A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeletalkotási eljárás
alkotmány- és törvényellenességének vizsgálatára irányuló
indítvány alapján meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az önkormányzati
rendeletalkotás eljárási szabályainak megsértéséből adódó
törvényellenesség vizsgálatát csak a közigazgatási hivatal
vezetője kezdeményezheti. E tekintetben az alkotmánybírósági
eljárás megindítására való jogosultság kizárólag a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 99. § (2)
bekezdés a) pontján alapul.
2. Az Alkotmánybíróság Szatymaz Község Önkormányzatának
Képviselő-testülete által alkotott 5/1996. (IV. 25.) KT.,
14/1996. (XII. 19.) KT., 12/1997. (XII. 15.) KT., 13/1997.
(XII. 15.) KT., 14/1997. (XII. 15) KT., 16/1997. (XII. 18.)
KT. rendeletek alkotmányellenességének megállapítására
irányuló indítványt elutasítja, a törvényellenességének
megállapítására irányuló kérelmet pedig visszautasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal
489/1997. és 3532/1997. számon kiadott válaszainak, továbbá a
Belügyminisztérium 301-691/1997. számon kiadott álláspontja
törvényellenességének megállapítására irányuló indítványt is
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó települési képviselő Szatymaz Község
Önkormányzatának számos rendelete vizsgálatát kezdeményezte
formai okból, a rendeletalkotási eljárást sérelmezve.
Álláspontja szerint a helyi iparűzési adóról szóló 12/1997.
(XII. 15.) KT., a vállalkozók kommunális adójáról szóló
13/1997. (XII. 15.) KT., az idegenforgalmi adóról szóló
14/1997. (XII. 15) KT., a gyermekek védelmével, a gyámügyi
igazgatással kapcsolatos 16/1997. (XII. 18.) KT. rendeletek
megalkotása során az önkormányzat alkotmány- és törvénysértést
követett el azzal, hogy nem tartotta be a szervezeti- és
működési szabályzatának azt a rendelkezését, amely szerint a
rendelettervezeteket az azt tárgyaló képviselő-testületi
ülések előtt közszemlére kell tenni. Sérelmezi továbbá az
egyes rendelettervezetek előterjesztése és képviselő-testületi
tárgyalása közötti idő rövidségét, továbbá a rendeletekben
szereplő dátum elírását. Mindezeken túlmenően az indítványozó
képviselő a képviselő-testület munkájának további számos "jogi
problémáját" ismerteti. Az indítványozó panaszaival több
fórumot is megjárt, de számára kedvező választ nem kapott.
Ezért indítványban kéri a Csongrád Megyei Közigazgatási
Hivatal 489/1997. és 3532/1997. számon kiadott válaszainak,
valamint a Belügyminisztérium 301-691/1997. számon kiadott
álláspontjának törvényességi vizsgálatát is. Az indítványozó
kérelmét az Alkotmány 42. § és 44. §-ára, valamint a helyi
vnkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a
továbbiakban: Ötv.) 16. § (2) bekezdésének és 18. § (2)
bekezdésének sérelmére alapozza, és a rendeletek
megsemmisítését kéri.
Az indítványozó később újabb kérelmet nyújtott be, amelyben –
szintén arra hivatkozva, hogy a rendelettervezetet a képviselő-
testületi ülés előtt nem tették közszemlére – indítványát
kiterjesztette újabb két rendelet – az ivóvíz-szolgáltatás
díjával kapcsolatos –, az 5/1996. (IV. 25.) KT. és a 14/1996.
(XII. 19.) KT. rendelet vizsgálatára is. Az indítványozó
véleménye, hogy az alkotmánybírósági gyakorlatból az
következik, hogy kérelmei megalapozottak.
2. Az indítványozó az utóbb említett 5/1996. (IV. 25.) KT. és
a 14/1996. (XII. 19.) KT. rendeletekkel összefüggésben
tartalmi alkotmányellenesség megállapítására is kérelmet
nyújtott be. Ezt az indítványát az Alkotmánybíróság – a
2/B/1998. AB határozatában – utasította el (ABK 1999. április
147.).
II.
Az indítványozó által hivatkozott alkotmányi és törvényi
rendelkezések a következőek:
Az Alkotmány szerint:
"42. § A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a
megye választópolgárainak közösségét megilleti a helyi
önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus
intézése, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való
gyakorlása."
"44. § (1) A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk
választott képviselőtestület útján, illetőleg helyi
népszavazással gyakorolják." (...)
