Hungarian
Ügyszám:
.
1434/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 30/1999. (X. 13.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/411
.
A döntés kelte: Budapest, 10/05/1999
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  önkormányzati  rendeletalkotási  eljárás
    alkotmány-  és  törvényellenességének  vizsgálatára   irányuló
    indítvány alapján meghozta a következő
                                   
                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  az  önkormányzati
    rendeletalkotás  eljárási  szabályainak  megsértéséből   adódó
    törvényellenesség  vizsgálatát csak  a  közigazgatási  hivatal
    vezetője  kezdeményezheti. E tekintetben az  alkotmánybírósági
    eljárás  megindítására  való  jogosultság  kizárólag  a  helyi
    önkormányzatokról  szóló 1990. évi  LXV.  törvény  99.  §  (2)
    bekezdés a) pontján alapul.

    2.   Az   Alkotmánybíróság  Szatymaz  Község  Önkormányzatának
    Képviselő-testülete  által alkotott  5/1996.  (IV.  25.)  KT.,
    14/1996.  (XII.  19.) KT., 12/1997. (XII. 15.)  KT.,  13/1997.
    (XII.  15.)  KT., 14/1997. (XII. 15) KT., 16/1997. (XII.  18.)
    KT.    rendeletek    alkotmányellenességének   megállapítására
    irányuló   indítványt   elutasítja,  a   törvényellenességének
    megállapítására irányuló kérelmet pedig visszautasítja.

    3. Az Alkotmánybíróság a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal
    489/1997. és 3532/1997. számon kiadott válaszainak, továbbá  a
    Belügyminisztérium  301-691/1997. számon  kiadott  álláspontja
    törvényellenességének megállapítására irányuló  indítványt  is
    visszautasítja.

    Az   Alkotmánybíróság  e  határozatát  a   Magyar   Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.   Az  indítványozó  települési  képviselő  Szatymaz  Község
      Önkormányzatának  számos  rendelete vizsgálatát  kezdeményezte
      formai   okból,   a   rendeletalkotási  eljárást   sérelmezve.
      Álláspontja  szerint a helyi iparűzési adóról  szóló  12/1997.
      (XII.  15.)  KT.,  a  vállalkozók  kommunális  adójáról  szóló
      13/1997.  (XII.  15.)  KT.,  az  idegenforgalmi  adóról  szóló
      14/1997.  (XII.  15) KT., a gyermekek védelmével,  a  gyámügyi
      igazgatással  kapcsolatos 16/1997. (XII. 18.)  KT.  rendeletek
      megalkotása során az önkormányzat alkotmány- és törvénysértést
      követett  el  azzal,  hogy nem tartotta be  a  szervezeti-  és
      működési  szabályzatának azt a rendelkezését, amely szerint  a
      rendelettervezeteket   az  azt  tárgyaló   képviselő-testületi
      ülések  előtt  közszemlére kell tenni.  Sérelmezi  továbbá  az
      egyes rendelettervezetek előterjesztése és képviselő-testületi
      tárgyalása  közötti  idő rövidségét, továbbá  a  rendeletekben
      szereplő  dátum elírását. Mindezeken túlmenően az indítványozó
      képviselő a képviselő-testület munkájának további számos "jogi
      problémáját"  ismerteti.  Az  indítványozó  panaszaival   több
      fórumot  is  megjárt, de számára kedvező választ  nem  kapott.
      Ezért   indítványban  kéri  a  Csongrád  Megyei  Közigazgatási
      Hivatal  489/1997.  és 3532/1997. számon kiadott  válaszainak,
      valamint  a  Belügyminisztérium 301-691/1997.  számon  kiadott
      álláspontjának  törvényességi vizsgálatát is. Az  indítványozó
      kérelmét  az  Alkotmány 42. § és 44. §-ára, valamint  a  helyi
      vnkormányzatokról   szóló   1990.   évi   LXV.   törvény    (a
      továbbiakban:  Ötv.)  16.  § (2) bekezdésének  és  18.  §  (2)
      bekezdésének    sérelmére   alapozza,    és    a    rendeletek
      megsemmisítését kéri.

      Az indítványozó később újabb kérelmet nyújtott be, amelyben  –
      szintén arra hivatkozva, hogy a rendelettervezetet a képviselő-
      testületi  ülés  előtt  nem tették közszemlére  –  indítványát
      kiterjesztette  újabb  két rendelet –  az  ivóvíz-szolgáltatás
      díjával  kapcsolatos –, az 5/1996. (IV. 25.) KT. és a 14/1996.
      (XII.  19.)  KT.  rendelet vizsgálatára  is.  Az  indítványozó
      véleménye,   hogy   az   alkotmánybírósági   gyakorlatból   az
      következik, hogy kérelmei megalapozottak.

