hogy az Itv. 23/A. § (2)  bekezdése
      nem sérti az Alkotmány 70/A. § (1) és (3) bekezdéseit, ezért az
      indítványt ebben az összefüggésben is elutasította.

      4. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 13.  §
      (1)  bekezdése, az Alkotmány 50. § (1) bekezdése,  valamint  az
      Alkotmány  51.  §  (1) bekezdése illetve  az  Itv.  23.  §  (2)
      bekezdése  között alkotmányjogilag értékelhető összefüggés  nem
      áll fenn.
      Az   Alkotmánybíróság   az  érdemi  alkotmányjogi   összefüggés
      hiányára     tekintettel     eddigi     gyakorlatát     követve
      alkotmányellenességet nem állapított meg. [54/1992. (X. 29.) AB
      határozat, ABH 1992, 266, 267.; 2043/B/1991. AB határozat,  ABH
      1992, 543, 544.; 163/B/1991. AB határozat, ABH 1993, 544, 546.;
      108/B/1992.  AB határozat, ABH 1994, 523, 524.; 141/B/1993.  AB
      határozat, ABH 1994, 584, 586.]
      Az  érdemi alkotmányjogi összefüggés hiánya az Itv. 23/A. § (2)
      bekezdését   támadó  indítvány  elutasítását   eredményezte   e
      vonatkozásban is.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
            Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bragyova András
            előadó alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
                                         Dr. Bihari Mihály
                                az Alkotmánybíróság elnöke
                                az aláírásban akadályozott
           Dr. Erdei Árpád                      Dr. Harmathy Attila
           alkotmánybíró                      alkotmánybíró helyett
                                       
           Dr. Holló András                          Dr. Kiss László
           alkotmánybíró                               alkotmánybíró
                                       
           Dr. Kovács Péter                     Dr. Kukorelli István
          alkotmánybíró                                alkotmánybíró
                                       
                              Dr. Paczolay Péter
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        141/B/2003
        Date of the decision:
        .
        07/04/2006
        .
        .