Az Ötv. értelmében:
"16. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem
szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá
törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására
önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Az önkormányzati rendeletet a képviselő-testület hivatalos
lapjában, illetőleg a helyben szokásos – a szervezeti és
működési szabályzatban meghatározott – módon ki kell
hirdetni." (...)
"18. § (1) A képviselő-testület a működésének részletes
szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló
rendeletében határozza meg.
(2) A képviselő-testület meghatározza azoknak a fórumoknak a
rendjét (község-, várospolitikai fórum, városrész tanácskozás,
falugyűlés stb.), amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek
közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe
való bevonását szolgálják. Ezek állásfoglalásáról és az ott
felmerült kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a
képviselő-testületet."
III.
Az indítvány megalapozatlan.
1. Az indítványozó hat önkormányzati rendelet megalkotásához
kapcsolódóan állít alkotmány- és törvénysértést. Az
Alkotmánybíróság érdemben csak az alkotmánysértés tekintetében
folytatta le az eljárást.
Az Alkotmány 42. §-a a helyi önkormányzáshoz való jogot
határozza meg, a 44. § (1) bekezdés pedig az önkormányzáshoz
való jog közvetett és közvetlen gyakorlásának formáiról szól.
A helyi önkormányzáshoz való jog képviselő-testületi
gyakorlásának egyik központi eleme a rendeletalkotás, az
önkormányzat a helyi közügyek rendezésére jogszabályt
alkothat. Ugyanakkor az Alkotmány ezen, de más rendelkezései
sem szólnak az önkormányzat rendeletalkotási eljárásáról. Az
indítványozó által felvetett probléma és az Alkotmány 42. § és
44. §-a között összefüggés nincs, ezért az Alkotmánybíróság a
Szatymazi önkormányzat 5/1996. (IV. 25.) KT., 14/1996. (XII.
19.) KT., 12/1997. (XII. 15.) KT., 13/1997. (XII. 15.) KT.,
14/1997. (XII. 15) KT., 16/1997. (XII. 18.) KT. rendeletei
alkotmányellenességének megállapítására irányuló kérelmet
elutasította.
2. Az Alkotmánybíróság visszautasította azt a kérelmet, amely
arra irányult, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a
rendeletalkotási eljárás törvényellenességét.
Az önkormányzat rendeletalkotási eljárását keretjellegűen
törvények szabályozzák. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Jat.) 42. §-a szerint: az
önkormányzati rendelet előkészítésének, a tervezet társadalmi
vitájának, továbbá a rendelet megalkotásának a szabályait az
önkormányzatokról szóló törvény és végrehajtási rendelete,
valamint az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata
tartalmazza. Az Ötv. a képviselő-testület működése körében
több kérdést is szabályoz. Az önkormányzati képviselő-testület
a törvény keretei között nagyfokú önállósággal rendelkezik a
tekintetben, hogy a rendeletalkotási eljárás részletszabályait
miként határozza meg. Az Ötv. 18. § (1) bekezdése értelmében a
képviselő-testület a működésének részletes szabályait a
szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében
határozza meg.
Az Alkotmánybíróság jelen ügy kapcsán rámutat, hogy az
önkormányzati működés jogszerűségének vizsgálata az Ötv. 98. §-
a szerint nem az Alkotmánybíróság, hanem a közigazgatási
hivatalok feladata. Az Ötv. a közigazgatási hivatal vezetője
számára számos, a törvénysértést megelőző, kiküszöbölő jogi
eszközt biztosít. Ennek keretében lehetőség van a valós
tényállás feltárására (az Ötv. 17. § (2) bekezdése szerint a
jegyző köteles megküldeni a képviselő-testület üléséről
készült jegyzőkönyvet a közigazgatási hivatal vezetőjének);
lehetőség van az esetleges törvénysértés megszüntetésének
kezdeményezésére (az Ötv. 99. § (1) bekezdése szerint a
közigazgatási hivatal vezetője ennek érdekében felhívja az
érintettet), és végső soron arra, hogy (az Ötv. 99. § (2)
bekezdés a) pontja alapján) a hivatal vezetője az
Alkotmánybíróságnál kezdeményezze a törvénysértő önkormányzati
rendelet felülvizsgálatát. A közigazgatási hivatal az
önkormányzati működés jogszerűségének vizsgálata során
vizsgálja, hogy az önkormányzat betartotta-e a
rendeletalkotási eljárás szabályait, ha e tekintetben
alkotmány- vagy törvénysértést észlel, kezdeményezi az
Alkotmánybíróság eljárását (lásd. pl. az 1038/H/1997. AB
határozatot ABH 1998. 1038.).