      2.  Az indítványozó az utóbb említett 5/1996. (IV. 25.) KT. és
      a   14/1996.   (XII.  19.)  KT.  rendeletekkel  összefüggésben
      tartalmi   alkotmányellenesség  megállapítására  is   kérelmet
      nyújtott  be.  Ezt  az  indítványát az  Alkotmánybíróság  –  a
      2/B/1998. AB határozatában – utasította el (ABK 1999.  április
      147.).

                                    II.

      Az  indítványozó  által  hivatkozott  alkotmányi  és  törvényi
      rendelkezések a következőek:

      Az Alkotmány szerint:

      "42.  § A község, a város, a főváros és kerületei, valamint  a
      megye   választópolgárainak  közösségét  megilleti   a   helyi
      önkormányzás  joga.  A helyi önkormányzás  a  választópolgárok
      közösségét   érintő   helyi  közügyek   önálló,   demokratikus
      intézése,  a  helyi  közhatalomnak a lakosság  érdekében  való
      gyakorlása."

      "44. § (1) A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk
      választott    képviselőtestület   útján,    illetőleg    helyi
      népszavazással gyakorolják." (...)

      Az Ötv. értelmében:

      "16.   §   (1)  A  képviselő-testület  a  törvény  által   nem
      szabályozott  helyi társadalmi viszonyok rendezésére,  továbbá
      törvény    felhatalmazása   alapján,   annak    végrehajtására
      önkormányzati rendeletet alkot.
      (2) Az önkormányzati rendeletet a képviselő-testület hivatalos
      lapjában,  illetőleg  a helyben szokásos  –  a  szervezeti  és
      működési   szabályzatban  meghatározott  –   módon   ki   kell
      hirdetni." (...)

      "18.  §  (1)  A  képviselő-testület  a  működésének  részletes
      szabályait  a  szervezeti  és  működési  szabályzatról   szóló
      rendeletében határozza meg.
      (2)  A képviselő-testület meghatározza azoknak a fórumoknak  a
      rendjét (község-, várospolitikai fórum, városrész tanácskozás,
      falugyűlés stb.), amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek
      közvetlen  tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe
      való  bevonását szolgálják. Ezek állásfoglalásáról és  az  ott
      felmerült   kisebbségi  véleményekről  tájékoztatni   kell   a
      képviselő-testületet."

                                   III.

      Az indítvány megalapozatlan.

      1.  Az  indítványozó hat önkormányzati rendelet megalkotásához
      kapcsolódóan   állít   alkotmány-   és   törvénysértést.    Az
      Alkotmánybíróság érdemben csak az alkotmánysértés tekintetében
      folytatta le az eljárást.

      Az  Alkotmány  42.  §-a  a  helyi önkormányzáshoz  való  jogot
      határozza  meg,  a 44. § (1) bekezdés pedig az önkormányzáshoz
      való  jog közvetett és közvetlen gyakorlásának formáiról szól.
      A   helyi   önkormányzáshoz   való   jog   képviselő-testületi
      gyakorlásának  egyik  központi  eleme  a  rendeletalkotás,  az
      önkormányzat   a   helyi   közügyek  rendezésére   jogszabályt
      alkothat.  Ugyanakkor az Alkotmány ezen, de más  rendelkezései
      sem  szólnak az önkormányzat rendeletalkotási eljárásáról.  Az
      indítványozó által felvetett probléma és az Alkotmány 42. § és
      44. §-a között összefüggés nincs, ezért az Alkotmánybíróság  a
      Szatymazi  önkormányzat 5/1996. (IV. 25.) KT., 14/1996.  (XII.
      19.)  KT.,  12/1997. (XII. 15.) KT., 13/1997. (XII. 15.)  KT.,
      14/1997.  (XII.  15) KT., 16/1997. (XII. 18.)  KT.  rendeletei
      alkotmányellenességének  megállapítására   irányuló   kérelmet
      elutasította.

      2.  Az Alkotmánybíróság visszautasította azt a kérelmet, amely
      arra  irányult,  hogy  az  Alkotmánybíróság  állapítsa  meg  a
      rendeletalkotási eljárás törvényellenességét.

      Az   önkormányzat  rendeletalkotási  eljárását  keretjellegűen
      törvények  szabályozzák. A jogalkotásról szóló 1987.  évi  XI.
      törvény   (a   továbbiakban:  Jat.)  42.   §-a   szerint:   az
      önkormányzati rendelet előkészítésének, a tervezet  társadalmi
      vitájának,  továbbá a rendelet megalkotásának a szabályait  az
      önkormányzatokról  szóló  törvény és  végrehajtási  rendelete,
      valamint  az  önkormányzat szervezeti és működési  szabályzata
      tartalmazza.  Az  Ötv. a képviselő-testület  működése  körében
      több kérdést is szabályoz. Az önkormányzati képviselő-testület
      a  törvény keretei között nagyfokú önállósággal rendelkezik  a
      tekintetben, hogy a rendeletalkotási eljárás részletszabályait
      miként határozza meg. Az Ötv. 18. § (1) bekezdése értelmében a
      képviselő-testület  a  működésének  részletes   szabályait   a
      szervezeti   és  működési  szabályzatról  szóló   rendeletében
      határozza meg.

      Az   Alkotmánybíróság  jelen  ügy  kapcsán  rámutat,  hogy  az
      önkormányzati működés jogszerűségének vizsgálata az Ötv. 98. §-
      a  szerint  nem  az  Alkotmánybíróság, hanem  a  közigazgatási
      hivatalok  feladata. Az Ötv. a közigazgatási hivatal  vezetője
      számára  számos,  a törvénysértést megelőző, kiküszöbölő  jogi
      eszközt  biztosít.  Ennek  keretében  lehetőség  van  a  valós
      tényállás  feltárására (az Ötv. 17. § (2) bekezdése szerint  a
      jegyző   köteles  megküldeni  a  képviselő-testület   üléséről
      készült  jegyzőkönyvet  a közigazgatási hivatal  vezetőjének);
      lehetőség  van  az  esetleges  törvénysértés  megszüntetésének
      kezdeményezésére  (az  Ötv.  99. §  (1)  bekezdése  szerint  a
      közigazgatási  hivatal  vezetője ennek érdekében  felhívja  az
      érintettet),  és végső soron arra, hogy (az  Ötv.  99.  §  (2)
      bekezdés   a)   pontja   alapján)  a   hivatal   vezetője   az
      Alkotmánybíróságnál kezdeményezze a törvénysértő önkormányzati
      rendelet   felülvizsgálatát.  A   közigazgatási   hivatal   az
      önkormányzati   működés   jogszerűségének   vizsgálata   során
      vizsgálja,    hogy    az    önkormányzat    betartotta-e     a
      rendeletalkotási   eljárás  szabályait,   ha   e   tekintetben
      alkotmány-   vagy   törvénysértést  észlel,  kezdeményezi   az
      Alkotmánybíróság  eljárását  (lásd.  pl.  az  1038/H/1997.  AB
      határozatot ABH 1998. 1038.).

      Mindezeket  figyelembe véve az Alkotmánybíróság a következőket
      jegyzi  meg.  Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.
      törvény  (a továbbiakban: Abtv.) 1. § b) pontja értelmében  az
      Alkotmánybíróság hatáskörébe a jogszabály, valamint az  állami
      irányítás    egyéb    jogi   eszköze   alkotmányellenességének
      vizsgálata  tartozik. Az Abtv. 1. § h) pontja lehetővé  teszi,
      hogy  az  Abtv.-be foglalt hatáskörökön kívül,  törvény  egyéb
      hatásköröket  is  megállapítson az  Alkotmánybíróság  számára.
      Ennek  alapján  az  Ötv.  99.  §  (2)  bekezdés  a)  pontja  a
      közigazgatási   hivatal  vezetőjének  biztosít  indítványozási
      jogot  a törvénysértő önkormányzati rendelet vizsgálatára.  Az
      Abtv.   és  az  Ötv.  vonatkozó  rendelkezéseinek  összevetése
      alapján  megállapítható,  hogy a  törvényi  szabályozás  külön
      kezeli  az  alkotmányellenesség (Abtv. 1. §  b)  pont)  és  az
      önkormányzati rendelet törvényellenességének (Ötv. 99.  §  (2)
      bekezdés   a)  pontja)  vizsgálatát.  Az  előbbi  esetben   az
      Alkotmánybíróság  eljárását  az  Abtv.  21.  §  (2)  bekezdése
      szerint  bárki indítványozhatja, az utóbbi esetben az  eljárás
      kezdeményezője   a   közigazgatási  hivatal   vezetője.   Arra
      tekintettel, hogy az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint a
      törvénysértő önkormányzati rendelet egyben alkotmánysértő,  az
      Alkotmánybíróság  bárki  indítványára  lefolytatja  az  érdemi
      vizsgálatot   akkor   is,   ha   az   indítványozó    valamely
      önkormányzati   rendelet   normatív   tartalma    tekintetében
      törvénysértést  állít  (annak ellenére, hogy  a  közigazgatási
      hivatal vezetője szerint a törvénysértés nem áll fenn).