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság a következőket
jegyzi meg. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. § b) pontja értelmében az
Alkotmánybíróság hatáskörébe a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének
vizsgálata tartozik. Az Abtv. 1. § h) pontja lehetővé teszi,
hogy az Abtv.-be foglalt hatáskörökön kívül, törvény egyéb
hatásköröket is megállapítson az Alkotmánybíróság számára.
Ennek alapján az Ötv. 99. § (2) bekezdés a) pontja a
közigazgatási hivatal vezetőjének biztosít indítványozási
jogot a törvénysértő önkormányzati rendelet vizsgálatára. Az
Abtv. és az Ötv. vonatkozó rendelkezéseinek összevetése
alapján megállapítható, hogy a törvényi szabályozás külön
kezeli az alkotmányellenesség (Abtv. 1. § b) pont) és az
önkormányzati rendelet törvényellenességének (Ötv. 99. § (2)
bekezdés a) pontja) vizsgálatát. Az előbbi esetben az
Alkotmánybíróság eljárását az Abtv. 21. § (2) bekezdése
szerint bárki indítványozhatja, az utóbbi esetben az eljárás
kezdeményezője a közigazgatási hivatal vezetője. Arra
tekintettel, hogy az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint a
törvénysértő önkormányzati rendelet egyben alkotmánysértő, az
Alkotmánybíróság bárki indítványára lefolytatja az érdemi
vizsgálatot akkor is, ha az indítványozó valamely
önkormányzati rendelet normatív tartalma tekintetében
törvénysértést állít (annak ellenére, hogy a közigazgatási
hivatal vezetője szerint a törvénysértés nem áll fenn).
Az indítványozási jog vonatkozásában más a megítélése annak,
ha az indítványozó azt állítja, hogy az önkormányzati rendelet
magasabb szintű jogszabállyal ellentétes (Alkotmány 44/A. §
(2) bekezdés) és más, ha azt, hogy az önkormányzat a
rendeletalkotás eljárási szabályaitól eltért. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint az önkormányzati
rendeletalkotás szabályainak betartásával kapcsolatos
indítványozási jog a közigazgatási hivatal vezetőjének – az
Ötv.-ben biztosított tájékozódási, intézkedési lehetőségeit is
figyelembe véve – kizárólag az Ötv. 99. § (2) bekezdés a)
pontján alapul. A köztársasági megbízott indítványa alapján
járt el az Alkotmánybíróság a 31/1992. (V. 29.) AB
határozatának (ABH 1992. 352.) és a közigazgatási hivatal
vezetőjének indítványára az 1038/H/1997. AB határozatának (ABH
1998. 1038.) a meghozatala során is. Az Alkotmánybíróság
mindkét esetben az önkormányzati rendelet megalkotásával
kapcsolatos eljárási problémát vizsgált.
A jelen ügy irataiból megállapítható, hogy a közigazgatási
hivatal – az indítványozó által felvetett problémák
tekintetében a törvényességi ellenőrzést elvégezte. A
közigazgatási hivatal egyes rendeletek vonatkozásában valóban
észlelte, hogy a Szatymazi Önkormányzat az SZMSZ 32. § (3)
bekezdésébe foglalt, a rendelettervezetek közszemlére
tételével kapcsolatos rendelkezésétől eltért, ezért
intézkedett a rendeletalkotási eljárás SZMSZ-be foglalt
szabályainak betartása érdekében. A közigazgatási hivatal
egyebekben megállapította, hogy a jelzett "jogi problémák"
félreértésen alapulnak. A közigazgatási hivatal vezetője az
Ötv. 99. § (2) bekezdés a) pontja alapján nem kezdeményezte az
Alkotmánybíróság eljárását.
Az Alkotmánybíróság a rendeletalkotási eljárás
törvényellenességének megállapítására irányuló kérelmet az
indítványozási jog hiánya miatt – a föntiek alapján –
visszautasította.
3. Az Alkotmánybíróság főbb hatásköreit az Abtv. tartalmazza.
Sem az Abtv., sem más törvény nem biztosít az
Alkotmánybíróságnak olyan hatáskört, amely alapján a Csongrád
Megyei Közigazgatási Hivatal 489/1997. és 3532/1997. számon
kiadott válaszainak, továbbá a Belügyminisztérium 301-
691/1997. számon kiadott álláspontja törvényességét
vizsgálhatná. Az Alkotmánybíróság az erre irányuló kérelmet
hatáskörének hiányában visszautasította.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét az Abtv. 1. § b) pontja és az Ötv. 99. § (2)
bekezdés a) pontja szerinti indítványozási jog értelmezése
miatt rendelte el.
Dr. Holló András Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László
alkotmánybíró
. |