      Az  indítványozási jog vonatkozásában más a megítélése  annak,
      ha az indítványozó azt állítja, hogy az önkormányzati rendelet
      magasabb  szintű jogszabállyal ellentétes (Alkotmány  44/A.  §
      (2)  bekezdés)  és  más,  ha  azt,  hogy  az  önkormányzat   a
      rendeletalkotás    eljárási    szabályaitól     eltért.     Az
      Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint   az    önkormányzati
      rendeletalkotás    szabályainak    betartásával    kapcsolatos
      indítványozási  jog a közigazgatási hivatal vezetőjének  –  az
      Ötv.-ben biztosított tájékozódási, intézkedési lehetőségeit is
      figyelembe  véve  – kizárólag az Ötv. 99. §  (2)  bekezdés  a)
      pontján  alapul.  A köztársasági megbízott indítványa  alapján
      járt   el   az  Alkotmánybíróság  a  31/1992.  (V.   29.)   AB
      határozatának  (ABH  1992. 352.) és  a  közigazgatási  hivatal
      vezetőjének indítványára az 1038/H/1997. AB határozatának (ABH
      1998.  1038.)  a  meghozatala során  is.  Az  Alkotmánybíróság
      mindkét   esetben  az  önkormányzati  rendelet  megalkotásával
      kapcsolatos eljárási problémát vizsgált.

      A  jelen  ügy  irataiból megállapítható, hogy a  közigazgatási
      hivatal   –   az   indítványozó  által   felvetett   problémák
      tekintetében   a   törvényességi  ellenőrzést   elvégezte.   A
      közigazgatási hivatal egyes rendeletek vonatkozásában  valóban
      észlelte,  hogy a Szatymazi Önkormányzat az SZMSZ  32.  §  (3)
      bekezdésébe    foglalt,   a   rendelettervezetek   közszemlére
      tételével    kapcsolatos   rendelkezésétől    eltért,    ezért
      intézkedett   a  rendeletalkotási  eljárás  SZMSZ-be   foglalt
      szabályainak  betartása  érdekében.  A  közigazgatási  hivatal
      egyebekben  megállapította, hogy a  jelzett  "jogi  problémák"
      félreértésen  alapulnak. A közigazgatási hivatal  vezetője  az
      Ötv. 99. § (2) bekezdés a) pontja alapján nem kezdeményezte az
      Alkotmánybíróság eljárását.

      Az     Alkotmánybíróság     a     rendeletalkotási     eljárás
      törvényellenességének  megállapítására  irányuló  kérelmet  az
      indítványozási  jog  hiánya  miatt  –  a  föntiek  alapján   –
      visszautasította.

      3.  Az Alkotmánybíróság főbb hatásköreit az Abtv. tartalmazza.
      Sem   az   Abtv.,   sem   más   törvény   nem   biztosít    az
      Alkotmánybíróságnak olyan hatáskört, amely alapján a  Csongrád
      Megyei  Közigazgatási Hivatal 489/1997. és  3532/1997.  számon
      kiadott   válaszainak,   továbbá  a  Belügyminisztérium   301-
      691/1997.    számon    kiadott   álláspontja    törvényességét
      vizsgálhatná.  Az  Alkotmánybíróság az erre irányuló  kérelmet
      hatáskörének hiányában visszautasította.

      Az  Alkotmánybíróság  határozatának a Magyar  Közlönyben  való
      közzétételét  az Abtv. 1. § b) pontja és az  Ötv.  99.  §  (2)
      bekezdés  a)  pontja szerinti indítványozási  jog  értelmezése
      miatt rendelte el.
          Dr. Holló András                      Dr. Kukorelli István
          előadó alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
                                Dr. Kiss László
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        30/1999. (X. 13.)
        Date of the decision:
        .
        10/05/1999
        .
        .